Středa 24. dubna 1991

Poslanec Jan Růžička: Podle mých záznamů je tu poslední pozměňovací návrh. Poslanec Stibic navrhuje v § 2, odst. 1 společné zprávy doplnit text: to se týká i pozemků, které obce vlastnily k 31. 12. 1949, které tvoří jeden funkční celek se stavbami, které však k tomuto datu měly ve vlastnictví obce.

Nám to nebylo dost srozumitelné, když se to projednávalo ve výboru. Pozvali jsme si pana Stibice a po vysvětlení pan poslanec Stibic prohlásil, že na tomto pozměňovacím návrhu netrvá. Ovšem musel odejít hned do nemocnice, nevím, jestli tu dnes je. Není. Musíme tedy o jeho pozměňovacím návrhu přesto hlasovat. On ho totiž nemůže stáhnout.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Souhlasím s vámi, dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pana poslance Stibice.

Kdo souhlasí s návrhem, ať zvedne ruku. Nikdo. Domnívám se, že tímto jsme návrh pana poslance Stibice vyřešili. Ta těchto okolností nemá smysl, abych, myslím, dával hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování a kdo je proti.

Poslanec Jan Růžička: Já jsem vyčerpal všechny pozměňovací návrhy, které jsme měli v evidenci. Jestli ještě někdo chce k tomu něco říci, může. Nechce. V tom případě navrhuji, aby bylo schváleno usnesení následujícího znění. Navrhuji, pane předsedající, aby bylo hlasováno o zákonu jako celku.

Poslanec Miroslav Šlouf: Vážení kolegové, já se omlouvám, ale měl jsem k § 7 faktickou připomínku zodpovězení mého včerejšího dotazu. Ještě tak nebylo učiněno. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, bohužel, váš dotaz směřoval na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy. (Posl. Šlouf: Na ministra kultury.) Pan ministr kultury je přítomen, ale dotaz nedostal, takže se domnívám, že pokud je pro vás nezbytně nutné, abyste odpověď pro svoji otázku znal ještě před tím, než přistoupíme k hlasování tohoto usnesení, navrhovaného usnesení o přijetí tohoto zákona, měl byste svůj dotaz vznést. Pokud se domníváte, že bychom tak mohli učinit až po odhlasování, přijali bychom to jistě rovněž.

Poslanec Miroslav Šlouf: Mám zopakovat svůj včerejší dotaz. Prosím tedy... pan zpravodaj informoval pana ministra o mém dotazu?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám se pana zpravodaje, jestli může zopakovat dotaz. Nicméně se domnívám, že dotazy na členy vlády budou jedním z bodů projednávaného našeho programu. A pokud bezprostředně tento okruh problémů nesouvisí se schválením tohoto zákona, lze ten dotaz vznést potom.

Poslanec Miroslav Šlouf: Souvisí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím pana zpravodaje, aby přečetl dotaz.

Poslanec Jan Růžička: Ještě se hlásí... (Hlas z pléna: dovoluji si upozornit, že pokud vystoupí pan ministr kultury, bude opět zahájena rozprava.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Za těchto okolností mi nezbývá nic jiného, než akceptovat návrh pana společného zpravodaje a dát hlasovat o návrhu jako o celku s tím, že po schválení nebo neschválení usnesení o přijetí tohoto zákona dáme prostor panu poslanci Šloufovi, aby se obrátil na pana ministra kultury přímo s dotazem. Pokud byste s tím souhlasili. (Potlesk.) Děkuji.

Táži se tedy, vážené dámy a vážení pánové, kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí podle sněmovního tisku 214 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 246 ve smyslu schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku!

Kdo je pro. 139

Kdo je proti? 7

Kdo se zdržel hlasování: 12

Konstatuji tedy, že zákon ČNR o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí byl přijat. (Potlesk.)

Dámy a pánové, dovolte, abych - zajisté jménem nás všech - poděkoval společnému zpravodaji, panu poslanci Růžičkovi. (Potlesk.)

Dovolte, abych poděkoval i celému rozpočtovému a kontrolnímu výboru za přípravu materiálu, který nám jistě pomohl při racionálním projednávání tohoto zákona. (Potlesk.)

Poslanec Jan Růžička: Když dovolíte, děkuji jak panu předsedajícímu, tak všem vám za porozumění a shovívavost k amatérskému vedení této diskuse.

(Potlesk.)

Poslanec Jaroslav Koráb: Chtěl bych vyslovit jedno přání: až budeme v pátek odjíždět z Prahy, chtěli bychom mít tento zákon s sebou. Prosili bychom, aby předsednictvo zajistilo vydání tiskem.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tento návrh. Když se však rozhlédnete, po mé levé i pravé ruce sedí jen členové vlády. Nemám se s kým poradit. Slibuji však, že se poradím o přestávce a že se pokusím tento jistě správný návrh realizovat.

Nyní dovolte, dámy a pánové, abych se vrátil k tomu, co zde zaznělo před tím, než se začalo hlasovat. Pan poslanec Šlouf sdělil, že nebyla zodpovězena některá z jeho otázek. Já jsem si během hlasovacího procesu uvědomil, že by bylo správné, aby pan poslanec Šlouf vystoupil s touto připomínkou před ukončením rozpravy.

Poslanec Miroslav Šlouf: Vystoupil jsem při zpravodajské zprávě a bylo mi řečeno, že mám vystoupit při projednávání vládního návrhu. Pane předsedající, já chci za sebe ukončit tuto diskusi. Připravím otázku ve formě interpelace na pana ministra. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, skončili jsme jeden z velice závažných bodů našeho programu. Nyní stojíme před určitým problémem. Ale hlásí se pan poslanec Jakl.

Poslanec Ladislav Jakl: Navrhoval jsem, abychom přijali k tomuto zákonu jako součást usnesení určitý text.

Poslankyně Hana Marvanová: Měla jsem také návrh týkající se tohoto usnesení, kterým bychom vládě uložili do určitého data zpracovat koncepci bytové politiky.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já osobně bych doporučoval takový postup, kdy bychom se k řadě návrhů, které nepochybně vzniknou i v souvislosti s projednáváním dalších zákonů, vrátili na závěr naší schůze s tím, že ti, kteří to budou navrhovat, připraví text takovým způsobem, aby bylo možno návrhy projednat v poslaneckých klubech a abychom se k těm návrhům usnesení (jsou dva a nepochybně se jejich počet rozroste) vrátili před projednáváním bodu Zpráva o činnosti předsednictva ČNR. Samozřejmě, jen pokud s tím vyjádříte souhlas. Tento svůj návrh beru jako protinávrh k tomu, co jsem zde přednesl předtím.

Ptám se, kdo je pro to, abychom se k těmto návrhům vrátili před projednáváním bodu Zpráva o činnosti předsednictva ČNR?

(Hlasování.) Domnívám se, že je to jasná většina.

Proto prosím pana poslance Jakla a pani poslankyni Marvanovou, aby postupovali v duchu schváleného návrhu.

V tom problém nespočívá. Problém spočívá v tom, že jak jste jistě zaregistrovali, nejsou přítomni pan premiér Pithart a paní předsedkyně Burešová. Musíme je omluvit, protože se v současné době nacházejí na Pražském hradě, kde jako reprezentanti českého státu diskutují s panem prezidentem o naléhavých otázkách současnosti. Pan premiér Pithart ovšem měl přednést za vládu úvodní slovo k dalšímu bodu, kterým je návrh na změnu státoprávního a územně správní uspořádání. Pan premiér se zřejmě dostaví. až po patnácté hodině. Máme tedy tři možnosti.

Buď můžeme pokračovat v programu s tím, že jakmile přijde pan premiér, přerušíme projednávání, jestliže budeme na začátku bodu. Pokud budeme před jeho koncem, projednávání dokončíme. Tím bodem bude zákon o rozšiřování tiskovin a pod.

Nebo můžeme věnovat čas, po který zde nebude premiér Pithart, interpelacím a dotazům na vládu. Samozřejmě, pokud budete připraveni.

Nebo můžeme jednání schůze prostě přerušit, mohou se sejít poslanecké kluby a v 15.30 hod. bychom se sešli ve sněmovně k projednávání bodu 5.

To jsou možnosti. Prosím, abyste se k nim vyjádřili.

Poslanec Jiří Kalfus: Navrhuji, abychom projednávali po polední přestávce zákon. (Potlesk.)

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Mám za to, že v daném případě jde o návrh na revokaci usnesení o programu schůze.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že je tomu tak, ale jsme v situaci, že tak musíme učinit.

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, já mám dojem, že jsme o změně programu v tom smyslu, že tento bod má být přesunut, už jednou hlasovali. Domnívám se proto, že bychom měli zavolat na Pražský hrad, že ČNR čeká na projednávání tohoto bodu programu a požádat, aby se pan premiér dostavil na určitou dobu.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy a pánové, jednací řád praví, že kterýkoliv poslanec může kdykoli podat návrh na změnu programu a že o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.

Poslanec Vladimír Šuman: Já doporučuji udělat polední přestávku, ve dvě hodiny se sejít a rozhodnout se. Do té doby tu třeba pan premiér bude a bude možno jednat. Na rozhodování je čas do dvou hodin.

Poslanec Oldřich Váca: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedající, dovoluji si podat návrh. Vzhledem k tomu, že není přítomen pan premiér Pithart, navrhuji přeložit sporný bod na konec programu schůze. (pléna se ozývá jednak souhlasný potlesk a jednak nesouhlasné hučení.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, dám o jednotlivých protinávrzích hlasovat. Hlásí se ještě pan poslanec Květ.

Poslanec ČNR Jan Květ: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji, abychom po polední přestávce ve 14.00 h. zahájili projednávání bodu 6 schváleného programu. Po jeho skončení bychom pokračovali bodem 5 a dále podle schváleného programu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče, domnívám se, že váš návrh je stejný s návrhem poslance Kalfuse. Sněmovna rozhodne hlasováním. Jedná se o změnu programu této schůze. Hlásí se ještě poslanec Kapusta.

Poslanec ČNR Jaromír Kapusta: (mluvil z místa - jeho poznámku nebylo slyšet.)

Poslanec Jan Květ: Je to původní program a není třeba o něm hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano. K této rozpravě jsem přistoupil proto, že náš program je nesmírně nabit a připadá mi nerozumné 90 minut strávit čekáním. (Potlesk.)

Sněmovna využije časového prostoru, který se vyskytl, racionálně. Ještě se hlásí pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedající, vážená sněmovno, máme se zde rozhodovat o něčem, ale vůbec neznáme časování. Máme záruku, že v 15.00 h. tady pan premiér bude? Nebo v 16 hodin, nebo v 17 hodin?

Je to improvizace. Získejme skutečnou informaci, kdy tady bude reprezentace české vlády. Myslím, že je možno tuto informaci získat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Získal jsem tuto informaci od paní předsedkyně. Bylo mi řečeno v 15.30 h. Pokládám tuto informaci do této chvíle za správnou.

Poslanec Vladimír Čech: Dámy a pánové, víme, že se jednání může protáhnout a nemůžeme se na nikoho zlobit. Navrhuji a považuji to za optimální řešení: pokračovat po pauze v jednání dalším bodem (ne státoprávním uspořádáním) a v okamžiku, kdy se dostaví pan premiér, toto jednání přerušit a projednávat státoprávní uspořádání.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Návrhů je tolik, že zřejmě dobu do 15.30 h. strávíme navrhováním a hlasováním. (Potlesk.)

Poslanec Richard Hájek: Navrhuji ukončit rozpravu. Návrh poslance Čecha se shoduje s předchozími dvěma a pak je návrh poslance Váci.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: První se přihlásil pan poslanec Kalfus. Pokusím se jeho návrh zformulovat asi takto: sněmovna souhlasí s tím, aby došlo ke změně schváleného programu v tom smyslu, že po dobu nepřítomnosti pana premiéra Pitharta nebude projednáván bod 5, ale bude pokračováno dalším bodem podle schváleného programu.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 86.)

Kdo je proti? (41)

Kdo se zdržel hlasování? (30) Poměrem hlasů 86:71 byl

přijat modifikovaný návrh pana poslance Kalfuse.

Přeji vám dobrou chuť ve 14.00 na shledanou.

Schůze přerušena.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji přerušené jednání České národní rady. Závěrečnému hlasování v dopolední části jednání jsem porozuměl tak, že ČNR v souladu s 13, odstavce 4 jednacího řádu rozhodla, že přesune body schváleného pořadu jednání a že na začátku odpoledního jednání se budeme zabývat bodem VI., což je návrh poslanců ČNR Stanislava Bělehrádka na vydání zákona ČNR, kterým se upravují podmínky prodeje a rozšiřování tiskovin a jiných předmětů způsobilých ohrozit mravnost. Sněmovní tisk č. 209 a 249.

Návrh skupiny poslanců je pověřen odůvodnit poslanec Miloslav Výborný, kterého za několik okamžiků poprosím, aby se ujal slova. Poprosil bych pracovníky kanceláře, aby požádali poslance, kteří nejsou v dosahu rozhlasového zařízení, aby se okamžitě dostavili do sněmovny.

V tomto okamžiku tedy budeme projednávat bod programu označený

VI.

Návrh poslanců České národní rady Stanislava Bělehrádka, Heřmana Chromého, Ivany Janů, Jana Kasala, Zdeňka Kotrlého, Petra Kozánka, Antonína Procházky a Miloslava Výborného na vydání zákona České národní rady, kterým se upravují podmínky prodeje a rozšiřování tiskovin a jiných předmětů způsobilých ohrozit mravnost (sněmovní tisk 209)

VI. - týkající se tisku 209 a 249, tiskoviny a jiné předměty způsobilé ohrozit mravnost. Jak jsem již předeslal, návrh skupiny poslanců ve složení Stanislav Bělehrádek, Heřman Chromý, Ivana Janů, Jan Kasal, Zdeněk Kotrlý, Petr Kozánek, Antonín Procházka, Miloslav Výborný na vydání zákona ČNR. Tento návrh skupiny poslanců je pověřen odůvodnit poslanec Miloslav Výborný, kterého nyní prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Miloslav Výborný: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, doufám, že jsme usnášeníschopní, a nežádám, abychom byli přepočítáváni.

Sněmovní tisk č. 209 návrh skupiny poslanců na vydání zákona ČNR, kterým se upravují podmínky prodeje a rozšiřování tiskovin a jiných předmětů způsobilých ohrozit mravnost na rozdíl o jiných návrhů zákonů neprošel v ČNR legislativní procedurou, která má být obvyklá a měla by být používána u všech zákonů. Jednotlivé výbory ČNR projednaly nejprve zásady tohoto zákona a za skupinu navrhovatelů mohu říci, že většina výborů projednávajících zásady zákona, s těmito zásadami vyslovila svůj souhlas, byt někdy s drobnými připomínkami k obsahu,

Po vypracování paragrafovaného znění byl návrh zákona přikázán ne všem výborům, ale toliko třem výborům. Domnívám se, že společný zpravodaj výborů později podá zprávu o výsledcích.

Navrhovaný zákon podle přesvědčení skupiny poslanců, které jeho návrh podávají, je nezbytný a podle našeho názoru alespoň zčásti zacelí určitou mezeru v našem právním řádu, mezeru, která se řady občanů vůbec nedotýká, to je třeba po pravdě přiznat, ale mezeru, která velice tíží řadu občanů jiných. My se domníváme a prosíme, aby k tomu byl vzat zřetel, že není důležité, zda ona mezera v právním řádu tíží 5 % obyvatelstva nebo 20 % obyvatelstva nebo nadpoloviční většinu obyvatelstva, poněvadž nedostatek zákonné úpravy v tomto směru považujeme za chybný a poněvadž máme za to, že tento nedostatek musí být napraven, návrh zákona předkládáme s přesvědčením, že alespoň touto úpravou ochrana určité části obyvatelstva před - jak se doufám shodneme, alespoň ve své většině - před nežádoucími vlivy na tyto skupiny obyvatelstva, bude zajištěna.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP