Úterý 23. dubna 1991

V České republice je v současné době přes 5 700 obcí. Všechny jsou od 1. ledna 1950 nemajetné. Starosti o majetek je zbavil poslanci parlamentu v roce 1949, kteří asi jednomyslně - jak to tehdy začalo být zvykem - odhlasovali zákon 279/49 o finančním hospodaření národních výborů. Stát, reprezentovaný současnou vládou České republiky, navrhuje, eventuálně je rozhodnut převést zpět do vlastnictví obcí pět velkých skupin majetku. Mluvil již o tom můj předřečník, pan ministr financí. Jedná se o majetek, který je ve správě, přesně řečeno mají k němu obce právo hospodaření, ovšem bez práv a odpovědnosti a rizik vlastníka.

Za druhé je to majetek, který vlastnily k 31. 12. 1949, i když jej nespravují. Jedná se o majetek tzv. historický, který jednotlivé obce získávaly po dlouhá staletí a který poctivě zaplatily českým králům, šlechtě, později státu, ale i jiným vlastníkům.

Za třetí je to domovní majetek, to jsou obytné domy a pozemky, které s ním tvoří funkční celek,

za čtvrté majetek ve správě organizací, u kterých na obec přešla pravomoc zakladatele,

za páté kulturní památky. Každá z těchto skupin představuje majetek v hodnotě několika desítek miliard až několika set miliard Kčs. Předkladatel odhaduje, že převod majetku obsažený v návrhu zákona představuje 20 - 25 % celkové současné hodnoty státního majetku, to jest 500 - 700 mld. Kčs.

Většina majetku by měla být na obce převedena přímo ze zákona, jen u dvou z pěti jmenovaných skupin je navržen, řekl bych, obtížný postup. Je to u majetku organizací, kde obec má zakladatelskou pravomoc a u kulturních památek. U obou uvedených skupin se má převod provést na základě žádosti obce a s přivolením určených státních orgánů. Celkovou koncepci vládního návrhu zákona akceptovalo 9 z 10 výborů ČNR. Do společné zprávy byly po projednání se zpravodaji výborů zapracovány následující návrhy na změny:

1. U nezastavěných pozemků, jež obec vlastnila k 31. 12. 1949, byl převod na základě územního principu nahrazen návrhem na převod na principu původního vlastníka. Tím bylo umožněno sloučit paragraf 2 a 3. Rozhodující zde samozřejmě byly věcné důvody, jde o majetek zaplacený z obecních daní, konkrétních obcí, konkrétních občanů. Majetek byl předáván z generace na generaci a návrh společné zprávy respektuje tato fakta a přemosťuje přerušenou kontinuitu v této oblasti vlastnictví.

2. Umožnění převodu majetku organizací na žádost obcí a s odkladnou lhůtou se navrhuje rozšířit i na organizace, kde zakladatelská pravomoc přešla na okresní úřady. Vládní návrh umožňuje tento převod i v případě, že zakladatelská funkce přešla na obec. Týká se to tedy případů, kdy obec neuzavřela dohodu s okresním úřadem podle § 67 zákona o obecním zřízení o přenesení funkce zakladatele, event. pokud žádost obecního zastupitelstva nebyla dosud vyřízena.

3. Je to procedurální postup ve věci opatření předchozího souhlasu ministerstva pana Ježka, kde se navrhuje stanovit to jednoznačně tak, aby tento souhlas byl povinen si vyžádat rozhodující orgán, tj. okresní úřad.

4. Odkladná lhůta pro podání žádosti v § 6 se navrhuje zvýšit u státních podniků ze 6 měsíců na jeden rok a u ostatních organizací ji nestanovit.

5. Pravomocí rozhodovat o převodu vlastnictví škol a školských zařízení, kde zakladatelská funkce přešla na obec, se navrhuje pověřit ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Jde o doplněk § 7. Jedná se o změnu pravomoci v rozhodování spočívající v tom, aby analogicky jako u kulturních památek, kde o převodu do vlastnictví obcí rozhoduje ministerstvo kultury, bylo u objektů škol a školských zařízení svěřeno rozhodování o převodu těchto objektů ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.

6. Lhůta k podání návrhu na zápis příslušnému středisku geodézie se doporučuje stanovit na jeden rok. Vládní návrh má lhůtu 6 měsíců.

7. Navrhuje se doplnit zákon o samostatný paragraf, o kterém zde pan ministr také mluvil, který považuje za velmi důležitý, ne-li nejdůležitější, který dodatečně formuloval také předkladatel a jím se stanoví způsob rozhodování obecního zastupitelstva o některých majetkoprávních úkonech. Tento doplněk doporučilo 7 z 10 výborů.

8. Počátek účinnosti zákona se navrhuje dnem vyhlášení, i když doporučení usnesení výborů v této věci nebylo jednoznačné. Jeden z výborů navrhl datum 1. 6., to byl výbor pro obchod a cestovní ruch a jeden 1. 10., to byl výbor pro vědu, vzdělání a kulturu, neboť předpokládá, že do té doby bude schválen federální zákon o hospodaření s majetkem obcí.

Poznamenávám, že počátek účinnosti dnem vyhlášení doporučily 4 výbory včetně výboru garančního a další 4 výbory se k termínu počátku účinnosti nevyjádřily.

9. Na jednání společné schůze zpravodajů bylo diskutováno doporučení výboru pro vědu, vzdělání a kulturu vypustit § 4 vládního návrhu o převodu domovního majetku na obce. Nakonec bylo rozhodnuto toto ustanovení ve společné zprávě ponechat, i když. na této společné schůzi zpravodajů byla tato věc zdůvodněna. Obdobně bylo však po diskusi rozhodnuto nezařazovat do společné zprávy návrh na převod kanalizační sítě, to bylo doporučení výboru pro sociální politiku a bezpečnost.

Dámy a pánové, po několika úvodních větách mně dovolte říci několik slov na závěr. Zástupce předkladatele uvedl na jednom ze společných jednáních se starosty a členy obecních zastupitelstev, že návrh byl koncipován s maximální snahou, aby realizace jeho věcného obsahu vytvářela základní předpoklad k samosprávě obcí. Současně vyjádřil přesvědčení, že projednávání návrhu povede k jeho zkvalitnění. Myslím, že výsledky projednávání ve výborech ČNR dávají tomuto předpokladu, řečenému tehdy možná ze zdvořilosti, za pravdu. Velmi bych si přál, aby projednávání na dnešním plénu ČNR bylo pokračováním a završením pozitivního vývoje, kterým návrh zákona od října minulého roku prošel. Pokud se toto přání splní, nebudu litovat a neměli by toho litovat ani starostové, obecní zastupitelstva, ani naši spoluobčané, že došlo k půlročnímu odkladu, ke zpoždění v jeho projednávání a doufám i jeho schválení. Bude to úplně jiný zákon než ten, který byl před půl rokem připravován.

A za sebe nakonec jedno přiznání a jedno přání. Majetek obcí mě dovedl až před tyto mikrofony, nezbavil mě však trém a fóbie z tohoto zařízení, se kterým jsem se za celý život nedokázal skamarádit. Ani jsem k tomu neměl skoro žádnou příležitost. Prosím vás proto o porozumění, až dojde k zádrhelům při dalším jednání a nemohu jinak, než vám je slíbit, ale omlouvám se vám předem. Děkuji za pozornost, kterou jste věnovali úvodu dnešního jednání o vládním návrhu zákona o majetku obcí a předpokládám, že jeho další projednávání bude ve znění společné zprávy a v této formě navrhuji i jeho schválení. Navrhuji panu předsedajícímu, aby podle § 16 odst. 1 jednacího řádu zahájil rozpravu o tomto návrhu. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Činím tak, jak zpravodaj navrhl. Otevírám rozpravu. Jako první se přihlásil pan poslanec Benda, se stanoviskem Klubu KDU. Dalším poslancem, který vystoupí v rozpravě, je pan Šlouf.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážená česká vládo, vážený sněme koruny české, byl jsem pověřen vystoupit se stanoviskem klubu KDU k zákonu o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí.

Klub KDU podporuje vládní návrh zákona ve znění společné zprávy kromě § 4 původního zákona, ke kterému se ještě vrátím. Doporučuji, aby byl tento návrh schválen. Mimo to předkládám některé pozměňovací návrhy, které jsou doporučeny klubem.

V § 1, odst. 3 po dlouhé diskusi se starosty a v klubu doporučujeme, přesto, že podporujeme privatizační princip v tomto směru a domníváme se, že by drobné provozovny národního výboru měly být privatizovány a neměly by být svěřovány obcím, doplnit ustanovení odst. 3 § 1 těmito slovy: ustanovení odst. 1 a 2 se nevztahují na věci, které sloužily k plnění úkolů drobných provozoven národních výborů s výjimkou věcí sloužících k odvozu domovních odpadků.

Domníváme se, že je to věc natolik citlivá jak z hygienického, tak z etického hlediska, že bychom v tomto směru neměli vytvořit pro obec nepřekonatelné zádrhele urychlenou privatizací tohoto fondu.

Další návrh, který mám přednést, je k poslednímu paragrafu 10 původního návrhu, kde navrhujeme datum účinnosti 1. 6. 1991. Domníváme se, že zákon by měl nabýt účinnosti co nejdříve, aby obce měly jasný přehled o tom, s čím mohou hospodařit.

Vrátil bych se k podstatné změně, kterou náš klub navrhuje a to je § 4 původního návrhu zákona, v současné době § 3 podle společné zprávy, který hovoří o obytných domech a pozemcích tvořících s nimi jeden funkční celek, které byly ve zprávě podniků bytového hospodářství a dalších. Domníváme se, že tento paragraf by měl být ze zákona vypuštěn, že je nedobré a předčasné svěřovat v dnešní situaci bytový fond obcím, že se tím vláda a stát zbavují odpovědnosti, se kterou jsme se zatím nevyrovnali. Je nutné připravit jednotná pravidla bytové politiky, připravit změny příslušných federálních norem, které by umožnily ekonomizaci nájemného a které by umožnily nějakým způsobem nájemné vybírat. V době, kdy dojde k ekonomizaci nájemného, může někdo přestat platit a neexistují žádné páky, abychom ho platit přinutili. Vzhledem k tomu, jak špatný je bytový fond a jak nízké jsou dotace do podniků bytového hospodářství, pokládáme předání obcím za věc spornou, která jim více přitíží než pomůže. I z hlediska celkové bytové politiky státu se domníváme, že by měla být zpracována představa jak privatizovat a jak zacházet dále s bytovým fondem. Není možné tuto představu svěřit 5 500 obcím, aby se v každé obci s bytovým fondem zacházelo jinak. Došlo by k různým podivnostem jak v privatizaci, tak v dalších převodech bytového fondu. Ne, že bychom si mysleli, že by část bytového fondu neměla přejít na obce, ale domníváme se, že je to v této situaci unáhlený krok. Proto doporučujeme § 4 vypustit, počkat na zpracování příslušných norem a případně přijmout novelu zákona, kterým by se bytový fond nebo jeho část svěřila obcím k dalšímu spravování. Proto doporučujeme vypustit § 4.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dalším poslancem, který vystoupí, je poslanec Šlouf. Připraví se poslanec Andrle.

Poslanec Miroslav Šlouf: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je pochopitelné, že prvním krokem při vytváření koncepce majetku a hospodaření obcí musí být dnes restituce, a to v duchu scénáře ekonomické reformy, ve které je vyhlášena rovnost státního, soukromého i municipálního vlastnictví. Pokud tuto restituci neprovedeme, narušujeme přirozeně se provazující logiku dalších zákonů, které už byly přijaty nebo budou ještě projednány. Potom dost dobře nechápu rozpaky projevované při restituci majetku obcí tak, jak vyplývá z projednávané předlohy. Jestliže totiž občanům přiznáváme v rámci restitučního zákona právo vrátit jim majetek po 25. únoru 1948, potom nevím, proč v návrhu tohoto zákona se pro restituci vychází k termínu 31. 12. 1949. Zřejmě je to vázáno na krajské územní uspořádání a na účinnost zákona o finančním hospodaření obcí, což ale nemá svou časovou logiku. Navíc se vracím k tomu, že neexistuje žádný právní předpis, který by obcím vyvlastnil nebo znárodnil jejich majetek k tomuto datu. To bylo přece ve vazbě na Ústavu 9. května 1948, která prohlásila veškerý majetek, tedy i majetek obcí, za majetek národní, resp. státní. Mohu svůj názor opřít i o stanovisko starostů pražských městských částí z 18. 3. t. r. Také se objevu je nesoulad se strategickým záměrem rovnosti forem vlastnictví, kdy obcím něco starého vracíme a něco relativně nového hned bereme, nebo snad vyvlastňujeme? Mám na mysli § 1 odst. 3. Věci, které sloužily k plnění úkolů drobných provozoven bývalých národních výborů, bychom měli dát do eventuální privatizace, až se zastupitelstva obcí přesvědčí, jestli v dnešní situaci je pro obec lepší urychleně privatizovat, někdy i s nejistým ekonomickým a někdy i věcným a politickým přínosem, nebo zda počkat a uspokojovat potřeby občanů alespoň tak jako dosud. Přitom jsou namnoze v sázce tak důležité věci jako havarijní čety technických nebo bytových služeb.

Ptám se, zda má vláda a speciálně ministerstvo pana Ježka tak špatné mínění o lidech v obecních zastupitelstvech a občanech, kteří si je zvolili že chce i v těchto regionálních věcech rozhodovat za ně. To znám i případ, kdy chtělo ministerstvo privatizovat dnes i domov důchodců. Do budoucna si dovedu představit, že pro bohaté důchodce budeme mít i soukromý penzión.

Nechme rozhodnutí o tom, zda privatizovat nebo ne své vlastní zařízení na samotných obcích. Proto doporučuji vypustit odstavec 3 v § 1 a ve vazbě na to i odst. 2 §4 a ještě odst. 1 písm. a) § 6.

Vzhledem k tomu, že se privatizační komise zatím soustřeďuje především na obchodní síť, mám za to, že se ještě dá takto postupovat. Také nelze, a to podtrhuji, odkládat vyhlášení účinnosti tohoto zákona, viz § 1 odst. 2 ve vazbě na § 10 společné zprávy. Doba je mimořádná a přijetí zákona o majetku obcí nezbytné.

S využitím argumentace uvedené výše doporučuji změnit text § 2 a § 3 a nově zařadit § 4 a 5. Pochopitelně ostatní paragrafy přečíslovat tak, že současný § 4 bude § 6 atd.

Ke konkrétním návrhům: § 2 - do vlastnictví obcí dnem účinnosti zákona přecházejí věci v jejich katastrálních územích, které obce vlastnily k 25. 2. 1948 pokud: a) jsou ve vlastnictví České republiky a nepřecházejí do vlastnictví obcí podle § 1.

b) Nebyly po 25. únoru 1948 převedeny jiným majitelům nebo uživatelům z důvodu veřejného zájmu a jsou ke dni účinnosti tohoto zákona tak využívány.

§ 3: Do vlastnictví obcí dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí majetková práva v jejich katastrálních územích, která obce vlastnily ke dni 25. 2. 1948, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

§ 4: Zemědělská půda a lesní pozemky, které ke dni 25. 2. 1948 vlastnily obce ve svém katastrálním území, se stanou majetkem obcí mimo případy, kdy zvláštní zákon stanoví jinak.

§ 5: Je-li právním zástupcem obce zaniklé po 25. 2. 1948 jediná obec, přechází věc nebo majetkové právo do jejího vlastnictví. Je-li právních nástupců v daném katastrálním území více, přechází věc nebo majetkové právo do jejich podílového vlastnictví rovným dílem.

S těmito paragrafy samozřejmě souvisí i další změny, ale považuji zde je vyčíslovat za formální, předám jejich seznam potom zpravodaji.

Poslední připomínkou k předloženému návrhu zákona je otázka, která se váže k § 7 vládního návrhu, resp. k § 9 podle nově navrženého číslování. Řeknu obsah. Jak ministerstvo kultury počítá s realizací tohoto paragrafu? Kolik takto může přejít kulturních památek, muzeí a galerií a jakého významu? A zda budou úměrně tomu převedeny prostředky ze státního rozpočtu? Totéž se týká nově navrženého odstavce 2 tohoto paragrafu podle zpravodajské zprávy.

Mám několik stručných poznámek k důvodové zprávě. Především chci říci, že argumentace k tomu, proč je nutné ještě vymezit hospodaření obcí s majetkem, je zavádějící a podle mého názoru obce diskriminuje. Formulace jako "omezení určitých podnikatelských aktivit" nebo "přílišná volnost obcí v rozhodování o jejich majetku" s poukazem na možné inflační tlaky jsou přinejmenším zvláštní. Lze potom jen čekat, až ministerstvo financí nebo snad i vláda začnou apriori omezovat i ostatní formy vlastnictví přípravou podobných zákonů. Tedy opět administrativně a ne ekonomickými nástroji. Tento přístup mě dost překvapuje.

Ze souvislostí předchozí argumentace a formulací navržených změn v paragrafovaném znění zřejmě vyplývá i to, proč doporučuji restituci i majetkových práv. Na podporu je možné ještě položit otázku: Proč právě zde by restituce neměla být uplatněna, když je v takovém rozsahu uplatňována jinde? Na str. 9 se navíc objevuje argument, že by, řekněme, úplnější restituce zkomplikovala proces tzv. malé privatizace. Domnívám se, že ta argumentace je slabá. Za prvé má restituce podle scénáře ekonomické reformy přednost před privatizací. Za druhé zde absentuje hodnotové vyjádření takového tvrzení. A konečně za třetí je opět obecní zastupitelstvo zřejmě podezříváno, že neumí nebo snad nebude chtít některé věci privatizovat. Jsme přesvědčeni, že vyčlenění všech věcí, které od roku 1948 do současné doby slouží veřejnému zájmu z restituce (a byly ve vlastnictví obcí), bude dostatečně účinné, aby zabránilo problémům popisovaným v důvodové zprávě.

V závěru chci ještě upozornit, že název zákona příliš nekoresponduje s §9 ve znění společné zprávy, který je zařazen do zákona až dodatečně. Chci se předkladatele zeptat, zda opravdu nevidí nutnost urychleného přijetí samostatného zákona o hospodaření s majetkem obcí. Ne samozřejmě proto, abychom byrokraticky omezovali práva obcí. Právě naopak. Měli bychom dosud přirozeně křehkou samosprávu podpořit. -Stanovme jasná a jednoduchá pravidla, která musí být pro obecní zastupitelstva oporou při jejich vstupu do tržní ekonomiky, motivací, jak získávat dodatečné prostředky pro obec, pro občany. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále pan poslanec Andrle, připraví se pan poslanec Krčma.

Poslanec Antonín Andrle: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, vážena vládo, paní poslankyně, pani poslanci, můj pozměňovací návrh se překrývá s návrhem v části s vypuštěním odst. 3 § 1 a s tím souvisejícím vypuštěním týkajícím se § 4 odst. 2 předřečníka a §6 odst. 1 a. Chci jen podotknout, že tento návrh prošel usnesením ústavně právního výboru a do společné zprávy se nedostal. Ve zdůvodnění uvádím, že nemám na mysli, aby se zastavila privatizace, ale výtěžek z této privatizace, aby šel obcím. Děkují za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan poslanec Krčma, připraví se pan poslanec Litomiský.

Poslanec Ladislav Krčma: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, vážená vládo, jsem toho názoru, že by měla být posílena ekonomika obcí. Proto navrhuji, aby v § 2 odst. 2 bylo za písm. c) doplněno: "dále vodní plochy jako jsou rybníky, vodní nádrže sloužící k rekreaci apod."

Za písm. b) "pískovny a kamenolomy".

Dále jsem toho názoru a slyšel jsem i slova paní předsedkyně, pana premiéra, že zákon o obcích by měl být urychleně schválen, proto navrhuji, aby rovněž ode dne vyhlášení - to předpokládám, že bude dnes nebo zítra - bude mít svoji platnost. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan poslanec Litomiský, připraví se pan poslanec Frkal.

Poslanec Jan Litomiský: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, chtěl bych podpořit návrh společné zprávy v § 2, totiž sloučit § 2 a 3 a vrátit nezastavěné pozemky těm obcím, kterým původně patřily k 31. 12. 1949. Pan zpravodaj tady uvedl historické důvody, tyto historické důvody jsou velmi závažné. Tento majetek byl řádně zaplacen, obce jej spravovaly po staletí. Přesto jsou tady ve sněmovně určité pochybnosti ohledně racionality tohoto návrhu. Znovu bych zdůraznil, že i z důvodů racionálních je nutné vrátit majetek těm obcím, kterým původně patřil, jak to navrhuje společná zpráva a nedělit ho podle katastrů. Jedná se především o lesní majetek a dále o některou zemědělskou půdu. Ale ta zemědělská půda už nehraje v tomto takovou roli. Jedná se především o majetek velkých měst, ale často i středních a menších měst. V katastrech měst se obyčejně lesní půda nevyskytuje. Lesy se vyskytují v oblastech, které jsou řídce obydleny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP