Úterý 23. dubna 1991

Kdybychom dělili lesní majetek podle katastrů, přidělili bychom jej vlastně těm nejmenším obcím, a to v nadměrné míře, takže tyto obce by nebyly schopny tento majetek jednak racionálně spravovat a jednak by na něj hleděly jako na zdroj nadměrných příjmů, zatímco ty velké obce, které by o něj přišly, tak by byly tímto způsobem ošizeny nebo diskriminovány. Proto tento návrh také podporovali všichni starostové, s kterými jsem se během té doby sešel. Z těchto důvodů znovu doporučuji, aby sněmovna schválila návrh ve znění společné zprávy a ne tak, jak byl původně navrhován. Ten původní návrh navíc by přinášel řadu drobných komplikací, například hájovny by se vracely obcím, kterým původně patřily a lesy by se vracely obcím, v jejichž katastru leží. Záležitost nově vzniklých obcí není problémem, protože každá obec je správním nástupcem nějaké obce.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Frkala a připraví se pan poslanec Kozánek.

Poslanec Jiří Frkal: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, je mi trochu líto obcí v České republice. Je mi jich líto proto, že obce ve Slovenské republice jsou bohatší, ekonomicky samostatnější, tedy méně závislé, soběstačnější, samostatnější vůbec. Je to proto, že z majetku Slovenské republiky přešel na obec i majetek, kde právo hospodaření příslušelo státním podnikům, příspěvkovým a rozpočtovým organizacím, ke kterým měly obce funkci zakladatele anebo zřizovatel. Slovenský zákon dokonce umožňuje převést na obce i majetek, kde u podniku zakladatelem je okresní úřad či jiný orgán státní správy. My sice máme v návrhu zákona možnost převést podle § 6 tyto věci na obec, ale až když obec dá. žádost a až po rozhodnutí ministerstva. Tedy zase stavíme obec do role žadatele a prosebníka, jako tomu bylo v uplynulých letech.

Proto doporučuji a navrhuji, abychom alespoň věci, které slouží k plnění úkolů drobných provozoven, nevyjímali z majetku obcí, i když tím porušíme filozofii malé privatizace. Připojuji se k návrhu pana kolegy Šloufa a dalších, kteří tedy doporučují odst. 3 z paragrafu 1 vyškrtnout. Drobné provozovny v dnešní podobě vznikaly v polovině 80. let čistě z prostředků národních výborů. Pracují bez nároků na finanční prostředky ze strany obcí, naopak mnohde tvoří část příjmů obce, a to ne malou část. Pan ministr tady zdůvodňoval, že pravě drobné provozovny jsou vhodné pro privatizaci. Je to pravda, souhlasím s ním. Ale obec i tak přijde o část majetku, který vlastnila k 25. 2. 1948, neboť byl již privatizován bez restituce obcí. Obdobně je tomu i u objektů budovaných formou akcí "Z". Připusťme také, že obec může sama prodat majetek dnešních drobných provozoven, dojde-li k tomuto rozhodnutí a tím získat alespoň finanční prostředky. Podporuji návrh nového paragrafu 9, vyplývajícího ze společné zprávy. Jde podle mého názoru o vhodný kompromis mezi těmi, kteří požadovali zákon o hospodaření obcí a mezi těmi, kteří hospodaření obcí nechtěli nijak omezovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Kozánka. Připraví se pan poslanec Stodůlka.

Poslanec Petr Kozánek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno. Řešení, které si dovoluji navrhnout, dále rozšiřuje pozemkové obecní vlastnictví o historické pozemky zastavěné nyní stavbami ve vlastnictví fyzických osob. Jde o takové pozemky, ke kterým občanům zřídili právo dočasného užívání nejčastěji organizace státních lesů - známe nájmy na 99 let. Je logické, aby se i tyto pozemky staly v budoucnu obecními a příjmy z nich přešly na obce. Zdůrazňuji, že nejde o pozemky zastavěné stavbami ve vlastnictví občanů, ke kterým mají občané právo osobního užívání pozemků. Ty zůstávají nadále podle § 5 vyloučeny a stanou se podle novely občanského zákoníku vlastnictvím občanů. Můj návrh na úpravu § 2 zní:

Odstavec dvě zůstává nezměněn.

Odstavec jedna by zněl takto: Do vlastnictví obce dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí a) nezastavěné pozemky

b) pozemky zastavěné stavbami ve vlastnictví fyzických osob

c) stavby s pozemky tvořícími se stavbou jeden funkční celek, které tato obec vlastnila ke dni 31. prosince 1949, pokud jsou ve vlastnictví České republiky a nepřecházejí do vlastnictví obcí podle § 1. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pan poslanec Stodůlka. A připraví se pan poslanec Kašuba.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pocházím z města, bydlím na vesnici. A proto si dovedu srovnat filozofii tohoto zákona ve vztahu těchto dvou subjektů. Narážím tím na § 1, odst. 3, kde v městě budou nadále zajišťovat úklid, údržbu veřejného osvětlení, odvoz pevných domovních odpadků a další tzv. veřejně prospěšné činnosti Technické služby. Zatímco v obcích, které jsou na tom, myslím finančně podstatně hůře, mám na mysli vesnice, nastane bezvládí, protože tyhlety věci nebudou obecním majetkem a alespoň po dobu do privatizace s tím, podle mě, nebudou moci obce hospodařit. Chci se zeptat předkladatele zákona: užívá se tady právní institut drobné provozovny národních výborů, ale drobné provozovny jako takové, pokud vím, nebyly v právním předpise, protože to byl národní výbor jako takový. Takže navrhuji paragraf 1, odstavec 3 nějakým způsobem upravit ten stávající rozdíl mezi Technickými službami a drobnými provozovnami, nejlépe podle mne, doplnit mimo činnosti veřejně prospěšné. Dále mám na mysli paragraf 7 a jedna se o to, že obce vlastnily určité historické předměty památkové ceny. To byly ty různé městské odznaky a podobně. Na tyto se taky v zákoně nepamatuje, přesto, že to byly předměty ve vlastnictví obcí, které mají někdy poměrně velkou historickou hodnotu. Mám za to, že takovéto předměty by měly přijít zpět do vlastnictví být na návrh. Proto navrhuji§ 7 doplnit odstavec jedna tak, že do vlastnictví obce přecházejí z vlastnictví České republiky historické předměty památkového charakteru, které byly ve vlastnictví obcí k 31. 12. 1949. Dosavadní ustanovení §7 uvést jako odstavec 2. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím poslance Kašubu, aby se ujal slova. A připraví se pan poslanec Koháček.

Poslanec Josef Kašuba: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovoluji si přednést několik pozměňovacích návrhů.

K § 1, odst. 1 navrhuji následující znění: "Do vlastnictví obcí dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí věci z vlastnictví České republiky, k nimž ke dni 23. listopadu 1990 příslušelo právo hospodaření národním výborům, jejichž práva a závazky na obce, v hlavním městě Praze a ve statutárních městech na městské části, pokud obce, v hlavním městě Praze a ve statutárních městech též městské části s těmito věcmi ke dni účinnosti hospodařily."

K odstavci 2: "Do vlastnictví obcí dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí dále věci z vlastnictví České republiky, s nimiž začaly obce, v hlavním městě Praze a ve statutárních městech též městské části hospodařit po 23. 11. 1990 způsobem obdobným právu hospodaření, jestliže s nimi takto hospodařily ke dni účinnosti tohoto zákona."

K § 4 odst. 1, písm. c navrhuji následující znění: "právo hospodaření k nim náleží organizacím, u nichž na okresní úřady, obce, v hlavním městě Praze a ve statutárních městech, též na městské části přešla funkce jejich zakladatele, nebo pravomoc zřizovat, řídit nebo zrušovat tyto organizace."

A konečně § 6, odst. 1 písm. b navrhuji následující změny: "věci z vlastnictví České republiky, k nimž ke dni účinnosti tohoto zákona příslušelo právo hospodaření organizacím, jestliže na obec, v hlavním městě Praze a ve statutárních

městech též na městské části přešla funkce jejich zakladatele, nebo pravomoc zřizovat, řídit a zrušovat tyto organizace" znění zůstává zachováno. Domnívám se, že je neodůvodněné, aby jiný právní režim platil pro městské části v hl. m. Praze a městské části ve statutárních městech. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Koháčka a připraví se pan poslanec Hejsek.

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já bych doporučil doplnění nového § 9 podle textu společné zprávy pod číslem 246 o odstavec 4 tohoto znění: ustanovení odst. 1, 2 a 3 se použijí při rozhodování zastupitelstva městské části statutárních měst - zde odkaz na § 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. o obcích, obecních zřízeních, jemuž byl statutem svěřen majetek. Jde o to, aby v případě, že statut některého ze statutárních měst rozhodne, že s tím kterým majetkem bude hospodařit městská část - aby se na ně vztahoval režim tak, jak je určen v novém § 9. Zvláště důležité se to jeví ve vztahu k Praze, kde už právě tyto otázky, které nejsou přesněji dořešeny v některých zákonech, které jsme schválili, působí značné potíže, a proto bych se velmi přimlouval, aby tento paragraf byl o tento odstavec rozšířen. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Hejska a připraví se prozatím jako poslední přihlášený pan poslanec Čech.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové, rád bych řekl několik slov k návrhům, které zde byly vzneseny. první část se týká data účinnosti. Za to nejčasnější datum účinnosti považuji to, které je ve společné zprávě, tedy aby tento zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení. Připomínám, že jsme měli v ústavně právním výboru před časem ředitele instituce, která je zodpovědná za vydávání sbírek a tento se vyjádřil, že i když ve vydávání sbírek je určitý skluz, že lze zajistiti, aby důležité zákony byly vydány prakticky okamžitě. Datum účinnosti považuji v této situaci, která nastala, za skutečně velmi závažné.

Druhá část se týká přechodu obytných domů do vlastnictví obcí. Rád bych řekl, že jsem mluvil s celou řadou starostů menších měst, obcí a nakonec i tuto sobotu i se starosty velkých měst, jako jsou např. města Pardubice a Hradec Králové. Všichni starostové zastávali zcela jednotný názor, že totiž obytné domy by měly přejít do majetku obcí. Já jej zastávám také, a uvádím tyto argumenty. Prodej obytných domů, lépe řečeno prodej bytů v nich může být zdrojem okamžitých příjmů pro obec. Přitom si nemyslím, že obce by prodaly zcela neuváženě všechny byty, které mají. Toto by bylo zároveň jistým prostředkem privatizace těchto bytů, která by se tak velice urychlila. Další takový argument je, že obce nezískají peníze jen tímto způsobem, ale získají také peníze ušetřením obrovských nákladů, které mají na údržbu těchto bytů. Pan poslanec Benda tady říkal, že obce by dostaly domy zdevastované, že by s nimi měly starosti. Pokládám za nutné připomenout, že byty jsou sice státní, ale prakticky s nimi hospodaří obce, udržují je obce prostřednictvím bytových hospodářství, alespoň povětšinou.

Další důležitá věc - myslím to, že obce dostanou byty, resp. obytné domy, má význam i pro samotné občany. Víme, že se budou zvyšovat nájmy a tak vznikne ze stran občanů velký zájem o koupi těchto bytů, třeba zdevastovaných, Jak to bylo řešeno, neboť ony opravdu nejsou v dobrém stavu. I občané si mohou koupit byty na půjčku a vyřeší se tím situace placení značně zvýšených nájmů.

A konečně ještě poslední věc - rád bych tu parafrázoval slova jednoho ze dvou starostů, ze starostů měst Pardubice a Hradce Králové. Nevím přesně už který to řekl, ale řekl doslova, že v současné situaci by prodali by i za korunu bez jakéhokoliv bytu, jen aby se tohoto tíživého břemene zbavili. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Čecha. Připraví se paní poslankyně Marvanová.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v podstatě všechno, co sem měl připraveno, už tady zaznělo. Mám jen jeden pozměňující návrh, který se ovšem týká názvu tohoto zákona. V podstatě po konzultacích se starosty, také Pardubicka a Hradecka, přicházím s návrhem, aby se tento zákon jmenoval Zákon o majetku obcí. Nic víc. Proč to říkám? A proč tento jejich návrh podporuji? Tento stávající název zákona je svým způsobem zavádějící a zákon směřuje o něco jinam, než by být měl, takže proto tento můj požadavek, tento můj návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím paní kolegyni Marvanovou. Připraví se pan poslanec Bursík.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ráda bych vystoupila s několika poznámkami k problematickému § 4, ke kterému již vystupoval pan posl. Benda a za klub KDU navrhl jeho vypuštění. Objevil-li se tento paragraf ve vládním návrhu, je zřejmě vyjádřením toho, že vláda chápe nutnost vyřešit urychleně otázku bytového fondu a všechny problémy související s bytovou politikou. Je to skutečně velmi důležité. Souhlasím s tím zejména v souvislosti s připravovaným přechodem na opravdu smluvní vztahy mezi nájemcem a pronajímatelem bytu, v souvislosti s přechodem na ekonomické nájemné, v souvislosti s připravovanými změnami předpisů o bytovém hospodářství, občanským zákoníkem atd. Tyto všechny změny se skutečně chystají už dlouho, ale jak jsem informována, dříve jak na podzim tohoto roku - a to budeme ještě rádi - k těmto změnám nedojde. Vláda se domnívá, že zřejmě tím, že převede bytový fond všechen na obce a provede jeho odstátnění, že tím tyto problémy řeší. Já bych chtěla upozornit na jistá rizika, která ukazují, že ten problém neřeší vůbec. V současné době je bytový fond převážně ve státním vlastnictví, a spravují ho podniky bytového hospodářství. Beze změny pravidel, bez přechodu na ekonomické nájemné a přechodu na trh s byty postavíme obce do stejného postavení jako jsou podniky bytového hospodářství, které byly v současné době jsou závislé na dotacích od státu, které jsou dokonce nižší, než byly v minulých dobách a které samozřejmě nestačí pokrýt nutné výdaje na celkovou rekonstrukci bytového fondu. Co obce budou s tímto majetkem dělat? Jak a z čeho budou hradit nutné náklady na obnovu a údržbu bytového fondu. Domnívám se, že logika bude jednoznačná. Ekonomicky budou nuceny tyto domy prodávat, privatizovat, a to podle podmínek v jednotlivých obcích. Tedy nikoliv na základě nějakých privatizačních programů, ale živelně podle toho, zda se obec dostane do finanční tísně nebo ne. A finanční situace obcí už nyní není růžová a s finanční tísní v souvislosti s náklady na obytné domy budou tyto potíže vzrůstat.

Vyjadřuji podiv, že se vláda domnívá, že § 4 tento problém vyřeší, aniž předtím předložila ke schválení či projednání České národní radě koncepci bytové politiky. Upozorňuji, že to již bylo předvídáno v programovém prohlášení vlády, dále se o tom zmiňuje, sice jen kuse zpráva ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj, kterou jsme projednávali počátkem února letošního roku, kde se říká "obdobně musí být urychleně dopracována koncepce politiky bytové".

Nic se ale nestalo. Jsem informována, že návrh takové koncepce je již zpracován, snad prošel i hospodářskou radou vlády, ale v žádném případě tuto koncepci neprojednala vláda a nebyla projednána ani v ČNR. Dále upozorňuji: neměla by vláda mít komplexní a koncepční představu o tom, jak bude transformovat bytový fond? Je třeba, aby toto ponechávala na takovém počtu obcí, které se v žádném případě nemohou sjednotit na nějaké společné koncepci?

Dotazuji se tedy vlády, případně některého z ministrů, například pana ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj, nebo pana ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci, zda vláda je schopna vypracovat a předložit k projednání zásady koncepce transformace bytového fondu a z ní pak vyplývající návrh zákonné úpravy, která by právě transformaci bytového fondu řešila tak, se o to snaží § 4, ale bohužel, bez koncepce.

Ještě mám jeden dotaz, a to na pana ministra financí. Hovořil o tom, že předpokládá, že obce budou privatizovat bytový fond uváženě. Jak jsem o tom hovořila na začátku, nedomnívám se, že to budou dělat uváženě, ale naopak, že to budou nuceni dělat živelně a chaoticky. Můžeme se o to přít, je to otázka prognózy, ale mám obavy, že pokud nebudou tyto převody majetku obecního uvážené, budou naopak živelné. Bude to znamenat dost velký příjem mimorozpočtových prostředků pro tyto obce, což by bylo v rozporu s protiinflační politikou. Byla bych ráda, aby i k tomuto problému zaujala vláda stanovisko.

Dále navrhuji, aby v případě potřeby by doplněn bod programu této schůze právě o návrh usnesení, kterým by Česká národní rada uložila vládě do určitého přesně stanoveného data zpracovat a předložit koncepci bytové politiky. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji paní poslankyni a prosím pana poslance Bursíka, aby se ujal slova.

Poslanec Martin Bursík: Pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové, v březnu t. r. při projednávání návrhu zákona jsem měl dobrou vůli ušetřit vás svého vystoupení zde, pozměňovací návrh jsem přednesl ve výboru, kde byl odhlasován v poměru 13:1, nicméně z technických důvodů se nedostal do společné zprávy, takže jsem nucen ho přednést nyní na plénu.

Můj návrh navazuje na filozofii zásad zákona na ochranu přírody a krajiny, který jsme projednávali v ČNR a kde byl většinou výborů, kromě výboru pro obchod a cestovní ruch, přijat. O co se jedná? V § 5 projednávaného zákona navrhuji, aby do odstavce 1 byl doplněn bod D: "do vlastnictví obcí nepřecházejí z majetku České republiky pozemky lesního a půdního fondu v národních parcích". Připomínám, že v zásadě 9 g zásad o ochraně přírody a krajiny jsme přijali - cituji: "lesní a půdní fond na úrovni národních parků, který je ke dni účinnosti tohoto zákona ve státním vlastnictví, se prohlašuje na nezcizitelný". Paragrafované znění zákona, které je již připraveno ministerstvem, doplňuje toto "tím nejsou dotčena práva fyzických a právnických osob podle předpisu o majetkové restituci".

Argumentaci mého pozměňovacího návrhu bych rozdělil do třech oblastí.

Oponentům ideologickým bych řekl, že všude ve světě jsou nejcennější území chráněna v rukou státu. Hlavním důvodem je fakt, že privatizace komplikuje přísnou formu ochrany přírody v nejhodnotnějších částech krajiny.

Oponentům pragmatickým bych rád řekl, že hospodaření v národních parcích vzhledem k tomu, že národní parky jsou povětšinou v pohraničních oblastech, které jsou emisně velmi zatíženy, ve většině případů nebude příliš lukrativní a bude zapotřebí, aby hospodaření v lesích bylo nějakým způsobem kompenzováno. Připravovaný zákon předpokládá, že lesy v národních parcích nebudou moci být využívány jako lesy hospodářské, to znamená, že hospodaření tam bude omezeno. Zůstane-li řešení tohoto problému v rámci resortu ministerstva životního prostředí, je zde jako poslední možnost kompenzace tohoto omezeného hospodaření z fondu životního prostředí, jehož zákon je již také připraven pro projednávání do národní rady.

Oponentům šumavským, to je ta třetí kategorie, bych rád řekl, aby se podívali do bavorského národního parku, kde se vylučuje možnost začlenění území, která jsou v rukou privátních, do národního parku. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Bursíkovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Payne.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP