Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje výboru
sněmovny, pana poslance Kadlece, aby odůvodnil společnou
zprávu výborů.
Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení přítomní, byl jsem pověřen, abych vám předložil společnou zprávu výborů ČNR k návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců ČNR. Všechny výbory, kromě mandátového a imunitního a zahraničního, projednaly na svých schůzích v květnu a červnu 1991 návrh skupiny poslanců a kromě výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost a výboru pro obchod a cestovní ruch všechny doporučily tuto novelu ke schválení s touto připomínkou:
K bodu 1 10 odst. 3 se doplňuje touto větou: Obdobně se postupuje, pokud by poslanci vznikl nárok na peněžitou pomoc v mateřství podle zvláštních předpisů. Odkaz 3 b) pod čarou zní:
12 a) zákona 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené a dávkách v mateřství a o přídavcích na děti nemocenského pojištění ve znění pozdějších předpisů, úplné znění č. 189/1988 Sb.
Kromě toho výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost nesouhlasil - kromě toho, že s tímto nesouhlasil, tak tady uvádí problém, zdůvodnění - základním problémem je ujasnění skutečnosti, zda nástup na mateřskou dovolenou znamená nevykonávání výkonu poslanecké funkce či nikoliv. Shora uvedený výbor toto nedoporučil a já bych k tomu chtěl říct: Zákon č. 371/1990 Sb. uvádí v 10, že poslanci jsou účastni nemocenského pojištění a sociálního zabezpečení stejně jako pracovníci v pracovním poměru. Z tohoto ustanovení vyplývá, že je třeba, pokud zákon o platech nestanoví něco jiného, použít předpisů nemocenského pojištění a soc. zabezpečení a předpisů zákoníku práce. Výjimku stanoví zákon pouze v 10 odst. 2
přiznává poslanci, který nevykonává svou funkci pro nemoc, plat a to po dobu nejdéle 6 měsíců. Jinou výjimku zákon nestanoví.
Za tohoto právního stavu nelze zákon vykládat
jinak, než že poslankyně musí nastoupit
mateřskou dovolenou. A protože není ustanovena
žádná výjimka, přísluší
jí po dobu stanovenu zákonem práce peněžitá
pomoc v mateřství stanovena předpisy nemocenského
pojištění. Pokud bychom chtěli provést
jinou úpravu, je třeba obdobně, jako je tomu
v době nemoci poslance, stanovit výjimku z předpisů
o nemocenském pojištění, a to zákonem.
Takový zákon je navrhován. Je možno
zaujmout i jinou právní filosofii, než ke které
směřuje stanovisko shora citovaného výboru
ČNR. Tento výbor zpochybňuje výklad
o tom, že poslankyně je povinna nastoupit mateřskou
dovolenou. A jakmile ji nastoupí, náleží
jí dávky sociálního zabezpečení
a domnívá se, že poslankyně mateřskou
dovolenou nastoupit nemusí a po celou dobu má poslanecký
plat. Takový výklad znamená, že je třeba
každou nepřítomnost poslankyně na jednotlivých
zasedáních ČNR, popř. dalších
orgánů ČNR, kterých je členkou,
individuálně omlouvat a záleží
na stanovisku předsedy výboru nebo předsedkyně
ČNR, zda neúčast poslankyně omluví.
Pokud by se tak nestalo, mělo by to důsledky, uvedené
v 8 zákona o platech poslanců. Domnívám
se, že výklad výboru petičního,
pro právní ochranu a bezpečnost není
v souladu se zákonem. Pokud chceme poskytnout poslankyni
po dobu mateřské dovolené plat, domnívám
se, že je potřeba tak učinit novelou, jak je
navrhována. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otvírám rozpravu, do které se prozatím
písemně nikdo nepřihlásil.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, dámy a pánové, dovolil bych si k tomuto zákonu přednést návrh na doplnění 8 o odst. následujícího znění:
Neomluvená neúčast poslance po kratší čas jednacího dne ČNR nebo jejích orgánů se v průběhu jednoho měsíce sčítá. Zdůvodnění je prosté. V podstatě toto zpřesnění uvádí poslanecký zákon do souladu se zákoníkem práce, jehož prováděcí nařízení obsahuje takovýto postup. Zároveň se tak vytváří předpoklad - a jsem přesvědčen, že ne pouze formální - aby se naše účast zejména na schůzích ČNR zvýšila. Pochybuji o tom, vážené kolegyně a vážení kolegové, že když během schůze ČNR dochází k hlasování, které se nezřídka pohybuje na hranici usnášeníschopnosti, že by se absence toho zbývajícího počtu poslanců řádně omluvila, ať již předem nebo předsedajícím jednotlivého dne schůze ČNR. Nelze také přehlédnout hlasy široké veřejnosti, které právě na tuto absenci při hlasování a rozpor mezi tímto zákonem a zákoníkem práce upozornili a upozorňují. Konečně byl to i místopředseda ČNR pan Kasal, který v jednom ze svých vystoupení proti tomuto nešvaru vystoupil. Navrhovaná změna v 8 výše uvedeného zákona by si dále vyžádala přečíslování odstavců. Nově navrhovaný doplněk by byl odstavcem č. 3, původní odst. 3 by nesl označení č. 4 s tím, že jeho znění by doznalo logickou drobnou úpravu ve smyslu výše uvedeného návrhu v tomto znění: "Způsob rozhodování o ztrátě nároku podle odst. 1 až 3 (původní znění v tomto místě je 1 a 2) upraví jednací řád ČNR."
Byl bych rád, kdybyste, vážené kolegyně
a vážení kolegové tento doplněk
zákona akceptovali a nepřisuzovali mu více,
než co skutečně obsahuje. Již také
proto, že i touto drobnou úpravou lze konkrétně
čelit hlasům, které se čas od času
stále více ozývají, že všichni
jsme si sice rovni, ale poslanci jsou si rovnější.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo se, prosím, dál hlásí do rozpravy?
Pokud správně vidím, nikdo, písemně
také nikdo, pak tedy rozpravu uzavírám a
prosím pana poslance Výborného, chce-li se
ujmout slova, ať tak učiní.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, již v úvodu jsem
sdělil, že navrhované doplnění,
které je obsaženo ve společné zprávě
navrhovatelů zcela akceptují a doporučuji
k přijetí. Pokud jde o jediný návrh
vzešlý z rozpravy, totiž návrh pana poslance
Chromého, mohu za navrhovatele k němu říci
jen tolik: Nepochybně je motivován velmi rozumnou
úvahou, ale nepochybné také je, že zůstává
otázkou, do jaké míry právě
tímto zákonným způsobem bychom dosáhli
toho, čeho dosáhnout chceme. Totiž, aby tady
byla účast zajištěna. Jakým způsobem
by se časy sčítaly, kdo by je zjišťoval,
zda účast po dobu 5 nebo 15 min. je omluvena nebo
neomluvena. Já osobně se domnívám,
že neúčast poslanců při jednání
orgánů ČNR, ať už jsou to výbory
nebo schůze ČNR, by omlouvána býti
neměla a že je věcí předsedů
těchto orgánů, aby postupovali v souladu
s platným zákonem, neboť mi není známo,
že by kterýkoli z poslanců byl postižen
za to, že se jednání, ať už ve výboru
nebo ve schůzi neúčastnil. Já se domnívám,
že bude zcela postačovat, aby byly využívány
ty instituty, které nám platný zákon.
dává. Za navrhovatele se nepřipojuji k návrhu
pan a poslance Chromého a naopak podporujeme ten návrh,
který je ve společné zprávě.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje, aby se ujal
slova.
Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane
předsedající, dával bych návrh
napřed hlasovat o zprávě výborů
vzhledem k tomu, že je tam jenom jedna připomínka.
Přečtu ji. Je to 10 odst. 3, který se doplňuje
větou: Obdobně se postupuje, pokud by. poslanci
vznikl nárok na peněžitou pomoc v mateřství
podle zvláštních předpisů, odkaz
12 a) zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužené
mateřské dovolené a dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění
ve znění pozdějších předpisů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku. (100) Děkuji. Kdo je proti? (2) Kdo se zdržel hlasování? (12)
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Ján Kadlec: Vzhledem k tomu, že z
pléna byl pouze jeden pozměňující
návrh, já bych ho znovu přečetl a
dal bych o něm hlasovat. Je to doplnění 8
o odst. 3: Neomluvená neúčast poslance pro
kratší část jednacího dne ČNR
nebo jejích orgánů se v průběhu
jednoho měsíce sčítá.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku. (25) Děkuji. Kdo je proti? (40) Kdo se zdržel hlasování? (47)
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Ján Kadlec: Děkuji. Vzhledem k tomu,
že nejsou další návrhy, myslím,
že můžeme hlasovat o celém znění
návrhu zákona včetně společné
zprávy. Dávám návrh na hlasování
o vydání zákona ČNR, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů
poslanců ČNR, tisk 305 a tisk 310 společné
zprávy jak byla přijata.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (95) Kdo je proti? (1) Kdo se zdržel hlasování? (22)
Děkuji. Tento návrh byl přijat. Děkuji
panu zpravodajovi i panu navrhovateli. Chtěl bych jen podotknout,
že vzhledem k požadavkům některých
klubů by dnešní jednání mělo
končit v půl sedmé. Předesílám
to proto, aby se k tomu další poslanci mohli vyjádřit.
Dalším bodem našeho pořadu je
Z pověření skupiny poslanců navrhovatelů
nám předložený návrh odůvodní
paní poslankyně Jaroslava Moserová, kterou
prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedající, členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Skupina předkladatelů předkládá návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 106/1991 Sb. ze dne 27. února o neperiodických publikacích.
K vypracování návrhu této novely zákona nás vedlo vyjádření Rady vysokých škol, ve kterém Rada vysokých škol tlumočila značné znepokojení a nespokojenost s širokým počtem povinných příjemců výtisků tak jak je uveden v příloze zákona o neperiodických publikacích. Považuji tento počet povinných výtisků za tak vysoký, že by mohl znemožňovat vydání některých vysokoškolských skript a učebnic.
Rada vysokých škol také upozornila na to, že pravděpodobně ani k otázce skript ani k tomu, zda podléhají režimu uvedenému v zákoně o neperiodických publikacích, nebyl možná vůbec při našem jednání přihlédnuto, ani předloha zákona nebyla dána k připomínkování. Rada vysokých škol se seznámila jenom s původním návrhem, kdy mělo být zasíláno jenom 8 povinných výtisků a nikoliv 25, jak jsme nakonec odhlasovali ve finálním znění předlohy zákona.
To tedy vedlo předkladatele k předložení novely, ve které v článku 1 doporučujeme, aby v příloze zákona ČNR, v sloupci "druh neperiodické publikace" bylo dosavadní označení druhu pod písmenem a) "tiskoviny s výjimkou plakátů a kalendářů" doplněno ještě "vysokoškolských skript a vysokoškolských učebnic". Tedy, aby vysokoškolské učebnice a vysokoškolská skripta nepodléhaly režimu, kdy jsou povinné výtisky zasílány v počtu 25 výtisků.
K tomuto označení druhu ve sloupci "oprávněný příjemce povinného výtisku" jako příjemce uvedou: Národní knihovna v Praze, Matice slovenská, Slovenská národní knihovna Martin, Základní knihovna ČSAV Praha, Ústřední knihovna SAV Bratislava.
V článku 2, vzhledem k tomu, že zákon ČNR č. 106/1991 Sb., o neperiodických publikacích, nabyl účinnosti dnem
1. května 1991 a navrhovaná novela je zcela jednoduchá,
navrhuje se v rámci kontinuity stanovit dnem účinnosti
zákona den vyhlášení. Považuji
ještě za správné seznámit sněmovnu
se skutečností, že do výboru pro vědu,
vzdělání a kulturu i některým
jiným poslancům, docházejí dopisy
od knihoven, které nejsou spokojeny s navrhovanou novelou
a argumentují tím, že studující
si u nich výtisky vypůjčují v době
volna, že někdy učebnic nebývá
dost. Těžké postavení našich veřejných
knihoven a sítě veřejných knihoven
je nám známé a je jistě třeba
přikročit k tomu, aby nějakým způsobem
byly řešeny a podpořeny, avšak ustoupení
od této novely nepovažuji za dostatečné
řešení situace knihoven. Naopak by to mohlo
vést k tomu, že by vysoké školy jednak
některé tituly vůbec nemohly vydat, anebo
by je vydávaly v nákladu menším, než
300, takže by nouze o učebnice a skripta byla ještě
větší v jednotlivých studijních
oborech. Tolik ke zdůvodnění předložené
novely.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje pana poslance
Vondráčka.
Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, slyšeli jste návrh na doplnění zákona ČNR č. 106/1991 Sb., o neperiodických publikacích a zdůvodnění, které přednesla paní poslankyně Moserová. Výbor ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu, církevní a humanitární výbor a ústavně právní výbor projednaly na svých schůzích v květnu a červnu návrh skupiny poslanců na tuto novelu. Církevní a humanitární výbor nedoporučil návrh schválit, výbor pro vědu, vzdělání a kulturu a ústavněprávní výbor doporučil tento návrh, tak, jak byl přednesen paní poslankyní, schválit s doplňkem: V článku č. 1 v 4 písm. g) zákona se číslovka 300 nahrazuje slovem 500. Smyslem je to, aby počet výtisků, na který se vztahuje povinnost odvádět povinné výtisky, byl z většího množství výtisků, tzn. ne 300, ale až z částky nad 500.
Dále bylo doporučeno, aby výčet příjemců,
tak, jak je uveden v návrhu zákona, tzn. Národní
knihovna v Praze, Matice slovenská, Základní
knihovna ČSAV Praha a Ústřední knihovna
SAV Bratislava, byl rozšířen o Státní
vědeckou knihovnu Olomouc, čili ve společné
zprávě je doporučeno návrh zákona
schválit tak, jak je předložen, s rozšířením
o zvýšení číslovky 300 na 500
a s doplněním výčtu příjemců
o Státní vědeckou knihovnu Olomouc.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a otvírám rozpravu, do které se prozatím
písemně přihlásil pan poslanec Bezděk
a to v tisku 315.
Poslanec Josef Bezděk: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, v krátkosti si vás
dovoluji požádat, abyste kladně podpořili
doplněk, tak, jak ho přednesl pan zpravodaj, s tím,
že bych doporučoval, aby problematika Státní
vědecké knihovny Olomouc byla rozšířena
o Státní vědeckou knihovnu Brno. Tedy Olomouc
a Brno.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo další
do rozpravy? Pan poslanec Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jak jste se mohli dočíst ve společné
zprávě, církevní a humanitární
výbor ČNR návrh novelizace tohoto zákona
nedoporučil. Bylo to z více důvodů.
Základní byl ten, že se většina
poslanců ve výboru domnívala, že by
se publikace měly povinně zasílat těm
adresátům, kteří byli uvedeni v původním
zákoně a neměl by se ten počet snižovat.
Po konzultaci společných zpravodajů všech
tří výborů, které tento návrh
projednaly, jsme se shodli na jakémsi kompromisu. Navrhoval
bych tedy za skupinu poslanců rozšíření
počtu oprávněných příjemců
o 5 s tím, že jsme se shodli na tom, že to by
byla jakási hranice, za kterou už bychom zřejmě
jít neměli, abychom se znovu nevraceli k původnímu
znění zákona. Dávám tedy za
skupinu poslanců pozměňovací návrh,
abychom výčet příjemců doplnili
kromě zmiňovaných čtyř knihoven
v návrhu novelizace a Státní vědecké
knihovny Olomouc, ve společné zprávě,
ještě jednou o Národní knihovnu v Praze
pro národní agenturu ISBN v České
republice, dále, jak už tady byl také návrh,
pro Státní vědeckou knihovnu v Brně,
pro Státní vědeckou knihovnu v Ostravě,
pro Univerzitní knihovnu v Bratislavě a Státní
vědeckou knihovnu v Košicích.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane předsedající, vážení přítomní, dovolte, abych se nejprve vyjádřil ke společné zprávě. Podporuji zvýšení hranice 300 výtisků na 500 a navrhuji, aby nebyla schválena ta část společné zprávy, kde se doporučuje výčet doplnit o Státní vědeckou knihovnu Olomouc.
Nyní podstatnější část
mého návrhu. Doporučuji, aby celý
text novely byl vyměněn za tento navržený
text. Týká se 3, zákona o neperiodických
publikacích, tedy, aby text: "uvedený v příloze
tohoto zákona", byl nahrazen textem: "v obecně
závazném předpisu, který vydává
ministerstvo kultury tak, aby vydavateli nevznikla povinnost odevzdávat
více než 40 výtisků". K odůvodnění:
když jsme tento zákon projednávali, je to několik
měsíců, upozorňoval jsem na to, že
se nám tento zákon ve velice krátké
době vrátí v podobě novely. Mohu vám
říci, že nemám z toho žádný
pocit zadostiučinění, je mi jen líto,
že takovým způsobem znehodnocujeme autoritu
tohoto sněmu. Znovu nastoluji otázku: Zdá
se vám správné, abychom součástí
zákona dělali seznam institucí, jejichž
seznam se mění, instituce vznikají a zanikají,
na jejich význam máme různý názor,
jak padlo i v několika pozměňovacích
návrzích. Myslíte si, že je to hodno,
aby to bylo součástí zákona? Domnívám
se, že je k tomu plně zmocnit ministerstvo, které
má daleko více aktuálních informacích
o povinných institucích, může svůj
obecně závazný předpis, vyhlášku,
podstatným způsobem novelizovat, kdežto my
ke každé změně budeme muset použít
změnu zákona. To se mi skutečně nezdá
důstojné této sněmovny. Ještě
k návrhům, které zde padly na rozšíření
povinnosti vydavatele. Domnívám se, že naši
kulturu musím podpořit především
tam, kde vzniká, tzn. u tvůrců kulturního
bohatství. Jestliže tyto tvůrce, tj. i vydavatele,
zatížíme mnoha povinnostmi, bude vznikat méně
literárních děl, takže méně
se jich dostane do knihoven. Tím snížíme
rentabilitu a zajímavost vydavatelského podnikání,
především v malých nákladech
zatížíme je dalšími povinnostmi
a domnívám se, že knihovny se i jiným
způsobem mohou dostat k výtiskům, o které
mají eminentní zájem. Proto doporučuji,
abyste zvážili návrhy, které doporučují
ještě rozšířit počet povinných
institucí. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jsou
zde dva další přihlášení
do rozpravy, ale hlásí se pan ministr, a tak prosím,
aby se ujal slova.
Ministr kultury Milan Uhde: Pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové poslanci.
Spor o institut povinných výtisků je dost
starého data a vedli jsme ho zde nedávno. Chci vás
ubezpečit jménem ministerstva, které by mělo
podle návrhu poslance Jakla převzít určitou
část povinnosti, již nyní definuje přímo
znění zákona, že to není věc
neochoty, když se tomu bráníme a když
chci o tom s poslancem Jaklem polemizovat. Řešení,
které navrhuje, je neméně tak nečisté
jak to, které zde bylo přijato. Obojí řešení
nevystihují plně problematiku. Čisté
řešení podle mého názoru Je,
že institut povinných výtisků tak, jako
ve většině západních států
se omezí na minimum 3, 4, 5 kusů. Ale čisté
řešení znamená zavázat zároveň
českou vládu a ministerstvo financí, aby
poskytlo knihovnám takové prostředky, jako
v jiných civilizovaných zemích a aby tyto
knihovny mohly podle vlastního uvážení,
jak se sluší na svobodné lidi a svobodně
pracující odborníky, tyto knihy nakupovat
a do svého fondu je zařazovat. Každé
jiné řešení, které nebude respektovat
obojí požadavek, jejž jsem přednesl, bude
řešení problematické a bude poškozovat
tu více jednu stranu, stranu vydavatelů a tu více
druhou stranu, stranu knihovnickou. Domnívám se,
že jsme v období velmi přechodném, které
není vždy příznivé pro čistá
řešení. Zvažte sami, zda sněmovna
může a chce zavázat českou vládu
k takové dotaci knihovnám, která by umožnila
čisté řešení, a potom odpovídejte,
ale odpovídejte na celou otázku, nikoliv jenom na
jednu její složku, kterou z celého komplexu
problémů vyjmete. (Potlesk.)