Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
České národní rady Jan Kalvoda, Zdeněk
Malík, Jan Kasal a 176 poslanců České
národní rady.
Členové vlády České republiky:
místopředseda vlády Milan Lukeš, ministr
spravedlnosti Leon Richter a ministr průmyslu Jan Vrba.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové dovolte, abych zahájil přerušené jednání 15. schůze České národní rady a přivítal zde jak vás, tak i členy vlády České republiky, kteří jsou na schůzi přítomni.
Včera jsme projednali návrhy na zkrácení zákonné lhůty 60 dnů k projednání návrhu zákonů - návrh zákona o neperiodických publikacích, interpelace, otázky a podněty poslanců na členy vlády České republiky. Dnes zahájíme naše jednání bodem označeným v návrhu pořadu, který vám byl rozdán jako bod 5), a po něm budeme pokračovat dalšími body programu jak je uvedeno v návrhu. Protože poslanec Benda vzal svůj návrh zpět při včerejší rozpravě, budou další body v pořadu rozdaného návrhu označeny číslem o jedno menším než jak je uvedeno v tisku.
K pořadu jednání se hlásila ještě
paní kolegyně Němcová, prosím,
aby se ujala slova.
Poslankyně Helena Němcová: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, dávám v úvahu odeslání telegramu naší zvláštní jednotce na Středním východě v tomto znění:
Děkujeme vám za statečnost, kterou jste projevili
svou účastí ve vítězné
válce proti agresorovi na Středním východě
a přejeme brzké a šťastné shledání
s domovem. Česká národní rada. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Formálně vás prosím o vyjádření souhlasu s tím, aby tento bod pořadu byl projednán. Kdo souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Hlasuje se.) To je naprostá většina.
Přeje si ještě někdo přečíst text, který paní poslankyně Němcová navrhla? (Nikdo se nehlásí.) Prosím tedy, abychom hlasovali o odeslání navrženého telegramu. Kdo souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Návrh paní poslankyně Němcové byl schválen.
Dalším bodem schváleného bodu jednání je návrh poslankyně Moserové a dalších na vydání zákona České národní rady, jímž se zrušuje zákon č. 131/1974 Sb., o Národní ceně České socialistické republiky a zákon č. 132 z téhož roku o Novinářské ceně Jan Švermy.
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 168 a společnou zprávu výboru jako sněmovní tisk č. 169.
Prosím paní poslankyni Moserovou za skupinu navrhovatelů,
aby předložený návrh odůvodnila
a zároveň bych požádal, aby uvedla společnou
zprávu.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, členové vlády, vážení kolegové a kolegyně. Dovolte, abych odůvodnila návrh poslanců České národní rady, poslankyně Jaroslavy Moserové, Marka Bendy, Josefa Vondráčka, Oto Pruši a Ladislava Jakla na vydání zákona České národní rady, kterým se zrušují zákony o Národní ceně České socialistické republiky a o novinářské ceně Jana Švermy.
Oba tyto zákony, jak vyplynulo z úvodu pana předsedajícího, vznikly v roce 1974, tedy v době vrcholící "normalizace".
Národní cena se udílela od roku 1975 jednotlivcům nebo kolektivům za vynikající zásluhy, tvůrčí výsledky nebo výkony v oblasti vědy, techniky, kultury a umění. Výběr laureátů této ceny samozřejmě podléhal velice přísnému ideologickému sítu. Tím není řečeno, že se nedostalo této ceny lidem, kteří si ji zasloužili, ale určitě řadě lidí, kteří by si tuto cenu zasloužili více, se tato pocta vyhnula, protože bylo uplatňováno toto ideologické síto. Tím také došlo k tomu, že tato cena pozbyla vážnosti v očích veřejnosti i v očích odborníků z oblasti vědy, kultury, umění a techniky. Došlo k určité diskreditaci ceny - bylo to také dáno osobami, které byly ve výborech udělujících tuto cenu. Vládní výbor pro tuto cenu byl zrušen vládním nařízením z 19. prosince uplynulého roku.
Podobně tomu bylo i s Novinářskou cenou Jana Švermy. Jestliže navrhujeme, aby byla zrušena Novinářská cena Jana Švermy, tím se samozřejmě nechceme dotknout památky Jana Švermy. Tato cena se ale udílela jednotlivcům a kolektivům od roku 1975 jako projev čestného uznání "za významnou novinářskou a publicistickou činnost nebo za celoživotní práci v této oblasti, kterou tito jednotlivci nebo kolektivy výrazně přispěli k uskutečnění idejí marxismu-leninismu, proletářského internacionalismu, budování socialismu a boje za mír." Sami novináři si přáli tuto cenu zrušit a jsou toho názoru, podobně jako jiné skupiny, že větší váhu má cena, kterou udělí příslušná skupina novinářů, výtvarníků, vědců, techniků, než cena udělovaná direktivně vládou. S oběma cenami bylo spojeno finanční ohodnocení.
Z těchto důvodů po rozpravě bylo navrženo, aby obě ceny byly zrušeny, tedy aby byl zrušen zákon č. 131/1974 Sb., o Národní ceně České socialistické republiky a zákon č. 132/1974 Sb., o Novinářské ceně Jana Švermy. Potud k odůvodnění návrhu rozpočtu.
Nyní dovolte, abych vás seznámila se společnou zprávou tisk 179 - výborů České národní rady k návrhu poslanců České národní rady na vydání zákona České národní rady, kterým se zrušují zákony České národní rady č. 131/1974 Sb., o Národní ceně České socialistické republiky a zákon České národní rady č. 132/1974 Sb., o Novinářské ceně Jana Švermy.
Ústavně právní výbor České
národní rady, výbor České národní
rady pro vědu, vzdělání a kulturu
a výbor České národní rady
petiční, pro právní ochranu a bezpečnost
projednaly na svých schůzích v únoru
1991 návrh poslanců České národní
rady Jaroslavy Moserové, Marka Bendy, Josefa Vondráčka,
Oto Pruši a Ladislava Jakla na vydání zákona
České národní rady, kterým
se zrušují zákony České národní
rady č.131/1974 Sb., o Národní ceně
České socialistické republiky a zákon
České národní rady č. 132/1974
Sb., o Novinářské ceně Jana Švermy.
Výbory doporučily, aby Česká národní
rada předložený návrh zákona
schválila bez připomínek.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Zahajuji rozpravu k tomuto bodu jednání. Konstatuji,
že se do rozpravy nikdo nepřihlásil. Přeje
si někdo vystoupit v rozpravě. Nikdo se nehlásil.
Dávám tedy v úvahu paní kolegyni Moserové,
zdali si ještě přeje na závěr
vystoupit.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Domnívám
se, že není třeba něco doplňovat
na předložené zprávě. Doporučuji
schválení návrhu zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme přistoupit k hlasování. Dovoluji si navrhnout, abychom hlasovali o celém předloženém návrhu najednou en bloc a táži se, zda jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování.
(Námitky nebyly.)
Podle prezenční listiny trvá stav, že má být přítomno 165 poslanců. Jsme tedy usnášeníschopní. Pokud nejsou námitky vůči způsobu hlasování, který jsem navrhl, ptám se: Kdo souhlasí s návrhem paní poslankyně Moserové a dalších na vydání zákona České národní rady, jímž se zrušuje zákon č. 131/1974 Sb., o Národní ceně České socialistické republiky a zákon č. 132/1974 Sb., o Novinářské ceně Jana Švermy podle sněmovního tisku 168 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 179? (Hlasuje se - 121.) Kdo je proti? (0) Kdo se zdržel hlasování? (8)
Návrh byl přijat.
Zároveň bych požádal pracovníky aparátu, zda by se poohlédli po zbývajících poslancích, kteří jsou podle prezenční listiny, ale podle výsledků hlasování fakticky přítomni nejsou.
Dalším bodem schváleného pořadu
jednání této schůze je stanovisko
skupiny poslanců České národní
rady pana Moskala, Stibice, Procházky, Cabala, Kelnara
k projednání návrhu zákona o půdě
a majetku. K této otázce, pokud vím, jsme
písemný podklad neobdrželi. Proto bych požádal
pana poslance Moskala, zda by toto stanovisko za uvedenou skupinu
přednesl.
Poslanec Václav Moskal: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl stanovisko skupiny poslanců České národní rady Moskala, Stibice, Procházky, Cabala, Kelnera k projednání návrhu zákona o půdě a majetku.
Vzhledem k tomu, že působnost projednávaného
zákona o vlastnických vztazích k půdě
a majetku se bude úzce dotýkat České
republiky, české vlády a ministerstva zemědělství
České republiky, které budou muset jeho ustanovení
realizovat v hospodářské oblasti, a protože
jde o základní a nejproblematičtější
zákon zemědělství, jsme přesvědčeni,
že k tak závažné otázce by mělo
zaujmout stanovisko plénum České národní
rady.
Zdůvodnění:
1. Ústavně právní výbor a národohospodářský
výbor České národní rady po
projednání všech čtyřech návrhů
přijaly stanovisko, kterým se nedoporučuje
Federálnímu shromáždění
přijmout žádný z předložených
návrhů s tím, že federální
vláda má předložit upravený návrh,
který by akceptoval podnětná pozitiva ostatních
návrhů.
2. Máme oprávněné obavy z vážných
následků, jestliže by byl Federálním
shromážděním schválen nevyhovující
zákon, podobně jak se to stalo v případě
novely zákona č. 114/1990.
3. Bude-li ve Federálním shromáždění
doporučen k projednání v plénu pouze
jeden z předložených návrhů,
pak tu takové nebezpečí je, protože
dva nejvíce projednávané návrhy vládní
návrh a návrh skupiny poslanců vedené
poslancem Tylem - se podstatně liší v koncepci
a ve věcném řešení a představují
v podstatě krajní stanoviska.
4. Návrh zákona předložený poslancem
Moskalem v České národní radě
představuje realistické stanovisko a určitý
kompromis mezi výše uvedenými návrhy.
Z toho důvodu by měl být tento návrh
využit vládou při zpracování
společného návrhu.
5. Naši zemědělsko-potravinářské
a lesnické komisi došel nový návrh zákona
"o pozemkovom vlastníctve" ze Slovenska, formulovaný
pravděpodobně poslanci Slovenské národné
rady a pracovníky slovenského ministerstva polnohospodárstva.
Z návrhu je patrné, že specifická situace
ve vlastnictví půdy na Slovensku vyžaduje několik
odlišných legislativních ustanovení,
a proto například Hnutí nezávislých
ekonomů ze Slovenska rovněž nedoporučuje,
aby ve Federálním shromáždění
byl plénem projednán některý ze tří
návrhů, t.j. vládní návrh a
dva návrhy iniciativních skupin poslanců
Federálního shromáždění.
Návrh na usnesení
Česká národní rada souhlasí
se stanoviskem společné zprávy výborů
ústavně právního a národohospodářského
České národní rady k návrhům
zákona o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a majetku a doporučuje Federálnímu
shromáždění:
1. Neprojednávat v plénu Federálního
shromáždění žádný
z předložených návrhů ve znění
tisků 393, 225 či 225a a 380.
2. Požadovat na Federální vládě,
aby předložila k projednání do Federálního
shromáždění upravený návrh
zákona, který by zahrnoval zdůvodněné
připomínky a nepostradatelné věcné
podněty ostatních návrhů.
3. Aby k tomuto účelu použila i návrhu
podaného v České národní radě
poslancem V. Moskalem "o vlastnických vztazích
k půdě a zemědělského majetku".
Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, považuji za účelné, abych tady přednesl ještě podnět ve formě připomínky, který je vlastně součástí tohoto stanoviska. Jedná se asi o čtyři minuty, ale považuji to za nutné.
Připomínka týkající se návrhu zákona o zemědělském družstevnictví:
Vzhledem k tomu, že federální vláda při posuzování návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů a užívání půdy, budov a jiného zemědělského majetku předloženého skupinou poslanců Federálního shromáždění a návrhu zákona o půdě, majetku a podnikání v zemědělství a potravinářství předloženého další skupinou poslanců Federálního shromáždění, vyslovila s těmito návrhy nesouhlas a se zřetelem na to, že podle Federální vlády právní úprava zemědělského družstevnictví bude řešena jiným právním předpisem, vzniká situace, kdy v souvislosti s projednáním a schválením zákona o půdě a majetku má v téže době být projednána a schválena novelizace zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví.
K této novelizaci mám tyto připomínky: týkají se novelizace zákona, kterým se doplňuje zákon č. 162/1990 Sb., "o zemědělském družstevnictví.
V úvodu bych chtěl připomenout, že jsem mnohokrát i na zákonodárné půdě uvedl, že zákon č. 162/1990 Sb., "o zemědělském družstevnictví z 15. května 1990 je pro naše současné zemědělství nadále nepoužitelný a blokuje restrukturalizaci zemědělského družstevnictví a vytváří nesoulad mezi zemědělstvím a ostatními oblastmi národního hospodářství.
Tuto novelizaci zákona o zemědělském
družstevnictví předkládá ministerstvo
hospodářství, a to jako náhradu za
transformaci zemědělství, která není
uvedena v návrhu federálního ministerstva
hospodářství, tj. o úpravě
vlastnických vztahů k půdě. Tato transformace
zemědělských družstev je však uvedena
v jiných návrzích zákona např.
o vlastnických vztazích k půdě a zemědělského
majetku. Tato novelizace zákona federálního
ministerstva hospodářství č. 162/1990
Sb., o zemědělském družstevnictví
je pro současné zemědělství
České republiky naprosto nepřijatelná
z těchto důvodů.
Za prvé. Lze to plně nahradit zákonem o družstvech obchodního zákona, neboť
za a) věcnou náplní je shodná většina paragrafů a odstavců,
za b) částečné změny jsou provedeny v paragrafech 4, 6, 9, 11, 31, 32, 35a, 56 a 60. Nepatrné a nevýznamné změny byly provedeny v paragrafech 15, 19, 20, 25, 28, 34 a 42,
za c) na základě předkládaného zákona o půdě se vypouští dotčené paragrafy 46-50. Nelze souhlasit s paragrafem 9, v němž je mimo jiné uvedeno datum 3. 6. 1992, které omezuje možnost dalšího rozdělování družstev a hospodářsky persekuje nově vytvořená i menší družstva.
Za druhé. Tato novelizace v porušování
vlastnického práva k půdě zachází
dokonce ještě dále než stanovil zákon
v minulém totalitním systému, kdy vlastnictví
půdy u fyzických osob bylo zachováno. Z této
připravené novelizace cituji § 45 odstavec
2. "Pokud člen vloží svoji půdu
jako vklad do družstva, převede se vlastnické
právo na družstvo."
Za třetí. Dále je v novelizaci nepřijatelný
článek 2 odstavec 3 a to právo družstevního
užívání končí 31. 12.
1991. Tato klauzule by umožnila odložit reformu zemědělství
o jeden rok. V řadě nepozměněných
paragrafů a odstavců zákona č. 162/1990
Sb. jsou ustanovení, která vyhovovala statutu a
činnosti socialistických zemědělských
družstev, ale nejsou vhodná pro budoucí zemědělská
družstva. Situace v navrhovaných zákonech je
komplikována nejasností kompetencí mezi Federálním
shromážděním a Českou národní
radou a Slovenskou národní radou, neboť navrhovaná
novelizace zákona zasahuje do hospodářské
oblasti a tedy do kompetencí republik. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pane poslanče, prosím zůstaňte ještě
okamžik, požádal bych Vás, abyste ještě
přednesl to, co navrhujete jako usnesení pro oživení
paměti.
Poslanec Václav Moskal: Bod první neprojednávat v plénu Federálního shromáždění žádný z předložených návrhů ve znění tisku č. 193, 225 či 225a a 380. Tato situace podle Zemědělských novin se určitým způsobem změnila, poněvadž federální vláda zamítla další projednávání zákona iniciativní skupiny poslanců Federálního shromáždění vedené poslancem Tylem a zamítla další návrh iniciativní skupiny poslanců Federálního shromáždění vedené poslancem Borgulou. Takže situace je více méně nepřehledná.
Za druhé. Požadovat na federální vládě,
aby předložila k projednání do Federálního
shromáždění upravený návrh
zákona, který by zahrnoval zdůvodněné
připomínky a nepostradatelné věcné
podněty ostatních návrhů. Tím
se myslí, aby federální vláda vypracovala
společný návrh, který by zahrnoval
všechny ostatní návrhy všech pět
ostatních návrhů, který by byl optimální
pro naše zemědělství. Jako poslední
bod tohoto usnesení je, aby k tomuto účelu
použila i návrhu podaného České
národní radě poslancem Moskalem o vlastnických
vztazích k půdě a zemědělskému
majetku.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Čili Váš návrh usnesení obsahuje
tři body. Otevírám rozpravu k návrhu
pana poslance Moskala. Hlásí se dva kolegové.
Prosím pana Jakla.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno.
Dovolte, abych přednesl návrh, aby se sešly
Kluby k tomuto stanovisku a aby zaznělo stanovisko národohospodářského
výboru. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji. To je procedurální návrh.
Vzhledem k tomu, že se hlásí současně
pan poslanec Palkoska s faktickou poznámkou, prosím,
aby ji přednesl.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Faktická poznámka
se bude týkat dvou věcí. Návrh, aby
byly svolány kluby jsem chtěl učinit taktéž,
ale až na konci svého vystoupení. Předně
chci uvést: to co zde řekl pan poslanec, je podle
mého názoru již v podstatné míře
a v mnohem institucionárnější formě
obsaženo ve stanovisku České národní
rady, které odešlo do Federálního shromáždění
podle příslušných ustanovení
jednacích řádů České
národní rady a Federálního shromáždění.
Další prohlubování resp. rozvádění
našeho stanoviska by mohlo podle mého názoru
být vykládáno jako nedůvodné
zasahování do pravomocí Federálního
shromáždění a federální
vlády. Po věcné stránce není
možno v tuto chvíli věc projednat na patřičné
úrovni. Ať se pan poslanec Jakl nezlobí, ale
ústavně právní výbor na těchto
návrzích strávil více než týden
práce, a přiznám, že práce hodně
namáhavé a nejinak tomu bylo jistě ve druhém
výboru, kterému byl tento návrh přikázán.
Pokud by Česká národní rada v plénu
měla zaujmout stanovisko, což samozřejmě
není vyloučeno, bylo by možno, aby poslanci
věnovali této problematice alespoň polovinu
této doby. Navrhuji proto, aby přímo teď
se poslanci vyjádřili o tom, zda chtějí
přijímat stanovisko k této otázce,
či zda budou vystoupení pana poslance brát
jenom jako informativní. Pokud by hodlali přijmout
stanovisko, pak se připojuji k tomu, aby se ještě
sešly Kluby a z Klubů vyšly názory jak
dál pokračovat.