Kolega Payne zde uvedl v dlouhém expozé řadu věcí, které jsou do určité míry protichůdné. Na jedné straně hovoří o tom, že toto je zákon, který by mohl být rámcový a velíce krátký. Prosím, to je věc, o které je možno diskutovat, kterou je možno přijmout. Ale na druhé straně uvádí tolik podrobností, které by tento zákon měl mít, že v žádném případě se do takového zákona nemohou vejít. Spolupráce s ministerstvem zdravotnictví v zákoně nemusí být určena, protože je naprosto samozřejmá, vyplývá ze zákona. Pokud existuje nějaký zákon o zdravotnictví, o zdraví, tak pochopitelně musí být každým ctěn.
K okresům, co bylo řešeno, je trochu nejasné. Nejde o komory. Jde jen o sdružení lékařů na nižší úrovni organizační a to z důvodů organizačních. Je otázka, jestli okresy nebo jiné oblasti nebo země. My jsme vycházeli ze situace, která existuje. Naše zřízení je založeno na okresech a my jsme tedy vázali tato sdružení na okresy. Současně je řečeno, že okresy se mohou sdružovat a mohou se sdružovat jakkoli, třeba na úrovni země, to tento zákon dovoluje.
Pro začátek činnosti této komory je třeba určitých ustanovení, a to je to, co musíme na začátku udělat, aby komora vůbec mohla fungovat, aby mohly být voleny všechny orgány. Musí být nějakým způsobem určen vlastní začátek. A ten začátek je vázán na organizace lékařské nebo jiné zdravotnické, které existují. Je to jen popud k tomu, aby lékaři mohli demokraticky volit své vlastní orgány.
Na závěr bych chtěl říci jen to - pokud tento zákon odložíme, musíme si uvědomit proč, z jakého důvodu. Musíme najít nějaký pádný důvod, abychom při příštím projednávání měli víc jasno a abychom byli schopni tento zákon lépe posoudit.
Já jsem přesvědčen o tom, že
zákonu bylo věnováno dosti pozornosti. Pokud
někdo s tím nesouhlasí, pravděpodobně
se s ním nesetkal. Odkladem bychom víc asi nezískali.
Je možné a myslím si dokonce záhodno,
abychom zákon projednali dnes a vyjádřili
se k němu naprosto jasně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šeborovi, předávám
slovo panu poslanci Hájkovi. Připraví se
pan poslanec Řezáč. Promiňte, ještě
s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Klener, potom pan poslanec Dohnal.
Poslanec Pavel Klener: Jen technickou poznámku,
protože předřečník tady uvedl
v úvodu svého vystoupení, že Svaz českých
lékařů podporuje tento zákon. To je
pravda, ale měl k tomu řadu připomínek.
Já tu mám dopis od Svazu lékařů
z 22. 4., kde má řadu připomínek,
které zde už odezněly, čili v zásadě
samozřejmě souhlasí, ale má řadu
připomínek, na které nebyl vzat zřetel.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Klenerovi, s faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Dohnal a pak pan poslanec
Lom.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážení
přítomní, navrhuji, aby ČNR přijala
usnesení, ve kterém žádáme člena
české vlády, ministra zdravotnictví
pana Bojara, aby se dostavil k této rozpravě, protože
myslím, že by tady měl v každém
případě být už proto, aby přednesl
stanovisko ministerstva zdravotnictví, že takto navrhovaný
zákon je pro ně nepřijatelný.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Dohnalovi, pan poslanec Lom se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Lom: Vážené dámy, vážení pánové. Vstupuji do toho jen velice krátce. Pokud se týká Svazu lékařů, je přirozené, že návrh zákona může vyvolat jak souhlasné, tak kontraverzní návrhy. Já jsem netvrdil ve svém expozé, že Svaz lékařů doporučuje, já jsem řekl, že ho projednal. Nic víc. Ze Svazu lékařů jsem dostal vyjádření na třech úrovních. Jedno Kašparovo, který ho doporučuje, to je člen předsednictva. Druhé Komárkovo, který ho nedoporučuje, to je sekretář a třetí ze Svazu lékařů, zcela individuální návrh jedné pracovnice, která poslala svůj návrh zákona, který komory zřizuje jako expozitury ministerstva. Čili nebráníme se vyjádření názorů kontraverzních, Svaz se neusnesl na závazném stanovisku.
Pokud se týká pana ministra Bojara, opakovaně
bylo řečeno, i ministrem Bojarem samotným,
že je to záležitost poslanců ČNR.
Řekl to ve svém otevřeném dopise,
kde píše, že návrh zákona o lékařských
komorách je v kompetenci poslanců, především
pak bude záležet na poslancích ČNR.
A naposledy to řekl včera odpoledne v 16,30, když
odcházel na schůzi poslanců FS o budoucnosti
našeho zdravotnictví s tím, že zítra
nepřijde. Já jsem s ním o tom osobně
hovořil. On o tom dobře ví. A myslím
si, že sněmovna ČNR je kompetentní k
tomu, aby posoudila různost návrhů a změny,
které tu zazněly.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Předám slovo
panu poslanci Hájkovi. Ještě jedna faktická.
Poslanec Vojtěch Dohnal: (z pléna): Já
jsem podal návrh, abychom podle § 15 jednacího
řádu hlasovali o tom, zda pozveme pana ministra
k projednávání či ne.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Já jsem zaznamenal tento návrh na
usnesení ČNR, aby ministr Bojar byl přítomen
dalšímu projednávání. Jak už
jsem informoval předtím, tak ministr Bojar byl informován
o tom, že projednáváme tento bod. V dopoledních
hodinách jednání vlády, kde předkládal
návrh zákona, který se snad týká
záležitostí spojených s drogami, neznám
přesnou citaci a odtud odcestoval na zahraniční
služební cestu. To je poslední informace, kterou
jsem o panu ministrovi dostal. Je zde přítomný
mluvčí pana ministra zdravotnictví, který
žádá o slovo, což je v rozporu s jednacím
řádem a není možno. Je možno tady
jednat v kuloárech s poslanci, kteří mají
zájem o informaci. Prosím, pan poslanec Hájek.
Poslanec Richard Hájek: Děkuji panu místopředsedovi za udělení opětovného slova. Dámy a pánové. Centralistický model našeho zdravotnictví dospěl tam, kam dospěl. A odkud byl převzat? Byl převzat od našeho východního souseda. Proto také hlavní původce degradace zdravotnictví Josef Plojhar, tehdejší ministr zdravotnictví, v červenci 1950 zrušil lékařské komory. Při opětovném návrhu na zřízení lékařských komor vycházíme tedy nejen z československých zkušeností, ale reflektujeme tentokrát i poznatky i od souseda západního. K potvrzení zkušeností z Německa, kde se podobný okresní systém plně osvědčil, dovolte, abych zde odcitoval v dopisu univ. profesora, doktora mediciny Pavla Schmidta, který adresoval výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Pan prof. Schmidt je z university z Güssenu a je externím poradcem zde již opakovaně citovaného pana ministra zdravotnictví Bojara:
S poslední formou návrhu plně souhlasím včetně navrhovaného základního článku okresního sdružení s ascendentní působností směrem ke komoře. Jen tak je možno efektivně působit na lékaře, povinně organizované ve sdružení a naopak zaručit demokratické zásady v okresním sdružení a v celé komoře.
Tady v Německu se podobná organizace plně osvědčila v podobě Bezikksarzetkammer. Tlumočte, pane předsedo, členům výboru i plénu ČNR mou prosbu, aby návrh zákona co nejrychleji projednali a schválili. Je to první a základní předpoklad pro efektivní reformu, resp. znovuzřízení zdravotní péče v naší vlasti včetně privatizace a nemocenského pojištění. Tento fakt by si každá poslankyně a každý poslanec měli s plnou odpovědností uvědomit, než odevzdají svůj hlas.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hájkovi. Než předám slovo panu poslanci Řezáčovi, domnívám se, že bychom se měli teď v pravé poledne vyrovnat s těmi návrhy, které zde zazněly. Je to jednak návrh pana poslance Dohnala (myslím, že toto pořadí bude logičtější), aby ČNR požadovala přítomnost pana ministra Bojara při projednávání návrhu tohoto zákona. Než však dám hlasovat o tomto návrhu, chtěl bych upozornit na možnost, kterou nám dává § 20 jednacího řádu: "Se souhlasem ČNR se mohou rozpravy zúčastnit i další pozvaní představitelé politického, hospodářského a kulturního života." Mluvčí ministerstva je s touto problematikou obeznámen a je zde přítomen. Pokud s tím budeme souhlasit a pokud by tuto procedurální změnu akceptoval i pan navrhovatel Dohnal, mohli bychom využít jeho přítomnosti i v dalším pokračování rozpravy. Pokud bychom se však nerozhodli využít § 20 a schválili bychom návrh poslance Dohnala, znamenalo by to automaticky přerušení projednávání tohoto bodu dnešního jednání.
Nyní dám hlasovat o návrhu pana poslance Dohnala, aby ČNR požadovala, aby ministr Bojar byl přítomen projednávání tohoto bodu jednání.
Kdo je pro tento návrh? 52
Kdo je proti? 33
Kdo se zdržel? 25
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Nyní bych dal hlasovat o návrhu pana poslance Bárty,
aby bylo projednávání tohoto bodu přerušeno
poté, co bude ukončena rozprava, to je poté,
co budou mít možnost vystoupit všichni, kteří
jsou ještě přihlášeni do rozpravy.
O tomto návrhu musím dát hlasovat ve smyslu
§ 16 jednacího řádu.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
první procedurální návrh přednesl
pan poslanec Holomek, který žádal, aby ústavně
právní výbor zaujal podle § 22 odst.
2 jednacího řádu stanovisko, zda povinné
členství v komoře není v rozporu s
listinou lidských práv. O tomto procedurálním
návrhu se zatím nehlasovalo a byl by první
v řadě.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji za upozornění. Já jsem zaznamenal ten návrh, ale on se pan poslanec obracel přímo na nás, a tak jsem tomu rozuměl tak, že žádá o vyjádření společného zpravodaje.
(Z pléna se ozývalo, že nejde o procedurální
věc, ale věcnou.) Obávám se, že
tento návrh může být interpretován
jako procedurální. Domnívám se, že
budeme muset dát ústavně právnímu
výboru prostor na to, aby se vyjádřil. Budeme
muset projednávání opět přerušit.
Poslanec Vladimír Šuman: Jednací řád
stanoví: "Jestliže později předložený
návrh vyhovuje i tomu, který byl předložen
před tím, hlasuje se dříve o něm."
A protože přerušení, které žádá
poslanec Bárta, umožňuje vyhovět této
procedurální otázce, je možné
hlasovat v pořadí, které je logičtější,
protože splňuje dva požadavky.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Domnívám se, že jednací řád
hovoří o tom, že jestliže jeden přijatý
návrh vylučuje návrhy ostatní, tak
už se o nich nehlasuje. Ale nehovoří se o tom,
že se návrhy mají řadit jinak, než
jak byly předkládány. Domnívám
se, že v tomto případě má poslanec
Výborný naprostou pravdu. Přestože by
druhý návrh dával prostor i pro vyjádření
ústavněprávního výboru, budeme
muset dát hlasovat o návrhu poslance Holomka. Pokusím
se ten návrh reprodukovat. Zeptám se, kdo je pro,
aby ČNR požádala ústavněprávní
výbor, aby se vyjádřil k otázkám,
které formuloval pan poslanec Holomek, tj. k souladu nebo
kolizi projednávaného návrhu s Listinou lidských
práv.
Poslanec Libor Novák: Dámy a pánové,
já si myslím, že věc je naprosto jasná.
Rozlišil bych podle § 22 odst. 2 dvě věci.
Jedna věc je přerušení projednávání
a druhá věc je požádat nějaký
výbor, aby se vyjádřil. To, že se k
něčemu bude vyjadřovat výbor, neznamená,
že projednávání musí být
přerušeno. Ovšem přerušení
projednávání věci může
být jen v souvislosti s určitým pozměňovacím
návrhem. To znamená, že nelze jen tak z ničeho
nic zvednout ruku a požadovat přerušení
projednávání věci. Jestliže má
tedy pan poslanec Holomek nebo i někdo jiný z poslanců
návrh, aby se v souvislosti s jejich pozměňovacím
návrhem k projednávané věci schůze
přerušila, je logické, že těch
návrhů může být více.
Podle mne je naprosto logické vyslechnout všechny
pozměňovací návrh, tím de facto
rozpravu ukončit a zcela logicky projednávání
věci přerušit na dobu, kdy se k věci
budou moci vyjádřit příslušné
výbory. Nevidím však důvod, proč
bychom v polovině projednávání věci
nyní měli schůzi přerušit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já jsem povinen dát hlasovat o tom návrhu v okamžiku, kdy k proceduře zazněl. Ale ty návrhy nejsou formulovány tak, že by se v tomto okamžiku mělo projednávání přerušit. Jinak v odst. 3 § 22 máme další pokyn. Ten § 22 je řazen logicky podle toho, jaké pozměňovací návrhy mohou vzniknout. Neopakuje se však v těch dalších odstavcích vše podrobné, a tak se domnívám, že se použití těchto formulací logicky předpokládá.
Ještě jednou bych se zeptal sněmovny, kdo je pro návrh pana poslance Holomka, aby Česká národní rada požádala ústavně právní výbor, aby se vyjádřil ke kolizi nebo k souladu návrhu zákona, který projednáváme a Listiny lidských práv, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 62
Kdo je proti? 16
Kdo se zdržel hlasování? 37
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrh pana poslance Bárty na přerušení projednávání tohoto bodu poté, co budou mít možnost vystoupit v rozpravě všichni, kteří jsou do rozpravy přihlášeni.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Syka.
Poslanec Martin Syka: Myslím, že by se mělo
hlasovat až po rozpravě, při které mohou
zaznít ještě různá stanoviska.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
I když to má logiku, byl zde podán návrh
k proceduře a já ho nemohu odložit za 7 dalších
příspěvků, leda že by ho pan
poslanec Bárta stáhnul.
Poslanec Zdeněk Bárta: Stahuji svůj
návrh až do skončení rozpravy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, to řeší celou situaci. Ještě
se hlásí pan poslanec Gjurič s faktickou
poznámkou.
Poslanec Andrej Gjurič: Dámy a pánové,
vzniká zde strašák - v pozadí je stanovisko
min. zdravotnictví, kolem kterého se stále
točíme a myslím, že mnohé z nás
méně informované, to děsí.
Jaké stanovisko k tomu má ministerstvo zdravotnictví?
Vy jste, pane místopředsedo v určité
chvíli navrhl, nebo měl v úmyslu navrhnout,
abychom hlasovali, zda může zástupce, tiskový
mluvčí min. zdravotnictví toto stanovisko
nám zde sdělit. Považoval bych to za velice
podstatné. A nejen proto, že jsem s ním v kuloárech
mluvil, ale proto, že si myslím, že by to posunulo
celé naše jednání do reálnější
polohy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Je to ve smyslu § 20, ovšem tento návrh
žádný poslanec nepodal. Bylo to pouze vysvětlení,
které mělo vazbu na to, co přednesl pan poslanec
Dohnal a protože jeho návrh neprošel, nebylo
dále o čem hovořit.
Poslanec Zdeněk Bárta: Dovolil bych si tedy
podat návrh, zda by stanovisko ministerstva zdravotnictví
a ministra Bojara mohl tlumočit tiskový mluvčí,
dr. Hubálek.
Poslanec Marek Benda: Jednací řád
v této věci hovoří zcela jasně
- Česká národní rada může
souhlasit s vystoupením dalších pozvaných
představitelů politického, hospodářského
a kulturního života. Není ale možné,
aby tito představitelé přednášeli
stanoviska min. zdravotnictví. § 15 říká:
Člen vlády je povinen se zúčastnit,
jinak může člena vlády ČR zastupovat
jiný člen vlády. Není tedy možné,
aby ho zastupoval někdo z aparátu ministerstva.
Pokud budeme tedy chtít, aby zde vystoupil pan mluvčí
ministra, může vystoupit jako osoba, která
nám sdělí svůj soukromý názor
a není možné to brát jako názor
ministerstva zdravotnictví. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za toto vysvětlení. Jestliže
jsme vyčerpali všechny faktické poznámky,
domnívám se, že mohu předat slovo panu
poslanci Řezáčovi. Navrhuji, aby toto slovo
bylo poslední před polední přestávkou.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane místopředsedo, kolegové a kolegyně, domnívám se, že došlo k několika zbytečným komplikacím při projednávání tohoto návrhu, protože všichni nejste informováni o tom, jak celá procedura probíhala. Především chci úvodem poděkovat všem členům ústavně právního výboru, kteří věnovali projednávání tohoto návrhu jedenáct hodin, od 15,30 do 02,30 hodin po půlnoci ze 16. na 17. dubna. Myslím, že toto zasluhuje úctu a ukazuje, že ústavně právní výbor věnoval této věci mimořádnou pozornost, což vyplývá i z obsahu společné zprávy.
Chtěl bych se zaměřit k připomínkám kolegy poslance Payna, který měl obsažné vystoupení s řadou návrhů. Chci zdůraznit, že stanovisko vlády bylo známo ústavně právnímu výboru při projednávání tohoto návrhu a předpokládám, že i ostatním třem výborům, kterým byl tento návrh přikázán. Stejně tak se zasedání ústavně právního výboru zúčastnil zástupce min. zdravotnictví.
O jaké problémy vlastně jde, které jsou zde zpochybňovány? Především z. hlediska toho, odkdy by měla být účinnost tohoto zákona. Víme, že od 1. ledna 1992 má nastoupit další fáze reformy našeho zdravotnictví, systém zdravotnického pojištění a z předposledního ustanovení tohoto návrhu víte, že jsou tam dvě lhůty, 3 a 6 měsíců na to, aby byly vůbec ustanoveny orgány, jak okresního sdružení, tak komory. Podle mne by tedy účinnost tohoto zákona měla být nejpozději 1. července, aby do konce letošního roku orgány lékařských komor byly demokraticky zvoleny, aby mohly od 1. ledna příštího roku fungovat a plnit své povinnosti.
Za druhé: To, co vyplývá ze stanoviska vlády a co je důležité pro vaši informaci, bylo to, že se poukazovalo na důležitou časovou koincidenci některých dalších předpisů, zejména, že bude třeba novela platného zákona 20 z roku 66 Sb. o péči o zdraví lidu nebo vyhlášky o léčebné preventivní péči č. 42 z r. 1966 a další. To je samozřejmě věcí vlády. Jednoznačně bylo také ministerstvem zdravotnictví řečeno, že zákonodárnou iniciativu v tomto směru ministerstvo předpokládá ze strany poslanců České národní rady. A že by nebylo vhodné, aby vláda nebo ministerstvo za vládu navrhovalo tento zákon.
Chtěl bych zdůraznit, že podle mého názoru je tento zákon v kontextu dobrý a můžeme ho schválit s některými dílčími navrhovanými změnami. Zúčastnil jsem se části práce iniciativní skupiny poslanců, kteří tomu věnovali hodně času, zejména dr. Lom a chci říci, že jsme měli tři možnosti. Buď podle mne naprosto nepřijatelnou verzi slovenského návrhu, který byl lakonický a nevyhovující nebo postavit zákon velice blízký původní koncepci platného zákona o lékařské komoře z doby první republiky a nebo jít na velice podrobnou právní úpravu, jakou má například Rakouská republika.
Měli jsme tedy k dispozici řadu předpisů i pro srovnání ze zahraničí a myslím, že byla zvolena šťastná střední cesta, která dává rozumnou a konkrétní právní úpravu.
K připomínkám kolegy Payna chci říci,
že mne nepřesvědčil, i když si
vážím jeho vystoupení proto, že
tomu musel věnovat hodně času, než se
k těmto problémům dostal. Mohu ho však
ujistit, že jsme přišli na mnohem větší
počet právních problémů, na
ty, o kterých hovořil i na ty, které on nepostřehl
a myslím, že se s nimi ústavně právní
výbor vypořádal velmi dobře. Především
ten základní problém, koncepční.
Nepochopením, podle mého názoru, kolegy Payna
vznikla řada připomínek. On zde za základní
problém postavil, zda lékařská komora
je veřejněprávní nebo soukromoprávní
korporací. Lékařská komora není
první korporací tohoto typu, kterýžto
problém bychom měli řešit, protože
již existují komory další - advokátní,
komerčních právníků, patentových
odborníků, víte, že budeme brzy projednávat
zákon o autorizovaných inženýrech. Především
je nutno říci, že lékařská
komora je korporace zájmové samosprávy profesního
stavu lékařů a lékaři, stejně
jako advokáti, byli typickým svobodným povoláním
a tento zákon je tu proto, aby se lékaři
znovu svobodným povoláním stali. Za druhé
tak nemohou nastat žádné problémy, o
kterých kolega Payne hovořil. Tam, kde jde o integraci
státu, ústavně právní výbor
tuto výrazným způsobem rozšířil,
pokud jde o procesní ochranu, a samozřejmě
o ochranu soudem. Není rovněž správná
výtka, pokud se namítá, že v opravném
řízení není uplatněn princip
reformace.