Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Další faktická poznámka - pan poslanec
Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Chci jenom zdůraznit
jeden bod, který mě zarazil, když poslanec
Moskal hovořil, a o kterém se zmínil i pan
poslanec Palkoska. Jsem naprosto přesvědčen
o čistotě úmyslů pana Moskala, ale
nejsem přesvědčen, zda Česká
národní rada může přijmout usnesení,
kde vyjadřuje svůj názor, že Federální
shromáždění nemá projednávat
tu či onu materii. Snad můžeme vyjádřit
doporučení, aby přijalo ten či onen
závěr, ale nemůžeme vyjádřit
podle mého názoru, že Federální
shromáždění nemá věc projednávat.
Z procedurálního hlediska si myslím, že
taková formulace je obtížně přijatelná.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
poslanci Lomovi. Hovoří poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení
přítomní, ztotožňuji se s názorem
poslance Loma. Přidávám k tomu ještě
jeden požadavek. Dříve než se rozhodneme
a zaujmeme procedurální stanovisko, doporučuji,
abychom byli seznámeni se stanoviskem, o kterém
mluvil poslanec Palkoska, tzn. se stanoviskem obou výborů,
které se k tomu vyjádřily a jejichž
názory byly snad zaslány do Federálního
shromáždění.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Připomenul
bych původně odeznělý návrh
poslance Jakla a Palkosky na to, aby bylo jednání
přerušeno a aby se sešly politické kluby.
Učinil bych další návrh, aby se současně
sešel ústavně právní výbor,
který by se měl vyjádřit k ústavně
právním a kompetenčním aspektům,
které nejméně ve dvou bodech navrhovaného
usnesení jsou sporné. Domnívám se,
že v rámci vyjádření ústavně
právního výboru i politických klubů
bychom se dozvěděli o stanovisku, které požadoval
poslanec Šuman. Domnívám se, že o návrhu
bude třeba hlasovat. Myslím, že se stanovisko
Sněmovny možná tímto způsobem
formuluje lépe a pružněji. Navrhl bych hlasování
o tom, aby se sešly politické kluby a aby se ve stejné
době sešel ústavně právní
výbor.
K faktické poznámce se hlásí poslankyně
Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Stanovisko
ústavně právního výboru i národohospodářského
výboru máme na stole ve společné zprávě
k návrhu zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Seznámit
se s tím je možno přečtením příslušné
zprávy. Je možno hlasovat o obou návrzích
en bloc - jednak kluby a současně ústavně
právní výbor, který bude žádán
o stanovisko. Jsou námitky proti tomuto způsobu
hlasování?
Námitky z pléna: oddělené hlasování.
Kdo je pro to, aby bylo jednání přerušeno za účelem schůze klubů? (27) Kdo je proti? (67) Zdržel se hlasování?
(37)
Ke slovu se hlásí poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Měl jsem jiný návrh,
který předcházel vašemu návrhu.
Navrhoval jsem, aby se hlasováním ve Sněmovně
zjistilo zda Sněmovna vůbec hodlá přijímat
jakékoli stanovisko k této otázce, zda se
cítí v této chvíli k tomu povolána.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Rozumím
situaci tak, že návrh na sejití ústavně
právního výboru je procedurální
a že by měl předcházet návrhu
poslance Palkosky.
Prosím, abychom hlasovali o tom, zda Sněmovna ukládá ústavně právnímu výboru, aby jí přednesl stanovisko k formální stránce usnesení, které navrhuje poslanec Moskal. (64) Kdo je proti? (34) Kdo se zdržel hlasování? (30)
Návrh nebyl přijat většinou hlasů.
Přeje si vystoupit pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, pokud jsem dobře porozuměl
procedurálnímu návrhu poslance Palkosky,
žádá, abychom tuto věc neprojednávali,
abychom žádné usnesení nepřijímali
a k němu se nevyjadřovali. Myslím, že
to možné není. Na programu schůze tento
bod pořadu je zařazen. Jiná věc je
zda usnesení bude, nebo nebude přijato. Jednat o
tomto návrhu usnesení musíme. Není
možné, aby to co je schváleno do programu,
bylo odsunuto procedurálním hlasováním
mimo program.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pokračujeme
v rozpravě.
Připomínka z pléna: Když budeme pokračovat
v rozpravě, seznamte plénum s usnesením,
které Sněmovna k tomuto bodu přijala.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Poslankyně
Röschová nás upozornila, že obě
stanoviska jsou uvedena ve společné zprávě.
Poslankyně Anna Röschová: Společná
zpráva se týká návrhu zákona
poslance Moskala, co měla použít Česká
národní rada jako svou iniciativu vůči
Federálnímu shromáždění.
Co se týče návrhů zákonů
federálních, které byly tři a čtvrtý
pozměněný návrh iniciativní
skupiny poslanců pana Tyla a spol., domnívám
se, že stanovisko, které odešlo do Federálního
shromáždění, je dlouhé. Měli
jsme k tomu příliš mnoho připomínek
jak ústavně právní výbor, tak
národohospodářský a není v
technických možnostech teď všechny poslance
s tím seznámit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
jsem téhož názoru. Prosím pana poslance
Palkosku.
Poslanec Ivo Palkoska: Vypadá to, jako že vám nechceme říci, co jsme usnesli, ale my vám to řekneme. Ústavně právní výbor nevyslovil souhlas se schválením ani jednoho z předložených návrhů. Obdobně se k tomu postavil národohospodářský výbor. Připomínky obou výborů se do značné míry kryjí, učinily řadu výhrad, ze kterých lze dovodit, že na každém z návrhů je něco kladného a něco není domyšleno. Proto usnesení podle mého názoru zní tak, že je třeba tyto návrhy stáhnout do jednoho návrhu a vybrat logické, podstatné a přínosné věci.
Nelze to tady přednést komplexně, že
si myslíme, že to má být tak nebo jinak,
to bude práce ve Federálním shromáždění,
zřejmě expertní skupiny poslanců,
která toto dá dohromady. My jsme k tomu pouze zaujali
názor, že žádný z předložených
tisků není takový, abychom k němu
mohli vyslovit kladné stanovisko.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Palkoskovi, další technická poznámka,
pan poslanec Kříž.
Poslanec Karel Kříž: Kolega Palkoska
tady vyjádřil to, co žádá kolega
Moskal.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, dovolte, abych přečetl dopis, který adresovala paní předsedkyně panu Dubčekovi:
Vážený pane předsedo, v příloze vám zasílám k dalšímu využití návrh zákona o vlastnických vztazích k půdě a zemědělskému majetku (tisk České národní rady 162), který podal poslanec České národní rady Václav Moskal. Na základě doporučení národohospodářského výboru České národní rady si Vás dovoluji požádat, vážený pane předsedo, o předání návrhu všem poslancům Federálního shromáždění s následujícím stanoviskem:
Česká národní rada neprojednala na své 14. schůzi návrh poslance Václava Moskala o vlastnických vztazích k půdě a zemědělskému majetku. Avšak vzhledem k celé řadě jeho kladů, které neobsahují ostatní návrhy k této problematice, jej předkládáme poslancům Federálního shromáždění k doplnění a upravení společného zákona Federálního shromáždění. S pozdravem."
Přeje si někdo vystoupit v rozpravě? Pokud
nikoliv, pak navrhuji, abychom hlasovali o jednotlivých
bodech, jsou tři, pokud jsem je správně reflektoval
zvlášť. Hlásí se pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Moskal: Dámy a pánové,
mně jde o to, že je to jeden z nejzávažnějších
zákonů v naší republice vůbec,
to se týká nejen občanů vesnic, ale
i měst. Do Federálního shromáždění
šla stanoviska ústavně právního
výboru a národohospodářského
výboru a já mám takový dojem, že
Federální shromáždění,
možná že poslanec Ledvinka se k tomu vyjádří,
že Federální shromáždění
prozatím nebralo na zřetel. Já mám
ale dojem, že bychom se jako k celku vyjádřit
měli, protože teď by měl být podle
federální vlády projednáván
vládní návrh, ten se zabývá
pouze restitucí a částečně
i užívacím právem, nezahrnuje transformaci
tak, jak je to uvedeno v referátu a předkládá
novelizaci zákona o zemědělském družstevnictví,
ten jsem vám přečetl, v jakém znění
je předkládán, prakticky nepoužitelný.
Tak buďto se my jako plénum České národní
rady budeme zabývat těmito problémy a nebo
nebudeme. Ovšem v úvodu mého příspěvku
jsem uvedl, že realizace těchto zákonů
bude spadat na českou vládu a české
ministerstvo zemědělství a tak i na nás,
poslance České národní rady. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji, nakolik rozprava pokračuje, dovolte,
pokud se prozatím nikdo nehlásí, abych kromě
textu, který 18. února byl adresován panu
Dubčekovi, abych přečetl ještě
obecné závěry společné zprávy
obou výborů s tím, že další
konkrétní výhrady obsahují další
čtyři strany hustého textu. Dovolte mě
alespoň tu obecnou pasáž.
"Návrh zákona by měl respektovat tyto základní zásady:
a) v souladu s ostatními restitučními zákony (doba a úroveň ocenění)
b) rámec a rozsah restituce by měl předpokládat vrácení či náhradu majetku poškozených původních vlastníků, a to zemědělské i lesní půdy a vodních ploch včetně ostatních nemovitostí s předností naturálního vrácení, nelze-li, pak nastoupí finanční náhrada (přednostně v cenných papírech)
c) u formulace darování vypustit omezující podmínky
d) u vlastnictví pozemků podstatně zhodnocených trvalými porosty, pozemkovými úpravami nebo trvalými zavlažovacími systémy musí úprava umožňovat navrácení jiného pozemku s alternativou doplacení zvýšené hodnoty při navrácení původního pozemku
e) u živého a mrtvého inventáře musí mít každý vlastník nárok na náhradu s tím, že se provede vyrovnání a že vlastník může zvolit naturální náhradu nebo náhradu v cenných papírech
f) restituce v zemědělství by měla být v ostatních nevyjmenovaných případech v souladu se zákonem o zmírnění následků některých majetkových křivd a zákonem o mimosoudní rehabilitaci. Současně doporučujeme dědictví řešit podle občanského zákoníku
g) zbývající část půdy po provedené restituci privatizovat prostřednictvím pozemkových uzlů přes pozemkový fond
h) řešit navození transformace zemědělských družstev, a to například formulací: člen zemědělského družstva - vlastník půdy má nárok na vyčleněný podíl z majetku družstva podle výměry a hodnoty sdružené půdy, vloženého majetku a délce pracovní účasti; zemědělská družstvo může po třech měsících od účinnosti tohoto zákona užívat půdu svých členů a jejich movitý majetek pouze na základě smlouvy uzavřené s každým členem
i) uplatnit zvýhodnění zvláště tvrdě postižených vlastníků - trestní postihy spojené s vystěhováním, například zvýšením hranice finančního odškodnění až na 100 tisíc korun
j) řešit existenci zahrádkových osad,
sportovních zařízení a ploch na pozemcích
původních vlastníků, například
prodloužením výpovědní lhůty"
To je pouze obecný úvod společné zprávy
obou výborů, kterým byly návrhy zákonů
přikázány. Já bych chtěl v
rámci této rozpravy podotknout, že předmětem
jednání, tak jak byl schválen, i když
podle mého názoru poněkud problematicky,
je nic jiného než návrh usnesení, přednesený
panem poslancem Moskalem. Nepostačil jsem zachytit přesné
znění, ale v prvém bodu tohoto návrhu
usnesení, které bylo adresováno Federálnímu
shromáždění se žádá,
aby Federální shromáždění
neprojednávalo žádný předložený
návrh, v druhém bodě se navrhuje Federálnímu
shromáždění požadovat na federální
vládě, aby předložila plénu sněmovny
upravený návrh zákona a třetí
bod obsahuje apel na Federální shromáždění,
aby byl při rozhodování sněmovny použit
i návrh pánů Moskala a dalších.
Jen to budiž předmětem našeho jednání.
Prosím, zda si přeje ještě někdo
vystoupit v rozpravě. Pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Moskal: Chtěl bych podotknout,
že ten třetí bod, týkající
se návrhu České národní rady
tam nemusí být, protože dopis paní předsedkyně
už tam šel, paní předsedkyně ho
tam poslala, takže ten třetí bod pozbývá
smysl. Ten návrh do Federálního shromáždění
šel, jak jsme se dohodli s předsedou národohospodářského
výboru, dopis ZP České národní
rady šel předsednictvu Federálního shromáždění
a návrh také.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
hlásil se pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážená sněmovno, já se domnívám, že nám pan předsedající přečetl široké stanovisko národohospodářského výboru a ústavně právního výboru, ve kterém zcela jasně doporučují Federálnímu shromáždění, co má do zákonu přijmout a co nemá přijmout a toto obecné stanovisko, které my bychom zde teď měli přijmout, mně připadá v podstatě od nás nekompetentní. Já se necítím, že bych ty zákony tolik znal, že mohu říci, že je mám odmítnout, nebo že se mají zpracovat společně, v případě, že je má zpracovat Federální vláda, a ne třeba poslanecká skupina ve Federálním shromáždění. Já doporučuji usnesení nepřijmout.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, dovolte, abych ještě než
se dotáži, zda si někdo jiný přeje
vystoupit v rozpravě, tak učinil sám, pokud
se nehlásí nikdo jiný s tím, že
důvod, proč jsem učinil návrh na to,
aby se vyjádřil ústavně právní
výbor k ústavně právnímu aspektu
celé věci spočívá v tom, že
jedinou relevantní ústavně právní
vazbou mezi Českou národní radou a Federálním
shromážděním je právo legislativní
iniciativy. Avšak apelovat, doporučovat, nebo žádat,
aby se sněmovna chovala tak či onak, natož,
aby se, pokud jde o ten druhý bod, chovala vůči
federální vládě - Federální
shromáždění vůči federální
vládě - tak či onak je podle mého
názoru z formálních důvodů,
k věcným se nevyjadřuji, nepřípadné.
To bylo předmětem, nebo motivem mého návrhu,
aby se vyjádřil ústavně právní
výbor. Tento návrh neprošel, proto jsem považoval
za účelné, tuto poznámku učinit
teď. Faktem zůstává, že nám
zbývá zbytek návrhu pana poslance Moskala
na usnesení České národní rady,
který obsahuje zmíněné dva body, ten
třetí jím byl právě vzat zpět.
Prosím pan poslanec Řezáč, připraví
se pan poslanec Květ.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové poslanci. Já chci říci jen několik slov, aby nevznikl dojem, že se chceme rychle vzdálit od této problematiky. Kolega Moskal má nepochybně pravdu v tom, že zákon o půdě je tak mimořádně závažný, že je minimálně srovnatelný s významem nové ústavy, protože přinese nezvratitelné změny vlastnických vztahů ve velice důležité sféře naší ekonomiky. Ale my nemáme jinou možnost se věnovat této problematice než tím, že se rozhodneme, že buď uplatníme nebo neuplatníme zákonodárnou iniciativu celé České národní rady.
Z poslanců celé České národní rady se o to pokusil pouze poslanec ing. Moskal. Jeho návrhu v ústavně právním výboru České národní rady nebylo vyhověno. Nebylo to proto, že by tento návrh nebyl kvalifikovaný, bylo to proto, že tato materie je tak komplikovaná a složitá, že těžko docházelo k názorovému konsensu, skutečně v průběhu jednání ústavně právního výboru, které trvalo přes týden, kdy jsme srovnávali vlastně tři návrhy, které k nám přišly z Federálního shromáždění. Jak vládní návrh, tak návrh poslanecké skupiny poslanců Federálního shromáždění vedených inženýrem Tylem. Stejně tak jako návrh skupiny poslanců vedených poslancem Federálního shromáždění Borgulou a konečně jsme komparativní metodou hodnotili tyto tři návrhy přednesené pro Federální shromáždění s návrhem poslance Moskala na uplatnění zákonné iniciativy České národní rady.
Jestliže nikdo jiný nepřinesl takový koncepční návrh, abychom se mu mohli věnovat, pak se můžeme těžko zavazovat k nějakému hybridnímu řešení, které je v rozporu s ústavou. Není možné, podle mého názoru, zavazovat ani Federální shromáždění, ani federální vládu. A myslím, že je zbytečné se o tom radit v poslaneckých klubech České národní rady nebo v ústavně právním výboru. Jestliže ústavně právní výbor touto komparativní metodou se vyjádřil ke všem základním okruhovým problémům, ke všem navrhovaným právním institutům, myslím, že jsme odevzdali velké množství práce pro to, abychom pomohli Federálnímu shromáždění při řešení této mimořádně náročné a významné normy.
Proto v podstatě navrhuji, aby návrhu poslance ing.
Moskala nebylo vyhověno, protože to není vůbec
možné, vzhledem k ústavním vztahům
mezi Českou národní radou, Federálním
shromážděním a federální
vládou. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, předkládám k úvaze,
potom, co zde celá debata proběhla a když víme,
že ústavně právní a národohospodářský
výbor podaly velice kvalifikovaná stanoviska, zda
by odpovídalo pravidlům styku mezi Českou
národní radou a Federálním shromážděním,
jestliže bychom se - a to v samostatném bodě
usnesení, o kterém bychom mohli hlasovat zvlášť
- postavili jako sněmovna za doporučení nebo
stanoviska, která paní předsedkyně
odeslala z těchto dvou výborů. Čili
navrhuji hlasovat o podpoře stanoviska ústavně
právního a společných stanovisek ústavně
právního a národohospodářského
výboru celou sněmovnou. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)