Teď se na vás obrátím s další
otázkou. Návrhová skupina je těsně
před tím, než bude moci přednést
závěrečný text. To je otázka
několika desítek vteřin. Je zde ovšem
ještě druhá otázka a o tom se domnívám,
že by sněmovna měla rozhodnout v tak závažné
chvíli, kdy budeme rozhodovat o této situaci. Máme
dvě možnosti: Buďto si poslechnout text a rozhodnout
na základě toho, co si stihneme zaznamenat nebo
se rozhodnout, že jde o tak důležitou záležitost,
že dáme aparátu kanceláře zhruba
10 - 15 min., abychom mohli každý dostat návrh
usnesení do ruky. (Potlesk.) Děkuji, ale přesto
dám rozhodnout hlasováním, kdo je pro to...
faktická poznámka - pan poslanec Kadlec.
Poslanec Ján Kadlec: (hovoří z místa).
Pokud jsou dva návrhy, tak oba...
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já jsem tomu také tak rozuměl, bylo by
zřejmě třeba asi tak 20 minut, abychom mohli
dostat návrhy písemně do ruky, abychom mohli
pracovat s textem, který budeme mít před
očima.
Ptám se, kdo je pro, abychom nyní vyhlásili
asi na 20 minut přestávku a počkali, až
nám kancelář bude schopna předložit
návrhy usnesení.
Poslanec Jiří Payne: Nebylo by vhodné,
aby nejdříve odezněly návrhy a potom
abychom o znění jednali?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Mám tomu rozumět tak, aby návrhy odezněly
nejdříve a pak abychom vyhlásili přestávku
na dobu nezbytně nutnou a operativně se svoláme,
jakmile dostaneme texty do ruky?
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Vlk.
Poslanec Miloslav Vlk: Dal bych návrh na projednání
návrhu poslance Dobala.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je zde návrh, který se týká procedury,
na změnu programu a na zařazení tohoto bodu
do časového prostoru, který nám vybude
předtím, než dostaneme do rukou texty.
Kdo je tedy pro, abychom tohoto řasu využili k projednání
návrhu pana poslance Viktora Dobala, který je v
původně schváleném programu zařazen
jako předposlední bod? (Hlasuje se.) 24 hlasů.
Kdo je proti? 49 hlasů.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Dostává se mi do rukou ještě jeden návrh
ČNR, která podává paní poslankyně
Anna Marvanová. Je to návrh, který zní
takto: Česká národní rada se na své
18. schůzi usnesla takto: Česka národní
rada ukládá vládě České
republiky zpracovat a do 30. června 1991 předložit
k projednání České národní
radě koncepci bytové politiky.
Domnívám se, že napřed musím
dát hlasovat o tom, jestli můžeme v tomto okamžiku
projednat tento bod. Kdo je pro, abychom změnili program
schůze v tom smyslu, že se nyní budeme krátce
zabývat tímto návrhem usnesení, které
se týká koncepce bytové politiky. (Hlasuje
se.) 64 hlasů.
Kdo je proti? 40 hlasů.
Kdo se zdržel hlasování? 38 hlasů.
Konstatuji, že tento návrh na změnu programu
nebyl přijat a budeme o tomto návrhu usnesení
jednat v další části programu.
Ještě se hlásí pan poslanec Válek
s faktickou poznámkou.
Poslanec Alois Válek: Domnívám se,
že bychom si měli udělat určitý
časový limit dnešní schůze, protože
někteří máme na zítřek
program v souvislosti s našimi funkcemi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je zde návrh pana poslance Válka, aby dnešní
schůze byla ukončena nejpozději v 19 hodin.
Ptám se sněmovny, kdo je pro, aby dnešní
schůze skončila nejpozději v 19 hodin. (Hlasuje
se.) 24 hlasů.
Kdo je proti? 37 hlasů.
Tento návrh nebyl přijat, což znamená,
že o konci dnešního jednání není
ještě rozhodnuto.
Nyní bych se zeptal zástupce návrhové
skupiny, jaký je časový předpoklad,
kdy bude možno přednést návrh na usnesení.
Vzhledem k tomu, že se musíme rozhodnout, jestli uděláme
krátkou přestávku, nebo jestli máme
šanci vyslechnout během několika vteřin
návrh na usnesení a potom udělat přestávku
a počkat, až nám kancelář předloží
případné variantní návrhy písemně.
Informace, kterou právě dostávám,
je taková, že bude funkční, když
nyní vyhlásíme 20 minutovou přestávku.
Přerušuji tedy naše jednání a pokračovat
budeme v 15.00 hodin.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zahájím další část
projednávání klíčového
bodu, který se týká návrhu na řešení
státoprávního a územně správního
uspořádání ČR. Prosím
všechny poslance a poslankyně, aby se dostavili neprodleně
do sněmovny.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, na závěr přestávky jste
všichni obdrželi dvě varianty návrhu.
Nyní jsme se dostali do bodu našeho jednání,
kdy by nás s jednotlivými variantami návrhu
měli seznámit poslanci. Jako první se hlásí
do rozpravy pan poslanec Koráb. Seznámí nás
s výsledky práce návrhové komise.
Poslanec Jaroslav Koráb: Vážený
pane předsedající, vážena vládo,
vážený český sněme, byl
jsem pověřen návrhovou komisí přečtením
dvou variant, které vznikly na našich jednáních.
Česká národní rada
I. Konstatuje, že změny územně správního
uspořádání je třeba realizovat
postupně v návaznosti na rozvoj samosprávy
a s ohledem na všeobecnou ekonomickou a společenskou
transformaci.
II. Konstatuje dále, že základní
jednotkou územní správy je obec. Proces decentralizace
státní správy přenesením působnosti
na pověřené obecní úřady
musí být dokončen tak, aby tyto obecní
úřady byly prvním stupněm státní
správy.
III. Doporučuje rozšířit vlastní
finanční zdroje obcí urychlením daňové
reformy a stanovit zákonem pravidla finančního
vyrovnání rozpočtu obcí.
IV. Doporučuje, aby s ohledem na stabilitu statní
správy byla zachována soustava okresů nejméně
na jedno funkční období samosprávy,
tj. na dobu nezbytně nutnou pro přípravu
změny územně správního uspořádání.
V. Doporučuje legislativně umožnit vytváření
svazků obcí, jimž by obce mohly svěřit
část své samostatné působnosti.
VI. Doporučuje umožnit samosprávu přirozených
územních celků jako partnera státních
úřadů ve věcech týkajících
se politiky rozvoje územních celků včetně
rozpočtu a také jako krok pro další
vývoj územně správního a státoprávního
uspořádání.
VII. Doporučuje svým orgánům upravit
podmínky procesu, jímž se vytváří
samospráva na vyšším stupni a realizuje
decentralizace státní správy, v Ústavě
České republiky.
Státoprávní uspořádání
Česká národní rada
I. považuje pro státoprávní uspořádání
za nesporné tyto zásady:
1. státoprávní uspořádání
se zakládá na územním a občanském
principu,
2. je třeba respektovat odlišnost českých
zemí (Čech, Moravy, Slezska) a Slovenska,
3. zákony federace jsou nadřazeny zákonům
jejích členů;
4. tyto zásady musí být přijaty všemi
členy federace
II. doporučuje Federálnímu shromáždění,
aby budoucí Ústava ČSFR neobsahovala
ustanovení, která by bránila možným
změnám státoprávního uspořádání
III. konstatuje, že vícečlenná federace
je pro budoucnost přijatelná.
Česká národní rada
doporučuje Federálnímu shromáždění
ČSFR řešit v nové ústavě
budoucí státoprávní uspořádání
tak, aby ČSFR byla konstituována jako ekonomicky
i politicky integrovaný stát tvořený
nejméně třemi rovnoprávnými
subjekty.
Česká národní rada
ukládá svým orgánům do doby
vzniku tohoto státoprávního uspořádání
jako první krok k němu řešit v Ústavě
České republiky další rovinu samosprávy
(a státní správy) na úrovni zemí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Korábovi za přednesení
výsledku práce návrhové komise. A
nyní otevírám rozpravu k usnesení
ČNR návrhu na řešení státoprávního
a územně správního uspořádání
ČR. Jako první se přihlásil
do rozpravy pan poslanec Müller.
Poslanec Jiří Müller: Pane předsedající,
dámy a pánové, návrhy obou usnesení
o státoprávním uspořádání,
které jsem před chvílí slyšel,
obsahují velmi důležitý myšlenkový
posun, ke kterému došlo ve sněmovně,
a to ve prospěch ideje tříčlenného
uspořádání státu. Dovolte,
abych to ocenil jako společný úspěch
nás všech.
Klíčovou otázkou prakticko-politickou však
zůstává, jak se má tento důležitý
myšlenkový posun promítnout do jednání
při tvorbě ústav. Proto jsem byl pověřen,
abych jménem deseti poslanců OF poslanců
z Moravy a z Čech, poslanců ODS, ODA a OH přednesl
protinávrh na státoprávní uspořádání.
Protinávrh zní:
Česká národní rada
ukládá svým orgánům a vládě
ČR podporovat při přípravě
nových ústav variantu státoprávního
uspořádání předpokládající
přeměnu ČSFR ve federativní stát
tvořený nejméně třemi rovnoprávnými
subjekty.
Česká národní rada
dále ukládá svým orgánům
a vládě ČR podporovat to, aby v nové
federální ústavě byla tato varianta
státoprávního uspořádání
buď přímo vyjádřena nebo upraven
postup pro její vznik.
Tímto návrhem sleduje deset poslanců za OF
jedinou věc, totiž aby česká reprezentace
začala vážně uvažovat o jiné
perspektivě státoprávního uspořádání
než o setrvání u status quo.
Poněvadž zde však byly předneseny dva
návrhy usnesení, z nichž každý
je podporován přibližně polovinou sněmovny,
takže hrozí nebezpečí patové
situace, návrh nepodávám a poslanci, jejichž
jménem mluvím, podpoří ten z obou
předložených návrhů, který
je nám bližší.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Müllerovi, dále se
do rozpravy přihlásil pan poslanec Bezděk.
Poslanec Josef Bezděk: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážená vládo,
dámy a pánové, když jsem původně
uvažoval, zda vystoupit nebo ne, situace, která se
tohoto času naskytla, mne nutí, abych před
vás, dámy a pánové, předstoupil.
Proč? Na průběh a hlavně výsledky
dnešního jednání s netrpělivostí
čekají možná desetitisíce, možná
statisíce i více hlučných i mlčících
Moravanů. A to nejen Moravanů. V průběhu
tohoto jednání se máme možnost tzv.
čelem postavit k příslibům, které
zazněly nejen z tohoto místa k dané problematice.
Před naším závažným rozhodnutím
bych si dovolil Vás upozornit na usnesení tohoto
pléna ze dne 2. a 3. července m. r. Cituji:
"Česká národní rada konstatuje,
že zrušení zemského zřízení
poškodilo zemi českou i moravskoslezskou. Plná
rehabilitace zemského zřízení na základě
samosprávného principu bude definitivně řešena
novou ústavou České republiky. Ještě
předtím bude možné a nutné přijmout
ústavní zákony, které budou definitivní
řešení předjímat. Proto si právo
rozhodovat o těchto otázkách vyhrazuje ČNR
a vyzývá vládu ČR k aktivní
součinnosti. Ti poslanci ČNR, kteří
chtějí toto usnesení revokovat, ať podají
odpovídající návrh. Jestliže
ho nepodají, je třeba mít za samozřejmé,
že toto usnesení zůstává v platnosti
a jakékoli další usnesení, které
bude v této věci přijato, musí být
interpretováno v souladu s uvedeným usnesením
z 2. a 3. července m. r. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bezděkovi. Dále
se přihlásil pan poslanec Kapusta. Připraví
se pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové.
