Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. To byl poslední poslanec, který se přihlásil do rozpravy. Pokud se už nehlásí nikdo, rozpravu uzavírám.
Než dám slovo panu ministrovi a panu zpravodaji, ptám
se, zda si oba pánové nepřejí dobu
na srovnání připomínek. (Žádají
30 min.). Je zde návrh na 30minutové přerušení,
které je zjevně nezbytné. Potom by dostal
slovo jak pan ministr, tak posléze společný
zpravodaj. Přerušuji tedy schůzi.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím předsedy klubů, aby se v této
přestávce ke mně všichni dostavili,
a to ihned.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Budeme
pokračovat v projednávání zákona.
Nezbývá mi, než se zeptat pana ministra Vopěnky,
zdali si přeje vystoupit. Ano, dávám mu slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se jen krátce zmínit k ještě projednávanému zákonu a spíš obecně poznamenat asi tolik, že československá tělovýchova v minulosti nebyla nikdy jenom obyčejnou tělovýchovou, ale že byla vedena ideemi, které zdaleka překračovaly pouhý tělocvik. Jsem přesvědčen a myslím, že se mnou budete sdílet názor, že ČSTV tuto stránku neplnila a organizace, které chtějí navázat na tradice československé výchovy, nám ještě stále živoří, protože nemají zpátky majetek, který jim právem náleží. Proto také byl tento zákon zpracován, a proto ho předkládám sněmovně. Skutečností ovšem je, že jsme vázáni zákonem federálním a že náš zákon pouze doplňuje a je jakoby takovým prováděcím předpisem k tomuto zákonu. V tomto smyslu jsou mému srdci velmi blízké připomínky, které, z hlediska záměru tohoto zákona, přednesli poslanci Smělík, Kubiš a Bereza. Bude záležet ovšem na sněmovně, zda uzná jejich právní hodnoty takové, že mohou být do zákona zapojeny. Jak říkám, jsou to připomínky, které jsou mi velmi blízké. V každém případě myslím, že nesporné je, že lze přijmout doplněk poslance Smělík a který se týká vypuštění § 2 odst. 2 bodu c, kde se žádá předkládání stanov. Myslím, že toto můžeme jedině doporučit. Argumenty byly velmi průkazné. Naproti tomu doufám, že sněmovna pochopí záměr tohoto zákona a odmítne připomínky, které zde vznesl za KSČ pan poslanec Kraus, protože, jak jsem si je stačil rozmyslet, znamenají zbrzdění a znesnadnění převodu některých majetkových práv.
To je vše, co jsem chtěl říci. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi, nyní dávám slovo společnému
zpravodaji výboru panu poslanci Sedláčkovi.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, přistoupíme nyní k hlasování o různých pozměňovacích návrzích. Úvodem bych chtěl říci obecně, že bohužel několik pozměňovacích návrhů jde na kompetenční rozdělení mezi ČNR a FS. Chci upozornit na to, že v současné době se zřizuje ústavní soud a všechny kompetenční nepřesnosti, kterých bychom se dopustili, by mohly mít za následek to, že tento zákon nám ústavní soud zruší. Proto bych chtěl apelovat na vás, abyste rozlišovali kompetenční rozhodnutí mezi ČNR a FS.
První pozměňovací návrh byl pana poslance Budinského k § 3 odst. 2. Pan poslanec Budinský navrhuje, aby byl doplněn tento odstavec o slova: "vypořádání majetku musí umožnit fungování dobrovolných tělovýchovných organizací." Domnívám se, že tento návrh nemůžeme z právního hlediska akceptovat, protože zde hovoříme o majetku, kdežto celý zákon hovoří o majetkových právech. To je první důležitý argument.
Za druhé ho nemohu doporučit právě
z toho záměru, že tento paragraf by měl
patřit do zákona 173/1990 Sb., zákona FS.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Táži se pana poslance Budinského, zda-li
po tomto vysvětlení nehodlá svůj návrh
vzít zpět.
Poslanec Vladimír Budinský: (Z pléna.)
Vzhledem k očekávanému výsledku hlasování
stahuji. (Potlesk.)
Poslanec Michal Sedláček: Dalším
návrhem je návrh pana poslance Krause, který
navrhuje vypustit ze společné zprávy v §
1 odst. 2 slova "Československá obec sokolská
a ostatní." Tento návrh věcně
nic nemění na tom, co obsahuje federální
zákon, čili to je třeba si uvědomit,
ale z právního hlediska se důsledně
držíme dikce federálního zákona,
který si dovolím ocitovat: "se navracejí
ve stavu ke dni 31. 3. 1948 Československé obci
sokolské a ostatním znovu vzniklým dobrovolný
tělovýchovným organizacím". Proto
předkladatelé trvají na tom, aby byla zachována
dikce federálního zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Já se zeptám pana poslance Krause, zda-li chce, abych o tomto návrhu dal hlasovat (poslanec Kraus z pléna: ano). Děkuji.
Dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Krause v tom smyslu, jak to přečetl společný zpravodaj. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Krause, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 26.
Kdo je proti tomuto návrhu? 68.
Kdo se zdržel hlasování? 40. Děkuji.
Takže návrh nebyl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Další
návrh pana poslance Krause se týká §
2 odst. 2. Zde navrhuje zařadit nový odsek a) ve
znění: "doklad o právním zániku
organizace v období po 31. 3. 1948." Zde chci upozornit
na to, že majetková práva se vracejí
právě před rok 1948, proto nemůžeme
doporučit tento návrh a zároveň je
třeba si uvědomit, že "doklady o právním
zániku" jsou velmi vágní pojem, který
nevím, jestli by nezpůsobil velké komplikace.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Krause.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 19.
Kdo je proti? 78.
Kdo se zdržel hlasování? 38.
Takže ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším
návrhem pana posl. Krause je doplnit odsek b) ve znění
"doklady prokazující skutečnost, že
je organizace právním nástupce organizace
existujícím k 31. 3 1991." Tento návrh
by měl za následek, že by po 31. 3. 1991 nesměla
vzniknout žádná organizace, která by
mohla požádat o tento majetek, ačkoliv lhůta
FS je do 30. 6. 1991. Tzn., že by tento návrh šel
proti dikci federálního zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o návrhu pana poslance Krause hlasovat. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 8.
Kdo je proti? 101
Kdo se zdržel hlasování? 24.
Návrh nebyl přijat, pane zpravodaji, pokračujme.
Poslanec Michal Sedláček: Další návrh pana poslance Krause byl doplnit slovo "další."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Kraus svůj návrh stahuje.
Poslanec Michal Sedláček: Další
návrh pana poslance Krause byl k § 3, kde navrhuje
doplnit nebo vrátit původní návrh,
tzn. doplnit tam slova "... a po vzájemném
vypořádání nároků."
Zde je třeba si uvědomit, že podle federálního
zákona se majetek vrací k 31. 3. 1948, tzn. že
nemohou organizace mezi sebou mít žádné
nároky. Proto by to bylo legislativně nečisté,
kdybychom tam nechali toto původní doplnění.
Tady není možné, aby tyto organizace měly
mezi sebou nějaké nároky.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o tomto návrhu hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Krause, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 23.
Kdo je proti? 85.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Takže ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším vystupujícím byl pan poslanec Řezáč, který nepředložil žádný konkrétní pozměňovací návrh.
Další pozměňovací návrh
měl pan poslanec Kubiš. Navrhuje doplnit do §
1 odst. 2 zákona za slovo "Čs. obec sokolská
slova "Československý orel, Junák, YMCA"
a pak by následovalo "... a ostatní znovu vzniklé
dobrovolné tělovýchovné organizace."
Opět chci upozornit, že předkladatelé
se důsledně drží dikce federálního
tisku, kde je vyjmenována pouze Čs. obec sokolská,
ale z věcného hlediska se na celé záležitosti
nic nemění.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Kubiše. Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se) 65.
Kdo je proti? 8.
Kdo se zdržel hlasování? 71.
Takže poměrem 65 ku 79 tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším
návrhem pana poslance Kubiše bylo doplnit do §
2 odst. 2 písm. b) "retribuční dekrety".
Protože podle mého názoru se jedná o
součást dokladů, prokazujících
oprávněně uplatňovaný návrh,
navrhuji panu posl. Kubišovi, jestli s tím bude souhlasit,
tyto retribuční dekrety zmínit v poznámce
pod čarou, která by zněla "... např.
retribuční dekrety."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám
se pana posl. Kubiše, zda souhlasí. (ano)
Poslanec Michal Sedláček: Z tohoto hlediska
si myslím, že můžeme doporučit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat. Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem tak, jak ho formuloval společný zpravodaj, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 110.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování? 26.
Takže tento návrh byl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Další
návrh pana poslance Kubiše navazoval na návrh
pana posl. Krause - šlo o vypořádání
nároků, přičemž se nebude přihlížet
k dosavadním závazkům, které jsou
na vráceném majetku. Vzhledem k tomu, že jsme
neodsouhlasili návrh pana poslance Krause, ptám
se pana posl. Kubiše, zdali na návrhu trvá?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Trvá
pan poslanec Kubiš na svém návrhu? (poslanec
Josef Kubiš: Netrvám). Můžeme pokračovat.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším
vystupujícím byl pan poslanec Smělík,
který navrhl vypustit ze společné zprávy
v § 2, odst. 2, písm. c), které zní:
Stanovy organizace, které byla majetková práva
odňata. K tomuto bodu se vyjádřil pan navrhovatel
z právního hlediska. Nechám to však
na rozhodnutí sněmovny.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o návrhu pana posl. Smělíka hlasovat. Kdo souhlasí ať zvedne ruku. 68.
Kdo je proti? 7.
Kdo se zdržel hlasování? 58.
Poměrem 68:65 byl návrh pana posl. Smělíka
přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Další návrh pana posl. Smělíka směřoval k § 3. Navrhoval nahradit odst. 1, který v současné době zní: Ve společné zprávě předloží-li oprávněná organizace doklady podle § 2, odst. 2, musí povinná organizace do 30 dnů podepsat protokol o vydání majetku tak, jak byl v rozsahu ke dni obdržení výzvy.
Chci upozornit, že pan posl. Smělík, bohužel,
zužuje tento §, protože zde hovoří
pouze o majetku a nikoliv o majetkový h právech
a tím se dostává do kolize s federálním
zákonem. Zároveň chci upozornit, že
podepsat protokol o vydání majetku v Čs.
právním řádu není zakotven
jako proces, ale jako akt a proto je třeba, podobně
jako v mimosoudních rehabilitacích, v zákoně
403/1990 Sb. držet se dikce "dohoda o vydání
majetku."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu společnému zpravodaji. Dávám hlasovat o návrhu pana posl. Smělíka.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. 11.
Kdo je proti? 25.
Kdo se zdržel hlasování? 98.
Tento návrh nebyl přijat.
Hlásí se pan posl. Smělík.
Poslanec Zdeněk Smělík: Další
návrh stahuji, neboť byl podmíněn přijetím
předchozího návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
prosím, aby pan společný zpravodaj pokračoval.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším vystupujícím byla paní posl. Němcová, která nepřednesla pozměňující návrh a posledním vystupujícím, který ho přednesl, byl pan posl. Bereza, který navrhuje nahradit § 4 zněním: odst. 1: Majetková práva v rozsahu podle § 1 se vracejí oprávněným organizacím k majetku do stavu k 31. březnu 1948 a ve stavu, v němž tento majetek byl ke dni nabytí účinnosti zákona 173/1990 Sb. Od tohoto data je povinen dosavadní držitel pečovat o něj až do vydání s péčí řádného hospodáře, neměl a nemá právo s ním disponovat a odpovídá za škody, které porušením této povinnosti vznikly.
Pan posl. Bereza má pozitivní úmysly, ale
je třeba si uvědomit, že úprava těchto
institutů hospodářského práva,
péče řádného hospodáře,
patří do působnosti FS i po přijetí
kompetenčního zákona, takže zákon
ČNR k tomu nemůže přihlížet.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Po tomto vysvětlení se musím zeptat pana posl. Berezy, zdali trvá na tom, abych dal o tomto návrhu hlasovat. (posl. Rudolf Bereza: Trvám).
Dávám tedy hlasovat o návrhu pana posl. Berezy.
Kdo souhlasí s jeho návrhem ať zvedne ruku. 20.
Kdo je proti? 18.
Kdo se zdržel hlasování? 98.
Návrh pana posl. Berezy nebyl přijat.
Poslanec Michal Sedláček: Dalším
návrhem pana posl. Berezy bylo zařadit do §
4, odst. 2, který byl zněl: Povinná strana
umožní oprávněné organizaci,
pokud tak ještě neučinila, podílet se
s okamžitou platností na bezplatném užívání
majetku, který má být vydán, stanoví
oprávněné organizaci odpovídající
činnost. Učiní tak ještě před
podepsáním protokolu a vydání majetku.