Výbory, které projednávaly paragrafované
znění zákona a nakonec i vláda, která
projednávala zásady zákona, zaujaly k návrhu
poslanecké skupiny v podstatě dvojí přístup:
první přístup byl souhlasný, již
jsem uvedl, že se zásadami souhlasila většina
výborů, druhý přístup byl nesouhlasný.
Zde je třeba vzít v úvahu, že nesouhlasný
přístup k navrhovanému zákonu byl
odůvodňován v podstatě dvojím
způsobem. Část poslanců namítala,
že zákon je nepotřebný, že je zcestné
tyto věci upravovat zákonným způsobem,
že není nutno prodej těch předmětů,
které zákon definuje způsobem tak, jak je
v zákonu navrhováno, regulovat. Byly to tedy námitky
věcného charakteru. Jiná část
poslanců opřela se o stanovisko vlády České
republiky, které bylo k dispozici a tvrdila, že zákon
nemůže být vydán z toho důvodu,
že jeho přijetím bychom vlastně povolovali
to, co platný a přirozeně federální
trestný zákon striktně zakazuje, a to v §
205 trestního zákona. Protože věcná
problematika působnosti zákona je dle mého
názoru dostačujícím způsobem
vysvětlena v důvodové zprávě,
dovolím si ve stručnosti za navrhovatele reagovat
na ony námitky ve smyslu právním.
Osobně se domnívám - a stejně se tak
domnívá skupina poslanců - která předkládá
návrh zákona, že zde není žádný
rozpor s trestním právem, s ustanovením 205
trestního zákona. Omlouvám se, že nyní
budu poněkud obtěžovat, ale domnívám
se, že je nezbytné, abychom tuto záležitost
velmi pečlivě zvážili. Oč jde?
Odpůrci z této formální stránky
tvrdí, že vlastně povolujeme něco, co
trestní zákon zakazuje. Co však trestní
zákon říká? "Kdo uvádí
do oběhu, nebo činí veřejně
přístupnými tiskoviny, film, vyobrazení,
nebo jiné předměty, které ohrožují
mravnost, nebo kdo takový předmět za tímto
účelem vyrobí, nebo přechovává..."
- a dále mluví o trestních sankcích.
Trestní zákon definuje tyto předměty
jako předměty, které ohrožují
mravnost. Navrhovaný zákon ČNR ovšem
používá definici úplně jinou,
neboť navrhovatelé jsou si vědomi toho, že
nemůže být použita definice stejná,
pak by tu onen rozpor existoval. My definujeme předměty,
jejichž regulovaný prodej v podstatě doporučujeme
- tyto předměty definujeme jako tiskoviny, atd.,
které mohou svým obsahem a charakterem ohrozit mravnost
nebo vyvolat veřejné pohoršení. Možná,
že někteří z vás řeknou,
že se jedná o malicherný rozdíl, ale
není tomu tak. Je to ten podstatný rozdíl,
který nám podle mého názoru dovoluje
zákon přijmout, aniž bychom se dotkli podstaty
zákona trestního.
Dámy a pánové, protože mám za
to, že jde o zákon krátký a přitom
v důvodové zprávě, co do jeho opodstatněnosti
dostatečným způsobem vysvětleným,
omezím své úvodní slovo na tyto poznámky,
které jsem přednesl a prosím pana předsedajícího,
aby dal slovo společnému zpravodaji výborů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému za odůvodnění
návrhu, a nyní prosím společného
zpravodaje výborů, poslance Karla Kříže,
aby odůvodnil společnou zprávu výborů
ČNR.
Zpravodaj, poslanec ČNR Karel Kříž:
Dámy a pánové, návrh zákona
projednaly 4 výbory - 2 přijetí zákona
doporučují, tj. národohospodářský
výbor a výbor církevní a humanitární
a 2 výbory nikoliv - ústavně právní
výbor a výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu.
Z těchto rozporuplných výsledků jednání
ve výborech je patrná určitá problematičnost
navrhovaného zákona, odvislá zcela jistě
i od úhlu pohledu na tento zákon. Přes tento
rozporný výsledek při projednávání
ve výborech, předkladatelé, jak bylo řečeno
navrhovatelem, považují návrh za nosný,
aktuální a nanejvýš potřebný.
Úhel pohledu může být několikerý.
Můžeme se dívat na tento zákon z hlediska
etického, estetického ale můžeme se
na něj dívat i z hlediska psychosexuální
hygieny. Tento úhel ovšem může být
i ryze formální. Právní a aspekty
tohoto pohledu byly předřečníkem vyčerpány.
Ať už si zvolíme takový či onaký
pohled na věc, praxe trhu s tímto zbožím
a reakce značné části veřejnosti
si rozumnou regulaci pornografie vyžadují. To si předkladatelé,
zákonodárci velmi správně uvědomili.
Návrh zákona respektuje svobodu občanů,
tj. jednak těch, kteří prodávají
toto zboží a toto zboží žádají,
ale respektuje i svobodu těch občanů, kteří
užívají veřejná prostranství
a jsou tímto zbožím pohoršováni.
O potřebě ochrany nezletilých se nemusím
už šířit.
Ústavně právní výbor a výbor
pro vědu, vzdělání a kulturu nedoporučují
zákon schválit. Výbor pro vzdělání
a kulturu odůvodňuje svůj negativní
závěr tím, že předložená
návrh zákona je nadbytečný, neboť
danou problematiku řeší § 205 trestního
zákona. Kdyby tomu tak bylo, tak by se pornografické
časopisy neprodávaly na zastávkách
metra a neprodávali by je nezletilí. Také
lidé, kteří např. chodí do
kostela, by nemuseli procházet kolem stánků
naplněných takovým materiálem.
Tento návrh nijak nezasahuje do působnosti §
205 trestního zákona, což vysvětlil
Dr. Výborný a což je také zdůrazněno
v § 1 navrhovaného zákona. Tento návrh
také nijak nebrání novelizaci § 205
trestního zákona, která je zřejmě
potřebná, ale bude se k ní muset dopracovat
FS.
Aby se návrh zákona odchýlil od § 205
trestního zákona, výbor církevní
a humanitární, který s návrhem vyslovil
souhlas, navrhuje v § 1 za slovo: "osoby" v odst.
1 vložit slovo "pokud" a slovo "mravnost"
nahradit jinou formulací tak, aby nebyla shodná
s § 205 trestního zákona.
Uvádí slovní spojení mravní
výchovu a mravní vědomí osob, zvláště
mládeže. Totéž by se uplatnilo v odstavci
2, § 1, kde by pojem mravnost byl nahrazen termínem
mravní výchovu a mravní vědomí
osob, zvláště mládeže.
Výbor také navrhuje za takto upravenou dikci v odstavci
1 vložit slova "mohou tak činit". Dovolil
bych si přečíst celý §1, jak
by zněl v návrhu výboru církevního
a humanitárního: fyzické a právnické
osoby, pokud mohou prodávat a rozšiřovat tiskoviny
a jiné předměty způsobilé ohrozit
mravní výchovu a mravní vědomí
osob, zvláště mládeže, mohou tak
činit jen za podmínek stanovených tímto
zákonem. Tím není dotčeno ustanovení
205 trestního zákona.
Odstavec 2 by zněl: tiskovinami a předmět
podle odst. 1 se pro účely tohoto zákona
rozumí periodický tisk, neperiodické tiskoviny,
audiovizuální záznamy, vyobrazení
nebo jiné předměty, které mohou svým
obsahem a charakterem ohrozit mravní výchovu a mravní
vědomí osob, zvláště mládeže,
nebo vyvolat veřejné pohoršení (dále
jen předměty).
V § 2, odst. 1, výbor, který jsem uvedl, navrhuje,
aby konec věty zněl takto: školských
zařízení, míst, kde se vykonávají
náboženské obřady a dalších
míst, které určí obec. Přečtu
celý odstavec 2, § 2, jak ho navrhuje zmíněný
výbor.
Schválené prostory nesmí být umístěny
v blízkosti předškolních zařízení,
škol, školských zařízení,
míst, kde se vykonávají náboženské
obřady a dalších míst, které
určí obec.
V § 3 výbor církevní a humanitární
navrhuje, aby text pod písm. c) byl upraven takto:
Vstup do schválených prostor se nesmí povolit
osobám mladším 18 let.
Po naši dopolední zkušenosti bych chtěl
navrhnout nejschůdnější způsob
hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Měl bych poděkovat za odůvodnění,
které přednesl společný zpravodaj.
Způsob hlasování vyřešíme
po uzavření rozpravy. Děkuji poslanci Křížovi.
Nyní otevírám rozpravu k této předloze.
Do rozpravy se zatím přihlásili 3 poslanci:
Procházka, Čech a Payne. Dávám slovo
panu poslanci Procházkovi.
Poslanec Antonín Procházka: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové. Ke svatému tažení
proti navrhovanému zákonu vytáhla tentokráte
legislativa, kdy zvláště legislativa ČNR
vysílala k jednání ve výborech svého
pracovníka, který byl oponentem předkladatelům.
Je to jev, kterého jsem ještě za své
činnosti v ČNR nebyl svědkem. Nebudu hovořit
o stránce nutnosti a prospěšnosti předkládaného
návrhu, který mezi námi všemi, jak se
domnívám a jak jsem byl ze všech stran ujišťován,
je mimo jakékoliv pochyby. Zaměřím
se krátce na stránku právní.
Nesouhlasím také s názorem, že návrh
je v rozporu s ustanovením § 205 trest. zák.
a že bez jeho předchozí novelizace by došlo
k zásahům do působnosti federace. Trestným
činem je čin, jehož znaky jsou uvedeny v trestním
zákoně, pokud ještě splňuje další
podmínku, tzn. závažný stupeň
nebezpečnosti pro společnost. Přestupek,
a nejlépe to bylo vidět na již zrušených
přečinech, může a také má
mnohdy shodnou formulaci znaků, odlišuje se od trestního
činu právě jen stupněm zmíněné
nebezpečnosti pro společnost. To se stanoví
např. rozsahem škod, výší majetku,
na který byl proveden útok, věkem pachatelů
atd. Jsou-li naše stánky zaplaveny věcmi, které
způsobují ohrožení mravnosti a vyvolávají
veřejné pohoršení, jak o tom svědčí
petice s desítkami tisíc podpisů ze všech
částí naší republiky, potom zcela
jistě nedosahují intenzity trestního činu,
neboť by příslušné orgány
musely neprodleně zasáhnout. Naopak jsou to podniky
státu, které dávají tomuto tisku a
věcem in primátum a některé prostřednictvím
PNS je pomáhají uvádět do oběhu.
Předpokládaný návrh si neosobuje právo
do výlučné zákonné kompetence
Federálního shromáždění
zasahovat, neboť se nedotýká zákazu
jak výroby podobných věcí, tak i zákazu
jejich distribuce. To nechť je věcí §
205 trest. zákona. Ale pokud jsou § 205 trestního
zákona nepostižitelné, jak je tomu ve všech
případech u nás, neboť se vesele a s
velkými zisky prodávají, chceme dosáhnout
pouze regulaci jejich prodeje, a to z hlediska prostorového
i osobního.
Návrh zákona nechce tedy připravit o požitky,
které tato literatura i věci přinášejí
pro onu část naší veřejnosti,
která by v tom mohla vidět osobní omezování,
chce pouze, aby prodej byl prováděn mimo centra
a aby z jeho vlivu bylo vyloučeno ohrožení
sexuální psychiky mládeže. Je to tedy
požadavek z hlediska etiky i kulturní vyspělosti
národa nezbytný a z hlediska právního
- jak se domnívám - nekolidující jinému
právnímu předpisu. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Procházkovi a předávám
slovo panu poslanci Čechovi. Připraví se
pan poslanec Payne.
Poslanec Vladimír Čech: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
musím se také vyjádřit k tomuto "nemravnému"
zákonu. V podstatě v souladu s tím, co jsem
říkal na výboru, v souladu s tím,
jak se náš výbor vyjádřil, náš
výbor navrhuje tento zákon nepřijmout. Já
se tedy jenom stručně pokusím zdůvodnit
proč.
Nemám námitek proti paragrafům 2 až
5. Tam nevidím problém, kromě jednoho, o
kterém promluvím za chvilku. Vidím problém
výhradně v paragrafu 1, a to ve dvou formulacích:
Co to je ohrozit mravnost, co to je vyvolat veřejné
pohoršení. Já si myslím, že to
si nikdo netroufne přesně říci. Konzultoval
jsem tento problém se svými přáteli
fotografy. Ti mne upozorňovali - ukazovali mi fotografie
amerického fotografa Mapplethorpeho, již mrtvého,
který se zaměřoval výhradně
na fotografovaní nahých lidských těl
a to mužských i ženských, a zejména
určitých částí těchto
těl. Když se na to podívám jako umělec,
tak musím na první pohled konstatovat, že se
jedná o maximálně vysoce umělecké
záležitosti, vysoce umělecké fotografie.
Pro člověka jenom mírně prudérního
je to naprosto jednoznačně předmět
ohrožující mravnost. Kde tedy nalezneme hranici
- skutečně objektivní hranici - mezi tím,
co ve mně může vyvolat veřejné
pohoršení (nebo mezi někým) a co naopak
může ve mně probudit opravdu hodnotný
umělecký zážitek.
Mohu upozornit na fotografa Stibora z Olomouce, který se
vlastně proslavil akty dokonce své dcery, což
jsou vysoce umělecké předměty. Mohu
říci, že když si dám dvě
deci někde a dívám se na to za vhodného
intimního osvětlení, může to
ve mně probudit i sexuální určité
vjemy. To znamená, že dokonce i já sám
za určitých okolností při pohledu
na stejný předmět mohu být vzrušen
jaksi umělecky i sexuálně.
Poukazuji na to takto extrémně, protože si
myslím, že právě kvůli tomuto
paragrafu 1, kvůli těmto formulacím, nemůžeme
tento zákon přijmout. Tento zákon na mne
působí jako cosi, co naopak bude nahrávat
takovým sborům starých panen a jiných
lidí, kteří se budou cítit pohoršeni
čímsi, co za mladých let s chutí vyhledávali.
Mravnost je v této souvislosti jakýsi velmi vágní
pojem a pokud někdo přesně nevymezí,
o co se vlastně jedná, nemůžeme o tomto
zákoně jednat.
Možná - abych to nezavrhoval úplně -
pokud navrhovatelé přesně vymyslí
a přesně formulují, co vlastně je
zakázáno, to znamená takové zvlášť
zavrženíhodné skutky, na kterých se
patrně shodneme, jako je kupříkladu dětská
pornografie, propagace sadismu nebo co já vím -
nedovedu si teď přesně představit, tak
potom je možno o tom uvažovat. Říkám
- proti ostatním paragrafům (kromě paragrafu
1) nemám námitek.
Ještě na závěr svého projevu
takovou perličku: Pokud bychom tento zákon přijali,
pak vlastně musíme vykázat z veřejných
prostor i stranický tisk Nezávislé erotické
iniciativy Nei report. Nejsem členem Nezávislé
erotické iniciativy, dokonce její časopis
ani nečtu, ale nicméně tuto skutečnost
jsem si uvědomil. Museli bychom vlastně zakázat
veřejný prodej stranického tisku oficiálně
povolené strany a museli bychom vlastně tuto stranu
vykázat do jakýchsi skrytých místností.
A tím pádem de fakto bychom mohli usilovat o zrušení
této strany. Uvažme i tuto možnost.
Chci upozornit ještě na věci víceméně
praktické. Obec si může regulovat tyto záležitost
obecně závaznou vyhláškou, což
již některé obce učinily. A teď
se dostávám k těm dalším paragrafům,
kde se mluví o omezení vstupu do těchto prostor
osobám mladším 18 let. Chci upozornit, že
pohlavní styk v tomto státě je povolen od
15 let, to znamená, že těhotná 17letá
mladá paní bude mít zákaz vstupu do
těchto prodejen.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Čechovi. Předávám
slovo panu poslanci Paynemu, připraví se pan poslanec
Gjurič.
Poslanec Vladimír Čech: Navrhuji návrh
zákona nepřijmout.
Poslanec Jiří Payne: Pane místopředsedo,
vážení poslanci a poslankyně. Byl nám
předložen návrh zákona, který
si klade za cíl regulovat určitou podnikatelskou
činnost ve zcela tržních podmínkách,
jak se praví v důvodové zprávě.
To by tedy mělo být cílem zákona -
dosáhnout určité regulace. Já se odvažuji
vyslovit přesvědčení, že důsledky
toho zákona by vedly k něčemu jinému,
než co je záměrem předkladatelů.
Pokusím se to doložit.
Tento návrh podle mého názoru tedy skutečně
má jakési důsledky, které z něj
na první pohled možná nevyplývají.
V důvodové zprávě na str. č.
6 se říká, že regulace je navrhována
jednak z hlediska prostorového a jednak z hlediska propagace.
Zdá se, že důvodová zpráva opomněla,
že podstatou regulace správně je také
zákaz reklamy. Z toho tedy se bude odvíjet další
uvažování o důsledcích tohoto
zákona.
Pokud se týká toho prostorového omezení,
zavádí se omezení, které zakazuje
prodávat uvedené materiály ve všech
prostorách vyjma těch, které budou mít
zvláštní povolení. Po mém soudu
už jenom toto by zcela stačilo na regulaci, nic dalšího
by nebylo potřeba vydávat - řekněme
s tím vstupem mladistvých do 18 let.
Dále se tedy říká, že mimo tyto
prostory tyto předměty nemohou být nejenom
prodávány, ale ani vystavovány a jejich prodej
nesmí být veřejně propagován.
Znamená to tedy, že i když by tato propagace
v žádném případě mravnost
ohrožovat nemohla, je taková propagace zakázána.
Ve svém souhrnu tyto tři regulační
principy, tj. zákaz reklamy, zákaz vystavování
a povolování, ve kterých prodejnách
se smí uvedené předměty prodávat,
musí v tržních podmínkách vést
k tomu, že se tento obor podnikatelské činnosti
zcela zlikviduje. Jestliže podnikatel totiž nemůže
jakýmkoliv způsobem propagovat své zboží,
jestliže dokonce - jak se uvádí v důvodové
zprávě - se navrhuje uvalení troj a čtyřnásobné
daně na uvedené zboží, přiznejme
si, že v tržních podmínkách to
vede k totální likvidaci uvedeného oboru
podnikatelské činnosti, a to sami předkladatelé
v důvodové zprávě říkají,
že si nepřejí. Oni nechtějí vyslovit
totální zákaz, ale zákon ve svých
důsledcích vlastně k totální
likvidaci vede. Z toho důvodu mám několik
pozměňovacích návrhů - nebo
jeden návrh zásadní a potom několik
pozměňovacích.
Za prvé tedy vzhledem k tomu, že zákon pravděpodobně
povede ke zcela jiným důsledkům, než
sami navrhovatelé předpokládají, domnívám
se, že by bylo opravdu nejvhodnější zákon
neprojednávat a případně požádat,
aby byl předložen v nějaké přepracované
variantě. Pokud by se tak nestalo a přesto bychom
o zákonu jednali, pak se domnívám, že
by bylo vhodné vypustit v § 1 odst. 2 vazbu "audiovizuální
záznamy", protože audiovizuální
záznam sám o sobě, není-li promítán,
nemůže ohrozit mravnost nikoho, byť by byl nabízen
třeba v podchodu na veřejnosti. Tento záznam
je prostě uložen na jakémsi médiu a
nikdo si ho nemůže veřejně pouštět.
Nezbývá, než si ho koupit a pouštět
si ho v soukromí.
Kromě toho se domnívám, že by bylo naprosto
nezbytné v § 3 zrušit vazbu v odst. a) prodej
nesmí být veřejně propagován,
protože jinak skutečně ta likvidace bude naprosto
totální.
Nicméně za nejzásadnější
považuji svůj návrh zákon neprojednávat.
Mohli bychom jej projednávat v nějaké přepracované
variantě, která by opravdu vedla k tomu, co předkladatelé
si dávají za cíl.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynemu. Dávám slovo
panu poslanci Gjuričovi, připraví se paní
poslankyně Šepsová.
Poslanec Andrej Gjurič: Dámy a pánové,
projednávali jsme už kdysi zásady tohoto zákona,
teď několik výborů projednávalo
paragrafované znění. Asi jsme se o to už
delší dobu přeli, delší dobu dohadovali,
delší dobu přemýšleli, ale vlastně
si nemyslím, že by to bylo od té doby, kdy
nám zásady zákona přišly na stůl.
Tohle je otázka stará jak svět, včetně
definicí, které vadily kolegovi Čechovi v
§ 1. Zejména ta první část
vymezení, to jest "předměty, které
by mohly ohrozit mravní výchovu" - citoval
bych to podle společné zprávy ne podle původního
znění - to bude otázka diskutabilní
a od věků byla - v odborných kruzích,
mezi přáteli, v hospodě, a nikdy k žádnému
přesnému závěru a přesné
definici nedojdeme. Zdůrazňuji, že tady jde
vždycky o osobní rozhodnutí.
Neřekl bych, že jsem stará panna a nebudu vás
unavovat líčením svého předchozího
erotického života, nicméně kromě
toho, že připouštím výhrady kolegy
Payna, spíš ty tržní, jsem se rozhodl,
že při svém osobním filosofickém
zaměření a při své profesi
pro tento zákon po určitých úpravách
hlasovat jsem ochoten.
Teď několik dotazů eventuálně
pozměňovacích návrhů, které
by mi ochotu poněkud zjednodušily. Za prvé
bych prosil k § 1 o vysvětlení důvodu,
proč je tam vloženo slovo "pokud". Není
mi to jasné. Chápu, že to jsou osoby, které
mají právo - čili fyzické a právnické
osoby. Nicméně nerozumím tomu, eventuelně
uvidím, až dostanu odpověď. Pravděpodobně
se jedná o otázku licencí. Nevím,
jestli budou nebo nebudou udělovány licence, pokud
budou, tak osobám pod 18 let uděleny být
nemohou. Jinak je to snad jedno.
S kolegou Čechem naprosto souhlasím v druhé
části jeho výhrady v § 2, tzn., budu-li
ochoten pro tento zákon hlasovat, prosil bych vypustit
znění "nebo vyvolat veřejné pohoršení".
To už je skutečně formulace naprosto široká,
naprosto vágní, zneužitelná. Nebudu
se snažit líčit, co všechno by mohlo u
koho vyvolat veřejné pohoršení, i když
by to mohlo být zábavné, čili to bych
prosil vypustit.
Pak už jen jedna drobná formální poznámka
také k § 2 odst. 2 společné zprávy
- mám dojem, že gramaticky by místo "které"
mělo být která. To je všechno, děkuji
vám za pozornost.