Stojíme před úkolem rozhodnout o státoprávním
a územně správním uspořádání
ČSFR. V průběhu celého jednání
jsme se snažili jednat a vystupovat tak, aby nebyl dán
důvod ke vzájemnému napadání,
vyvarovali jsme se nátlakových akcí nebo
takových, které by za nátlakové mohly
být považovány.
Vše, co jsme považovali za nutné, řekli
za nás poslanci jiných politických stran
nebo my sami ve výborech a politických klubech.
Každý poslanec má tedy možnost rozhodnout
se svobodně, demokraticky, v souladu se svou vůlí.
Jako klub oceňujeme přístup poslanců
Občanského fóra k projednávané
otázce i jejich některé přijatelné
nové přístupy, které se v usneseních
vyskytují. My, jako poslanci HSD SMS v ČNR, však
k němu zaujímáme toto stanovisko: Návrh
na usnesení konstatuje obecné zásady o samosprávě
a svým charakterem připomíná teze
překonaných vysokoškolských učebnic.
V politické praxi nemá žádný
význam. Opakují se v něm výrazy o
samosprávě, které byly poplatné i
za předcházejícího režimu jako
například slučování obcí
ve formě přenášení kompetencí
a perspektiva permanentní reorganizace okresů a
správy vůbec nás povedou jen k destabilizaci
České republiky. K otázce státoprávního
uspořádání se usnesení přihlašuje
k poněkud problematickému modelu státoprávního
uspořádání budovaného na územním
a národnostním principu a opomíjí
se, že základní politický postoj občana
ke státu je jeho mravní a sociální,
psychologický vztah, ztotožnění se s
ním a nikoli jen obecná proklamace občanství.
Mluví o specifičnosti českých zemí,
o nadřazenosti federálního zákona,
avšak zcela opomíjí jednoznačné
stanovisko, které by mohlo být východiskem
pro jednání se slovenským partnerem. Takové
usnesení je zbytečné. Vládu k ničemu
nezavazuje. Usnesení se proto nemůže stát
základnou pro jednání o federativním
uspořádání republiky. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kapustovi a předávám
slovo panu poslanci Stodůlkovi (vzdává se
slova), děkuji, dále se do diskuse přihlásil
pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
návrhová komise nám předložila
dvě varianty usnesení. Obě obsahují
řešení otázek státoprávního
a územně správního uspořádání.
Zatímco v otázce státoprávního
uspořádání se navrhovaná řešení
v obou textech sbližují, v otázce územně
správního uspořádání
jsou v předložených návrzích
podstatné odlišnosti. Domníváme se,
že ČNR by se měla ve svém usnesení
vyslovit i pro další rovinu samosprávy, a to
samosprávy na úrovni zemí. Takové
rozhodnutí by také odpovídalo usnesení
ČNR z její druhé schůze konané
v červenci m. r.
Z tohoto pohledu je pro nás návrh usnesení,
předložený jako druhá varianta, přijatelný.
Považujeme jej za krok kupředu k řešení
námi projednávané otázky. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi, ptám se, jestli
se chce ještě někdo přihlásit
do rozpravy? Jestliže tomu tak není - pan poslanec
Výborný se hlásí s faktickou poznámkou,
potom pan poslanec Sapák a Kříž.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, myslím, že dvakrát to tu zaznělo,
ale já se domnívám, že to není
pravda. Návrhová komise nám nepředložila
dvě varianty usnesení, návrhová komise
nám předložila v podstatě 6 variant
usnesení, poněvadž oba ty listy obsahují
jednak státoprávní, jednak územně
správní rozhodnutí. Já si sám
dovedu dobře představit, že z jednoho listu
budu hlasovat pro jednu část a z druhého
listu pro druhou část. Protože by bylo naprosto
nelogické při hlasování postupovat
všemi šesti variantami, domnívám se, že
pak bychom měli probírat jednu tu část
podruhé, nejprve státoprávní uspořádání,
potom územně správní uspořádání
a tím jedině můžeme dospět k
nějakému cíli. Domnívám se,
že to opravdu byla jen faktická připomínka,
že nejde o dvě varianty, ale o více variant.