Dále bych si dovolil vznést jeden návrh k § 37 odst. 6, tj. použití operativní techniky vůči ústavním činitelům, které pokládám jinak za velmi problematické.
Domnívám se, že by to mělo být oznámeno kontrolnímu orgánu České národní rady před použitím této techniky. Doporučoval bych tedy znění: "Před použitím operativní techniky vůči ústavnímu činiteli je ministr povinen tuto skutečnost oznámit kontrolnímu orgánu České národní rady.". Aby to Česká národní rada věděla předem, pokud je to používáno proti ústavnímu činiteli:
Potom bych si dovolil z připomínek, které nebyly vzaty do úvahy, některé pozvednout. V prvé řadě připomínku ústavněprávního výboru k § 8, ve kterém se mluví o tom, kdy policista nemusí zasáhnout. Doporučuji, aby to bylo ve znění, jaké máme v nezahrnutých připomínkách, tzn. i v případech, kdy to vylučuje jeho zdravotní stav. Pan zpravodaj mluvil o tom, že to může být někdy problematické. Já se domnívám, že všechny ostatní body mohou být v některých případech také problematické a že policista, pokud bude nemocen, zasahovat nemusí.
Dále bych chtěl navrhnout připomínku k § 13 s tím, že ji v jiné, modifikované, podobě už navrhovala paní poslankyně Vorlová. S tím jaksi nesouhlasím, jen podotýkám, že proti textu, jak ho máte v připomínkách vytištěný, musí odst. 2 znít: "Policista je oprávněn vyzvat osobu k prokázání totožnosti" - a pak teprve budou body a) b). c). V bodu a) "k prokázání totožnosti" vypadne, takhle to nedává velký smysl. Takže by tam bylo v odst. 2: "Policista je oprávněn vyzvat osobu k prokázání totožnosti
a) přistiženou při spáchání přestupku,
b) od které je požadováno vysvětlení podle § 12 odst. 1,
c) která odpovídá popisu hledané nebo pohřešované osoby, aby prokázala svou totožnost."
Ačkoliv to už by zase mělo vypadnout, takže "která odpovídá popisu hledané nebo pohřešované osoby. Osoba je povinna výzvě vyhovět.".
Dále bych si dovolil vznést připomínku
k § 39, která je ve společné zprávě,
kde jsme doporučovali ústavně právnímu
výboru, aby tam nebyly zbraně hromadné účinnosti,
ale pouze zbraně střelné. Bylo nám
vysvětlováno, že se jedná o to, aby
mohly být používány škorpiony nebo
samopaly. To se do zbraní střelných vejde.
Tato úprava zajišťuje, že policií
nebudou používány granáty a jiné
podobné předměty. Domnívám
se, že by je policie skutečně používat
neměla. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Bendovi. Prosím pana poslance
Macháčka.
Poslanec Jiří Macháček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si pozvednout několik připomínek bezpečnostního výboru, které byly předloženy a máte je všichni v lavicích.
K § 1: "Zřizuje se ozbrojený bezpečnostní sbor České republiky s názvem Policie České republiky (dále jen Policie).". Všude slova "policejní sbor" nahradit slovem "policie". Nebudu znovu zdůvodňovat to, co tady zdůvodnil kolega Kužílek. K § 2 už tady bylo mluveno. K § 3 odst. 2 navrhujeme doplnit text první věty: "ústavních činitelů ochrany ekonomických zájmů a správní služba. Další služby mohou být zřízeny pouze zákonem." Tím poslední větu vypustit. Také to tady bylo dostatečně zdůvodněno, nebudu opakovat.
Dále bych připojil k § 3 odst. 4: "Činnost policejního sboru mimo útvar vyšetřování řídí policejní ředitel ". Vychází to z koncepce, která byla přijata naším výborem. Souvisí to s policií jako takovou, neměl by to být vojensky organizovaný. sbor, ale výhledově sbor civilně řízený.
K § 33 v odst. 1 za slova "kriminální policie" doplnit slova "a služba ochrany ekonomických zájmů". To souvisí s předcházejícími paragrafy, kde služba ochrany ekonomických zájmů byla jmenována, bylo to zdůvodněno. To se opakuje i v odst. 2 - opět za slova "kriminální policie" doplnit slova "a služba ochrany ekonomických zájmů". Je to totéž.
Pak taky mám významnou připomínku k § 36, kde by se měl vložit odst. 5: "Záznamy pořízené použitím operativní techniky je nutno při neprokázání předpokládané činnosti předepsaným způsobem zničit.". V tomto případě se jedná o to. že budou pořizovány různé audiovizuální záznamy, které by mohly být výhledově zneužity proti občanovi, i když mu nebude prokázána činnost, pro kterou byl sledován (předepsaným způsobem tzn. komisionelně).
Kolega Benda se zmínil o sečných zbraních.
Ještě bych se vrátil k § 13 - k prokazování
totožnosti. K odstavci 1 by měla být připojena
věta: "Způsob prokazování totožnosti
stanoví ministerstvo vnitra prováděcím
předpisem.". To jsou zhruba poznámky, které
jsem měl k policejnímu zákonu.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Macháčkovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přítomní, dovolte mi dvě poznámky. Týká se to připomínek, které nebyly zahrnuty do zprávy.
Jedná se o § 3 odst. 4 (myslím, že to
ještě nezaznělo, pokouším se pomáhat
zpravodajovi zaznamenávat to, co zaznělo, takže
nevím, jestli mi to neuteklo). Je tam velice důležitá
věta: "Činnost policejního sboru mimo
útvaru vyšetřování řídí
policejní ředitel.". Je to jediná cesta,
jak zajistit nezávislost vyšetřování
na řízení hlavním velitelem policie.
Dále mi dovolte poznámku k § 36. Domnívám
se shodně se zpravodajem, že je správnější
varianta, kterou předkládá VPPOB o kontrole.
Doporučuji, aby o. tom bylo hlasováno, ale v případě,
že by prošla sněmovnou varianta, kterou navrhnul
před chvílí poslanec Benda, navrhuji, aby
byla tato varianta doplněna další větou:
"Kontrolní orgán České národní
rady má právo kontrolovat nasazení operativní
techniky i v případech, kdy nebylo skončeno
její použití, a to tehdy, že došla
stížnost na používání této
techniky.". Když si někdo stěžuje,
i když to běží a nehrozí žádné
nebezpečí provalu, aby kontrolní orgán
měl právo tento případ kontrolovat.
Jsem si vědom, že jsem neřekl stylizaci zcela
přesně, ale předpokládám, že
je zřejmý můj záměr. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si navrhnout drobnou změnu resp. doplnění § 24 odst. 3, který se týká odběru krve.
Doporučuji, aby bylo stanoveno, že odběr krve
musí být proveden jehlou a stříkačkou
na jedno použití, jako doplnění odst.
3. Zdůvodnění tohoto návrhu je to,
že někteří provinilivší
se řidiči odmítají odběr k
rve se zdůvodněním, že není použito
materiálu na jedno použití. Jak známo,
běžné způsoby sterilizace nástrojů
nedokonale ničí viry, takže možnost přenosu
virového onemocnění u nástrojů
opakovaně používaných je možná.
Proto by to mělo být i v této zákonné
normě.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Lomovi, prosím paní
poslankyni Vorlovou, připraví se poslanec Sapák.
Poslankyně Milada Vorlová: Z připomínek,
které nejsou ve společné zprávě,
bych ještě uvedla § 14 tak, jak je vytištěn,
jenom aby byl uveden, aby se o něm hlasovalo. Tzn. odst.
1 doplnit písmeno d): "výtržnostmi nebo
jiným nepřístojným chováním
narušuje veřejný pořádek a je
důvodná obava, že v tomto jednání
bude pokračovat". Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Prosím
pana poslance Sapáka.
Poslanec Jan Sapák: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, můj návrh je
zcela drobný, mám doplněk k návrhu
doplňku k § 34 odst. 2, ve vymezených průkazech,
kterých nesmí být používáno
jako operativních prostředků navrhuji písm.
d) "diplomatický pas". Vyplývá
to z logiky věci, diplomatický pas je vesměs
vyhrazen ústavním činitelům nebo osobám,
požívajícím vysoké imunity.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Sapákovi, slovo má paní
poslankyně Čechová.
Poslankyně Heda Čechová: Ve společné
zprávě k § 16, jak je odst. 1 na str. 3 dole,
který zní po úpravě: "Osobě,
která fyzicky napadá jinou osobu nebo policistu
nebo poškozuje cizí majetek nebo se pokusí
o útěk, může být omezena možnost
volného pohybu připoutáním k vhodnému
předmětu." - navrhuji doplnit: "k tomuto
účelu určenému". Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni Čechové. Pan
poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, mám jenom drobnou poznámku k tomu,
co říkal pan poslanec Benda. Mám za to, že
filozofie policejního zákona by měla spočívat
v tom, že bychom měli policii vybavit dostatečnými
pravomocemi k tomu, aby mohla efektivně fungovat a zároveň
vestavět kontrolní mechanismy, aby byla pod kontrolou.
Kontrolní mechanismy vestavěné do činnosti
policie by neměly zlikvidovat možnost její
činnosti. Proto názor, že by se použití
operativní techniky nebo zpravodajských prostředků
mělo u ústavních činitelů hlásit
předem kontrolnímu orgánu, nepovažuji
za rozumné. Považuji za rozumné, aby tam existovala
krátká lhůta, dejme tomu 20 nebo 30 dnů
poté, co se to začne používat, kdy to
musí kontrolní orgán dostat na vědomí,
ale nepovažuji za rozumné, aby to bylo předem,
tak, jak to navrhoval pan poslanec Benda.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Žákovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Müller.
Poslanec Jiří Müller: Pane předsedající, dámy a pánové, dva měsíce zhruba říkám, že do poslední chvíle nebudu vědět, zda mám návrh zákona o Policii České republiky podpořit či nikoliv. Ta poslední chvíle nastala. Několikaměsíční práce výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost je korunována výsledkem, který bych vyjádřil takto:
Patrně nikdo z nás, myslím členů výboru, nemá pocit, že zákon, který připravilo ministerstvo vnitra České republiky, je dobrý. Přesto ho v zásadě neodmítáme. Návrh zákona není špatný tím, co v něm je, je však špatný tím, co v něm chybí, tím na co si ministerstvo vnitra, v tomto případě federální i české, neudělaly čas a tím, že nesplňuje naše očekávání, nepřináší totiž nové postavení a nové úkoly policie.
Klady zákona spočívají v tom, že ruší jednotný federálně řízený policejní sbor, decentralizuje moc do republik a depolitizuje policii. Usiluje o co nejmenší právní nejistotu policistů při jejich rozhodování. Dává policii oprávnění dostatečně široká aby nebyla svázána. Zásadním způsobem posiluje nezávislé postavení vyšetřování uvnitř policie.
Největším nedostatkem zákona je, že
v něm zcela chybí vyjádření
ideje, že policie má být nejen represí,
ale i službou, a že policisté nemají být
vojáky, ale občany jako my. Dalším významným
nedostatkem je, že obrana občanů proti policistům,
kteří překročí svou pravomoc,
není řešena na úrovni evropského
statutu. Dámy a pánové, nebudu dělat
podrobnější rozbor zákona, ten už
kvalifikovaně učinil zpravodaj našeho výboru.
Bylo zde řečeno, že přijetím
zákona kriminalita neklesne, klesne teprve tvrdou prací
policie a musím říci, ještě tvrdší
prací ministerstva vnitra České republiky
a ministra osobně. Schválíme-li návrh
zákona, dostanou policisté jistotu, že pokud
budou zákon znát, pokud budou podle něj jednat,
pak bude společnost stát za nimi. Z tohoto důvodu
jsem, přes všechna bílá místa
v zákoně, připraven návrh zákona
při hlasování podpořit. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Prosím pana poslance Balcárka.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážení kolegové
a kolegyně, jenom takovou maličkost na závěr.
Také rozhodně podporuji přijetí tohoto
užitečného zákona, jenom z těch
všech připomínek, které jsem předal
na výboru pro obchod a cestovní ruch, jenom ještě
jednu maličkost, na kterou nepřišla řada.
Navrhoval bych § 13 odst. 6 rozšířit touto
větou, tento § 13 odst. 6 zní: "Nezjistí-li
policista totožnost osoby do 24 hodin od předvedení,
je povinen osobu propustit.", tam bych udělal čárku
a doplnil bych tam "respektive ji předat příslušnému
zařízení, jde-li o osobu, která není
schopna se o sebe postarat". Odůvodnění:
někdy jde o případy, kdy mezi zadrženými
osobami mohou být i osoby hluchoněmé, sklerotické,
duševně choré, resp. i ztracené děti,
jejichž totožnost policie těžko zjistí.
U těchto osob by přicházelo v úvahu
na základě takto upraveného paragrafu, umístění
do nemocnic, domova důchodců, ústavů
duševně chorých, sirotčinců apod.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Prosím pana
poslance Ortmana.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, mám drobnou poznámku.
Týká se to textu společné zprávy,
konkrétně zde již zmíněného
ustanovení § 36 použití operativní
techniky vůči ústavnímu činiteli
- "ministr je povinen oznámit kontrolnímu orgánu
České národní rady do 20 dnů".
Já si kladu otázku, zda je vůbec v podmínkách
právního státu použití operativní
techniky vůči ústavnímu činiteli
možné, už s ohledem na to, že v úkolech
policejního sboru v § 2 odst. 1 se praví, že
policejní sbor plní tyto úkoly: b) zajišťuje
ochranu ústavních činitelů České
republiky. Oprávněně vzniká otázka,
zda například ochrana ústavních činitelů
České republiky se projevuje tím, že
je vůči němu možno použít
operativní techniku. Skutečně si myslím,
že by bylo žádoucí, aby před použitím
operativní techniky, jak zde již zaznělo, vůči
ústavnímu činiteli, byl nezbytný souhlas
kontrolního orgánu České národní
rady. Jinak by podle mého názoru mělo být
použití operativní techniky vůči
ústavnímu činiteli vyloučeno.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Ptám se znovu, má
ještě někdo připomínku? Prosím
pana poslance Šumana.
Poslanec Vladimír Šuman: Omlouvám se, že vystupuji znovu. Důvodem je to, že z připomínek, které byly schváleny výborem, vypadl text, který jsme na výboru schválili, a po konzultaci s několika členy výboru to přednáším.
Jedná se o § 3 odst. 1, kde zákon říká, že policejní sbor je podřízen ministerstvu vnitra České republiky. Domníváme se, že je velice důležité, zvláště v současném stavu, v jakém ministerstvo je, aby tam byl text: slovo "ministerstvu" nahradit "ministru". Znělo by to, že "policejní sbor je pod řízen ministru vnitra České republiky".
Dovolte mi na závěr malou poznámku. Musím
vám říci, že jsem velice překvapen
skutečností, jak řídké jsou
lavice při projednávání tak významného
zákona a svědčí to o tom, že
je cosi jaksi nezdravého v této sněmovně.
Pravděpodobně bychom měli najít cesty
a místo, kde o této otázce si promluvíme.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Šumanovi - hlavně za tu
závěrečnou připomínku. Hlásil
se pan společný zpravodaj.
Poslanec Oldřich Kužílek: Já bych si dovolil nikoliv jako zpravodaj, ale jako poslanec podat ještě jeden pozměňovací návrh podle připomínek, na kterých výbor trvá, ale porada zpravodajů se na nich jednoznačně neshodla: V § 35 doplnit písmeno c) "v prohlídce bytu bez vědomí majitele nebo s použitím krycího dokladu".
Myslím, že jsem to vysvětloval předtím.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kužílkovi a prosím
ještě pana poslance Moskala.
Poslanec Václav Moskal: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, mám
k tomuto návrhu zákona tyto připomínky:
V § 18 vypustit znění "zvlášť
závažných", v § 21 odst. 2 text doplnit:
"osoba hledaná pro trestnou činnost, pohřešovaná,
neoprávněně držená nebo neoprávněně
se zdržující, nebo mrtvola". Potom §
24 odst. 1 písm. a) slovo "opis" nahradit slovem
"výpis". V § 39 doplnit písmeno h)
"aby v bezprostředním prostoru státních
hranic přinutil k zastavení dopravní prostředek,
jehož řidič na opětovnou výzvu
nebo znamení dané podle zvláštních
předpisů nezastaví". A ještě
k tomuto § 39 odst. 3 ve znění: "a nebo
nebylo jejich použití vzhledem k bezpečnostní
situaci, nebezpečnosti, rychlosti a časové
tísni příslušníka možné".
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Hlásí se ještě někdo? Zdá se, že nikoli. Končím rozpravu a prosím navrhovatele pana ministra Sokola...
Vážené paní. poslankyně, vážení
páni poslanci, protože máme ještě
veliký program, a protože zasedáme po obědě
teprve krátkou dobu, doporučuji, aby ta hodinka
byla využitá k pokračování v
programu dalším bodem. Dávám hlasovat...
Ještě pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Promiňte,
jestli mohu, já bych doporučoval, než budeme
hlasovat, abyste dostali vytištěné připomínky,
o kterých budeme hlasovat. Nebude to těžké,
vzhledem k tomu, že jsou v počítači,
ale nemohu přesně říci, že to
bude za hodinu. Doporučoval bych tento bod projednávání,
pokračovat jiným bodem a až dáme informaci,
že je připraveno, může se udělat
totéž zpětným procesem a vrátit
se k tomuto bodu.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Souhlasí sněmovna s tímto návrhem? Prosím zvedněte ruku, kdo je pro. (Hlasuje se.)
Domnívám se, že to nemusíme ani počítat,
je to jednoznačné. Čili přerušujeme
tento bod a přistupujeme k bodu
Odůvodněním předloženého
návrhu zákona pověřila vláda
České republiky ministra životního prostředí
Ivana Dejmala, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr Ivan Dejmal: Pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, předkládáme návrh zákona ČNR o České lesnické inspekcí, která vychází z působností ministerstva životního prostředí České republiky, stanovené zákonem ČNR č. 2/1969 ve znění pozdějších předpisů a dále z usnesení vlády České republiky č. 338 ze dne 12.12. 1990, kterým přijala program k ozdravení životního prostředí v České republice.
Mezi hlavní úkoly tohoto programu patří
i zřízení inspekcí v jednotlivých
oblastech působnosti ministerstva životního
prostředí. Ministerstvu životního prostředí
jsou v současné době podřízeny
dvě inspekce, a to Česká vodohospodářská
inspekce a Česká technická inspekce ovzduší.
Ani jedna z těchto inspekcí nemá oprávnění
ukládat pokuty, poněvadž nejsou zřízeny
jako orgány státní správy. Všechna
svá zjištění a návrhy na uložení
pokut postupují okresním úřadům
a o tom, jak jsou tyto návrhy realizovány, bylo
hovořeno nesčíslněkrát. Na
úseku ochrany lesa inspekce dosud nepůsobila. Přitom
lesy jsou významnou složkou životního
prostředí, díky svým ekologickým
funkcím, spočívajícím zejména
ve vytváření základu ekosystému,
umožňující další nerušený
a přirozený genetický rozvoj přírody,
ve vytváření základu ekologické
kostry krajiny, plnění základních
funkcí vodohospodářských, půdoochranných
a v neposlední řadě mají i funkci
produkční. Z toho je zřejmé, že
ekonomické funkce lesa se musí jednoznačně
podřídit požadavkům plynoucím
ze shora uvedených ekologických funkcí.