Čtvrtek 25. dubna 1991

Navíc, promiňte mi to, nemohu se ubránit dojmu, že mnozí z nás v této situaci trochu opět lavírujeme, protože si podle mého soudu nevyjasňujeme to základní, co je v dnešní podobě to nejrozporuplnější a co v podstatě nejvíce ohrožuje ekonomickou reformu, tj. stav naší federace, tj., že tímto způsobem, když odkládáme řešení, prodlužujeme její agónii. Na jedné straně zůstáváme ve dvoučlenné dualistické federaci, nečitelní vůči občanům Slovenské republiky a umožňujeme tím na druhé straně, aby z této situace těžili političtí partikularisté. Je třeba za této situace se rozhodnout pro jednu z navrhovaných variant státoprávního a územně-správního uspořádání České republiky. Přimlouvám se za spolkové uspořádání, které může ČNR svým usnesením v duchu jednacího řádu ČNR iniciovat směrem k Federálnímu shromáždění. Velmi často se v těchto dnech a v těchto souvislostech říká, já to slýchávám, a zaznělo to ze stanovisek některých politických klubů, že politika, tedy i státoprávní uspořádání, musí vzejít zezdola. A dole slyším od občanů, kteří nás volili, chceme od vás slyšet jasné slovo. Vyslovuji se tedy s plnou odpovědností pro zachování společného státu ve spolkovém uspořádání. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Chromému, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Moskal, připraví se pan poslanec Zeman.

Poslanec Václav Moskal: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl podnět na řešení státoprávního a územně-správního uspořádání České republiky. Toto zdůvodňuji tímto: Zkušenosti z krajského uspořádání, které jsme tu v minulosti měli, potvrzují, že takové uspořádání má administrativní charakter a podporuje byrokracii. To se projevovalo nejen v existenci a činnosti KNV, ale hlavně v desítkách různých krajských správ a ředitelství. Regionální správní uspořádání vzhledem na budoucí soukromé podnikání nemůže mít u nás perspektivu.

Za druhé, regionální uspořádání by pravděpodobně mělo podobu dřívějších krajů, snaha po zachování této správní struktury se nám v současnosti potvrzuje i v určitých oborech zřizováním krajských správ nebo ředitelství. Administrativa a její náklady v regionálním uspořádání by pravděpodobně svým rozsahem mnohonásobně převýšila rozsah administrativy a finanční náklady při zemském zřízení, tj. zemského úřadu a jiných zemských institucí. Při zřizování regionů by muselo dojít k dohadovacímu řízení o území regionů, nehledě na možné obtížně řešitelné spory o částech území, zejména na hranicích Čech a Moravy.

Podle předložené mapky, kterou jsme tady v ČNR dostali, je velikost regionů v sousedním Německu a Polsku nesrovnatelná s navrhovanými regiony u nás, pokud jde o velikost, neboť např. region či země Bavorsko je větší než Čechy, jakož i některé regiony v Polsku.

Za optimální považuji rovněž velikost současných okresů, mám-li uvést příklad z politicko-správního okresu Pardubice za 1. republiky, který je v současnosti stejný a zahrnuje jak území Přelouče, tak i Holic. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moskalovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zeman, připraví se pan poslanec Balog. (Poslanec Zeman se vzdává slova.) Ano, stahuje zpět svou přihlášku. Prosím pana poslance Baloga, připraví se pan poslanec Klimeš.

Poslanec Dezider Balog: Vážení přítomní, použiji tohoto krátkého titulu, samovolný proces, krystalizující názorové rozpory ve vztahu k budoucímu státoprávnímu uspořádání, je možné bagatelizovat a obviňovat z umělosti, ale realita problémů tu je v dimenzích vpravdě relevantní. V prognóze snahy dosáhnout stability to musíme řešit ihned. Odkládání či přezírání přístupu řešení neurologické otázky budoucnosti státoprávního uspořádání jej nemohou konzervovat do latentní podoby, neboť je zcela životným a aktuálním prostředkem a faktorem ideové atomizace pohybu společnosti. Jsem přesvědčeným zastáncem radiální ekonomické reformy s procesem privatizace do nejhlubšího života společnosti zcela konkretizujícím vlastnické vztahy. Ale nemohu se zbavit dojmu, že stále aktuální, neřešené a konfliktní problémy otázek, a to vzájemných kompetencí, národnostní politiky a cest občanského, územního sebeurčení, jsou těmi potencionálními zdroji, které působí právě na změkčování radikálnosti ekonomické transformace.

Snahy o jejich odsunutí na jiný bod jednání s sebou nese dnes jejich kumulace do úrovně neoprávněné priority č. 1. Příkladem je právě Slovensko, kdy slovenská národnostní politika z neustálého pocitu nedoceněnosti vedoucí k asymetrii v přístupu k ekonomické reformě a při sebelepším kompetenčním ústavním zákoně působí jako destabilizující faktor. Tím bych chtěl poukázat právě na makroekonomické aspekty reformy.

Jediný proces, který může vést ke stabilitě státoprávního uspořádání, je ten, který je postaven na občanském a územním principu, nikoli na národnostním. Přístup národnostní považuji za naprostý anachronismus v procesu integrace Evropy. My si však dnes nemůžeme dovolit přechod evolucí, protože 40 let je velkou ztrátou v tomto procesu.

Chtěl bych upozornit na tuto skutečnost: Prokázalo se, že stále nevybouřené národnostní vášně jsou právě těmi průvodními jevy, které prakticky staví národnostní aspekty nad prioritu č. 1, kterou je bezesporu ekonomická reforma. Pak sebelepší vzájemné smlouvy mezi jednotlivými subjekty a nebo sebelepší kompetenční zákon nemohou nám do budoucna zajistit stabilitu státoprávního uspořádání, pokud nevypustíme princip národnostní. Díky. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Balogovi. Prosím poslance Klimeše. Jako poslední se písemně přihlásil pan poslanec Štindl.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, velmi často dnes při řešení jakéhokoliv problému odkazují řečníci na prioritu ekonomické reformy. Ano, ekonomická reforma je osou celkové reformy společnosti, neboť ovlivňuje a zasahuje téměř do všech oblastí jejího života. Ale není a nemůže být tím hlavním argumentem při řešení státoprávního uspořádaní. Jsou to relativně samostatné okruhy problémů, které nevyřešíme ze dne na den, ale které na druhé straně nelze odkládat. Řešení by mělo být zásadní a perspektivní, zrovna tak, jako ekonomická reforma nepodléhající současným tlakům.

Při hledání funkčního státoprávního uspořádání ČSFR bychom měli především myslet na budoucnost. To si vyžaduje částečně abstrahovat od současné, velice nestabilní politické scény. Dávná i nedávná zkušenost z řešení problémů naší dvoučlenné, na národnostním principu založené federace, by nás měla poučit o tom, že tudy cesta nevede. Je naivní se domnívat, že i při nestálých přesunech kompetencí mezi federací a republikami jsme schopni ve dvou přejít slzavé údolí, do něhož jsme vstoupili. Čeká nás totiž ne rok nebo dva roky těžkých časů. A většina problémů, kterých bude více než dost, bude mít národnostní podtext. Budeme-li k sobě upřímní, pak si musíme přiznat, že tato nešťastná federace Čechy a Slováky, Čechy, Moravany a Slezany od sebe za ten krátký porevoluční čas spíše vzdaluje. Jsme-li realisty a chceme-li stále ještě žít ve společném státě, pak pokládám za reálnou jedině vícečlennou federaci, nebo-li spolkové uspořádání. Idealisté mohou snít o unitárním státě. Ani tato idea mi není cizí.

Česká politická reprezentace by ale občas měla přistupovat k politice jako k umění dosahovat nemožné a ne neustále opakovat, že situace nedozrála. Dle mého názoru to slovenskou reprezentaci degraduje. Na druhé straně se nedomnívám, že spolkové uspořádání je pro ni takovým překvapením a že je zaskočena. Jestliže bude i nadále postoj z naší strany tak nevýrazný, tak bojácný, mám obavy, že se brzy odcizíme občanům v ČR a že oni sami brzy řeknou, že již nechtějí, že nemají sílu žít ve společném státě Čechů a Slováků. Nepodaří-li se nám v politických jednáních se slovenskou stranou dosáhnout perspektivního řešení, pak je lepší novou (v pořadí již čtvrtou) ústavu v tomto volebním období nepřijímat. Já sám bych se velmi těžce rozhodoval s tím, že v případě zachování dvoučlenné federace v nové ústavě bychom hlavně ublížili našim dětem a možná i vnoučatům, neboť bychom je rozdělili na nesmiřitelné Čechy, Slováky, Moravany a Slezany.

Doufám, že naše rozhodnutí bude optimističtější a perspektivnější. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Klimešovi, slova se ujme poslanec Štindl a připraví se poslanec Balcárek.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážený český sněme, parlamente, včera jsem stručně popsal představu LDS o budoucím státoprávním a územněsprávním uspořádání. Tuto představu budu mít příležitost, abych tak řekl, pokoušet se dostat do usnesení této sněmovny. Teď bych ji však nechal stranou. Chci totiž jen udělat pár poznámek k projevu pana předsedy vlády, který jsme vyslechli včera.

Byl jsem poněkud překvapen, protože po měsících úvah a odhodlávání velmi zdlouhavého, zda tato sněmovna učiní nebo neučiní ono základní politické rozhodnutí (těchto slov se tu vždycky používalo) předstoupil pan premiér vlastně s novým návrhem. A jestliže jsem tomu dobře rozuměl, tak to bylo v podstatě s návrhem zemského zřízení. Je to s řadou výhrad, s řadou argumentů, se kterými by bylo možné polemizovat, ale to bych mluvil moc dlouho. A já se chci dotknout jenom čtyř věcí. Mnohých z nich se dotkly svým způsobem již někteří z předřečníků.

Jde mi také o to prohlašování priority ekonomické reformy. Na toto heslo, i když jsem osobně velmi přesvědčen, že ekonomická reforma samozřejmě prioritu má, jsem už dost dlouho alergický. Vždycky totiž platilo a i my na své vlastní kůži poznáme, že platí úzká souvislost mezi politickým systémem a ekonomickým systémem. Chceme-li dělat ekonomickou reformu, musí mít tato reforma velmi důkladnou oporu v politickém systému.

Někdo zde říkal, že se bortí nebo hroutí politická scéna. Měl tím na mysli to, co se nyní děje v Občanském fóru. Já se domnívám, že s velikým zpožděním zde teprve vzniká normální politický systém, v němž obyvatelé se v politických stranách budou angažovat pro politiku průzračnou, transparentní, přehlednou a tím budou poskytovat onu žádoucí podporu ekonomické reformě.

Druhá věc je čas. Myslím, že řešení problému, který projednáváme, jsme velmi dlouho odkládali.

Toto odkládání spolu s nedostatečností, nehotovostí politického systému může, pokud by pokračovalo, vést k tomu, že tak jako nyní velmi dramatická je situace na Slovensku, mohla by se stát obdobně dramatickou i tady. Neměli bychom dnes připustit, aby se toto řešení odkládalo.

Tří otázky, které nebudu opakovat, a které nám pan premiér ve svém projevu včera přeložil zde, už kdosi zodpovídá. Naše hledisko liberálních demokratů je, že na všechny tyto tři otázky je možno velmi věcně odpovědět již dnes - ano. Jsme schopni ten důvěryhodný krok směrem ke spolkovému uspořádání učinit.

V závěru svého projevu pan předseda vlády prohlásil, dovolím si citovat: "Vláda nenaléhá, ale ve smyslu svého programového prohlášení trvá na své střízlivé představě prvních kroků k zemskému uspořádání."

Rád bych vyslovil naději, že stejně trvat (a prosazovat) bude i na rozhodnutí tohoto parlamentu, ke kterému se chystáme. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štindlovi. Prosím, aby se jako poslední písemně přihlášený slova ujal pan poslanec Balcárek.

Poslanec Pavel Balcárek: Vzdávám se svého příspěvku. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Hlásil se pan poslanec Novák a pan poslanec Müller, potom pan poslanec Sapák. Jinak si dovoluji připomenout, že před započetím rozpravy bylo velice bouřlivě diskutováno o tom, že není možné, aby komise započala svou práci už nyní. Chci připomenout, abychom se porozhlédli kolem sebe, kolik členů návrhové komise mezi námi sedí. (Potlesk.) Pan poslanec Müller má slovo.

Poslanec Jiří Müller: Pane předsedající, dámy a pánové, nechci rozhojňovat spektrum motivů a názorů, které se dosud objevily v diskusích o státoprávním uspořádání ČSFR. Pokusím se spíš o jejich roztřídění a zviditelnění některých klíčových problémů. Nejdůležitější a nejvýznamnější politické postoje ovlivňující veřejný život jsou tři. Označím je jako obhajobu status quo, postoj slovenský a požadavek spolkového uspořádání státu. Postoj status quo vychází z dvoučlenné federace na národním principu, která je dnes základem ČSFR. Vyžaduje technicky nejméně změn. Ústředním tématem jsou kompetence federace a minimální předpoklady pro její funkčnost. Společná hlava státu, zahraniční politika, armáda a obrana, měna, společné základy hospodářské a daňové politiky. Tyto kompetence musí být pevně stanoveny bez možnosti je náhodně oslabovat či měnit.

Druhým tématem tohoto postoje je snaha omezit vše, co by z formálně právního hlediska oslabovalo svazky ve státě. Z toho plyne odmítání slovenského návrhu na přijetí ústavy státní smlouvou či velmi rezervovaný postoj k požadavkům na samosprávu Moravy a Slezska.

Od obhajoby status quo je velmi vzdálený postoj Slovenska. Jeho základem je potřeba národní identity. Slovenský národ, který je zde 11 století, chce naplnit to, z čeho se ostatní národy, včetně českého, už dávno těšily, totiž vlastní státnost. Vlastní státnost ale dnes neznamená samostatný stát, nýbrž samostatné rozhodnutí o účasti slovenského národa ve společném státě. To je podstata požadavku na vznik společné ústavy zdola, smlouvou mezi suverénními republikami, a nikoli zhora, to jest rozhodnutím federálního orgánu. Národní identita znamená rovněž zviditelnit Slovensko v Evropě a ve světě. Slovensko chce, by Evropa chápala Slováky jako Slováky a ne Čechy či Čechoslováky.

Třetí, nejvýznamnější politický postoj žádá spolkový stát. Hlavní důvody jsou dva. Prvním je staletá tradice země koruny české. I v dobách největšího rozmachu českého státu si Morava podržela vlastní strukturu, velkou nezávislost i zvláštní vliv v otázkách týkajících se celého českého národa a státu. Staletí trvající samospráva byla před čtyřmi desetiletími násilně potlačena.

Druhým důvodem pro spolkový stát je snaha odstranit dnešní dualistické uspořádání státu, které snadno převádí běžné konflikty ve státě na konflikty mezi českým a slovenským národem. Dualismus degraduje i rovné hlasovací pravo. To se jen předstírá, neboť ve skutečnosti rozhoduje ve Federálním shromáždění oddělené hlasování poslanců zvolených v jednotlivých republikách, ve spolkovém státě by parlament byl vytvořen na základě rovného hlasovacího práva a také tak hlasoval. Řešení případných konfliktu mezi členy spolku by se přeneslo mimo zákonodárný sbor do spolkové rady.

Morava a Slezsko jsou ve spolkovém státě chápány jako historický, nikoliv národní útvar. Třetí národ není třeba uměle vytvářet. Stavebním kamenem spolkového státu by nebyly jen zájmy národních celků jako dosud, nýbrž by se jím staly i zájmy územních celků. Princip jazykový by tak byl doplněn o princip občanský.

Pokusil jsem se o přehled nejvýraznějších názorů. Teď bych vás rád informoval o úsilí poslanců ČNR, kteří se 1. února v Brně přihlásili k idejím spolkového uspořádání státu. 5. dubna se sešli znovu v Ostravě a pověřili několikačlennou delegaci k jednání s představiteli slovenských politických stran. V této delegaci byli poslanci Křesťansko-demokratické strany, Lidové strany, Liberálně demokratické strany, HSD-SMS, KSČM a OF Tato delegace nejednala ani za ČNR, ani za všechny poslance zvolené na Moravě a ve Slezsku, ani za politické strany, nýbrž jen za ty poslance, kteří nás k tomu pověřili. Také slovenští kolegové nejednali za své strany, nýbrž za sebe.

Smyslem setkání nebylo o něčem rozhodnout, nýbrž slyšet názory přímo bez zprostředkování. Z časových a technických důvodů se nepodařilo uskutečnit všechna setkání, doufám, že k nim ještě dojde. Zatím mohu informovat pouze o výsledcích dvou separátních setkáních, nejprve s třemi vedoucími představiteli VPN, panem Zemkem, Zajacem a Flamikem a později se dvěma vedoucími představiteli KDH, panem Čarnogurským a panem Šimkem.

Témata navržená naším slovenským partnerům byla v obou případech stejná - možnost spolkového státu a možnost přijetí nové ústavy smlouvou mezi ČNR a SNR. Pokud jde o spolkové uspořádání, vyložili jsme, že potřeby Moravy a Slezska jsou jiné než potřeby Slovenska. Na Moravě nejde o národ, Morava nikdy nechtěla vlastní stát a nepotřebuje suverenitu a právo na sebeurčení v ústavě. "Když je problém Moravy jiný než problém Slovenska, proč ho tedy chcete řešit na stejné úrovni?" dostali jsme otázku od představitelů VPN. A nebo ještě přesněji otázka od místopředsedy SNR, pana Zemka: "V čem je pro Moravu rozdíl mezi zemským a spolkovým uspořádáním?" Pokusili jsme se vyložit, že spolkový stát má v našem pohledu přispět nejen Moravě, nýbrž i fungování společného státu, a to odstraněním dualismu. Podle představitelů VPN má dvojfederace v jejich programu prioritu. Spolkové zřízení se na Slovensku spojuje s růstem odstředivosti. Nicméně představitelé VPN prohlásili, že se neuzavírají trojfederaci, ale žádali, abychom předložili konkrétní model s rozdělením kompetencí.

Představitel KDH, dr. Čarnogurský, prohlásil, že by uvítali, aby Morava byla rovnoprávným členem společného státu. Skutečnost, že na Slovensku je určující národní princip, zatímco na Moravě a v Čechách územní, není v očích KDH překážkou.

Za velmi významnou považuji debatu o přijetí nové federální ústavy smlouvou. Jak známo, byla řada předních českých politiků připravena v této věci zaujmout zásadní stanovisko, které si za týden rozmyslela. Někteří čeští politici orientovali podle mne veřejné mínění nesprávným směrem. Mluví-li se o kompetencích společného státu, je třeba rozlišit rozsah federálních kompetencí od problému, kdo tyto kompetence má federaci udělit. Jestliže my Češi myslíme vážně právo na sebeurčení národů, pak musíme přijmout požadavek, aby kompetence byly federaci poskytnuty smlouvou suverénních subjektů, které federaci vytvářejí. Nejde podle mne o to zabránit této formě uznání svrchovanosti republik, které by tak skutečně ze své svobodné vůle odevzdaly část své suverenity federaci, nýbrž jde o to, jak velká a významná bude pro nás ona odevzdaná část. Jde o to, zda umožní, aby stát byl silný, či připustí, aby byl slabý. Na to je třeba soustředit pozornost, nikoliv na zabránění smlouvy.

Na setkání s představiteli VPN a KDH se nediskutovalo o otázce, zda smlouvu ano či ne. Diskutovalo se však o samotném procesu. S představiteli VPN jsme se shodli o tom, že je třeba, aby celý smluvní akt proběhl bez narušení kontinuity státu a zároveň, aby z procesu nebylo vyřazeno Federální shromáždění, jehož poslanci dnes nesporně mají v kompetenci přijímat federální ústavu. Jinak řečeno, jde o to jít jinou cestou než v Sovětském svazu či Jugoslávii.

Přestavitelé KDH s těmito principy souhlasili. Zdá se, že i technické řešení je při dobré politické vůli snazší, než to líčili někteří čeští právníci. Představitelé VPN se zmínili o možnosti, že by federální ústavu ratifikovaly republiky. Představitelé KDH hovořili o možnosti, že by se celý proces přijímání federální ústavy mohl upravit novelizací příslušného článku ústavního zákona.

Dámy a pánové, dovolte mi nyní, abych se vyjádřil ke dvěma. klíčovým bodům z projevu předsedy vlády České republiky. Především bezvýhradně podporuji názor premiéra, že nikoli státoprávní otázka, ale ekonomická transformace je prioritní. Bezvýhradně také souhlasím s tím, že požadavek zvláštního moravského scénáře ekonomické reformy je zcestný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP