Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážené
dámy a vážení panové, myslím,
že je dobře, že pan poslanec Hofhanzl vznesl
některé otázky velice obecného charakteru.
I já bych byl velice rád, kdybychom mohli
hledat a nalézat cestu k právu a spravedlnosti za
pomoci lidí, kteří nejsou žádným
způsobem zatíženi minulostí nebo dokonce
aktivní spoluprací na úseku nalézání
práva a spravedlnosti v soudcovských talárech.
Nicméně se domnívám, že je třeba,
abychom velice bedlivě zvažovali otázku osobní
odpovědnosti a otázku případné
kolektivní odpovědnosti, kolektivní viny
za to, co se v minulých 40 letech stalo.
Když jsem přebíral tento resort, byl jsem postaven
před otázku, zda zabezpečím této
společnosti alespoň zčásti vykonávání
a nalézání práva a nebo zda prostě
budu muset na tuto eventualitu rezignovat tím, že
bych navrhl zproštění funkce pokud se týče
všech soudců v této republice. Volil jsem cestu
druhou ze dvou důvodů.
Za prvé - kdybych volil cestu prvou, pak se obávám,
že by v našich soudních síních
neseděli prakticky žádní soudci, protože
prakticky žádný z nich by se neodhodlal převzít
pro budoucí období svoji funkci.
Druhý důvod spočívá v tom,
že odmítám, abych jenom z toho důvodu,
že někdo v minulosti nosil soudcovský talár
a rozhodoval, musel z této funkce odstoupit. Jsem si vědom
toho, že jsou mnozí takoví, kteří
by v soudcovských talárech býti neměli,
ale jsem si vědom i toho, že je velice mnoho - a odvažuji
se říci, že převažují ti,
kteří mají vůli a dobré odhodlání
toto právo nalézat v duchu a v souladu s platnými
zákony. A to dokonce i mezi těmi, kteří
případně v dřívějším
období byli členy komunistické strany.
Musím individuelně vyhledávat a nacházet
lidi, kteří jsou schopni důvěru, kterou
jim dáváme, unést a kteří jsou
ochotni také za toto úsilí bojovat a snažit
se o to, aby justice se dostalo o kus dopředu. Velká
většina těch, kteří v minulém
období - dovoluji si říci 20 let protože
pokud to zasahuje do období nejkrutějších
represálií, tak z těch dřívějších,
myslím, že bych mohl použít slovo justičních
vrahů, z těchto osob už nikdo v justici není.
Jsem si pochopitelně vědom i toho, že při
prověřování kandidatury jednotlivých
osob, které vám předkládám,
se mohu dopustit chyby, protože eventuálně
mi nejsou známy všechny skutečnosti, které
by známy být měly. Proto také, jak
jste jistě zaznamenali, v případě,
že při hlubším prověřování
a ověřování osobností těch,
kteří před vámi jsou navrhováni,
tak neváhám tuto kandidaturu stáhnout a jsem
ochoten tuto kandidaturu prověřit ještě
v dalším řízení. Tam, kde ale
dospěji k závěru přes eventuálně
vyslovené námitky, tak jsem opravdu osobně
přesvědčen o tom, že tito lidé
tuto důvěru by mít měli.
To se týká i případu dr. Mokrého,
vůči němuž byly vzneseny námitky
ze strany poslance Šimečka. Dr. Mokrý vám
byl již jednou navržen v předchozích návrzích
a z podnětu projednání ve výborech
jsem souhlasil s prověřením jeho minulosti.
I když všechno to, co vyplývá z jeho charakteristiky,
jak ji máte před sebou, by mohlo vést k závěru,
že u něho nejsou dány všechny předpoklady
pro jeho volbu soudcem, jsem přesvědčen pro
prověření těchto faktů, že
tomu tak není. Samotný fakt, že zastával
určité funkce a určité pracovní
zařazení, které by snad obecně mohlo
vzbuzovat pochybnosti, o nichž se pan poslanec Šimeček
zmiňoval, ještě nevylučuje, že
jde o osobu, která je vhodná v nadcházejících
letech vykonávat funkci soudce.
Žádám vás proto, abyste z tohoto pohledu
posoudili předložený návrh a dali svoji
důvěru těm, které jsem vám
navrhl s výjimkou těch tří, ohledně
nichž jsem vzal návrh zpět.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a dávám slovo
společné zpravodajce výboru, paní
posl. Röschové. Současně prosím,
aby zopakovala způsob hlasování.
Poslankyně Anna Röschová: Vážení
kolegové, již mnohokrát jsem mluvila o problémech
justice, a tudíž nebudu v tomto bodě hovořit
dlouho. Byla bych ráda, kdybyste dobře naslouchali
tomu, co říkal pan ministr, neboř věc
je vážná a k tomu, co zde odeznělo z
rozpravy, bych chtěla říci jen maličkost.
Byla bych ráda, aby tuto sněmovnu ovládl
rozum, který je velmi důležitý, ale
v některých okamžicích se domnívám,
že by zde mělo odeznít i slovo "odpuštění".
Proto mi dovolte, abych parafrázovala citát z bible
- "Kdož jste bez viny, nemusíte odpouštět."
Nyní bych přikročila k návrhu způsobu
hlasování. Navrhovala bych hlasovat po oddílech
s výjimkou soudců, které pan ministr vzal
zpět a navrhovala bych, aby v oddíle d) se o dr.
Mokrém hlasovalo odděleně, aby byl tedy vyňat
z oddílu d).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Slyšeli jsme návrh paní
zpravodajky na způsob hlasování. Má
někdo jiný návrh? (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak. Ptám se sněmovny, kdo souhlasí
s tímto způsobem hlasování? (Hlasuje
se.) 104
Je někdo proti? 2
Konstatuji, že jsme schválili navržený
způsob hlasování. Požádal bych
paní zpravodajku, aby pokračovala.
Poslankyně Anna Röschová: V oddíle
a) jsou soudci, kterým dne 28. 5. 1991 končí
volební období a jsou navrhováni k opětnému
zvolení. Kromě dr. Ilji Libenského.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro, aby byli tito soudci zvoleni? (Hlasuje se.) 101
Kdo je proti? Nikdo.
Můžeme přistoupit k dalšímu bloku.
Poslankyně Anna Röschová: V oddíle
b) jsou soudci navrženi ke zvolení k jiným
soudům.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ptám se, kdo je pro, aby tito soudci byli zvoleni?
(Hlasuje se.) 102
Kdo je proti? 1
Konstatuji, že i soudci uvedení v oddíle b)
byli zvoleni.
Poslankyně Anna Röschová: V oddíle
c) jsou kandidáti z řad justičních
čekatelů. i
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo souhlasí s návrhem na volbu soudců
z povolání k soudům v České
republice uvedeným v tomto oddíle? (Hlasuje se.)
104
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že i tito soudci byli zvoleni jako soudci z povolání.
Poslankyně Anna Röschová: V oddíle
d) jsou bývalí soudci, kteří se vracejí
do justice - prokurátoři a notáři,
kromě paní JUDr. Evy Gomolové a JUDr. Zahradníkové
a kromě JUDr. Mokrého, o kterém bychom hlasovali
samostatně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ptám se tedy, kdo souhlasí s návrhem
na volbu soudců, uvedených v tomto oddíle
s výjimkou, kterou uvedla paní společná
zpravodajka? 101 Děkuji.
Kdo je proti? 2
Konstatuji, že soudci uveřejnění v oddíle
d) byli zvoleni soudci z povolání.
Poslankyně Anna Röschová: Nyní
bychom měli hlasovat, pane předsedající,
o JUDr. Václavu Mokrém.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, ptám se sněmovny, kdo souhlasí
s návrhem na volbu tohoto soudce soudcem z povolání?
53 Děkuji.
Kdo je proti? 13 Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 56
Konstatuji, že tento soudce nebyl zvolen.
Tím jsme uzavřeli tento bod jednání.
Děkuji panu ministrovi a společné zpravodajce,
paní poslankyni Röschové.
Nyní se připravíme k projednání
dalšího bodu, což je podle schváleného
znění změny bod 9.
V tomto okamžiku bych se vás, vážená
sněmovno, chtěl zeptat na rozhodnutí, které
se týká ukončení dnešního
jednání. Měli jsem možnost si v mezidobí
návrhy, které zde padly, promyslet. Je zde návrh
pana poslance Fejfara. Než dám hlasovat, chtěl
bych uvést a připomenout, že se ještě
dnes musí ke krátké schůzi sejít
předsednictvo, aby vyhlásilo dosud schválené
zákony a prohlásilo nastoupení náhradníka
na uvolněný poslanecký mandát za našeho
kolegu Miroslava Klegu. To jen abyste měli všechny
informace, které potřebujete.
Je zde návrh pana poslance Fejfara, aby dnešní
jednání skončilo v 15.00 hodin. Ptám
se, kdo je pro tento návrh? 72
Kdo je proti? 37
Kdo se zdržel hlasování? 15
Konstatuji, že tento návrh byl přijat a rozhodli
jsme o tom, že dnešní jednání skončí
v 15.00 hodin. Nyní přistoupíme k projednávání
bodu
Je to sněmovní tisk 221 a 245. V tomto okamžiku
bych požádal pana ministra Dybu, aby se ujal slova.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba: Pane předsedající, vážená
sněmovno, předkládám návrh
zákona o zřízení Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž.
Jde o jeden z důležitých zákonů
v rámci hospodářské transformace.
Je to důležitá součást hospodářské
politiky vlády. Může přispět
k ochraně spotřebitelů, kterou teď tolik
potřebujeme.
Ochrana hospodářské soutěže byla
před posledním vymezením působnosti
mezi federací a republikami v prosinci loňského
roku svěřena do výhradní působnosti
federace. Při poslední novele zákona č.
143 z roku 1968, to je právě v prosinci loňského
roku, byla působnost ve věcí ochrany hospodářské
soutěže řešena tak, že rozdělení
bylo odkázáno na zvláštní zákon
o ochraně hospodářské soutěže,
který byl přijat ve Federálním shromáždění
v lednu letošního roku. Jde o zákon č.
63/1991 Sb. o ochraně hospodářské
soutěže, a v tomto zákoně byla tedy
rozdělena působnost mezi federaci a republiky. Toto
rozdělení působnosti je podrobně uvedeno
v důvodové zprávě. Proto zde nechci
jít do detailů.
Navrhovaná úprava, která je vám předložena
ke schválení, je poměrně jednoduchá.
Z právnického hlediska se jedná o novelu
zákona č. 2/1969 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, kterou se
zřizuje Český úřad pro hospodářskou
soutěž. Tento návrh stanoví zákonem
ČNR originální působnost Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž
jako republikového orgánu, který na území
České republiky bude uplatňovat práva
a povinnosti stanovené výše zmíněným
zákonem FS č. 63/1991 Sb. o ochraně hospodářské
soutěže. Podle tohoto návrhu do působnosti
českého úřadu bude patřit zejména
přezkoumávat, popřípadě schvalovat
kartelové dohody, fúze a monopolní nebo dominantní
postavení podnikatelů. Dále rozhodovat o
povolení výjimek ze zákazu, případně
stanovovat jejich podmínky či výjimky odvolávat.
Dále ukládat sankce za porušení zákona
a vydávat rozhodnutí o tom, zda určité
jednání má povahu zneužití dominantního
či monopolního postavení podnikatele.
Rád bych tady upozornil na to, že zákon sám
nezakazuje získání monopolního či
dominantního postavení. Z ekonomických hledisek
toto může být někdy racionální,
mohou existovat důvody, proč je to lepší
situace než situace, kdy takové postavení neexistuje,
avšak při získání tohoto postavení
je nutné chování takových hospodářských
subjektů kontrolovat, aby nezačaly svého
postavení zneužívat k omezování
nebo vyloučení hospodářské
soutěže.
Toto je zkušenost z ekonomik vyspělých zemí,
kde podobné zákony již existují a my
je vlastně přejímáme.
Co se týče finanční otázky,
zřízení úřadu nepočítá
s rozšířením počtu pracovníků
státní správy, protože vláda
předpokládá zabezpečení činnosti
úřadu převodem funkčních míst
a finančních prostředků na mzdy ze
7 ministerstev České republiky a zčásti
prostředků státního rozpočtu
z rezervy kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Tyto prostředky jsou určeny pro zabezpečení
úřadu a již se s nimi dříve počítalo.
Český úřad by se měl zřídit
co nejdříve, aby tedy doplnil soustavu již
existujících orgánů na úrovni
federace a ve Slovenské republice a také proto,
protože jeho činnost je důležitá,
je nezastupitelná v procesu postupu hospodářské
reformy, v procesu ochrany hospodářské soutěže
v České republice.
Podotýkám, že zřízení
úřadu má podstatný význam i
pro proces privatizace, protože český úřad
musí ze zákona o ochraně hospodářské
soutěže zkoumat připravované privatizační
projekty z hlediska demonopolizace a postavení nově
vznikajících hospodářských
subjektů na relevantních trzích.
Rád bych také řekl, že příslušný
odbor na ministerstvu pro hospodářskou politiku
a rozvoj, který tam byl zřízen již před
delší dobou, má v zásuvce celou řadu
případů, kdy si spotřebitelé
či podnikatelé stěžují na porušení
tohoto zákona a bylo by dobré, kdyby právě
tyto případy co nejdříve mohly být
vyřizovány, protože to dá jasný
impuls podnikatelské sféře, co se týče
chování v této oblasti. Myslím si,
že to opravdu může přispět jako
jeden ze stavebních kamenů, podotýkám,
jako jeden ze stavebních kamenů, není to
samospasitelná záležitost, k tomu, aby cenové
chování podnikatelů, jak státních
podniků tak i v některých případech
zřejmě nestátních podniků,
bylo na patřičné úrovni. Proto doporučuji
stanovit účinnost zákona co nejdříve
po jeho případném schválení
sněmovnou.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Karlu Dybovi a nyní bych
požádal společného zpravodaje, pana
poslance Stanislava Klimeše, aby odůvodnil společnou
zprávu.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
pan ministr jménem české vlády věcně
odůvodnil předkládaný vládní
návrh zákona a současně uvedl, z kterých
zákonů návrh vychází, tj. z
novely zákona FS č. 143/1967 Sb. o československé
federaci, tzv. kompetenční zákon, a ze zákona
č. 63/1991 Sb. o ochraně hospodářské
soutěže.
Domnívám se, že není pochyb o potřebě
zřízení tohoto úřadu, neboť
jeho úloha je velmi významná nejen v podmínkách
tržního systému, kam teprve kráčíme,
ale je významná i v procesu privatizace v našich
současných podmínkách.
Federální zákon o ochraně hospodářské
soutěže vstoupil v platnost dnem 1. 3. 1991. V §
21 tohoto zákona se ukládá podnikatelům
do 3 měsíců, tj. do 31. 5. 1991, předložit
příslušným úřadům
dohody uzavřené podle § 3, 4, 8, to jsou kartelové
dohody a dohody o fúzích a dále nahlásit
na úřad monopolní nebo dominantní
postavení na relevantním trhu, v našem případě
na území České republiky.
Z uvedeného je tedy zřejmé, že je nejvyšší
čas zřídit úřad i v České
republice, zejména je však třeba, aby úřad
co nejdříve zahájil svoji činnost.
Obdobné úřady již jsou konstituovány,
to znamená úřad federální a
úřad slovenský. Vládní návrh
zákona projednaly 3 výbory, a to ústavně
právní, národohospodářský
a výbor rozpočtový a kontrolní, které
doporučují schválení.
Na základě přijatých usnesení
těchto výborů byla vypracována společná
zpráva, tisk č. 245, ve které jsou obsaženy
pozměňovací návrhy ústavně
právního výboru, které precisují
dikci zákona. Národohospodářský
výbor a rozpočtový výbor neměly
pozměňovací návrhy.
Na základě výše uvedeného doporučuji
plénu po projednání návrh zákona
schválit. Žádám předsedajícího
o zahájení rozpravy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji a nyní
otevírám rozpravu k tomuto bodu jednání.
Kdo se hlásí do rozpravy jako první? Hlásí
se pan poslanec Effenberger.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
chtěl bych jenom ve společné zprávě
vyjasnit takovou podrobnost, a sice její první bod,
který se vztahuje k § 2, písm. a), tam se navrhují
slova: "... a její další vývoj."
Když pohlédneme na paragrafované znění,
tak věta zní: "... vytváří
podmínky pro ochranu hospodářské soutěže..."
Rád bych se zeptal, zda "... a její další
vývoj..." se vztahují k ochraně
této soutěže, anebo k této soutěži
samé, což není docela totéž. Protože
obé je ženského rodu, vzniká jistá
gramatická nejasnost. Pokud by totiž onen úřad
měl vytvářet podmínky přímo
pro rozvoj hospodářské soutěže,
tak se mi zdá, že bychom od něj požadovali
trochu mnoho. Proto se ptám, opakuji, zda tento dodatek
znamená, že má pečovat o rozvoj této
ochrany. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Effenbergerovi, kdo se hlásí
dále do rozpravy, pan poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Pane předsedající,
dámy a pánové mám dotaz na pana ministra
Dybu k závěrečné časti důvodové
zprávy. Na straně 6 se uvádí, že
celkové rozpočtové výdaje představují
částku 7,6 mil. Kčs a z toho se získá
převodem z ústředních orgánů
2,2 mil. Kčs, pak je tam uvedeno, co bude hrazeno z 5,4
mil. Kčs, které pocházejí ze státního
rozpočtu České republiky, ale není
tam uvedeno, co bude hrazeno z těch 2,2 mil. Kčs.
Čili na to, abych se chtěl zeptat, a dále
na to, zda tyto prostředky musí být nově
vytvořeny, nebo zda budou získány převodem
z některých jiných úseků státní
správy, zejména v hospodářských
oblastech, kde pravděpodobně některé
úřady vzhledem ke změně charakteru
našeho národního hospodářství
je možno zmenšovat, redukovat nebo i rušit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu posl. Květovi, kdo se dále
hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, dovolím
si ukončit rozpravu, v rozpravě zazněly v
podstatě 2 žádosti o určité upřesnění
nebo dotazy. Chtěl bych se zeptat pana ministra Dyby nebo
společného zpravodaje, jestli si přejí
zareagovat.