Poslanec Vladimír Šuman: Upozorňuji
na skutečnost, že pokud projde toto, vypadnou i soudy
a prokuratura, pokud ne, je možné hlasovat znovu o
návrhu poslance Výborného.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, domnívám se, že poznámka pana poslance Šumana je na místě, takže předpokládám, že pan poslanec Čapek je spokojen a dávám hlasovat o znění tak, jak přednesl onu větu pan poslanec Fiedor.
Prosím, kdo s touto větou souhlasí, ať
zvedne ruku. (74) Sedmdesát čtyři poslanců
vyjádřilo svůj souhlas. Kdo je proti? (10)
Děkuji deset. Kdo se zdržel hlasování?
(39) Děkuji. Návrh byl přijat. Budeme pokračovat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším
návrhem je návrh pana poslance Jakla, aby v této
kapitole na první stránce byla vypuštěna
druhá věta, která začíná
"Nárůst kriminality...".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Jakla, ať
zvedne ruku. (52) Padesát dva poslanců souhlasí.
Kdo je proti? (28) Dvacet osm. Kdo se zdržel hlasování?
(40) Čtyřicet poslanců se zdrželo hlasování,
takže tento návrh pana poslance Jakla nebyl přijat.
Můžeme pokračovat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Ano, další
požadavek je pana poslance Šumana, který navrhuje
v hlavě I. a v hlavě II., aby bylo doplněno
za "doporučením", "a požadavky
jsou termínovány".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Šuman s faktickou poznámkou.
Poslanec Vladimír Šuman: Můj návrh
zněl "aby věnovala pozornost následujícím
doporučením" a k tomu navrhuj "a požadavkům
(tyto jsou termínovány)".
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dobře,
"a požadavkům (tyto jsou termínovány)
".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám tedy o návrhu pana poslance Šumana hlasovat.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (89) Osmdesát devět poslanců souhlasí. Kdo je proti? (1) Děkuji, jeden. Kdo se zdržel hlasování? (31) Třicet jedna poslanců se zdrželo hlasování, takže tento návrh byl přijat.
Budeme pokračovat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším
navrhovatelem byl pan poslanec Nerad, který navrhoval,
aby do textu bylo doplněno, že "demonstranti
nesmí při své činnosti užívat
masek".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Nerad se hlásí s faktickou poznámkou.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já
se domnívám, že usnesení ČNR
není ten pravý instrument, aby to mohlo zajistit.
Poslanec František Nerad: Já se domnívám,
že to nebylo pochopeno. Chtěl jsem říci,
že v tom odstavci 2, kde jsou nově připravovány
legislativní úpravy, zda by nebylo vhodné
vyjmenovat tam plně tuto část nebo tento
požadavek na zvláštní vyhlášku
nebo zákon. V SRN to bylo stanoveno plně zákonem
jako zvlášť nebezpečná činnost.
Domnívám se, že to bude působit proti
těmto lidem daleko účinněji jako zvláštní
úprava než jako jeden paragraf v trestním zákoně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Hlásí se pan poslanec Karas s faktickou poznámkou.
Poslanec Jiří Karas: Já se domnívám,
že tady toto by mělo být předmětem
novelizace zákona o shromažďování,
o právu shromažďovacím.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano,
děkuji za tento návrh nebo názor. Takže
jak budeme pokračovat? Pan poslanec Nerad zde vznesl námět,
jehož přesná formulace zde ovšem nezazněla,
takže se domnívám, že nemám o
čem dát hlasovat.
Poslanec František Nerad: Domnívám se,
že v nové legislativní úpravě
by mohlo být písmeno "f", které
by dávalo vládě nebo ministerstvu úkol
vypracovat vyhlášku v tomto smyslu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou
poznámkou se hlásí pan místopředseda
Kalvoda.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, já bych chtěl teď se
pokusit apelovat na kolegu Nerada, aby ten návrh zvážil.
Ono to přináší mnohem více problémů,
než se zdá. Zcela určitě nějakou
vyhláškou nelze občanům zakázat
používání masek na obličeji.
Šťastná není ani formulace, která
se pokoušela vzniknout a být oživena, že
se demonstrantům zakazuje používat při
jejich činnosti masek. To je několik řádů
problémů. Jednak druh normy a výše právní
síly, která může něco takového
zakázat nebo nějak regulovat. Já se domnívám,
že bychom se dostali k dost absurdním koncům.
Můžeme se pokusit o nějakou iniciativu jindy
a jinde, protože zde bychom se dostali k dost nedůstojným
koncům, kdybychom se snažili momentálně
dohodnout, jak bychom se vypořádali s maskami na
obličeji. Jistě, maškarní plesy. Ministr
Sokol zakáže maškarní plesy a budou si
na něj stěžovat. Zkusme tedy uvažovat.
Poslanec František Nerad: Beru návrh zpět.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Kalvodovi, děkuji panu
poslanci Neradovi, můžeme pokračovat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Děkuji panu místopředsedovi a omlouvám se, že jsem chtěl zamaskovat policisty.
Další návrh je návrh pana poslance Stibice,
který chce doplnit do kapitoly 1 na straně 1: "přispět
k vybavení policie technickými prostředky
ke zneškodnění pachatelů nebezpečných
situací a řešit legislativní opatření
pro jejich použití." Takový text jsem
obdržel jako návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jsem toho názoru, že mohu dát hlasovat o tomto návrhu.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (10) Kdo je proti? (23) Kdo se zdržel hlasování? (73).
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Další
návrh pana poslance Karycha, která vysvětlí
pan poslanec Šuman. (Ten je na rozpacích, zda má
jít k řečništi.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je to
poněkud neobvyklá situace. Takže místo
pana poslance Šumana se slova ujme předseda výboru
pro právní ochranu a bezpečnost pan poslanec
Müller, tak, jak bylo na výboru dohodnuto.
Poslanec Jiří Müller: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, my jsme se na výboru dohodli, že bych podal informaci ke dvěma věcem, které se zde v rozpravě objevily, a sice k tomu tématu, které přinesl pan poslanec Karych, a k té problematice občanských komisí.
K tomu vysvětlení, proč žádáme posílit organizační samostatnost policejního sboru uvnitř ministerstva vnitra ČR i samostatným rozhodováním hlavního velitelství VB o použití rozpočtových prostředků určených policii: Zde je třeba si uvědomit historii celé věci nebo vztahy uvnitř ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra vlastně znamenalo určité propletení policie s ministerstvem. Myslím samozřejmě v historii. Došlo ke změně v tom smyslu, že bylo vyčleněno z ministerstva organizačně hlavní velitelství VB, které bylo pod řízeno ministrovi vnitra, a tím podle našeho názoru došlo k velmi pozitivnímu vývoji. My bychom chtěli ten pozitivní vývoj dokončit tím, že tu organizační nezávislost posílíme i ekonomickou nezávislostí. To znamená, že ministerstvo vnitra dostane přiděleny určité prostředky a samo si je přerozdělí na svůj civilní úsek a na policii. Nám jde o to, aby o prostředcích, které ministerstvo přidělí policii, pak už skutečně rozhodovala policejní struktura a nikoliv dál úředníci ministerstva vnitra. To je smyslem tohoto návrhu.
Pokud jde o téma občanských komisí, tak než budete rozhodovat o předložených návrzích, rád bych k tomu řekl toto: Jak známo, občanské komise byly zřízeny politickými stranami. Byly tedy zřízeny na základě zákona, ale z iniciativy politických stran. Je třeba ovšem říci, že po určité době se politické strany přestaly o celou tu strukturu občanských komisí zajímat. Ve skutečnosti to znamená, že otázka toho, kdo jmenuje členy občanských komisí a kdo je odvolává, zůstala ve vzduchoprázdnu. Tato situace plodí velice mnoho problémů. ČNR není ni kterak ke struktuře občanských komisí vázána. Protože ovšem občanské komise a jejich práce souvisí s bezpečností nebo bezpečnostní situací v ČR, výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost se zajímá o práci bezpečnostních komisí. A zajímal se také o to, zdali může nějak k vyřešení situace přispět. My práci těchto komisí oceňujeme. Myslíme si, že ještě neskončila, ale zároveň jsme si plně vědomi problémů, které vyplývají z toho, že není dnes určeno, kdo členy těchto komisí jmenuje a kdo je odvolává. Čili vůči komu mají vlastně odpovědnost. Na základě toho jsme zvolili přístup, který je rozdílný od přístupu ministerstva vnitra ČR, které, pokud tomu dobře rozumím, oceňuje práci komisí, ale domnívá se, že už nejsou třeba. My se domníváme, že jsou třeba, proto připravujeme návrh zákona, který - 1. občanské komise zachová a 2. jmenování a odvolání jejích členů bude vázat na obecní zastupitelstva.
Při tomto pozitivním přístupu k občanským
komisím se ovšem chceme velmi důsledně
vyhnout tomu, abychom byli arbitry sporů, které
uvnitř struktury občanských komisí
už delší dobu probíhají. Jsou to
různá vzájemná obviňování
a konflikty, nechci o tom hovořit. Chci jen zdůraznit,
že se snažíme pozitivně tento problém
vyřešit, ale nechceme být arbitry sporů.
ČNR nemá v tuto chvíli žádný
formální vztah k této struktuře. My
si myslíme, že je to dobře, za tohoto předpokladu,
že připravíme zákon, který věc
uvede na normální základnu. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Müllerovi za vysvětlení, nyní
prosím, aby se slova ujal pan. poslanec Nedbálek.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším
návrhem byl. návrh pana poslance Výborného,
který jsme již projednali. Dalším návrhem
byl návrh v souvislosti s tím, co přednesl
pan poslanec Müller a ten se týká pana poslance
Veselého, který navrhl doporučit policejním
velitelům na úrovni krajů a okresů,
aby úzce spolupracovali s občanskými komisemi
v oblasti bezpečnosti regionů v personální
politice.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Takže já jsem povinen o tom nechat hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto zněním, ať zvedne ruku. (7) Kdo je proti, ať zvedne ruku. (8) Kdo se zdržel hlasování? (111)
Takže návrh nebyl přijat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším
návrhem je návrh pana poslance Nováka, aby
první věta 4. odst. byla vypuštěna omlouvám
se, pan poslanec Novák přednese návrh sám.
Poslanec Jiří Novák: Návrh
byl alternativní, aby se 1. věta začínající:
Společenské změny přinesly rozšíření
svobod a práv aby se stala samostatným odstavcem.
Pokud tento návrh neprojde, nechť je hlasováno
o vypuštění této věty.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, takže tu máme dvě alternativy, dávám hlasovat o prvním návrhu pana poslance Nováka, to znamená, aby se věta začínající slovy: Společenské změny přinesly rozšíření svobod atd. stala samostatným odstavcem.
Kdo s tímto souhlasí, ať zvedne ruku. (84) Kdo. je proti? Zdá se, že nikdo. (1) Kdo se zdržel hlasování? (37)
Návrh pana poslance Nováka byl přijat. Hlasování
o druhé variantě je bezpředmětné,
takže můžeme pokračovat dál.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Dalším
návrhem byl návrh pana poslance Chromého,
aby k návrhu legislativy o obecní policii byl dán
termín 30.6.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Chromý upřesňuje do 30. září,
pokud dobře rozumím.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Já jsem
tady měl poznamenáno - do 30. 9.
Poslanec Heřman Chromý:... s tím,
že jsme se na výboru dohodli, že slovíčko
"urychleně" bude vyškrtnuto. Týkalo
by se to jenom bodu 1) - předložit ČNR návrh
zákona o obecní policii do 30. 9.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za upřesnění. Dávám hlasovat.
Kdo s návrhem pana poslance Chromého souhlasí, ať zvedne ruku. (113) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasovaní? (14).
Návrh byl přijat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Další.
návrhy v tomto duchu nemám. Čili
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Chromý se opět hlásí o slovo.
Poslanec Heřman Chromý: Další
zpřesnění termínů bylo uplatněno
nebo dohodnuto v petičním výboru u oddílu
"Mobilizace mimorozpočtových zdrojů"
a to u bodu 1 - termín do 30. 7., u bodu 3 - do 30. 9.,
u bodu 4 - do 30. 9. Myslím, že bude třeba
hlasovat odděleně o každém termínu
zvlášť, nebo si sněmovna přeje
hlasovat an bloc, ať rozhodne pan předsedající.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím
pana poslance Nedbálka.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Nejsme si jisti,
jestli tyto termíny byly na výboru dohodnuty. (Hlasy:
Byly.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan předseda Müller kývá, že je výbor doporučuje.
Po tomto vysvětlení dávám hlasovat: Kdo z pánů a paní poslankyň souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (121) Kdo je proti? (Nikdo) Kdo se zdržel hlasování? (6)
Návrh byl přijat.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Další
návrh nemám podchycen, takže se domnívám,
že další návrhy nejsou.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře, takže pokud sněmovna souhlasí, dam hlasovat o návrhu usnesení.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení ČNR podle sněmovního tisku a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. (107) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (19)
Mohu tedy konstatovat, že usnesení bylo přijato. Děkuji panu poslanci Nedbálkovi.