Poslanec Jan Růžička: Vzhledem k tomu,
že vypuštění paragrafu nebylo odsouzeno,
bylo by bezpředmětné hlasovat o dalším
pozměňovacím návrhu pana poslance
Stibice, který navrhuje určité doplnění
jedině v případě, že by byl tento
paragraf vypuštěn.
Můžeme tedy přistoupit k § 5 společné
zprávy, je to na str. 8 tohoto materiálu hned nahoře.
Společná zpráva má pozměňovací
návrh, jde jen o změnu odkazu ve společné
zprávě s ohledem na sloučení §
2 a 3, a potom v odkazu pod čarou se doplňují
čísla zákonů, která ve vládním
návrhu nebyla.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu zpravodaji, takže dám o tomto pozměňovacím
návrhu hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se - 136.) 136 poslanců souhlasí.
Kdo je proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (22) 22 poslanců
se zdrželo hlasování, takže tento návrh
byl přijat. Prosím pana zpravodaje.
Poslanec Jan Růžička: K §
5 podal pozměňovací návrh ještě
pan poslanec Bursík, a to navrhuje doplnit v § 5,
odst. 1) písm. d) ve znění společné
zprávy, doplňující text zní:
"Pozemky lesního půdního fondu v národních
parcích".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
dávám tedy o tomto návrhu pana poslance Bursíka
hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku!
(Hlasuje se - 138.) 138 poslanců souhlasí.
Kdo je proti? (4)
Kdo se zdržel hlasování? (15) 15 poslanců
se zdrželo hlasování.
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Jan Růžička: Můžeme
pokračovat § 6 společné zprávy
- je to na tomtéž listě 8. Zdůvodnění
bylo předneseno v úvodní zprávě
společného zpravodaje. Je to poměrně
obsáhlé doplnění na základě
požadavku výborů.
Uvedu stručnou charakteristiku a potom rozhodnete, zda-li
budete chtít to celé přečíst,
nebo zda-li na základě stručné charakteristiky
můžeme hlasovat.
V prvním odstavci je rozšíření
na okresní úřady, jestliže na ně
přešla funkce zakladatele. Vládní návrh
zákona má jenom obce. Jde o to, aby do majetku obcí
přešlo i to, kde zakladatelem zůstaly okresní
úřady nebo na ně přešla tato
funkce. Je to pro ten případ, že obce nepožádaly
podle zákona o obcích o převedení
této funkce nebo jim to dosud okresní úřad
nevyřídil. Podle této změny by na
ně tento majetek přešel.
Dále je změna v odkazu, kde podle §2, 3, -
nahrazují se § 2 nebo 3 - jedná se znovu o
stažení dvou paragrafů v úvodu.
Další je odst. 2 k tomuto paragrafu, kde je konkretizováno,
kdo si bude vyžadovat souhlas ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci, aby mohl tento
majetek na obce přejít. Ve vládním
návrhu zákona je řečeno, že je
třeba souhlas, ale není stanoveno, kdo si jej musí
vyžádat. Tento pozměňovací návrh
to konkretizuje a stanoví, že si to musí vyžádat
okresní úřad. V odst. 3 jsou drobné
změny v tom,
že odkladná lhůta pro státní
podniky, aby mohlo dojít k privatizačnímu
procesu, se prodlužuje ze 6 měsíců,
jak to stanovil vládní návrh na jeden rok.
U ostatních organizací se navrhuje, aby tato odkladná
lhůta nebyla, aby obce mohly požádat hned.
Ony totiž mohou požádat, ale o tom bude stejně
rozhodovat okresní úřad a ministerstvo pro
privatizaci.
Jde nyní o to, zda-li o tom můžeme hlasovat
en bloc nebo po odstavcích (hlasy: odděleně).
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Názor
sněmovny je zřejmě takový, abychom
hlasovali odděleně, proto prosím, abyste
to, pane zpravodaji, rozdělil do jednotlivých částí.
Poslanec Jan Růžička: Jde o tři
části. První část - odst. 1,
písm. b), kde se provádí rozšíření
na okresní úřady jako zakladatele a přitom
přejde majetek na obce. Pokud jde o změnu odkazu,
to je věcná změna, která tam být
musí, aby to bylo konzistentní se změnou,
která se provedla v § 2 a 3.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto zněním, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) 125
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 31
Tato část byla přijata.
Poslanec Jan Růžička: Změna
v § 2 je věcná a konkretizuje, kdo je povinen
vyžádat si souhlas ministerstva pro privatizaci a
je konkretizováno, že je povinen si ho vyžádat
okresní úřad.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí paní
poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Nejde
o § 2, ale o odstavec 2.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za připomínku.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) 115
Kdo je proti? 1
Zdržel se hlasování? 37
Tato část byla přijata.
Poslanec Jan Růžička: odstavec 3 - zde
je změna odkladné lhůty, která se
stanoví pro převod státních podniků
na jeden rok ze 6 měsíců a ostatních
organizací se navrhuje, aby lhůta nebyla stanovena,
aby si žádost mohly podat hned.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu zpravodajovi, ptám se sněmovny, kdo souhlasí
s tímto zněním, ať zvedne ruku. 125
poslanců souhlasí. Kdo je proti? 4 poslanci nesouhlasí.
Kdo se zdržel hlasování. 20 poslanců
se zdrželo hlasování.
Přesto mohu konstatovat, že tento bod byl přijat.
Pane zpravodaji, prosím, pokračujte.
Poslanec Jan Růžička: K §6 má
pozměňovací návrh ještě
pan poslanec Kašuba a sice do § 6 odst. 1 b) doplnit
za slova "v hlavním městě Praze"
text "a ve statutárních městech".
Je to obdoba jako u §4.
Poslanec Josef Kašuba: Stahuji svůj
návrh zpět.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kašubovi. Pan poslanec Kašuba svůj
pozměňovací návrh stáhl zpět,
takže můžeme pokračovat dál.
Poslanec Jan Růžička: Další
pokračování je stále ještě
na listě 8 ve spodní části, k §
7 návrhu zákona, kde slova "pokud nepřecházejí
do vlastnictví obce podle § 3 nebo § 4"
se nahrazují slovy "pokud nepřecházejí
do vlastnictví obce podle § 3", to už je
nové očíslování, to jsou obytné
domy, "a nebo jako stavby s pozemky tvořící
se stavbou jeden funkční celek podle § 2".
To je odkaz na převod vlastnictví jako historického
majetku. Že se souhlasem ministerstva převod je možný,
pokud nepřecházejí podle těchto ustanovení.
Tato ustanovení tam prakticky musí být, aby
to odpovídalo celému duchu zákona a jeho
dosavadním ustanovením, která už byla
schválena.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mohu
o tomto úseku dát hlasovat? (Ano.) Pan poslanec
Šlouf má faktickou připomínku.
Poslanec Miroslav Šlouf: Měl jsem včera
zásadní připomínku a když neodpověděl
žádný člen vlády, čekal
jsem, že se k tomuto pan zpravodaj vyjádří.
Chtěl bych poprosit, jestli by bylo možné vysvětlit
a zdůvodnit zařazení tohoto paragrafu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
prosím pana společného zpravodaje, aby se
k připomínce vyjádřil.
Poslanec Jan Růžička: K vystoupení
pana poslance Šloufa jsem se chtěl vyjádřit,
až budeme projednávat znění vládního
návrhu zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jste
pro tuto chvíli s tímto vysvětlením
spokojen, pane poslanče? (Ano.)
Dám tedy hlasovat o tom, co tady pan společný
zpravodaj přednesl. Táži se, kdo souhlasí
s tím, co tady zaznělo, ať zvedne ruku. 127
poslanců souhlasí. Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 17 poslanců
se zdrželo hlasování, takže návrh
byl přijat.
Poslanec Jan Růžička: Další
část pozměňovacího návrhu
k § 7 se týká toho, že první část
se označuje jako odstavec 1 a vkládá se nový
odstavec 2, který zní: "Na žádost
obce může ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy ČR rozhodnout, že do vlastnictví
obce přecházejí z vlastnictví České
republiky objekty škol a školských zařízení,
ve kterých jsou ke dni účinnosti tohoto zákona
provozovány školy a školská zařízení,
jestliže na obec a v hlavním městě Praze
též na městskou část přešla
funkce zakladatele nebo pravomoc zřizovat, řídit
a zrušovat tyto organizace, pokud nepřecházejí
do vlastnictví obce jako stavby a pozemky tvořící
se stavbou jeden funkční celek podle § 2".
Je to obdoba § 1, který stanovil tuto rozhodovací
povinnost nebo ji určil pro ministerstvo kultury pro kulturní
památky, a tady ji určuje pro ministerstvo školství,
pro školy a školská zařízení,
kde zakladatelem je obec.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám tedy o tomto návrhu hlasovat. Kdo souhlasí,
ať zvedne ruku. 139 poslanců souhlasí. Kdo
je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 3
poslanci se zdrželi hlasování. Návrh
byl přijat. Pane zpravodaji pokračujte.
Poslanec Jan Růžička: Další
doplňující návrh je na listě
9 tohoto materiálu. Jako první text: říká
se v něm - doplnit před § 7 odst. 1 text "do
památkového charakteru, které byly ve vlastnictví
obcí ke dni 31. 12. 1949." Pozměňovací
návrh podal pan poslanec Stodůlka.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
dávám o tomto návrhu hlasovat. Kdo je pro
tento návrh, ať zvedne ruku: 45
Kdo je proti? 48
Kdo se zdržel hlasování? 53
Takže tento návrh nebyl přijat. Pokračujte,
prosím.
Poslanec Jan Růžička: Další
pozměňovací návrh k tomuto paragrafu,
to je § 7, podal pan poslanec Bursík. Navrhuje, aby
byl doplněn za slova...
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Bursík se hlásí s faktickou poznámkou.
(Poslanec Bursík stahuje návrh zpět.) Děkuji,
takže budeme pokračovat, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Růžička: Další
pozměňovací návrh je vlastně
znění společné zprávy k §
8, kde za slovo "podle" se vkládají slova
"§ 5 a 6". Jedná se zdůraznění,
že jen v těchto paragrafech jde o rozhodování.
Ten doplněk to zdůrazňuje.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 146
Kdo je proti. Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 5 Děkuji.
Návrh byl přijat, můžeme pokračovat.
Poslanec Jan Růžička: Společná
zpráva navrhla doplnit do § 9 změnu termínu
- prodloužení lhůty na podání
žádost středisku geodézie o zapsání
změn vlastnictví ze 6 ti měsíců,
jak to je ve vládním návrhu, na jeden rok.
Tuto žádost je povinen vlastník, to je obec,
podat do jednoho roku.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Věc je nepochybná. Dávám hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 130
Kdo je proti? 10
Kdo se zdržel hlasování? 13
Návrh byl přijat. Pokračujte, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Růžička: Pokračování
je opět na listu 9, kde za § 9 vládního
návrhu zákona se vkládá nový
paragraf, který vzhledem k přečíslování
je také označen jako § 9, který zní
- tady bych nerad recitoval celý paragraf, protože
je poměrně obsáhlý a myslím,
že páni poslanci i paní poslankyně si
jej přečetli a byl projednán i ve výborech.
Pro vytipované případy upravuje odchylný
postup rozhodování obecních zastupitelstev
než je ten, který je uveden v zákoně
367/90 o obcích. Myslím, že je to § 14.
Tento paragraf ztěžuje určitým způsobem
možnost rozhodování těchto orgánů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Ptám se: mohu dát hlasovat? Je jasné, o čem
budeme hlasovat? Pan poslanec Jakl. Pan poslanec Jakl sděluje,
že měl pozměňovací návrh
k tomuto textu.
Poslanec Jan Růžička: Přijde
na něj řeč pane poslanče.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
budeme hlasovat o tom, co tady pan poslanec Růžička
předkládá k hlasování.
Poslanec Jan Růžička: Pan poslanec Jakl
má ale pravdu. Kdybychom odhlasovali ve znění
tak, jak je to na straně 9, kde se navrhuje, aby třípětinová
většina obecního zastupitelstva rozhodovala
a pan poslanec Jakl má pozměňovací
návrh, aby tato většina byla poloviční,
tak, to je uvedeno na listu 10, třetí odstavec.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: To, co
pan poslanec Jakl řekl, s čím se ozval,
je naprosto v pořádku. Dám hlasovat o jeho
pozměňovacím návrhu a podle výsledku
zahrneme toto do souhrnného půlstránkového
materiálu. Takže, dávám hlasovat o tom,
zdali... Prosím, pan poslanec Matějka.
Poslanec František Matějka: § 9
ještě nemáme a už budeme schvalovat změnu?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Frkal.
Poslanec Jiří Frkal: Pane místopředsedo,
navrhuji, abychom z § 9, tak, jak je předloženo
ve zpravodajské zprávě, vyjmuli ad a) a hlasovali
o něm po celém §9.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Svoboda se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Ivo Svoboda: Navrhuji tento postup: odhlasuje
to bez nějaké většiny a pak nám
třeba projde "žádná většina".
Je možný jiný postup: vzali bychom to jako
podmíněné hlasování, pak bychom
udělali dva pozměňovací návrhy
a na závěr bychom hlasovali o tom, co vznikne, jako
o celku, zda to přijmeme do znění zákona
či ne. Je to technická metoda, která vede
ke správnému výsledku.
Poslanec Miroslav Šlouf: Pane předsedající,
od včerejšího večera jsme stále
na štíru s paragrafem 26 jednacího řádu.
Doporučuji nalistovat, přečíst a potom
pokračovat v jednání.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za toto upozornění. Protože se domnívám,
že většina z poslanců nemá jednací
řád před sebou, navrhuji odcitovaní.
(Nejsou námitky z pléna.)
"Jestliže se při odděleném hlasování
neschválí všechny části návrhu,
hlasuje se o přijatých částech znovu,
jako o celku.
Pokud byly k návrhu předloženy pozměňovací
návrhy, hlasuje se nejdříve o nich, a to
v pořadí, v jakém byly podány. Vylučuje-li
přijatý pozměňovací návrh
další pozměňovací návrhy,
o těchto dalších pozměňovacích
návrzích se nehlasuje.
O návrzích týkajících se způsobu
projednávání se hlasuje před projednáváním
věci."
Tolik citování paragrafu 26. Nyní jde o to,
abychom se podle tohoto paragrafu dokázali řídit.
Pane zpravodaji, jaký způsob hlasování
navrhujete?
Poslanec Jan Růžička: Já bych
byl proto, abychom hlasovali o pozměňovacím
návrhu pana poslance Jakla, pak o pozměňovacím
návrhu pana poslance Koháčka a pak o celkovém
znění.
Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající,
v souladu s § 26 jednacího řádu navrhuji,
abychom nejprve odhlasovali § 9 vyjma první věty
a poté přistoupili k hlasování o první
větě. Připomínám, že u
většiny byly dva návrhy: jeden na většinu
třípětinovou, jeden na většinu
nadpoloviční.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Pokud pan společný zpravodaj souhlasí s tímto
návrhem, dáme o něm hlasovat. Kdo souhlasí
se zněním § 9 bez první věty?
(Z pléna se ozývají hlasy, že bez první
věty nemá § 9 smysl.)
Poslanec Miroslav Šlouf: Doporučuji využít
odstavec c) § 26 jednacího řádu a nejprve
hlasovat o způsobu hlasování.