Středa 24. dubna 1991

Poslanec Jan Růžička: Vzhledem k tomu, že vypuštění paragrafu nebylo odsouzeno, bylo by bezpředmětné hlasovat o dalším pozměňovacím návrhu pana poslance Stibice, který navrhuje určité doplnění jedině v případě, že by byl tento paragraf vypuštěn.

Můžeme tedy přistoupit k § 5 společné zprávy, je to na str. 8 tohoto materiálu hned nahoře. Společná zpráva má pozměňovací návrh, jde jen o změnu odkazu ve společné zprávě s ohledem na sloučení § 2 a 3, a potom v odkazu pod čarou se doplňují čísla zákonů, která ve vládním návrhu nebyla.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji, takže dám o tomto pozměňovacím návrhu hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 136.) 136 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (22) 22 poslanců se zdrželo hlasování, takže tento návrh byl přijat. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Jan Růžička: K § 5 podal pozměňovací návrh ještě pan poslanec Bursík, a to navrhuje doplnit v § 5, odst. 1) písm. d) ve znění společné zprávy, doplňující text zní: "Pozemky lesního půdního fondu v národních parcích".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám tedy o tomto návrhu pana poslance Bursíka hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 138.) 138 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? (4)

Kdo se zdržel hlasování? (15) 15 poslanců se zdrželo hlasování.

Děkuji. Tento návrh byl přijat.

Poslanec Jan Růžička: Můžeme pokračovat § 6 společné zprávy - je to na tomtéž listě 8. Zdůvodnění bylo předneseno v úvodní zprávě společného zpravodaje. Je to poměrně obsáhlé doplnění na základě požadavku výborů.

Uvedu stručnou charakteristiku a potom rozhodnete, zda-li budete chtít to celé přečíst, nebo zda-li na základě stručné charakteristiky můžeme hlasovat.

V prvním odstavci je rozšíření na okresní úřady, jestliže na ně přešla funkce zakladatele. Vládní návrh zákona má jenom obce. Jde o to, aby do majetku obcí přešlo i to, kde zakladatelem zůstaly okresní úřady nebo na ně přešla tato funkce. Je to pro ten případ, že obce nepožádaly podle zákona o obcích o převedení této funkce nebo jim to dosud okresní úřad nevyřídil. Podle této změny by na ně tento majetek přešel.

Dále je změna v odkazu, kde podle §2, 3, - nahrazují se § 2 nebo 3 - jedná se znovu o stažení dvou paragrafů v úvodu.

Další je odst. 2 k tomuto paragrafu, kde je konkretizováno, kdo si bude vyžadovat souhlas ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, aby mohl tento majetek na obce přejít. Ve vládním návrhu zákona je řečeno, že je třeba souhlas, ale není stanoveno, kdo si jej musí vyžádat. Tento pozměňovací návrh to konkretizuje a stanoví, že si to musí vyžádat okresní úřad. V odst. 3 jsou drobné změny v tom,

že odkladná lhůta pro státní podniky, aby mohlo dojít k privatizačnímu procesu, se prodlužuje ze 6 měsíců, jak to stanovil vládní návrh na jeden rok. U ostatních organizací se navrhuje, aby tato odkladná lhůta nebyla, aby obce mohly požádat hned. Ony totiž mohou požádat, ale o tom bude stejně rozhodovat okresní úřad a ministerstvo pro privatizaci.

Jde nyní o to, zda-li o tom můžeme hlasovat en bloc nebo po odstavcích (hlasy: odděleně).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Názor sněmovny je zřejmě takový, abychom hlasovali odděleně, proto prosím, abyste to, pane zpravodaji, rozdělil do jednotlivých částí.

Poslanec Jan Růžička: Jde o tři části. První část - odst. 1, písm. b), kde se provádí rozšíření na okresní úřady jako zakladatele a přitom přejde majetek na obce. Pokud jde o změnu odkazu, to je věcná změna, která tam být musí, aby to bylo konzistentní se změnou, která se provedla v § 2 a 3.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Kdo souhlasí s tímto zněním, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 125

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 31

Tato část byla přijata.

Poslanec Jan Růžička: Změna v § 2 je věcná a konkretizuje, kdo je povinen vyžádat si souhlas ministerstva pro privatizaci a je konkretizováno, že je povinen si ho vyžádat okresní úřad.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Krejčová.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Nejde o § 2, ale o odstavec 2.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za připomínku.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 115

Kdo je proti? 1

Zdržel se hlasování? 37

Tato část byla přijata.

Poslanec Jan Růžička: odstavec 3 - zde je změna odkladné lhůty, která se stanoví pro převod státních podniků na jeden rok ze 6 měsíců a ostatních organizací se navrhuje, aby lhůta nebyla stanovena, aby si žádost mohly podat hned.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu zpravodajovi, ptám se sněmovny, kdo souhlasí s tímto zněním, ať zvedne ruku. 125 poslanců souhlasí. Kdo je proti? 4 poslanci nesouhlasí.

Kdo se zdržel hlasování. 20 poslanců se zdrželo hlasování.

Přesto mohu konstatovat, že tento bod byl přijat. Pane zpravodaji, prosím, pokračujte.

Poslanec Jan Růžička: K §6 má pozměňovací návrh ještě pan poslanec Kašuba a sice do § 6 odst. 1 b) doplnit za slova "v hlavním městě Praze" text "a ve statutárních městech". Je to obdoba jako u §4.

Poslanec Josef Kašuba: Stahuji svůj návrh zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kašubovi. Pan poslanec Kašuba svůj pozměňovací návrh stáhl zpět, takže můžeme pokračovat dál.

Poslanec Jan Růžička: Další pokračování je stále ještě na listě 8 ve spodní části, k § 7 návrhu zákona, kde slova "pokud nepřecházejí do vlastnictví obce podle § 3 nebo § 4" se nahrazují slovy "pokud nepřecházejí do vlastnictví obce podle § 3", to už je nové očíslování, to jsou obytné domy, "a nebo jako stavby s pozemky tvořící se stavbou jeden funkční celek podle § 2". To je odkaz na převod vlastnictví jako historického majetku. Že se souhlasem ministerstva převod je možný, pokud nepřecházejí podle těchto ustanovení. Tato ustanovení tam prakticky musí být, aby to odpovídalo celému duchu zákona a jeho dosavadním ustanovením, která už byla schválena.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mohu o tomto úseku dát hlasovat? (Ano.) Pan poslanec Šlouf má faktickou připomínku.

Poslanec Miroslav Šlouf: Měl jsem včera zásadní připomínku a když neodpověděl žádný člen vlády, čekal jsem, že se k tomuto pan zpravodaj vyjádří. Chtěl bych poprosit, jestli by bylo možné vysvětlit a zdůvodnit zařazení tohoto paragrafu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, prosím pana společného zpravodaje, aby se k připomínce vyjádřil.

Poslanec Jan Růžička: K vystoupení pana poslance Šloufa jsem se chtěl vyjádřit, až budeme projednávat znění vládního návrhu zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jste pro tuto chvíli s tímto vysvětlením spokojen, pane poslanče? (Ano.)

Dám tedy hlasovat o tom, co tady pan společný zpravodaj přednesl. Táži se, kdo souhlasí s tím, co tady zaznělo, ať zvedne ruku. 127 poslanců souhlasí. Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 17 poslanců se zdrželo hlasování, takže návrh byl přijat.

Poslanec Jan Růžička: Další část pozměňovacího návrhu k § 7 se týká toho, že první část se označuje jako odstavec 1 a vkládá se nový odstavec 2, který zní: "Na žádost obce může ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR rozhodnout, že do vlastnictví obce přecházejí z vlastnictví České republiky objekty škol a školských zařízení, ve kterých jsou ke dni účinnosti tohoto zákona provozovány školy a školská zařízení, jestliže na obec a v hlavním městě Praze též na městskou část přešla funkce zakladatele nebo pravomoc zřizovat, řídit a zrušovat tyto organizace, pokud nepřecházejí do vlastnictví obce jako stavby a pozemky tvořící se stavbou jeden funkční celek podle § 2". Je to obdoba § 1, který stanovil tuto rozhodovací povinnost nebo ji určil pro ministerstvo kultury pro kulturní památky, a tady ji určuje pro ministerstvo školství, pro školy a školská zařízení, kde zakladatelem je obec.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dávám tedy o tomto návrhu hlasovat. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 139 poslanců souhlasí. Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 3 poslanci se zdrželi hlasování. Návrh byl přijat. Pane zpravodaji pokračujte.

Poslanec Jan Růžička: Další doplňující návrh je na listě 9 tohoto materiálu. Jako první text: říká se v něm - doplnit před § 7 odst. 1 text "do památkového charakteru, které byly ve vlastnictví obcí ke dni 31. 12. 1949." Pozměňovací návrh podal pan poslanec Stodůlka.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o tomto návrhu hlasovat. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku: 45

Kdo je proti? 48

Kdo se zdržel hlasování? 53

Takže tento návrh nebyl přijat. Pokračujte, prosím.

Poslanec Jan Růžička: Další pozměňovací návrh k tomuto paragrafu, to je § 7, podal pan poslanec Bursík. Navrhuje, aby byl doplněn za slova...

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Bursík se hlásí s faktickou poznámkou. (Poslanec Bursík stahuje návrh zpět.) Děkuji, takže budeme pokračovat, pane zpravodaji.

Poslanec Jan Růžička: Další pozměňovací návrh je vlastně znění společné zprávy k § 8, kde za slovo "podle" se vkládají slova "§ 5 a 6". Jedná se zdůraznění, že jen v těchto paragrafech jde o rozhodování. Ten doplněk to zdůrazňuje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 146

Kdo je proti. Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 5 Děkuji.

Návrh byl přijat, můžeme pokračovat.

Poslanec Jan Růžička: Společná zpráva navrhla doplnit do § 9 změnu termínu - prodloužení lhůty na podání žádost středisku geodézie o zapsání změn vlastnictví ze 6 ti měsíců, jak to je ve vládním návrhu, na jeden rok. Tuto žádost je povinen vlastník, to je obec, podat do jednoho roku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Věc je nepochybná. Dávám hlasovat. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 130

Kdo je proti? 10

Kdo se zdržel hlasování? 13

Návrh byl přijat. Pokračujte, pane zpravodaji.

Poslanec Jan Růžička: Pokračování je opět na listu 9, kde za § 9 vládního návrhu zákona se vkládá nový paragraf, který vzhledem k přečíslování je také označen jako § 9, který zní - tady bych nerad recitoval celý paragraf, protože je poměrně obsáhlý a myslím, že páni poslanci i paní poslankyně si jej přečetli a byl projednán i ve výborech. Pro vytipované případy upravuje odchylný postup rozhodování obecních zastupitelstev než je ten, který je uveden v zákoně 367/90 o obcích. Myslím, že je to § 14. Tento paragraf ztěžuje určitým způsobem možnost rozhodování těchto orgánů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Ptám se: mohu dát hlasovat? Je jasné, o čem budeme hlasovat? Pan poslanec Jakl. Pan poslanec Jakl sděluje, že měl pozměňovací návrh k tomuto textu.

Poslanec Jan Růžička: Přijde na něj řeč pane poslanče.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže budeme hlasovat o tom, co tady pan poslanec Růžička předkládá k hlasování.

Poslanec Jan Růžička: Pan poslanec Jakl má ale pravdu. Kdybychom odhlasovali ve znění tak, jak je to na straně 9, kde se navrhuje, aby třípětinová většina obecního zastupitelstva rozhodovala a pan poslanec Jakl má pozměňovací návrh, aby tato většina byla poloviční, tak, to je uvedeno na listu 10, třetí odstavec.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: To, co pan poslanec Jakl řekl, s čím se ozval, je naprosto v pořádku. Dám hlasovat o jeho pozměňovacím návrhu a podle výsledku zahrneme toto do souhrnného půlstránkového materiálu. Takže, dávám hlasovat o tom, zdali... Prosím, pan poslanec Matějka.

Poslanec František Matějka: § 9 ještě nemáme a už budeme schvalovat změnu?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Frkal.

Poslanec Jiří Frkal: Pane místopředsedo, navrhuji, abychom z § 9, tak, jak je předloženo ve zpravodajské zprávě, vyjmuli ad a) a hlasovali o něm po celém §9.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Svoboda se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec Ivo Svoboda: Navrhuji tento postup: odhlasuje to bez nějaké většiny a pak nám třeba projde "žádná většina". Je možný jiný postup: vzali bychom to jako podmíněné hlasování, pak bychom udělali dva pozměňovací návrhy a na závěr bychom hlasovali o tom, co vznikne, jako o celku, zda to přijmeme do znění zákona či ne. Je to technická metoda, která vede ke správnému výsledku.

Poslanec Miroslav Šlouf: Pane předsedající, od včerejšího večera jsme stále na štíru s paragrafem 26 jednacího řádu. Doporučuji nalistovat, přečíst a potom pokračovat v jednání.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za toto upozornění. Protože se domnívám, že většina z poslanců nemá jednací řád před sebou, navrhuji odcitovaní. (Nejsou námitky z pléna.)

"Jestliže se při odděleném hlasování neschválí všechny části návrhu, hlasuje se o přijatých částech znovu, jako o celku.

Pokud byly k návrhu předloženy pozměňovací návrhy, hlasuje se nejdříve o nich, a to v pořadí, v jakém byly podány. Vylučuje-li přijatý pozměňovací návrh další pozměňovací návrhy, o těchto dalších pozměňovacích návrzích se nehlasuje.

O návrzích týkajících se způsobu projednávání se hlasuje před projednáváním věci."

Tolik citování paragrafu 26. Nyní jde o to, abychom se podle tohoto paragrafu dokázali řídit.

Pane zpravodaji, jaký způsob hlasování navrhujete?

Poslanec Jan Růžička: Já bych byl proto, abychom hlasovali o pozměňovacím návrhu pana poslance Jakla, pak o pozměňovacím návrhu pana poslance Koháčka a pak o celkovém znění.

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, v souladu s § 26 jednacího řádu navrhuji, abychom nejprve odhlasovali § 9 vyjma první věty a poté přistoupili k hlasování o první větě. Připomínám, že u většiny byly dva návrhy: jeden na většinu třípětinovou, jeden na většinu nadpoloviční.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pokud pan společný zpravodaj souhlasí s tímto návrhem, dáme o něm hlasovat. Kdo souhlasí se zněním § 9 bez první věty? (Z pléna se ozývají hlasy, že bez první věty nemá § 9 smysl.)

Poslanec Miroslav Šlouf: Doporučuji využít odstavec c) § 26 jednacího řádu a nejprve hlasovat o způsobu hlasování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP