Mám zde především na mysli vazbu na
§ 13, který se týká členů
dozorčí rady a jichž se tato povinnost týká.
To znamená, členové dozorčí
rady se volí a odvolávají tajným hlasováním.
Myslím, že logická vazba je, aby se tato povinnost
týkala členů prezídia.
Dále navrhuji v § 7, aby se předsedou prezídia
stal místopředseda vlády České
republiky odpovědný za ekonomické záležitosti.
V § 18 odst. 1 bod d) navrhuji nahradit slovo "ministerstvem"
slovem "vládou", tzn., že o rozsahu závazků,
případně oddlužení, o jejich
pravidlech, by rozhodovala vláda. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Komárkovi.
Prosím pana poslance Petra, připraví se pan
poslanec Antonín Procházka.
Poslanec Jan Petr: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
dovoluji si předložit tři pozměňovací
návrhy. První - §3 odst. 1, nové znění:
Do jednoho měsíce po nabytí účinnosti
tohoto zákona zveřejní vláda České
republiky seznam podniků, které nebudou po dobu
nejméně pěti let v předmětu
působnosti tohoto zákona. To koresponduje s tím,
co řekl pan ministr v úvodu, že vláda
se rozhodne z nějakého důvodu nezařadit
některé podniky vůbec. V případě,
byl-li by tento pozměňovací návrh
přijat, pak je nutné původní odstavce
1 a 2 posunout jako odstavce 2 a 3.
K již zde vzpomínanému § 7 navrhuji toto
znění: Nejvyšším orgánem
Fondu je prezídium složené z devíti
členů, které volí Česká
národní rada na návrh vlády na dobu
pěti let.
Poslední změnu navrhuji v §9. Text odstavce
2§ 9 by zněl: Fond předkládá
vládě k projednání návrh statutu,
rozpočtu, roční uzávěrku a
výroční zprávu. Vláda České
republiky předkládá tyto dokumenty spolu
se svým stanoviskem ke schválení České
národní radě. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Antonína
Procházku, připraví se paní poslankyně
Janů.
Poslanec Antonín Procházka: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
moje vystoupení bude velmi krátké a týká
se pouze určitého technického vysvětlení.
V závěru společné zprávy je
uvedeno, že výbor církevní a humanitární
tento tisk odmítl. To se týkalo původního
tisku č. 104, kdy navíc veškeré připomínky,
které náš výbor k této věci
uváděl, byly zapracovány do nového
textu. Tento nový text, který potom byl projednáván
ostatními výbory v dubnu, náš výbor
už neprojednával.
Čili odmítnutí se týkalo pouze původního,
dnes už neexistujícího textu. Považuji
to za povinnost říci, aby to nezavádělo.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji za vysvětlení panu poslanci Procházkovi,
prosím paní poslankyni Janů. Potom není
už nikdo přihlášen do diskuse.
Poslankyně Ivana Janů: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, můj pozměňovací
návrh se týká § 7 a navrhuji, aby text
§ 7 byl nahrazen tímto textem: Nejvyšším
orgánem Fondu je prezídium, které se skládá
z devíti členů. Předsedu, místopředsedu
a ostatní členy prezídia volí na návrh
vlády České republiky na dobu pěti
let Česká národní rada. Členem
prezídia nemůže být člen vlády
České republiky a poslanec České národní
rady.
Tento text je v souladu s § 30 federálního
zákona, kde též existuje neslučitelnost
předsedy s funkcí člena vlády a poslance
Federálního shromáždění
a rovněž neslučitelnost s členem vlády
České republiky nebo České národní
rady. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Janů. Přihlásil
se pan poslanec Zajíček.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážené
dámy, vážení pánové, mám
krátkou technickou poznámku.
V § 21 předloženého tisku společné
zprávy se praví, že při uskutečňování
činností uvedených v § 20, vznikají
Fondu práva a závazky a dále text pokračuje
Domnívám se, že ustavení tohoto paragrafu
samozřejmě vyplývá z ustavení
§ 4 odst. 2, kde se praví, že Fond je právnickou
osobou a že tedy všechny tyto povinnosti vznikají
Fondu automaticky z ustavení tohoto zákona.
Navrhuji proto §21 ve znění návrhu zákona
vypustit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Zajíčkovi.
Do rozpravy není již nikdo přihlášen.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo se nehlásil.) Táži se pana společného
zpravodaje, zda si přeje přerušit schůzi.
(Společný zpravodaj: na 20 minut.)
Přerušuji tedy plenární schůzi
na dobu 20 minut.
(Schůze přerušena v 11.22 hod.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Paní poslankyně, páni poslanci, prosím,
abyste zaujali svá místa. Zpravodajská zpráva
je připravena.
Tentokrát malé poždění vzniklo
tím, že pan ministr s panem zpravodajem si delší
dobu připravovali závěrečné
vystoupení.
Nyní ještě požádal o několik
slov pan ministr Ježek.
Ministr Tomáš Ježek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, měl bych
ještě jeden doplněk do návrhu zákona,
který jsme nestačili s pány poslanci dohodnout
v kuloárech před začátkem jednán.
Myslím, že tam musí být a tím
ho do návrhu zákona doplňuji.
Jedná se o § 2, odst. 4, kam navrhujeme vložit
tento text:
"Ministerstvo uděluje souhlas ke vzniku obchodních
společností založených za účelem
použití investičních kupónů
podle zvláštních předpisů. Na
udělování souhlasu se nevztahuje zákon
o správních řízeních."
Jde o to, že § 25 federálního zákona
o velké privatizaci o tom hovoří a odkazuje
na to, že tento paragraf by v českém zákoně
měl být.
Podle projektu kupónové privatizace každý
občan bude mít dvě zásadní
možnosti, jak s kupóny naložit.
Za prvé, on bude tím hráčem, který
bude rozhodovat o tom, akcie kterých společností
bude kupovat, tzn. bude sám přihlašovat kupóny
do té které akciové společnosti. To
je typ občana, který má odvahu, znalost a
chce se účastnit přímo.
Druhý typ občana - my mu pracovně říkáme
"teta z Orlických hor" bude mít připraveno
zřízení investičních kupónových
fondů.
Tento paragraf, který navrhuji a který jsme nestačili
prodiskutovat do doby, než skončila rozprava, říká,
že založení těchto kupónových
fondů musí mít souhlas našeho ministerstva
čistě z toho důvodu, aby je nemohl zakládat
kdokoliv. Chceme, aby to v podstatě dělaly pouze
obchodní banky nebo jiné finanční
instituce. To je smysl tohoto nového paragrafu, a dále,
aby se na udělování souhlasu nevztahoval
zákon o správním řízení,
tj., aby tam nebylo nějaké zdlouhavé odvolání
atd.
To je tedy doplněk k tomu, o čem jsme hovořili
ještě před přestávkou.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Nyní bych do toho na chvíli vstoupila. Předpokládám,
že pan Ježek teď promluvil jako poslanec.
Uzavřela bych nyní rozpravu a vyzvala bych pana
ministra Ježka, by se ujal slova na závěr.
Ministr Tomáš Ježek: (Bylo by možná
dobré, kdybych pro tento účel vyměnil
sako. - Veselost v sále. (Potlesk.)
Se všemi připomínkami, které nashromáždil
pan poslanec Ledvinka, souhlasím, až na dvě.
Jednu připomínku vysvětlím, tam není
žádný problém, jde jen o malé
nedorozumění. Druhá připomínka
však je otázka tak říkajíc bytí
či nebytí.
Nejprve k té připomínce, kterou považuji
za nedorozumění. Jde o § 22 odst. 1. Pan poslanec
Komárek navrhoval jeho zrušení, jako by hrozil,
že když se výnosy z malé privatizace,
které jsou zatím soustředěny na zvláštním
účtu České státní spořitelny,
vloží do Fondu, ztrácí se ten efekt,
o kterém jsme kdysi jednali, to je, aby tyto peníze
byly zadrženy na zvláštním účtu
a použity jen ke třem vymezeným účelům,
aby byla zaručena jejich makroekonomická funkce,
aby nepodporovaly inflaci. Tím, že se tyto prostředky
převedou do správy Fondu, budou samozřejmě
dále vedeny na zvláštním účtu
tohoto Fondu a dál budou podléhat režimu, který
ukládá zákon o malé privatizaci, čili
toto nebezpečí nehrozí. Neruší
se tedy úmysl zákonodárce vyjádřený
v zákoně o malé privatizaci. Bylo to tedy
opravdu nedorozumění.
Nyní k § 7, který navrhuje paní poslankyně
Janů, aby vůbec žádný člen
vlády nebyl členem prezídia Fondu. Kdyby
se přijal tento návrh, znamenalo by to zastavení
privatizace vůbec, téměř její
zrušení.
Vzpomínáte si, že když ČNR rozhodovala
o založení ministerstva pro privatizaci, vaším
úmyslem bylo, aby toto ministerstvo provádělo
privatizaci, tzn. zajišťovalo celý proces od
formulování privatizačního projektu,
od vyhledávání vhodných objektů
až do samotného konce, tj. prodeje.
Tehdy byla taková koncepce, že ministerstvo bude provádět
i ten samotný prodej, nebo-li, že bude hrát
roli Fondu národního jmění, protože
tenkrát se ještě nevědělo, že
nějaký Fond národního jmění
bude.
Pak se ukázalo, zejména legislativní rada
federální vlády na to silně kladla
důraz, že vzhledem k tomu, že řada těch
prodejů bude prováděna formou smlouvy, tak
je nezbytné, aby prodejce měl právní
subjektivitu a mohl vstupovat do závazků. Proto
sem byl vložen ten Fond. Kdyby měla nastat přetržka
mezi Fondem a ministerstvem, tak by se ministerstvo prostě
mohlo zrušit, protože by ztratilo na významu,
protože bychom byli ministerstvem pouze pro malou privatizaci,
což je také představitelné, ale na velkou
privatizaci tímto rozhodnutím bychom už neměli
vliv, nemohli ji provádět, protože vlastní
prodej, který má být svěřen
Fondu, bychom nemohli žádným způsobem
ovlivňovat, prostě by to dělal někdo
jiný. Takže tento paragraf, prosím vás,
jestli by byl přijat, tak to znamená tak silný
koncepční zásah do privatizace, který
by ve svém důsledku znamenal přerušení
privatizace a čekání na to, až se založí
ten Fond, až někdo nový, nějaká
nová instituce začne privatizovat.
Nedovedu si vůbec přestavit, co by bylo s privatizací,
když Fond ještě neexistuje, než by se založil
a převzal funkce a dokumenty, které už máme
my rozpracovány. Já ani nevím, proč
bych je měl předávat, proč bych měl
předávat dokumenty, které jsme my připravili,
kterým my rozumíme, my v tom jedeme, máme
to rozděláno a najednou by se nám možnost
toto provádět měla vzít. Pokud by
ČNR dospěla k názoru, že je nespokojena
s prací privatizačního ministerstva, tak
je daleko levnější ho zrušit, než
mu brát možnost skutečně privatizovat,
tj. provádět privatizační akty prodejem,
převodem kupónů, atd.
My hodláme využít i pro velkou privatizaci
potenciálu a zkušeností, které nasbíraly
okresní privatizační komise za 3 měsíce
působení. Tím, že by okresní
privatizační komise některé aukce
podle zákona o velké privatizaci prováděly.
Řadu projektů máme připravenu.
Některé se z různých důvodů
nehodí do malé privatizace, protože u řady
provozních jednotek je žádoucí prodávat
je i se závazky, tzn. se zaměstnanci a dalšími
závazky, což zákon o malé privatizaci
neumožňuje. Jakmile budeme mít tento zákon,
tak můžeme aukci dělat stejně, bude
opticky i organizačně uspořádána
tak, jak to teď běží, s tím rozdílem,
že můžeme nabídku obtěžkat
závazky, event. dalšími věcnými
břemeny.
Toto všechno by se tím vlastně zarazilo, zrušilo,
protože vazba Fondu na komise neexistuje. Všechny tyto
možnosti, které se nabízejí, by nemohly
být využity. Zkrátka a dobře, přijetí
návrhu paní poslankyně Janů znamená
de facto zastavit velkou privatizaci. To jsem chtěl říci,
protože tento paragraf považuji za naprosto klíčový,
tak, jak je napsán.
Ještě možná jedna poznámka, která
vysvětlí vazbu toho našeho zákona na
zákon federální, kdy federální
zákon skutečně takovéto opatření
má. Důvody, pro které federální
zákon tento paragraf má, bych dokázal vysvětlit,
nechci o tom hovořit, nejspíš to jsou důvody
ryze osobní, ale o to tolik nejde. Jde o to, že na
federální úrovni toto velice nešikovné
a nešťastné ustanovení toho příslušného
paragrafu v podstatě nevadí, nikoho neruší,
neboť federace nemá nic co privatizovat, protože
nemá de facto žádný majetek, takže
to nevadí. Ale vzhledem k tomu, že téměř
veškerý majetek je podle kompetence v rukou České
republiky, tak tento paragraf, kdyby byl přijat tak, jak
ho navrhuje paní poslankyně, tak tento paragraf
by znemožnil tento proces, znemožnil by nám privatizovat.
De facto je to zákaz pro privatizačního ministra
privatizovat. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Ježkovi, prosím společného
zpravodaje, pana poslance Ledvinku.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážené kolegyně,
vážení kolegové, na základě
rozpravy k předloženému zákonu navrhuji
ve smyslu znění paragrafu 23, 25, 26 jednacího
řádu ČNR hlasovat o jednotlivých pozměňovacích
návrzích z rozpravy a dovolím si je postupně
předkládat. Děkuji.
První pozměňovací návrh pana
poslance Kalfuse. Pan poslanec Kalfus navrhuje vložení
nového paragrafu 22 a následně přečíslovat
další paragrafy v textu následujícího
znění: "Fond je povinen na požádání
poskytnout informace a údaje o své činnosti
ústřednímu orgánu státní
správy na úseku kontroly."
Prosím paní předsedkyni, aby dala o předmětném
návrhu hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat, kdo je pro zavtělení
tohoto nového §22, nechť zvedne ruku.
(Hlasuje se - 150.)
Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (4)
Děkuji, pozměňovací návrh pana
poslance Kalfuse byl přijat. Prosím dále.
Poslanec Karel Ledvinka: Pan poslanec Kalfus navrhuje dále
změnu textu odstavce 3, paragrafu 20 v následujícím
znění: "Lhůta k uplatnění
nároku oprávněných osob, stanovená
zvláštním předpisem, se považuje
za zachovanou, jestliže oprávněná osoba
včas uplatnila nárok uvedený v odst. 2 u
orgánů ČSFR nebo u orgánů Slovenské
republiky, příslušného ke schválení
privatizačního projektu, ačkoliv měl
být uplatněn u ministerstva."
Jedná se o technickou změnu naprosto správnou
a omlouvám se za to, že ve společné
zprávě se tato chyba objevila. Prosím přesto
paní předsedkyni, aby o tomto protinávrhu
dala hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o dalším pozměňovacím
návrhu pana poslance Kalfuse.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 158
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Nikdo.
Děkuji. I tento pozměňovací návrh
byl přijat.
Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek
navrhuje zrušit § 22 odst. 1. Pan ministr Ježek
se k tomuto vyjádřil, přesto samozřejmě
žádám paní předsedkyni o hlasování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu poslance
Komárka.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 36
Kdo je proti tomuto návrhu? 100
Zdržel se hlasování? 27
Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek
navrhuje doplnit text § 7 o další větu
ve znění: "Volba a odvolání se
provádí tajným hlasováním."
Prosím paní předsedkyni o hlasování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvedne ruku. 152
Kdo je proti tomuto návrhu? 3
Zdržel se hlasování? 15
Děkuji. Tento pozměňovací návrh
byl přijat.
Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek
navrhl, aby druhá věta § 7 byla upravena takto:
"Předsedou prezídia je místopředseda
české vlády pro ekonomiku."
Poslanec Vladimír Komárek: Návrh stahuji
a přikláním se k návrhu pana poslance
Petra.
Poslanec Karel Ledvinka: Tím pádem odpadá
i návrh pana poslance Komárka o případné
úpravě § 18.