Pátek 8. února 1991

Poslanec ČNR Viktor Dobal: Vážený pane místopředsedo, vážená česká vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, dovolte mi přednést návrh na stát s jednou vládou, s jedním parlamentem, s více regiony a mnoha kvetoucími obcemi. Tento svůj krátký návrh trochu podrobněji zdůvodním. Uvedu 7 důvodů pro tento návrh a jeden uváděný proti němu. Ten však obrátím ve prospěch tohoto návrhu.

1. O ekonomických výhodách takovéhoto státu není třeba mnoho hovořit.

2. Tento návrh nepodporuje růst byrokracie, ale právě naopak ji redukuje. Kolega Karas např. hovořil o tom, že různá ministerstva se jen hemží starými strukturami. Já bych chtěl celou věc trochu radikalizovat. Jednou z podlostí minulého režimu bylo, že nám tu zanechal virus byrokrata, který jako každý jiný virus nese ve svém genetickém kódu jedinou informaci: rozmnož se. Jako typický příklad pacienta infikovaného tímto virem mohu uvést ministerstvo životního prostředí, které má skoro více úředníků, než celá ČR čističek odpadních vod. (Potlesk.) Zkrátka dr. Parkinson bledne závistí. Ale to hlavní co chci říci je to, že místo toho, abychom podporovali tvořivou práci, která plodí hodnoty, budujeme byrokraty, kteří nikdy žádné hodnoty tvořit nemohou. V dnešním světě je nahrazuje počítací stroj. Pro ozdravení skladby obyvatelstva je proto třeba rozšířit zastoupení tvůrců a zredukovat zastoupení byrokratů.

3. Celá řada příspěvků na tomto zasedání jednoznačně poukázala na to, že svět nás vidí jako jeden celek a odmítá vyjednávat s více subjekty. Např. pan dr. Syka se zmínil o tom, o jaký kapitál tímto přichází naše zdravotnictví. Nemylme se, naše okolí chce jen jediného odpovědného a kompetentního partnera.

4. Odpadnou všechny kompetenční spory kolem zákonů a rozpočtů, v nichž i tak všichni necháváme nějakou díru a které vedou k velmi dobře známým komplikacím.

5. Odpadne nutnost jednotného postupu všech tří vlád, jak to v mnoha případech páni ministři zdůrazňují.

6. Zaráží mě, že stále hledáme složitější a složitější struktury, když ta jedna jednoduchá se nabízí sama.

7. Kvalitní česká i slovenská politika se může dělat i v jednom státě.

Těchto sedm bodů, a je jich určitě o mnoho více, hovoří pro můj návrh.

Proti tomuto návrhu hovoří jen jeden důvod, že je to politicky nemožné. (Potlesk.) Potom se však ptám a musím ptát, co si kdo pod politikou myslí? Pro mne a domnívám se, že i pro mnohé další občany tohoto státu je politika věcí obecnou, věcí, která se týká každého jednotlivého občana. Také se domnívám, že když naše řeč bude jasná a vyslovíme základní pravdu, že celý státní aparát, republikové aparáty, včetně všech vlád a poslanců, platí každý občan, to znamená dotýká se to kapsy každého z nás, a potom necháme občany rozhodnout, zda-li chtějí platit hodně nebo málo - nepochybuji o jejich odpovědi. Hlavně, když jim budeme moci jasně říci, že tolik a tolik prostředků se tímto pádem ušetří pro zdravotnictví, školství, kulturu a vůbec pro zvelebování měst, ve kterých žijí.

Dovolte mi, abych za demagoga označil každého, kdo hledá řešení v prosperujících státech typu Švýcarska nebo Německa. Přijde mi to, jako kdyby si Eskymáci někde za severním polárním kruhem usmysleli vytvořit něco, jako je italská nebo francouzská riviéra. (Potlesk.)

Obracím se proto na vás - zamyslete se, zda právě toto nejjednodušší řešení nebude skutečným politickým řešením. Apeluji na zdravý rozum. Nezdálo by se vám absurdní, kdybyste se o majiteli sta polí dověděli, že má pro ně padesát nebo sto správců, když mu stačí jeden? Neměla by jít iniciativa ČNR jako iniciativa vpravdě politická tímto směrem?

Mně je sympatické ministerstvo pro privatizaci a pro správu státního majetku, které splněním své úlohy zanikne. Neměli bychom pro národní rady a národní vlády vymyslet podobné úlohy? Zaskočil-li jsem členy vlády a poslance, jsem spokojen. Stalo-li se tak stenografům, pak se omlouvám.

Zde jsem chtěl skončit, ale vystoupení pana ministra Horálka mě přivedlo na další problém, který souvisí s tím, o čem jsem mluvil a jde především o sociální politiku. Proč neustále musíme myslet v intencích státu jako hodného otce, který se o své děti do každého detailu stará? Mám dost dětí na to, abych vás mohl ujistit o tom, že ony sice péči vyžadují, mají rádi pozornost, ale také jen do určité míry. A že jim někdy i ten rodič začíná vadit. Domnívám se proto, že my bychom měli především budovat na tom, aby naše zákony a právní normy a pravidla hry, které vytváříme, podporovaly činnost, která je správná, tzn. aby budovaly a vytvářely podmínky pro něco, co nazvu sociální odpovědností každého občana v této republice. Myslím si, že žádné ministerstvo a žádný úředník se svým aparátem, o kterém jsem mluvil, nemůže nikdy centrálně vytvořit takové podmínky, aby byly spravedlivě uspokojeny všechny sociální problémy. Tato záležitost je mnohem složitější. Nejhorší důvod, který můžu uvést je ten, že vlastně polovina prostředků, které by se mohly rozdělit a dát potřebným, se tímto způsobem vlastně promrhají na aparát, který to přerozděluje. Domnívám se proto, že by se mělo uvažovat o koncepcích, které jsou levné, jasné, průkazné a neplodí další aparát. Jedna z nich je např. negativní daň, což může vytvořit nabídku a podporu pro to, aby lidé pracovali, může je nechat, aby zůstali na určitém minimu a mohou to kontrolovat orgány, které vytvořit musíme, a to jsou berní úřady. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Dobalovi a prosím pana poslance Karycha. Pokud nebude projev pana poslance Karycha příliš dlouhý, promluvil by ještě pan poslanec Kalfus, takže bychom dopolední jednání skončili ve 13.00 hodin.

Poslanec ČNR Alexandr Karych: Pane předsedající, pane premiére, česká vládo, vážená sněmovno, nemohl jsem si přát lepší úvod ke své řeči než co předvedl kolega Dobal - v podstatě jsem chtěl hovořit o podobném problému a budu tedy improvizovat. Chtěl jsem ocenit to, že se česká vláda hlásí k ekonomické reformě a správně pan premiér nazval půlroční dohadování o kompetencích faktorem, který zdržoval když nic jiného, tak přijetí zákona o majetku obcí. Chtěl jsem také upozornit, že měna je to, co máme společné se Slovenskou republikou. Chtěl jsem také upozornit, že ne vždycky jsme dospěli k přijatelnému kompromisu - nyní hovořím o poměru 40-35-25, který se nám dnes ukazuje, že způsobil, že zemědělci v mém obvodě dostávají za jeden litr mléka 3,80 Kčs, zatímco zemědělci na druhém konci republiky dostávají dotovanou cenu, která je přes 5 Kčs. Chtěl jsem hovořit o spoustě jiných věcí, i o tom, že se nám jistá, dost těžko přizpůsobivá skupina obyvatel stěhuje ze Slovenské republiky do Čech, kde nepříznivý dopad do velmi choulostivé kapitoly rozpočtu naší republiky je zanedbatelný ve srovnání s problémy, které tato skupina sebou přináší do obcí. A budou to obce, které je budou muset řešit. Chtěl jsem hovořit o spoustě problémů, ale pan kolega Dobal to vystihl, a proto se obracím, pane premiére na Vás, s jedinou výzvou: Chci říci, že ve Vaší řeči a v předložených materiálech postrádám jakoukoliv zmínku o Slovenské republice, resp. o vztahu České republiky ke Slovenské republice, o tom, že potřebujeme, aby skutečně byla jednotná politika zdravotní, jednotná politika sociální, pravděpodobně jednotná politika zemědělská.

Spoustu jiných bodů je třeba zdůraznit, jako nepřerušitelné nitky, které spojují ekonomiku i národy obou zemí. Proto mě zaráží to, že jste ve své řeči naopak zdůraznil, že musíme najít jinou formu autentické sounáležitosti nebo spolužití s přáteli z Moravy a ze Slezska. Chci říci, že svého času pan Churchill, kterého si velmi vážím - a určitě to nepochází od něho - řekl, že budeme-li chtít být na sto místech silní, budeme nakonec všude slabí. Finálně jde jenom o peníze, nedrobme je. Dnes se ukazuje, že nám možná chybí ty peníze, které jsme předali na druhý konec republiky v zemědělství, ve zdravotnictví nebo třeba na Moravě. Nedopusťme, abychom se dohadovali velmi brzy o tom, že rozpočet České republiky musíme dělit ještě na další tři subrozpočty. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Kalfuse. Omlouvám se za svůj omyl, měl jsem v úmyslu říci, že bychom skončili s rozpravou v půl jedné a ne ve 13.00 hodin. Pan poslanec Kalfus.

Poslanec ČNR Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci vás dlouho zdržet, protože k podobnému problému už se vyjádřil jeden kolega včera. Provedl jsem si šetření, jak dopadly výsledky uplatňování zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o rozšíření okruhu vedoucích funkcí obsazovaných jmenováním. Toto jsem samozřejmě mohl provést jenom na velmi malém území, které se týká našeho okresu, ale chtěl bych vás informovat, že to byly výsledky neradostné, tedy tohoto zjištění. Je tam řada podniků, které vůbec na toto zákonné opatření nereagovaly, namátkou uvádím Preciosa Jablonec, Seba Tanvald, Autobrzdy Jablonec. Nechci ovšem vás zatěžovat okresní problematikou, ale domnívám se, že podobné problémy jsou i v okresech dalších, odkud jsou poslanci naší ČNR.

Chtěl bych to charakterizovat dvěma větami z dopisu starosty města Jablonce nad Nisou. Cituji: "Je třeba ještě zdůraznit, že k výměně nomenklaturních kádrů nedošlo ještě u mnohem více organizací, avšak přesnějších informací se nám již nedostane, poněvadž u pracovníků těchto organizací opět převládl existenční strach, beznaděj a nevíra v aplikaci a realizaci zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění".

V této souvislosti bych se chtěl obrátit na ministry naší vlády, aby nám podali zprávu o tom, jak v organizacích, které jsou v jejich působnosti, dopadly výsledky uplatnění tohoto zákonného aktu předsednictva FS a speciálně bych se chtěl ještě sám obrátit na ministra průmyslu, jak toto opatření dopadlo v rámci ministerstva průmyslu v podnicích v okrese Jablonec nad Nisou. Chtěl bych říci, že obecný požadavek, který jsem na ministra vznesl, nepokládám jenom sám, že tady mám seznam 30 poslanců, kteří mají obdobný názor. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále je přihlášen pan poslanec Moldán. Nepřeje si vystoupit. Dobře. Pak je přihlášen pan poslanec Gjurič.

Poslanec ČNR Andrej Gjurič: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, když jsem se asi před 26 hodinami z tohoto místa obrátil na tuto sněmovnu ve snaze ušetřit naše síly a čas a síly a čas naší vlády, navrhoval jsem, abychom všechny konkrétní připomínky ve formě usnesení z výborů předali jednotlivým resortním ministerstvům. Měl jsem samozřejmě také jednu připomínku a hodlal jsem to, co jsem navrhoval, dodržet. Teď po těch 26 hodinách již mám dojem, že bych byl jediný, kdo to dodržel a tak mně dovolte přece jenom tu připomínku pronést, skutečně nepřesáhne tři minuty.

Je to dotaz na pana ministra Horálka, jedná se o toto. V létě byly na Federálním ministerstvu práce a sociálních věcí zpracovány zásady provozování sociálních služeb nestátními subjekty a občany. Všichni víme, o co se jedná. Jde o to umožnit vstup církví, charitativních organizací, ale i soukromých osob, sdružení občanů, obcí do této velice potřebné a velmi tenzní oblasti. 10. srpna, pokud vím, bylo na Federálním ministerstvu práce a sociálních věcí připomínkové řízení, kterého se zúčastnili všichni zástupci ministerstev i zástupci jednotlivých nestátních subjektů. Českému, tedy našemu ministerstvu práce a sociálních věcí pak bylo zpracovat vyhlášku, která by specifikovala tyto zásady do konkrétních podob a podmínek. Paragraf 73 zákona o sociálním zabezpečení posledního znění totiž hovoří pouze o tom, že tyto nestátní organizace mohou vznikat a stát že na ně může přispívat. Nic více. Není tam specifikováno, kolik bude přispívat, z čeho bude přispívat, jak se to bude kontrolovat atd. A to právě mělo udělat České ministerstvo práce a sociálních věcí, pokud vím.

Půl roku se neděje v podstatě nic. Až po novém roce zpracovalo české ministerstvo návrh této vyhlášky, takže dosud, pokud se nemýlím, je blokován a umrtvován vstup nestátních aktivit do sociální péče. Nepředpokládám samozřejmě, že by tyto aktivity byly klíčové, že by převážily v sociální péči, ani ve světě tomu tak nebývá, jejich existence je ale zásadní, a to z řady důvodů: obohacují sortiment, škálu sociálních služeb, konkurencí nutí k vyšší kvalitě i stát, podporují a mobilizují občanskou solidaritu a vzájemnost a konec konců i subspecie toho, co tady říkal kolega Dobal, bourají tu ideu o státu, který by byl jako jediný ochoten nebo schopen starat se o své občany v sociální sféře. Táži se tedy pana ministra, proč dosud nebyla a kdy bude tato vyhláška uvedena v činnost a s ní i to, co v této oblasti očekáváme a postrádáme. Tři minuty to nebyly, děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pan ministr chce ihned odpovědět.

Ministr práce a sociálních věcí Milan Horálek: Já jsem vás ve výboru informoval o tom, že předsednictvo ČNR přijalo přímo paragrafované znění zákona, bude zde projednáván ve sněmovně, že je připravena vyhláška, která může být z legislativních důvodů vydána na základě tohoto zákona. Všechny materiály jsou předloženy, když tento proces proběhne rychle, mohu rychle vydat vyhlášku, byl zde nutný legislativní postup. Jinak se všemi těmi důvody, které jste zde uvedl, aby jakási privatizace v těchto sférách proběhla, souhlasím, podporuji je, materiály jsou předloženy do této sněmovny. Prosím, aby byly co nejdříve, zejména zákon přijat, a vyhláška vyjde. Myslím si, že časově by to vše mohlo být stihnuto do 1. května.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Prosím paní poslankyni Moserovou.

