Středa 24. dubna 1991

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Štindlovi, nyní bych požádal pana poslance Ježka, který se přihlásil do rozpravy se stanoviskem klubu poslanců ODA.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Seznámil bych vás se stanoviskem Občanské demokratické aliance tak, jak vzešla z její nedávno konané celostátní konference.

1. Územně správní reformu považujeme za možné provádět jedině postupně v dlouhodobější perspektivě a v souvislostech s ekonomickou reformou, respektive se všeobecnou společensko - ekonomickou transformací. Postup této reformy se musí odvíjet od nižších stupňů samosprávy ke stupňům vyšším.

2. Požadavek autonomie zemí musí být kladen do těsné spojitosti s požadavkem na decentralizaci a samosprávu menších územních celků, zejména obcí.

3. Jako jedno z východisek ke státoprávnímu uspořádání uznáváme, že Česká republika je tvořena třemi historickými zeměmi - českou, moravskou a slezskou. Autonomii jim však nelze přisoudit okamžitě a shora, může být pouze výrazem potřeby obyvatel mít rámec pro řešení vlastních záležitostí vhodnou formou. Nemůže znamenat omezení práv celků ostatních či narušení obecních principů demokratické společnosti.

4. Pozitivní naplnění těchto tezí spatřujeme v následujících krocích:

- dokončit proces samosprávy obcí

- na těchto základech vybudovat samosprávu větších přirozených územních celků s tím, že podmínky procesu, jímž se vytváří tato samospráva vyšších územních celků, musí být upraveny ústavou republiky.

Pokud se týče státoprávního uspořádání, hodláme se podílet na vypracování společného stanoviska, společného návrhu s Občanskou demokratickou stranou, s Občanským hnutím a nezávislými poslanci OF Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dále se přihlásil do rozpravy poslanec Volák se stanoviskem klubu poslanců ODS.

Poslanec Stanislav Volák: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, dámy a pánové. Dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem ODS k dané problematice.

Jakékoliv změny ve státoprávním a územně správním uspořádání nejsou samy o sobě cestou k ekonomické prosperitě a blahobytu občanů. Takové změny je nutno realizovat uvážlivě, postupně v dlouhodobější perspektivě a v úzké návaznosti na průběh ekonomické reformy se všeobecnou společenskou transformací.

Jelikož místní orgány jsou jedním ze základů demokratického systému, je základní jednotkou územní samosprávy obec. Teprve na základech fungující obecní samosprávy lze vybudovat samosprávy všech přirozených územních celků.

Za základní jednotku, v níž má být bezprostředně realizovaná státní správa, považujeme rovněž obec. Státní správa musí být decentralizována, aby mohla operativně řešit problémy daného území. Její výstavba musí dodržovat hlediska hospodárnosti, musí být maximálně jednoduchá a musí respektovat potřeby občanů v příslušném regionu. Za optimální proto považujeme dvoustupňovou strukturu u územních orgánů státní správy se všeobecnou působností.

Tendence, aby na území České republiky vznikaly spolkové státy, nejsou ničím jiným než snahou o vznik nových státních útvarů na území Čech, Moravy a Slezska, se všemi atributy, jež státu přísluší. Vycházíme z toho, že jedině demokracie, objektivní rozpočtová pravidla a racionálně i spolehlivě fungující daňový systém budou skutečnou zárukou toho, že bude docházet jak ke spravedlivému rozdělování finančních prostředků, tak k funkčnosti samosprávy i státní správy.

Podle našeho přesvědčení lze vyjádřit svébytnost přirozených regionů respektováním principů samosprávy, které jsou nejlépe rozpracovány v tzv. regionální variantě. Vyšší stupeň samosprávy může být řešen do příštích komunálních voleb na základě svobodné vůle obcí nebo jejich svazků. Tento proces by měla umožnit připravovaná ústava České republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Volákovi, dále se se stanoviskem klubu Občanského hnutí do rozpravy přihlásil pan poslanec Svoboda.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená vládo, pane premiére, paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté. Jsem zmocněn na tomto místě a v tomto okamžiku prohlásiti pouze, že své stanovisko přednese poslanecká skupina Občanské hnutí až v okamžiku, kdy se bude moci seznámit a prostudovat si zásadní a velmi hluboký projev pana premiéra. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášen se stanoviskem skupiny Nezávislých pan poslanec Čech.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, vážení přítomní, naše stanovisko je v podstatě totožné se stanoviskem Občanského hnutí, nemůžeme zatím dospět k jednoznačnému závěru, pokud neprostudujeme důkladně projev pana premiéra a stanovisko vlády.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Čechovi a tím tedy končí ten blok přihlášek, které se týkaly vystoupení zástupců jednotlivých klubů. Dále jsou do rozpravy přihlášeni ještě dva poslanci, dávám tedy slovo panu poslanci Čermákovi.

Poslanec Petr Čermák: Pane předsedající, vážené dámy a panové, slyšeli jsme stanoviska všech klubů, prosím nyní o přerušení schůze. Toto zdůvodňuji tím, že jsme za prvé neznali projev pana premiéra a za druhé tím, že je možné po projednání předložit společné stanovisko všech subjektů Občanského fóra. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, chtěl bych se teď zeptat zástupců jednotlivých klubů, respektive je vyzvat k tomu, aby nás seznámili se svými personálními návrhy na zástupce do skupiny, která bude připravovat návrh usnesení. Pak bych hned dal hlasovat o návrhu pana poslance Čermáka na přerušení projednávání tohoto bodu. Hlásí se pan poslanec Kasal, potom pan poslanec Ortman.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Za klub poslanců Křesťanskodemokratické unie navrhuji pana poslance Kubiše a pana poslance Bendu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, prosím pana poslance Ortmana.

Poslanec Jaroslav Ortman: Náš poslanecký klub deleguje do této skupiny pana poslance Antonína Hrazdíru a pana poslance Josefa Hájka.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, dále bych požádal o stanovisko zástupce klubu poslanců HSD, pana poslance Kadlece.

Poslanec Ján Kadlec: Hnutí za samosprávnou demokracii navrhuje do návrhové skupiny dr. Kryčera a dr. Stodůlku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, prosím o další návrhy, za klub Občanského hnutí pan poslanec Svoboda.

Poslanec Ivo Svoboda: Mohu za Občanské fórum sdělit jen to, že jména našich delegátů uvedeme až po přerušení, až se budeme moci poradit.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, prosím, pan poslanec Tatár.

Poslanec Milan Tatár: Za klub romských poslanců navrhujeme ing. Holomka.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, pan poslanec Štindl.

Poslanec Karel Štindl: Za poslanecký klub LDS navrhuji poslance Vladislava Vaňáka a sebe, poslance Štindla.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, prosím paní předsedkyně se hlásí o slovo.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěla bych jenom doplnit pana poslance Čermáka, i když s ním nejsem dohodnutá. Doporučovala bych schůzi přerušit pouze na 15 minut, poté pokračovat v normálním programu probíráním zákona o pornografii (veselost v sále, potlesk), myslím, že se mi povedl vtip dne. Teprve poté, kdy bude rozmnožen projev pana premiéra, by podle mého názoru bylo rozumné učinit delší přestávku na přípravu v klubech. Prosím, aby dal o tomto návrhu pan předsedající hlasovat. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, je zde tedy návrh na 15 minutovou přestávku, já se ptám sněmovny, kdo je pro? Prosím, pan poslanec Čermák se hlásí s faktickou připomínkou, musím přiznat, že se přihlásil těsně předtím, než jsem dal hlasovat, dávám mu tedy slovo.

Poslanec Petr Čermák: Já s tím souhlasím, ale doporučuji, aby přestávka byla 30 minutová, protože jinak je to formalita, vždycky se to protáhne a v přestávce by se sešel klub MKDP.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je zde tedy návrh na 30 minut místo 15, jestli jsem dobře rozuměl. Ještě někdo se hlásí s faktickou připomínkou? Není tomu tak. Dávám tedy hlasovat o tom, kdo je pro, aby schůze pokračovala v 18.15 hodin. Je to jasná většina a já si dovolím přerušit v tomto okamžiku schůzi na 30 minut.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych zahájil přerušené jednání schůze ČNR a konstatoval, že budeme pokračovat v projednávání bodu 6) a abych předal slovo panu poslanci Výbornému, aby nás seznámil se stanoviskem skupiny navrhovatelů.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající a zbývající poslanci ČNR, ať už zde, nebo na chodbách, navrhovatelé vycházeli z toho, že došlo k přerušení rozpravy, takže předpokládají, že v rozpravě se bude pokračovat. Zabývali se připomínkami z rozpravy vzešlé, co se týče problematiky navrhovaného zákona, jsou připraveni - pokud v rozpravě nevzejde pozměňovací návrh k § 4 - takový návrh vznést, aby byl v souladu se zákonem o přestupcích, přičemž na návrhu zákona navrhovatelé trvají a já, jako zástupce navrhovatelů, se ke všem připomínkám, jak byly v rozpravě řečeny, vyjádřím ve svém závěrečném slově v souladu s jednacím řádem.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Výbornému. Budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které jsou přihlášeni 4 poslanci: Pavela, Štindl, Sedláček, Hofhanzl. Dávám slovo panu poslanci Pavelovi. S faktickou poznámkou se ještě hlásí pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Měl jsem pocit, že těsně před přerušením se hlásil do rozpravy pan poslanec Oldřich Váca.

Poslanec Oldřich Váca: Já jsem svoji přihlášku stáhnul, protože jsem předpokládal, že rozprava bude již skončena. Novou přihlášku do diskuse případně podám.

Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající, dámy a pánové, nejsem právník, takže to možná nebude znít tak vznešeně jako z úst školených právníků.

Ke kompetenčnímu konfliktu mezi § 205 a navrhovaným zákonem se domnívám, že ta skutečnost, že někteří právníci v této záležitosti konflikt nevidí a jiní ano, svědčí o tom, že jde spíš o individuální názor, o osobní přístup každého z nich. Z toho důvodu se domnívám, že nemůže jít o kompetenční konflikt. Pokud se týká pojmu "ohrožení mravnosti", nechtěl bych vzpomínat, kolikrát jsme zde schvalovali zákony, kde se to takovými neujasněnými a neujasnitelnými pojmy hemžilo. Vzpomněl to ve svém vystoupení i pan poslanec Jakl. Kromě toho nedodržení tohoto navrhovaného zákona, by byl přestupek. Nemýlím-li se, pak "soudci" budou obce nebo jejich představitelé a domnívám se, že je zcela na místě, když si obce samy budou moci tento pojem vysvětlovat podle svých vnitřních podmínek. Jistě budou odlišně postupovat obce, kde bývá velký pohyb dětí a mládeže.

Vývody, které zaznívaly obavami o ohrožení tržního hospodářství, pokud by tento zákon byl přijat, snad nemohly být míněny vážně. Kromě argumentace, že máme 17leté, a bohužel i mladší matky, je zcela pochybená. Měli bychom udělat všechno proto, aby tomu tak nebylo, aby nebyla nadměrně brzy podněcována sexuální aktivita mládeže, k čemuž právě současný stav napomáhá. Hodně se mluví o devastaci životního prostředí. Chtěl bych upozornit, že existuje také devastace morální. Téměř všichni, i kuřáci, považujeme za zcela běžné, že kouřit nelze všude, aby nebylo ohrožováno zdraví těch, kteří nekouří. Dokonce i kuřáci sami se raději zdržují v místech, kde se nekouří. Je naší povinností zajistit, aby nebyla ohrožována mravní výchova dětí a mládeže a aby nebylo ohrožováno mravní cítění těch, které urážejí předměty, o nichž je v navrhovaném zákoně řeč.

Navrhuji proto, aby předložený zákon byl přijat. Kromě toho navrhuji, jako to učinil obdobně včera při jiné příležitosti pan poslanec Jakl, aby na závěr této schůze bylo přijato usnesení, iniciující FS k novelizaci 205 trestního zákona.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Pavelovi. Předávám slovo panu poslanci Štindlovi.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, původně jsem myslel, že přednesu nějaké stanovisko našeho klubu, ale k tomuto stanovisku jsme nedošli, tak alespoň pár svých osobních poznámek k diskusi.

Rád bych poznámkami předložený návrh podpořil. Domnívám se, že jak odpůrci, tak někteří zastánci tohoto zákona argumentují daleko za hranicemi, v nichž text návrhu figuruje a kam míří. Někteří argumentují tak, jako by šlo o mravnost jako takovou. Zákonu rozumím tak, že pojem mravnost je tam použit především k popisu jistého druhu zboží a že hlavní smysl návrhu je regulovat prodej jistého druhu zboží. Jiní zase argumentují v rovině, jako by šlo o svobodu podnikání, obchodu a reklamy. Domnívám se, že jisté omezení nakládání s jistými druhy zboží je běžné. Všichni známe jisté omezení v obchodu se zbraněmi, existuje zákonné omezení na reklamu cigaret atd. Doporučuji, abychom tuto argumentaci pustili ze zřetele, protože tady nejde o nic jiného, než aby prodejem jistého druhu zboží - nepřesně, jinak to není možné, nelze dojít k jednoznačné definici - nebyly některé skupiny obyvatel příliš agresivně vystavovány jistému tlaku, dojmům atd., které toto zboží vyvolává.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Štindlovi. Předávám slovo poslanci Sedláčkovi. Připraví se poslanec Hofhanzl.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení přátelé, chtěl bych také vystoupit na podporu tohoto zákona. Jako člen ústavně právního výboru bych chtěl říci něco k právní stránce věci.

Zákon je nutné vydat ze dvou důvodů.

Za prvé se častokrát říkalo, že si obec může tuto problematiku upravit sama vyhláškou. To může učinit pouze poté, co jí k tomu zákonem dáme zmocnění. Obec nemůže vyhláškou regulovat místo prodeje těchto předmětů, protože v zákoně o obcích je napsáno, že odmítnutí umístit provozovnu lze pouze z ekologických důvodů. Musíme provést částečnou nepřímou novelizaci zákona o obcích, aby obec mohla vyhláškou odmítnout umístění prodejny z těchto důvodů.

Za druhé je nutné přijmout zákon kvůli sankci. Obec nemůže vyhláškou ukládat sankce. Pokuty mohou být ukládány pouze na základě zákona. Znamená to, že pokud budeme chtít, aby za nepovolený prodej byla ukládána sankce, je nutno to ukládat zákonem.

Rozpředla se debata o otázce jak vymezit tyto předměty, co je mravné a nemravné. Domnívám se, že smysl tohoto zákona je zcela jiný. Smysl zákona není, aby vymezil, co je mravné a nemravné, ale to, aby tyto předměty byly prodávány v určitých místnostech. Tento zákon si neklade za cíl klasifikovat, co je mravné a co je nemravné.

Mám pozměňovací návrh k § 3, písm. a). Zde je zakázána reklama všech těchto prostředků. Navrhoval bych doplnit následující text: propagace těchto předmětů je možná jen v tiskovinách prodávaných v prostorách podle § 2. Jedná se o to, aby v časopisech, které budou v těchto prostorách prodávány, mohla být reklama na tyto výrobky. Myslím, že tuto propagaci bychom mohli umožnit.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Sedláčkovi. Dávám slovo poslanci Hofhanzlovi. Připraví se poslanec Váca.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená sněmovno, jsem prostá venkovská duše. Přesto si dovolím svůj názor. Dnešní povídání je odrazem duchovního stavu této země. Chtěl bych upozornit především pány poslance, že přihořívá. Před týdnem byl na Hradě Sládek, dnes jsou na Václavském náměstí Moravané a za branami města čekají barbaři.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Hofhanzlovi. Předávám slovo poslanci Vácovi. Do rozpravy se připraví poslankyně Marvanová.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, doufám, že si vzpomínáte, kdy naši staroslavnou místnost navštívil pan kardinál Tomášek. Toho dne jsme projednávali základní lidská práva a já byl tehdy ten, kdo vznesl požadavek práva na narození. Z toho můžete usuzovat, jaký je můj vztah k mravnosti. Přesto vše vám sdělím, že s navrhovaným zákonem nemohu souhlasit. Proč, pokusím se vám krátce objasnit.

Vyrůstal jsem v dobách, kdy donedávna nám vládli členové jedné politické strany. Celou tuto dobu bylo mnoho zakazováno, a k čemu to vedlo? Nevedlo to naprosto k ničemu. Veškeré zákazy se míjely účinkem a své místo si vše ve společnosti stejně potají hledalo. Dnes zde padlo mnoho slov o tom, co vše dát do samosprávy obcí. Osobně se domnívám, že ačkoli mohou být překážky v zákonech, že by toto právo mělo zůstat především v obcích, aby si obce mohly rozhodnout co a jak se bude v obcích prodávat, provozovat atd. Proto bych se nesoustřeďoval na zákon, který pokrývá celou Českou republiku, ale na takové zákonné úpravy, které by umožnily toto řešit obcím. Podle mého názoru je to jeden ze základních prvků samosprávy, kde si obec má rozhodnout sama.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Vácovi. Předávám slovo jubilejní, 20., diskutující poslankyni Marvanové. Připraví se poslanec Janeček.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP