Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, ráda bych přednesla
pozměňovací návrh k § 4, který
řeší oprávněnou námitku,
kterou ve svém vystoupení k tomuto paragrafu vznesl
ministr spravedlnosti pan Richter. Upozornil podle mého
názoru správně na to, že stanovíme-li,
že porušení ustanovení § 2 a 3 tohoto
zákona je přestupkem, dopadá sankce pouze
na fyzické osoby. V § 1 ukládáme určité
povinnosti. Tento celý zákon stahujeme nejen na
fyzické osoby, ale i na osoby právnické.
Proto navrhuji toto znění, které umožní,
aby sankcí byli postiženi nejen fyzické osoby,
ale i právnické.
Odstavec 1 § 4 by tedy zněl: Fyzické nebo právnické
osobě, která poruší ustanovení
§ 2 a 3 tohoto zákona, může obecní
rada uložit ve své samostatné působnosti
pokutu do Kčs 5000,-.
Odstavec 2: Na rozhodování podle odst. 1 se vztahují
obecné předpisy o správním řízení.
Zde by následoval odkaz 5, který by zněl
jako odkaz na zákon 71/1967 Sb. o správním
zřízení (správní řád).
Tedy jednání fyzických nebo právnických
osob, které by porušily povinnosti stanovené
tímto zákonem, by nebylo přestupkem, ale
bylo by protiprávním jednáním svého
druhu a obec by v samostatné působnosti rozhodovala
o tom, jak bude toho, kdo se tohoto porušení dopustil,
sankcionovat. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Marvanové. Předávám
slovo panu poslanci Janečkovi, připraví se
pan poslanec Cibuzar.
Poslanec Josef Janeček: Pane předsedající,
vážení kolegové a kolegyně, původně
jsem nechtěl vůbec vystupovat k této problematice,
ale zaznělo zde několik diskusních příspěvků,
takže mám několik drobných poznámek.
Kolegyně Šepsová narazila na problém
rodiny. Já bych dodal, že kromě velikého
množství dětí, jejichž rodina se
rozpadla, žije ještě další velká
skupina dětí v rodinách, ve kterých
spíše přespávají, než jsou
vychovávány. Jejich počet odhaduji nejméně
na 50 % dětské populace. Tyto děti tedy nemají
možnost být vychovány ve funkční
rodině, jsou vychovány oním prostředím,
kterému říkáme ulice. A zde si vytvářejí
představy o vztahu muže a ženy a potažmo
o smyslu a funkci rodiny.
Kromě toho tento zákon byl označen za protitržní.
Dovolte mi, abych řekl, že opak je pravdou. Ono totiž
vůbec není možno vyrobit výrobek, který
by v zákazníkovi vyvolal hormonálně
vytvořený tlak na zlepšení jeho morálního
chování.
Pokud jde o názor na puritánství, řekl
bych, že v řadě zemí (příkladem
je nám nejbližší Rakousko) existuje i
mravnostní policie.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Janečkovi, předávám
slovo panu poslanci Cibuzarovi.
Poslanec Václav Cibuzar: Pane předsedající,
přátelé, kolegyně a kolegové,
překvapilo mne, jak bohatá diskuse se rozvinula
v tomto našem shromáždění k tomuto
navrhovanému zákonu. Na jedné straně
mohu říci, že mě mile překvapilo,
že cítíme tu morální odpovědnost
jednak k sobě a jednak k té veřejnosti, kterou
my zde zastupujeme a před kterou se svými návrhy
předstupujeme.
Mám skutečně radost, že všichni
(dovoluji si tvrdit) tu jsme na určité morální
výši. Mám jedinou otázku a to ke všem.
Odpovězte si na ni a to každý sám. Odpovězte
si na to, jak žijí naše rodiny, na jaké
morální výši. Nechci zasahovat tak hluboko
do vašeho svědomí, odpusťte mi to, ale
odpovězte si na to, jak žijí naše děti,
jak žijí rodiny našich dětí.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Cibuzarovi. Nyní se přihlásil
do rozpravy pan ministr Sokol. Předávám mu
slovo.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
ví Bůh, že jsem se nechtěl do této
diskuse hlásit a že už vůbec nechci polemizovat
o tom, co je slušné a co není slušné,
co je ohrožení mravnosti a co není ohrožení
mravnosti.
Především úvodem svého projevu
bych chtěl vyslovit jistý smutek nad tím,
jak málo bylo dáno na argumenty právníků,
jak málo bylo dáno na argumenty praktiků
a jak se tyto argumenty přehlížejí.
Nezlobte se na mne, ale mně to připomíná
dobu minulou, kdy jakákoli myšlenka světila
jakékoli porušení zákonů.
Tím chci říci, že uznávám
naprosto jednoznačně postoje nebo morální
akcenty, které vás vedou k tomu, že chcete,
aby tento zákon byl schválen. V tomto směru
nemám nejmenších výhrad. A já
sám osobně mám vážné výhrady
proti eskalaci prodeje toho, o čem zde byla řeč,
protože mám dvě nezletilé děti.
Ale ta věc je složitější. Nejsem
si jist, zda budeme ochotni vyslechnout názor právníka
na tuto věc. Pokusil bych se však o to a pokusil bych
se inzerovat i něco navíc, totiž názor
praktika, který hájil trestné činy
ohrožování mravnosti, a který trochu
zná právní praxi v této oblasti.
Ono totiž nejde o to, zda se to trochu kryje nebo nekryje
s § 205 nebo dokonce 217 trestního zákona (tímto
zde vylepším a za chvíli vysvětlím
proč), ale jde o postih tohoto jednání. Pokud
bude tato norma přijata (ať už ve formě,
jak vám byla rozdána, nebo ve formě, která
bude upravena o vaše připomínky), riskujeme
situaci, že řada jednání, která
by jinak mohla být postižena jako trestný čin,
takto postižena nebude moci být pro nedostatek subjektivní
stránky.
Je to složitá záležitost. Jestliže
si však vezmu § 3 tohoto zákona, který
hovoří o tom, že při prodeji a rozšiřování
uvedených předmětů musí být
dodržovány určité podmínky (nesmí
být vystavovány mimo určité prostory
a nesmí být rozšiřovány mezi
osobami mladší 18 let), pak prodavač, který
prodá 14letému dítěti kazetu s tvrdým
pornofilmem, vycházeje z této normy, dopustil se
přestupku. Vycházeje z trestního zákona,
dopustil se současně trestného činu
ohrožování mravního vývoje mládeže
podle § 217. Je otázka, podle čeho bude potrestán.
Já bych na místě pachatele byl pro ten přestupek.
Dokonce bych vycházel z toho, že toto jednání
je přestupkem a není trestným činem,
když jsem si to tady přečetl.
Jestliže k naplnění skutkové podstaty
trestného činu má být také
vědomost o nedovolenosti tohoto jednání a
o trestnosti tohoto jednání... Pak doktor Palkoska
tady na druhé straně diskutuje. Ano, je to správně,
v teorii se říká, že to má být
pouze vědomí nedovolenosti tohoto jednání
a že u pachatele není důležité,
jaký postih má následovat. Ale toto je specifický
případ. Právní teorie nepočítá
s tím, že něco je současně přestupkem
i trestným činem. Stěží lze žádat
po pachateli, aby věděl, že to může
být také trestný čin, jestliže
je to prokazatelně přestupek a jestliže zavinění
této osoby kryje vědomí toho, že spáchal
přestupek a dostal 500,- Kčs pokuty. Naprosto nevidí
důvod, proč by si měl na dva roky sednout
za totéž.
To byl jenom takový stručný exkurs. Já
vás ubezpečuji, že jako obhájce, který
se zabýval tím, že rozbíjel právní
teorie obžaloby, bych tady vymyslel ještě celou
škálu možností, jak celou situaci zkomplikovat
ve prospěch svého klienta, který je stíhán
pro ohrožování mravnosti, to znamená
šíření pornografie, a nebo pro ten druhý
skutek.
Nechci tím říci, jak už jsem zdůraznil
na začátku, že záměr je špatný.
Podle mého názoru však záměr,
bude-li v této formě nebo ve formě oprav,
které byly navrhovány, prosazen, může
značně zkomplikovat situaci a vést k tomu,
že v určitých případech osoby,
které by jinak jednoznačně naplnily skutkovou
podstatu trestného činu, budou mít širší
prostor pro obhajobu a budou moci unikat.
Takže nejde pouze o to, že kolidují dvě
právní normy, to by se nějak srovnalo, ale
otvírá se tím prostor k páchání
trestné činnosti podle trestního práva.
Paní doktorko Marvanová, nezlobte se na mne, já
jsem to trestní právo dělal.
Kromě toho - když už se o tom bavíme -
na závěr: Ta právnická poznámka,
že je možno novelizovat poslední ustanovení,
takže tedy nepůjde o přestupek, ale půjde
o nějaké porušení zákona, které
si příslušný orgán postihne podle
své úvahy. Postihnout lze pouze podle nějakého
zákona, takže, jestliže nejde o přestupek,
který umožňuje trest, tak musí jít
o nějaký jiný skutek, jednoznačně
definovaný, za který je možno uložit trest,
protože tento trest je v zákoně předpokládán.
Pokud tomu tak není, tak si žádný okresní
úřad nebo žádná přestupková
komise nemůže vymyslet nějaký jiný
trest, byť by stokráte chtěla. To je zase cesta,
která nikam nevede. Nechci tím ironizovat, nechci
celou věc snižovat, chci tím jenom poukázat
na nezralost toho materiálu a celou řadu možných
komplikací, které v případě
schválení z té věci plynou.
Opravdu končím tím, čím jsem
začínal. Právní věda je mnohdy
velice složitá a mnohdy se nelze pouze zdravým
selským rozumem dobrat podstaty věci a naopak, mnohdy
lze dosáhnout velice špatných následků.
Mohu-li vás o něco požádat, mohu-li
vám něco navrhnout, neschvalujte tento zákon,
přinese to celou řadu komplikací, přičemž,
dovolte mi moji subjektivní poznámku k té
věci: Tento zákon, tak jak je, je v podstatě
potravou pro ústavní soud. Protože pokud bude
napaden, rozhodně ho ústavní soud bude muset
zrušit.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Sokolovi. Tím jsme vyčerpali
všechny přihlášky do rozpravy. Chci se
zeptat, jestli se ještě někdo hlásí?
Prosím - pan poslanec Bárta a potom paní
poslankyně Janů.
Poslanec Zdeněk Bárta: Jenom kratičce
k panu ministrovi. Pane ministře, dvě věci:
Za prvé, trestné činy se páchají,
ať my zákon přijmeme nebo nepřijmeme.
Pornografie všude je, včetně toho tvrdého
porna, rozšiřuje se malým dětem.
Druhá poznámka - možná, že kdyby
příslušníci vašeho resortu tyto
trestné činy stíhali, my si tady nebudeme
trápit hlavu. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Žádám paní poslankyni,
aby posečkala. Vzhledem k tomu, že pokud se člen
vlády přihlásí o slovo, musí
ho dostat neprodleně. Tedy opět pan ministr Sokol.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Omlouvám
se, ale výpady proti příslušníkům
policie jsou v tomto případě naprosto neadekvátní,
protože, pokud jde o trestné činy podle §
217 tr. zákona, ty jsou páchány a také
postihovány policií. Pokud jde o trestné
činy podle § 205 tr. zákona, pane poslanče,
pak zatím nikdo nezdefinoval, o co jde. Generální
prokuratura loni, v době, kdy jsem byl městským
prokurátorem, k mé žádosti vydala stanovisko,
že pokud má být v tomto případě
zahájeno trestní stíhání, je
potřeba v té věci vyžádat znalecký
posudek. Obávám se, že v tomto státě
nenajdu znalce, který by mi řekl, že něco
je pornografie ve smyslu trestního zákona nebo není.
Už proto, že to do určité míry
ani znalci nepřísluší.
Takže, prosím, policie v tomto případě
opravdu za nic nemůže. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Slovo má paní poslankyně Janů,
dále se hlásí pan poslanec Stodůlka.
Poslankyně Ivana Janů: Vzdávám
se slova, protože jsem chtěla říci to,
co poslanec Bárta. Stejně si myslím, že
je to v rukou pana ministra vnitra... (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Na řadě je pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, chtěl
bych se s vámi podělit o jeden svůj dojem.
Policie opravdu za nic nemůže, protože policie
jako taková není. Zatím zákon o policii
nemáme, takže právně neexistuje. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pan poslanec Jakl.
Poslanec Ladislav Jakl: Já bych si dovolil
jenom krátkou poznámku k vystoupení pana
ministra vnitra. Zákon 205 je porušen tehdy, pokud
někdo ohrožuje mravnost. Tento zákon bude porušen
v případě, že někdo nějakým
jiným způsobem provozuje prodej, čili porušuje
podmínky prodeje. Jsou to věci naprosto neslučitelné.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Do rozpravy se hlásí pan poslanec
Krčma.
Poslanec Ladislav Krčma: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já se stavím plně za navrhovaný
zákon. Ovšem pokud pan ministr bude chtít nechat
volně prodávat prostě porno, tak také
ať se postará o veřejné domy a potom
budeme mít také méně trestných
činů,
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Krčmovi. Žádám
vás o klid ve sněmovně. Do rozpravy už
se nikdo nehlásí? Pan poslanec Sedláček.
(Prosím klid.)
Poslanec Michal Sedláček: Děkuji za
vystoupení pana ministra Sokola - je to opravdu zručný
advokát. Chtěl bych říci, že
argument, že podle § 205 nelze stíhat, protože
nikdo není v této zemi schopen podat znalecký
posudek, je právě tím argumentem, abychom
přijali tento zákon a nemuseli se znaleckými
posudky trápit a všechno prodávali v těchto
určených místech. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pan ministr Richter (prosím o klid).
Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
je mi líto, že musím znovu vystoupit, poněvadž
se obávám, že diskuse se ubírá
někam jinam, nežli by měla. Já jsem
za to, aby jakýkoliv právní předpis,
na kterém se tato sněmovna usnese, byl čistý
a aby byl konformní s ostatním právním
řádem.
Vystupoval jsem zde z toho důvodu, poněvadž
jsem cítil nezbytnost poukázat na rozpor mezi navrhovaným
zněním § 1, dokonce i v té pozměněné
podobě podle pozměňovacího návrhu
zpravodaje. Domnívám se, že na tomto faktu
se nic nemění ani poté, co vystoupil poslanec
Jakl a poslanec Sedláček. Podívejte, skutková
podstata podle § 205 tr. zákona zní: Kdo uvádí
do oběhu - čili prodává - nebo činí
veřejně přístupným tiskovinu,
film, vyobrazení nebo jiný předmět,
který ohrožuje mravnost. My zde máme text,
který zní: Fyzické a právnické
osoby mohou prodávat a rozšiřovat tiskoviny
a jiné předměty způsobilé ohrozit
mravnost. To je prakticky totéž. Pokud bychom si vzali
návrh té změny, která by měla
upravit to, co je opravdu naprosto nepřijatelné,
to je ten pojem "ohrozit mravnost" v § 1, protože
to je naprosto totožné s § 205, to je pouze jiným
způsobem vyjádřeno totéž. Slovně
je to jiné vyjádření téhož
skutku nebo takřka stejného skutku.
Ve svém prvním vystoupení jsem to charakterizoval
tak, že jde o dva okruhy skutkových podstat na sobě
navzájem nezávislých, ale zčásti
- a to podtrhuji - zčásti se prolínajících.
V té prolínající se části
může být totéž jednání
jak trestným činem, tak tím navrhovaným
přestupkem anebo event. jednáním, které
paní poslankyně Marečková formulovala
jinak. To se mi nezdá být přijatelné,
protože tady není vedena přesná hranice
mezi jednáním, které je skutkovou podstatou
trestného činu, a jednáním, které
by podle této navrhované předlohy mělo
být jinak postižitelné.
Souhlasím s tím a vyjádřil jsem to
už před tím, že nesmí být
tady nějaký předpis, který by vymezil
to, co je postižitelné jako trestný čin
a něčím, co je postižitelné jinak,
co má zřejmě menší společenskou
nebezpečnost, ale to se touto normou bohužel neděje.
A navíc se domnívám, že nemůžeme
dost dobře přijmout například ani
§ 3 předlohy, protože tady něco, co je
jinak trestným činem podle 205, vlastně se
zde sankcionuje, připouští se touto normou.
Svým způsobem je tato předloha nedostatečně
způsobilá k dosažení toho cíle,
o který nám jde. A proto jsem měl
tyto obavy a tyto výhrady, a byl bych opravdu rád,
kdyby se podařilo tento předpis, o jehož nezbytnosti
patrně málokdo zde pochybuje, dopracovat do podoby,
která by byla konformní s ostatním právním
řádem. Promiňte, že jsem vás
obtěžoval.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi, dále se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Stodůlka, připraví
se pan poslanec Koháček.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Nemám k dispozici
přestupkový zákon, který byl přijat
v loňském roce 1990. Ale pokud se pamatuji, vymezení
přestupků je tam stanoveno tak, že o přestupek
jde tehdy, jestliže nejde o trestný čin nebo
jiný právní delikt. Mám zato, že
toto rozhraničení, které je použito
i u jiných trestných činů pro rozdíl
mezi trestným činem a přestupkem, postačí
i v tomto případě. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Předávám
slovo panu poslanci Koháčkovi.
Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové,
mám jen malou poznámku k návrhu kolegyně
Marvanové, protože navrhla, aby o tom rozhodovaly
obce v samosprávné působnosti. Upozorňuji
na to, že odvolacím stupněm je Česká
národní rada. Zajímalo by mě, kdo
z nás to bude potom rozhodovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za tuto poznámku panu poslanci Koháčkovi.
Byla to poslední přihláška do rozpravy
a ptám se, jestli chce ještě někdo vystoupit
nebo promluvit. Pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Omlouvám se,
musím to říci, protože bych odtud odcházel
neklidný. Mám dojem, že si musíme uvědomit
to, že od vlády, od ministra spravedlnosti a od ministra
vnitra a od ústavně právního výboru
jsme slyšeli výhrady. Rád bych věděl,
kdo kromě přítomných právníků,
je ochoten vzít na sebe riziko, že schválí
zákon, který není právně čistý.
To by bylo to nejhorší, čeho bychom se zde
mohli dopustit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi, ještě
jednou se ptám, jestli se chce někdo přihlásit
do rozpravy. Jestliže tomu tak není, dovolím
si rozpravu ukončit. Nyní se zeptám zástupce
navrhovatele, pana poslance Výborného, zdali si
přeje promluvit.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, celkem bylo kolem 30 příspěvků
v rozpravě, takže to možná bude trochu
delší. Byl bych rád, kdybyste si vzali k ruce
tisk 209 a 249, protože je mou povinností vyjádřit
se k jednotlivým návrhům. Pokud jde o první
pozměňovací návrh k § 1, odstavec
1 návrhu zákona, který je obsažen v
tisku 249, kde je ovšem chyba tisku, a který pan společný
zpravodaj uvedl správným textem "fyzické
a právnické osoby, pokud prodávají
a rozšiřují tiskoviny a jiné předměty
způsobilé ohrozit mravnost, mohou tak činit
jen za podmínek stanovených tímto zákonem"
- tedy s touto navrhovanou změnou navrhovatelé souhlasí.
Domnívám se, že je to dobré upřesnění.
Naopak navrhovatelé mají za to, že obdobná
změna v odstavci 2 stejně jako další
návrh na doplnění textu "mravní
výchova a mravní vědomí osob, zvláště
mládeže", že tato změna důvodná
není a opravdu by skutečně vedla, mohla vést
k rozporu s trestním zákonem na rozdíl od
námitek jiných, které neakceptujeme.
Druhá navrhovaná změna k§ 2 odstavec
2 v tisku 249 je ze strany navrhovatele akceptována, stejně
jako třetí změna k § 3, rovněž
v tisku 249.
Z rozpravy vzešly tyto připomínky, k nimž
za navrhovatele zaujímám následující
stanovisko.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane poslanče, hlásí
se s faktickou poznámkou pan poslanec Řezáč.