Pátek 26. dubna 1991

Poslanec Ivo Svoboda: Při této schůzi jsme již postupovali podle obou zásad, které zde byly zmíněny. Při projednávání návrhu zákona o velké privatizaci jsme vycházeli ze společné zprávy - v podstatě návrh zákona byl transformován do společné zprávy - jednalo se tedy o společné zprávě jako o návrhu zákona.

Kromě toho jsem - přestože nejsem odborník - prošel jednací řád a mám za to, že rozhodnutí sněmovny procedurálně v tom duchu, který jsem navrhl, je přípustné a možné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Hlásil se s faktickou poznámkou pan poslanec Kalfus. Trvá na ní? (Ano.)

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych poznamenat, že kdybychom měli trvat na hledisku, které řekl pan místopředseda Kalvoda, museli bychom revokovat naše usnesení o zákonu 104, protože tento byl projednán způsobem, který teď navrhuje společný zpravodaj. Toto je moje stanovisko.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za faktickou poznámku. Chtěl bych požádat společného zpravodaje, poslance Svobodu, kdyby mohl nově se zaplnivší sněmovně znovu zopakovat návrh na způsob projednávání, abych o něm mohl dát hlasovat.

Poslanec Ivo Svoboda: Možná to nebudu opakovat přesně, protože jsem to neměl napsané. Chtěl bych požádat sněmovnu o to, aby se souhlasem předkladatele rozhodla hlasováním, zda budeme předložený návrh zákona projednávat ve znění společné zprávy či nikoli.

Odůvodňuji to tím, že se jedná ve společné zprávě o řadu bodů nebo pozměňovacích návrhů logicky provázaných, kde by hlasování podle schématu bez společné zprávy mohlo dost snadno vést k nedobrým výsledkům. Jedná se o zákon, který je vysoce speciální a měla by v něm být zachována určitá vnitřní konzistence.

Hovořil jsem o souhlasu předkladatele. Prosil bych pana ministra, aby se vyjádřil.

Ministr spravedlnosti Leon Richter: S postupem, který je navržen, bych plně souhlasil a podpořil bych ho, protože vzájemná závislost jednotlivých paragrafů je taková, že kdyby se v celé soustavě změnil, museli bychom přerušit schůzi a znovu se podívat, které další paragrafy to zasahuje. Takže z hlediska racionality jednání je nesporné, že takto projednávat návrh by bylo nejlepší.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za toto vyjádření. Nyní se ptám, kdo je pro to, abychom dál postupovali podle návrhu pana poslance Svobody? 100 Děkuji.

Kdo je proti? 1. Děkuji.

Tím jsme tedy odsouhlasili navrhovaný způsob projednávání a nyní zahajuji rozpravu k tomuto bodu. Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec Komárek. Předávám mu slovo.

Poslanec Vladimír Komárek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Navrhuji provést úpravu jak v návrhu zákona, tak i ve zpravodajské zprávě.

Pokud jde o zpravodajskou zprávu, navrhuji v § 11 odst. 1 zařadit za odstavce 1 a) a 1 b) další dva body c) a d) tohoto znění: "c) porušuje předmět podnikání d) ohrozí dobré jméno pojišťoven".

V témže paragrafu v odst. 3 zpravodajské zprávy slovo "subjektu" na řádku 1 navrhuji nahradit slovy "pojišťovacích subjektů".

§ 12 odst. 3 zpravodajské zprávy, slova na konci věty "a výše úrokové sazby" navrhuji škrtnout, poněvadž podle mého názoru jsou součástí kalkulace.

Pokud jde o vládní návrh zákona, navrhuji v § 23 odst. 3 za slovo "nové" na řádku 1 škrtnout slovo "pojistné smlouvy" a nahradit slovy "pojistné a zprostředkovatelské smlouvy", protože obě mají svůj význam.

U § 24 odst. 2 vládního návrhu za slovo "pracovního" na řádku 3 vložit slovo "nebo jiného než pracovního poměru". To je všechno. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Komárkovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan zpravodaj Svoboda.

Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych jen požádat, protože se jedná převážně o technické návrhy, aby pokud možno byly předloženy i písemně.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Kříž, předávám mu slovo. Konstatuji, že je to poslední přihlášený do rozpravy.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Když jsem se přihlásil jako zpravodaj k tomuto návrhu zákona, přičemž to nebylo našemu výboru přikázáno, netušil jsem, že dospěji k názoru, že to je velmi důležitý zákon, který má vazbu jednak k pojištěným a který má zřejmě i velkou vazbu ke státnímu rozpočtu.

Demonopolizovat pojišťovnu znamená zcela určitě něco jiného než demonopolizovat jiné podniky, např. monopolního výrobce na výrobu náramkových hodinek. Pokud jde o problém demonopolizace, vznesl bych ještě určité dotazy k návrhu usnesení, který bude projednáván ke konci naší schůze.

K samotnému textu zákona navrhuji u § 28 vládního návrhu, aby na místo termínu do 1 roku od nabytí účinnosti tohoto zákona byl uveden termín do 2 let od nabytí účinnosti tohoto zákona. Paragraf by pak zněl podle mého návrhu: "zahraniční osoby se mohou do dvou let od nabytí účinnosti tohoto zákona podílet v tuzemských pojišťovnách pouze do výše 45 % majetku, kmenového jmění nebo základního kapitálu".

Obdobně v § 32 navrhuji, aby slova "až rok po nabytí účinnosti zákona," aby slovo "rok" bylo změněno "až za dva roky nabytí účinnosti zákona". Odůvodňuji to tímto: předpokladem fungování pojišťovnictví v československém státě je tvoření dozorčího orgánu v pojišťovnictví, což nebude lehký úkol. Tento orgán musí fungovat naprosto dokonale, aby nedošlo ke škodám vůči pojišťovaným a vůči finančnímu hospodaření státu. Klíčové je personální vybavení takového dozoru, o čemž již hovořil pan ministr financí. Rok je příliš krátká doba na jeho konstituování. Existujícím pojišťovnám je třeba zajistit přechod do nových podmínek a provedení privatizačních projektů, opět s ohledem na pojištěné a na ochranu československého kapitálu. Lhůta dvou let lépe koresponduje s vládní finanční a hospodářskou politiku. Dojde k vytvoření finančního trhu a jeho liberalizaci, konečnou podobu dostane daňový systém, koruna by měla být plně konvertibilní. Během té doby by také, pokud to praxe bude vyžadovat, mohl být tento zákon o pojišťovnictví pohodlně novelizován.

Je třeba mít na mysli konkurenceschopnost Československé státní pojišťovny. Zahubení tohoto podniku, což se může snadno stát, budeme-li mít nevyvážený zákon, bude mít negativní dopad jak vzhledem k pojišťovně, tak i vzhledem ke státnímu rozpočtu.

Konečně i samotný fakt, že oblast pojišťovnictví je v ČSFR pokrývána dvěma různými zákony národních rad, je nepříznivý a bude přinášet určité komplikace v podnikatelské činnosti pojišťoven. Je třeba tedy zákony sladit co nejvíce. Na Slovensku byla určena dvouletá přechodná lhůta, po kterou je účast zahraničního kapitálu omezena. Do jednoho roku se také nevyplatí zahraniční pojišťovně jít podílově do podnikání s československým protějškem, počká, přirozeně, aby podnikala na vlastní pěst, ale chce pak československou konkurenci vyřadit. Dvouletou lhůtu je třeba podle mého názoru považovat za minimální.

Ještě bych si dovolil pár poznámek k vyhlášce. Podle § 4 odst. 2 vyhlášky nejméně 70 % průměrného ročního stavu prostředků fondů musí být uloženo u tuzemské banky a spořitelny.

To je v rozporu s § 14, odst. č. 4 vládního návrhu, který udává přesně opačnou hodnotu. Dále vyhláška nedává, podle expertů, s nimiž jsem to konzultoval, žádnou možnost ani u jednoho z fondů event. nahospodařené zdroje alespoň částečně přelévat do disponibilního zisku, přičemž opačně to lze. Tím se snižují podnikatelské možnosti pojišťoven. Jedná se prý zřejmě o roli z fosilní normalizační doby, kdy Československá státní pojišťovna pracně vybojovala takovou úpravu, která jí umožňovala nahospodařené zdroje z fondů ponechat nedotčené, aby jí je státní rozpočet nesebral. Dnes se to zdá být ovšem už přežitkem. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Křížovi, dále se přihlásil pan poslanec Sedláček. Předávám mu slovo.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, já bych chtěl za prvé reagovat na vystoupení mého předřečníka, a to v opačném směru, a za druhé bych chtěl vyslovit několik poznámek k tomu zákonu.

Domnívám se, že tento zákon je určitým progresivním prvkem, ale podle mého názoru ne dostatečně progresívním prvkem. Domnívám se, že dává příliš velkou moc do rukou ministerstva financí a podle mého názoru by nebylo od věci uvažovat při případné novelizaci o zřízení určitého orgánu, který by tato povolení udělovat nezávisle na ministerstvu financí.

Mám dva pozměňovací návrhy. Navrhuji vypustit v § 12 předlohy zákona odst. 2 a 3. Podle mého názoru zde vyžaduje již ministerstvo financí příliš mnoho od případných zájemců, příliš mnoho různých byrokratických předpokladů, vyhlášek a nenechává na podnikatelích samotných, aby zvážili svoje možnosti.

Dále bych chtěl reagovat na mého předřečníka, pana poslance Kříže. Domnívám se a hovořil jsem s odborníky, že kdybychom bránili přílivu kapitálu do Československa s tím, že bychom to zakázali do dvou let, tak že bychom naopak přispěli k utužení monopolu České státní pojišťovny. To je třeba si uvědomit.

Jak jsem hovořil s předkladateli, tak § 32, kde se hovoří, že podle § 3 odst. 2 a podle § 5 lze postupovat až rok po nabytí účinnosti tohoto zákona, tak se předpokládalo, že tento zákon vstoupí v platnost 1. 1. 1991. Bohužel se tak nestalo a teď dojde k vyhlášení. Podle zákona o sbírce zákonů je dnem vyhlášení den rozeslání Sbírky zákonů. Tento den ovšem nikde není specificky určen. Proto bych se přimlouval, aby v 32 byla změněna druhá věta na přesné datum, aby zahraniční firmy věděly přesné datum, odkdy mohou do Československa vstupovat. Takže bych nahradil druhou větu "podle § 3 odst. 2 a podle § 5 lze postupovat od 1. ledna 1992." Je to i v souladu s koncepcí ministerstva financí, které předpokládalo, že to bude od 1. ledna 1991, ale bohužel ten zákon se částečně zdržel.

K § 28 bych měl podobnou připomínku, kde bych nahradil slova "... zahraniční osoby se mohou do jednoho roku od nabytí účinnosti..." nahradil termínem "... zahraniční osoby se mohou do 1. ledna 1992 podílet v tuzemských pojišťovnách pouze do výše 45 % majetku kmenového jmění nebo základního kapitálu." Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy? Konstatuji, že nikdo, faktickou poznámku má pan poslanec Novák.

Poslanec Libor Novák: Dámy a pánové, mám jenom poznámku, nechci to podávat jako pozměňovací návrh, protože to považuji jenom za přehlédnutí. Ve společné zprávě na str. 4 dole v §21, odst. 1, je napsáno "... číslice 1 milión a tak dále se nahrazuje číslicí..." Mělo by tam být: číslo se nahrazuje číslem, pardon, číslice se nahrazuje číslicemi.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za tuto faktickou poznámku, hlásí se někdo dále do rozpravy? Prosím, pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, podle § 3, odst. 1 předkládaného návrhu zákona může pojišťovnu jako státní podnik se sídlem na území ČR založit pouze ministerstvo financí ČR. Totéž ministerstvo je ovšem v návrhu zákona povoláno být dozorčím orgánem nad všemi pojišťovnami. Já (a nejen já) nepovažuji toto řešení za schůdné a správné. Po konzultaci s experty mohu sdělit, že je neobvyklé, ba snad unikátní v Evropě. Proto podávám tento pozměňovací návrh.

V § 8 odst. 1 navrhuji slova "ministerstvo financí" nahradit slovy "ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj".

Ministerstvo financí by tedy mohlo zakládat pojišťovny jako státní podniky a jiné ministerstvo by bylo dozorčím orgánem nad pojišťovnami. Já sám vím, že to není optimální řešení. Optimálním řešením by bylo ustanovení zcela nezávislého dozorčího orgánu. Optimálním řešením by byl asi federální orgán. Optimálním řešením by byl také jediný federální zákon. To však bohužel nezměníme. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Výbornému. Ptám se, zda má ještě někdo přání přihlásit se do rozpravy. Jestliže se nikdo nehlásí, dovolím si rozpravu ukončit. Ale hlásí se poslanec Svoboda s faktickou poznámkou.

Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych jen poskytnout informaci o tom, že po dohodě se zástupcem předkladatele bychom si nyní vyžádali čas 30 až 45 minut na posouzení pozměňovacích návrhů a přípravu závěrečného slova.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, měl jsem v úmyslu navrhnout něco podobného. Je za 3 minuty čtvrt na dvanáct. Nejen na toto je třeba poskytnout časový prostor. Byl jsem také požádán některými kluby, aby se mohly sejít a zaujmout stanovisko k některým aspektům dohadovacího řízení a mohly v tomto dohadovacím řízení, respektive v práci na návrhu zákona o státoprávním a územně správním uspořádání pokračovat. Pak je třeba dát určitý prostor na oběd.

Proto přerušuji v tomto okamžiku naše jednání. Začneme přesně ve 13 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vítám vás na odpoledním zasedání ČNR. Budeme pokračovat v projednávání zákona o pojišťovnictví. Prosím všechny poslance, kteří se nacházejí v předsálí, aby se dostavili do sněmovní síně. Vzhledem k tomu, že budeme pokračovat v projednávání zákona o pojišťovnictví, bude třeba, aby ve sněmovně bylo více než 100 poslanců. Prosím tedy, aby přišli všichni ti, kteří se nacházejí v blízkosti sněmovny.

Ještě předtím, než přejdeme ke schvalovaní návrhu zákona o pojišťovnictví, přihlásil se o slovo pan poslanec Moldan, který nás chce informovat o jedné skutečnosti.

Poslanec Bedřich Moldan: Vážený pane předsedající, děkuji za udělení slova. Vážené poslankyně, vážení poslanci. Dnes je tomu právě 5 let, kdy došlo k nešťastné neblahé havárii nukleárního reaktoru v Černobylu. Všichni si tuto událost pamatujeme, všichni si pamatujeme, co následovalo těsně po této havárii. Víme, jak sovětská strana jen velice neochotně uvolňovala informace. Informace byly ještě dále filtrovány přes naše vedení tehdejší a naše sdělovací prostředky, takže naši lidé zůstali bez jakéhokoliv varování. První informace o tom přišly vůbec ze švédské atomové elektrárny, kde byly zaznamenány vysoké hodnoty radioaktivity v ovzduší a teprve potom se zjistilo, kde je původ této radioaktivity. Nechci vás zdržovat a nechci vypočítávat všechno, co se okolo toho sběhlo. Chtěl bych jen připomenout, že události u nás tak, jak byly trestuhodným způsobem zamlčovány a zanedbávány, vedly k tomu, že Generální prokuratura stále ještě zkoumá, jestli je možno podat trestní oznámení na některé činitele odpovědné za tehdejší situaci u nás. Ještě ani dnes nejsou plně známy a nikdy nebudou známy všechny důsledky havárie v Černobylu. Oficiální místa sovětská přiznávají v současné době 255 mrtvých, neoficiální odhady hovoří o několika tisících a jdou až do desítek tisíc. Víme, že několik set tisíc lidí bylo evakuováno, někteří na evakuaci čekají a žijí dále v zamořeném území. Materiální škody dosáhly několika desítek miliard dolarů celkové škody, na životech se odhadují v průběhu deseti let - je to statistická záležitost, nelze do dokázat - na hodnoty mezi 50 - 150 000 lidskými životy ztracenými v důsledku předpokládaných úmrtí na rakovinu v celé Evropě. Je to událost velice smutná a já jsem rád, že mám příležitost vám ji připomenout. Prosím vás, abychom si společně uvědomili, že všechno zlé může mít i své kladné důsledky. Myslím, že tím kladným důsledkem je právě lepší pochopení možných důsledků průmyslových havárií, které se netýkají jen jaderné energie, které se týkají všech velkých průmyslových zařízení a ke kterým bychom se měli chovat velice opatrně, obezřetně, tak, aby se podobná strašlivá událost již nikdy neopakovala. Děkuji vám za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moldanovi. Nyní, vážené dámy a vážení pánové, budeme pokračovat v projednávání zákona ČNR o pojišťovnictví. Přeje si promluvit pan ministr Špaček? Takže mu uděluji slovo.

Ministr financí Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, považuji za účelné jako zpracovatel projednávaného návrhu zákona vyjádřit se k některým návrhům, které zde zazněly v rozpravě.

1. K navrhovaným změnám délky přechodného období. Tady zazněly protichůdné návrhy jednak na prodloužení této lhůty na dva roky, ale i na její zkrácení do konce letošního roku, tzn. zhruba na půl roku. Já myslím, že toto trvání přechodného období by mělo být určeno tak, jak je uvedeno ve vládním návrhu zákona, tj. na jeden rok. V případě, že by bylo účelné - nevím, jestli je to možné podle procedury ještě upravit - že by tam byl termín 1. 7. příštího roku, tzn., to by byl zhruba jeden rok. tuto lhůtu považuji za minimální z hlediska praktických možností k adaptaci tuzemských pojišťoven, současně však vidím potřebu vyvinout tlak na přizpůsobení se pojišťoven zahraničnímu standartu a liberalizaci pojistného trhu za přímé účasti zahraničních pojišťoven. Proto je tam 45 % účasti.

2. Zde byl přednesen návrh, aby státní dozor vykonávalo ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. Samozřejmě, takovéto přenesení této pravomoci na uvedené ministerstvo by bylo možné, avšak přesto se domnívám, že by bylo účelné, aby tuto funkci vykonávalo ministerstvo financí. Nikoliv však z toho, že bych chtěl nadměrně zvyšovat pravomoci ministerstva financí, nýbrž z důvodů zcela praktických. Ministerstvo financí má v současné době určité zkušenosti v této oblasti, otázkami pojišťoven se zabývalo již dříve, zpracovalo návrh zákona, má připravenou příslušnou vyhlášku a navazující právní předpisy. Samozřejmě po rozvinutí rozhodnutí peněžního trhu bude patrně účelné se k této otázce vrátit. Není vyloučeno, že tuto funkci bude vykonávat jiný organ státní správy.

Pokud jde o spojení funkce zakladatele České státní pojišťovny a státního dozoru, jde o krátkodobé přechodné období do privatizace České státní pojišťovny. V současné době při přijetí tohoto zákona musíme určit zakladatele tohoto státního podniku. Při privatizaci tento zakladatel samozřejmě mizí.

Dále zde zazněl návrh, že oblast pojišťovnictví by měla být upravena přímým zákonem Federálního shromáždění pro celou ČSFR. Osobně s tímto názorem souhlasím, původně byl také tento návrh zákona připravován, avšak ústavní zákon o působnosti orgánů republik a federace svěřil tuto oblast do působnosti republik. Proto bude nutno přijmout dva zákony slovenský zákon byl již přijat - a náš je navržen ke schválení dnes.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP