Jak všichni víme, o návrhu na zkrácení
60 denní zákonné lhůty hlasuje Česká
národní rada bez rozpravy.
Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva ČNR na zkrácení 60 denní
lhůty k projednání návrhu zákona
ČNR podle sněmovního tisku 243, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se.) - (98)
Kdo je proti? (37) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (32) Děkuji.
Návrh byl přijat 98 hlasy proti 69, z toho 37 proti
a 32 se zdrželo hlasování.
Dalším bodem našeho programu je
Z pověření vlády České
republiky odůvodní vládní návrh
zákona ministr vlády pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Tomáš Ježek, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, zákon České
národní rady o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky je zákonem velmi
netrpělivě očekávaným naší
veřejností. Tento zákon velmi chybí
v našem privatizačním úsilí,
a proto se vysloveně těším na to, až
tento zákon bude přijat, abychom mohli naplňovat
jeho vůli.
Chci vám říci, že podobně jako
jsme postupovali už při přípravě
zákona o malé privatizaci, že už teď
máme rozpracovánu řadu opatření
a řadu konkrétních dokumentů, které
doslova čekají na dnešní den, abychom
je mohli začít uskutečňovat. Myslím
si, že o jednotlivých paragrafech podával zprávu
zpravodaj ČNR, já bych raději svou roli viděl
v tom, abych vám vysvětlil jeho filozofii a to,
co od tohoto zákona očekáváme a jak
hodláme podle něho postupovat.
Především rozšiřuje metody a možnosti
převodu majetku státu na jiné osoby. Zatím
jsme měli pouze jednu metodu, a to tu, kterou umožňoval
zákon o malé privatizaci, tj. metodu aukčního
prodeje. Tento zákon, který je neoddělitelnou
součástí, je jakýmsi dvojčetem
zákona Federálního shromáždění,
umožňuje
1. přímý prodej majetku nebo části
majetku domácím nebo zahraničním subjektům,
buď určité vybrané osobě, nebo
metodou soutěže, aukční nebo tendrové,
2. prodej majetkových účastí státu
na podnikání jiných osob, opět určité
osobě nebo v soutěži,
3. umožní uspokojit restituční nároky,
4. umožní uskutečnit kupónovou metodu
privatizace.
Z hlediska zákona, který máme dnes projednávat
a jehož návrh máte před sebou, je důležité,
že všechny tyto operace, o kterých jsem hovořil,
tzn. druhy prodeje, restituce, plus kupónová privatizace,
všechny tyto operace bude provádět Fond národního
majetku, a proto je velice důležité z hlediska
celistvosti tohoto procesu, od přípravy privatizačních
projektů až do provedení vlastního převodu
majetku, aby tento proces byl zajišťován a garantován
z jednoho místa jako jeden logický celek. Proto
z hlediska tohoto požadavku, který je naprosto nezbytný,
je klíčový paragraf č. 7.
Řekl jsem, že máme už připravenu
strategii, jak tento zákon použít a jak ho
naplnit. Připravili jsme už zásady vlády
pro sestavení návrhu seznamu podniků a majetkové
účasti státu, určených pro
privatizaci.
Podle těchto zásad, které hodláme
předložit na nejbližším zasedání
vlády, zakladatelé předloží do
1 měsíce seznamy podniků a majetkových
účastí k privatizaci. Seznamy budou obsahovat
všechny podniky, které jsou v péči jednotlivých
zakladatelů a rozhodnutí, které podniky půjdou
do privatizace a které si stát hodlá z nějakých
důvodů ponechat, a za třetí, v kterých
podnicích si hodlá ponechat nějakou kontrolu.
Tyto zásady dále budou obsahovat lhůtu pro
předložení privatizačních projektů.
Tuto lhůtu chceme stanovit - doufáme, že nám
to vláda schválí - na závěr
letošního roku. Byl by to seznam podniků, z
kterých bychom pak vybrali podniky určené
k první vlně kupónové privatizace.
Kupónová privatizace, jak víte, je metoda,
jejíž úspěch a proveditelnost a smysluplnost
závisejí na masivní, velké nabídce
podniků - akciových společností a
majetkových účastí státu masivní
nabídce, která bude sestavena na základě
těchto seznamů. Od toho chceme odvodit lhůtu
pro sestavení privatizačních projektů.
Máme připravený modelový privatizační
projekt, který rovněž v okamžiku, kdy,
doufejme, bude tento zákon schválen, jsme schopni
distribuovat, dát ve známost podnikům tak,
aby podle něj postupovaly. Je připraven tak, aby
zpětné zpracování privatizačního
projektu bylo co nejsnazší, co nejschůdnější
a abychom i z naší strany privatizaci dokázali
vést ve svižném a zároveň ekonomicky
racionálním tempu.
Důležité dále je, že součástí
zásad vlády bude určení procenta majetku
vyčleněného pro restituční
fond. Restituční fond bude tvořen pravděpodobně,
pokud se tak vláda rozhodně, 10 % akciového
kapitálu všech akciových společností.
Z tohoto fondu budou uspokojeni všichni ti, na něž
se nevztahuje 47 federálního zákona o velké
privatizaci.
Dále v těchto zásadách hodláme
stanovit procento, pravděpodobně 20 % akcií,
které budou vyčleněny na kupónovou
privatizaci.
Máme připraven velice podrobný technický
projekt kupónové privatizace. Dělba práce
mezi institucemi, které se zabývají privatizací,
je asi taková, že české a slovenské
ministerstvo privatizace mají na starosti nabídkovou
stranu procesu, tzn., že my sestavíme seznamy, tu
masivní nabídku, podniků, které se
budou nabízet obyvatelům formou akcií pro
kupónovou privatizaci. Poptávková strana,
tzn. všechny organizační a technické
věci související s distribucí kupónů,
s jejich registrací, počítačovým
zpracováním, vyhodnocováním až
k vydání akcií jednotlivým občanům,
je věcí federálního ministerstva financí.
Důležité také je vědět,
že ve všech těchto otázkách postupujeme
v těsné spolupráci a shodě se slovenským
ministerstvem pro privatizaci. Ten zákon, který
máte před sebou, je úplně stejný,
jako ten, který bude schvalovat SNR, včetně
těch zásad vlády pro sestavení návrhů
seznamů, o nichž jsem hovořil, a který
jsme rovněž dělali ve spolupráci se
slovenským ministerstvem pro privatizaci.
Myslím, že je také důležité
vědět, když budete nyní o tomto zákonu
jednat a schvalovat ho, jak bude probíhat vlastní
kupónová privatizace.
Ke kupónové privatizaci máme připraveny
další dva dokumenty: za prvé technický
projekt kupónové privatizace a za druhé technický
projekt tzv. kupónových investičních
fondů. Jsou to obchodní společnosti, které
budou zřizovány nejčastěji při
obchodních bankách, tyto investiční
fondy budou používat lidé, kteří
nebudou z nějakých důvodů hodlat se
přímo účastnit kupónové
privatizace, s tím, že oni sami by prováděli
volbu a výměnu kupónů za akcie, nýbrž
použijí služeb tohoto fondu, čímž
se jim bude snižovat riziko. To za prvé. A ta druhé
to nebude klást nároky na jejich znalosti a schopnosti
pohybovat se po začínajícím kapitálovém
trhu.
Restituční fond předpokládá,
jak jsem už naznačil, soustředění
asi 10 % akciového majetku do tohoto fondu. Z tohoto fondu
budou vypořádány nároky osob oprávněných
podle zákona o mimosoudních rehabilitacích.
To jsou všechno plány, úmysly nebo hospodářská
politika, kterou máme připravenou pro okamžik,
kdy bude tento zákon schválen.
Jakmile vláda schválí zásady pro sestavení
seznamu podniků počítáme s tím,
že za měsíc by seznamy byly sestaveny a schváleny
a mohli bychom začít vlastní práci.
Další věc, kterou bych chtěl říci
a kterou je důležité vědět, a
z tisku nebo z reakcí veřejnosti se mi zdá,
že není dobře chápána je, že
velká privatizace (nebo jak se složitěji jmenuje
zákon o převodu majetku státu na jiné
osoby) není totožná s kupónovou privatizací.
Kupónová privatizace je jen jednou ze metod, kterou
tento zákon zná a připouští a
která bude použita. Budeme používat celou
řadu dalších metod.
Z hlediska časového průběhu privatizace
to neznamená, že když budeme mít stanovenou
uzávěrku pro kupónovou privatizaci na konec
letošního roku, že s privatizací musíme
čekat až do této doby. Tato lhůta bude
důležitá jenom pro provedení kupónové
privatizace.
Všechny ostatní části privatizačního
projektu, tzn. zejména přímé prodeje,
s nimi můžeme začít podstatně
od té doby, jakmile budou sestaveny seznamy podniků
určených k velké privatizaci. Už dnes
máme celou řadu projektů již připravených,
v podstatě čekáme jenom na schválení
tohoto zákona. Takže velká privatizace může
začít zhruba za měsíc po sestavení
seznamu.
To jsou tedy časové dimenze, se kterými počítáme.
Myslím si, že jsem řekl všechno, co jsem
chtěl k tomuto zákonu. Znovu říkám,
že nebudu mluvit k jednotlivým paragrafům.
Tento zákon je poměrně jednoduchý
a přehledný, chtěl jsem, abyste měli
rámec a představu, jak hodláme s tímto
zákonem naložit a jak budeme podle něho postupovat.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Ježkovi a prosím společného
zpravodaje, pana poslance Ledvinku, aby odůvodnil předloženou
společnou zprávu výboru ČNR.
Společný zpravodaj výborů ČNR
poslanec Karel Ledvinka: Vážená paní
předsedkyně, vážená česká
vládo, vážená Česká národní
rado, z historických i současných zkušeností
vyplývá, že jediným skutečně
ověřeným, výkonným a dlouhodobě
stabilním hospodářským systémem
je tržní řád spojený se soukromým
vlastnictvím a plnou ekonomickou svobodou všech jednotlivců.
Jeho úspěšnost je podmíněna vedle
vytváření konkurenčního prostředí
především vytvořením uceleného
legislativního rámce hospodářství.
Podle schváleného scénáře ekonomické
reformy proto usilujeme o rozchod se státním vlastnictvím
výrobních prostředků a o jejich důslednou
privatizaci. A právě proto dnes projednáváme
předmětný návrh zákona pracovně
nazvaný "českým transformačním
zákonem" nebo "českou velkou privatizací".
Podle Ústavy ČSFR je úprava podmínek
převodu majetku státu do vlastnictví fyzických
a právnických osob svěřena do působnosti
Federálního shromáždění,
proto byl předmětný návrh zákona
rozdělen do zákona federálního, který
upravuje základní principy transformace vlastnických
vztahů a základní způsoby jejich provedení
a do zákonů republikových, které upravují
vlastní provádění převodu majetku,
jako i řízení a usměrňování
tohoto převodu. Proto byl nám předložen
k projednávání v ekonomických výborech
zákon Federálního shromáždění,
tisk 257, a návazně na to i vládní
návrh zákona České vlády, tisk
ČNR 104.
V průběhu projednávání federálního
zákona v národních parlamentech a potom především
při schvalování v národním
shromáždění však došlo k výrazným
změnám. Poslanci ekonomických výborů
ČNR, vědomi si potřeby urychleného
dokončení legislativy v této oblasti iniciativy
ve spolupráci s ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR, provedli nezbytné
úpravy vládního návrhu a pracovně
si jej očíslovali jako tisk 104 A.
Následně na to byl tento materiál projednán
znovu v ekonomických výborech ČNR, v příslušných
komisích a politických parlamentních klubech
a odrazil se v usnesení výborů.
Dámy a pánové, připomínky jednotlivých
výborů se podařilo zapracovat do společné
zprávy výborů ČNR, která vám
byla předložena jako sněmovní tisk 248.
Doufám, že se podařilo zpracovat tuto společnou
zprávu dostatečně přehledně,
takže mi dovolte, abych jménem zpravodajů výborů
vás pouze upozornil na výrazné změny
nebo sporné otázky při sestavování
této společné zprávy.
Jedná se nejprve o doplnění textu §
2 o druhou větu ve znění: "orgány
státní správy České republiky
a obce současně s předložením
privatizačního projektu oznámí oprávněným
osobám navržený způsob vypořádání
jejich rozdílu s odvolávkou na zákon 92/1991
Sb.," čili transformační zákon
FS znamenající, že původní vlastník,
resp. oprávněná osoba, bude průběžně
seznámena, jak se nakládá v průběhu
transformace s jejími oprávněnými
nároky.
Dále bych vás prosil o pozornost na § 7, kde
navrhovaná změna určuje, že všechny
členy prezídia Fondu mimo předsedy volí
ČNR, nikoliv tedy jmenuje vláda.
V § 8 je navržena změna v odst. 1, kde
místo jedné poloviny Jsou dvě třetiny
prezídia určující k usnášení
schopnost tohoto orgánu.
Prosím dále, abyste upřeli pozornost na §
16, kde proti návrhu zákona dochází
společnou zprávou výborů k absolutnímu
zákazu podnikání členů a pracovníků
Fondu. Čili škrtá se původní
text: "...na jejichž podnikání má
Fond malou účast."
Dále se změny týkají odst. d, §
18, kdy text "...ke snížení nebo odstranění
zadlužení podniku" se nahrazuje textem "...k
plnění závazků podniků určených
k privatizaci." Na jedné straně se doporučuje
tedy převzít všechny závazky, čili
nejenom vlastní oddlužení, ale naopak vlastně
pouze u podniků určených k privatizaci.
A nakonec bych upozornil na dodatečně zařazený
§ 23 určující České národní
radě zákonem rozhodnout o ukončení
činnosti Fondu, o jeho likvidaci a o způsobu použití
salda na účtech Fondu.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte, abych jménem zpravodaje poděkoval
vám, poslancům, za všechny připomínky,
kterými se podle našeho názoru podařilo
návrh zákona zkvalitnit a doporučuji, abychom
vládní návrh zákona ČNR, sněmovní
tisk 104, schválili podle znění společné
zprávy výborů ČNR, sněmovní
tisk 248.
Děkuji za pozornost a prosím paní předsedkyni,
aby k projednávanému zákonu podle §
16, odst. 1 jednacího řádu ČNR zahájila
rozpravu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji, poslanci
Ledvinkovi. Jako první se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Jiří Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
dovolil bych si přednést dvě změny
do navrženého zákona. Jedna změna se
týká kontroly, protože zákon o podobném
fondu musí podle mého názoru obsahovat také
kontrolu, která by nebyla v rámci samotného
Fondu. Proto navrhuji, abychom zařadili nový §
22, který by zněl:
"Fond je povinen na požádání poskytnout
informace a údaje o své činnosti ústřednímu
orgánu státní správy na úseku
kontroly." Protože jak víme, tento orgán
je zatím ve stádiu diskusí, nicméně
tato obecná formulace nám umožňuje,
aby tento orgán, až bude ustaven, Fond národního
majetku kontroloval.
Další změnu, kterou navrhuji - tam se dostal
omyl - do § 20 odst. 3. Tento odstavec by měl
znít takto: "Lhůta k uplatnění
nároku oprávněných osob stanovená
zvláštním předpisem se považuje
za zachovanou, jestliže oprávněná osoba
včas uplatnila návrh uvedený v odstavci 2
u orgánů České a Slovenské
Federativní republiky nebo u orgánu Slovenské
republiky příslušného ke schválení
privatizačního projektu, ačkoliv měl
být uplatněn u ministerstva. Nevím, jakým
nedopatřením toto uniklo pozornosti, čili
tato změna je spíše technická. Děkuji
za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Vladimír Komárek, ještě
je do rozpravy přihlášen pan poslanec Jan Petr
a poslanec Antonín Procházka.
Poslanec Vladimír Komárek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, doporučuji,
respektive navrhuji zrušit v § 22 odstavec 1, který
hovoří, že ke dni účinnosti tohoto
zákona přechází správa prostředků
uložených na zvláštním účtu
ministerstva, zřízeném podle zvláštních
předpisů, na Fond. Zdůvodním -§
15 zákona č. 500/90, tj. zákon České
národní rady, který jsme přijali o
působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodu vlastnictví státu
k některým věcem na jiné právnické
a fyzické osoby, stanoví závazná pravidla
použití čistého výnosu z prodeje
provozních jednotek, které jsou soustředěny
na zvláštním účtu ministerstva.
Současně je stanoveno, že k jiným účelům
lze těchto prostředků využít
až po uplynutí dvou let, za podmínek stanovených
zákonem ČNR. Navrhuji proto ponechat tyto prostředky
i nadále na zvláštním účtu
a převést je případně na Fond,
viz § 22 odst. 1 až po uplynutí této dvouroční
lhůty, a to z jednoho prostého důvodu.
Ponechání těchto prostředků
mělo mít protiinflační charakter a
tím, že by byly převedeny na Fond a mísily
se s ostatními prostředky získanými
z velké privatizace, by vedlo k neprůhlednosti.
A myslím, že jsme z těchto důvodů
také tuto dvouroční lhůtu schvalovali.
Dále navrhuji u § 7 doplnit poslední větu
tohoto znění týká se to členů
prezídia - Volba a odvolání se provádí
tajným hlasováním.