Poslankyně ČNR Jaroslava Moserová: Pane místopředsedo, vážení přítomní, ráda bych ještě stručně promluvila k otázce Moravy. Řešit otázku Moravy a Slezska je vskutku náš dluh. Prosím ale naše kolegy z Moravy, aby pamatovali na to, že vymáhat dluh od dlužníka v tísni často vede ke zlým důsledkům. Prosím vládu i poslance HSD, aby volili takové řešení, v takovém časovém sledu, aby nebyly znovu zpochybněny kompetence těžce nastolené, aby nebyly zbrzděny nezbytné legislativní i praktické kroky vedoucí k fungujícímu tržnímu hospodářství. Prosím, mějme na paměti, že každé zdržení je drahé a že na každé zdržení doplácejí všichni občané zemí Koruny české. Děkuji. (Dlouhotrvající potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, dámy a pánové, dovolte, abychom udělali přestávku s tím, že se sejdeme ve 14.00 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pokračujme v přerušené schůzi. Na poradě je pan poslanec Kapusta a připraví se pan poslanec Petr Dudešek. Pane kolego, omlouvám se, pan premiér měl v úmyslu vystoupit. Pane premiére, přejete si vystoupit teď? Tedy omlouvám se.

Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda České republiky předstoupila před vás v těžké hodině této země. Ekonomická reforma přináší plody zatím spíše trpké, v nejlepším případě nezralé. Politická scéna má daleko k jasnosti a stabilitě, i když v posledních dnech či spíše hodinách svitla naděje, že v poryvech formace, která tady má většinu hlasů, že spory ustanou, resp. že bude nalezeno institucionální řešení, které zabrání, aby se tato formace stala bojištěm jakési permanentní zákopové války. Takzvaná moravská otázka je komplikována mimo jiné postojem moravských radikálů. Lze-li věřit Svobodnému slovu a Mladé frontě - a já doporučuji, abychom v tomto případě jim věřili - vzniká na Moravě ilegální strana, která je odhodlána přerušit ve stanovený již den komunikace, a to již na přesně stanovených místech mezi Moravou a Čechami. Mezi její členy patří údajně i poslanci zákonodárných sborů.

Apeluji i na vás, abyste takovéto postupy na - či spíše za hranicí legality - aby takovéto postupy neovlivnily vaše uvažování o územním uspořádání České republiky. Československé vztahy se jen zdánlivě uklidnily. Pod povrchem denní politické rutiny lze stále zaznamenávat velmi neblahé tendence, které společný stát neposilují. Koaliční partner na úrovni federální vlády přichází s návrhem na konfederativní uspořádání, které chtě nechtě předpokládá, že se obě republiky musí nejdříve plně osamostatnit, neboť jinak by nemohly uzavřít navrhovanou státní smlouvu, což je sine qua non konfederace. Kdyby tak tato smlouva byla skutečně uzavřena - což samozřejmě není jisté - znamenalo by to, že bychom se stali jedinou dnes na světě existující konfederací s výjimkou onoho zvláštního útvaru, kterým je Evropské společenství, a jedinou dvoučlennou konfederací v dějinách lidstva.

Moravští emisaři pilně cestují mezi Brnem a Bratislavou. Tolik tedy k situaci, v níž tuto zprávu předkládám.

Obrazem toho je téměř patová situace ve Federálním shromáždění. Je dobré, že Česká národní rada právě v těchto dnech nepřestává pracovat, že hledá a - zatím doufám - nalézá politická řešení našich problémů, našich sporů. Je dobré, že problém našeho vnitřního územně správního uspořádání pojmenovává střízlivě, věcně a neuspěchaně, aniž by byla srozuměna s tím, že řešení bude odkládat do nekonečna.

Rozpravě nad zprávou vlády rozumím jako výrazu kritické, ba i velmi kritické, nicméně podpory vlády. S kritikou jsme počítali, ale do jisté míry si sami můžeme za to, že byla najednou takto velmi tvrdá. Útěchou snad nám může být skutečnost, že jedna věc je kritika práce vlády, druhá věc je kritika naší prezentace před vámi. Nesu na tom svůj díl odpovědnosti. Ministry jsem sice nabádal k tomu, aby zprávy za své resorty pojali jako problémové a sebekritické, zároveň jsem jim ale vymezil rozsah těchto zpráv, které neměly přesáhnout 2-3 strany textu. V té době jsem totiž předpokládal, že je zahrnu do svého vystoupení. Když jsem si to pak spočítal, zjistil jsem, že bych musel mluvit přes tři hodiny. Nutil jsem je tedy zároveň ke stručnosti, kterou jim mnozí z vás pak vytýkali, protože stručnost znamená často tendenci ke všeobecnosti, proklamativnosti.

Za tuto nedostatečnost mohu já, nemohu ovšem za to, jak problémově a sebekriticky pojali své zprávy ministři, resp. ti z nich, k jejichž zprávám jste měli - a po mém soudu - oprávněné výhrady. Mnozí z nich mohli a měli vám sebrat vítr z plachet tím, že by sami pojmenovali problémy, s nimiž se nevypořádali, prodlení, která dopustili, koncepční nejasnosti, které nevyjasnili. Když se pak ukázalo, že nemohu číst všechny zprávy ministrů, že je to prostě technicky nemožné, že je dostanete jakoby v příloze, bylo už pár hodin před zasedáním pléna, a pozdě na to, aby je mohli rozšířit a prohloubit a zkonkretizovat. Prostě jsme mimo jiné netrefili žánr. Omluvou budiž to, že zprávu tohoto druhu jsme předkládali poprvé.

Co z toho vyvozuji. Všem členům vlády uložím, aby nejen řádně odpověděli na vznesené interpelace, což je samozřejmé, ale na vaše přímé otázky, ale aby dodatečně zaujali písemná stanoviska ke všemu, co tu bylo řečeno - na základě stenografického záznamu, který tentokrát podrobíme důkladné analýze.

Za nejzávažnější pokládám kritiku naší zemědělské politiky. Kvituji, že poslanci pozitivně hodnotí opatření, která vláda nedávno udělala. Nepřeslechl jsem však co bylo řečeno mnohokrát, že co vláda udělala, měla udělat dřív. Ale nepřeslechl jsem ještě závažnější výtku, že vláda dosud nemá koncepci zemědělské politiky. Budu z toho vyvozovat závěry, nikoli jen proklamativní. (Potlesk.)

Na druhé straně musím odmítnout kritiku toho, že vláda nemá palivoenergetickou koncepci. Voláme po ní už dlouho, ale teprve nyní ji federální vláda předkládá. Palivově energetická koncepce pro Českou republiku by byla čirým nesmyslem. Návrh federální vlády bude vzápětí projednávat hospodářská rada vlády a pak hned vláda. Jsem rád, že naše - zatím ovšem jen všeobecně formulovaná - stanoviska k budoucímu uspořádání České republiky, eventuálně celé federace - řada poslanců akceptuje. Čekáme ovšem na vaše zásadní rozhodnutí, ale slibuji zároveň, že vám k tomu poskytneme všechny podklady, které budete pokládat za potřebné, včetně ekonomické rozvahy.

Poslední slovo asociuje rozvahu. Spěchejme, spěchejme, ale spěchejme pomalu.

Včerejší a dnešní rozprava měla velmi široký záběr, byla kritická, ale především byla stále pracovní. Tato sněmovna se, doufám, vyhne situacím, aby se rozpadla do obtížně komunikujících bloků, které pak bývají označovány za patové. I když mně, stejně jako mnohým členům vlády, tu často nebylo lehko, myslím, že tu stále ještě převládá vůle k občanskému porozumění. Vážím si toho a udělám vše pro to, aby vláda tuto vůli neohrožovala problematickými rozhodnutími nebo tím, že s nezbytnými rozhodnutími otálí. Těžká hodina této země nebude krátká. Máme-li v ní obstát, jako ti, kteří převzali velký díl odpovědnosti, musíme spolu lépe komunikovat. To je výzva, která se stále vrací, až se stává banální frází.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP