Současně však musím konstatovat, že
na území Čech, Slovenska, Moravy a Slezska
dominují pocity vzájemného podezírání,
že se doplácí na druhého a že na
území druhého se mají lépe.
Žádám proto vládu, aby vykonala více
pro zprůhlednění rozpočtu České
republiky, pro systematické seznamování obyvatelstva
s fakty, pro ofenzívní vysvětlovací
politiku.
A nyní druhá poznámka k projevu premiéra.
Pane nepřítomný předsedo vlády,
když tvrdíte, že jedním z důvodů
proti vícečlennému federálnímu
státu je nejednoznačnost a protichůdnost
stanoviska slovenské strany, když říkáte,
že tato stanoviska se stále mění, když
uvádíte, že slovenská strana je tímto
projektem zaskočena, nemyslíte, že tato charakteristika
nejednoznačnosti, protichůdná stanoviska,
zaskočení, je případná spíš
pro postoje české vlády? (Potlesk.)
Pokud sleduji slovenské postoje ke státoprávnímu
uspořádání, pak při všech
změnách a rozdílech mezi sebou vykazují
tyto postoje také velmi určitou a stálou
perspektivu. Ta mi však chybí v postojích české
vlády.
Obdivuji Petra Pitharta za jeho pokus o politiku českou.
První z předních českých politiků
pochopil, že Slovensko se vydalo novou cestou a že i
český národ musí nevyhnutelně
reagovat nově. Vytýkat mu ústupky Slovákům
je možné, ale je to argument vhodný pro velitele
tankového pluku. To, co mu však podle mého
soudu vytknout lze, je, že nyní, když má
při tvorbě ústav příležitost
završit svou českou politiku perspektivním
státoprávním konceptem, který na novém
půdorysu navrhuje spojení Čech, Moravy a
Slezska i Slovenska, tak váhá.
Na závěr mi dovolte ještě pár
myšlenek k budoucnosti společného státu.
V Evropě dnes probíhají současně
dva procesy. Jeden, vyvolaný potřebou nadnárodní
ekonomiky, vede k integraci států do větších
celků. Druhý, vyvolaný potřebou uchovat
si svou identitu, vede k potvrzování menších,
tradičních pospolitostí, ke kterým
mají lidé citový vztah a které jsou
zdrojem solidarity. Budoucí Evropa může být
naplněním snu o jediné Evropě spojené
společnými hodnotami. Státy se v takové
Evropě budou pojímat jako historicky vzniklé
územní celky, kde rozhodující není
národnost, ale vědomí příslušnosti
a loajality k celku. V takové evropské budoucnosti
se patrně zvýrazní úloha historických
regionů a oslabí úloha státních
hranic. Nahlédneme-li z této perspektivy na slovenské
úsilí o vlastní hvězdičku v
Evropě, nemusí nikomu teplota stoupat nad normál.
Stojíme dnes před úkolem vyslovit svůj
názor na budoucí státoprávní
uspořádání. Má-li být
stát pevný, pak formálně právní
vazby se musí přiblížit skutečným
vazbám tak, jak je lidé pociťují. Jsou-li
formální vazby silnější než
skutečné, stát neobstojí v první
krizi. Formální vazby nejsou důkazem soudržnosti
státu. Musíme si být také vědomi,
ža jakkoliv vymyšlenou ústavou a jakkoliv komponovanými
ústavními orgány nezajistíme soudržnost
státu. Tu může zajistit pouze společný
politický život. Dnešní spory a ohrožení
celistvosti společného státu jsou naprosto
srozumitelné na pozadí obyčejného
faktu, že neexistuje jediná významná
politická strana s celostátní působností.
Na pozadí tohoto stavu jsou pro společný
stát nesmírně významné integrační
úsilí prezidenta, koalice českých
a slovenských křesťanských stran a úsilí
mužů a žen, kteří jsou si dnešní
situace vědomi.
Dámy a pánové, nevím, jaké
bude vyjádření sněmovny ke státoprávnímu
uspořádání, jistě však
bude naše hlasování vyhodnoceno jako vítězství
jedněch a porážka druhých. Myslím
však, ža jakýkoli výsledek musíme
přijmout spíše jako výzvu k vážné
společné práci, než jako výhru
či prohru.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost, s níž jste mě vyslechli. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Müllerovi a uděluji slovo poslanci Novákovi.
Připraví se pan poslanec Sapák.
Poslanec Jiří Novák: Vážený
pane místopředsedo, vážení členové
vlády, vážení kolegové, vážené
kolegyně. Mám pocit, že na těchto sedadlech,
která znamenají svět, nesedíme pouze
z vůle boží, ale také z vůle
občanů, kteří nás volili. Proto
se domnívám, že bychom přece jenom měli
respektovat jejich názory.
Proto také, podle mého názoru, vláda
ČR zcela prozíravě zadala Sociologickému
ústavu ČSAV provedení sociologického
průzkumu, kterým by byly zjištěny názory
obyvatel ČR na otázky územního a státoprávního
uspořádaní ČR.
Prosím, než rozhodnete v této věci,
abyste brali v potaz výsledky tohoto průzkumu. Já
jsem se totiž dozvěděl, že 86 % občanů
Čech a 75 % občanů Moravy a 75 % občanů
Slezska, tedy více než 80 % občanů ČR
v průměru si přeje, aby zákonodárné
sbory existovaly pouze na úrovni ČSFR a nikoli v
jednotlivých zemích. (Potlesk.)
Tito občané, jinými slovy, si nepřejí,
aby v jednotlivých zemích existovaly atributy, které
přísluší spolkovému státu,
tedy další vlády, další parlamenty,
další ústavy apod. Zřejmě proto,
že tito občané, zcela správně
předpokládají, že všechny tytu
instituce budou muset platit za vlastní kapsy.
Nechci být populistický, ale domnívám
se, ža mandát nás přece jen trochu zavazuje
k tomu, abychom dbali těchto názorů obyvatel
Čech, Moravy a Slezska. Tím spíše, že
přijímáme rozhodnutí ne na měsíc
nebo na půl roku, ala doufám na deset, padesát
nebo sto let.
Než jsem šel na řečniště,
páni poslanci Sapák a Klimeš mě žádali,
zda-li bych neprosazoval z tohoto místa existenci unitárního
státu. Nevím, zda to mysleli ironicky nebo vážně,
ale já jejich nabídku přijímám.
Domnívám se, že přece jen naše
federace se nachází v situaci, kterou lze nazvat
slepou uličkou. Já když zabloudím, tak
se raději vrátím, odkud jsem vyšel,
než abych dále bloudil. Když si zase pomohu názory
spoluobčanů, v sedmdesáti dvou procentech
horují pro jediné občanství, v 60
% pro jediný zákonodárný sbor a v
52 % pro jedinou vládu, cítím z toho, že
tito občané ve své podstatné většině
si přejí, abychom žili i nadále
v unitárním státě. Vím, že
tato představa je dnes pro slovenské partnery nepřijatelná.
Stejně nepřijatelná, aby existovala vícečlenná
federace na územním principu.
Nabízím, abychom přemýšleli o
tom, zda bychom neměli uvažovat o usnesení,
kterým bychom ČNR doporučili, resp. bychom
doporučili, aby ČNR prostřednictvím
svých orgánů a vláda ČR při
přípravě Ústavy umožnily postup
přeměny ČSFR v unitární stát.
(Potlesk.) Ještě závěrem, nejsem ani
militantní Moravan, ani militantní antimoravan.
Souhlasil bych, aby byla určitá samospráva
na územním principu. Docela jsem s touto myšlenkou
koketoval a na našem výjezdním zasedání
ústavně právního výboru jsme
přece jen vcelku všichni členové přijali
pátou variantu státoprávního a územně
správního uspořádání,
která se mi zdála vcelku přijatelná,
ovšem postupem času se nestala přijatelnou
pro naše kolegy z HSD. Rodiče mě učili
tomu, abych dvakrát měřil a jednou řezal.
Prosím o prominutí, že se snažím
napřed dvakrát měřit.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Novákovi. Posledním přihlášeným
v tuto chvíli je pan poslanec Sapák.
Poslanec Jan Sapák: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové!
Skoro jsem se chtěl vzdát slova, ale pan kolega
Novák mě pobídl, abych přece jen promluvil.
Nebylo to doslova tak, jak uvedl. Nevyzvali jsme ho, aby obhajoval
unitární stát. S kolegou Klimešem jsme
ho jen navedli, aby se vyznal ze svého názoru.
Když už byl unitární stát vzpomenut,
dovolím si připomenout, že Československo,
které vznikalo za podmínek, za jakých vznikalo,
čili stát složený z rozmanitých
území, pokud jde o Čechy, Moravu a Slezsko,
na základě historickoprávní kontinuity,
pokud jde o Slovensko, na základě přirozené
právní konstrukce, se po svém vzniku částečně
pod vůlí vzdálit se principu, v jakém
se doposud nalézalo, a sice ve správním systému
poddunajské monarchie, na druhé straně velkou
inklinací k Francii a mocnou silou normativní školy
právní, která měla velmi dobré
zázemí, stalo konstitučně unitárním
státem.
De facto však existovaly v provozu státu prvky, které
se státu federativnímu podobaly, pouze ústava
vyjadřovala unitárnost.
Jeden prvek však přece jen čněl asymetricky
mimo unitární stát, a sice prvek Zakarpatské
Ukrajiny. Nechci to dlouho rozvádět, chci jen připomenout,
že tato konstrukce a toto uspořádání
státu nevedlo k blahým koncům a založilo
mnohé závažné problémy, které
vedly až k jeho rozpadu na začátku druhé
světové války.
Stručně se vrátím k včerejšímu
vystoupení pana předsedy vlády Pitharta.
Ten se v úvodu vyznal, že prioritou č. 1 vlády
je zásadní ekonomická reforma. Doufám,
že velká většina z nás může
tuto prioritu jedním dechem potvrdit. Na druhé straně
se vyznal z toho, že vládu skličuje obava ze
vzniku zvláštního uzpůsobení
scénáře hospodářské
reformy na Moravě. Jsem přesvědčen,
že tato obava není přiměřená
pravdě, není přiměřená
skutečnosti. Myslím, že nebylo správné
extrapolovat varovné signály, ať už přicházely
z Ostravska, brněnského Zetoru, nebo event. ze Zlínska
a které byly jednotlivými úkazy a nebylo
správné je dávat do spojitosti s otázkou
státoprávního uspořádání.
Morava není Slovensko, myslím však, že
pro vládu i celou českou politickou reprezentaci,
pokud máme opravdu obavy o reformu, pokud máme opravdu
obavy o celistvost státu, o reformu nejen ekonomickou,
ale i všeobecnou, je jiný varovný signál,
který je velmi jednoduchý. Jak už řekl
kolega Müller, celistvost státu zaručuje celistvost
jeho politického života, především
rovnoměrná rozprostraněnost politických
stran. Jestliže se na politické scéně
hned po prvních svobodných volbách objevila
strana teritoriálně omezená, a sice HSD,
nota bene strana monotématická, mělo to být
samo varovným znamením, že tu něco není
v pořádku že vůdčí politická
síla, ta, která je v této chvíli na
čele, něco zanedbala a nesprávně rozpoznala.
Přichází dost signálů, že
tento proces se prohlubuje, že ne jenom HSD zůstává
teritoriálně omezenou politickou stranou, ale postupně
i Občanské fórum, resp. jeho části,
i když ne úplně, se stávají teritoriálně
omezenými politickým stranami. Zvažme tuto
opravdu závažnou eventualitu a zakomponujme ji, pokud
je čas, do svých úvah. Jinak se nám
opravdu bude těžko v takovémto politickém
prostředí hájit celistvost všech reforem,
které chceme dovést ke zdárnému cíli.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sapákovi, pan poslanec Ježek se hlásí.
Prosím, aby další přihlášky
do diskuse byly učiněny písemně, abych
mohl rozhodnout, zda-li bude či nebude přestávka.
Přestávku už jsem chtěl udělat
před půl hodinou, ale během té doby
přišly další 4 přihlášky.
Poslanec Josef Ježek: Dámy a pánové,
mně to nedá, abych neučinil alespoň
pár poznáme k úplnosti rozpravy.
Za prvé zde zazněla z úst pana poslance Müllera
jistá apologie vícečlenné federace
s tím, že část federace je na národním
principu a část je na principu územním.
Já pouze položím otázku. Jsme opravdu
přesvědčeni, že federace dílem
na územním a dílem na národním
principu je stabilnější než federace dvoučlenná
na národním principu? Já mám pocit,
že je to prašť jako uhoď. (Potlesk.) To je
první poznámka.
Na jednom, možná drobném ústavně
právním problému, se to pokusím ilustrovat.
Jestliže by část federace byla národní
republikou, znamená to, že musí mít
právo na sebeurčení, či-li právo
na vystoupení z federace. Ty, které jsou na územním
principu, by takové právo mít neměly.
A to jenom pro ilustraci jednoho velikého otazníku,
který to s sebou přináší.
Dále. Minulý týden se tu konal poměrně
málo navštívený seminář
Rady evropských obcí a oblastí k problematice
územní správy. Tam jsme také položili
otázku, v době, kdy nás tam bohužel
bylo nejméně na Evropu regionů. Rozpoutala
se tam veliká debata mezi zástupci šesti evropských
zemí, oni předvedli diskusi v evropském rámci
o daném problému a výsledek byl jeden - nemyslete
si, že ten proces je zcela jednoznačný, že
probíhá ve všech zemích stejně
i s vědomím toho, co se odehraje v roce 1992.
Znamená to tedy, že žádná analogie
nám v této věci zřejmě nepomůže,
musíme se snažit vnímat situaci, jakou máme
u nás.
Další věc, k té vícečlenné
federaci a k zemi moravskoslezské. Hledisko, které
musíme brát v úvahu, jsou obrovské
rozpory všeho druhu zabudované na území
této potenciální země. Je možno
z řady hledisek dokázat, mimo jiné i eventuálním
sporem o hlavní město, rivalitou Opava - Ostrava,
Ostrava - Brno atd., nebudu to dále rozvádět,
že tato země jako jeden celek opět znamená
značně nestabilní část vícečlenné
federace.
Konečně poslední věc, zejména
z vystoupení pana poslance Müllera zde opět
zazněla jedna, podle mého názoru velmi zjednodušující
tendence. Zřízením zemí, jakožto
částí vícečlenné federace,
se vůbec neřeší problém lokální
demokracie, samosprávy na určité úrovni
územního členění. Chci tím
říci toto, že tento rámec lokální
demokracie, a v tom vidím určitou souvislost ve
vztahu k ekonomické reformě, protože územně
správní členění a samozřejmě
samospráva - viz Evropská charta místní
samosprávy atd., tak je tedy oním rámcem
prostorovým, politickým, ekonomickým a sociálním,
ve kterém celá ta naše velice unikátní
transformace probíhá. Tzn., jakmile já vycházím
z toho udělejme, zřiďme co nejrychleji tu či
onu zemi, takovou či onakou vícečlennou federaci
a pak tedy v těch jednotlivých částech
federace je téměř zaručen ráj
na zemi a všechno půjde hladce, tak tomu skutečně
není. Tyto věci se musí řešit
naprosto společně.
S tím souvisí další věc, která
je obsažena v návrhu vlády, totiž, že
určitou formu zemského zřízení
je možno zřídit tak, že ji odvodíme
od obcí. Domnívám se, že obce, kterých
je 5700, nejsou těmi stavebními kameny zemí
a států, že tam prostě chybí
ještě určitá úroveň, tj.
ta úroveň okresů nebo malých krajů,
která zde v průběhu dlouhé historie
také byla a nějakým řízením
osudu, tedy specifikou vývoje v rakouské části
monarchie zmizela. Domnívám se, že i tady je
určitý důvod, jak se poučit z historie,
zda přece jenom tato úroveň z hlediska historického
není nějakým způsobem oprávněná.
Tolik několik poznámek, které, se domnívám,
bylo třeba v této rozpravě zdůraznit,
protože naším cílem je dojít pokud
možno k určitému konsensu, který by
tady byl reálný, který by nedestabilizoval
stát, nýbrž přispěl k jeho stabilizaci.
Z toho důvodu si myslím, že tady je třeba,
pokud možno, říci všechna hlediska, ze
kterých musíme vycházet. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ježkovi za jeho vystoupení, o slovo
se přihlásil pan poslanec Štrait a pan poslanec
Smělík, ale dám slovo panu ministrovi, protože
ten má přednost, tak pan ministr Šabata.
Ministr vlády ČR Jaroslav Šabata: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rozhodl jsem se pro tento neobvyklý vstup do diskuse sněmovny,
abych posílil tu tendenci, kterou považuji za správnou
a zdravou, tj. tendenci chovat se skutečně parlamentně.
Je to slovo pana místopředsedy Kalvody z poloviny
února, a to v souvislosti, která má podstatný
význam, tzn. v souvislosti s návrhem, který
byl nakonec prosazen, aby se diskutovalo o všech čtyřech
variantách územně správního
uspořádání České republiky.
Jestli nechceme pěstovat tzv. dialog hluchých, nechceme-li
pěstovat praxi, která charakterizovala totalitní
systém, pak je třeba se chovat skutečně
parlamentně. Rád bych reagoval na pana poslance
Ježka s tím, že budu naprosto jednoznačně
deklarovat solidaritu s panem poslancem Müllerem. Chci podtrhnout,
že nechci polemizovat jenom proto, abych polemizoval, chci
hovořit o tom, abychom začali vést rozpravu.
Bohužel jsme se ocitli v takovém stavu, že velmi
obtížně posloucháme druhou stranu. Již
jsem v zajetí jakýchsi, řeknu raději
postojů než předsudků. V našich
vývodech se opakují jistá schémata
a jen stěží se dostáváme k nějakému
produktivnímu řešení. Tedy ke všem
třem, čtyřem, nebo pěti poznámkám
pana poslance Ježka, kterého si vážím,
kdybych si ho nevážil, tak bych nemluvil. Vím,
že je to jeden z těch, kteří v této
sněmovně rozumí věci nejlépe,
je to jeden z těch, kteří mají schopnost
tvořivě myslet a bourat předsudky. On to
mimochodem byl, kdo řekl, že dvoustupňové
uspořádaní nemusí být nutně
za všech okolností to nejsprávnější.
Poznámka číslo jedna: Poslanec Müller
podle poslance Ježka postavil více nebo méně
svůj příspěvek na apologii, která
vychází z toho, že princip národnostní
a princip územní je více nebo méně
slučitelný. Že je to vlastně prašť
jako uhoď. Já se domnívám, že pan
poslanec Müller zcela realisticky vycházel z toho,
co je určujícím organizačním
principem perspektivní koncepce tohoto státu, ale
že zároveň vzal realisticky v úvahu,
jak se věci mají, pokud jde o stav slovenského
veřejného mínění i špičkového
politického myšlení. Je notoricky známo,
jestli řekne něco pan Čarnogurský,
a to naprosto upřímně, tak to ještě
neznamená, že automaticky souhlasí celá
strana, a tím méně to znamená, že
s ním souhlasí celé Slovensko. Pan poslanec
Šimeček kýve hlavou, že to tak je a já
chci říci, že musíme vycházet
z toho, že slovenský politický život,
celá slovenská politická scéna je
v pohybu a že je nesmírně cenné, jestli
pan Čarnogurský překročí bariéry,
o nichž jsme ani nepředpokládali, že je
může překročit. Ale on je nepřekračuje
náhodně. Není důvodu, abychom byli
vůči panu Čarnogurskému podezřívaví.
Za prvé, je to katolík má tedy cit pro univerzalistickou
perspektivu, není žádný organický
nacionalista. Je to člověk, který vychází
z křesťansko-demokratické tradice, která
byla základem sjednocení západní Evropy,
to si ti někteří pánové neuvědomují,
a má tedy dobré zázemí, aby uvažoval
v univerzalistické perspektivě, aby se odpoutával
od perspektivy národního státu. Málokdo
ví, že pan Čarnogurský ještě
před listopadem hovořil o nové perspektivě
československé státnosti na základě
středoevropské perspektivy. Na Slovensku pochopitelně
československá státnost není tím,
čím pro nás. To jen poznámku k nutnosti
respektovat, ve smyslu toho, co řekl Jiří
Müller, zvláštní situaci Slovenska a pomáhat
slovenské politické reprezentaci, aby se odpoutala
od těch pozic, které my považujeme za historicky
překonané. Nepovedeme-li tento dialog, nedostaneme
se z místa.
Druhá poznámka se týká rozporů
všeho druhu na Moravě a ve Slezsku. Mezi touto otázkou
a tou předcházející je jakási
spojitost. Samozřejmě, že jsou zde rozpory
všeho druhu, v Čechách jsou mimochodem také,
dokonce i v tomto shromáždění a pochopitelně
i ve vládě. Já jsem ten, který říká,
že zemské zřízení je nutné,
jiní říkají, že je možné
a ještě jiní říkají, že
to možné není, že správné
je řízení regionální. Tedy
nehrajme si na schovávanou, vycházejme z toho, že
rozpory na všech stranách existují a že
jde o to, z těchto rozporů vyvodit jisté
praktické závěry a najít schůdnou
cestu. Jsem přesvědčen, že schůdná
cesta tak nebo onak souvisí s federativním uspořádáním,
nikoli na národním principu, nýbrž na
novém principu, na principu územním a občanském.
A toto přesvědčení ale nikoli přímočaře
si razí cestu. Vracím se tak k prvé otázce.
Byl bych rád, až budeme o této věci
rozhodovat, pokud budeme rozhodovat, abychom to vzali na vědomí
se vším všudy, co s tím souvisí.
Třetí poznámka se týká ekonomické
transformace, a všeho, co z toho vyplývá, pokud
jde o strukturu územněsprávního uspořádání
České republiky. Znám velmi dobře
způsob myšlení pana poslance Ježka, pana
náměstka Zářeckého a všech
dalších tvůrců té koncepce, v
jejímž rámci se dosud pohybujeme. Mám
plný respekt k jejich důrazu na to, že základem
samosprávy jsou obce. Naučil jsem se od nich plně
chápat význam toho, čemu se říká
pověřené obecní úřady.
Ale rád bych, aby pochopili, že o tomto základu,
tedy o obcích jako základu samosprávy a o
obecních pověřených úřadech
jako základu státní správy hovoříme
shodně jako o něčem, co je neoddiskutovatelné,
abychom neopakovali to, v čem jsme zajedno, ale abychom
uvažovali o poloze vyšší, tj. o tom, zda
ustavit regiony nebo země, respektive kdy regiony a kdy
ne, jestli zůstaneme u okresů malých a půjdeme
k větším nebo naopak půjdeme k menším
atd.
To všechno jsou v tomto okamžiku otevřené
otázky. A mohl bych citovat pana náměstka
Přikryla, že jsou skutečně otevřené.
Pan náměstek ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj Přikryl zdůrazňuje, že
tak, jak si to představuje pan náměstek Zářecký,
to prostě nepůjde. Buď budou mít plnou
kompetenci zemské orgány nebo budou mít plnou
kompetenci orgány regionální. Spory jsou
tedy uvnitř expertní skupiny, která má
rozhodující význam. (Projev nesouhlasu z
pléna.) Pane poslanče, mohl bych citovat.