Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Duškovi. Prosím pana poslance
Květa.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, já bych zde rád vystoupil na podporu vládního návrhu zákona, jehož název by nyní měl znít: "O české inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa" Podotýkám, že tento návrh je návrh vládní a tudíž za ním - jsou tu oba ministři a mohou to potvrdit - stojí jak ministerstvo životního prostředí, tak ministerstvo zemědělství s celou vládou.
Také náš výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus jednomyslně vyslovil podporu tohoto zákona ve smyslu společné zprávy. Jednomyslně znamená, že se pro něj vyslovili členové všech politických stran a hnutí zastoupených v našem výboru. Tomuto návrhu zákona bylo vytýkáno, že se zde kříží inspekce životního prostředí se státní správou, v tomto případě se státní správou lesního hospodářství. Ze znění návrhu vyplývá, že tato duplicita již je vyloučena. Důvod pro to, že je dvojí cesta kontroly, je dán tím, že inspekce opravdu posuzuje les především jako složku našeho životního prostředí. Není tam zastoupeno natolik výrobní hledisko jako ve státní správě lesního hospodářství. Lesy budou ještě dlouho a možná natrvalo ve státních rukou (aspoň značná část) a budou podléhat ministerstvu zemědělství. Proto vycházíme ze zásady, že kontrolu má mít z hlediska životního prostředí pod svou patronací jiný resort než ten, který má na starosti výrobu a provoz lesního hospodářství.
Další křížení, které také bylo občas kritizováno (u všech inspekcí nejen u inspekce lesního hospodářství), je křížení těchto inspekcí s působností okresních úřadů. Všechny inspekce mají zatím možnost pouze navrhovat pokuty, které potom ukládá okresní úřad. Nyní této inspekci navrhujeme svěřit právo ukládat pokuty přímo. Důvod je ale rozumný: 1) V minulosti až doposud okresní úřady ukládaly ve skutečnosti jen malou část pokut navržených existujícími inspekcemi, ať už to bylo vodní hospodářství, nebo ochrana ovzduší. Jinak také pokuty nevybíraly, nebylo tam důsledné plnění doporučení, které inspekce dala.
2) Inspektoři jednotlivých specializovaných inspekcí jsou v průměru daleko lépe kvalifikováni než pracovníci okresních úřadů. Jsou to specialisté a referáty životního prostředí na okresních úřadech jsou většinou personálně poddimenzovány. Inspekce je ve skutečnosti pomocí stavu našeho životního prostředí i okresním úřadům.
Takže i tato námitka podle mého názoru
odpadá. Závěrem bych se chtěl vrátit
o více než sto let zpět. Myslím, že
to byl K. H. Borovský, kdo nám řekl, že
by nám naše vlastenectví mělo přejít
z huby do rukou. Totéž bych chtěl říci
o péči o životní prostředí.
Příliš se o ní mluví a málo
se pro ni dělá. I naše sněmovna zatím
pro životní prostředí toho udělala
velmi málo v podobě patřičné
legislativy. Jde o to, aby nám životní prostředí
i tady přešlo z huby do rukou, abychom pro ně
hlasovali. Tím bych skončil. Myslím, že
mohu souhlasit s panem poslancem Duškem v tom, že potřebujeme
skutečně výkon zelené pravomoci v
přírodě, v terénu a nepotřebujeme
byrokracii. A inspekce žádnou byrokracií nebude,
jak už to řekl pan společný zpravodaj.
Pro tu skutečnou práci v terénu musíme
ale vytvořit legislativní předpoklady, bez
nichž to bohužel nejde. Proto doporučuji přijetí
zákona ve smyslu společné zprávy.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Květovi, ještě
jednou se hlásí do rozpravy pan poslanec Dušek.
Poslanec Jiří Dušek: Omlouvám se vám za to, že jsem nevyčerpal ještě poslední paragraf, který jsem měl jako pozměňovací, a to § 6 odst. 1: "O zahájení řízení, o uložení pokuty informuje inspekce neprodleně příslušný orgán státní správy a lesního hospodářství.". Trvám na tom, aby to tam bylo začleněno. Zdůvodnění vám říkám navíc: To reprezentuje případ, že se potkají v lese dva kontrolní orgány ze státní správy, zjistí oba stejný prohřešek a dohodnou se na tom, kdo vlastně bude pokutovat. Proto neprodleně.
Jinak bych chtěl reagovat na svého předřečníka
v tom smyslu, že já na té státní
byrokracii trvám. A jak je zřejmé z návrhů
zákonů, které se již hromadí
v ČNR, bude další inspekce o vodním
hospodářství, bude inspekce o ovzduší
atd. - prostě vytvoříme aparát a dnešním
dnem vytvoříme precedens, kdy se roztrhne pytel
s těmito inspekcemi a začne inspekční
loby. Myslím, že jsme tady proto, abychom šetřili
státu peníze, abychom zracionalizovali trochu řízení
tohoto státu a ne abychom vytvářeli další
"tvrdě zasloužená křesla",
která budou sloužit až do penze úředníkům.
Proto jsem tak vystoupil, proto na svém tvrzení
trvám. Toto není ekonomické chování,
jaké bychom chtěli mít. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Duškovi, prosím pana poslance
Krause.
Poslanec Petr Kraus: Vážený pane předsedající, vážená vládo, rád bych se vyjádřil ještě k zákonu o České lesnické inspekci a k poznámce pana poslance Duška o tom, že budeme vytvářet další a další inspekce, které se zabývají životním prostředím. Zpravodaj tady komentoval společnou zprávu výborů, kde bylo jasně řečeno, že bude vytvořena pouze jedna Česká inspekce životního prostředí. Ostatní inspekce budou v této inspekci integrovány.
Dále k poznámce o ekologickém vzdělávání. Ekologické výchovy a ekologického vzdělávání je nám potřeba jako soli. Když okamžitě začneme naše občany, naše děti vychovávat, je to otázka několika generací, než se vůbec ekologické myšlení spraví.
Ještě k tomu, že je třeba vázat schválení tohoto zákona na schválení nového zákona o lesích. To by bylo zcela jistě hazardováním s jíž tak zdevastovaným stavem našich lesů. A že může inspekce bdít nad stavem lesa již podle starého zákona, mohu prokázat zápisem o činnosti lesnické inspekce jako kontrolního orgánu ministerstva životního prostředí za první čtvrtletí tohoto roku:
"Kontrola byla zaměřena zejména na oblast poškozování životního prostředí v lesích České republiky v důsledku nedodržování platných zákonných předpisů u čtyř podniků státních lesů." Budu citovat jen některé pasáže této zprávy. "Často je zjišťováno přiřazovaní dalších holých sečí k nezajištěným kulturám. (Lesní závody Plasy.) Taktéž jsou často zjišťovány případy, kdy nedochází k upřesňovaní exhalačních a nahodilých těžeb před úmyslnými. (Lesní závod Rumburk.) V těchto případech se těží zelená hmota a suchá kalamitní hmota je ponechávána v porostech. Závažné výsledky byly zjišťovány při kontrolách dodržení zákonných lhůt při obnově a zajištění kultur, to znamená, že holiny nejsou zalesněny do dvou let po těžbě a po dalších pěti letech není zajištěna kultura.
Na Lesním závodě Plasy byly prověřovány porosty, které byly prořezávkou buď silně poškozeny, nebo zničeny. V těchto případech došlo buď k vyřezávání kvalitních jedinců a ponechání plevelné dřeviny, nebo byli ponecháni netvární předrostlíci. Na Lesní správě Lipí uvedeného lesního závodu jsou porosty poškozeny loupáním jelení zvěře v takové intenzitě, že některé porosty jsou poškozeny na 100%."
Jedním z nejzávažnějších problémů současného lesního hospodářství jsou škody způsobené zvěří. Při prověrce u Jihomoravských státních lesů byly vyčísleny škody na lesních porostech v celkové výši více než 2 794 000,- Kčs, u Západočeských lesů byly shledány škody na lesním závodě Plasy - lesní správě Lipí, kde dosáhly výše 1 074 427,- Kčs. Na této správě byl z prověřovaných 44 ha ošetřen proti loupání pouze jeden porost a nezdar při zalesňování v důsledku působení zvěře zde dosahuje až 800% v porovnání k prvnímu zalesnění. To znamená, že holiny po těžbě jsou vylepšovány až za devět roků. Největší škody na životním prostředí v lesích byly zjištěny inspekční skupinou u Západočeských státních lesů Plzeň. Jedná se o tzv. "těžkou přípravu půdy buldozerem", kdy dochází k stržení povrchové vrstvy půdy, její nahrnutí na valy a obnažení podloží. Tyto práce byly provedeny bez projektů a navíc na nevhodných staveništích. Atd. atd.
Že není vše v pořádku ve státní správě v lesním hospodářství, to dokumentuje to, protože inspekce tak, jak dosud pracuje, nemá právo ukládat pokuty, musí předat zjištění protokolárně státní správě na příslušných okresních úřadech k sankčnímu postihu. Za první čtvrtletí roku 1991 byla celková výše navrhovaných pokut 3,5 mil. Kčs. A jak postupují orgány státní správy příslušných okresních úřadů je vidět z toho, že k 29. dubnu 1991 bylo zahájeno správní řízení jen ve dvou případech, a to ve výši 41 500 Kčs, takže ani ve státní správě není vše v pořádku.
Z těchto důvodů všem poslancům
doporučuji, aby hlasovali pro zákon o lesnické
inspekci ve znění společné zprávy.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Krausovi a prosím pana poslance
Hofhanzla, připraví se pan poslanec Řezáč.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, mně je pan kolega Dušek velmi sympatický
se svými snahami o obnovu soukromého hospodaření
v našem českém kraji, ale v tomto případě
s ním souhlasit nemohu. Ono je totiž hezké
říkat, že se hospodář chová
ke svému prostředí šetrně a že
český sedlák se tak choval, ale ona je skutečnost
trochu jiná, v naší zemi, v této době,
že hospodáři v naší zemi byli prakticky
vyhubeni, a český sedlák stejně jako
vakovlk tasmánský nebyl již několik
desetiletí v české krajině ke spatření.
Myslím, že je neoddiskutovatelná skutečnost,
že v zájmu samotných i rozumných podnikatelů
by mělo být, aby byli nějakou institucí,
která by byla pod životním prostředím,
drženi v určité míře, aby nedokázali
zničit sami sebe. Z toho důvodu já návrh
o České lesnické inspekci podporuji a doufám,
že sněmovna bude se mnou zajedno. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi, prosím pana poslance
Řezáče, připraví se znovu pan
poslanec Jiří Dušek.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, já rovněž
podporuji tento vládní návrh, mám
pouze jeden malý doplňující návrh.
Podle § 7 odst. 2 písm. a) vládního
návrhu jsou inspektoři oprávněni vstupovat,
respektive vjíždět na cizí pozemky a
do cizích objektů, přitom však chybí
jakákoliv speciální úprava odpovědnosti
za škodu vzniklou výkonem tohoto oprávnění.
Navrhuji proto doplnění druhé věty
do § 7 odst. 2 písm. a), která by zněla
takto: "Za škody při tom způsobené
odpovídá stát. Této odpovědnosti
se nemůže zprostit.". Důvodem tohoto mého
doplňujícího návrhu je skutečnost,
že novela občanského zákoníku,
účinná od 1. dubna 1983 při zavedení
právního režimu sousedských práv
v § 130 a) odst. 3 zavedla objektivní odpovědnost
každého subjektu občanskoprávního
vztahu za škodu způsobenou při podobném
vstupu na cizí pozemek v nezbytně nutném
rozsahu. Zde samozřejmě nejde o nějaký
občanskoprávní vztah, ale o specifický
výkon inspekce. Přesto se domnívám,
že odpovědnost státu nemůže být
menší než odpovědnost každého
občana, když vstoupí na cizí pozemek.
Bylo by to naprosto nelogické. Kdybychom tento návrh
nedoplnili tímto způsobem, tak by stát odpovídal
pouze podle obecného ustanovení § 421 Občanského
zákoníku, tedy byla by to odpovědnost subjektivní
za zavinění nikoliv odpovědnost objektivní
za výsledek. Jiné návrhy nemám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji poslanci Řezáčovi. Prosím
pana poslance Jiřího Duška, připraví
se pan poslanec Matějka.
Poslanec Jiří Dušek: Dovolím
si vás ještě jednou obtěžovat.
Asi jsem dost nezdůraznil ve své argumentaci, že
jedna státní správa kontroluje a pokutuje
druhou státní správu. Nad tím je třeba
se zamyslet. Bylo zde řečeno dále, že
vždycky nebude další inspekce. Když se podíváme
na společnou zprávu, tak jak je předložena,
je tam část první, která je zobecněna
a část druhá, která je specifická.
Část druhá se bude rozvíjet časem
na část třetí, čtvrtou, pátou,
protože je argumentováno tím, že ne každý,
kdo je lesák, může dělat vodní
hospodářství, ne každý z vodního
hospodářství rozumí lesům,
vzduchu atd., to znamená, že samo o sobě už
toto tvrzení vylučuje předem, že nebudou
stanoveny další inspekce. Bral bych toto memento vážně
a znovu vás vyzývám k tomu, abyste se nad
tím zamysleli. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Duškovi. Prosím pana poslance
Matějku.
Poslanec František Matějka: Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, nechtěl bych dlouho hovořit, ale s tím, o čem tady hovořil pan poslanec Dušek, nesouhlasím, myslím, že v lesnické inspekci nebo inspekci ministerstva životního prostředí tam se to dá zvládnout podle regionálních záležitostí, kde bude více lesů, bude více lesáků, kde bude více vody nebo zemědělské půdy, podle toho tam budou odborníci a že to nebude, alespoň tak doufám, žádný byrokratický úřad. Pan kolega Petr Kraus tady hovořil příklady, které zjišťuje lesnická inspekce v lesích a sami, kdo tomu rozumíte, zjišťujete, že tam právě se kříží státní správa z hlediska životního prostředí a státní správa ministerstva životního prostředí. Myslím, že právě zákon o lesnické inspekci toto k řízení zruší a že právě tímto zákonem si vymezíme mantinely pro jednotlivou činnost.
Takže jsem pro to, aby tento zákon byl schválen,
ovšem chtěl bych jenom připomenout, aby tady
nezapadla jedna z připomínek pana kolegy Duška,
a to ten pozměňovací návrh §
4 a 8. Doporučoval bych, aby tyto dva pozměňovací
návrhy byly přijaty. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Matějkovi. Nemám zde
další přihlášky... Pan poslanec
Moskal.
Poslanec Václav Moskal: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, jenom se pozastavuji tady při předložení návrhu o inspekci, že tisk 235 byl pozměněn, takže se to nazývá nyní Česká inspekce životního prostředí, ovšem pokud jde o obsah, o věcnou náplň tohoto návrhu, ta pak se týká více méně pouze lesní inspekce. Domnívám se, že pokud jde o problematiku životního prostředí, že inspekce se bude týkat i dalších oblastí vlivů životního prostředí, proto se ptám, zda budou vypracovány další právní normy, například inspekce na odpady, emise apod. A zda to budou nové právní normy, nebo nastane novelizace tohoto návrhu zákona.
Pokud jde o připomínky k jednotlivým paragrafům, pak se musím přidat tady k panu poslanci Duškovi v tom smyslu, že pro mne je nepředstavitelné v § 2 odst. b) - opodstatněnost dodržování rozhodnutí orgánů státní správy lesního hospodářství - nedovedu si představit, jak dalece nebo kdo bude řešit rozpory potom mezi dvěma správami, to znamená správou životního prostředí a správou ministerstva zemědělství a lesního hospodářství.
Dále pokud jde o další odst. c) zda jsou pří zpracování a při provádění lesních hospodářských plánů atd. Já jsem proti tomu, aby státní inspekce zasahovala při zpracování jako předchozí práce nebo předchozí činnost při vypracování hospodářských plánů. Mám dojem, že státní inspekce má kontrolovat již určitý stav.
Dále je to § 4 - rovněž tak nemohu souhlasit při zpracování lesních plánů. Proto doporučuji, aby tento § 4 odst. b) byl zkrácen - aby zněl: "při realizaci lesního hospodářského plánu ohrozí životní prostředí, popřípadě způsobí jeho poškození."
V dalším odstavci c) doporučuji, aby bylo vypuštěno slovo "vývin", protože si nedovedu představit z hlediska mikrobiologických činitelů, že by tento majitel určitého lesního pozemku byl schopen nějakým způsobem ovlivnit vývin rostlinných nebo živočišných škůdců. Možná, že někdo mně to vysvětlí.
Rovněž tak v druhém řádku, kde
jde o živočišné škůdce, doporučuji
vypustit slovo "zejména". To jsou moje připomínky.
Děkuji pěkně.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Moskalovi. Je další přihláška?
Prosím pan poslanec Meier.
Poslanec Josef Meier: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, les je jistě významná
složka životního prostředí. Není
ale jediná. Významné jsou jistě. další,
jako je prostředí, ve kterém bydlíme,
kvalita potravin, kvalita vody, jejich nezávadnost a jiné.
Inspekce bude kontrolovat i způsob hospodaření
v lesích, který by eventuálně měl
špatný vliv na životní prostředí.
Myslím si, že na les má daleko větší
vliv špatné ovzduší, exhalace, které
už poškozují 50% lesa. Neměli bychom kontrolovat
a postihovat raději také tyto vlivy? Určitě
bychom lesu daleko více prospěli. Ptám se:
Budeme tady zřizovat inspekci průmyslu, dopravy,
zemědělství? Vždyť třeba
doprava má velice špatný vliv na životní
prostředí. Myslím si, že současné
inspekce jsou schopny postihnout veškerý špatný
vliv lesa na životní prostředí.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Meierovi. Prosím pan poslanec
Veselý.
Poslanec Josef Veselý: Pane předsedající, dámy a pánové, uvědomte si, že toto je první zákon, který vlastně jde do oblasti životního prostředí. Že životní prostředí je špatné, o tom se nemusíme přesvědčovat, že bychom ho chtěli všichni zlepšit, o tom se také nemusíme přesvědčovat. Já vidím tento zákon jako velice nutný a mne uspokojilo zejména to, že nebudou ustavovány inspekce pro ochranu ovzduší zvlášť, že nebude ustavena zvláštní inspekce pro ochranu vod atd.
Mne uspokojila jedna věc, že se tady utvoří inspekce v oblasti životního prostředí a tyto jednotlivé aspekty pro ochranu lesa tak, jak je tady navrhováno - pro ochranu ovzduší, pro ochranu vod - budou včleněny do jedné inspekce. To znamená, že my nebudeme vytvářet úřady, tak, jak tady bylo několikrát zdůrazněno. Domnívám se, že tento zákon je nutný, protože stav lesů není dobrý. Domnívám se, že apelovat na výchovu a cítění občanů je sice dobrá věc, ale v současné době neúčinná. Domnívám se, že je nutné, aby tento zákon fungoval a byl přijat tak, aby vlastně jeho působnost byla co možná nejdříve, aby vlastně určitými aspekty po stránce pokut a represí vůči vlivům, které lesy poškozují, byly co nejdříve uvedeny do praxe.
Doporučuji, aby tento zákon jsme skutečně
přijali - jako první zákon, který
jde do oblasti životního prostředí,
abychom tedy přesvědčili veřejnost,
že to s životním prostředím myslíme
vážně. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Žádná ruka už není
nahoře, končím rozpravu a táži
se navrhovatele - pana ministra, zda se ujme závěrečného
slova.