Pátek 26. dubna 1991

Poslanec Stanislav Klimeš: Já bych nejdříve reagoval na připomínku pana poslance Květa. V důvodové zprávě se hovoří o vyčíslení nákladů na zřízení tohoto úřadu. Já si myslím, že tyto náklady nelze úplně přesně vyčíslit. V této době se hovoří o tom, že se použije z rezervy státního rozpočtu ČR 4,3 miliónů a že ostatní náklady budou kryty při delimitaci různých ministerských pravomocí z federální úrovně na republiky a v rámci přesunu kompetencí České republice. Ale přesně to vyjádřit, zda to bude vyžadovat 7,6 nebo 8 miliónů, to nelze.

Dále se v návrhu předpokládá personální obsazení čtyřiceti funkčních míst a pěti míst administrativních. Ale teprve život ukáže, zda nebude potřeba například 80 lidí. Působnost tohoto úřadu je v oblasti ČR. Má kontrolovat kartelové dohody, dohody o fúzích, dominantní a monopolní postavení. Ale jde též o místní relevantní trhy, to je na úrovni obcí a okresů. A takové dohody existují, v určitých regionech mají některé podniky dominantní postavení. Připomínám například Dřevařské závody, Lacrum, Masný průmysl atd. A tak teprve sám život ukáže, kolik bude třeba v tomto úřadě pracovníků. Berme tedy číslo uvedené v návrhu jako orientační údaj.

Zároveň bych vás chtěl požádat, abyste se zamysleli nad tím, co je jeden milión jako položka ve státní rozpočtu.

A nyní k připomínce pana poslance Effenbergera. Jedná se o pozměňovací návrh ústavně právního výboru a já bych se ztotožnil s připomínkou ústavně právního výboru, že to vylepšuje dikci, ta formulace "její další vývoj". V praxi se může stát, jak to zaznělo i z důvodové zprávy pana ministra, že určitý podnikatel získá dominantní postavení, monopolní postavení, ale to vše neznamená, že to musí být v neprospěch ekonomiky. Přikláněl bych se tedy k tomu, že formulace "její další vývoj" není nadbytečná.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu zpravodajovi, poslanci Klimešovi za toto vysvětlení. A nyní mám povinnost zeptat se pana ministra, zda si přeje vystoupit.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel Dyba: Pane předsedající, já bych dodal jen dvě slova.

Myslím, že to, co zde řekl pan zpravodaj, je v zásadě též mé stanovisko. Jde nejen o ochranu hospodářské soutěže, ale i o vytváření podmínek pro její další vývoj. Tato širší dikce je podle mého názoru v tomto okamžiku přesnější. Právě vytváření podmínek je důležité.

Pokud jde o prostředky, myslím, že pan zpravodaj to zde podal celkově přesně. Já bych chtěl jen za sebe zdůraznit, že si myslím, že počet lidí nemusí být veliký. Čísla, která zde padla, byla myslím nadsazená. Já bych očekával, že to bude spět k menšímu počtu lidí, protože lze využít (a zdá se, že ta spolupráce už existuje) například systému kontroly, respektive úřadů, které jsou k dispozici ministerstvu financí. A spolupráce s ostatními orgány, která by měla snižovat náklady na tento úřad, už vlastně začala. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Než dám opět slovo společnému zpravodaji, chtěl bych požádat poslance a poslankyně, kteří se zdržují v předsálí, aby se dostavili do sněmovny. Zároveň bych chtěl požádat pracovníky kanceláře, aby nám pomohli přenést tuto informaci. Než přistoupíme k hlasování, budeme muset zřejmě ověřit usnášeníschopnost sněmovny.

Poslanec Stanislav Klimeš: Přestože nejsem češtinář, myslím, že připomínka pana poslance Effenbergera je oprávněná. Formulace "její další vývoj" by se měla vztahovat na soutěž a ne ochranu. Konečná formulace by tedy měla znít: "Vytvářet podmínky pro ochranu hospodářské soutěže a jejího dalšího vývoje".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já se domnívám, že rozprava byla ukončena a že bychom ji otevřeli jen dalším vystoupením pana ministra. Z toho vyplývá, že v tomto okamžiku není možné podávat další návrhy.

(Byl zjištěn počet poslanců přítomných v zasedací síni. 108)

Předávám slovo společnému zpravodaji, aby navrhl další postup.

Poslanec Stanislav Klimeš: Na základě projednávání všech pozměňovacích návrhů žádám předsedajícího, aby nechal hlasovat o závěru zpravodajské zprávy, který zní: "ČNR schvaluje vládní návrh zákona ČNR (sněmovní tisk 221) ve znění společné zprávy výborů (tisk 245) schválené ČNR na 18. schůzi."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona o zřízení Českého úřadu pro hospodářskou soutěž podle sněmovních tisků 221 a 245? 106

Je někdo proti? 0

Děkuji. Konstatuji, že jsme schválili tento návrh zákona a projednali jsme bod 9 původního schváleného programu. Děkuji panu ministrovi a společnému zpravodaji. (Potlesk.)

A nyní můžeme přistoupit k projednávání vládního návrhu zákona ČNR o pojišťovnictví (sněmovní tisky 216 a 247).

XIII.

Vládní návrh zákona České národní rady o pojišťovnictví (sněmovní tisk 216 a 247)

Z pověření vlády ČR předložený návrh odůvodní ministr financí Karel Špaček, kterého prosím, aby se nyní ujal slova.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem pověřen vládou ČR, abych v ČNR zdůvodnil návrh zákona o pojišťovnictví.

Realizace ekonomické reformy, rozvoj peněžního trhu a žádoucí vstupy zahraničního kapitálu do československé ekonomiky vyžaduji, aby oblast pojišťovnictví byla transformována do systému běžného ve vyspělých zemích s rozvinutou tržní ekonomikou.

Předložený návrh zákona je základní právní normou, která vytvoří podmínky pro demonopolizaci v pojišťovnictví a pro rozvoj pojistného trhu. Ten musí nabídnout i zahraničním podnikatelům podmínky, na které jsou zvyklí v teritoriích, v jichž působí. Na novém pojistném trhu se musí objevit i široká nabídka nových druhů pojištění pro obyvatelstvo.

Pojištění pak bude sehrávat i významnou úlohu sociální. Návrh zákona umožňuje vznik nových pojišťoven v různých podobách. Zavádí se koncesní systém, tzn., že každá pojišťovna bude muset mít ke své činnosti povolení dozorčího orgánu.

Státnímu dozoru nad pojišťovnictvím připadne mimořádná úloha, která bude spočívat zejména v tom, aby do podnikání v pojišťovnictví byli připuštěni jen takoví podnikatelé, kteří budou dostatečně kapitálově vybaveni a přispějí k rozvoji nabídky na pojistném trhu. Dozorčím orgánem by mělo být ministerstvo financí České republiky, které bude dbát na to, aby pojišťovací společnosti podnikaly ve smyslu povolení a dodržovaly ustanovení zákona. Současně bude garantovat oprávněné zájmy pojištěných. K tomu jsou mu zákonem stanoveny příslušné kompetence, včetně možnosti odejmout pojišťovně povolení k podnikání. Návrh zákona o pojišťovnictví předpokládá, že do jednoho roku po nabytí účinnosti zákona se zahraniční pojišťovací společnosti budou moci podílet v tuzemských pojišťovnách do výše 45 % základního vkladu. V tomto období se současně neumožňuje přímé podnikání zahraničních subjektů formou samostatných obchodních zastoupení. Smyslem tohoto jednoletého přechodného období je poskytnout určitý prostor k adaptaci tuzemských pojišťovnám. Ty zatím nejsou plně konkurenceschopné, a to jak z hlediska nabídky sortimentu pojistných produktů, tak i z hlediska materiálně technického vybavení.

Specifickou a významnou vlastností pojišťovnictví je schopnost vytvářet značný kumulovaný peněžní kapitál. Návrh zákona stanoví, které pojistné účelové formy pojišťovny vytvářejí k úhradě dlouhodobých závazků a výplatám plnění z nahodilých pojistných událostí. K tomu, aby nedocházelo k odlivu tohoto kapitálu do zahraničí, je v návrhu zákona stanoveno, že prostředky účelových pojistných fondů vytvořených z pojištění nebo zajištění subjektů se sídlem nebo bydlištěm na území ČSFR, musí být uloženy nebo investovány v ČSFR bez oprávnění převodu do zahraničí. Z důvodů spolehlivosti uložení a rychlé mobilizovatelnosti prostředků zákon přímo stanoví, že nejméně 30 % průměrného ročního stavu prostředků pojistných fondů musí být uloženo v tuzemských bankách nebo spořitelnách. Tvorba a použití fondů a nakládání s jejich prostředky se bude řídit vyhláškou ministerstva financí, která rovněž bude v zájmu pojištěných regulovat účast prostředků účelových pojistných fondů na finančním trhu. Tato vyhláška je již rovněž pracovně připravena.

Česká státní pojišťovna, jako jediná státní pojišťovna na území České republiky, bude od nabytí účinnosti tohoto zákona považována za pojišťovnu založenou podle tohoto zákona jako státní podnik. Navrhovaná hospodářskosprávní forma je přechodný stav na dobu, než bude Česká státní pojišťovna privatizována podle zákona FS č. 92/91 o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Ministerstvo financí jako zakladatel zajistilo přípravu privatizačního projektu u renomované britské firmy, která má zkratku KPMG, která byla vybrána konkurzem organizovaným britským Know how fondem. Ten bude krýt náklady spojené s vypracováním projektu. Ve smyslu uvedeného transformačního zákona Federálního shromáždění předloží ministerstvo financí projekt ke schválení vládě České republiky. Návrh zákona byl zpracován s pomocí zahraničních expertů z oboru pojišťovnictví. Při přípravě návrhu paragrafovaného znění zákona pro pojišťovnictví zpracovatel vycházel z federálních zásad tohoto zákona, které byly projednány a schváleny ve vládě ČSFR i ve vládě České republiky. Vládní návrh zákona byl projednán ve výborech ČNR. Ministerstvo financí jako zpracovatel tohoto zákona se zúčastnil tohoto projednávání a navržené úpravy s ním byly konzultovány. Výbory ČNR doporučují zúžit možnost vzniku pojišťovny jako obchodní společnosti jen na formu akciové společnosti. Tato otázka byla diskutována při jednání v jednotlivých fázích přípravy návrhu zákona. z hlediska předkladatele toto doporučení podporuji, protože vychází z poznatků jiných vyspělých zemí.

Významnější úpravy doporučují výbory ČNR u kauce, která bude muset být složena před podáním žádosti o udělení povolení k podnikání v pojišťovnictví ve výši 10 mil. Kčs. Má být oddělena její úloha garanční od úlohy sankční. Její dosud sankční úloha se doporučuje přesunout do pokut. Pro uplatnění pokuty se využívají ty výhody, které jsou v předloženém vládním návrhu uvedeny jako důvody pro připadnutí kauce nebo její části státu. Výši pokuty výbory ČNR doporučují stanovit až do výše 100 mil. Kčs. Rovněž s tímto návrhem souhlasím. Ostatní doporučení výborů ČNR je možno považovat za formulačně upřesňující.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doporučuji vám vládní návrh zákona ve znění připomínek uvedených ve společné zpravodajské zprávě schválit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi a prosím společného zpravodaje výborů, poslance Iva Svobodu, aby odůvodnil společnou zprávu výborů ČNR.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, vážení ministři, vážené paní kolegyně a kolegové. Tato zpráva nemá za úkol podrobně popisovat a vysvětlovat text překládaného návrhu zákona, neboť to již bylo předmětem důvodové zprávy i obsahem vystoupení předkladatele. Spíš bude charakterizovat současný stav v českém pojišťovnictví, cíle pro jejich dosažení. Tento zákon bude vytvářet podmínky a zmíní se i o cestách jejich dosažení. Závěrem se pokusím stručně odůvodnit společnou zprávu.

1. Současný stav českého pojišťovnictví. Poválečná historie dokázala deformovat formy a obsah pojišťovnictví snad Ještě víc, než jiné obory. Především, a to přímo zák. č. 82/1966, který jako jediný subjekt v pojišťovnictví zřídil státní pojišťovnu, popřel i nejmenší možnost vzniku jakéhokoliv náznaku konkurence. Dále provázala pojišťovnictví se stáním rozpočtem tak, že dnes by mohla Česká státní pojišťovna dostát svým závazkům bez určitých vládních záruk nebo přímé kapitálové podpory dalších subjektů jen s obtížemi. Absolutní monopolizace pojišťovnictví způsobila dlouholetou stagnaci celého oboru. Moderní metody např. v životním pojištění nejen že nejsou propagovány a nabízeny, ale ani známy potřebnému okruhu pojišťovacích odborníků, stejně tak síť zástupců a zprostředkovatelů je hluboce poddimenzovaná.

Nejváženější překážkou skutečnému rozvoji pojišťovnictví je však zásadní nedostatek pohotového českého kapitálu. Minimum kapitálu potřebného pro založení skutečné pojišťovny s dlouhodobou perspektivou totiž odborníci odhadují na několik set miliónů korun. Není uznávána a ani snad uznána role životního pojištění jako nástroje pro tvorbu investičního kapitálu z peněžních prostředků obyvatelstva, která je ve vyspělých zemích chápána jako protiinflační a konjunkturální prvek ekonomiky a jako stabilizační společenský činitel.

Cílový stav. Za cílový stav považuji vznik věcně i legislativně stabilního konkurenčního prostředí v českém pojišťovnictví, prostředí, v němž se budou pohybovat české, smíšené i cizí pojišťovny a zajišťovny. Předkládaný návrh zákona je prvním krokem na cestě k tomuto stavu.

Charakterizoval bych přechodové období. Navrhované jednoroční období přechodu ke konkurenčnímu prostředí musí být využito tak, aby byly především důsledně chráněny zájmy pojištěných na jedné straně, na druhé straně musí být Česká státní pojišťovna transformována v jeden či několik subjektů, které - se zahraniční kapitálovou účastí a novými technikami budou důstojnými protihráči zahraniční konkurenci. Toto je zvlášť důležité v době, kdy naše hospodářství trpí nedostatkem pohotového investičního kapitálu.

Rozpočtový a kontrolní výbor, resp. jeho zástupce, předloží ke konci této schůze sněmovně návrh usnesení, kterým se české vládě doporučují určité kroky při privatizaci České státní pojišťovny, sledující dosažení naznačených cílů. Já bych k tomu ještě poznamenal, že návrh usnesení, který byl rozdán včera, doznal po prodebatování s ministrem Tomášem Ježkem a při jednání našeho výboru určité změny. Změna je v tom, že v posledním odstavci návrhu usnesení si škrtněte "s nejvýše možným," čili chtěli bychom privatizovat jenom s podílem zahraničního kapitálu a ne "s nejvýše možným". Důvod je věcný i legislativně technický - byly jisté spory o tom, zda "nejvýše možný" znamená vyšší hranici než předpokládá zákon. Pokud ano, byli bychom velice neradi.

Vysvětlení ke společné zprávě. Soubor pozměňovacích návrhů obsažených ve společné zprávě převážně upřesňuje některé pasáže vládního návrhu.

1. Zužujeme množství podnikatelských forem přípustných pro podnikání v pojišťovnictví. Obchodní společnost zužujeme na akciovou. Toto zúžení je v cizích právních normách zcela obvyklé a vysvětlitelné snahou o to, aby pojišťovna byla formálně transparentní subjekt s konkrétními zárukami a s konkrétní výší ručení.

2. Proti vládnímu návrhu - kauce propadá státu jen v jediném případě, ostatní nezákonná činnost povolených subjektů v pojišťovnictví může být sankcionována až do výše 100 mil. Kčs. U nepovoleného pojišťování či zprostředkování či porušení závazku jinými subjekty tohoto zákona, ale ne pojišťovnami, se pokuta zvyšuje až do 10 mil. Kčs. Tato zdánlivě vysoká hranice byla nasazena proto, aby bylo možno dostatečně citelně postihnout i osoby se sídlem v zahraničí, kteří na našem území provozují bez jakýchkoliv zábran a souhlasu našich úřadů pojišťovací činnost. Dále se upřesňují podmínky pro zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví a připouští se nevýlučnost v podnikání v celém pojišťovnictví. Upřesňují se některá pravidla pro udělení povolení - velmi důležitá je zdánlivě malá změna, která stanoví to, že obchodní plán pojišťovny musí být doplněn plánem zajištění. Cílem této změny je pokud možno vrátit se k odlivu pojistných prémií vybraných v tuzemsku do zahraničí nadměrným zajištěním konkrétní pojišťovny.

To by bylo asi všechno, co bych měl ke zdůvodnění společné zprávy, Závěrem bych chtěl doporučit schválení předloženého návrhu zákona podle tisku 216 ve znění společné zprávy, tisk 247. Ještě před zahájením rozpravy bych chtěl, aby sněmovna rozhodla v procedurální věci, to jest, aby po předchozím souhlasu zástupce předkladatele svými hlasy rozhodla o tom, aby mohl být návrh zákona projednáván ve znění společné zprávy. Důvod je poměrně jednoduchý, společná zpráva provádí jednotlivě změny, které jsou dosti provázány a pokud by musely být odhlasovány, muselo by dojít k problémům věcné povahy. Samozřejmě, to bude mít za následek i jisté zrychlení celého postupu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji. Než otevřu rozpravu, chtěl bych se zeptat sněmovny, zda souhlasí s tím, abychom ve smyslu 4 písm. u) jednacího řádu rozhodli o tom, jakým způsobem budeme projednávat tento bod.

Je zde jiný návrh na způsob rozhodování v tomto bodě? (nikdo se nehlásil) Jestliže tomu tak není, ptám se, kdo je pro, abychom akceptovali návrh společného zpravodaje na způsob projednávání?

(Hlasuje se.) 82

Kdo je proti? 1.

Kdo se zdržel hlasování? 7

To znamená, že někteří poslanci v průběhu předkládaní společné zprávy opustili sněmovnu. Nerozhodli jsme se tedy v tomto okamžiku o způsobu projednávání. Chtěl bych požádat pracovníky kanceláře, aby vyzvali poslance, aby se dostavili do sněmovny. (Poslanci přicházejí)

Požádal bych pracovníky kanceláře, aby znovu zjistili stav přítomných poslanců (celkový stav přítomných poslanců se zvýšil na 120).

Hlásí se pan poslanec Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, chci se stručně vyjádřit k návrhu společného zpravodaje. Já mu dobře rozumím, on je praktický, ale závěr prvního dne naší schůze nás přesvědčil o tom, jak je dobře, když se respektují pravidla. Když se nerespektují, vždy je jedna strana, které porušení pravidel vyhovuje - myslím tím procedury o hlasování - a druhá strana, které to nevyhovuje. Jistě jednací řád připouští, aby sněmovna rozhodla o způsobu projednávání věci. Myslím, že není sporu o tom, že tato volnost je dána pouze tam, kde jednací řád přesně pravidla nestanoví, tedy mimo přesnou úpravu jednacího řádu. Znamená to tedy, podle mého názoru, že nelze společnou zprávu považovat za součást návrhu zákona, protože jím prostě není. Návrh zákona je to, co předkladatel, popř. vláda, předloží. Návrh pana zpravodaje je praktický, ale osobně jsem toho názoru, že pravidla se zachovat musí, i když to není výhodné a je to pracné. Pokud budeme chtít změnit jednací řád, já osobně si to přeji, pak to v tomto směru učiníme, ale to té doby se řiďme pravidly.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Myslím, že nyní může s faktickou poznámkou vystoupit pan zpravodaj.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP