Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Štindlovi, nyní bych
požádal pana poslance Ježka, který se
přihlásil do rozpravy se stanoviskem klubu poslanců
ODA.
Poslanec Josef Ježek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové. Seznámil
bych vás se stanoviskem Občanské demokratické
aliance tak, jak vzešla z její nedávno konané
celostátní konference.
1. Územně správní reformu považujeme
za možné provádět jedině postupně
v dlouhodobější perspektivě a v souvislostech
s ekonomickou reformou, respektive se všeobecnou společensko
- ekonomickou transformací. Postup této reformy
se musí odvíjet od nižších stupňů
samosprávy ke stupňům vyšším.
2. Požadavek autonomie zemí musí být
kladen do těsné spojitosti s požadavkem na
decentralizaci a samosprávu menších územních
celků, zejména obcí.
3. Jako jedno z východisek ke státoprávnímu
uspořádání uznáváme,
že Česká republika je tvořena třemi
historickými zeměmi - českou, moravskou a
slezskou. Autonomii jim však nelze přisoudit okamžitě
a shora, může být pouze výrazem potřeby
obyvatel mít rámec pro řešení
vlastních záležitostí vhodnou formou.
Nemůže znamenat omezení práv celků
ostatních či narušení obecních
principů demokratické společnosti.
4. Pozitivní naplnění těchto tezí
spatřujeme v následujících krocích:
- dokončit proces samosprávy obcí
- na těchto základech vybudovat samosprávu
větších přirozených územních
celků s tím, že podmínky procesu, jímž
se vytváří tato samospráva vyšších
územních celků, musí být upraveny
ústavou republiky.
Pokud se týče státoprávního
uspořádání, hodláme se podílet
na vypracování společného stanoviska,
společného návrhu s Občanskou demokratickou
stranou, s Občanským hnutím a nezávislými
poslanci OF Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Dále se přihlásil do rozpravy
poslanec Volák se stanoviskem klubu poslanců ODS.
Poslanec Stanislav Volák: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, dámy a pánové. Dovolte
mi, abych vás seznámil se stanoviskem ODS k dané
problematice.
Jakékoliv změny ve státoprávním
a územně správním uspořádání
nejsou samy o sobě cestou k ekonomické prosperitě
a blahobytu občanů. Takové změny je
nutno realizovat uvážlivě, postupně
v dlouhodobější perspektivě a v úzké
návaznosti na průběh ekonomické reformy
se všeobecnou společenskou transformací.
Jelikož místní orgány jsou jedním
ze základů demokratického systému,
je základní jednotkou územní samosprávy
obec. Teprve na základech fungující obecní
samosprávy lze vybudovat samosprávy všech přirozených
územních celků.
Za základní jednotku, v níž má
být bezprostředně realizovaná státní
správa, považujeme rovněž obec. Státní
správa musí být decentralizována,
aby mohla operativně řešit problémy
daného území. Její výstavba
musí dodržovat hlediska hospodárnosti, musí
být maximálně jednoduchá a musí
respektovat potřeby občanů v příslušném
regionu. Za optimální proto považujeme dvoustupňovou
strukturu u územních orgánů státní
správy se všeobecnou působností.
Tendence, aby na území České republiky
vznikaly spolkové státy, nejsou ničím
jiným než snahou o vznik nových státních
útvarů na území Čech, Moravy
a Slezska, se všemi atributy, jež státu přísluší.
Vycházíme z toho, že jedině demokracie,
objektivní rozpočtová pravidla a racionálně
i spolehlivě fungující daňový
systém budou skutečnou zárukou toho, že
bude docházet jak ke spravedlivému rozdělování
finančních prostředků, tak k funkčnosti
samosprávy i státní správy.
Podle našeho přesvědčení lze
vyjádřit svébytnost přirozených
regionů respektováním principů samosprávy,
které jsou nejlépe rozpracovány v tzv. regionální
variantě. Vyšší stupeň samosprávy
může být řešen do příštích
komunálních voleb na základě svobodné
vůle obcí nebo jejich svazků. Tento proces
by měla umožnit připravovaná ústava
České republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Volákovi, dále se
se stanoviskem klubu Občanského hnutí do
rozpravy přihlásil pan poslanec Svoboda.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedající,
vážená vládo, pane premiére,
paní poslankyně, páni poslanci, vážení
hosté. Jsem zmocněn na tomto místě
a v tomto okamžiku prohlásiti pouze, že své
stanovisko přednese poslanecká skupina Občanské
hnutí až v okamžiku, kdy se bude moci seznámit
a prostudovat si zásadní a velmi hluboký
projev pana premiéra. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášen
se stanoviskem skupiny Nezávislých pan poslanec
Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, naše stanovisko je v podstatě
totožné se stanoviskem Občanského hnutí,
nemůžeme zatím dospět k jednoznačnému
závěru, pokud neprostudujeme důkladně
projev pana premiéra a stanovisko vlády.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Čechovi a tím tedy
končí ten blok přihlášek, které
se týkaly vystoupení zástupců jednotlivých
klubů. Dále jsou do rozpravy přihlášeni
ještě dva poslanci, dávám tedy slovo
panu poslanci Čermákovi.
Poslanec Petr Čermák: Pane předsedající,
vážené dámy a panové, slyšeli
jsme stanoviska všech klubů, prosím nyní
o přerušení schůze. Toto zdůvodňuji
tím, že jsme za prvé neznali projev pana premiéra
a za druhé tím, že je možné po
projednání předložit společné
stanovisko všech subjektů Občanského
fóra. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji, chtěl bych se teď zeptat
zástupců jednotlivých klubů, respektive
je vyzvat k tomu, aby nás seznámili se svými
personálními návrhy na zástupce do
skupiny, která bude připravovat návrh usnesení.
Pak bych hned dal hlasovat o návrhu pana poslance Čermáka
na přerušení projednávání
tohoto bodu. Hlásí se pan poslanec Kasal, potom
pan poslanec Ortman.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Za klub
poslanců Křesťanskodemokratické unie
navrhuji pana poslance Kubiše a pana poslance Bendu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, prosím pana poslance Ortmana.
Poslanec Jaroslav Ortman: Náš poslanecký
klub deleguje do této skupiny pana poslance Antonína
Hrazdíru a pana poslance Josefa Hájka.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, dále bych požádal o stanovisko
zástupce klubu poslanců HSD, pana poslance Kadlece.
Poslanec Ján Kadlec: Hnutí za samosprávnou
demokracii navrhuje do návrhové skupiny dr. Kryčera
a dr. Stodůlku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, prosím o další návrhy,
za klub Občanského hnutí pan poslanec Svoboda.
Poslanec Ivo Svoboda: Mohu za Občanské
fórum sdělit jen to, že jména našich
delegátů uvedeme až po přerušení,
až se budeme moci poradit.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji, prosím, pan poslanec Tatár.
Poslanec Milan Tatár: Za klub romských poslanců
navrhujeme ing. Holomka.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, pan poslanec Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Za poslanecký
klub LDS navrhuji poslance Vladislava Vaňáka a sebe,
poslance Štindla.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, prosím paní předsedkyně
se hlásí o slovo.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, chtěla bych jenom doplnit pana poslance
Čermáka, i když s ním nejsem dohodnutá.
Doporučovala bych schůzi přerušit pouze
na 15 minut, poté pokračovat v normálním
programu probíráním zákona o pornografii
(veselost v sále, potlesk), myslím, že se mi
povedl vtip dne. Teprve poté, kdy bude rozmnožen projev
pana premiéra, by podle mého názoru bylo
rozumné učinit delší přestávku
na přípravu v klubech. Prosím, aby dal o
tomto návrhu pan předsedající hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, je zde tedy návrh na 15 minutovou přestávku,
já se ptám sněmovny, kdo je pro? Prosím,
pan poslanec Čermák se hlásí s faktickou
připomínkou, musím přiznat, že
se přihlásil těsně předtím,
než jsem dal hlasovat, dávám mu tedy slovo.
Poslanec Petr Čermák: Já s tím
souhlasím, ale doporučuji, aby přestávka
byla 30 minutová, protože jinak je to formalita, vždycky
se to protáhne a v přestávce by se sešel
klub MKDP.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je zde tedy návrh na 30 minut místo 15, jestli
jsem dobře rozuměl. Ještě někdo
se hlásí s faktickou připomínkou?
Není tomu tak. Dávám tedy hlasovat o tom,
kdo je pro, aby schůze pokračovala v 18.15 hodin.
Je to jasná většina a já si dovolím
přerušit v tomto okamžiku schůzi na 30
minut.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych zahájil přerušené
jednání schůze ČNR a konstatoval,
že budeme pokračovat v projednávání
bodu 6) a abych předal slovo panu poslanci Výbornému,
aby nás seznámil se stanoviskem skupiny navrhovatelů.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající
a zbývající poslanci ČNR, ať
už zde, nebo na chodbách, navrhovatelé vycházeli
z toho, že došlo k přerušení rozpravy,
takže předpokládají, že v rozpravě
se bude pokračovat. Zabývali se připomínkami
z rozpravy vzešlé, co se týče problematiky
navrhovaného zákona, jsou připraveni - pokud
v rozpravě nevzejde pozměňovací návrh
k § 4 - takový návrh vznést, aby byl
v souladu se zákonem o přestupcích, přičemž
na návrhu zákona navrhovatelé trvají
a já, jako zástupce navrhovatelů, se ke všem
připomínkám, jak byly v rozpravě řečeny,
vyjádřím ve svém závěrečném
slově v souladu s jednacím řádem.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Budeme
pokračovat v přerušené rozpravě,
do které jsou přihlášeni 4 poslanci:
Pavela, Štindl, Sedláček, Hofhanzl. Dávám
slovo panu poslanci Pavelovi. S faktickou poznámkou se
ještě hlásí pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Měl jsem
pocit, že těsně před přerušením
se hlásil do rozpravy pan poslanec Oldřich Váca.
Poslanec Oldřich Váca: Já jsem svoji
přihlášku stáhnul, protože jsem
předpokládal, že rozprava bude již skončena.
Novou přihlášku do diskuse případně
podám.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající,
dámy a pánové, nejsem právník,
takže to možná nebude znít tak vznešeně
jako z úst školených právníků.
Ke kompetenčnímu konfliktu mezi § 205 a navrhovaným
zákonem se domnívám, že ta skutečnost,
že někteří právníci v
této záležitosti konflikt nevidí a jiní
ano, svědčí o tom, že jde spíš
o individuální názor, o osobní přístup
každého z nich. Z toho důvodu se domnívám,
že nemůže jít o kompetenční
konflikt. Pokud se týká pojmu "ohrožení
mravnosti", nechtěl bych vzpomínat, kolikrát
jsme zde schvalovali zákony, kde se to takovými
neujasněnými a neujasnitelnými pojmy hemžilo.
Vzpomněl to ve svém vystoupení i pan poslanec
Jakl. Kromě toho nedodržení tohoto navrhovaného
zákona, by byl přestupek. Nemýlím-li
se, pak "soudci" budou obce nebo jejich představitelé
a domnívám se, že je zcela na místě,
když si obce samy budou moci tento pojem vysvětlovat
podle svých vnitřních podmínek. Jistě
budou odlišně postupovat obce, kde bývá
velký pohyb dětí a mládeže.
Vývody, které zaznívaly obavami o ohrožení
tržního hospodářství, pokud by
tento zákon byl přijat, snad nemohly být
míněny vážně. Kromě argumentace,
že máme 17leté, a bohužel i mladší
matky, je zcela pochybená. Měli bychom udělat
všechno proto, aby tomu tak nebylo, aby nebyla nadměrně
brzy podněcována sexuální aktivita
mládeže, k čemuž právě současný
stav napomáhá. Hodně se mluví o devastaci
životního prostředí. Chtěl bych
upozornit, že existuje také devastace morální.
Téměř všichni, i kuřáci,
považujeme za zcela běžné, že kouřit
nelze všude, aby nebylo ohrožováno zdraví
těch, kteří nekouří. Dokonce
i kuřáci sami se raději zdržují
v místech, kde se nekouří. Je naší
povinností zajistit, aby nebyla ohrožována
mravní výchova dětí a mládeže
a aby nebylo ohrožováno mravní cítění
těch, které urážejí předměty,
o nichž je v navrhovaném zákoně řeč.
Navrhuji proto, aby předložený zákon
byl přijat. Kromě toho navrhuji, jako to učinil
obdobně včera při jiné příležitosti
pan poslanec Jakl, aby na závěr této schůze
bylo přijato usnesení, iniciující
FS k novelizaci 205 trestního zákona.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Pavelovi. Předávám
slovo panu poslanci Štindlovi.
Poslanec Karel Štindl: Vážený pane
předsedající, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
původně jsem myslel, že přednesu nějaké
stanovisko našeho klubu, ale k tomuto stanovisku jsme nedošli,
tak alespoň pár svých osobních poznámek
k diskusi.
Rád bych poznámkami předložený
návrh podpořil. Domnívám se, že
jak odpůrci, tak někteří zastánci
tohoto zákona argumentují daleko za hranicemi, v
nichž text návrhu figuruje a kam míří.
Někteří argumentují tak, jako by šlo
o mravnost jako takovou. Zákonu rozumím tak, že
pojem mravnost je tam použit především
k popisu jistého druhu zboží a že hlavní
smysl návrhu je regulovat prodej jistého druhu zboží.
Jiní zase argumentují v rovině, jako by šlo
o svobodu podnikání, obchodu a reklamy. Domnívám
se, že jisté omezení nakládání
s jistými druhy zboží je běžné.
Všichni známe jisté omezení v obchodu
se zbraněmi, existuje zákonné omezení
na reklamu cigaret atd. Doporučuji, abychom tuto argumentaci
pustili ze zřetele, protože tady nejde o nic jiného,
než aby prodejem jistého druhu zboží -
nepřesně, jinak to není možné,
nelze dojít k jednoznačné definici - nebyly
některé skupiny obyvatel příliš
agresivně vystavovány jistému tlaku, dojmům
atd., které toto zboží vyvolává.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslanci Štindlovi. Předávám
slovo poslanci Sedláčkovi. Připraví
se poslanec Hofhanzl.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení přátelé,
chtěl bych také vystoupit na podporu tohoto zákona.
Jako člen ústavně právního
výboru bych chtěl říci něco
k právní stránce věci.
Zákon je nutné vydat ze dvou důvodů.
Za prvé se častokrát říkalo,
že si obec může tuto problematiku upravit sama
vyhláškou. To může učinit pouze
poté, co jí k tomu zákonem dáme zmocnění.
Obec nemůže vyhláškou regulovat místo
prodeje těchto předmětů, protože
v zákoně o obcích je napsáno, že
odmítnutí umístit provozovnu lze pouze z
ekologických důvodů. Musíme provést
částečnou nepřímou novelizaci
zákona o obcích, aby obec mohla vyhláškou
odmítnout umístění prodejny z těchto
důvodů.
Za druhé je nutné přijmout zákon kvůli
sankci. Obec nemůže vyhláškou ukládat
sankce. Pokuty mohou být ukládány pouze na
základě zákona. Znamená to, že
pokud budeme chtít, aby za nepovolený prodej byla
ukládána sankce, je nutno to ukládat zákonem.
Rozpředla se debata o otázce jak vymezit tyto předměty,
co je mravné a nemravné. Domnívám
se, že smysl tohoto zákona je zcela jiný. Smysl
zákona není, aby vymezil, co je mravné a
nemravné, ale to, aby tyto předměty byly
prodávány v určitých místnostech.
Tento zákon si neklade za cíl klasifikovat, co je
mravné a co je nemravné.
Mám pozměňovací návrh k §
3, písm. a). Zde je zakázána reklama všech
těchto prostředků. Navrhoval bych doplnit
následující text: propagace těchto
předmětů je možná jen v tiskovinách
prodávaných v prostorách podle § 2.
Jedná se o to, aby v časopisech, které budou
v těchto prostorách prodávány, mohla
být reklama na tyto výrobky. Myslím, že
tuto propagaci bychom mohli umožnit.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji poslanci Sedláčkovi.
Dávám slovo poslanci Hofhanzlovi. Připraví
se poslanec Váca.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
sněmovno, jsem prostá venkovská duše.
Přesto si dovolím svůj názor. Dnešní
povídání je odrazem duchovního stavu
této země. Chtěl bych upozornit především
pány poslance, že přihořívá.
Před týdnem byl na Hradě Sládek, dnes
jsou na Václavském náměstí
Moravané a za branami města čekají
barbaři.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslanci Hofhanzlovi. Předávám
slovo poslanci Vácovi. Do rozpravy se připraví
poslankyně Marvanová.
Poslanec Oldřich Váca: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
doufám, že si vzpomínáte, kdy naši
staroslavnou místnost navštívil pan kardinál
Tomášek. Toho dne jsme projednávali základní
lidská práva a já byl tehdy ten, kdo vznesl
požadavek práva na narození. Z toho můžete
usuzovat, jaký je můj vztah k mravnosti. Přesto
vše vám sdělím, že s navrhovaným
zákonem nemohu souhlasit. Proč, pokusím se
vám krátce objasnit.
Vyrůstal jsem v dobách, kdy donedávna nám
vládli členové jedné politické
strany. Celou tuto dobu bylo mnoho zakazováno, a k čemu
to vedlo? Nevedlo to naprosto k ničemu. Veškeré
zákazy se míjely účinkem a své
místo si vše ve společnosti stejně potají
hledalo. Dnes zde padlo mnoho slov o tom, co vše dát
do samosprávy obcí. Osobně se domnívám,
že ačkoli mohou být překážky
v zákonech, že by toto právo mělo zůstat
především v obcích, aby si obce mohly
rozhodnout co a jak se bude v obcích prodávat, provozovat
atd. Proto bych se nesoustřeďoval na zákon,
který pokrývá celou Českou republiku,
ale na takové zákonné úpravy, které
by umožnily toto řešit obcím. Podle mého
názoru je to jeden ze základních prvků
samosprávy, kde si obec má rozhodnout sama.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslanci Vácovi. Předávám
slovo jubilejní, 20., diskutující poslankyni
Marvanové. Připraví se poslanec Janeček.