Poslanec Vladimír Šuman: Po vyslechnutí
argumentů především právního
charakteru doporučuji, abychom teď odhlasovali přestávku
v jednání s tím, že by se zároveň
sešli předkladatelé, zvážili především
právní aspekty problému a oni sami by se
vyjádřili k tomu, zda nechtějí tento
návrh této podobě vzít zpět
nebo přerušit projednávání. Od
nich by to bylo zodpovědné, protože rozprava
může být velice dlouhá a po právní
stránce bychom hlasováním mohli dojít
k něčemu, co by nebylo čisté.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
za poznámku. Je to výzva směrem k navrhovatelům,
kteří musí zvážit, jak se k tomu
postavit. Někteří navrhovali neprojednávání,
byl bych rád, aby specifikovali případný
návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu s odůvodněním a s návrhem
na to, kdy se v projednávání bude pokračovat.
Jestliže tomu tak není, předám slovo
kolegovi Vácovi a budeme pokračovat v rozpravě.
S faktickou poznámkou se hlásí kolegyně
Moserová.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Vzhledem k
možné kolizi s trestním zákonem, o které
zde bylo mnohokrát hovořeno a vzhledem k možným
doplňkům, které by prospěly návrhu
zákona, navrhuji, aby bylo jednání o návrhu
zákona přerušeno a zákon byl znovu přikázán
k projednání výborům.
Poslanec Vladimír Šuman: Navrhl jsem přestávku,
o tom se hlasuje bez rozpravy.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: S poznámkou
se hlásí poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážení
kolegové, domnívám se, že první
procesní návrh vznesl kolega Šuman, který
navrhl přestávku. Mělo by se o tom hlasovat.
Nepochybuji také o tom, že bychom se s ostatními
navrhovateli, dovolil bych si poprosit ministra Richtera. O tomto
návrhu jsme ještě nehlasovali.
Pokud paní poslankyně Moserová navrhla, aby
bylo projednávání zákona přerušeno
a věc přikázána zpět výborům,
domnívám se, že takový postup by správný
nebyl, protože výbory už návrh zákona
projednaly. Mohl by přicházet v úvahu postup,
aby výbory zaujaly stanovisko.
Ale tento zákon nebo tento návrh zákona už
je na pořadu, může být přerušeno
projednání. Byl bych pro to, jestli mohu, abychom
nejprve hlasovali o návrhu poslance Šumana.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji za pomoc v tomto okamžiku.
Paní poslankyně Moserová se hlásí
ještě s jednou faktickou poznámkou.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Beru návrh
zpět.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, bere svůj návrh zpět. Děkuji.
Nyní bychom měli dát hlasovat o návrhu
na přestávku. Dejme tomu 20 minut, ve kterých
by měli šanci navrhovatelé se ještě
sejít a poradit. (Hlasuje se.)
Děkuji.
Kdo je proti? 3 hlasy proti, děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 15, děkuji.
Konstatuji, že jsme hlasováním rozhodli o přerušení
schůze na 20 minut. Je 15.31, sejdeme se v 15.50.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, prosím, abyste zaujali místa tak, abychom
mohli zahájit přerušené jednání.
Vzhledem k tomu, že se tato sněmovna hlasováním
před přerušením dnešního
jednání v poledne rozhodla jednak pro to, že
bude hned na začátku odpoledního programu
zařazeno projednávání tisků,
které se týkaly zákona o možnosti ohrožení
mravnosti, ale v okamžiku, kdy se dostaví členové
vlády a pan premiér, bude toto projednávání
přerušeno a bude dána možnost panu premiérovi
vystoupit k bodu státoprávního a územně
správního uspořádání
ČR, dovoluji si vám oznámit, že tedy
nyní přicházíme k projednávání
bodu podle původně schváleného programu
Je to, jak jsem byl upozorněn i zástupcem navrhovatele
v souladu s rozhodnutím sněmovny z dopoledního
jednání. Chtěl bych požádat tedy
pana premiéra České republiky, aby se ujal
úvodního slova k tomuto bodu.
Předseda vlády Petr Pithart: Vážený
pane předsedající, vážené
předsednictvo, vážena Česká národní
rado, ze všeho nejdříve bych se rád
pokusil zformulovat základní východisko vlády
při úvahách na dané téma. Konstatuji,
že otázka územně správního,
respektive státoprávního uspořádání
není v této chvíli prioritou vlády
číslo 1. I když se touto otázkou vláda
zabývala, zabývá a hodlá zabývat,
jsme přesvědčeni, že prioritou číslo
jedna je ekonomická transformace. (Potlesk.) A že
žádné nátlakové akce nás
nemohou přesvědčit o opaku.
Tato transformace musí proběhnout v jediném
makroekonomickém rámci. Již na tomto místě
neváhám připomenout riziko, které
je s uvažovaným zemským zřízením,
zejména v jeho maximalistické verzi, spojeno. Stejně
jako z různých míst Slovenska lze slýchat
o specifičnosti, která vyžaduje zvláštní
uzpůsobení scénáře ekonomické
transformace, objevují se upozornění i na
specifičnost moravskou - také v ekonomickém
smyslu. V souvislosti s údajným vykořisťováním
Moravy a s propočty, které dokazovaly, že na
Moravě se vyrobí víc, než se tam spotřebuje,
že na Moravě je vyšší produktivita
práce než v Čechách, již také
zazněly požadavky zvláštního reformního
postupu v podnikové, tedy mikroekonomické sféře
alespoň v některých moravských regionech.
Tím by však vznikly jakési rezervace zvláštního
hospodářského režimu, které by
zůstaly uzavřené makroekonomickému
prostoru. Ten však musí být jediný a
tentýž, ať jde o Čechy, Slovensko nebo
o Moravu. Nikdy se nám nesmí ztratit ze zřetele,
že ekonomická transformace, o níž usilujeme,
je především hlediskem makroekonomickým,
pro všechny stejným, takovým, které
nelze relativizovat poukazy na nějaké zvláštní
podmínky. Požadavek dalšího scénáře,
tentokrát moravského, proto pokládám
za nebezpečný a včas na to upozorňuji.
(Potlesk.)
Vláda vychází ze tří konstant.
Především vláda bude podporovat proces
decentralizace státní správy a samosprávy.
Základní jednotkou územní správy
je pro vládu obec. Proces decentralizace státní
správy je třeba dokončit přenesením
působnosti na obecní úřady a na pověřené
obecní úřady tak, aby se tyto úřady
staly prvním stupněm státní správy
se všemi důsledky. Z toho pro vás plyne, že
teprve na těchto - dnes ještě nehotových
- základech lze postupně budovat samosprávu
větších územních celků.
Uznáváme-li, a vláda to uznává,
že Česká republika je - historicky vzato -
tvořena třemi zeměmi, tvrdíme zároveň,
že autonomie těchto zemí nemůže
v žádném případě znamenat
omezení práv nižších celků.
Za problém, který souvisí s decentralizací,
také pokládáme proces posilování
ekonomické nezávislosti, která zdaleka nemůže
znamenat soběstačnost základních jednotek
státní správy a samosprávy. Děláme
vše pro rozumné urychlení daňové
reformy. Podle našich propočtů např.
daň z nemovitostí, pokud by byla instalována
od začátku příštího roku,
by znamenala pro 60 - 70 % malých a menších
obcí soběstačnost.
Z imperativu decentralizace vyplývá pro vládu
druhá konstanta, požadavek zachovat dvoustupňovou
státní správu. Třístupňová
státní správa podle zkušeností
ze světa znamená téměř pravidelně
degradaci obcí a míst. Proto v našich zkusmých
úvahách o státní správě
na zemské úrovni nepočítáme
se státními orgány se všeobecnou působností.
Konečně třetí konstantou je procesuální
charakter změn, které jsou před námi.
Vláda trvá na tom, že reforma státní
správy a samosprávy nesmí být jednorázovou
kampaní. Vytváření plnohodnotného
zemského zřízení - dohodneme-li se
na něm, tedy chápeme jako proces a toto zřízení
jako jeho eventuální výsledek. Část
naší veřejnosti na Moravě vychází
z představy zemské samosprávy jako hotového
systému, který má být Moravě
jednoduše vrácen na základě rozhodnutí,
nebojím se oktroje shora. Shora se však bohužel
dá samospráva pouze zrušit. Nelze ji jednorázově
obnovit, stejně jako nelze obnovit jednorázově
žádný civilizační výtvor.
Potvrdí nám to pohled na kteroukoliv oblast života
naší společnosti od zdravotnictví a
školství, přes privatizovanou obchodní
síť až po daňový a rozpočtový
systém. Pokud někdo tvrdí opak, lze to pokládat
za projev naivity nebo dobrodružnosti nebo dokonce skrytých
špatných úmyslů.
Je možné, že toto stanovisko vyvolá projevy
nespokojenosti. Slýchávám například,
že na území bývalé NDR byly bývalé
spolkové země obnoveny jednorázovým
aktem. Ano, status celé NDR byl proměněn
jednorázovým aktem. Zdaleka tam však nedošlo
k obnově zdravých společenskoekonomických
funkcí. V této části Německa
panuje v této době spíše chaos. Je možné,
že někteří oponenti budou prohlašovat,
že takto uvažující česká
vláda je proti samosprávě Moravy. Není
tomu tak. Česká vláda, jak vyložím
dále, uvažuje velmi konkrétně o samosprávě
větších přirozených celků,
tedy také o eventualitě zemského zřízení.
Ale pokládá ji - opakuji - za výsledek procesu.
Tomuto procesu chce napomáhat. Vstřícný
postoj k tomuto požadavku dokazuje ostatně tím,
že vždy byla, je a bude ochotna se tímto problémem
zabývat, že se jím skutečně zabývá,
i když - opakuji - v dnešní době nejde
o prioritu číslo jedna.
Za další konstantu, za další imperativ,
pokládám stabilitu. Vláda soudí, že
právě proto, že vývoj územně
správního uspořádání
je kontinuálním procesem, je třeba garantovat,
že se nebude stále měnit docela všechno.
Že dosavadní rozsah a rozhraničení okresů
se nebude měnit nejméně do nejbližších
komunálních voleb. Okresní úřady
by měly mít jistotu fungování nejméně
na ony čtyři roky.
Poznámka na okraj: v této časové perspektivě
třeba říci, že odmítat pro budoucnost
apriori oblastní zřízení, by bylo
stejně pošetilé, jako je zítra začít
zavádět. Aby se ukázalo v přirozeném
organickém, zdola spontánně iniciovaném
procesu integrace, zda na příště okresy
či oblasti nebo větší okresy, jak se
někdy přesněji říká,
je třeba umožnit, ba podporovat sdružovací
procesy obcí a měst.
Bude tedy potřeba patrně vrátit se k původnímu
návrhu zákona o obecním zřízení
a umožnit vytváření svazku obcí,
jímž by obce mohly svěřit některé
ze svých pravomocí. Pravděpodobně
však také bude nutné původní
návrh zákona doplnit o ustanovení umožňující
jistou míru kontroly hospodaření těchto
svazků. Vycházejíc z těchto východisek
a z těchto konstatování vláda soudí,
že otázku územněsprávního
uspořádání nelze dnes řešit
v rámci uspořádání státoprávního.
Vícečlenné uspořádání
státu, federace či spolku, pokládáme
za optimální, ale nebudeme o něj usilovat
ani dnes ani v době, která nám zbývá
do přijetí ústav. Zdá se vskutku,
že dvoučlenná federace na národním
principu je velmi křehkým pojmem, a že je nerozlučně
spojena s obtížně předvídatelnými
ústavními těžkostmi, zejména
pokud jde o požadavek vyloučení majorizace.
Vícečlenné uspořádání
troj či více spolek, troj či více
federace má také tu podstatnou váhu, že
legitimita orgánů takto uspořádaného
státu se odvozuje z politické vůle lidí
jako občanů, nikoli jako příslušníků
národa.
Řekl jsem, že tato varianta není bohužel
pro dohlednou dobu schůdná. Musím se pokusit
vysvětlit proč. Situace prostě není
zralá, půda není připravena. Slovenská
stanoviska jsou nejednoznačná, ba protichůdná,
stále se mění. Slovenská politická
reprezentace je tímto projektem zkrátka zaskočena.
Konečně, ale nikoli nakonec, není tu dosud
konstituována Morava, třetí nebo čtvrtý
člen uvažovaného spolku. Toto uspořádání
by podle našich představ muselo být totiž
srovnatelné s podobným uspořádáním
středoevropského typu, Německa, Rakouska
či Švýcarska. Ústřední
moc je tam však poměrně silná. To nikterak
neodpovídá dnešním slovenským
představám o rozdělení odpovědnosti,
ani slovenským představám o zárukách
proti možné majorizaci jednotlivých členů
spolku či federace. Naše představa je pouze,
řeknu to
obrazně 1:1. Záruky proti majorizaci jednoho z členů
jsou absolutní, záruky proti kterémukoli
z členů by vedly nevyhnutelně k zablokování
celého rozhodovacího procesu.
Dalším podstatným rizikem z našeho hlediska
je již zmíněná, dodnes nevyjasněná
otázka tzv. specifičnosti Slovenska, jedné
či dvou reforem. K tomu ještě připočtěme,
že dnešní nepolitická scéna Slovenska
je nestabilní a nepřehledná.
Trvat dnes na vícečlenném uspořádání
by podle našich úvah mohlo vést také
nejen ke komplikacím, ale i k zablokování
procesu tvorby ústav. Není-li podle mínění
vlády České republiky možné řešit
územně správní uspořádání,
státoprávní uspořádání,
vraťme se k úvahám o variantě zemského
uspořádání.
Vláda dává České národní
radě v úvahu zemské uspořádání
jako první obezřetný krok v procesu, který
by nesměl být konstruován jako nezvratný.
Podmínkou rozhodnutí k takovému uspořádání
musí však být kladná odpověď
na tři otázky.
Za prvé, takovéto uspořádání
by mělo smysl a bylo by funkční, kdyby Česká
národní rada uznala, že je záhodno,
aby zemské orgány odpovídaly za rozpočet
podle zemí, měly přímý vztah
k rozpočtům okresních úřadů,
tedy za předpokladu, že by státní rozpočet
měl vztah pouze k zemských orgánům
a k jejich rozpočtům. Vláda soudí,
že zemské orgány by mohly vykonávat
tyto funkce s větší znalostí a objektivněji
než republikové ministerstvo. Přímý
vztah ministerstva financí k 75 okresům je přinejmenším
administrativně náročný, a i když
pracujeme na objektivnějších a průhlednějších
pravidlech rozdělování dotací, nelze
popřít, že bližší vztah země
k okresům zaručuje větší míru
citlivosti.
Druhá otázka. Zemské zřízení
by mělo dále smysl, kdyby bylo pochopeno jako nejúčinnější
a nejrychlejší prostředek k zjednodušení
státní správy. Kdyby totiž krajské
dekoncentrované orgány státní správy,
kterých je dnes dvanáct a které jsou zdůvodňovány
potřebou kvalitnějšího odborného
řízení a finanční samostatnosti
jednotlivých oborů, byly převedeny na zemské
dekoncentráty, už tím by došlo k jejich
početnímu snížení ze sedmi na
tři, a rovněž by se snížily náklady
na zabezpečení výkonu státní
správy.
Pokud hovoříme o státní správě
na zemské úrovni opakuji, že vláda by
v takovém případě nepředpokládala
orgány státní správy se všeobecnou
kompetencí. Dvoustupňový systém musí
být zachován, protože musí být
zachováno základní postavení obcí
a měst. Kdyby bylo shledáno, že zemské
orgány státní správy mají mít
jisté funkce v přerozdělovacím mechanizmu,
či měly-li by mít i nějaké
vlastní zdroje, musely by mít také svůj
samosprávný protějšek. Zemské
orgány samosprávy, ať by se jmenovaly jakkoli,
by podle názoru vlády měly vzniknout nepřímými
volbami z nejnižší, tj. základní,
nejdůležitější úrovně
samosprávy, t. j., samosprávy obcí a měst.
Nepřímé volby, nehledě k tomu, že
by byly nesrovnatelně méně nákladné
než volby přímé, by zaručily,
že mezi politickou strukturou místních zastupitelstev
na jedné straně a Českou národní
radou na druhé straně by se neocitl eventuelně
nesourodý prvek. Přímé volby by totiž
mohly dokonce zproblematizovat funkčnost České
národní rady, mohly by vést k politické
destabilizaci. Nepřímé volby bychom ovšem
nechápali jako definitivní řešení,
ale jako první k rok na cestě, rozhodneme-li se
po ní jít k demokratickému utváření
tohoto stupně samosprávy.
Je tu konečně ještě třetí,
možná rozhodující otázka. Myslíme-li
to s budoucím vícečlenným uspořádáním
státu na územním principu vážně
a konstatujeme-li nemožnost jeho bezprostřední
realizace, třeba zvážit, zda by nebylo vhodné
učinit věrohodný krok k němu. Kdybychom
se tak rozhodli, tak bychom v naší části
státu nesamozřejmost takového budoucího
uspořádání učinili pro příště
samozřejmější. Vytvořili bychom
institucionální předpoklad pro to, aby bylo
na pořadu dne k němu blíže až dnes.
Shrnuji: Zemské uspořádání
pokládáme za možné, nikoli za nutné.
Vidíme v něm jisté výhody, ale uvědomujeme
si i nemalá rizika, která nesmíme zatajit
a která musíme zdůraznit. Činím
to nikoliv náhodou a teď na závěr. Morava
je víc než nejednotná. Troufám si říci,
že každý, kdo se představuje jako hlas
Moravy, poněkud přehání, abych to
vyjádřil eufemisticky. Proto jsme volili řešení
pragmaticky realistické, zároveň nikoliv
nezvratné. Se zemským zřízením
navíc nemůže být spojena otázka
zemských hranic. Jejich vytýčení bude
velmi obtížné a už vůbec bych nezáviděl
tomu, kdo by dnes vytyčoval hranice mezi Moravou a Slezskem.
Přitom takovouto hranici by bylo třeba vytyčit,
neměli-li bychom vystavět znovu vratkou stavbu,
která by byla zase jen pyramidou dualismu, tj., kdyby země
byly jen 2 a republiky také 2.
Vracím se k úvodu svého vystoupení.
Prioritou reformy státní správy a samosprávy,
reformy, která nebude a nesmí být jednorázovou
kampaňovitou záležitostí, je základní
článek státní správy a samosprávy,
tj. obec a město. Každá změna dnešního
stavu musí být ve prospěch tohoto základního
článku, žádná je nesmí
omezovat. Prioritou naší politiky je ekonomická
transformace. Každá změna dnešního
stavu státní správy a samosprávy musí
být ve prospěch této transformace, žádná
ji nesmí omezovat.
Reforma státní správy a samosprávy
je, opakuji, proces. Její jednotlivé kroky musí
být součtem přirozeného organického
vývoje a rozvážené politické
vůle. Nejde tedy ani o samovývoj, ani o oktroj,
ani o administrativní řešení shora.
Vskutku jednostranným aktem lze samosprávu, včetně
té zemské, zrušit. Nemělo by to vést
k iluzi, že stejně tak jí lze jednorázovým
aktem zřídit. Lze jí začít
s rozvahou stavět. Dům se staví od základů,
nikoliv od prvního patra, či dokonce od střechy.
Nejdůležitější stavební
kameny jsou dokonce skryty pod zemí. To by nás nemělo
vést k druhému extrému, k představě,
že nemusíme udělat nic, protože to, co
bylo, lze udělat, nebude příliš viditelné,
myslím v tom smyslu, že to patrně zřejmě
neuspokojí ty, kteří se chtějí
zítra nastěhovat do domu, který ještě
nestojí. Vláda tedy nenaléhá, ale
ve smyslu svého programového prohlášení
trvá na své střízlivé představě
prvních kroků k zemskému uspořádání.
V neposlední řadě ke kroku na cestě
ke stabilnímu a funkčnímu uspořádání
celého státu.
Když budete zvažovat tento střízlivý
podnět vlády, mějte proto na mysli nejen
Moravu, tu hlasitou i mlčenlivou, ale i Čechy. Mějte
na mysli také konkrétní obec a město
a nezapomeňte také na budoucnost společného
státu.
Vyčítá se české politice málo
iniciativy ve srovnání s velmi iniciativní,
ale bohužel, také velmi nestabilní politikou
slovenskou - troufám si říci, že obojí
spolu úzce souvisí - nabízí se nám
tu solidní, do budoucna orientovaná šance iniciativa,
možná historické šance mostu, možná
zatím jen můstku k občansky, nikoliv národně
fundovanému stabilnímu státu. Šlo by
o most, můstek do Střední Evropy. Šlo
by o uspořádání srovnatelné
s uspořádáním sousedních zemí.
Cesta do Evropy je pro nás cestou právě do
Evropy Střední. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu premiérovi. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové
z pověření klubu nezávislých
poslanců OF žádám, aby bylo nyní
jednání přerušeno a mohly se sejít
kluby. Žádáme to proto, že tento projev
byl natolik závažný, že pro seriózní
další průběh tohoto jednání,
které je velmi důležité, je takováto
porada nutná. Prosím všechny zástupce
ostatních klubů, aby toto pochopili jako seriózní
akt z naší strany. Jednání se budeme
snažit co nejvíce urychlit.