Středa 19. června 1991

Poslanec Vladimír Šuman: Upozorňuji na skutečnost, že pokud projde toto, vypadnou i soudy a prokuratura, pokud ne, je možné hlasovat znovu o návrhu poslance Výborného.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, domnívám se, že poznámka pana poslance Šumana je na místě, takže předpokládám, že pan poslanec Čapek je spokojen a dávám hlasovat o znění tak, jak přednesl onu větu pan poslanec Fiedor.

Prosím, kdo s touto větou souhlasí, ať zvedne ruku. (74) Sedmdesát čtyři poslanců vyjádřilo svůj souhlas. Kdo je proti? (10) Děkuji deset. Kdo se zdržel hlasování? (39) Děkuji. Návrh byl přijat. Budeme pokračovat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším návrhem je návrh pana poslance Jakla, aby v této kapitole na první stránce byla vypuštěna druhá věta, která začíná "Nárůst kriminality...".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře.

Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Jakla, ať zvedne ruku. (52) Padesát dva poslanců souhlasí. Kdo je proti? (28) Dvacet osm. Kdo se zdržel hlasování? (40) Čtyřicet poslanců se zdrželo hlasování, takže tento návrh pana poslance Jakla nebyl přijat. Můžeme pokračovat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Ano, další požadavek je pana poslance Šumana, který navrhuje v hlavě I. a v hlavě II., aby bylo doplněno za "doporučením", "a požadavky jsou termínovány".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Šuman s faktickou poznámkou.

Poslanec Vladimír Šuman: Můj návrh zněl "aby věnovala pozornost následujícím doporučením" a k tomu navrhuj "a požadavkům (tyto jsou termínovány)".

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dobře, "a požadavkům (tyto jsou termínovány) ".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám tedy o návrhu pana poslance Šumana hlasovat.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (89) Osmdesát devět poslanců souhlasí. Kdo je proti? (1) Děkuji, jeden. Kdo se zdržel hlasování? (31) Třicet jedna poslanců se zdrželo hlasování, takže tento návrh byl přijat.

Budeme pokračovat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším navrhovatelem byl pan poslanec Nerad, který navrhoval, aby do textu bylo doplněno, že "demonstranti nesmí při své činnosti užívat masek".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Nerad se hlásí s faktickou poznámkou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se domnívám, že usnesení ČNR není ten pravý instrument, aby to mohlo zajistit.

Poslanec František Nerad: Já se domnívám, že to nebylo pochopeno. Chtěl jsem říci, že v tom odstavci 2, kde jsou nově připravovány legislativní úpravy, zda by nebylo vhodné vyjmenovat tam plně tuto část nebo tento požadavek na zvláštní vyhlášku nebo zákon. V SRN to bylo stanoveno plně zákonem jako zvlášť nebezpečná činnost. Domnívám se, že to bude působit proti těmto lidem daleko účinněji jako zvláštní úprava než jako jeden paragraf v trestním zákoně.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Karas s faktickou poznámkou.

Poslanec Jiří Karas: Já se domnívám, že tady toto by mělo být předmětem novelizace zákona o shromažďování, o právu shromažďovacím.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, děkuji za tento návrh nebo názor. Takže jak budeme pokračovat? Pan poslanec Nerad zde vznesl námět, jehož přesná formulace zde ovšem nezazněla, takže se domnívám, že nemám o čem dát hlasovat.

Poslanec František Nerad: Domnívám se, že v nové legislativní úpravě by mohlo být písmeno "f", které by dávalo vládě nebo ministerstvu úkol vypracovat vyhlášku v tomto smyslu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou poznámkou se hlásí pan místopředseda Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, já bych chtěl teď se pokusit apelovat na kolegu Nerada, aby ten návrh zvážil. Ono to přináší mnohem více problémů, než se zdá. Zcela určitě nějakou vyhláškou nelze občanům zakázat používání masek na obličeji. Šťastná není ani formulace, která se pokoušela vzniknout a být oživena, že se demonstrantům zakazuje používat při jejich činnosti masek. To je několik řádů problémů. Jednak druh normy a výše právní síly, která může něco takového zakázat nebo nějak regulovat. Já se domnívám, že bychom se dostali k dost absurdním koncům. Můžeme se pokusit o nějakou iniciativu jindy a jinde, protože zde bychom se dostali k dost nedůstojným koncům, kdybychom se snažili momentálně dohodnout, jak bychom se vypořádali s maskami na obličeji. Jistě, maškarní plesy. Ministr Sokol zakáže maškarní plesy a budou si na něj stěžovat. Zkusme tedy uvažovat.

Poslanec František Nerad: Beru návrh zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi, děkuji panu poslanci Neradovi, můžeme pokračovat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Děkuji panu místopředsedovi a omlouvám se, že jsem chtěl zamaskovat policisty.

Další návrh je návrh pana poslance Stibice, který chce doplnit do kapitoly 1 na straně 1: "přispět k vybavení policie technickými prostředky ke zneškodnění pachatelů nebezpečných situací a řešit legislativní opatření pro jejich použití." Takový text jsem obdržel jako návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jsem toho názoru, že mohu dát hlasovat o tomto návrhu.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (10) Kdo je proti? (23) Kdo se zdržel hlasování? (73).

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Další návrh pana poslance Karycha, která vysvětlí pan poslanec Šuman. (Ten je na rozpacích, zda má jít k řečništi.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je to poněkud neobvyklá situace. Takže místo pana poslance Šumana se slova ujme předseda výboru pro právní ochranu a bezpečnost pan poslanec Müller, tak, jak bylo na výboru dohodnuto.

Poslanec Jiří Müller: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, my jsme se na výboru dohodli, že bych podal informaci ke dvěma věcem, které se zde v rozpravě objevily, a sice k tomu tématu, které přinesl pan poslanec Karych, a k té problematice občanských komisí.

K tomu vysvětlení, proč žádáme posílit organizační samostatnost policejního sboru uvnitř ministerstva vnitra ČR i samostatným rozhodováním hlavního velitelství VB o použití rozpočtových prostředků určených policii: Zde je třeba si uvědomit historii celé věci nebo vztahy uvnitř ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra vlastně znamenalo určité propletení policie s ministerstvem. Myslím samozřejmě v historii. Došlo ke změně v tom smyslu, že bylo vyčleněno z ministerstva organizačně hlavní velitelství VB, které bylo pod řízeno ministrovi vnitra, a tím podle našeho názoru došlo k velmi pozitivnímu vývoji. My bychom chtěli ten pozitivní vývoj dokončit tím, že tu organizační nezávislost posílíme i ekonomickou nezávislostí. To znamená, že ministerstvo vnitra dostane přiděleny určité prostředky a samo si je přerozdělí na svůj civilní úsek a na policii. Nám jde o to, aby o prostředcích, které ministerstvo přidělí policii, pak už skutečně rozhodovala policejní struktura a nikoliv dál úředníci ministerstva vnitra. To je smyslem tohoto návrhu.

Pokud jde o téma občanských komisí, tak než budete rozhodovat o předložených návrzích, rád bych k tomu řekl toto: Jak známo, občanské komise byly zřízeny politickými stranami. Byly tedy zřízeny na základě zákona, ale z iniciativy politických stran. Je třeba ovšem říci, že po určité době se politické strany přestaly o celou tu strukturu občanských komisí zajímat. Ve skutečnosti to znamená, že otázka toho, kdo jmenuje členy občanských komisí a kdo je odvolává, zůstala ve vzduchoprázdnu. Tato situace plodí velice mnoho problémů. ČNR není ni kterak ke struktuře občanských komisí vázána. Protože ovšem občanské komise a jejich práce souvisí s bezpečností nebo bezpečnostní situací v ČR, výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost se zajímá o práci bezpečnostních komisí. A zajímal se také o to, zdali může nějak k vyřešení situace přispět. My práci těchto komisí oceňujeme. Myslíme si, že ještě neskončila, ale zároveň jsme si plně vědomi problémů, které vyplývají z toho, že není dnes určeno, kdo členy těchto komisí jmenuje a kdo je odvolává. Čili vůči komu mají vlastně odpovědnost. Na základě toho jsme zvolili přístup, který je rozdílný od přístupu ministerstva vnitra ČR, které, pokud tomu dobře rozumím, oceňuje práci komisí, ale domnívá se, že už nejsou třeba. My se domníváme, že jsou třeba, proto připravujeme návrh zákona, který - 1. občanské komise zachová a 2. jmenování a odvolání jejích členů bude vázat na obecní zastupitelstva.

Při tomto pozitivním přístupu k občanským komisím se ovšem chceme velmi důsledně vyhnout tomu, abychom byli arbitry sporů, které uvnitř struktury občanských komisí už delší dobu probíhají. Jsou to různá vzájemná obviňování a konflikty, nechci o tom hovořit. Chci jen zdůraznit, že se snažíme pozitivně tento problém vyřešit, ale nechceme být arbitry sporů. ČNR nemá v tuto chvíli žádný formální vztah k této struktuře. My si myslíme, že je to dobře, za tohoto předpokladu, že připravíme zákon, který věc uvede na normální základnu. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Müllerovi za vysvětlení, nyní prosím, aby se slova ujal pan. poslanec Nedbálek.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším návrhem byl. návrh pana poslance Výborného, který jsme již projednali. Dalším návrhem byl návrh v souvislosti s tím, co přednesl pan poslanec Müller a ten se týká pana poslance Veselého, který navrhl doporučit policejním velitelům na úrovni krajů a okresů, aby úzce spolupracovali s občanskými komisemi v oblasti bezpečnosti regionů v personální politice.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Takže já jsem povinen o tom nechat hlasovat.

Kdo souhlasí s tímto zněním, ať zvedne ruku. (7) Kdo je proti, ať zvedne ruku. (8) Kdo se zdržel hlasování? (111)

Takže návrh nebyl přijat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším návrhem je návrh pana poslance Nováka, aby první věta 4. odst. byla vypuštěna omlouvám se, pan poslanec Novák přednese návrh sám.

Poslanec Jiří Novák: Návrh byl alternativní, aby se 1. věta začínající: Společenské změny přinesly rozšíření svobod a práv aby se stala samostatným odstavcem. Pokud tento návrh neprojde, nechť je hlasováno o vypuštění této věty.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, takže tu máme dvě alternativy, dávám hlasovat o prvním návrhu pana poslance Nováka, to znamená, aby se věta začínající slovy: Společenské změny přinesly rozšíření svobod atd. stala samostatným odstavcem.

Kdo s tímto souhlasí, ať zvedne ruku. (84) Kdo. je proti? Zdá se, že nikdo. (1) Kdo se zdržel hlasování? (37)

Návrh pana poslance Nováka byl přijat. Hlasování o druhé variantě je bezpředmětné, takže můžeme pokračovat dál.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším návrhem byl návrh pana poslance Chromého, aby k návrhu legislativy o obecní policii byl dán termín 30.6.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Chromý upřesňuje do 30. září, pokud dobře rozumím.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Já jsem tady měl poznamenáno - do 30. 9.

Poslanec Heřman Chromý:... s tím, že jsme se na výboru dohodli, že slovíčko "urychleně" bude vyškrtnuto. Týkalo by se to jenom bodu 1) - předložit ČNR návrh zákona o obecní policii do 30. 9.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za upřesnění. Dávám hlasovat.

Kdo s návrhem pana poslance Chromého souhlasí, ať zvedne ruku. (113) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasovaní? (14).

Návrh byl přijat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Další. návrhy v tomto duchu nemám. Čili

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Chromý se opět hlásí o slovo.

Poslanec Heřman Chromý: Další zpřesnění termínů bylo uplatněno nebo dohodnuto v petičním výboru u oddílu "Mobilizace mimorozpočtových zdrojů" a to u bodu 1 - termín do 30. 7., u bodu 3 - do 30. 9., u bodu 4 - do 30. 9. Myslím, že bude třeba hlasovat odděleně o každém termínu zvlášť, nebo si sněmovna přeje hlasovat an bloc, ať rozhodne pan předsedající.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím pana poslance Nedbálka.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Nejsme si jisti, jestli tyto termíny byly na výboru dohodnuty. (Hlasy: Byly.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan předseda Müller kývá, že je výbor doporučuje.

Po tomto vysvětlení dávám hlasovat: Kdo z pánů a paní poslankyň souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (121) Kdo je proti? (Nikdo) Kdo se zdržel hlasování? (6)

Návrh byl přijat.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Další návrh nemám podchycen, takže se domnívám, že další návrhy nejsou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře, takže pokud sněmovna souhlasí, dam hlasovat o návrhu usnesení.

Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení ČNR podle sněmovního tisku a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. (107) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (19)

Mohu tedy konstatovat, že usnesení bylo přijato. Děkuji panu poslanci Nedbálkovi.

Dalším bodem je


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP