Pátek 26. dubna 1991

Jinak ty nejdůležitější rozdíly mezi návrhem slovenským a naším mohou charakterizovat tak, že návrh české vlády zkracuje přechodné období na jeden rok, prakticky do 1. 7. 1992, zákon SNR, který byl přijat v prosinci, má období do 1. 3. 1993. Dále podle našeho zákona se umožňuje vyšší podíl zahraničního kapitálu, až do výše 40 %, zatímco návrh slovenský tento podíl uvádí pouze do výše 25 %. Třetí významný rozdíl je v tom, že výše kauce je v našem návrhu stanovena na 10 miliónů Kčs, ve slovenském zákoně je určena na 1 mil. Kčs. Domníváme se, a konzultovali jsme to i s řadou zahraničních odborníků, že příliš nízký kapitál vlastně ohrožuje pojištěné a navíc vede k nadměrnému rozdrobení pojišťovacího trhu. Proto se domníváme, že kauce by měla být vyšší.

Srovnáme-li to tedy, pak projednaný návrh zákona ČNR je rozhodně liberálnější a atraktivnější pro vstup zahraničního kapitálu a samozřejmě tento zákon znamená i významný přínos pro rozvoj peněžního trhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Špačkovi. Nyní dávám slovo společnému zpravodaji výborů, poslanci Ivo Svobodovi.

Poslanec. Ivo Svoboda: Děkuji za slovo. Některé poznámky, které jsem měl připraveny k pozměňovacím návrhům, byly již uvedeny zástupcem předkladatele. Řekl bych tedy jen to, že problematiku dozorčího orgánu, kterou jsme diskutovali mnohokrát a nebyli jsme u vědomí závažnosti problémů schopni dojít k rozumnějšímu pohledu na věc než tak, jak je předložen ve vládním návrhu. Předpokládáme, že se ustaví komora pojišťoven, která bude schopna některé funkce převzít, ale zatím nic takového nemáme. Funkci dozorčího orgánu by mohlo, a podle mého názoru mělo, převzít ministerstvo pro hospod. politiku a rozvoj, ale po konzultaci s panem ministrem Dybou bylo zjištěno, že není věcně ani personálně pro tento úkol vybaveno a že by ho převzalo až s určitou perspektivou zhruba jednoho roku.

Další, zásadnější věcí byla otázka jednoleté lhůty, ale nebudu ji déle rozebírat, vše ostatní podstatné řekl pan ministr.

K jednotlivým pozměňovacím návrhům: Byly podávány velmi konstruktivní pozměňovací návrhy. Chtěl bych jenom říci k pozměňovacímu návrhu pana ing. Komárka, který doporučuje v § 11 odst. 1 společné zprávy doplnit písmena c) a d). Podle písmena c) porušuje předmět podnikání, podle d) ohrozí dobré jméno pojišťoven. Je to věcná připomínka, obvyklá dikce zahraničních zákonů. Jeho další pozměňovací návrh se týká § 11 odst. 3, kde chce nahradit slovo "subjektu" slovy "pojišťovacích subjektů," by vymanilo z výkonu sankční pravomoci subjekty postihované podle §. 11 - to jest subjekty, které nemají povolení a nejsou tedy pojišťovacími subjekty podle tohoto zákona. Tuto změnu v žádném případě doporučit nelze.

Poslední změna, o které bych se chtěl zmínit u pana ing. Komárka, je § 24 odst. 2 vládního návrhu. Tam je rozšíření v odst. 2 povinnosti mlčenlivosti tak, že by se slova na třetí řádce uprostřed "i po skončení pracovního poměru" nahradila slovy "i po skončení pracovního poměru nebo jiného než pracovního poměru." Tuto změnu lze doporučit, neboť rozšiřuje setrvání v povinnosti mlčenlivosti i na osoby, které byly zaměstnány u pojišťovny jiným způsobem než regulérní zaměstnanci.

K vystoupení pana poslance Kříže měl bych zmínku k vyhlášce, kde procenta jsou uváděna tak, že zákon stanoví minimální procento, to jest 30, a vyhláška je může zvýšit. 70 % ve vašem případě vyplývá z toho, že se jedná o rizikový fond neživotního pojištění a v tomto případě by tam měla být větší, než je u pojištění životního, kde je perspektiva dlouhodobého nárůstu rezerv. Je to kromě toho vyhláška, čili nespadá do naší kompetence, abychom se jí pokoušeli měnit, ale i tato hodnota byla při schůzi našeho výboru diskutována.

Další zásadní pozměňovací návrh pana posl. Kříže bylo prodloužení ochranné lhůty z jednoho roku na dva roky.

V souvislosti s touto lhůtou bych se vrátil trochu do minulosti staré čtyři měsíce, kdy jsem se začal zabývat tímto zákonem podrobněji a trvalo mi určitou dobu, než jsem zjistil, že všichni konzultanti, se kterými jsem se setkal, svým způsobem reprezentují určitý skupinový zájem. V počáteční fázi jsem měl zato, že by bylo rozumné uvolnit zahraniční konkurenci v pojišťovnictví v Československu okamžitě.

Neviděl jsem důvod, proč by tomu mělo být jinak. Postupem času jsem došel k názoru, že určitá ochranná lhůta je nutná, ale že tato lhůta nemůže vyrůstat z požadavku na existenci České státní pojišťovny nebo jejich následovníků, ale musí především vyrůstat z nutnosti zachování pojistných smluv. Z nutnosti vytvořit takovou situaci v přechodném období, aby nedošlo k masovému vypovídání životních pojistek, které by ve svém důsledku vedlo k určitým inflačním jevům.

Nicméně Českou státní pojišťovnu je možné přizpůsobit zahraniční konkurenci, která zde jednou nastoupí - fakticky už nastupuje - pouze tak, že bude privatizována buď po částech nebo najednou vstupem zahraničního kapitálu. Není cílem tohoto zákona vytvářet podmínky pro ochranu České státní pojišťovny. Ona si ji ani tak moc nezaslouží. To, co provozovala, nebylo skutečné pojišťovnictví.

Postupně můj názor vykrystalizoval tak, že prioritou přechodného období je ochrana před ztrátou jistoty pojištěných vůči subjektu, u kterého jsou pojištěny. Po řadě diskusí a konzultací jsem dospěl k názoru, a nakonec ve shodě s předkladatelem, že lhůta jednoho roku je optimální. Chtěl bych jen poznamenat k této lhůtě, že Česká státní pojišťovna již měla k dispozici rok a tři měsíce na to, aby privatizaci zahájila. Faktické skutečné kroky k privatizaci tam byly zahájeny v době, kdy zjistili na základě vzájemných porad, společných konzultací, že opravdu hrozí nebezpečí ztráty jejich monopolu. Mám tedy zato, že by se nechovali lépe ani hůře, kdyby lhůta byla delší. Myslím tedy zato, že by se žádném případě nemůže být kratší.

Myslím si, že by měla být podle vládního návrhu, neboť v situaci, kdy uvolňujeme bankovní sféru cizímu kapitálu, kapitálu, který je těsně spjat s pojišťovnictvím, riskujeme, že sem půjde pojišťovnictví nepřímou formou poskytování specifických úvěrů a nebudeme schopni to dohlídat. Nemá smysl se pokoušet stavět umělé dveře v dobré víře vůči něčemu, co by se mělo honem rychle začít chovat jinak. Tolik ke lhůtě.

Myslím, že jsem reagoval i na návrh pana poslance Sedláčka. Další část pozměňovacího návrhu pana poslance Sedláčka - hodlá vypustit z § 12 odstavce 2 a 3. To bych považoval za velmi nemoudré, neboť tam jsou vlastně definovány povolovací podmínky a režim, ve kterém musí pojišťovny pracovat. Je to běžné opatření, některé zahraniční právní normy jsou ještě tvrdší v tomto ohledu. Pokud by byly tyto dva odstavce vypuštěny, ztratil by státní dozor řadu možností, jak tento obor ohlídat. Považoval bych tedy za rozumné, aby byla zachována dikce vládního návrhu ve znění společné zprávy.

Pozměňovací návrh pana poslance Nováka - tam se jedná o změnu dikce v textu společné zprávy, ale nikoliv v textu zákona. Tedy není ani možno hlasovat o tomto návrhu.

Poslední vystoupil pan poslanec Výborný se svým návrhem na přenos funkce dozorčího orgánu ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj. K tomu už jsme hovořili a tímto příspěvkem je též vyčerpán seznam pozměňovacích návrhů, čili je možno přejít k hlasování o nich.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Kříž se hlásí s faktickou připomínkou.

Poslanec Karel Kříž: Pane předsedající, dámy a pánové, děkuji panu společnému zpravodaji i panu ministrovi za objasnění a po úvaze jsem se rozhodl vzít svůj návrh zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Křížovi, hlásí se pan poslanec Sedláček.

Poslanec Michal Sedláček: Já také děkuji panu ministrovi a panu společnému zpravodaji a beru všechny své návrhy zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Ivo Svoboda: Ještě před hlasováním bych chtěl poděkovat oběma pánům kolegům, kteří projevili neobyčejné porozumění pro tématiku a zabránili stažením svých návrhů eventuálnímu ne věcnému výsledku hlasování. Děkuji vám.

Nyní můžeme přejít ke zbylým pozměňovacím návrhům. První pozměňovací návrh pana poslance Komárka, který se týká § 11 odstavce 1 společné zprávy, je to na straně 3 společné zprávy, kde je navrženo v §11 odst. 1 za písmeno b) vložit dvě písmena další. Písmeno c) porušuje předmět podnikání a písmeno d) ohrozí dobré jméno pojišťoven. Protože tato dvě písmena na sebe nenavazují, je možné hlasovat buď vcelku nebo po částech. Navrhuji hlasovat po částech.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Má někdo jiný názor? Pokud tomu tak není, budeme akceptovat návrh pana zpravodaje. Dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Komárka, aby za písmeno b) bylo doplněno písmeno c) porušuje předmět podnikaní.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 73

Kdo je proti? 1

Kdo se zdržel hlasování? 43 poslanců se zdrželo hlasování.

Návrh byl přijat.

Poslanec Ivo Svoboda: Další pozměňovací návrh je vložit písmeno d) ve znění ohrozí dobré jméno pojišťoven.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám tedy hlasovat, kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 84 poslanců je pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. 5

Kdo se zdržel hlasování? 29 poslanců se zdrželo hlasování.

Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji. Další pozměňovací návrh podal rovněž pan ing. Komárek. Je to k § 11 odst. 3 společné zprávy, kde se navrhuje změnit slovo "subjektů" na slova "pojišťovacích subjektů". Prosím, technická poznámka pana poslance Komárka.

Poslanec Vladimír Komárek: Já svůj návrh stahuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec Ivo Svoboda: Tento návrh pan poslanec stahuje. Děkuji. Dalším pozměňovacím návrhem je rovněž ve společné zprávě k § 12 k odst. 3, strana 4, druhý řádek, který končí "vychází kalkulace a výše úrokové sazby". Je možno dát hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o tomto návrhu hlasovat, kdo souhlasí, ať zvedne ruku.

Poslanec Ivo Svoboda: Omlouvám se, bylo navrženo vypustit slova "úrokové sazby," hlasujeme tedy o vypuštění slov "a výše úrokové sazby". Omlouvám se za svou opravdu hrubou chybu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže přerušuji hlasování, omluvu pana zpravodaje přijímáme, takže kdo je pro návrh, jak pan zpravodaj to zde odcitoval, ať zvedne ruku. (Hlasuje se. 104) 104 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (21) 21 poslanců se zdrželo hlasování, tento návrh byl přijat.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji, nyní si vezmeme vládní návrh na straně 14, § 23, prosím, omlouvám se, zde došlo k přečíslování, to, co máte podle znění společné zprávy označeno v původním vládním návrhu jako odst. 2, je nyní odst. 3, ve znění společné zprávy je to ve vládním návrhu text "... pojišťovna v likvidaci nemůže uzavírat nové pojistné smlouvy, prodlužovat smlouvy již uzavřené nebo zvyšovat pojistné částky." Je to ten kraťoučký odstavec, zde je navrženo doplnit za pojistné smlouvy, resp. slova "pojistné smlouvy" nahradit slovy "pojistné a zprostředkovatelské smlouvy." Je možno dát hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (Hlasuje se. 117) 117 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? Ať zvedne ruku - zdá se, že nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (13) 13 poslanců se zdrželo hlasování, přesto byl tento návrh přijat. děkuji. Prosím, pane zpravodaji.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji, posledním pozměňovacím návrhem pana poslance Komárka je změna v § 24 vládního návrhu, týká se odst. 2, který najdete ve vládním návrhu na str. 15 nahoře. Zde v odst. 2 ve třetím řádku se navrhuje, aby slova "... i po skončení pracovního poměru" byla nahrazena slovy "... i po skončení pracovního poměru nebo jiného než pracovního poměru." Prosím, je možno hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o tomto návrhu hlasovat, kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se. 116) 116 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (12) Tento návrh byl přijat. Máte slovo, pane zpravodaji.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji, posledním pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh pana poslance Výborného, který navrhuje v § 8 v odst. 1 vládního návrhu, což je na str. 4, změnit slova "... ministerstvo financí" na "... ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj." Je možno hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Výborného, ať zvedne ruku. (Hlasuje se. 63) 63 poslanců je pro.

Kdo je proti? (34) 34 poslanců je proti.

Kdo se zdržel hlasování? (32) 32 poslanců se zdrželo hlasování, takže mohu konstatovat, že poměrem 63 pro ku 66 ne pro, tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Ivo Svoboda: Takže tímto byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy a je tedy možno hlasovat o přijetí návrhu zákona jako celku, čili budeme hlasovat o přijetí zákona podle vládního návrhu, sněmovní tisk č. 216 ve znění společné zprávy, sněmovní tisk č. 247 a ve znění všech pozměňovacích návrhu tak, jak byly plénem přijaty.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o návrhu pana zpravodaje hlasovat. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 126

Kdo je proti? 0

Kdo se zdržel hlasování? 6

Mohu konstatovat, že návrh zákona ČNR o pojišťovnictví byl schválen. (Potlesk.)

Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi za dobře vykonanou práci.

Nyní, vážená sněmovno, abychom měli přistoupit zřejmě k projednávání státoprávního a územně správního uspořádání. Jak se však rozhlížím, zdá se mi, že komise pro přípravu usnesení dosud neskončila svoji činnost. Je tomu tak? Je někdo lépe informován než já? (z pléna se ozývají hlasy volající po přestávce) Já se domnívám, že budeme muset pokračovat v programu naší schůze. Nemůžeme však pokračovat v projednávání zákona o lékařských komorách, protože pan poslanec Lom není přítomen. Navíc je to zákon, jehož projednávání si vyžádá patrně větší časový prostor. Proto si dovolím předložit vám návrh, abychom se zabývali otázkami a interpelacemi na vládu.

(předsedající se domlouvá se sousedem).

Dámy a pánové, omlouvám se za svůj návrh přednesený před malou chvilkou, Dostal jsem informaci, že komise pro přípravu usnesení k státoprávnímu uspořádání zhruba končí svou činnost. Proto bychom se nyní rozešli do klubů, kde bychom projednali jednotlivé varianty návrhů, které vzešly z práce této komise. Sešli bychom se ve sněmovně ve 14.15 hod.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych zahájil další část našeho jednání. Žádám všechny poslankyně a poslance, aby se dostavili do sněmovny, zahajujeme další část projednávání bodu V., tzn. řešení státoprávního a územně správního uspořádání. Pan poslanec Šebor se hlásí o slovo se záležitostí, která se týká procedury v souladu s jednacím řádem, má tedy přednost.

Poslanec Jindřich Šebor: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych rád požádal sněmovnu, aby revokovala dnešní usnesení o ukončení schůze v 15. hodin. Máme příležitost dokončit projednávání této závažné otázky a bylo by záhodno, abychom se tomu mohli věnovat. Při té příležitosti dovolte, abych všechny požádal, aby setrvali, aby neopouštěli sněmovnu. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Šeborovi. Je zde návrh na revokování usnesení, které se týká času nebo ukončení našeho dnešního jednání. V dopolední části jednání jsme odsouhlasili návrh pana poslance Fejfara na ukončení dnešního jednání v 15 hod. To platí v tomto okamžiku. Je zde návrh na to, abychom revokovali dnešní usnesení. Já se ptám sněmovny, kdo je pro, abychom revokovali dnešní usnesení, které se týká ukončení dnešního jednání. (Hlasuje se. 140) Kdo je proti? 3 Děkuji.

Pro informaci, kdo se zdržel hlasování. 9 Děkuji.

Tím jsme revokovali své usnesení, tzn. naše rozhodnutí o tom, že schůze skončí dnes v 15. hod., je tímto zrušeno. Nepadl zde jiný návrh co se ukončení schůze týče, ale je jasné, že se sněmovna rozhodla, abychom pokračovali v projednávání tohoto důležitého bodu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP