Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
ČNR Jan Kalvoda, Jan Kasal, Jiří Vlach a
179 poslanců České národní
rady.
Členové vlády České republiky:
předseda vlády Petr Pithart, ministr financí
Karel Špaček, ministr spravedlnosti Leon Richter,
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych zahájil dnešní jednání
České národní rady a abych vás
na začátku seznámil s některými
organizačními záležitostmi.
Za prvé - pro všechny poslance byl rozmnožen
čistopis zákona o majetku obcí. Samozřejmě,
je to pracovní verze, schválili jsem ho ve středu.
Poslanci si svůj výtisk mohou vyzvednout ve výborech,
někteří ho dostáváte na lavice.
Ještě jednou bych při této příležitosti
chtěl připomenout, že jsme se včera
rozhodli, že dnes přerušíme jednání
naší schůze v odpoledních hodinách
a že schůze začne 7. května, tj. v úterý
v 10 hodin.
Dále se domnívám, že hladkému
průběhu jednání prospěje, když
se sněmovna v tomto okamžiku rozhodne, kdy dnes skončíme
odpolední jednání, aby zejména poslanci
z Moravy věděli, které spoje budou mocí
stihnout. (hlas z pléna: doporučuji přerušit
ve 12 hodin)
Je zde návrh na přerušení schůze
ve 12 hodin - to se domnívám, že je přílišný
luxus.
(hlas z pléna: doporučuji přerušení
v 15 hodin) Je zde další návrh na přerušení
jednání v 15 hodin. S technickou poznámkou
se hlásí poslanec Kadlec.
Poslanec Ján Kadlec: Navrhuji přerušit
jednání po uzavření tohoto bodu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pan poslanec Kadlec navrhuje přerušit naše
jednání po skončení tohoto bodu, ale
to bychom také mohli porušit naše včerejší
usnesení tím, že by se nám dnes nepodařilo
skončit. Dále se hlásí pan poslanec
Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
já se domnívám, že pokud by mohla zahájit
práci dohadovací komise ihned, bylo by možné
hovořit o tom, že ještě dnes skončíme
s otázkou, kterou máme dořešit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Osobně doufám, že se to podaří.
Vzhledem k tomu, že včera byla ukončena část
rozpravy k tomuto bodu jednání, to jest ke státoprávnímu
a územně správnímu uspořádání
a měli jsme pokračovat v projednávání
tohoto bodu v okamžiku, kdy nám návrhová
skupina bude schopna předložit návrh usnesení.
Práce této skupiny ještě neskončila,
a proto bych navrhoval, abychom v tomto okamžiku uvolnili
poslance, kteří potřebují dál
intenzivně pracovat v této skupině a abychom
pokračovali v projednávání dalších
důležitých bodů našeho programu.
Kdo souhlasí s tímto postupem? (Hlasuje se.) 104
Kdo je proti? Nikdo.
Schválili jsem si tento postup. V tomto okamžiku bych
rád uvolnil ty, kteří pracují v návrhové
skupině a popřál jim mnoho zdaru do jejich
náročné práce.
Dále bych si dovolil navrhnout změnu programu. Vzhledem
ke složení návrhové skupiny se domnívám,
že je v tomto okamžiku vyloučeno, abychom přikročili
k projednávání návrhu poslanců
ČNR na vydání zákona o České
lékařské komoře. Z toho důvodu
se domnívám, že bychom měli pokračovat
bodem 9.
Ještě bych si dovolil navrhnout další
změnu programu - v bodu 9 jde o vládní návrh
zákona ČNR o zřízení Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž.
Potom bychom si měli uvědomit, ke kterým
bodům jsme ještě pod určitým
časovým tlakem.
V bodě 9 se domnívám, že přijde
na řadu záležitost, která nebude časově
náročná a je nanejvýš urgentní,
a to je návrh na zproštění některých
soudců a v bodě 13 volba soudců.
Navrhoval bych tedy, abychom nyní začali projednávat
bod 12, tedy zproštění soudců, potom
bod 13, volbu soudců a pak bychom měli projednat
bod 9, to jest návrh na zřízení Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž
vzhledem k tomu, že tatím není ve sněmovně
přítomen pan ministr Dyba. Samozřejmě,
že se k projednávání státoprávního
a územně správního uspořádání
vrátíme hned, jak to bude možné.
Hlásí se pan poslanec Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, chtěl jsem vás požádat,
jestli by bylo možno, aby se dnes projednal zákon
o pojišťovnách, protože předpokládám,
že bude projednáno dnes státoprávní
uspořádání a výbor má
již dlouhodobě, asi dva měsíce avizovánu
návštěvu v Karviné výjezdní
zasedání, to bude přitom příštím
plenárním zasedání a nemohlo by se
uskutečnit projednávání pojišťoven.
Tak jsem vás chtěl požádat, kdyby to
bylo možné, protože ta záležitost
je dlouhodobě zamluvena. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji, jsou zde dva návrhy na změnu
programu. Já je zrekapituluji, ten první zní
tak, abychom nyní projednávali XII, XIII, pak bod
IX. Druhý návrh je pana poslance Kozánka,
aby za tento bod projednávaných zákonů
byl zařazen bod X, tzn. vládní návrh
zákona České národní rady o
pojišťovnictví.
Dal bych o těchto dvou návrzích hlasovat
dohromady, vzhledem k tomu, že se týkají jednoho
bodu. Má někdo jiný návrh? Není
tomu tak, ptám se tedy, kdo je pro tuto změnu programu?
(Hlasuje se. 86) Děkuji.
Kdo je proti? (1) Děkuji, schválili jsme tedy tuto
změnu programu a můžeme přistoupit k
projednávání bodu
Návrh ústavně právního výboru
ČNR odůvodní zpravodajka, poslankyně
Anna Röschová, kterou prosím, aby se ujala
slova.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové, ústavně
právní výbor ve svém tisku 241 podle
§52 a 44a) zákona č. 36 z r. 1964 Sb. o organizaci
soudců a o volbách soudců, navrhuje ke zproštění
soudce, kteří jsou zde v tomto tisku pod bodem I,
II a III.
Jsou to soudci, kteří buď odcházejí
do důchodu, nebo jsou převelováni k jiným
soudům, nebo odcházejí z justice vůbec.
Ústavně právní výbor toto projednal
a dovolil si vám předložit tento návrh.
Navrhovala bych, aby se o zproštění soudců
hlasovalo en bloc, tj. o celém tisku najednou.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji paní poslankyni Röschové
za její úvodní slovo a otevírám
rozpravu k tomuto bodu jednání.
Do rozpravy k tomuto bodu se nikdo nehlásí, mohu
tedy uzavřít rozpravu k tomuto bodu, zeptám
se paní zpravodajky, jestli chce promluvit v tomto okamžiku
(nechce). Zazněl zde návrh hlasovat o předloženém
návrhu najednou, ptám se tedy, jestli jsou nějaké
námitky proti tomuto způsobu hlasování.
(Hlas z pléna: nejsem si zcela jist, že jsme usnášeníschopni).
Promiňte, měl jsem uvést, že je nás
v tomto okamžiku ve sněmovně 141 (veselost
v sále). V 9.25 hodin bylo zapsáno 141 poslanců,
to tedy pro upřesnění, z posledního
hlasování vyplynulo, že je nás tady
více než 100. Chtěl bych požádat
službu, aby nám v tomto pomohla a upřesnili
jsme si počet poslanců ve sněmovně.
(Služba provádí sčítání
přítomných.) Děkuji. 105 Jsme tedy
usnášeníschopni.
Já se tedy v tomto okamžiku ptám, kdo souhlasí
s návrhem uvedeným ve sněmovním
tisku č. 251, ať zvedne ruku (105) 105, děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo) Nikdo. Děkuji.
Tím je tedy skončen tento bod pořadu. Chtěl
bych upozornit, že není třeba se zdržovat
tím, že budeme zjišťovat, kdo se zdržel
hlasování, je v souladu s jednacím řádem,
pokud z prvých dvou hlasování jasně
vyplývá, jak dopadlo hlasování. proto
se neptám, kdo se zdržel hlasování.
Tolik jenom na vysvětlenou. Děkuji paní společné
zpravodajce.
Dalším bodem našeho jednání je
podle právě schválené změny
programu
Předložený návrh odůvodní
ministr spravedlnosti Leon Richter, kterého prosím,
aby se nyní ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Leon Richter: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, stalo se už nyní pravidlem, že při
takřka každém plenárním zasedání
vaší sněmovny předstupuji před
vás s návrhy na volbu nových soudců.
Jde o praxi, která dříve nebyla vžita,
poněvadž potřeba soudců v minulém
období nebyla tak naléhavá, jako je nyní.
Jsem si vědom toho, že tímto způsobem
se pouze snažím o jisté doplňování
současného, troufám si říci
katastrofického stavu, který se v justici začíná
rýsovat, nicméně ani tato opatření,
která činím, nejsou adekvátní
té situaci, která nyní existuje. Při
minulých volbách v závěru března
jsem Vás informoval o tom, že v průběhu
loňského roku Vámi bylo zvoleno celkem 188
soudců, přičemž mezitím 185 jich
z justice odešlo. Tento neblahý trend pokračuje
i v prvních měsících tohoto roku.
Od počátku tohoto roku celkem efektivně přibylo
do justice 15 soudců, přičemž mezi těmi,
které jste zvolili, bylo nových pouze těchto
15 soudců. Všichni ostatní již v justici
byli a šlo pouze o prodloužení jejich mandátu,
příp. o převolení od jednoho soudu
k druhému. Nicméně za stejné období,
to znamená za prvé tři měsíce
oproti těmto nově přibyvším 15
soudcům, odešlo 32 soudců a mám signály,
že v dubnu a květnu odejde dalších 20
soudců. Příčiny tohoto současného
jevu jsem se vám pokusil vyjádřit v posledním
svém vystoupení v závěru března
letošního roku. Hlubší rozbor této
současné situace české justice obdržíte
v materiálu, který byl z vaší iniciativy
zpracován, předložen české vládě
k projednání a podle vámi přijatého
usnesení by měl být v průběhu
května po projednání ve vládě
a přijetí odpovídajících usnesení
projednán i ve vašich výborech. Jde
o situaci, která je neradostná, ale která
není typická jenom pro naši republiku. Samozřejmě
obdobná situace je na Slovensku, ale je podle mých
vědomostí i v ostatních zemích postkomunistického
systému. Dochází k tomu, že justice
v těchto zemích není v současném
období brána příliš vážně,
setkáváme se s vážnými problémy,
pokud se týká řízení samotného
s útoky na soudce - o tom jsem vás již také
informoval. Dochází také ale k takovým
jevům, jako že svědci, ale i účastníci
sami se k jednáním nedostavují, nedostavují
se k jednáním ani soudci z lidu, v těch řízeních,
kde jejich přítomnost je podle současného
právního systému nezbytná a to vše
ztěžuje nezbytný přechod do nového
systému, který by dokázal plně respektovat
práva a svobody našich občanů.
V současné etapě jsem vám navrhl ke
zvolení 23 kandidátů, z toho při projednávání
ve výborech byly vzneseny námitky proti 2 z nich.
Jmenovitě proti dr. Libenskému a proti dr. Gomolové.
V souladu se závěry společné zprávy
výborů, jak je máte před sebou, souhlasím
s tím, aby tito navržení 2 kandidáti
nebyli v současné době projednáváni
a béřu v tomto kole jejich kandidaturu zpět
s tím, že jejich kandidatura by měla být
ještě posouzena. S ústavně právním
výborem jsme dohodnuti na způsobu, jímž
by vhodnost či nevhodnost další kandidatury
těchto soudců měla být ověřena.
V mezidobí, co jsme nyní zasedali, jsem nicméně
obdržel prohlášení další kandidátky,
a to dr. Zahradníkové, která měla
být zvolena v okresním soudě v Mostě,
že béře zpět svůj souhlas ke
zvolení soudkyní z povolání k tomuto
soudu. Jde nepochybně o další symptomatický
úkon, který je pro soudce v současném
období dosti příznačný a jenom
ukazuje na vážnost současné krize. Protože
odpadl právní předpoklad pro její
kandidaturu, to je její souhlas, béřu návrh
i ohledně této dr. Zahradníkové zpět.
Pokud se týká zbývajícího návrhu,
žádám Vás, abyste posoudili jejich způsob
k výkonu soudcovské funkce a prosím Vás
o vyslovení důvěry k tomuto návrhu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Richtrovi a nyní prosím
společnou zpravodajku výboru, posl. Annu Röschovou,
aby odůvodnila společnou zprávu výboru
České národní rady.
Poslankyně Anna Röschová: Výbory
ČNR projednaly návrh předložený
panem ministrem Richterem tak, jak byl obsažen v tisku 237
k volbě soudce, kteří jsou navrženi,
a to v oddíle A, to jsou soudci, kterým končí
volební období, kromě dr. Libenského,
jehož kandidaturu pan ministr stáhnul a já
se k tomu připojuji. Potom v oddíle B, to jsou soudci
navrhovaní ke zvolení k jiným soudům.
V oddíle C kandidáti z řad justičních
čekatelů a v oddíle D, to jsou buď bývalí
soudci, kteří se do justice vracejí, notáři
nebo prokurátoři, kromě dr. Evy Gomolové,
jejíž kandidatura byla stažena a bude ještě
posouzena a dr. Zahradníkové, která kandidaturu
stáhla sama. Je voleno 23 soudců, jak řekl
pan ministr, a to pro krajský soud v Českých
Budějovicích, krajský soud v Brně
a okresní soudy v České republice. Výbory
ve své zprávě doporučují volbu
a já bych opět navrhovala, abychom hlasovali po
jednotlivých oddílech. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní zpravodajce a otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Kdo se hlásí do rozpravy.
Pan poslanec Šimeček.
Poslanec Josef Šimeček: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, ctihodná paní kolegyně, vážení
páni poslanci, odmítám zvednout ruku a souhlasit
s volbou nového soudce, pana d r. Václava Mokrého,
protože po přečtení jeho životopisu,
ač jej osobně neznám, mi zní krajně
podezřele a dovolím si vyslovit výhrady,
že od roku 1958 byl zvolen z povolání, když
předtím byl vedoucím odboru vnitřních
věcí městského národního
výboru, což víme, co to byly za odbory. Byl
zvolen jako soudce z povolání OS v Pardubicích
v roce 1958, tedy v době násilné kolektivizace
venkova, v této činnosti pokračoval jako
soudce OS v Ústí na d Orlicí, kde vykonával
až do r. 1985 funkci předsedy soudu. Nezlobte se,
lidé v soudnictví s touto praxí, jako měl
dr. Mokrý, museli vědět, čili nemohli
nevědět o XII. sjezdu KSČ, který
zásadním způsobem veřejně odhalil
nezákonnosti v 50. letech. Tento člověk nezákonně
setrvává na svých pozicích i v letech
69-70, protože se ve funkci udržel až do r. 1985
a jako takového s ním v žádném
případě souhlasit nemohu. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Předávám
slovo panu poslanci Hofhanzlovi.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
sněmovno, dámy a pánové, řeč
pana ministra spravedlnosti Leona Richtera v televizním
pořadu Co týden dal na velikonoční
pondělí mě přinutila k hlubšímu
zamyšlení. Pan ministr se v diskusi rozhovořil
nad tím, že Federální shromáždění
nerespektovalo rozhodnutí soudu pro Prahu 7, který
zakázal zveřejnit jména dvou poslanců,
kteří byli nalezeni v registru svazků. Pan
ministr argumentoval, že je to nepřípustný
zásah do pravomoci soudní moci a lustrační
komise FS zveřejněním jmen překročila
svou pravomoc.
Krásná je teorie, ale šedivá a kontroverzní
je skutečnost našeho života. V prvém návalu
pobouření jsem řekl, že již nezvednu
ruku při volbě jediného soudce, který
byl soudcem v komunistické éře a který
byl v komunistické straně. Nemohu od těchto
lidí očekávat nezávislost a vysoký
morální kredit. Domnívám se, že
hra na demokracii, kterou v naší zemi již rok
a půl provozujeme, je jenom povrchní, nedůslednou
a je to hra s ohněm a osudem tohoto národa. Z historie
se můžeme poučit, že demokratická
a spravedlivá společnost může vzniknout
a fungovat pouze při dodržování základních
pravidel demokracie. Z těchto pravidel by pro nás
mělo především platit, že zlo musí
být přesně označeno a alespoň
symbolicky důsledně potrestáno. Slušnost
a dobro by měly dostat morální zadostiučinění,
že pravda by měla být na jeho straně.
Zároveň je tím dáno na vědomí
všem, kteří by chtěli znovu jít
cestou zla, že ruka spravedlnosti je jednou dostihne a oni
ponesou následky svých špatných činů.
V naší zemi se nic takového nestalo. Nebyla
označena a přesně definována politická
vina komunistické strany zodpovědné za stav
a krizi této země a za stav duší jejich
obyvatel. Nikdo z konkrétních vůdců
a představitelů této strany nebyl hnán
k zodpovědnosti a za své činy potrestán.
Nezmiňuji se o trapné frašce s Miroslavem Štěpánem.
Pokud vím, ministr spravedlnosti i generální
prokurátor, či některý z nezávislých
soudců, o nichž pan ministr mluvil, nevypracovali
a nepodali návrh na zvážení této
viny. Nevyčistili jsme základy nového domu,
který - jak se domnívám - chceme stavět.
To, co již rok děláme, je kladení shnilých
prken na hromadu rumu a potírání omšelých
zdí. Až tato stavba dosáhne do druhého
či třetího patra, vlastní vahou se
zřítí a rozdrtí nás ve svých
troskách.
Při stavbě demokratického státu nelze
vycházet z filosofie "všichni jsme kradli, švindlovali
a poškozovali se navzájem, nemáme si co vyčítat."
Není to pravda. Z této filosofie činí
opovržení k drobnému člověku
a jeho smyslu pro spravedlnost. V této zemi žili
vedle sebe 40 let na jedné straně lidské
kreatury a na druhé straně lidé poctiví
a spravedliví, kteří si dokázali udržet
své lidství.
Jsem nucen sněmovně a především
vládě připomenout, že dokud nebude zlo
označeno a potrestáno, neuvěří
obyčejný občan této země, že
se něco změnilo a nevezme přeměnu
vážně. Nebyl potrestán Gustav Husák,
vůdce marasmu a rozkladu 70. a 80. let. Nic se nestalo
zrádcům, kteří v roce 1969 pozvali
ruskou armádu. Nemluvím o vrazích z 50. let
(potlesk). Lidé, kteří celá desetiletí
parazitovali z této země a doslovně týrali
spoluobčany a podřízené, po krátkém
období nejistoty pokračují na svých
místech dále.
V této zemi nebylo velké zlo povoláno k zodpovědnosti,
bylo promlčeno. Stále platí, že padoušství
a podvod se vyplatí, a to není - jak se domnívám
- dobrý základní kámen ke stavbě
svobodné demokratické společnosti. Domnívám
se, že když politikové politikaří,
mělo by nezávislé soudnictví a nezávislí
soudci, o kterých pan ministr hovořil, hledat a
prosazovat cestu práva a spravedlnosti v této oblasti.
Náprava škody a poškození mravního
je důležitější a pro společnost
většího dosahu než restituce materiální.
Zatím, nechť mi pan ministr promine, je soudcovský
stav stále ještě úsluhou moci staré
a zčásti i nové. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi, dále se do
rozpravy hlásí pan poslanec Petr Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážený
pane předsedající, dámy a panové.
V duchu předchozího vystoupení předkládám
sněmovně návrh, aby pro příště
byli za soudce voleni skutečně lidé, kteří
nejsou žádným způsobem spjati s minulým
režimem. Tedy ti, kteří se buď narodili
nebo byli počati po 17. listopadu 1989.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu Pospíšilovi. Hlásí
se pan poslanec Palkoska do rozpravy.
Poslanec Ivo Palkoska: V tomto případě
navrhuji, aby za poslance našeho zákonodárného
sboru byli voleni titíž lidé.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Hlásí
se ještě někdo další do rozpravy?
Jestliže tomu tak není, rozpravu končím
a táži se pana ministra, zda si přeje vystoupit?
(ano) Předávám mu tedy slovo.