Dále pan poslanec Petr navrhuje nové znění
§ 3 odst. 1, čili vložit nový odstavec
1 s následujícím zněním: "Do
jednoho měsíce po nabytí účinnosti
tohoto zákona zveřejní vláda ČR
seznam podniků, které nebudou po dobu nejméně
5 let v předmětu působnosti tohoto zákona."
Samozřejmě potom případně při
schválení o přečíslování
odst. 1 a 2 na 2 a 3.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro tento návrh? 114
Kdo je proti tomuto návrhu? 30
Zdržel se hlasování? 22
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Petr
navrhuje změnit text odst. 2 § 9 do následujícího
znění: "Fond předkládá
vládě České republiky k projednání
návrh statutu, rozpočtu, ročních závěrek
a výroční zprávy. Vláda ČR
předkládá tento dokument spolu se svým
stanoviskem ke schválení České národní
radě."
Je to podobný text, ale přesto poprosím paní
předsedkyni, aby dala hlasovat o tomto návrhu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 119
Kdo je proti? 8
Zdržel se hlasování? 36
Děkuji. I tento pozměňovací
návrh byl přijat.
Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Petr
navrhuje změnit §7 v následující
znění: "Nejvyšším orgánem
Fondu je prezídium složené z devíti
členů, které volí Česká
národní rada na návrh vlády na dobu
5 let." Pak by samozřejmě pokračoval
text, který jsme schválili u poslance Komárka.
Prosím paní předsedkyni, aby nechala hlasovat
o tomto návrhu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu. Kdo je
pro tento návrh, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 45
pro.)
Kdo je proti? (88)
Zdržel se hlasování? (31)
Děkuji, návrh nebyl přijat.
Společný zpravodaj, poslanec Karel Ledvinka:
Dále paní poslankyně Janů navrhuje
upravit text v § 7 v následujícím znění:
"Nejvyšším orgánem Fondu je prezídium,
které se skládá z 9 členů,
předsedy, místopředsedy a ostatní
členy prezídia volí na návrh vlády
ČR na dobu 5 let ČNR. Funkce člena
prezídia je neslučitelná s funkcí
člena vlády ČR a poslance ČNR. Prosím
paní předsedkyni, aby dala hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dám hlasovat o tomto návrhu paní poslankyně
Janů. Kdo je pro tento návrh? Hlasuje se. (54 pro)
Kdo je proti tomuto návrhu? (88)
Zdržel se hlasování? (29)
Děkuji, návrh paní poslankyně Janů
nebyl přijat.
Společný zpravodaj, poslanec Karel Ledvinka:
Pan poslanec Procházka vyjádřil nesouhlas
se zněním společné zprávy,
kde je uváděno, že církevní a
humanitární výbor neodsouhlasil tento zákon.
Jménem zpracovatelů této zprávy se
omlouvám nejen panu předsedovi, ale všem členům
církevního a humanitárního výboru
a potvrzuji závěry, které zde byly předneseny.
Netřeba o tomto návrhu hlasovat.
Pan poslanec Zajíček navrhuje vypustit § 21.
Prosím paní předsedkyni, aby nechala o něm
hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu pana poslance
Zajíčka. Kdo je pro tento návrh, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se - 38.) Kdo je proti tomuto návrhu?
(44)
Zdržel se hlasování? (82)
Děkuji, pozměňovací návrh pana
poslance Zajíčka nebyl přijat,
Společný zpravodaj, poslanec Karel Ledvinka:
Další pozměňovací návrh
pana ministra Ježka, který navrhuje vložit do
2 nový odstavec 4 v následujícím znění:
"Ministerstvo uděluje souhlas ke vzniku obchodních
společností založených za účelem
použití investičních kupónů
podle zvláštních předpisů. Na
udělování souhlasu se nevztahuje zákon
o správním řízení."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu. Kdo je pro tento návrh? (Hlasuje se - 113
pro.)
Kdo je proti? (18)
Zdržel se hlasování? (31)
Děkuji, pozměňovací návrh pana
poslance Ježka byl přijat.
Společný zpravodaj, poslanec Karel Ledvinka:
Vzhledem k tomu, že se jednalo o poslední pozměňovací
návrh, prosím paní předsedkyni, aby
nechala hlasovat o závěrečném zpravodajském
návrhu, který si dovolím navrhnout v následujícím
znění: "Česká národní
rada schvaluje vládní návrh zákona
ČNR, sněmovní tisk 104, ve znění
společné zprávy výborů ČNR,
sněmovní tisk 248, s připomínkami
schválenými Českou národní
radou hlasováním na 18. schůzi ČNR."
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, dávám hlasovat o tomto posledním
návrhu do je pro přijetí vládního
návrhu zákona ve znění společné
zprávy a dalších pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku, (Hlasuje se - 130 pro.)
Děkuji. Kdo je proti? (14)
Zdržel se hlasování? (22) Děkuji.
Vládní návrh zákona ČNR o působnosti
orgánů ČR ve věcech převodů
majetků státu na jiné osoby pro účely
podnikání a o Fondu národního jmění
ČR podle sněmovního tisku 104, ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 248 a ve znění
pozměňovacích návrhů byl přijat.
(Potlesk.)
Děkuji vám. Pan ministr by rád ještě
řekl závěrečné slovo.
Ministr Tomáš Ježek: Vážení
poslanci, chtěl bych poděkovat ekonomickým
výborům ČNR za výbornou práci
a vám za důvěru, neboť jsem považoval
hlasování o 7 vlastně za důvěru
k práci ministerstva, které řídím,
a chtěl jsem sám říci, že se
budu - a samozřejmě my všichni na ministerstvu
- snažit, abychom tuto důvěru nezklamali. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Nyní bych přerušila
schůzi na dobu do 14.00 hod. Prosím o přesný
nástup.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, mně nezbývá než zahájit
dalším, V. bodem dnešního schváleného
pořadu schůze a očekávat, že
ti, kteří tu ještě nejsou, se neprodleně
dostaví.
Dalším bodem programu je
Z pověření vlády České
republiky odůvodní vládní návrh
zákona České národní rady ministr
financí Karel Špaček, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, byl jsem pověřen vládou České
republiky, abych odůvodnil vládní návrh
zákona ČNR o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí. Nemusím jistě zdůrazňovat,
s jakou netrpělivostí je tento zákon zejména
ze strany obcí očekáván. Jde skutečně
o zákon ekonomicky i politicky velmi významný.
Obcím, které jsou nově koncipovány
v České republice zákonem České
národní rady č. 367/90 o obcích jako
samostatné a plnoprávné subjekty, se má
navrhovaným zákonem dostat nezbytného materiálního
předpokladu tohoto jejich právního postavení.
Převedení dosti značné části
státního majetku do vlastnictví obcí
má přispět k posílení jejich
ekonomické základny. Je nesporné, že
prosperující obce jsou základem prosperujícího
státu. Nebudu se podrobně zabývat legislativními
předpoklady, z nichž vládní návrh
vychází. Tyto otázky byly zevrubně
prodiskutovány v průběhu projednávání
návrhu ve výborech. Připomenu jen, že
novela ústavního zákona o československé
federaci, přijatá na sklonku minulého roku,
předjímá v článku 4 tento zákon
jako zákon ryze transformační. Výslovně
uvádí, že zákony národních
rad stanoví, které věci z majetku republiky
přejdou do vlastnictví obcí. Pokud jde o
hospodaření obcí, vycházíme
z toho, že obce jsou stejně plnoprávnými
subjekty vlastnictví jako ostatní právnické
osoby. Domníváme se, že v čele obcí
stojí po volbách zastupitelstva, která budou
s obecním majetkem odpovědně hospodařit.
Naplňujeme tak slova Ústavy, která stanoví,
že obec je základem místní samosprávy
a je samostatným společenstvím občanů
a s ostatními právními subjekty zcela rovnoprávnou
právnickou osobou. Má vlastní majetek, s
nímž samostatně hospodaří. Podle
návrhu má přejít do vlastnictví
obcí poměrně značná část
majetku České republiky. Ke vzniku obecního
vlastnictví přitom mají vést dva právní
režimy. Jednak jde o vznik obecního vlastnictví
přímo ze zákona, jednak o přechod
věcí do obecního vlastnictví na základě
právních skutečností v zákoně
uvedených, tzn. na základě kladného
rozhodnutí státního orgánu učiněného
na žádost obce.
Navrhuje se, aby přímo ze zákona byly do
vlastnictví obcí převedeny věci, k
nimž do dne voleb do obecních zastupitelstev příslušelo
právo hospodaření městským,
místním a národním výborům,
národním výborům měst a Národnímu
výboru hl. m. Prahy, ale i věci, s nimiž
obce začaly v souladu s právními předpisy
hospodařit v době od voleb do dne účinnosti
zákona. Výjimkou mají být věci,
které sloužily k plnění úkolů
drobných provozoven národních výborů.
Vím, že odůvodněnost této výjimky
je někdy zpochybňována. Je však třeba
si uvědomit, že drobné provozovny jsou typicky
privatizovatelným subjektem a zákon o malé
privatizaci s nimi výslovně počítá.
Přímo ze zákona by se měl do vlastnictví
obcí vrátit jejich tzv. historický majetek.
Pokud jde o pozemky, vládní návrh předpokládá,
že by se vracely pozemky nezastavěné, a to
každé obci ty, které se nacházejí
v jejím nynějším katastrálním
území a to bez ohledu na to, která obec je
dříve vlastnila. Tento princip umožňuje
překlenout problémy spojené s tím,
že v řadě míst obce zanikaly, slučovaly
se, či nově vznikaly.
Ve společné zprávě výborů
České národní rady k tomuto návrhu
zákona se navrhuje, aby do vlastnictví obcí
přešly nezastavěné pozemky na základě
vlastnického principu, aby se vrátily těm
obcím, které je vlastnily ke dni 31. 12. 1949, a
to bez ohledu na to, v kterém katastru se nalézají.
Na tomto principu se shodly prakticky všechny výbory
ČNR. Tento návrh je zcela v intencích zákona,
představuje druhou možnou variantu této otázky.
Záleží na vaší vůli, pro
které řešení se rozhodnete.
Pokud jde o historický majetek spočívající
ve stavbách s přilehlými pozemky, je v návrhu
obsažen vlastnický princip navrácení,
tzn. stavbu s pozemky obdrží ta obec, která
je k 31. 12. 1949 vlastnila. U staveb vystupuje mnohem výrazněji
než u pozemků dopředu nutnost odstranění
nespravedlnosti a navrácení odejmutého majetku
těm konkrétním obcím, které
ho vytvořily či financovaly. Dále se navrhuje,
aby přímo ze zákona přešly do
vlastnictví obcí i obytné domy, k nimž
právo hospodaření náleží
organizacím, u nichž zakladatelská funkce přešla
na obce. Do budoucna tento přechod vlastnictví umožní,
aby se i obce v souladu s koncepcí bytové politiky
staly jedním z jejich hlavních realizátorů
v místech.
Uvážená privatizace bytového fondu ve
vlastnictví obcí může být dalším
významným zdrojem obecních příjmů.
Pokud jde o přechod věcí do vlastnictví
obcí na základě rozhodnutí státního
orgánu, je návrh zákona v souladu se zákonem
o malé privatizaci. Pro malou privatizaci jsou věci
drobných provozoven národních výborů
a zejména organizací založených a zřízených
národními výbory takovými součástmi
národního majetku, které mají být
v co nejširší míře privatizovány
formou aukčních prodejů. Lhůta 6 měsíců,
která má podle návrhu minimálně
uplynout mezi dnem účinnosti zákona a podáním
žádosti obce o přechod věcí do
jeho vlastnictví má umožnit, aby proces malé
privatizace mohl být bez problémů realizován.
Z návrhů obsažených ve společné
zprávě výborů k předloze tohoto
zákona považuji za nejdůležitější
nový paragraf devět, který upravuje způsob
rozhodování některých majetkoprávních
úkonech obcí, Tento návrh, stejně
jako ostatní úpravy a doplnění ve
společné zprávě uvedené, plně
podporuji.
Doporučuji vám, vážené paní
poslankyně a vážení páni poslanci,
abyste návrh zákona České národní
rady o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví
obcí po projednání schválili. Děkuji
vám.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi a prosím společného zpravodaje
výborů ČNR, poslance Růžičku,
aby se ujal slova.
Poslanec Jan Růžička: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, pan ministr
financí ČR, ing. Špaček zdůvodnil
jménem vlády České republiky vládní
návrh zákona, který - zřejmě
zkráceně a srozumitelněji - bude označován
jako zákon o majetku obcí.
Návrh byl v době od 19. března do 18. dubna
projednán ve všech výborech ČNR kromě
výboru mandátového a imunitního a
výboru zahraničního. S návrhem zákona
vyslovil nesouhlas jeden výbor. A sice výbor petiční,
pro správní ochranu a bezpečnost, ostatní
výbory doporučily, aby Česká národní
rada vládní návrh zákona schválila
s úpravami, které jsou obsahem společné
zprávy. Jedná se o tisk ČNR č. 246,
který máte k dispozici.
K návrhu zákona, jednak v původní
verzi podle tisku č. 214, jednak ve znění
společné zprávy, mi dovolte říci
několik desítek vět. Tímto zákonem
konstituovali jsme obec jako subjekt, který spravuje své
záležitosti samostatně a přitom zabezpečuje
hospodářský, sociální a kulturní
rozvoj celého územního obvodu, ochranu a
tvorbu zdravého životního prostředí
a uspokojování potřeb občanů.
K dosažení takových obecně prospěšných
cílů je nutně vázán na dva
základní činitele. Jsou to za prvé
finanční zdroje, záležitost poplatků
a především daní a podílů
na daních. Víme, že toto bylo uspokojivě
řešeno zatím jen z menší části
přijetím zákona ČNR o místních
poplatcích. Nadějné je, že na té
větší části, to jest na daňové
reformě, se intenzívně pracuje a že
daňové zákony, alespoň některé
z nich, budou snad přijaty dříve, než
se původně předpokládalo, to jest
již v průběhu roku 1992.
Druhým základním činitelem je majetek
jako fundament, z jehož držení vyplývá
ne formální, ale skutečné postavení
obce jako základního článku státoprávního
uspořádání. Jen takové obce
mohou být základem uspořádání
společnosti, která chce být vytvářena
na principech demokracie a decentralizace moci. Společnosti,
kde stát není panskou vrchností, ale je obec
obcí.
Zákon o majetku obcí je kromě jiného
ustanovením, které dává věcnou
náplň 18 zákona o obecním zřízení,
který stanoví, že majetkem obce jsou věci
a majetková práva stanovená zvláštním
zákonem. Návrh tohoto zvláštního
zákona je dnes předmětem projednávání.