Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, konečně jsme obdrželi předložený
návrh zákona o převodu majetku na obce. Tento
návrh zákona vychází z jedné
představy, která mi připadá velmi
nebezpečná a sice z teorie, která zde koluje
již několik měsíců a která
říká, že obce by se v podstatě
mohly samofinancovat. Vláda se pokouší tímto
způsobem zachraňovat špatně konstruovaný
rozpočet. V podstatě ve všech evropských
zemích, jak jsme v průběhu řady seminářů
nebo návštěv tam zjistili, mají obce
dotován svůj rozpočet zhruba 70 % ze státních
peněz. Znamená to v podstatě, že obce
nehospodaří se svými penězi, ale s
penězi společnými a z toho důvodu
musí být jejich hospodaření nějakým
způsobem regulováno a musí nad nimi být
státní dozor, protože jsou to naše společné
peníze ze společných daní vybrané.
Znamená to tedy, že obce nejsou nějakým
podnikatelským subjektem, jako každý jiný
podnikatel, ale jsou vlastně něčím
napůl jako státní podnik. Jestliže v
některé zemi dotace státu obcím se
výrazně odlišují od těchto 70
%, ukazuje se, že systém státní správy
v takové zemi je velmi nestabilní. Dokonce dochází
ke vzpourám jednotlivých obcí, dochází
k partyzánským vystoupením a je nutné
proti takovým obcím nasazovat armádu. Náš
zákon o obcích dokonce neumožňuje, v
případě, že některá obec,
která se samofinancuje a nepotřebuje státní
správu a komunikovat s ostatními částmi
republiky, aby rozpustila obecní zastupitelstvo a experti
nás upozorňují, že v neklidných
dobách a těmi nepochybně léta, ve
kterých my působíme v parlamentu jsou, dochází
dokonce k opakovanému rozpuštění zastupitelstev.
Nezbývá mně než položit tuto otázku,
kdo za to ponese vinu a nezbývá také než
odpovědět, že za to ponese vinu vláda
České republiky. Jestliže obce, které
nemají nejmenší podnikatelské zkušenosti
a já jsem se pokoušel konzultovat tyto věci
s některými starosty nebo tajemníky obcí,
kteří se připravují na to, aby majetek
převzaly, jestliže nebudou obce za 10 let schopny
plnit svou úlohu, protože jim bude chybět ten
nejzákladnější komunální
majetek pro jejich funkci, tak to bude ne proto, že by jim
ten majetek tímto zákonem nebyl přidělen,
ale bude to proto, že jim přidělen byl a že
toto zastupitelstvo ve své krátkozraké politice
majetek někomu prodalo. Právě o ten majetek,
který obce budou za 10 let potřebovat, bude největší
zájem a to budou právě ty první části
majetku, které obce prodají.
Jestliže tedy tím, co tady říkám,
se zcela určitě dostanu do situace, že mě
starostové nebudou mít rádi a já se
k nim tedy tímto obracím a prosím je, aby
měli s mými názory strpení, protože
opravdu věřím, že budoucnost mně
dá za pravdu, pak jsem hluboce přesvědčen
a obracím se tímto k občanům našich
obcí, že skutečně během jednoho
roku a s delší perspektivou řekněme
10 let mně dají za pravdu, že to, co se zde
děje, pokud tento zákon bude schválen v této
podobě a bez doprovodu zákona o hospodaření
obcí, že jsme obce v podstatě zlikvidovali
a že jsme zároveň v podstatě zablokovali
ekonomickou reformu, protože obce budou tak nesmírně
silným partnerem na trhu podnikatelů, nesmírně
silným podnikatelem, který dostává
peníze od státu a může z těchto
peněz dotovat své provozovny, že zlikvidují
všechny začínající podnikatele,
které se snažíme v rámci malé
privatizace nějakým způsobem povzbudit k
podnikání.
Slyšeli jsme a dokonce jsme dostali i písemně
takový materiál, že zákon o hospodaření
obcí by bylo nesmírně komplikované
připravit, že by to bylo vlastně v rozporu
s ústavním zákonem a s řadou dalších
předpisů a že v podstatě nemáme
jinou možnost. Chtěl bych říci že
v SRN mají v ústavě přesně
stejný text jako tam máme my a přesto existuje
ve Spolkové republice zákon o hospodaření
obcí, který výrazně omezuje hospodaření
obcí a nikdo se u nich nedomnívá, že
by to bylo v rozporu s ústavou, což je zcela samozřejmé.
Zdá se, že u nás máme jaksi více
pedantské právníky, kteří v
této věci nechtějí ustoupit ani o
krok, ačkoli když jsme na podobné případy
upozorňovali, pravda, možná trochu pedantsky
při projednávání Listiny lidských
práv, bylo nám řečeno, že s tou
prokuraturou se to nějak vyřeší a že
na tom tolik nezáleží.
Jestliže tedy se přeji, aby nějakým
způsobem bylo regulováno hospodaření
obcí, pak vycházím mimo jiné z usnesení
z ČNR z prosince minulého roku, o němž
jsem již z tohoto místa jednou hovořil, k němuž
se ministr české vlády vyjádřil,
že nepovažovali za vhodné, aby takové
kroky učinili, aby připravili zákon o hospodaření
obcí. Já se tímto ptám, ve které
zemi se může vláda postavit proti usnesení
parlamentu? Ve které zemi taková vláda vydrží
na svých místech déle než několik
dnů? Já se proto tímto obracím na
všechny politické kluby v tomto parlamentu, aby projednaly
tuto skutečnost, že jsme vládě uložili
předložit, zároveň koordinovaně
iniciovat předložení zákona o majetku
obcí a o hospodaření obcí, tj., který
iniciovali ve Federálním shromáždění
a naše vláda nejen že to neučinila, ale
dokonce prohlásila, že to nepovažovala za vhodné.
Tedy naše vláda nepovažuje za vhodné brát
ohled na parlament, který ji konstituoval. Prosím
tedy všechny politické kluby, aby tuto věc
projednaly, abychom posléze zaujali k tomu společné
stanovisko. (Potlesk.)
Dále jsem chtěl říci, že z konzultací
se starosty skutečně vyplývá, že
oni nemají nejmenší ponětí, jak
se svěřeným majetkem budou hospodařit,
jsou to podnikatelští diletanti. Když jsem se
ptal, kolik budou potřebovat peněz odhadem na údržbu
a na hospodaření s majetkem, který jim bude
svěřen, zprvu kroutili nechápavě hlavou,
když jsem je vedl dále do jejich spisů, zjistili
jsme, že v jedné konkrétní obci by na
to potřebovali 1 miliardu Kčs ročně.
Inu, ptal jsem se, zda ji mají v rozpočtu, zda tedy
počítají s těmito penězi. Zjistilo
se, že nikoliv. Znamená to, že v okamžiku,
kdy tento majetek dostanou, dotyčná obec se dostává
do finančního pasiva a nebude schopna dále
existovat, protože tu miliardu na kontě nemá
a prostě nebude mít. Ta obec tímto bude zcela
zruinována a zákon neumožňuje obcím
alespoň část tohoto majetku odmítnout
a nepřijmout ho do své správy. V některých
obcích tedy přijetí tohoto zákona
může mít katastrofální důsledky.
Další věc, na kterou, myslím, je potřebné
poukázat, je to, že naši nově zvolení
a demokraticky zvolení starostové a členové
zastupitelstev sice požívají určité
naší důvěry, nicméně to
neznamená, že bychom neměli tyto lidi kontrolovat.
Každá moc člověka kazí a nekontrolovatelná
absolutní moc kazí absolutně, jak pravil
lord Acton. Jestliže tedy naši, byť tedy pracně
vyhledaní a důvěryhodní členové
zastupitelstev se budou podle svého nejlepšího
svědomí starat o svěřený majetek,
budou uvažovat v perspektivě zhruba 4 let, tj. jejich
volební období, aby při příští
volební kampani předložili nějaké
výsledky, a to je samozřejmě trend k okamžitému
efektu. Naproti tomu dobrý podnikatel uvažuje v perspektivách
30 - 50 80 roků. V podstatě to znamená, že
tito radní, i kdyby chtěli, tak jenom z tohoto časového
hlediska dobrými podnikateli být nemohou.
Tolik několik poznámek ke koncepci tohoto zákona.
Poněkud mě překvapuje, že do společné
zprávy byl zařazen jeden dodatek, který se
týká budov škol. Budov, které by tedy
měly být vráceny obcím po dohodě
s ministerstvem školství. Tento článek,
jak jsme byli svědky, byl předkládán
až v průběhu projednávání
zákona a vzhledem k tomu, že nebyl ve vládním
návrhu, kladu si otázku, co dělal ministr
školství v době, kdy tento návrh byl
projednáván ve vládě. Proto se domnívám,
že k tomu, abychom o tomto zákoně mohli hlasovat,
naprosto nezbytně potřebujeme stanovisko ministra
školství k tomuto článku. Překvapuje
mě ovšem samozřejmě, že tento svůj
názor, pokud za tímto článkem stojí,
neuplatnil už ve vládě, když byl tento
zákon projednáván. Byl bych tedy rád,
kdyby nám tuto celou věc vysvětlil.
Kromě toho mě zaujal slovenský zákon
o majetku a hospodaření obcí. Slovenská
národní rada ve své národní
hrdosti neváhala a nazvala tento zákon Zákonem
o hospodaření obcí. Jedním zákonem
tedy majetek nejen svěř ují, ale regulují
i podmínky, za jakých mohou obce s tímto
majetkem hospodařit. Ano, můžete říci,
že zákon je protiústavní.
Samozřejmě, protože regulovat hospodaření
je podle Ústavy v kompetenci Federálního
shromáždění. Nicméně tento
slovenský zákon podle mého názoru
splní svou funkci, protože než ústavní
soud rozhodne o tom, že tento zákon je protiústavní,
pravděpodobně Federální shromáždění
přijme slušný zákon o hospodaření
obcí a účelu bude dosaženo. Obce dostanou
majetek, hospodaření s majetkem bude regulováno
a perspektivně nastoupí v platnost zákon
o hospodaření obcí. Je to metoda legislativně
nečistá, ale v dané situaci možná
splňuje svůj účel. Každopádně
musím jejich nápad hodnotit jako elegantní,
byť by to byl nápad protivníka. Je to myšlenka
pozoruhodná.
V návrzích, které zazněly u předřečníků,
jsme slyšeli, že komunisté nechápou, jak
to, že se snažíme hospodaření obcí
omezovat. Nepochybně se radují z destruktivních
tendencí na Slovensku, ale přesto se domnívám,
že my jsme odpovědni za naše obce a že my
musíme navzdory těmto škodlivým tendencím
odpovědně obcím majetek nejen svěřovat,
ale určovat také podmínky, za kterých
mohou s tímto majetkem hospodařit. Zejména
mi leží na mysli jedno podstatné pravidlo,
které bylo v obecním zákoně v dobách
první republiky, že zcizování majetku
se zakazuje. To, co naši starostové mají v
plánu učinit příští týden
- majetek rozprodat, to bylo principiálně zakázáno.
To mohla obec učinit pouze se souhlasem vyššího
orgánu, tedy okresního hejtmana. Domnívám
se, že to byl ten důvod, proč v období
první republiky obce tak zbohatly a proč si mohly
dovolit, co si dovolit mohly. Nevstupovaly do podnikatelských
rizik, ale bohatly z toho, že majetek pronajímaly,
Když jsem se ptal, co by například v některých
obcích dělali se svěřeným majetkem,
říkali, že budou zakládat akciové
společnosti. Nezbylo, než je prosit, aby místo
toho uzavírali smlouvy s podnikateli, byť na 99 roků,
ale ať majetek zůstane v kompetenci obce. Jakmile
jej vloží do akciové společnosti, mohou
jenom prodat akcie, případně se pokusit majetek
za vyšší cenu od akciové společnosti
koupit až zjistí, že jej potřebují
pro své nezbytné činnosti, které jim
zákon o obcích ukládá.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hovoří pan poslanec Stibic.
Poslanec Jaromír Stibic: Pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno, rád bych úvodem položil řečnickou
otázku: jestli jsou si vlastníci vzhledem k restitucím
rovni. Nejsem si tím jist. Mám dojem, že podle
Orwela někteří jsou si rovni, jiní
jsou si méně rovni, někteří
jsou si rovnější. Obce připadají
být vlastníkem podezřelým, kterého
je potřeba vyzvednout do výše a zkoumat, jestli
dozrál k tomu, aby mohl mít nějaký
majetek. Přiznám se, že mě to osobně
poněkud dráždí. Starosty, pokud se o
těchto postojích dovědí, to bude také
právem dráždit. Doufám, že o poznámce
pana poslance Payna se starostové dovědí
a budou mu ve volných chvílích žehnat.
Další připomínka je k Velké Pardubické.
Jde o příklad toho, co se může stát.
Je to obrovská plocha, která patřila městu
a na kterou má město nárok. Chci upozornit,
že podle původního znění zákona
i podle znění společné zprávy
by mohlo dojít k ohrožení restitučního
nároku navrácení některých
pozemků. Proto dávám pozměňovací
návrh k § 2 společné zprávy,
odst. 1 - doplnit: to se týká i pozemků,
které obce vlastnily k 31. 12. 1949 a které tvoří
jeden funkční celek se stavbami, které k
tomuto datu nebyly ve vlastnictví obce.
Chtěl bych vřele podpořit otázku převodu
obytných domů do vlastnictví obcí.
Někteří poslanci mají takový
duševní rozhled, že vidí jen velké,
případně gigantické záležitosti
a pravděpodobně nevidí záležitosti
lidské. Setkal jsem se s tím problémem, když
jsme žadonili na našem městě o domy pro
rómské dětské středisko. Dům
nebyl. Jestli obce dům dostanou, budou mít něco
v ruce, nějakou možnost, nějakou rezervu na
řešení sociálních a kulturních
záležitostí. Pro případ, že
by náhodou § v předloženém 4 nebo
jiném znění schválen nebyl, rád
bych podal v tom případě doplňující
návrh, že by se vztahovalo znění podle
bodu a) a b) na obytné domy, které byly ve vlastnictví
obcí před 31. 12. 1939.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím poslance. Jakla.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane
předsedající, milí kolegové,
jsme svědky jistého rozporu mezi dvěma koncepcemi.
Verbalizovaně se nám zdá tento spor se jevit
jako spor mezi těmi, kdo věří ve svéprávnost
a kompetentnost našich obcí a mezi těmi, kteří
v ně důvěru nemají. Povím vám,
jak spor vidím já. Je to spor mezi těmi,
kdo obhajují společenské vlastnictví
výrobních prostředků a mezi těmi,
kteří poznali, že toto vlastnictví není
nejperspektivnější. Proto není ani divu,
kdo z této části sněmovny se za co
staví. Naváži na řeč svého
předřečníka.
Zdá se, že někteří jsou si rovnější.
Ano, někteří jsou si rovnější.
Výchozí pozice všech není stejná
a perspektiva všech také není stejná.
Nabídnu vám představu společenské
a ekonomické transformace podle přátel z
komunistické strany a i některých jiných
poslanců zde přítomných, kteří
protestují proti znevýhodnění některých
subjektů, kteří jsou také potenciálními
podnikateli. Taková společenská a ekonomická
reforma by vypadala takto: 11. 12. 1989 bychom uzákonili
soukromé vlastnictví výrobních prostředků
a provedli liberalizaci cen. Dále už bychom nesměli
dělat nic. Sice mě těší, že
se komunisté za poslední dobu přerodili v
naprosté fredmanovce a mají důvěru
k samovolnosti pochodů tržního mechanismu,
ale byl bych moc rád, aby se aspoň ti, kteří
se dnes narodili v této republice, dočkali lepších
časů a nemuseli zažívat několik
desítek let klopotného procesu, při kterém
bychom se dostali na úroveň vlastnických
vztahů svých sousedů, právě
proto obhajuji koncepci ekonomické reformy takovou, jaká
je, totiž transformační.
To, co děláme my v celé ekonomické
reformě, toho podstatou je transformace. Ano, my někoho
zvýhodňujeme. Nejen, že vpustíme určité
mechanismy a počkáme, až se projeví
ti lepší, my jsme totiž zjistili - dá
se to zjistit pochůzkou po Šumavě, po její
východní části a západní
části - že jistá specifická forma
vlastnictví výrobních prostředků
je zřejmě asi perspektivní. Nevím
jak vy, ale já jsem k tomu zjištění
došel. Proto procházíme složitým,
ale ne přirozeným, ale skutečným transformačním
procesem, kdy dáváme do rukou výrobní
prostředky takto řečeno, do rukou těm,
o nichž předpokládáme, že zabezpečí
svůj a potažmo i náš společný
blahobyt a ekonomickou prosperitu. A tím někým
je konkrétní vlastník - soukromník.
Není tedy sporu o tom, co bude patřit obcím
a co by mělo patřit nějakému administrativnímu
molochovi - pomlčka - státu. Jde tedy o spor mezi
různými koncepcemi vlastnění výrobních
prostředků.
Je třeba překonat určitou vžitou představu
o tom, že objem majetku obce je měřítkem
její prosperity a jejího bohatství. Já
bych si nejbohatší obec představoval tak, že
v ní bude 1000 bohatých občanů, kteří
žádnou instituci, jako je obec, vůbec nebudou
potřebovat a kdy roční rozpočet této
obce bude koruna a majetek bude také koruna. To je moje
představa nejbohatší obce. Představa
těch, kteří obhajují co největší
hospodaření obcí, je opačná.
Akcentuje maximální objem společně
spravovaných výrobních a jiných prostředků.
Nedá se říci, že kdo má výhrady
k výši, rozsahu a složení majetku obcí,
je nějakým nepřítelem municipální
kompetence. Jako nelze říci, že ten, kdo má
výhradu ke znárodnění, je nepřítel
národa. V to snad už všichni věříme.
Proto nemohu souhlasit ani např. s návrhem, aby
byl tento zákon přejmenován, to není
zákon o majetku obcí, protože kdyby jím
byl, nebyl by o ničem. Nemáme fenomén majetku
obcí, takový fenomén neexistuje. My skutečně
chceme transformačním charakterem z majetku České
republiky převést majetek do rukou obcí.
A není to - a to je důležitá
věc - zaměřeno jako všechny pozměňující
návrhy včetně společné zprávy,
které akcentují pohled na tento zákon jako
restituční. Není to restituční
zákon. Není to akt vrácení majetku
obcím, jde o transformační proces, při
kterém určité činnosti a určitý
majetek se snažíme přiblížit těm
rozhodovacím platformám, které jsou blíže
zainteresovány a blíže seznámeny s řešenou
problematikou. To znamená, z té nejvyšší
úrovně na tu úroveň, kde se o to budou
starat kvalifikovaněji, protože zainteresovaněji.
Proto není možné vykopávat různá
historická práva a historické pohledy. Historie
totiž skončila podle mne včera, nikoli před
43 nebo 53 lety, tak vězme, že ty měly v civilizovaných
státech i v Evropě úplně jinou roli.
Naprosto běžné byly v municipálním
hospodářství např. pivovary apod.
To dnes v civilizovaných zemích téměř
nevidíme.
Za daleko účinnější postup než
postup restituční, který se týká
soukromého práva, bychom měli považovat
jako na proces transformační, týkající
se veřejného práva. A udělat spíš
inventuru těch činností, které si
myslíme, že může a měla by obec
vykonávat a potom v rámci těchto činností,
o kterých si myslíme, že je může
a musí vykonávat, jim svěřit majetek,
který je k tomu bezpodmínečně nutný.
Navíc pokud bychom chtěli přijmout zásadu
restituční, vězme, že s faktem zrušení
obcí a vznikem národních výborů
k 1. 1. 1950 byly obce oddluženy o částku mnoha
miliard. Ta částka převyšovala úroveň
tehdejších rozpočtů. Nevím, jestli
by se všem obcím líbila restituce se vším
všudy.
Byl tady diskutován problém objektů akce
Z a drobných provozoven. Zase se na to díváme
pohledem člověka, který preferuje společenské
vlastnictví. K čemu byly stavěny objekty
v akce Z? Aby přinášely dividendy nebo aby
plnily pokladny obce? Ne, proto, aby plnily specifické
účely, aby plnily potřeby občanů,
aby měli občané kam chodit nakupovat, aby
byli dobře zásobeni. A kdo to zabezpečí
lépe než motivovaný soukromník? Proto
snad není důvod podivovat se, že tady existují
snahy preferovat proces např. malé privatizace před
samovolným procesem privatizování a hospodaření
obcí.
Nyní k drobným provozovnám. V moderním
pojetí státu stát nevlastní jisté
podnikatelské subjekty nebo hospodářské
subjekty proto, aby z nich měl zisk. Ale proto, že
se o ně nemůže starat nikdo jiný. Stát
zpravidla na ně doplácí jako v leckterých
zemích na železnice. Rozhodně z nich vůbec
nic nemá. Proto představa, že přece
je nám líto obcí, že nebudou moci některé
činnosti zabezpečovat, když nebudou moci přímo
disponovat určitým ekonomickým subjektem,
je zcestná. Daleko lepší je představa,
když obec disponuje určitou finanční
částkou, vypíše konkurs a nechá
jednotlivé subjekty, podnikatele, soukromníky, soutěžit
o to, kdo o tuto zakázku bude mít zájem.
A ten ji vykoná daleko rychleji a kvalitněji, než
obec sama.
K bytům. Otázka § 4 tady byla mnohokrát
diskutována. Mám dvě podstatné výhrady
proti tomu, aby bytový fond byl začleněn
do majetku obcí. První je, že obce samy nemohou
mít natolik kvalitní privatizační
bytovou politiku, protože v podstatě momentální
legislativa tak výrazným způsobem zvýhodňuje
nájemníky proti vlastníkům, že
tento problém je možné řešit jedině
komplexním procesem, nejlépe řízeným
českou vládou s ohledem na bytovou politiku, pokud
takový záměr vůbec existuje. Nechat
tento proces na obcích samotných by znamenalo, že
by se tyto dvě koncepce dostaly proti sobě. Druhý
důvod - několikrát tady bylo podceňováno
nebo zesměšňováno riziko inflace. Bavili
jsme se tady o riziku inflace při zákonu o malé
privatizaci, při požadavku, aby jistá část
výtěžku šla do majetku obcí. Řeknu
to velice naivní představou. Pro mne peníze
jsou jenom kupónem. Kupónem na určitý
statek, který je někde vyroben a někde existuje.
Nikdo z nás se nebude mít líp proto, že
někomu dáme peníze. Nemůžeme
se mít líp jenom tehdy, stimulujeme-li tvůrce
společenského bohatství. Pokud nevznikne
větší dispozice služeb, stavebních
kapacit apod., tak rozdělíme-li peníze mezi
obce, obce si budou moci koupit ty samé služby, které
jsou už na trhu. Akorát za ně budou muset víc
zaplatit, protože se zvedne hladina inflace. Ale doplatí
na to ty subjekty, které tímto nebyly obohaceny
o další dodatečné příspěvky.
Viděl jsem část privatizační
koncepce hlavního města Prahy. Naprosto otevřeně
je tam řečeno, že se tímto procesem
privatizačním nemovitého fondu chce kompenzovat
nedostatek dotace ze státního rozpočtu. V
prvním výhledu se jedná o částku
1 150 mil. Kčs za objekty, které chce Praha rozprodat,
peníze investovat. Mimochodem je to částka
rovnající se počítanému restriktivnímu
přebytku rozpočtu České republiky.
Takže tak daleko jsme s restrikcí.
V tom šumu diskusí o složení, výši
a rozsahu majetku zaniká věc, kterou považuji
za daleko důležitější, a to je
vymezení pravidel pro hospodaření, což
tady už několikrát bylo zmíněno.
Obec je natolik specifickým subjektem, že pokud by
hospodařila podle starých a dosavadních pravidel,
přinášelo by to četná rizika.
Svým způsobem jsou tato pravidla totiž důležitější
než samotný majetek, o kterém dnes mluvíme.
Protože majetek, jeho úroveň se může
časem měnit, a to někdy velice rychle, kdežto
pravidla by měla zůstat stabilní. Na tuto
skutečnost pamatoval i kompetenční zákon,
který rozhodnutí o majetku obcí svěřuje
do kompetence republik, jakožto věc specifickou, kdežto
způsob hospodaření byl správně
rozeznán, jakožto věc obecnější.
Nechci tady vyvolávat nějakou apriorní nedůvěru
k manažerským schopnostem obecních zastupitelstev,
postačí, připustíme-li u nich stejnou
pravděpodobnost zadlužení či bankrotu,
jaká je obvyklá u jiných právnických
osob. V případě vzniku takové
situace v obci - příčiny mohou být
naprosto nezaviněné - by byli obyvatelé postaveni
před neřešitelné sociální
problémy v životně důležitých
oblastech. V jiné situaci se ocitá akcionář
bank rotujícího podniku nebo zaměstnanec
krachujícího ekonomického subjektu a v jiné
obyvatel obce, která není schopna plnit základní
funkce.