Středa 24. dubna 1991

Poslanec Jan Kryčer: Mám faktickou poznámku. Dovoluji si vznést protinávrh, aby nyní zazněla společná zpravodajská zpráva, aby se vyjádřili předsedové jednotlivých klubů, neboť mám za to, že většina klubů má svá stanoviska připravena. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Štindl.

Poslanec Karel Štindl: Je mi líto, že musím vystupovat k technice projednávání. Domnívám se, že to, co požaduje pan poslanec Kryčer, není možné. Upozornil jsem na to již na předsednictvu při materiálu, který jsme dostali k jeho způsobu projednávání. Jestliže byl zde přednesen v podstatě návrh vlády, tak se vlastně nemáme nyní k čemu vyjadřovat jako předsedové klubů. Vyslechli jsme právě velmi komplikovaný text, k němuž bychom se měli vyjádřit a vyslechli jsme řeč, která měla určité aspekty návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Padl zde návrh na přerušení schůze, pan poslanec Čech ho časově neupřesnil, nicméně dám o tomto návrhu přerušení schůze na 45 min., nebo vzhledem k závažnosti na 60 min., hlasovat.

Hlas z pléna: Pokud máme zaujmout stanovisko k projevu pana premiéra, potřebujeme mít tento projev písemně. Toto bychom měli mít na paměti, až se budeme nyní rozhodovat. Podle mého názoru - a je to názor klubu KDU - by mohla zaznít stanoviska, jak navrhoval pan poslanec Kryčer, pak by schůze byla přerušena a mezitím by kancelář připravila písemný projev pana premiéra. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za další názor. Rozuměl jsem tomu tak, že by se chtěly kluby nějakým způsobem vyjádřit, až budou přednášet svá stanoviska.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážení kolegové, domnívám se, že při schůzce předsedů klubů byl jednoznačně všemi akceptován postup, který zde navrhl poslanec za HSD. Byl to postup naprosto rozumný, protože po přednesení stanovisek předsedů klubů by se kluby mohly sejít a znát souhrnný postoj sněmovny, v závislosti na postoji poslaneckých klubů i vlády.

Doporučuji, abychom hlasovali podle tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Byl bych nerad, aby se rozběhla rozprava, protože je mou povinností dát hlasovat o návrhu poslance Čecha bez rozpravy. Je návrh na přerušení schůze na 60 minut. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? (69)

Kdo je proti? (86)

Tento návrh nebyl přijat. Budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu.

Nyní bych dal slovo společnému zpravodaji výborů ČNR, poslanci Hrazdírovi, aby přednesl stanoviska výborů ČNR k tomuto bodu.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, problém, jehož řešením se budeme v nejbližších hodinách věnovat, patří beze sporu mezi nejzávažnější politická rozhodnutí ČNR v tomto volebním období. Prolíná se naším jednáním již po několikáté s tím, že jsme byli svědky mnoha racionálních a emotivních vystoupení v tomto smyslu. Proto 14. února ČNR rozhodla, že se bude touto otázkou s plnou vážností a odpovědností zabývat na svém dubnovém zasedání. Příprava dnešního jednání probíhala podle harmonogramu zpracovaného předsednictvem a schváleného plénem ČNR 28. února t. r.

Co bylo řečeno o plénech ČNR, platí i o výborech. Také zde se problematika postavení Moravy a Slezska promítala v mnoha jednáních. Po prvé konkrétně v listopadu loňského roku, kdy všechny výbory posoudily návrh koncepce zemského zřízení předloženého Hnutím za samosprávnou demokracii, Společností pro Moravu a Slezsko. Pro řadu nedořešených ustanoveních byl tento podklad vrácen k dopracování, avšak mezitím skončila svou práci komise vlády ČR, která předložila k závěrečné diskusi vládě a následně ČNR 4 varianty řešení.

Podruhé problematiku státoprávního či územně správního uspořádání projednávaly výbory ČNR v minulém týdnu. Při svých jednáních byly však vystaveny určitému časovému napětí. Vláda sice předložila řadu podkladových materiálů, které mohly pomoci orientaci poslanců v otázkách předností, nevýhod či výhod jednotlivých variant politických, ekonomických, i legislativních dopadů každé z nich, bohužel podklady se nepodařilo předložit v dostatečném časovém předstihu.

Přesto se domnívám, že s ohledem na to, že všechno bylo k těmto otázkám na půdě ČNR již řečeno, mají všichni poslanci dostatečné povědomí o problému, o němž máme rozhodnout. K ujasnění názoru jistě přispěly i výsledky průzkumu veřejného mínění, provedeného ČSAV a Institutem pro výzkum veřejného mínění, které jsme měli k dispozici alespoň v posledním týdnu. Připomínám tato fakta pro dokreslení společné zprávy výborů ČNR, která je velmi stručná. Dokladuje pouze, že ve výborech ČNR se nepodařilo dosáhnout společného názoru na řešení. Pouze 6 výborů přijalo usnesení. Výsledek pěti je uveden ve společné zprávě, výbor pro životní prostředí a urbanismus uzavřel jednání konstatováním, že nedospěl k jednotnému stanovisku. Pro úplnost vašich informací však musím doplnit, jak probíhala jednání v ostatních výborech.

Výbory národohospodářský, petiční, pro právní ochranu a bezpečnost a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu se po rozpravě přiklonil většinou přítomných členů k variantě spolkové či federativní republiky, a to v počtu: národohospodářský výbor 10 ze 16 přítomných, výbor petiční pro právní ochranu a bezpečnost 11 ze 14 přítomných a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu 11 z 15 přítomných poslanců. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví po rozpravě nepřijal stanovisko k žádné z předložených variant.

Z toho, co jsem uvedl, vyplývá, že pro nejednotnost našich názorů nebylo možno připravit jednoznačný a většinou poslanců přijatelný návrh usnesení ČNR. Předsednictvo proto doporučuje plénu, aby byla vytvořena tzv. návrhová komise, do níž delegují své zástupce jednotlivé kluby v ČNR a která připraví návrh usnesení i ve více variantách podle charakteru stanovisek klubů, případně rozpravy.

Chtěl bych se zmínit ještě o jedné záležitosti. Z usnesení výborů je zřejmé, že se soustředily především na otázky státoprávního uspořádání a správní členění, koncepci místní správy ponechaly poněkud stranou. Myslím, že lze přijmout závěr, že prvotní je rozhodnutí o uspořádaní republiky a následně je možné si vyčlenit ještě určitý čas pro hlubší prostudování správní reformy a rozhodnutí o její realizaci s cílem přiblížení státní správy co nejblíže občanům.

Vážení kolegové, vážené kolegyně, co říci závěrem? Na ČNR bylo doručeno velké množství nejrůznějších petic, návrhů, dopisů občanů i kolektivů. V převážné většině se kloní k tomu, aby Moravě a Slezsku bylo přiznáno samosprávné právní postavení v rámci československého federativního státu, aby byla respektována historická identita a určitá samostatnost, kterou Morava a Slezsko požívaly, i když byly součástí Českého státu. Jsou zde i názory opačné, byť v menším množství.

Důvod, pro který tyto dopisy připomínám, jen ten, abychom si uvědomili, že jsme pod zorným úhlem snad více než kdy jindy mnoha našich občanů. Byl bych proto velmi rád, kdybychom o tak závažné otázce, jakou jistě státoprávní uspořádání je, jednali racionálně, bez emocí, s ohledem na všechny budoucí výsledky našeho rozhodnutí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Hrazdírovi. Otevírám rozpravu k tomuto bodu jednání. Jako první se přihlásili zástupci poslaneckých klubů. Nejprve dám slovo zástupci poslaneckého klubu Hnutí pro samosprávnou demokracii, Společnost pro Moravu a Slezsko. Předávám slovo předsedovi klubu, poslanci Kadlecovi.

Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Přečtu vám stanovisko HSD v ČNR.

Domníváme se, že hlavním cílem nového státoprávního uspořádání, v němž se sjednocují všechna ostatní hlediska, je zvýšit hospodářskou sílu našeho státu a zabezpečit všestranný kulturní a společenský rozvoj národů, oblastí i jednotlivců. To předpokládá zajistit takovou demokratickou strukturu státoprávního uspořádání, která by jako přirozené celky respektovala území, na nichž žijí základní státotvorné skupiny obyvatelstva našeho státu, slovenskému národu zajistí přitom rovnoprávnost ve federálních orgánech.

Předpokladem pro tvorbu nové koncepce státoprávního uspořádání je převzetí základních politických principů, které jsou dodnes živé a pro stát přirozené. Federace ve státoprávním uspořádání by měl být složený stát vytvořený jednotlivými členy, buď zemskými, případně národními pospolitostmi na základě ústavní a společné dohody, v níž se rovnoměrně uplatňují i jiná kritéria tvorby federativních celků než kritérium etnické a v níž se v případě vícenárodní federace čisté nebo smíšené formy - jednotlivé národy vzdávají státního oddělení od sebe navzájem. Federativní členění nechť vychází ze dvou možných a dostatečně státotvorných principů národního sebeurčení na straně jedné a omezených státoprávních tradic na straně druhé.

Administrativně centralistický systém řízení je neslučitelný s rozvojem demokracií. Sleduje-li federace naší republiky státotvornou sílu slovenského národa, neměl by model, od něhož chceme, aby harmonicky fungoval, vynechat existenci podobně fungující a účinné síly politické společnosti na Moravě a ve Slezsku, které se v průběhu času rychle integrují.

Dualistický model byl však koncipován výlučně podle kritéria jednoho, a to národního, nemůže tudíž respektovat zvláštnost Moravy se Slezskem a Čech a nutně potlačuje spontánní vůli Moravanů a Slezanů po samosprávě.

Naproti tomu trialistický model není v rozporu s řešením národnostní otázky v našem státě. Plně respektuje práva Slováků na sebeurčení, ale nad to výhodou tohoto modelu je to, že zároveň řeší postavení, práva a potřeby moravské a slezské větve českého národa. Dualistická koncepce posiluje latentní konflikty. Místo, aby je uvolňovala, vytváří pro jejich zostřování značné předpoklady.

Je nebezpečí, že stát takto uspořádaný bude po čase prožívat krizi.

Co se týká územně správního členění, staví se klub poslanců HSD - Společnost pro Moravu a Slezsko, za variantu zemskou. Na základě uvedených skutečností předkládáme následující návrh usnesení. Česká národní rada ukládá svým orgánům a vládě České republiky podporovat při přípravě nových ústav variantu státoprávního uspořádání předpokládající přeměnu ČSFR ve stát tvořený třemi rovnoprávnými subjekty.

Česká národní rada dále ukládá svým orgánům a vládě České republiky podporovat, aby v nové federativní ústavě byla tato varianta státoprávního uspořádání buď přímo vyjádřena anebo upraven postup pro její vznik.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kadlecovi.

Dále se do rozpravy přihlásil předseda klubu KDU, pan místopředseda Kasal.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, chtěl bych vás seznámit se stanoviskem klubu poslanců Křesťanskodemokratické unie k státoprávnímu uspořádání. Otázka státoprávního uspořádání je nepochybně jedním z nejdůležitějších úkolů, které před ČNR stojí. To, že se ČNR může, ba i musí k otázce státoprávního uspořádání vyjádřit, je jistě nutno považovat za historický okamžik v dějinách našeho státu.

Poslanci našeho klubu se problematikou současného i budoucího státoprávního uspořádání na svých schůzích opakovaně zabývali. Jsme si vědomi, že celou naši společnost čeká složité období. Že občané od parlamentu právem očekávají především vytvoření takových podmínek, které by umožnily rychlý a úspěšný průběh ekonomické reformy. Přesto je otázku státoprávního uspořádání nutno řešit, neboť od parlamentu vzešlých z loňských voleb se očekává přijetí nových ústav. Přijetí stanoviska poslanců ČNR k této záležitosti je dle našeho názoru nezbytné a není nahraditelné stanoviskem jakékoliv jiné instituce.

Vědomi si této politické odpovědnosti upozorňujeme na východiska, která vedla k zásadnímu stanovisku poslanců klubu KDU:

1. Výhody společného státu Čechů a Slováků a dalších národností jsou nesporné a drtivá většina obyvatel obou stávajících republik tento fakt nezpochybňuje.

2. Unitární československý stát byl v roce 1968 přeměněn na federaci České republiky a Slovenské republiky a nelze očekávat, že by se zejména obyvatelé Slovenské republiky chtěli navrátit k původnímu typu státoprávního uspořádání Československa.

3. Dvoučlenná federace se ukázala být značně problematickým řešením a nedává dobré vyhlídky pro budoucí existenci společného státu.

4. Domníváme se, že rozdělení kompetencí i ve vícečlenné federaci nezávisí na počtu subjektů, které ji tvoří. Kvalitu vzájemných vztahů ve federaci chápeme spíše jako obraz ochoty všech subjektů federace určité kompetence si ponechat či je předat.

5. Zdůrazňujeme, že poslanci našeho klubu považují legitimitu ČNR za nezpochybnitelnou, ať již bude přijato jakékoliv usnesení. Poslanci ČNR z Čech, či Moravy či ze Slezska byli zvoleni ve svobodných volbách a mají tedy mandát obyvatel těchto zemí. Distancujeme se od jakýchkoliv nátlakových akcí a od ultimativních prohlášení některých předních exponentů určitých politických seskupení, kteří legitimitu ČNR považují za podmíněnou jednostranným rozhodnutím právě v otázce státoprávního uspořádání.

6. Jsme toho názoru, že zvolená forma státoprávního uspořádání by měla být výhodná pro obyvatele Čech, Moravy a Slezska i Slovenska.

7. Politické rozhodnutí o charakteru a tvaru federace je základní. Způsob, jakým bude toto rozhodnutí realizováno, považujeme při dodržení všech ústavních norem za záležitost legislativní.

Z výše uvedeného, ale i z dalších důvodů, se poslanci klubu KDU rozhodli podporovat takovou variantu uspořádání, kde by Českou a Slovenskou Federativní Republiku tvořily tři či více rovnoprávné subjekty. Navrhujeme proto následující usnesení:

ČNR ukládá svým orgánům a vládě České republiky podporovat při přípravě nových ústav variantu státoprávního uspořádání předpokládající přeměnu ČSFR ve federativní stát tvořený nejméně třemi rovnoprávnými subjekty.

Děkuji za pozornost. (Dlouhotrvající potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kasalovi. Nyní bych předal slovo panu poslanci Ortmanovi, aby nás seznámil se stanoviskem klubu poslanců KSČM.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové, klub poslanců za KSČM v ČNR podporuje státoprávní uspořádáni ČSFR založené na principu federace, jejíž subjekty vycházejí z národního nebo územního základu. Za nedílnou součást demokratické společnosti přitom považujeme ucelenou koncepci samosprávy. Její vytváření by mělo vycházet od samosprávy obcí až po samosprávu na úrovni zemí.

Spatřujeme v ní systém, který zabrání zneužívání centrální moci při rozhodování o věcech bezprostředně se dotýkajících života lidí v obcích i v územních celcích. To předpokládá i vytvoření dostatečné ekonomické základny, která zajistí její fungování. Náš poslanecký klub proto navrhuje, aby se ČNR vyslovila pro vznik další roviny samosprávy, a to samosprávy na úrovni zemí. Pro výkon státní správy doporučujeme ponechat, a to nejméně v tomto volebním období, stávající stupně - obec, okres, republika. Kritérium pro fungovaní státní správy spatřujeme v její efektivnosti a v co největším přiblížení občanům.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Dále se přihlásil do rozpravy pan poslanec Holomek se stanoviskem klubu poslanců Rómů.

Poslanec Karel Holomek: Pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci. Klub poslanců Rómů se jen zřídkakdy vyjadřuje k problémům, které zdánlivě nesouvisí s řešením jejich otázek. Tentokrát tak chce učinit. Klub poslanců Rómů se vyjadřuje pouze ke státoprávnímu uspořádání, a to v jednoznačné podpoře spolkového státu s nejméně třemi členy.

Toto uspořádání pokládáme za perspektivní i s ohledem na dosažení politické stability. Jestliže je už ohrožena, pak je její dosažení prvořadým úkolem i při řešení otázek ekonomických. To chápeme v jednotě. Územně správní uspořádání v rámci České republiky by mělo tuto perspektivní variantu uvažovat. Přitom pokládáme za důležité zdůraznit, že řešení všech základních otázek Rómů lze uskutečnit jen ve společném státě. Spolková varianta je přijatelná námi všemi, zatímco na uspořádání v rámci České republiky se v názorech různíme. Takový stav, jak se zdá, je obrazem rozporů i uvnitř jiných hnutí.

Jednání se SNR s takto vysloveným postojem nepokládáme předem za ztracené. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Holomkovi, dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Štindl se stanoviskem klubu Liberálně-demokratické strany.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážená sněmovno, stanovisko LDS, které přednesu, je o něco stručnější, než jsem původně předpokládal v důsledku vystoupení pana premiéra zde.

Základní prvky našeho postoje k této věci jsou tyto: Liberálně demokratická strana hodlá požadovat, aby ČNR a česká vláda usilovala o reformu tohoto státu ve vícečlennou spolkovou formu nebo vícečlennou federální formu, což považujeme za téměř totéž.

Dva hlavní důvody, které nás k tomu vedou, je to, že formu, o níž hodláme usilovat, považujeme za velmi perspektivní pro prohlubování občanských základů naší státnosti. Za druhé - že tato forma nám usnadňuje úkol, který jsme si dali již před svobodnými volbami, to jest návrat do Evropy a evropských poměrů.

Co se týče zemského zřízení, považujeme otázky samosprávy v ČR, ať budou již zřízeny jakkoli - my se kloníme ke zřízení zemské samosprávy na Moravě - považujeme je však za předstupeň ve směru naznačeného úsilí české politiky o spolkový stát.

Třetí, co považuji za důležité z našeho stanoviska říci, že jsme přesvědčeni o tďm, že všechny kroky, které tímto směrem budou podnikány, se musí dít na půdě institutů zastupitelské demokracie a podle pravidel zastupitelské demokracie.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP