Územní celky musí vytvořit trh, musí
být výsledkem procesu, který teprve zakládáme.
Teprve pak můžeme prosadit pomocí našich
zákonů nové územní celky. Jsem
tedy pro jednu republiku. Zemské a regionální
členění nechme vývoji ekonomiky. Zvláště
pak prosím, zohledněme napjatou situaci na Slovensku
a nevnucujme pohled na trojfederaci, kterou slovenský národ
odmítá jako pokus o možné zeslabení
vlivu své reprezentace na vývoj v celém našem
státě.
Navrhuji proto ponechat dvoučlennou federaci České
a Slovenské Federativní Republiky a územněsprávní
členění České republiky řešit
před komunálními volbami. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šimečkovi, prosím pana poslance
Fejfara, aby se dostavil k řečništi a připraví
se pan poslanec Holomek.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, chtěl
bych napřed poděkovat vládě a panu
premiérovi Pithartovi za to, jak se k této věci
postavili včerejším projevem pana premiéra.
Naprosto s ním souhlasím, jsem velice rád,
že byl pronesen. Z toho, co jsem chtěl říci,
toho zbývá dost málo, protože to řekl
lépe než já.
Chtěl bych říci jedno. Pan premiér
ve svém projevu položil tři otázky.
Řekl, že moravská země, zemské
zřízení je možné, nikoliv však
nutné. Sdílím jeho názor a chtěl
bych se pokusit odpovědět na jeho tři otázky.
První otázka se týkala toho, jestli by bylo
možné přenést rozpočet na zemské
orgány. Samozřejmě bylo. Argumentoval tím,
že je obtížné, když se rozpočet
z centra rozděluje na okresy. To je jistě pravda.
Za úvahu však stojí, co by nastalo, kdyby došlo
k regionální variantě, kterou samozřejmě
podporuji i já, ovšem v delším časovém
horizontu 3 - 4 let. Jestli potom by to bylo řešení,
bude možné přenést rozpočet na
15 až 20 regionů. Podle mne bude. To znamená,
že odpověď na tuto otázku může
znít ano i ne.
Druhá otázka zněla, že musíme
postupovat racionálně a zda by došlo ke zlevnění
nebo ke zjednodušení státní správy.
Tady si myslím, že odpověď je ne. Protože
pan premiér jasně řekl, že státní
správa by měla být dvoustupňová.
Na tom se všichni shodneme, všichni experti, kteří
k nám v této věci hovořili, hovořili
o zhruba 5 mld. na zvýšení nákladů
na každý další stupeň státní
správy. Existují dvě možnosti. Státní
správa buď obec a potom země. To mi připadá
být velice vzdálené. Přitom je jasné,
že každý občan by měl mít
možnost mít první stupeň státní
správy co nejblíže. Druhý případ
je zrušit státní správu na pověřených
obecních úřadech a přenést
ji na okresní úřady jako na prvoinstanční
a později na zemi. To mi nepřipadá být
příliš šťastné.
A co se týče racionální státní
správy, existují studie o tom, jak na Slovensku,
když jsme my zde navrhovali Federálními shromáždění
kompetence, později byly přijaty, jak se aparát
na ústředních orgánech Slovenské
republiky zvětšil zhruba o 1000 lidí. Obávám
se, že totéž by nastalo v zemských úřadech,
ať už kdo předem říká, že
by ušetřili. Nevěřím tomu, Číhají
tam tisíce vlčáků, kteří
se rádi ujmou úřednických míst
na úrovni země.
Třetí otázka - zda by byl zachován
územní princip. Samozřejmě, kolegové
za HSD když tuto věc vysvětlují, říkají,
samozřejmě "ano, chceme pomoci této
republice tím, že bychom rozdělili dva národní
principy, na Slovensku by mohl zůstat národní
a v českých zemích by došlo k územnímu
principu". Na tomto místě bych chtěl
velice poděkovat kolegyni Mazalové z HSD, která
mi včera ukázala občanský průkaz,
ve kterém na první stránce byla škrtnuta
národnost česká, o několik stránek
dále byla přepsána na moravskou. Byl tam
kolek a razítko. Viděl jsem to na vlastní
oči a údajně toto dělá více
lidí. Úspěšně pochybuji o tom,
že by nám nevznikl národ moravský a
měli bychom problém s národy ve třech
vydáních.
Dále bych chtěl upozornit na některé
jevy, které se na Moravě dějí. Pravděpodobně
- a já to uznávám velice nerad, ale je to
asi tak - jsme celou situaci podcenili už vloni, když
jsme pravděpodobně Moravě měli jakási
privilegia udělit, protože od té doby se stalo
to, s čím jsme mohli počítat. Jelikož
kulturní a politická úroveň tohoto
národa je velice pokleslá, stalo se to, že
určité síly demagogickým způsobem
zneužily část obyvatel na Moravě a -
přiznávám to velice nerad - v této
chvíli ne mezi lidmi, ale v politické reprezentaci
nabyly jistých pozic, a to je velice nepříjemné.
Ovšem domnívám se, že v této chvíli
už jim nelze ustupovat, teď to udělat nemůžeme.
Vyskytují se velice zarážející
skutečnosti na Moravě a i v této sněmovně.
Jestliže je možné, aby kolega poslanec, ještě
k tomu lékař, zcela vážně ve
zdravotním výboru tvrdil, že Moravané
mají jiné lebky - a to se stalo, uvažujme,
jestli už se v tomto století, v této Evropě,
něco takového nestalo. Vím, je to jeden člověk,
ale je to velice nebezpečné.
Další věc je - byla by ohrožena reforma.
Jestliže existují seriózní výzkumy
o tom, že nárůst nezaměstnanosti od
západu k východu stoupá, je to signál
toho, že podniky v Čechách se postavily reformě
čelem, snaží se řešit situaci,
na Moravě méně a na Slovensku, jak víme,
se už buduje národní socialismus. Jestliže
se v novinách objeví zprávička, že
zástupce Zetoru Brno prohlásil, že vláda
nechala Zetor ve štychu a že zemská vláda
moravská by si to nikdy nemohla dovolit - prosím,
pro mne je to signál, abych začal uvažovat
o tom, jak by se budoucí moravská vláda zachovala.
Podle mne má pravdu.
Budoucí moravská vláda složená
z té reprezentace, která tam bohužel dnes převládá,
by samozřejmě tyto populistické kroky začala
dělat. Pomohla by Zetoru. To je přesně opak
toho, o co jde ekonomické reformě.
Na závěr bych chtěl říci, že
je to velice vážná záležitost a
všechny, kteří zvednou ruku pro Moravu, všechny
ty budu chodit ve snu strašit. Děkuji. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
jistě jménem nás všech mohu panu poslanci
Fejfarovi za tuto nabídku poděkovat. Prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Holomek a připraví
se pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Karel Holomek: Pane předsedající,
vážená vládo, paní poslankyně,
páni poslanci, musím se zastavit u úvodního
slova předsedy vlády, kde bylo zformulováno
její stanovisko. Způsob, jakým je nám
problém státoprávního uspořádání
vládou předestírán, je i dokladem
váhavosti, rozkolísanosti a nerozhodnosti. Je tomu
vždy tak, kdy nejsou po ruce jasné projekty. Je to
jistě projevem tříbení názorů
mezi jednotlivými členy vlády. Dobrá.
Vláda si tak jistě může počínat,
jsou to její rizika a chyba naše, že jsme svoji
vládu nepřiměli k věrohodnějšímu
stanovisku.
Odpovědnost leží na nás, a to i pokud
se týká státoprávního uspořádání,
přestože jsme jenom Česká národní
rada. Střet myšlenek evropských a samosprávných
s projevy pohodlnosti, strachu a neochoty podívat se kolem
sebe, probíhá právě teď tady.
Ti z nás, kteří nedokáží
překročit svůj vlastní stín,
už zítra nebudou mít co říci.
Nehledě na to, že to po nich ani nikdo nebude chtít.
Mnozí z nás jezdí nyní po Evropě,
jsou oslněni tímto světem a zapomínají,
co tomuto zázraku předcházelo. Totiž
vytváření takových samosprávných,
svébytných útvarů, které vytvářely
předpoklady politické stability, což je zase
naprosto nezbytná podmínka zdárného
vývoje hospodářského.
Jednota těchto dvou procesů je zřejmá.
Jakékoli oddělování i v časovém
hodnocení je pochybené a nebezpečné.
V tomto smyslu není žádných priorit.
Řešení spočívá v komplexním
přístupu. Souhlasím s tím,
že nátlak nikoho nemá přesvědčovat
o opaku. Zítřek nás může o tomto
neblahém stylu řešení přesvědčovat
důrazněji, než si to kdokoli z nás připouští.
Tomuto stavu nyní buď budeme čelit, anebo mu
dáme volný průběh. Vyberte si.
Vidím perspektivu ve spolkovém státě.
Dovolím si proti všem tvrzením vyslovit i velmi
odvážné tvrzení. Týká
se zpracování ústav, které by mohly
tuto perspektivu předjímat. Tím bude bezprostředně
dána ochota naše záměry realizovat neprodleně.
Vytváření spolkového státu
je proces, v tom souhlasím s panem předsedou vlády.
Je to proces zejména v institucionálním dotváření
takového typu státu i v postupných krocích.
Námitka, že ústavou nelze předjímat
něco, co neexistuje, při bližším
zkoumání neobstojí.
Navrhuji, aby bylo hlasováno o spolkové variantě
o nejméně třech členech. Česká
národní rada má nejen právo, ale dokonce
i povinnost tak učinit. Děkuji vám. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Holomkovi, prosím, aby se ujal slova pan
poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
český sněme, cítím povinnost
vystoupit a vyjádřit se k základnímu
problému této země. Domnívám
se, že tímto problémem není, kolik zemí
či republik bude mít státní útvar,
který se od svého vzniku v roce 1918 nazýval
Československem. Základním problémem
je otázka priority věcí. Rozlišení,
co je pro obyvatelstvo žijící v prostoru střední
Evropy životně důležitější.
V tomto prostoru docházelo odnepaměti ke styku dvou
kultur, dvou světů, které se lišily
zásadně svým přístupem k individualitě
a ke svobodě člověka. Na přechodu
od středověku k novověku organizovala území
střední Evropy obývané malými
národy habsburská monarchie. Podunajská monarchie
dokázala tento prostor ubránit před tureckou
invazí v 16. a 17. století. V prohrané válce
v roce 1918 došlo k rozpadu Rakouska-Uherska na řadu
malých nástupnických států
a ve střední Evropě vzniklo mocenské
vakuum. Myslím, že je to obecně uznáno,
že neexistence silného státního útvaru
v tomto prostoru byla jednou ze základních příčin
druhé světové války s jejími
hrůzami. Byla i příčinou toho, že
po válce střední Evropu obsadila sovětská
vojska a vnutila národům zde žijícím
komunismus ruského ražení. Domnívám
se, že rozkoše a výhody způsobu vlády,
které naší zemi komunismus vnutil, nemusím
nikomu v této sněmovně líčit.
Měli bychom je mít všichni ještě
v dobré paměti.
Chtěl bych věřit, že po nich již
netouží ani ctihodní gentlemani sedící
v levém rohu sněmovny. Je zcela přirozené,
že po každém dějinném zvratu, jakým
byl rok 1989, dochází po prvotním společném
nadšení k rozpoutání vášní
individuálních i národnostních sobectví.
Neštěstím této země je 50 let
vlády násilí. Chybí zde 50 let vývoje
politické kultury a vytváření společného
konsensu. Výsledkem je rozvrat hospodářství
a pominutí duší, které je i příčinou
našeho dnešního jednání. Domnívám
se, že zodpovědná politická reprezentace
by v prvé řadě měla stanovit priority,
které je nutno řešit. Takovou prioritou mělo
být odstranění a zničení mocenských
struktur bývalého režimu ve státních
institucích a na nižších úrovních.
Nestalo se tak.
Druhou prioritou je vytvoření nové státní
správy na demokratických principech a položení
základů samosprávné organizace obcí.
Třetí prioritou by měla být ekonomická
reforma a důsledná privatizace. Vytvoření
silné vrstvy malých a středních vlastníků,
kteří jsou páteří demokratického
státu.
Teprve potom by odpovědná politická reprezentace
měla přistoupit k řešení problému
státoprávního uspořádání.
V době, kdy vášně utichly a lidé
již nejsou tolik vnímaví ke zvuku píšťaly
krysařů a demagogů. Tuto možnost jsme
měli a domnívám se, že ještě
stále máme.
Nesmíme přijmout krátkozraké řešení,
jen aby byl klid. Do tohoto parlamentu jsme šli, abychom
svou kůži nesli na trh a rozhodovali se především
na podkladě svých znalostí a svědomí.
Věřím, že většina z nás
sem nepřišla dělat základy svých
kariér.
Jako biolog chci sněmovně připomenout, že
jsme součástí přírody. Za ohradou
našeho rodného dvorku, na kterém se pereme,
jsou lvi, i když právě teď neřvou.
Musíme děravý plot co nejrychleji opravit
a dále tuto zemi nedrobit. Děkuji. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
poslanci Hofhanzlovi. Prosím, aby se ujal slova poslanec
Chromý, připraví se poslanec Moskal.
Poslanec Heřman Chromý: Pane předsedající,
vážena česká vládo, dámy
a pánové, dovolte mi několik poznámek
k územně správnímu a státoprávnímu
uspořádání ČR.
Po deseti měsících stojíme v ČNR
před politickým rozhodnutím, jehož odpovědnost
je téměř svazující. Nejsme
totiž o nic moudřejší, než před
rokem. Přibyly nové problémy a otázky,
se kterými jsme nepočítali, naše politika
se spíše zatím rozkládá než
krystalizuje, místo věcnosti narážíme
často na pravicové a. levicové nálepky,
místo konstruktivnosti na úklady a útoky.
Ani oblast státoprávní a územně
správní nebyla v minulých měsících
ušetřena těchto, v podstatě postkomunistických
projevů. Čím více takových
zneklidňujících známek přibývá,
tím nesporněji se dostává při
zvažování státoprávního
a územně správního uspořádání
na první místo politické hledisko. Politikum
tkví v tom, že v sobě musí vyváženě
reflektovat všechny ostatní aspekty a potřeby
podřízené nosné myšlence zachování
společného státu. Zároveň musí
ve vztahu k minulosti odstranit všechny nečitelné
vazby mezi státem a občanem. A perspektivně
předjímat takový prostor, který umožní,
aby dramatické kolize se odehrávaly uvnitř
a nevedly k rozbití společného státního,
v našem případě stávajícího
federativního rámce.
Jistě jste si všimli, že jsem se v těchto
úvodních slovech nevyslovil zatím ani pro
jednu z navrhovaných variant, abych zdůraznil, že
všechna řešení respektující
životaschopnou ideu společného státu
jsou státotvorná a blahodárná pro
každého občana. Hned však dodávám,
že separatismus jakkoli motivovaný a konfederativní
vymezení, která vedou k vytvoření
samostatných státních celků, by znamenala
v naší politické a ekonomické situaci
vážné zhoršení v postavení
a další sociální těžkosti
v životě každého řádového
občana tohoto státu a další svízelné
roky, než se nyní uvažuje.
Nemluvě o tom, že by tento politický hazard
uprostřed mapy Evropy uvolnil prostor jiným silám,
než demokratickým.
Proto, když jsem se po určitém studiu seznámil
se všemi variantami, návrhy, podklady, průzkumy
veřejného mínění, státoprávní
expertizou, historickou exkursí, novinovými ohlasy,
názory jednotlivých občanů, názory
kolegů poslanců, dospěl jsem k variantě
spolkového uspořádání.
Pokusím se pokud možno stručně říci,
o jaké principy jsem se opíral, jaká pro
a proti jsem zvažoval.
1. Dnešní stav a podoba federace nejenže neuspokojuje,
ale stává se neudržitelnou po mnohých
stránkách. Udržovat tento status quo a odkládat
tento problém ohrožuje naši státnost a
slouží velmi často k prosazování
krátkozrakých partikulárních cílů.
Dnešní FS poskytuje v tomto směru dost důkazů.
Neexistence ústavních pojistek, prezidentských
pravomocí, jejichž přijetí se tento
orgán již několik měsíců
vyhýbá, vyvolává stav jakéhosi
federálního bezvědomí, stav, který
nahrává politickému extremismu všeho
druhu. Stav, do něhož zahraniční kapitál
pochopitelně nechce investovat ani zlámanou grešli.
Spolkové uspořádání je sice
považováno za perspektivní, ale také
za takové, pro které občané v Čechách
a na Moravě ještě nevyspěli, a tudíž
je i předčasné. Přitom se nezvažuje
toto uspořádání především
ve vztahu ke federativnímu uspořádání.
Nezvažuje se ani skutečnost, že toto uspořádání
může poměrně v krátkém
čase odstranit dnešní vzrůstající
napětí, potenciální příčiny,
které mají objektivní důvody v historickém
a sociálním pozadí.
Spolkové uspořádání, nebo chcete-li,
vícečlenná federace, v naší situaci
může v sobě spojit územní princip,
když historicky vzato, československý stát
v roce 1918 národnostně pojatý, nevznikl
v národnostních hranicích, ale v hranicích
středověkých korunních zemí.
Dále se tento princip snoubí s principem občanským,
jehož předobrazem byl zemský patriotismus.
Toto uspořádání posiluje rovnoměrnost
politického života, dává příležitost
novým osobnostem, omezuje působnost federálního
centralismu. V souvislosti s tímto uspořádáním
se také oponuje nutností řešit především
problémy spojené s ekonomickou reformou a neztěžovat
dnešní situaci přechodem na spolkové
uspořádání. Navíc toto uspořádání
v podkladových materiálech, které jsme dostali,
předpokládá dvojnásobný administrativní
a finanční nárůst. Mám za to,
že jsme tu svědky určitého zkreslení.
Jednak že se automaticky předpokládá
stejně početný aparát v územně
menších celcích a stejný počet
správních a samosprávných orgánů
a institucí v těchto celcích.
Dále, že se jakoby do budoucnosti počítá
s dnešním daňovým systémem, který
je naprosto odtržený od jakýchkoli ekonomických
teorií. Není totiž třeba velké
prozíravosti k tomu, abychom dopředu neodhadli,
že právě vztahy státního rozpočtu
ČR k územním rozpočtům jsou
a budou nadále zdrojem nekonečných svárů.
Zemská varianta, z tohoto hlediska územního
členění a dalšího hledání
jejího konečného tvaru, by v naší
situaci přenesla tento spor v podstatě mezi republikové
a zemské orgány. Připravovaný daňový
systém stvrzený zatím rámcem spolkového
uspořádání vytváří
možnost, aby o územně správním
členění počtu jeho stupňů
a konstrukci rozhodovali občané v té či
oné zemi, i třeba podle toho, jak si ho budou chtít
financovat.
Spolkové uspořádání také
nebrání uzavření smlouvy mezi jednotlivými
subjekty federace v mezích jejích ustavních
pravomocí, které by pochopitelně své
vzájemné vztahy upravily v rámci této
federace. Také čistě ekonomická kalkulace
a racionální úvaha, vycházející
jen z holých čísel, prostě neobstojí
před krátkodobou účelovostí
takovéto kalkulace. Vážná námitka,
že Česká národní rada nemůže
předjímat, předurčovat takové
státoprávní uspořádání,
které spadá výhradně do ústavní
pravomoci Federálního shromáždění,
spíše zase poukazuje na vážné otázky,
které v souvislosti se stávajícím
federativním uspořádáním nejsou
uspokojivě řešeny a zakládají
na nové spory.
Zejména je to dělba kompetencí, jejichž
legislativní tvorba může vycházet z
principu, podle něhož je kompetence svěřena
členským státům, ostatní věci
patří do působnosti federace, nebo naopak
z principu, který nám byl v minulosti nejčastěji
předkládán a podle něhož je vymezena
kompetence federace s tím, že ostatní náležitosti
patří do kompetence členských států,
a nebo podle principu, podle kterého je kompetence rozdělena
mezi federaci a členské státy, a to tak,
že kompetence výslovně nevyjmenované
podle daného ústavního uspořádání
patří buď federaci nebo členským
státům. Rozdělení kompetencí
může být ovšem měněno jen
se souhlasem členských států.
Takto bych mohl vypočítávat znaky federace,
konfederace atd., mluví se ještě o problémech
se suverenitou, která zase v teorii přináší
tři koncepce suverenity ve federaci, včetně
ústavně-smluvní teorie s právem členských
států federace na secesi dotknout se problematiky
dvojího státního občanství,
či problematiky související se sukcesí
států, která v pojetí konfederace
by představovala vyřešit práva a závazky
vzniklé z mezinárodních smluv uzavřených
státem předchozím.
K těmto naznačeným problémům
se přidává i otázka nedostatečné
komunikace mezi FS, ČNR a SNR, která na úrovni
předsednictev nefunguje, ačkoliv pravidelný
kontakt, výměna informací, by odstranily
mnohou dezinformaci, napětí z té či
oné strany. I diskuse z posledních měsíců
a z posledních dnů ukazují, že výběr
z podvariant zemské varianty a posléze nalezení
jejího konečného tvaru, by bal stejně
obtížný proces, ne-li dramatičtější
a časově náročnější,
než práce na základním rámci
spolkového uspořádání, které
tíhu rozhodování o dalším územně-správním
uspořádání vracejí tam, odkud
je takováto změna uplatňována. Spolkové
uspořádání z hlediska politické
a existenciální nutnosti společného
státu je tím důležitým mezikrokem,
nebo chcete-li stupněm, který vede k tomu, aby se
v příštích 10 letech stala obec občanům
místem, kde se vytváří každodenní
politika a také se o ní rozhoduje. Nejsem totiž
na rozdíl od oponentů přesvědčen,
že právě opačný postup, totiž
vytváření zemské správy s perspektivou
budoucího spolkového uspořádání
je správným logickým postupem. Absence nové
daňové soustavy a především nevyjasněné
kompetence subjektů ve vztahu k federaci činí
ze zemské varianty zatím prázdnou konstrukci,
v níž se naše dosavadní spory rozprostřou
v čase a na další instituce.