Úterý 23. dubna 1991

Mám zde především na mysli vazbu na § 13, který se týká členů dozorčí rady a jichž se tato povinnost týká. To znamená, členové dozorčí rady se volí a odvolávají tajným hlasováním. Myslím, že logická vazba je, aby se tato povinnost týkala členů prezídia.

Dále navrhuji v § 7, aby se předsedou prezídia stal místopředseda vlády České republiky odpovědný za ekonomické záležitosti.

V § 18 odst. 1 bod d) navrhuji nahradit slovo "ministerstvem" slovem "vládou", tzn., že o rozsahu závazků, případně oddlužení, o jejich pravidlech, by rozhodovala vláda. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Komárkovi.

Prosím pana poslance Petra, připraví se pan poslanec Antonín Procházka.

Poslanec Jan Petr: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovoluji si předložit tři pozměňovací návrhy. První - §3 odst. 1, nové znění: Do jednoho měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona zveřejní vláda České republiky seznam podniků, které nebudou po dobu nejméně pěti let v předmětu působnosti tohoto zákona. To koresponduje s tím, co řekl pan ministr v úvodu, že vláda se rozhodne z nějakého důvodu nezařadit některé podniky vůbec. V případě, byl-li by tento pozměňovací návrh přijat, pak je nutné původní odstavce 1 a 2 posunout jako odstavce 2 a 3.

K již zde vzpomínanému § 7 navrhuji toto znění: Nejvyšším orgánem Fondu je prezídium složené z devíti členů, které volí Česká národní rada na návrh vlády na dobu pěti let.

Poslední změnu navrhuji v §9. Text odstavce 2§ 9 by zněl: Fond předkládá vládě k projednání návrh statutu, rozpočtu, roční uzávěrku a výroční zprávu. Vláda České republiky předkládá tyto dokumenty spolu se svým stanoviskem ke schválení České národní radě. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím pana poslance Antonína Procházku, připraví se paní poslankyně Janů.

Poslanec Antonín Procházka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, moje vystoupení bude velmi krátké a týká se pouze určitého technického vysvětlení. V závěru společné zprávy je uvedeno, že výbor církevní a humanitární tento tisk odmítl. To se týkalo původního tisku č. 104, kdy navíc veškeré připomínky, které náš výbor k této věci uváděl, byly zapracovány do nového textu. Tento nový text, který potom byl projednáván ostatními výbory v dubnu, náš výbor už neprojednával.

Čili odmítnutí se týkalo pouze původního, dnes už neexistujícího textu. Považuji to za povinnost říci, aby to nezavádělo.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji za vysvětlení panu poslanci Procházkovi, prosím paní poslankyni Janů. Potom není už nikdo přihlášen do diskuse.

Poslankyně Ivana Janů: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh se týká § 7 a navrhuji, aby text § 7 byl nahrazen tímto textem: Nejvyšším orgánem Fondu je prezídium, které se skládá z devíti členů. Předsedu, místopředsedu a ostatní členy prezídia volí na návrh vlády České republiky na dobu pěti let Česká národní rada. Členem prezídia nemůže být člen vlády České republiky a poslanec České národní rady.

Tento text je v souladu s § 30 federálního zákona, kde též existuje neslučitelnost předsedy s funkcí člena vlády a poslance Federálního shromáždění a rovněž neslučitelnost s členem vlády České republiky nebo České národní rady. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Janů. Přihlásil se pan poslanec Zajíček.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážené dámy, vážení pánové, mám krátkou technickou poznámku.

V § 21 předloženého tisku společné zprávy se praví, že při uskutečňování činností uvedených v § 20, vznikají Fondu práva a závazky a dále text pokračuje

Domnívám se, že ustavení tohoto paragrafu samozřejmě vyplývá z ustavení § 4 odst. 2, kde se praví, že Fond je právnickou osobou a že tedy všechny tyto povinnosti vznikají Fondu automaticky z ustavení tohoto zákona.

Navrhuji proto §21 ve znění návrhu zákona vypustit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi.

Do rozpravy není již nikdo přihlášen. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Táži se pana společného zpravodaje, zda si přeje přerušit schůzi.

(Společný zpravodaj: na 20 minut.)

Přerušuji tedy plenární schůzi na dobu 20 minut.

(Schůze přerušena v 11.22 hod.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Paní poslankyně, páni poslanci, prosím, abyste zaujali svá místa. Zpravodajská zpráva je připravena.

Tentokrát malé poždění vzniklo tím, že pan ministr s panem zpravodajem si delší dobu připravovali závěrečné vystoupení.

Nyní ještě požádal o několik slov pan ministr Ježek.

Ministr Tomáš Ježek: Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, měl bych ještě jeden doplněk do návrhu zákona, který jsme nestačili s pány poslanci dohodnout v kuloárech před začátkem jednán. Myslím, že tam musí být a tím ho do návrhu zákona doplňuji.

Jedná se o § 2, odst. 4, kam navrhujeme vložit tento text:

"Ministerstvo uděluje souhlas ke vzniku obchodních společností založených za účelem použití investičních kupónů podle zvláštních předpisů. Na udělování souhlasu se nevztahuje zákon o správních řízeních."

Jde o to, že § 25 federálního zákona o velké privatizaci o tom hovoří a odkazuje na to, že tento paragraf by v českém zákoně měl být.

Podle projektu kupónové privatizace každý občan bude mít dvě zásadní možnosti, jak s kupóny naložit.

Za prvé, on bude tím hráčem, který bude rozhodovat o tom, akcie kterých společností bude kupovat, tzn. bude sám přihlašovat kupóny do té které akciové společnosti. To je typ občana, který má odvahu, znalost a chce se účastnit přímo.

Druhý typ občana - my mu pracovně říkáme "teta z Orlických hor" bude mít připraveno zřízení investičních kupónových fondů.

Tento paragraf, který navrhuji a který jsme nestačili prodiskutovat do doby, než skončila rozprava, říká, že založení těchto kupónových fondů musí mít souhlas našeho ministerstva čistě z toho důvodu, aby je nemohl zakládat kdokoliv. Chceme, aby to v podstatě dělaly pouze obchodní banky nebo jiné finanční instituce. To je smysl tohoto nového paragrafu, a dále, aby se na udělování souhlasu nevztahoval zákon o správním řízení, tj., aby tam nebylo nějaké zdlouhavé odvolání atd.

To je tedy doplněk k tomu, o čem jsme hovořili ještě před přestávkou.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Nyní bych do toho na chvíli vstoupila. Předpokládám, že pan Ježek teď promluvil jako poslanec.

Uzavřela bych nyní rozpravu a vyzvala bych pana ministra Ježka, by se ujal slova na závěr.

Ministr Tomáš Ježek: (Bylo by možná dobré, kdybych pro tento účel vyměnil sako. - Veselost v sále. (Potlesk.)

Se všemi připomínkami, které nashromáždil pan poslanec Ledvinka, souhlasím, až na dvě. Jednu připomínku vysvětlím, tam není žádný problém, jde jen o malé nedorozumění. Druhá připomínka však je otázka tak říkajíc bytí či nebytí.

Nejprve k té připomínce, kterou považuji za nedorozumění. Jde o § 22 odst. 1. Pan poslanec Komárek navrhoval jeho zrušení, jako by hrozil, že když se výnosy z malé privatizace, které jsou zatím soustředěny na zvláštním účtu České státní spořitelny, vloží do Fondu, ztrácí se ten efekt, o kterém jsme kdysi jednali, to je, aby tyto peníze byly zadrženy na zvláštním účtu a použity jen ke třem vymezeným účelům, aby byla zaručena jejich makroekonomická funkce, aby nepodporovaly inflaci. Tím, že se tyto prostředky převedou do správy Fondu, budou samozřejmě dále vedeny na zvláštním účtu tohoto Fondu a dál budou podléhat režimu, který ukládá zákon o malé privatizaci, čili toto nebezpečí nehrozí. Neruší se tedy úmysl zákonodárce vyjádřený v zákoně o malé privatizaci. Bylo to tedy opravdu nedorozumění.

Nyní k § 7, který navrhuje paní poslankyně Janů, aby vůbec žádný člen vlády nebyl členem prezídia Fondu. Kdyby se přijal tento návrh, znamenalo by to zastavení privatizace vůbec, téměř její zrušení.

Vzpomínáte si, že když ČNR rozhodovala o založení ministerstva pro privatizaci, vaším úmyslem bylo, aby toto ministerstvo provádělo privatizaci, tzn. zajišťovalo celý proces od formulování privatizačního projektu, od vyhledávání vhodných objektů až do samotného konce, tj. prodeje.

Tehdy byla taková koncepce, že ministerstvo bude provádět i ten samotný prodej, nebo-li, že bude hrát roli Fondu národního jmění, protože tenkrát se ještě nevědělo, že nějaký Fond národního jmění bude.

Pak se ukázalo, zejména legislativní rada federální vlády na to silně kladla důraz, že vzhledem k tomu, že řada těch prodejů bude prováděna formou smlouvy, tak je nezbytné, aby prodejce měl právní subjektivitu a mohl vstupovat do závazků. Proto sem byl vložen ten Fond. Kdyby měla nastat přetržka mezi Fondem a ministerstvem, tak by se ministerstvo prostě mohlo zrušit, protože by ztratilo na významu, protože bychom byli ministerstvem pouze pro malou privatizaci, což je také představitelné, ale na velkou privatizaci tímto rozhodnutím bychom už neměli vliv, nemohli ji provádět, protože vlastní prodej, který má být svěřen Fondu, bychom nemohli žádným způsobem ovlivňovat, prostě by to dělal někdo jiný. Takže tento paragraf, prosím vás, jestli by byl přijat, tak to znamená tak silný koncepční zásah do privatizace, který by ve svém důsledku znamenal přerušení privatizace a čekání na to, až se založí ten Fond, až někdo nový, nějaká nová instituce začne privatizovat.

Nedovedu si vůbec přestavit, co by bylo s privatizací, když Fond ještě neexistuje, než by se založil a převzal funkce a dokumenty, které už máme my rozpracovány. Já ani nevím, proč bych je měl předávat, proč bych měl předávat dokumenty, které jsme my připravili, kterým my rozumíme, my v tom jedeme, máme to rozděláno a najednou by se nám možnost toto provádět měla vzít. Pokud by ČNR dospěla k názoru, že je nespokojena s prací privatizačního ministerstva, tak je daleko levnější ho zrušit, než mu brát možnost skutečně privatizovat, tj. provádět privatizační akty prodejem, převodem kupónů, atd.

My hodláme využít i pro velkou privatizaci potenciálu a zkušeností, které nasbíraly okresní privatizační komise za 3 měsíce působení. Tím, že by okresní privatizační komise některé aukce podle zákona o velké privatizaci prováděly. Řadu projektů máme připravenu.

Některé se z různých důvodů nehodí do malé privatizace, protože u řady provozních jednotek je žádoucí prodávat je i se závazky, tzn. se zaměstnanci a dalšími závazky, což zákon o malé privatizaci neumožňuje. Jakmile budeme mít tento zákon, tak můžeme aukci dělat stejně, bude opticky i organizačně uspořádána tak, jak to teď běží, s tím rozdílem, že můžeme nabídku obtěžkat závazky, event. dalšími věcnými břemeny.

Toto všechno by se tím vlastně zarazilo, zrušilo, protože vazba Fondu na komise neexistuje. Všechny tyto možnosti, které se nabízejí, by nemohly být využity. Zkrátka a dobře, přijetí návrhu paní poslankyně Janů znamená de facto zastavit velkou privatizaci. To jsem chtěl říci, protože tento paragraf považuji za naprosto klíčový, tak, jak je napsán.

Ještě možná jedna poznámka, která vysvětlí vazbu toho našeho zákona na zákon federální, kdy federální zákon skutečně takovéto opatření má. Důvody, pro které federální zákon tento paragraf má, bych dokázal vysvětlit, nechci o tom hovořit, nejspíš to jsou důvody ryze osobní, ale o to tolik nejde. Jde o to, že na federální úrovni toto velice nešikovné a nešťastné ustanovení toho příslušného paragrafu v podstatě nevadí, nikoho neruší, neboť federace nemá nic co privatizovat, protože nemá de facto žádný majetek, takže to nevadí. Ale vzhledem k tomu, že téměř veškerý majetek je podle kompetence v rukou České republiky, tak tento paragraf, kdyby byl přijat tak, jak ho navrhuje paní poslankyně, tak tento paragraf by znemožnil tento proces, znemožnil by nám privatizovat. De facto je to zákaz pro privatizačního ministra privatizovat. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Ježkovi, prosím společného zpravodaje, pana poslance Ledvinku.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, na základě rozpravy k předloženému zákonu navrhuji ve smyslu znění paragrafu 23, 25, 26 jednacího řádu ČNR hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích z rozpravy a dovolím si je postupně předkládat. Děkuji.

První pozměňovací návrh pana poslance Kalfuse. Pan poslanec Kalfus navrhuje vložení nového paragrafu 22 a následně přečíslovat další paragrafy v textu následujícího znění: "Fond je povinen na požádání poskytnout informace a údaje o své činnosti ústřednímu orgánu státní správy na úseku kontroly."

Prosím paní předsedkyni, aby dala o předmětném návrhu hlasovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat, kdo je pro zavtělení tohoto nového §22, nechť zvedne ruku.

(Hlasuje se - 150.)

Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se hlasování? (4)

Děkuji, pozměňovací návrh pana poslance Kalfuse byl přijat. Prosím dále.

Poslanec Karel Ledvinka: Pan poslanec Kalfus navrhuje dále změnu textu odstavce 3, paragrafu 20 v následujícím znění: "Lhůta k uplatnění nároku oprávněných osob, stanovená zvláštním předpisem, se považuje za zachovanou, jestliže oprávněná osoba včas uplatnila nárok uvedený v odst. 2 u orgánů ČSFR nebo u orgánů Slovenské republiky, příslušného ke schválení privatizačního projektu, ačkoliv měl být uplatněn u ministerstva."

Jedná se o technickou změnu naprosto správnou a omlouvám se za to, že ve společné zprávě se tato chyba objevila. Prosím přesto paní předsedkyni, aby o tomto protinávrhu dala hlasovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o dalším pozměňovacím návrhu pana poslance Kalfuse.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 158

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Nikdo.

Děkuji. I tento pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek navrhuje zrušit § 22 odst. 1. Pan ministr Ježek se k tomuto vyjádřil, přesto samozřejmě žádám paní předsedkyni o hlasování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu poslance Komárka.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 36

Kdo je proti tomuto návrhu? 100

Zdržel se hlasování? 27

Děkuji. Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek navrhuje doplnit text § 7 o další větu ve znění: "Volba a odvolání se provádí tajným hlasováním." Prosím paní předsedkyni o hlasování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, ať zvedne ruku. 152

Kdo je proti tomuto návrhu? 3

Zdržel se hlasování? 15

Děkuji. Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Karel Ledvinka: Dále pan poslanec Komárek navrhl, aby druhá věta § 7 byla upravena takto: "Předsedou prezídia je místopředseda české vlády pro ekonomiku."

Poslanec Vladimír Komárek: Návrh stahuji a přikláním se k návrhu pana poslance Petra.

Poslanec Karel Ledvinka: Tím pádem odpadá i návrh pana poslance Komárka o případné úpravě § 18.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP