Svým způsobem obec je determinována i jinými
parametry, např. jak už jsem řekl, zprostředkovaným
vztahem k rozhodování a vlastnění,
které podle všech ekonomických zákonů
snižují efektivitu. Ale také tak prostou věcí,
jako je časový horizont. Vy si myslíte, že
radní, kteří potřebují být
zvoleni v příštím volebním období,
budou přemýšlet při podnikání
horizontem 20, 30, 50 let, jako to dělá každý
soukromník, který myslí na svoje děti?
Ne, budou se snažit být efektivní za každou
cenu a hned, aby byli zvoleni. Ale celková rentabilita
a efektivita takového podnikání se tím
úměrně snižuje, někdy katastrofálně.
Také bych chtěl říci, že obec
je instituce. Jestliže se tady dovíme "Je nám
líto obcí", tak je nám líto čeho?
Instituce, která je tu kvůli plnění
některých specifických potřeb a proboha
neztotožněme to s ním, že je nám
líto občanů samotných, to vůbec
nemusí být totéž. Veřejná
instituce, jakou je obec, ale i stát, vzniká jako
odpověď na vznik určitých specifických
potřeb. Pokud se taková instituce vymkne svému
původnímu účelu a začne si
přivlastňovat další funkce, mívá
to tragické důsledky, důsledky ekonomické
i politické. "Výše bylo řečeno,
že tyto důsledky spočívají v
efektivnosti, ale ty politické jsou daleko horší."
Přenáší-li se vliv volených orgánů
do jiných oblastí společenského života,
zvyšuje se závislost veřejnosti právě
na těchto rozhodnutích.
Umíme si vůbec představit, že obec,
např. Praha, má nyní 85 ekonomických
podniků, ve kterých pracuje několik desítek
tisíc pracujících? Jak asi takový
pracující je nezávislý coby volič,
coby politický subjekt, pokud ho zaměstnává
potenciální uchazeč o jeho hlas? To jsou
dost vážné okolnosti, nad kterými se
zamyslet musíme.
A nakonec bych chtěl říci věc,
která se mi zdá nejpodstatnější.
Je chybou, mluvíme-li o majetku a hospodaření
obcí a především o obcích coby
podnikatelských subjektech a neuvědomujeme si, že
tím zároveň mluvíme o podmínkách
pro aktivitu mnoha jiných subjektů. Jak říká
už kolega Payne, v době, kdy soukromá aktivita
v podstatě klíčí a začíná,
nás musí zajímat i to, v jakých podmínkách
budou hospodařit ti ostatní. Jak státní
podniky, tak obecní, které momentálně
zaujímají často monopolní pozice v
klimatu obcí, mohou být dotovány, mohou být
jiným způsobem zvýhodňovány
a my tím zmaříme proces emancipace svobodných
a nezávislých podnikatelů. Proto si myslím,
že podmínky pro hospodaření obcí
by měly být stanoveny a měly by být
- a to je důležité - univerzální,
stabilní a pokud možno dlouhodobě platné.
Protože jestliže si teď řekneme, že
to zkusíme a za dva, tři roky, když se to nebude
těm obcím dařit, že nějaká
ta pravidla vymyslíme, kterými to upravíme,
tím totiž narušujeme jeden ze základních
pilířů tržní ekonomiky a tou
právě je stabilnost ekonomického prostředí.
To je jeden ze základních principů, díky
jemuž může existovat ta legendární
nadsázka o přistěhovalci, který přišel
do Ameriky s jedním dolarem v kapse a stane se z něj
milionář. Protože on ví, že když
vloží peníze tam a tam, stane se s nimi to
a to, a ne, že za tři roky přijde měnová
reforma, za pět let se změní to a to, za
šest let se naprosto změní jiné podmínky.
Jestliže vím, že horizont mého uvažování
může počítat se stabilitou podmínek,
úplně jinak se chovám jako investor, úplně
jiným způsobem mám možnost se zachovat
jako podnikatel. Kdežto v době, kdy nebudu vědět,
jaký zákon bude vydán příští
rok, nebude nikdo ochoten u nás investovat ani ze zahraničních
podnikatelů a ztíženou pozici budou mít
i naši domácí podnikatelé. Proto rozhodnutí
o svěření určitého majetku
způsobilého podnikání musí
doprovázet stanovení podmínek pro hospodaření.
Abych vám na závěr dokázal, že
nejsem skutečně "obcofobista", myslím
si, že obce jsou tu stvořeny k určitému
účelu a v jeho rámci, pokud víme,
jaký je ten rámec, by měly být obce
pokud možno nejsvobodnější. Nebojme se
jich ve všem. Ony mají svůj smysl, mají
své poslání a v tom by měly být
co nejoperativnější. Proto nepovažuji
za správné ustanovení nového §
9, kdy se obcím předpisuje povinnost rozhodovat
o nakládání s majetkem třípětinovou
většinou. Myslím si, že to nebezpečí
je dvojího druhu. V těch případech,
kdy si nepřejeme, aby obce riskovaly při nakládání
se svým majetkem, tak v těch může být
někdy tento práh překročen z různých
důvodů. A nesplníme to, co bychom chtěli,
ale zase naopak, my je tím vlastně svazujeme i v
dispozicích, které nám nepřekážejí,
které nám nevadí a které považujeme
za jejich vlastní. Může se stát, že
dva nebo tři poslanci zastupitelstva zmaří
vlastně jakoukoliv pozitivní snahu. Toto není
ani kompromis s požadavkem na pravidla hospodaření.
To je svým způsobem právě vyjádření
nedůvěry obcím a ne vyjádřením
specifiky těch obcí, což si myslím,
by mělo být požadavkem právě
směrem k Federálnímu shromáždění,
aby vydalo zákon o hospodaření obcí.
Zákon o hospodaření obcí je připravován
iniciativní skupinou ve Federálním shromáždění.
Zřejmě tento proces ještě několik
měsíců potrvá. Víme všichni,
jaké je fronta na důležité zákony
ve FS. Abychom co nejvíce usnadnili této iniciativní
skupině tuto velice pozitivní snahu, abychom vytvořili
klima, ve kterém se bude zdát velice potřebné
upřednostnit tento zákon, doporučuji, abychom
platnost tohoto zákona stanovili na datum 14. 10. t. r.
Přimlouvám se za to, aby tento zákon byl
co nejdříve schválen, protože pro to
hovoří požadavky obcí, aby vůbec
věděly, s čím mají počítat,
aby věděly, jaký bude rozsah majetku. Tím,
že tento zákon schválíme, ony to vědět
budou, budou vědět, s čím budou moci
počítat. Ale disponovat by měly co nejblíže
datu, kdy bude schválen zákon FS o hospodaření
obcí. Omlouvám se, že jsem vás tak dlouho
zdržel. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Poslední, kdo se přihlásil do rozpravy, byl
pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Dámy a pánové,
dlouho jsme přemýšlel, co teď vlastně
řeknu. Věděl jsem, že musím vystoupit.
Chtěl bych reagovat na stručný a jasný
projev poslance Payna a na velmi sáhodlouhý projev
kolegy Jakla. Dospěl jsem při jeho projevu k závěru,
že moji voliči opravdu neudělali dobře,
když mne sem zvolili, protože při mé omezené
inteligenci jsem se v jeho projevu nedokázal dostatečně
orientovat. (Potlesk.) Přesto bych se pokusil reagovat
aspoň na to jádro, na určitou filozofii,
budu-li toho schopen, toho, co tady zaznělo.
Naši voliči podle toho, jak já to sleduji,
udělali jednu chybu. Zvolili nás, dávali
nám preferenční hlasy, byli schopni nás
nosit na ramenou po náměstích, aspoň
některé z nás a v okamžiku, kdy jsme
byli zvoleni, tak okamžitě nám projevili absolutní
nedůvěru. V ten moment jsme pro ně jakási
podezřelá individua, která dělají
všechno pro to, aby tento stát nefungoval, aby zákony
nebyly přijímány, pokud jsou přijímány,
aby byly co nejhorší. Já si myslím,
že my - aspoň ústy kolegy Jakla - tady děláme
úplně stejnou chybu ve vztahu k obcím. Chtěl
bych upozornit tuto sněmovnu na jednu skutečnost,
která je podle mého nezvratná. Způsob,
jakým se starostové, radní, zastupitelstva,
dostali na svá místa, byl v procesu nebo aktu, kterému
se říká svobodné volby. První
svobodné volby, ke kterým došlo na těchto
úrovních. To znamená, že když my
teď budeme zpochybňovat schopnost těchto lidí,
jejich schopnost zdravě myslet, budeme z nich, promiňte
mi to slovo, dělat blbce, budeme mít pocit, že
okamžitě všechno prodají, že naloží
s tím majetkem, který my jim eventuálně
dáme do opatrování, nějakým
způsobem naprosto nepřijatelným, tak já
s tím prostě nemohu souhlasit. Já volám
po jedné věci, nechme to všechno na obcích,
dejme obcím důvěru. Udělejme to. Já
to tak cítím. Opravdu jsem mluvil s celou řadou
starostů, kterým osobně důvěřuji,
protože je osobně znám. Je mi úplně
jedno, teď jestli budu označen některými
lidmi za přívržence jakýchsi komunistických
idejí, což se bezpochyby stane. Je to absurdní.
Já mám vůči této straně
naprosto zásadní výhrady, ale dovolte mi
právo tady říci co cítím a
co si myslím. Já to cítím právě
takhle. Nechme obce jednat, nechme obce hospodařit s majetkem,
jak uznají za vhodné, protože jestli s ním
budou hospodařit špatně, tak jim to všechno
spadne na hlavu, příště už je nikdo
nezvolí. Ale nemůžeme teď tady vymezovat
jakási pravidla hry takovým způsobem, jak
tady teď bylo řečeno. Toto je tak asi vše,
co jsem chtěl říct. Ještě takový
maličký příklad z toho, co tady zaznělo
- bytové hospodářství je placeno z
rozpočtu radnic. Jak jsme byli informováni starosty,
peníze na údržbu bytů a domů
jsou na radnicích tak do června, července,
pak už nebudou mít nic. Nutně potřebují
nějaký majetek. Kolega Jakl tu mluvil o tom, že
musíme přijmout to, co bude mít dlouhodobou
platnost. Jestliže on ví, co bude mít dlouhodobou
platnost, tak já mu závidím. Protože
já si to nedovedu představit v situaci, v jaké
tato republika momentálně je. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dalším, posledním, kdo se přihlásil
do rozpravy, je pan poslanec Řezáč a další
čtyři poslanci.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové poslanci, já se domnívám,
že rozhodujeme dnes o důležité a vážné
věci. Především potřebujeme zachovat
klid. Zdržme se zbytečných ideologických
mýtů a předpokladů. Mluvme o konkrétních
věcech a mluvme o právním posouzení
věci. Já chci zdůraznit to, že pan premiér
2. července loňského roku v programovém
prohlášení České vlády
zdůraznil, že rozhodující pro úspěch
celé reformy a budování demokratického
právního státu v naší republice
bude to, jak se podaří decentralizovat pravomoci,
jak se podaří skutečně posílit
postavení obcí a jak to bude fungovat. Ale to neřekl
první pan premiér, to napsal už K. H. Borovský
v roce 1846, že pro občana je nejdůležitější
to, jak funguje jeho obec než to, jak funguje celý
stát, protože v obci on žije a tam uspokojuje
své potřeby. Prezident republiky Václav Havel
v Dálkovém výslechu napsal, že považuje
za ideál vlastnických forem svobodnou konkurenci
všech vlastnických forem - státní, družstevní,
soukromé, municipální, jakékoli jiné.
Novela ústavy z loňského roku 1990 také
postavila všechny vlastnické formy na úroveň,
ale vidíme, že tomu tak v některých
zákonech už není. V malé privatizaci
se už družstva nemohla stát vydražitelem,
takže byla tímto způsobem nepřímo
diskriminována, čili tady už nebyla rovnoprávnost
dodržena. Není pravdou, že by samotná
forma vlastnictví rozhodovala o úspěchu nebo
neúspěchu hospodaření nebo podnikání.
Stačí vzpomenout třeba španělské
nebo americké kooperativy, státní firmy jako
je Renault, Voest Alpine a další. Já tu nechci
nikoho o tom přesvědčovat, já se chci
věnovat konkrétně této problematice
1) proč vznikla další divergence v datu rozhodného
období, kdy někomu něco vracíme, ať
už je tento zákon transformační nebo
restituční, všude v důležitých
zákonech, které se týkají ekonomické
oblasti, bylo rozhodné období vymezeno datem 25.
2. 1948, proč je nyní v návrhu zákona
tedy datum jiné, a to konec roku 1949? Údajně
je to proto, že vstoupil v účinnost zákon,
který obce oddlužoval o miliardy, jak o nich teď
hovořil můj předřečník,
nebo proto, že už nikdo přesně nedocenil,
že fakticky tím obce budou poškozeny. Majetek
obcí mezi 25. únorem 1948 a 31. 12. 1949 se podstatně
zmenšil a zmenšil se na základě rozhodnutí
těch orgánů, které jsou považovány
v dříve přijatých zákonech
za nelegitimní a jejich opatření byla prohlášena
za nesprávná, eventuelně za nezákonná.
Čili za prvé navrhuji, aby toto datum, jak zde navrhl,
myslím, kolega poslanec Šlouf, bylo stanoveno shodně
s ostatními zákony ekonomického bloku, tzn.
k 25. 2. 1948. Byla zde projevena obava, že tím budou
obce zadluženy. Je to právně nesmysl. Jestliže
by obce měly dluh, a skutečně v roce 1949
dluhy měly, pak dnes nemohou být vůbec zadluženy,
neboť i dluh zajištěný zástavním
právem - podle tehdy platného rakouského
občanského zákoníku z roku 1811 -
se mohl promlčet nejdéle za 30 let. Čili
tyto dluhy obcí jsou promlčeny. Žádné
zadlužení obcím nehrozí. Je také
s podivem, že ze společné zprávy k vládnímu
návrhu jsme se nedozvědělo, že před
pěti dny ústavně právní výbor
jednoznačně odhlasoval, že navrhuje vypuštění
§ 1, odst. 3 a tudíž i § 6, odst. 1 vládního
návrhu, nebo-li, že je pro řešení,
podle kterého drobné provozovny připadnou
obcím. Já nemám zásadní rozpor
tady s kolegou Jaklem o tom, abych se do budoucna přesvědčoval,
co bude pro obce lepší, nebo nebude lepší.
Kdybychom měli za sebou daňovou reformu a obce měly
dostatečné zdroje z daní, tak se možná
o tom problému nemusíme ani bavit. Ale dneska jsme
v situaci, kdy některé malé obce už
nemají ani na veřejné osvětlení.
Co jsme tedy pro ně udělali ve smyslu programového
prohlášení vlády? A já
chci říci, že rozdílný pohled
na tuto otázku je velký v obcích - třeba
toho poslance, který bydlí v Praze - a rozdílný
je pohled poslance, který žije v provincii, zejména
v pohraničí. Za mnou byli tři starostové
z okresu Jablonec a při mé besedě před
měsícem v Železném Brodě se mé
besedy zúčastnil starosta i místostarosta
Železného Brodu ani jeden z nich není poslancem
za naši stranu a oba mi řekli, že pokud zůstane
§ 6, odst. 1 vládního návrhu tak, jak
je, že nedoufají v to, že by jim okresní
úřad něco přidělil. A zůstane
to jenom obsahem ustanovení zákona. Já se
domnívám, že daleko lepší za této
situace pro obce je, abychom nechaly na jejich rozhodnutí,
zda si drobné provozovny budou provozovat způsobem,
jaký uznají za vhodný, nebo zda je budou
privatizovat, eventuelně pronajímat. To je úplně
jedno. Já pořád nechápu tu nedůvěru
k obcím a obavy o vytváření municipálního
socialismu. Už to tady bylo zmíněno, to není
žádný municipální socialismus,
v našich českých zemích nebo v zemích
bývalé rakouské nebo rakousko-uherské
monarchie měly obec majetek, jakého se jim tímto
zákonem vůbec nedostane. Prvního září
loňského roku jsem se zúčastnil znovuodhalení
pomníku snad největšího českého
sedláka Jana Nepomuka Krouského na Mladoboleslavsku.
Byl to velký hospodářský a kulturní
činitel. Mecenáš našich skutečných
předních umělců a buditelů,
jako byl Tyl, člověk, který zachránil
českému národu originál Máchova
Máje. A tento člověk, jako starosta, člen
zastupitelstva v Bělé pod Bezdězem, poté
v Mnichově Hradišti, byl současně předsedou
správní rady akciové společnosti,
jakou byl třeba podkováňský pivovar
založený v roku 1434 nebo cukrovar v Dolním
Cetně.
Ale akcionáři tohoto pivovaru a cukrovaru byly sousední
vesnice. Kdyby dnes některá obec měla pivovar,
tak by žádné problémy s finančními
zdroji neměla a určitě by tím nebylo
ohroženo hospodaření v této akciové
společnosti.
Domnívám se tedy, že se nemusíme osočovat
a z něčeho se podezřívat, udělejme
něco pro to, aby obce již skutečně něco
měly. My jsme jim již pět měsíců
dlužni - tehdy byly komunální volby - tento
zákon. A nyní ještě slyšíme
návrhy, že jeho účinnost má být
od 1. října. Minulý čtvrtek zde byli
zástupci Svazu měst a obcí, starostové
a významní primátoři, například
místopředseda Svazu měst a obcí, primátor
z Pardubic atd. a jejich vystoupení nás v podstatě
vedlo k tomu, že jsme odhlasovali v ústavně
právním výboru, aby byl vypuštěn
§ 1, odst. 3 a § 6 odst. 1. Také nás to
vedlo k tomu, aby účinnost byla dnem vyhlášení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi a prosím pana
poslance Výborného, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a panové, padla zde vážná
slova a dokonce jsme byli dnes nabádáni, abychom
se chovali protiústavně - to nelze ponechat zcela
bez povšimnutí - dokonce bylo řečeno,
že by se příliš nestalo, kdybychom v této
věci odložili právní prudernost - možná,
že necituji přesně - a chovali se způsobem
obdobně šikovným jako Slovenská národní
rada. Jako právník to naprosto odmítám,
i kdybych s tím chtěl po věcné stránce
třeba souhlasit. Ale to není to zásadní,
proč přicházím k tomuto řečništi.
Padly i výtky na to, že česká vláda
něco dluží tomuto parlamentu, padly výtky
vůči tomu, že není koncepční.
Ale také my musíme být koncepční,
budeme-li něco vyčítat v tomto směru
vládě. Založili my jsme nějakou koncepci
zákonem o obcích, který jsme 4. září
přijali? Domnívám se, že ano. A v rámci
této koncepce musíme říci, že
zákon o obcích byl chybný, že nechceme
obce jako samosprávné celky, jako základní
jednotky i majetkového hospodaření. To je
buď a nebo. V tomto zákoně o obcích,
který jsme 4. září přijali,
jsme mimo jiné obce zavázali a uložili jim
za úkol zajišťovat čistotu obce, odvoz
domovních odpadů a jejich nezávadnou likvidaci.
Možná, že to zní směšně
v souvislosti s takovými zásadními problémy,
které se tu řešily, ale pokud jsme řekli,
že obce mají toto za povinnost, tak nemůžeme
jiným zákonem připravit jim podmínky,
že tuto povinnost nebudou moci splnit.
Velice důrazně bych vás chtěl poprosit,
abyste podpořili návrh pana poslance Bendy, protože
je podle mého názoru velmi rozumným kompromisem
mezi tím příliš nerozšiřovat
vlastnictví na všechny drobné provozovny, ale
přitom řeší situaci, do které
se obce mohou dostat, že totiž nebudou schopny - nebudou-li
mít určité prostředky - dostát
svým povinnostem, které jsme jim zákonem
o obcích uložili.
Druhým problém je podle mého názoru
velmi podstatný. Několik kolegů poslanců
zde hovořilo více o zákonu, o hospodaření
obcí, než o zákonu, který vlastně
je v návrhu vlády a s určitými změnami
zpravodajské zprávy před námi na stole.
To je jiná záležitost nám nepříslušející,
ale příslušející Federálnímu
shromáždění, protože jenom Federální
shromáždění může o tom rozhodovat.
Pokud zde vzešel návrh pana poslance Jakla, že
dáme prostor poslancům FS, odložíme-li
účinnost zákona na dobu od 1. října,
upozorňuji na základní problém, na
to, co se pravděpodobně stane. Obce tedy nebudou
mít majetek, ale budou přesně vědět,
co se s jejich majetkem 1. října stane, a co naopak
zůstane majetkem České republiky. Ale obecní
zastupitelstvo, jako pokračovatel národních
výborů, hospodaří s národním
majetkem stále, od zvolení, hospodaří
jím dnes a bude s ním hospodařit v květnu,
v červnu, červenci, září i
v říjnu. Mám velké obavy, že
pokud bychom odložili účinnost zákona
do 1. října, že obce v rámci svého
práva hospodaření s národním
majetkem, nám ten národní majetek, o kterém
budou vědět, že jim nepřipadne podle
tohoto zákona, prostě prodají. Jsem zvědav,
jakým způsobem my tomu zabráníme.
Velmi se toho obávám, a proto se naopak domnívám,
že je třeba účinnost zákona stanovit
co nejdříve, buď přímo vyhlášením
nebo pevným datem, neboť obce pak vědí
přesně, kdy bude zákon účinný
a není účinnost odvislá od odeslání
příslušné sbírky federálním
ministrem vnitra.
Dovolil jsem si tuto kritiku pana poslance Jakla spíše
z věcné stránky a podporoval bych naopak
návrh poslance Bendy rovněž z věcné
stránky. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Výbornému a prosím pana poslance
Žáka, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, nebudu
přednášet pozměňovací
návrhy, ale budu mluvit pouze o dvou bodech.
V prvním bodě bych požádal pana ministra
Ježka, aby se zúčastnil rozpravy a vyjádřil
se k odstavci 3 ! 1. V druhém bodu rozpravy bych
se rád podrobně zmínil o tom, jakým
způsobem se vlastně zachází a dohlíží
na hospodaření obcí v těch sousedních
zemích, o kterých globálně mluvil
pan poslanec Payne bez specifikace. Dovolil bych si vám
k tomu odcitovat učebnici obecného správního
práva - omlouvám se, že to budu říkat
třeba trochu nesouvisle, protože to budu překládat
z němčiny.
Zatímco státní podnikatelská činnost
není ústavně nijak omezená, je podnikatelská
činnost obcí vázána na splnění
jistých zákonných předpokladů.
Tyto předpoklady jsou tři:
1. musí existovat naléhavý veřejný
účel, který si vyžaduje hospodářské
podnikání obcí,
2. tento účel jinými, to jest neobecními
podnikáními, nemůže být splněn
lépe a hospodárněji,
3. hospodářské podnikání obcí
svým způsobem a obsahem je v přiměřeném
poměru ke schopnosti výkonu obcí a nepřinese
nepředpokládatelné zátěže.
To znamená, že obec nepovede k zadlužení.
To jsou velmi obecné paragrafy.
Dále se tam říká, že na základě
názoru spolkového soudu v případě
kusového ledu, kdy si obec a soukromý podnikatel
zřídil stejnou výrobu, spolkový soud
to posoudil tak, že vlastní zájem obcí
na zdravém obecním hospodaření stojí
v popředí a pod ochranou na rozdíl od omezených
osobních zájmů vlastníků soukromých
hospodářských podniků, kteří
vedle toho mají jenom podřazený význam.
Soud tedy rozhodl v tomto případě ve prospěch
obcí.
Jakým způsobem se organizuje hospodářská
činnost obcí? Organizuje se čtyřmi
způsoby.
1. Nesamostatnými zařízeními, bezprostřední
správou pomocí obecních úřadů.
2. Skrze vlastní podniky, to znamená společenské
podniky nebo právnické osoby, které stojí
přímo pod správou obcí a mají
oddělené financování. Jedná
se tady o plynárny, vodárny, a vůbec záležitosti
infrastruktury.
3. Jsou to vlastní společnosti, většinou
akciové společnosti, které patří
do vlastnictví obcí, např. hamburská
Státní opera AG.
4. Skrze smíšené hospodářské
podniky, tj. právní osoby, většinou
opět akciové společnosti, na nichž se
kromě obcí účastní i soukromí
podnikatelé i jednotlivci. Např. Rýnskovestfálské
elektrárny AG. K tomu rozhodování, které
nebude jednoduché, doufám, že toto upřesnění
nám pomůže. Děkuji vám. (Potlesk.)