Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Slovo má
paní poslankyně Šepsová, připraví
se pan poslanec Bárta.
Poslankyně Lenka Šepsová: Vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, nebudu podávat žádné
pozměňovací návrhy, ale mám
pouze dotaz na zástupce předkladatele, proč
nelze prodej těchto tiskovin a ostatních předmětů
řešit obecně platnou vyhláškou.
Náš výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví, když poprvé projednával
tento zákon, odmítl ho a doporučil právě
řešit tuto problematiku přijetím obecně
platných i předpisů. Např. v městě
Ostravě ji již přijali a řeší
prodej tiskovin a dalších předmětů
přímo na místě touto vyhláškou.
Na tento zákon, jak tady již říkal společný
zpravodaj, se můžeme dívat z několika
úhlů. Chtěla bych vypíchnout jednu
věc - nejen proto, že jsem lékař a mám
zkušenosti s těmito potížemi, které
plynou z nedostatečné výchovy v rodině.
Domnívám se totiž, že kdyby naše
společnost, čili děti a mládež,
byly dostatečně vychovávány k tomu,
že tady takové věci existují, že
by přeci jenom nebylo tzv. její ohrožení
tak veliké. Ale v současné době jsme
asi tam, kde jiné vyspělé země byly
před dvaceti lety. Proděláváme určitý
boom těchto tiskovin a různých předmětů.
Já za svou osobu se domnívám, že tento
zákon nám mnoho nepomůže, ale že
těžiště toho přivést společnost
k tomu, aby byla mravnější, je právě
ve výchově. A nejen ve školách, ale
i v rodině, aby děti věděly, že
tyto existují, že jsou různé aktivity
lidské, které tady existují odnepaměti.
Že je nejen umění, které se tím
zabývá, a mohla bych tady uvést falické
výjevy na řeckých vázách. Odnepaměti,
co je lidstvo lidstvem, tyto aktivity existují.
Zopakovala bych znovu svou otázku na navrhovatele a tím
bych skončila - proč nelze těchto předmětů
řešit obecně platnou vyhláškou.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Šepsové,
předávám slovo panu poslanci Bártovi,
připraví se pan poslanec Danneberg.
Poslanec Zdeněk Bárta: Dámy a pánové,
vystoupím proto, že cítím potřebu
a povinnost reagovat na kolegu Čecha, u kterého
mě zaujalo, že v jeho věku si plete sexuální
apentenci s něčím jiným, co se snaží
tento zákon řešit, a to právě
popis - ať už jakoukoliv formou - skutečně
i zvrhlé sexuální aktivity. Jedná
se o to, že tento zákon nemá bránit
kolegovi Čechovi, aby si nemohl vybrat někde na
stánku nějakou nahatou ženu, předpokládám
ostatně, že ví, jak vypadá. Jde spíš
o to, že jsou mladí lidé, kteří
si teprve tvoří svůj erotický scénář
a poprvé v životě se s takovým scénářem
nesetkávají třeba z pera takového
markýze de Sadeho. Když kolegyně Šepsová
řekla, že tyto aktivity tady jsou, nepochybuji, že
tady jsou, ale zrovna třeba aktivity popisované
markýzem Sadem jsou aktivity, které když mladí
lidé budou praktikovat, nebo kdokoliv bude praktikovat,
bude trestán i ze zcela jiných důvodů.
To si myslím, že je skutečně nebezpečné
a tento zákon rozumnou formou se snaží zabránit,
abychom nevychovali generaci, která bude poznamenána
sexuálními úchylkami.
Ke kolegovi Paynemu bych si dovolil jednu poznámku. Zdá
se mi naprosto naivní myslet, že by obchodní
obrat s tímto zbožím nějak poklesl.
Víme dobře, že nikdy v dějinách
tyto věci nebyly málo lukrativní. Třeba
za první republiky, i když tyto věci se nesměly
propagovat, prodávaly se. Tyto obavy jsou zbytečné,
sám si myslím, že je důležité,
aby tento zákon byl, aby byla nějaká korekce,
jestliže se nedodržuje 205. Sám nevím,
jak budu reagovat na stížnost některých
profesorů na litoměřickém gymnáziu
na jednoho svého kolegu, který jednu velice tvrdou
pornokazetu promítal žákům druhé
třídy gymnázia. Mám pocit, že
je to určitě problém.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bártovi, předávám
slovo panu poslanci Dannebergovi. Připraví se paní
poslankyně Krejčová.
Poslanec Leonard Danneberg: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové, rád
bych se zabýval spíše právní
stránkou věci. Ústavně právní
výbor projednával jak zásady tohoto zákona,
tak návrh zákona samého.
Již ve fázi návrhu jsme konstatovali, že
je zde určitá kolize vzhledem k § 205, ale
jelikož nakonec byl ten návrh předložen
stejně, prakticky ústavně právní
výbor nehlasoval svojí většinou pro
tento návrh.
Klub OH OF projednával dnes rovněž tento návrh
a i když nedošel k jednotnému stanovisku, rovněž
zde odezněla tato otázka, že by bylo třeba
novelizovat § 205 a teprve pak se zabývat tímto
návrhem zákona, případně jeho
úpravou.
Jinak po věcné stránce bych nemohl nic vytknout
tomu, co říkal pan poslanec Čech nebo v jednotlivostech
pan poslanec Payne. Z těchto důvodů bych
navrhoval, aby tento návrh zákona nebyl přijat.
Jinak myslím, že ještě k věci by
se měl vyslovit pan ministr spravedlnosti, tedy zejména
k právní stránce problému, pokud ho
touto otázkou příliš nezaskočíme.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. O slovo se přihlásil pan ministr
Richter, v souladu s jednacím řádem mu předávám
slovo.
Ministr spravedlnosti Leon Richter: Pane předsedající,
dámy a pánové, neměl jsem původně
v úmyslu vystoupit k tomuto návrhu zákona,
poněvadž stanovisko vlády k němu vaše
sněmovna obdržela. Nerad bych zde byl také
označen za někoho, kdo vytáhl do boje proti
těm, kteří bojují proti pornografii
a jejímu rozšiřování, protože
bych vás rád ujistil o tom, že i mě
pobuřuje současná situace na našich
ulicích, v podchodech, na náměstích
a podobně.
Ale nicméně bych rád, kdybyste věnovali
přece jenom určitou pozornost těm námitkám,
které zde byly charakterizovány, jako že legislativa
vytáhla do boje proti tomuto zákonu. Myslím
přece jenom, že by bylo třeba zvážit
některé právní aspekty.
Za prvé máme zde ustanovení § 205 trestního
zákona. Kdybychom si ze statistik o četnosti případů,
které podle tohoto ustanovení § 205 byly, respektive
jsou v současné době stíhány
a odsuzovány, tak bychom dospěli k žalostnému
stavu. Jsem přesvědčen o tom, že mnohé
z toho, co vás právem a veřejnost právem
pobuřuje na našich veřejných prostranstvích,
naplňuje skutkovou podstatu tohoto trestního zákona.
Současně bych tím dal odpověď
na to, co pan poslanec Bárta před chvílí
sděloval, to je podle mne čistý případ
pro trestní postih.
Ale otázka zní jinak, proč tento trestní
zákon není aplikován, proč nedochází
k postihu těchto trestných činů, zřejmě
proto, že se změnilo ve veřejnosti nazírání
na to, co je mravností a co není mravností
a právě tato záležitost nám bude
činit určité potíže při
aplikaci tohoto nově navrhovaného zákona,
protože přesně nevymezuje to, co by mělo
být postižitelné podle navržené
předlohy.
Podle původního návrhu tohoto zákona
mám za to, že se svým způsobem překrývá
se skutkovou podstatou, která je vymezena v ustanovení
§ 205 trestního zákona. Podle toho, jak zde
pan poslanec Výborný uváděl a jak
byla zpřesněna dikce nyní navrhovaného
ustanovení § 1, odst. 1 tohoto trestního zákona,
uznávám, že toto překrývání
se zčásti odstraňuje, ale nikoli úplně.
Mně se to jeví tak, jakoby šlo o dva kruhy,
které se zčásti Překrývají
a jestliže se zčásti překrývají
s trestním zákonem, pak nemůže být
to, co je překryto, současně označováno
buď za trestný čin nebo za přestupek.
Proto zpřesnění ve formulaci § 1 je
naprosto nezbytné.
To, co je ve společné zprávě zpravodaje
uvedeno jako určitý pozměňovací
návrh, resp. připomínka k § 1, považuji
ne za zcela přijatelné, poněvadž ani
dikce zde navržená není přesná,
protože se omezuje na slova "např.", to
nejde takto formulovat, to bychom si museli zde zcela přesně
vymezit, oč v daném případě
se má jednat.
Uvědomuji si, že ustanovení § 205 je zřejmě
svým způsobem vývojem překonané,
ale rád bych v této souvislosti upozornil, že
Československo je vázáno mezinárodní
smlouvou, která je sice stará, ale dosud platná
a právě na základě níž
ustanovení § 205 bylo pojato do trestního zákona.
Nejsem v stavu v tomto okamžiku posoudit, zda odpovídá
přesně znění této konvence,
která je tady již z dob předválečných,
anebo zda eventuelně lze uvažovat o změně
tohoto § 205 tak, abychom se neocitli v rozporu s touto konvencí,
v každém případě by asi tato
záležitost měla být ještě
dále posouzena.
Rád bych ještě poukázal na dvě
okolnosti, které ve mně vzbuzují určité
pochybnosti stran dopracovanosti textu zákona, a to je
ustanovení § 2, odst. 1, kde se odkazuje na možnost
prodeje v prostorách pro ten účel příslušným
orgánem státní správy schválený,
kde se odkazuje na zákon 105 o soukromém podnikání
občanů, resp. na zákon ČNR 127 o některých
opatřeních souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání občanů.
Mám určité pochybnosti, zda tento odkaz je
správný a zda tento příslušný
orgán státní správy, na který
je zde odkazováno, je důvodný.
Závažnější připomínku
však mám k ustanovení § 4.§ 4 charakterizuje
jednání vymezené v § 2 a 3 tohoto zákona
jako přestupek. To samo o sobě by bylo správné,
ale přestupkem můžeme stíhat jen fyzické
osoby. Jak budeme postupovat v případě, jestliže
se takovéto rozšiřování tiskovin
dopustí osoby nikoli fyzické, ale právnické.
Právem zde bylo některým z mých předřečníků
poukázáno na to, že třeba to může
být i Poštovní novinová služba
nebo nějaká jiná, třeba i soukromá
firma, která takovéto tiskoviny rozšiřuje
a prodává.
Mám za to, že i v tomto ohledu by navrhovaná
předloha měla být zvážena a dopracována.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a předávám
slovo paní poslankyni Krejčové.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
než jsem přišla na řadu se svým
příspěvkem, bylo již všechno řečeno.
Stojí zde jenom kvůli kolegovi Bártovi, který
ve snaze podpořit přijetí tohoto zákona,
přesně poukázal na spornost toho, co to je
mravnost. Jestli pan kolega Bárta by nedovolil prodávat
podle mého názoru uměleckou literaturu od
markýze de Charta, pak poukazuje na slabiny tohoto pojmu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Krejčové
a dávám slovo paní poslankyni Moserové.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, vážení
kolegové, stará jsem, zakyslá stará
panna nejsem. (Potlesk.) Chtěla bych jenom říci
panu kolegovi Čechovi, že je velice těžké
vymezit, co to je mravnost nebo ohrožení mravnosti,
stejně tak je těžké vymezit zákonem,
co to je umění, ba přímo to je nemožné.
Navzdory tomu existují zákony o umění
a umělecké činnosti, o mravnosti a ohrožení
mravnosti a to ve většině zemí, civilizovanějších
v tomto okamžiku, než je naše.
V zásadě jsem se chtěla vyslovit pro tento
zákon a chtěla jsem upozornit, že když
byly projednávány jeho zásady ve výboru,
byly schváleny. Teprve při projednávání
paragrafovaného znění se výbor zalekl
toho, že by mohlo dojít ke kolizi s § 205.
Po expozé pana ministra spravedlnosti dávám
návrh zákona odložit na jeho dopracování,
nikoliv však zavrhnout. Ještě bych chtěla
dodat, že dopisy, které nám docházejí,
nejsou jenom té náplně, že by chránily
mladá dítka, ale také dochází
mnoho dopisů od žen, které to uráží
jako ženské. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Moserové a předávám
slovo panu posl. Popovičovi.
Poslanec Pavel Popovič: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl jsem říci
něco podobného, co řekl pan Richter, ale
doplnil bych to ještě jednou věcí. Zde
se ukázala jedna věc, se kterou jako právník
s 20letou praxí nemohu souhlasit, totiž to, co říkal
pan kolega Gjurič. Totiž co to je pornografie. V zákoně
záleží na osobním posouzení.
Takový zákon nemůžeme přijmout.
Protože zákon musí jasně vymezovat meze,
protože jinak jeho aplikace může přinést
nepříjemné důsledky, které
známe z minulosti. Gumová právní norma
je nepřijatelná. Proto bych rád v této
souvislosti upozornil na to, že hranice mezi tím,
co je a co není pornografie, v podstatě není
definována. Myslím, že je velmi těžké
definovat hranice mezi literaturou erotickou, pornografickou a
lékařskou, protože zákon, jak je navržen,
mohl by v podstatě omezit nebo zakázat prodávat
v knihkupectví např. publikace, které se
týkají sexuální výchovy, kde
je asi 100 obrázků, které nikde publikovány
nebyly. To bychom tímto zákonem omezili a domnívám
se, že ne zcela po právu. Moje námitka je tedy
puristicky právní, a proto tento návrh zákona
je z mého hlediska špatný.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Popovičovi a předávám
slovo panu poslanci Kozlovi.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předešlu, že jsem pro to, abychom tento zákon
vůbec neprojednávali. V § 1 jsou předměty
způsobilé ohrozit mravnost v odst. 1 uvedeny jako
pojem, v odst. 2 jsou tyto předměty charakterizovány
jako předměty, které mohou ohrozit mravnost.
Rád bych slyšel od předkladatele, jaký
je rozdíl mezi předmětem, který je
způsobilý a který může ohrozit
mravnost.
Obrátil bych však vaší pozornost k důvodové
zprávě, kde je vysvětlováno, co je
způsobilé ohrozit mravnost. Je tam řečeno,
že to jsou ty předměty, jejichž cílem
je navozovat sexuální vzrušení. Spojovat
mravnost pouze se sexuálním vzrušením
mě připadá příliš úzké,
protože podle tohoto hlediska by frigidní stará
panna byla vzorem mravnosti - a takovýto pohled bych odmítal.
Domnívám se, že úpadek mravnosti u nás
byl způsoben zcela jinými tiskovinami v posledních
desetiletích a tyto tiskoviny měly zpravidla nějaký
podtitul, jako nějaké statě, případně
začínaly dokonce slovem "poučení".
Navrhuji tedy odmítnout tento zákon jako celek.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kozlovi. Hlásí se
pan poslanec Bárta s faktickou poznámkou.
Poslanec Zdeněk Bárta: Vy jste řekl
rigidní nebo frigidní? (hlas frigidní). Tak
to je blbost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jsem na rozpacích, do které kategorie poznámek
tuto poznámku zařadit a předávám
slovo panu kolegovi Gjuričovi.
Poslanec Andrej Gjurič: Váhal jsem, zda-li
mám ještě vystoupit, protože argumentace
se nyní dělí na filozofickou a právní,
přičemž s tou právní čím
dále tím víc souhlasím. Ale po poznámce
kolegy Bárty, že se to dostává do stejné
roviny jako "psí zákon", si ještě
zařečním.
Řekl jsem, že se to postupně přesouvá
do právní roviny, ale chtěl jsem obrátit
pozornost na některé kolegy a na filozofii zákona
a postoje k němu. Pokud jde o kolegu Popoviče, nerozuměl
mně. Říkal jsem, že nikoliv to, co je
pornografie je otázka osobního rozhodnutí.
Řekl jsem, že tato diskuse je neřešitelná
a že otázka postoje k tomuto zákonu je otázka
rozhodnutí. Já jsem se rozhodl, že po určitých
opravách jsem ho ochoten podporovat. Dělám
léta v této oblasti, sleduji v odborné literatuře
vývoj v této oblasti, v oblasti sexuálních
norem, hodnot a postojů - spolupracoval jsem na řadě
koncepcí výchovy k manželství a rodičovství
a sleduji i důsledky v řadě oblastí.
Nejen u nás, ale ve světové literatuře
počínaje Švédskem a konče USA.
Zdaleka to není tak lineární, jak se kolegyně
Šepsová domnívá. Není zdaleka
tak lineární postoj k sexuální výchově,
není lineární permisivní a volná
sexuální výchova s tím, že
se sexuální život zlepší - to jsou
otázky nejen filozofické, ale hluboce odborné.
Prostě se domnívám, že tento zákon
má smůlu, že se objevil v tomto období.
Všechny státy v této oblasti, v oblasti sexu
a mezilidských erotických vztahů vůbec,
prošly obdobím výrazného liberalizmu
a výrazné permisivity, tedy i v postoji k tomu,
co je to mravnost a podobně, která byla vývojem
následována nutně a přirozeně
fází určité restrikce, nebo spíše
fází určité regulace - restrikce je
příliš silné slovo. K tomu zkušenosti
Švédskem počínaje a USA konče
časem dospěly. Zkušenost je nepředatelná,
museli bychom počkat 5 - 9 let a potom bychom se o tom
bavili na jiné úrovni.
Druhá je otázka právní, přikláním
se k tomu. Chtěl jsem se zastat filozofie tohoto zákona
a navrhovatelů. Se zákonem jsem ochoten souhlasit,
ale myslím, že se po právní stránce
musí přepracovat. K tomu nemám co říci,
protože tomu nerozumím.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
poslanci Gjuričovi. Předávám slovo
panu poslanci Jaklovi. Připraví se pan poslanec
Váca.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové
a kolegyně, rád bych vám sdělil svůj
názor na věc sporu. Domnívám se, že
nejde o spor o problém mezi zastánci liberálního
postoje k mravnosti, k sexualitě a mezi prudérními
a zakyslými starými pannami a pod., ale o spor mezi
těmi, kteří chtějí dbát
práv menšiny, ačkoliv se odlišuje od obecných
kritérií. Mohu se zakyslým starým
pannám smát a nemusím s nimi souhlasit, ale
jako zákonodárce mám povinnost zajistit jejich
ochranu před tím, čím nechtějí
být zasaženy. V tom případě
bych apeloval na odpovědnost nás všech.
Kolega Čech uvedl svou poznámku tím, že
vysvětluje, proč výbor pro vědu, vzdělaní
a kulturu tento zákon nepřijal. Chci říci,
jako člen tohoto výboru, že argumentace, kterou
uvedl, nebyla důvodem pro nepřijetí tohoto
zákona ve výboru, jak nasvědčuje i
znění společné zprávy. To,
co říkal kolega Čech, byly jeho soukromé
názory. Výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu tento zákon nedoporučil kvůli případné
kompetenční kolizi se zákonem 205 trest.
řádu. Tento pocit ohrožení kompetenčnosti
nesdílím. Nechci se k tomu podrobněji vyjadřovat,
ale přesto se domnívám, že ve prospěch
těch, kteří o tomto kompetenčním
sporu pochybují, aby mohli pro tento zákon hlasovat,
by bylo vhodné v §1, odst. 2 vypustit "ohrozit
mravnost nebo". Domnívám se, že tím
podstatně zkomplikujeme identifikaci konkrétních
případů. Věcná podstata zákona
zůstane ale zachována. Dovolím si připomenout,
že tento návrh je v rozporu s návrhem kolegy
Gjuriče, který požaduje vypustit zbytek, protože
vypuštění obou pasáží by
způsobil nonsens.
Ještě bych chtěl promluvit k požadavku
na definici mravnosti, ohrožení mravnosti a podobně.
Domnívám se, že tyto požadavky spočívaly
v nesprávném pochopení práva. Kdyby
bylo ve všech zákonech přesně definováno
co je co, nepotřebujeme soudy a justici. Právník,
který vystupuje do procesu hodnocení se svým
subjektivním prvkem není vůbec na obtíž,
to je úmyslem, aby tak mohl zobrazit momentální
vztahy veřejnosti k určitému problému,
a to vztah, který se mění v čase i
na území. Jinou představu o mravnosti mají
občané na vesnici jižní Moravy, jinou
mají v Praze, jinou v severních Čechách
a podobně. Je potřeba dát možnost soudům
a obcím, aby tento časový i místní
prvek reflektovali. V této souvislosti si dovolím
připomenout precedentální procesy v minulém
století v USA, kdy např. učitel, který
učil ve škole o Darwinově teorii, byl nařčen
a souzen, ale výrok nezávislé poroty, která
ho osvobodila, znamenal průlom a signalizaci, že veřejnost
v USA dospěla k tomu, že to nehodnotí jako
prohřešek proti mravnosti. V britském právu,
kde je institut precedentu daleko běžnějším,
není potřeba vůbec některé
věci definovat, protože bychom museli definici měnit
každý den a přizpůsobovat ji času
i různým podmínkám. Takto může
zákon platit 500 let.
Závěrem bych vás chtěl poprosit, abyste
si uvědomili, že povinnosti jakékoliv státní
instituce, především zákonodárce,
je zabezpečit, aby svoboda jednoho neomezovala svobodu
druhého.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
poslanci Jaklovi. Požádal bych poslance Vácu
o krátké strpení. V rozpravě zaznělo
dvakrát navržení, aby tento návrh nebyl
projednáván. To není možné, protože
jsme schválili návrh programu a tímto bodem
se zabýváme. Návrh na neprojednávání
by musel příslušný poslanec nebo poslankyně
specifikovat asi tím způsobem - jako navržení
na přerušení projednávání
tohoto bodu s tím, že je nutno tento návrh
na přerušení projednávání
odůvodnit a uvést v návrhu, že by se
pokračovalo na příští schůzi.
Ti, kteří toto navrhovali, nechť zváží,
jak by chtěli své návrhy specifikovat.