Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Müllerovi, o slovo se přihlásil
pan ministr Sokol, takže má přednost, neboť
přihlásí-li se člen vlády,
dostane slovo ihned, takže prosím pana poslance
Zubka, aby vyčkal.
Ministr vnitra České republiky Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, samozřejmě, že reaguji na interpelaci pana poslance Loma, vzhledem k tomu, že tato interpelace se pohybovala ve dvou rovinách. Jedna rovina vycházelo z určitých statistických údajů, z hodnocení jistých faktů a druhá rovina, jakási obecnější, z těchto statistických údajů naznačovala možnost něčeho jaksi obecně znepokojujícího, určité skutečnosti, že by snad to nepřijímání tak velkého počtu uchazečů, kteří se v minulém roce zajímali o službu v policejním sboru, mohlo mít jakýsi širší společenský kontext.
Je zcela samozřejmé, že jak poslanec Lom, tak všichni další dostanete odpověď na tuto interpelaci, která bude zcela přesná, exaktní a bude obsahovat čísla, která vysvětlují to, k čemu došlo, přičemž samozřejmě nechci apriori pochybovat o číslech, která přednášel pan poslanec Lom. Ale protože jak u vás, tak i u přítomných zástupců tisku by mohlo vzniknout skutečně vážné znepokojení, že jde v tomto případě o cosi, co má širší souvislosti a co by skutečně za jistých skutečností mohlo destabilizovat tento stát, cítím potřebu, alespoň v obecné rovině, některé věci vysvětlit.
Pan poslanec Lom má nepochybně pravdu v tom, že v minulém roce došlo ke značnému nárůstu uchazečů o policejní službu a je také samozřejmě pravda, že počet těch, kteří byli odmítnuti z kádrových důvodů byl relativně velmi malý. V každém případě byl podstatně nižší, než v letech uplynulých, protože se do hodnocení těchto uchazečů nepromítaly ony politické aspekty. Nicméně je potřeba vidět, že kromě toho má policie celou řadu jiných kritérií a že minulý rok byl svým způsobem atypický. Ke službě v policii se hlásila celá řada uchazečů, kteří v minulých letech buď nebyli přijati třeba právě z politických důvodů nebo se sami nehlásili, protože jaksi morálně neměli chuť sloužit v policii, která je policií totalitní anebo - a to byla další poměrně rozlehlá skupina uchazečů - z policie v uplynulých letech odešli.
Tato poslední skupina se ještě dělí na dvě podskupiny - na ty, kteří žádali o rehabilitaci - o té nebudu hovořit a na druhou skupinu, která se hlásila s tím, že v uplynulých letech odešla pro to, či pro ono a nyní se chce vrátit.
Pokud jde o tyto tři skupiny, tady je situace typická tím, že v celé řadě případů to byli uchazeči, kteří již bohužel nesplňovali nějaká obecná kritéria, ačkoliv jinak pro morální stránce by všechno bylo v pořádku. To znamená, byli třeba starší 35 let nebo jejich zdravotní stav nebo jejich psychický stav nebyl takový, jaký policie požadovala.
Pokud jde o skupinu těch, kteří se hlásí poté, co v minulých letech odešli od policie, tam se nezřídka kdy zjišťovalo, že neodchází z nějakých politických či jiných důvodů, ale prostě proto, že měli kázeňské nedostatky, přestupky a celá záležitost byla posléze řešena tím, že od policie museli odejít. To je velice statisticky významná skupina uchazečů, která se ale jiným způsobem nemůže promítnout. Kromě toho ovšem policie má skutečně poměrně přísné požadavky na uchazeče a tyto požadavky se dokonce ještě zpřísňují. V současné době - nevím, od kdy to přesně platí - např. uchazeč o policejní službu musí udělat 9 kliků. Nevím, kdo studujete statistiky vojenských údajů, ale celá řada branců, asi 40 %, není schopna udělat 9 kliků, ačkoliv přítomným pánům to možná bude připadat poměrně jednoduché. Takový člověk nemůže být u policie, jestliže toto nezvládne.
Pak je zde velice specifická skupina, těch, kteří splňují zdravotní požadavky i požadavky svého vnitřního odhodlání, leč - a nyní by mělo být několik teček - jinak řečeno, pokud má někdo více než dvě nedostatečné na vysvědčení, tak k policii také nemůže. Je zajisté snaživý, ale to není úplně všechno. Právě tato skupina mohla trochu zkreslit výsledky statistiky a proto o tom hovořím, protože v uplynulých letech automaticky důstojník, který se optal na jednu z věcí, a to je vysvědčení, a když dotyčný přiznal, že těch čtyřek je více než dvě, tak řekl - dobrá, běžte domů, zkuste to někde jinde. V minulém roce, nevím z jakých důvodů, ale to se vyšetří, se v rámci této zprávy i tito uchazeči evidovali, tím naskočil počet těch fakticky se ucházejících lidí, protože předtím se tito lidé vůbec neevidovali. To znamená, že když již tam někdo přišel, byť by byl o jedné noze, byl by zaevidován jako uchazeč, ačkoliv bylo zcela zřejmé od začátku, že nemůže být přijat. Kromě toho byly zpřísněny i psychologické testy, tzn. v celé řadě dalších případů psychologové konstatovali, že člověk z těch či oněch důvodů - vesměs to byly nějaké psychopatie nebo jiné vlastnosti charakterové, kterého vylučovaly z plnohodnotné účasti na policejním sboru - nemůže být přijat. Samostatnou kapitolou jsou hypertenze a jiné zdravotní nedostatky, pro které lidé nebyli přijímáni, i když zase ze statistického hlediska lékař, který napíše "Je schopen", ale např. jen služby "C", tzn. a, b, c, stejně jako u vojáků a, b, c, čili to "C" je ještě služba, která může v policejním sboru být, ale upřímně řečeno my nemáme zájem o kancelářské síly ale o chlapy na ulici. To céčko je tedy sice použitelné, ale pro nás nikoliv.
To je tedy jen úvodní základní informace
pro to, abych alespoň trochu paralyzoval znepokojení,
které zde mohlo vzniknout na základě projevu
pana poslance Loma. Samozřejmě podrobné údaje
budou v příslušné lhůtě
předloženy. Dámy a pánové, já
vám děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Sokolovi. S technickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Lom.
Poslanec ČNR Petr Lom: Děkuji panu ministrovi
vnitra, že chápe interpelaci přesně
tak, jak byla míněna, jako konstruktivní
poukaz na problémy, nikoliv jako důvod k společenskému
znepokojení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Nyní
prosím pana poslance Zubka, aby se ujal slova a připraví
se pan poslanec Kozánek. Pro vaši informaci - je zapsáno
176 poslanců v prezenčních listinách
a do diskuse se zatím přihlásilo 46 pánů
poslanců a paní poslankyň, přičemž
pan Zubek je devátý.
Poslanec ČNR Leopold Zubek: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážená Česká národní rado, dovolte, abych vás seznámil se stanoviskem výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus ke zprávě ministerstva životního prostředí České republiky ze dne 6. 2. 1991.
Svou zprávu rozčlením do 6 okruhů. Je to:
K výčtu činnosti ministerstva životního prostředí, ke kompetenci ministerstva, k legislativní činnosti ministerstva, k vytvoření územních odborů, k regionální ozdravným programům a k výhledům do budoucna.
K výčtu činnosti ministerstva životního prostředí:
Informativní zpráva ministerstva neobsahuje úplný výčet důležitých činností v uplynulém období. např. stanovisko k energetické koncepci ČSFR, dále vytvoření centra ekologických informací a ozdravný program pro severní Moravu atd. Pro životní prostředí má zásadní význam státní energetická politika. Zmínka o připomínkách ministerstva k návrhu energetické politiky federální vlády není překvapivě součástí předložené zprávy. Vláda by této problematice a zejména alternativním návrhům ministerstva životního prostředí, měla věnovat prvořadou pozornost a dospět co nejdříve k rozhodnutí. Žádáme, aby vláda České republiky před definitivním vyjádřením k energetické koncepci federální vlády projednala svá stanoviska s příslušnými výbory České národní rady. Schvalujeme rozhodnutí učiněná ministerstvem životního prostředí v závažných regionálních otázkách, jakými jsou např. kanál Dunaj - Odra, Mokrsko, vyhlášení nových chráněných krajinných oblastí a státních přírodních rezervací a žádáme, aby i nadále ministerstvo životního prostředí se přísně drželo principů státní ekologické politiky a koncepce udržitelného rozvoje.
Ke druhému okruhu, ke kompetenci ministerstva životního prostředí:
Praxe ukazuje, že dosud není přesně vymezena dělba kompetencí mezi ministerstvem životního prostředí a některými dalšími resorty české vlády, i když ve vztahu mezi ministerstvem životního prostředí a ministerstvem zemědělství mělo být jednání uzavřeno nejpozději do 15. 1. 1991. Jediné úspěšné kompetenční uzavřené jednání proběhlo o návrhu zákona o lesní inspekci. Výbor České národní rady pro ochranu životního prostředí a urbanismus bude v tomto směru vyvíjet iniciativu ve spolupráci s dalšími výbory a komisí zemědělskopotravinářskou České národní rady.
Jedním ze sporných míst se zdá být otázka příslušnosti odboru územního plánu. Podle našeho názoru spadá územní plán do kompetence ministerstva životního prostředí, neboť je to jeden z významných nástrojů ovlivňujících životní prostředí apriory.
Třetí okruh - k legislativní činnosti ministerstva:
Za mimořádně významnou a pozitivní považuje výbor iniciativu ministerstva životního prostředí v oblasti legislativy, zejména přípravu návrhů zákonů s federální působností, tj. zákonů, o životním prostředí, o ovzduší a odpadech. Naopak je třeba poukázat ta to, že projednání zákona o ochraně přírody bude nejméně o 6 měsíců opožděno v důsledku odmítnutí předsednictvem České národní rady upustit od projednání návrhu zásad zákona. Přes tyto pozitivní výsledky považujeme za nezbytné vypracovat a projednat ve velmi krátké době zákon o fondu životního prostředí, který podmiňuje zřízení regionálních fondů, zejména v postižených oblastech, a může významným způsobem napomoci tolik potřebnému financování ekologických investic a záměrů.
K okruhu k vytvoření územních odborů ministerstva životního prostředí:
Toto opatření, schválené vládou, odpovídá změněné hierarchii hodnot v naší společnosti, tj. hledání vyšší váhy na otázky životního prostředí, jak to odpovídá současnému evropskému vývoji. Vytvoření územních odborů ministerstva životního prostředí chápeme jako překlenutí období před přijetím Ústavy České republiky a definitivního státoprávního uspořádání. Hlavní náplň územních odborů - odvolací řízení ve státní správě - doporučujeme ministerstvu rozšířit o práci koncepční. Územní odbory by měly spoluvytvářet koncepci regionální ekologické politiky, případně působit jako poradny k otázkám životního prostředí. Z tohoto hlediska doporučujeme ministerstvu životního prostředí, aby věnovalo trvalou pozornost výchově a kvalifikaci pracovníků územních odborů. Výbor České národní rady pro ochranu životního prostředí a urbanismus je ochoten při tom spolupracovat.
Doporučujeme vládě zajistit co nejkvalitnější rozhodování o otázkách životního prostředí v okresních a obecních úřadech.
K okruhu regionálních ozdravných programů:
Je třeba upozornit, že ministerstvo životního prostředí předložilo vládě České republiky kromě projektu pro severní Čechy také samostatný projekt k řešení ekologické problematiky v Ostravsko-karvínském revíru.
Vláda České republiky k oběma programům přijala usnesení, kterými byly účelově vyčleněny prostředky ve výši 2 mld. Kčs pro realizaci výše uvedených programů a v žádném případě by neměly tyto prostředky být použity na nevýznamné akce.
K poslednímu okruhu - k výhledům do budoucna. Budoucí záměry jsou ve zprávě MŽP formulovány příliš všeobecně a mlhavě bez uvedení priorit nejvýznamnějších činností MŽP, jejich přibližného časového rozvrhu a zodpovědností za jejich plnění. Výbor České národní rady pro ochranu životního prostředí a urbanismu, žádá vládu, aby s ním upřesnění záměrů konzultovala.
Při plnění záměrů MŽP je třeba využívat možností, které poskytuje České republice účast v programech dvoustranné a mnohostranné spolupráce při tvorbě a ochraně životního prostředí, kterou MŽP úspěšně navázalo nebo navazuje.
Závěrem je třeba konstatovat, že zpráva
o činnosti MŽP předložená vládou,
je nepostačujícím obrazem činnosti
MŽP v minulém období a jeho záměrů
na další období, které však jsou
našemu výboru známy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zubkovi. S technickou se hlásí poslanec
Gjurič.
Poslanec ČNR Andrej Gjurič: Dámy
a pánové, omlouvám se za tu technickou poznámku,
ale vede mně k tomu vnímání toho,
co se začíná dít v sále. Já
jsem velice ocenil pregnantnost vystoupení zástupců
jednotlivých výborů a domníval jsem
se, že tak to potom půjde dál, v podobném
duchu, pokud jde o projevy zástupců jednotlivých
výborů, načež se ale tady začínají
promiskue objevovat zprávy výborů, a už
i interpelace, a jakési osobní výpovědi.
Já vím, že podle jednacího řádu
nemohu a nemůžeme absolutně nikoho omezovat
v tom, kdy a jak se přihlásí do diskuse,
chápu, že každému se ta jeho připomínka
zdá naprosto zásadní, nechci se nikoho dotknout,
ale jsem veden snahou, učinit naše jednání
pregnantním a dělným. Vím, že
asi nemohu nic navrhovat k hlasování, pravděpodobně,
možná že z toho něco vyplyne, ale poprosil
bych, zda by skutečně nemohly napřed odeznít
zprávy jednotlivých výborů, pokud
jsou a když budou znít, tak bych navrhoval, zda by
to nemohly být jen obecnější věci,
zatím co věci zcela specifické a konkrétní
se dají ve formě usnesení jednotlivých
výborů předložit příslušnému
resortnímu ministerstvu. Opakuji, že si nejsem jist,
jestli se o tom dá hlasovat, nebo nedá, asi nedá,
v tom případě bych se snažil jenom poprosit
ty, kteří jsou přihlášeni do
diskuse se specifickým problémem, aby uvážili,
zda ho nemají raději uvést do usnesení
výboru a ušetří nám to všem
síly a čas. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gjuričovi za jeho připomínku a chtěl bych k tomu říci, že zatím jsme se v podstatě drželi toho, co on nám tady navrhuje, to znamená stanoviska Klubů, potom stanoviska výborů s tím, že v tom ještě budeme pokračovat, protože po panu poslanci Kozánkovi je přihlášen pan poslanec Syka a Hrazdíra se stanovisky výborů. To, co tady zaznělo z úst Dr. Loma, já nemohu dost dobře ovlivnit, protože Dr. Lom. jako člen předsednictva má přednost, a to co zaznělo z úst pana ing. Müllera, jako druhá část jeho vystoupení, to beru na svou hlavu, protože jsem ho o to požádal, abych ho nemusel vyvolávat po členech předsednictva zase znovu.
Jinak se snažím to tady takto dělat. Teď
již prosím pana poslance Kozánka se stanoviskem
rozpočtového a kontrolního výboru.
Poslanec ČNR Petr Kozánek: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, vážená
česká vládo, vážení hosté,
budu hovořit v intencích, co tady řekl můj
předřečník, kolega Gjurič,
budu velmi stručný, chci vás seznámit
s usnesením rozpočtového a kontrolního
výboru. Rozpočtový a kontrolní výbor
doporučuje ČNR přijmout usnesení ke
kontrole programového prohlášení ČR,
projednávaného na 14. schůzi ČNR.
Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR
po rozboru vystoupení předsedy vlády České
republiky P. Pitharta, po výkladu ministra financí,
pana Špačka, a po rozpravě
1. doporučuje ČNR, aby ke kontrole programového
prohlášení vlády přijala usnesení,
v němž doporučuje vládě České
republiky, aby přijala rozpočtové opatření
při maximální míře úspornosti
s cílem zajistit chod státní správy,
2. poskytla rozpočtovým opatřením
Svazu bojovníků za svobodu dotaci na rok 1991 v
celkové výši 7,7 mil. Kčs na základě
zdůvodněného požadavku, který
byl projednáván i v církevním a humanitárním
výboru a také v rozpočtovém a kontrolním
výboru.
V dalším bodu jsem byl zmocněn, abych tuto zprávu na plénu zdůvodnil, což velmi stručně učiním. V tom prvním doporučení rozpočtový a kontrolní výbor přijal usnesení v tom smyslu, že se domnívá, že pokud by došlo k revokaci usnesení, které tady bylo přijato, jedná se o krácení výdajů na státní správu, oněch 10 %, což činilo 200 mil. Kčs, domníváme se, že u všech ministerstev byla uplatněna kriteria šetrnosti a že ministerstva budou nově koncipována již s ohledem na změnu kompetencí a v tomto smyslu již také pracuje komise ČNR, která tuto záležitost personálního obsazení ministerstev prověřuje.
Máme za to, jako rozpočtový a kontrolní výbor, že se nejedná o budování byrokratického aparátu. Ještě jednu poznámku, pokud by došlo k tomuto přijetí, pak vrácení této částky, těch 10 %, by se nedělo na úkor ministerstva zdravotnictví, kam tato částka byla převedena, ale státní správa by tyto prostředky dostala z jiných vládních rezerv. K tomu by tady blíže potom mohl promluvit pan ministr Špaček. Všichni dobře víte, že pokud by se toto usnesení nepřijalo, pokud by vláda nebyla zmocněna k tomu, aby přijala rozpočtové opatření, pak by byla ochromena činnost některých ministerstev a co považuji za zvlášť významné, byla by ochromena činnost soudů a prakticky zastaven proces rehabilitací.
K příspěvku pro Svaz bojovníků za svobodu se domnívám, že usnesení, které zde bylo přijato o úplném zkrácení této dotace, bylo poněkud nešťastné v tom smyslu, že jejich příspěvek na rok 1991 byl již krácen z 9 mil. na 7,7 mil. Kčs a že Svaz bojovníků za svobodu není možno spojovat s neblaze proslulým Svazem protifašistických bojovníků, který zde působil v minulosti. V tomto smyslu zde také mluvil pan generál ve výslužbě Kužel, o tom by zde mohl mluvit zástupce církevního a humanitárního výboru. Čili náš výbor doporučuje, aby oni tuto částku na krytí svých výdajů dostali s tím, že tato částka bude již hrazena z rozpočtové rezervy, kam byla převedena.
K přílohám máme tyto dotazy na pana ministra financí. Chceme, aby zde byla objasněna koncepce dalšího poskytování zvýhodněných půjček obyvatelstvu. Jedná se tedy o novomanželské půjčky a stavební - jak asi víte z minulosti - kde příspěvek činil 2,5 miliardy Kčs. Je to úhrada úroků, kterou provedlo ministerstvo.
Za druhé, aby nám vysvětlil otázku koncepce vydávání obligací obecně, aby se zmínil také o odkazu, který tady byl ke správě ministerstva, která tam nebyla zcela přesná.
Za třetí žádáme, aby se vyjádřil k tomu, jak může být urychleno přijetí zákona o majetku obcí, které ještě nebylo projednáno ve vládě tak, aby bylo v co nejkratším termínu předloženo České národní radě.
K otázce ministerstva kontroly rozpočtový
a kontrolní výbor přijal své vlastní
usnesení, které tady nechci rozvádět.
Chci jen říci jednu větu, že rozpočtový
a kontrolní výbor se domnívá, že
chybí celková koncepce státní kontroly
a že by tato otázka měla být urychleně
řešena. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozánkovi za vystoupení a prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Syka. Připraví se
pan poslanec Hrazdíra. Ještě s technickou poznámkou
pan poslanec Kozánek.
Poslanec ČNR Petr Kozánek: Omlouvám
se, mám ještě připomínku. Všichni
poslanci dostali tyto modré knížky, je to problematika
rozpočtu okresních úřadů a
obcí v ČR. To bylo rozdáno všem proto,
aby byli informováni, ale jinak je to pracovní materiál
pro komisi, která byla ustavena předsednictvem ČNR
s tím, že zítra tato komise bude poprvé
i s experty ministerstva financí tuto otázku projednávat.
Není to tedy materiál k diskuzi, aniž bych
chtěl kohokoliv omezovat, je to podkladový materiál
pro práci této komise, která byla ustavena
v České národní radě. Děkuji.
Poslanec ČNR Martin Syka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére. vážené dámy a
pánové, výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví mne pověřil, abych
dnes přednesl stanovisko našeho výboru k prohlášení
vlády, shrnuté ve čtyřech bodech:
1. Stále se nedaří navázat těsnější
spolupráci s českou vládou, týká
se to zejména toho, že poslanci nemohou využít
práva daného jednacím řádem
o účasti poslanců při tvorbě
zákonů. Vláda by měla brát
ve svém legislativním úsilí své
gesční výbory jako partnery a včas
je informovat o konkrétním pracovním zasedání
při legislativní práci. Považujeme za
prospěšné zdůraznit včasné
projednávání zásad připravovaných
zákonů.
2. Konstatujeme, že dosud nebyly uskutečněny
ani zahájeny konkrétní kroky k odstranění
krize ve zdravotnictví a klademe důraz na jejich
brzkou realizaci, aby nedošlo ke kolapsu zdravotní
péče do doby než bude funkční
nový zdravotnický systém.
3. Po informaci zástupců Světové banky
o snížení půjčky pro ČSFR
ze 150 mil. dolarů na 70 mil. dolarů pro nevyjasněnost
kompetence, žádáme vládu, aby usilovala
o úpravu kompetenčních vztahů tak,
aby byly jasné a mezinárodně čitelné.
Vzhledem k restriktivnímu rozpočtu je nutné,
aby nejen poslanci gesčního výboru, ale i
širší veřejnost byla seznámena
s návrhem konkrétních restrikčních
opatření ve zdravotnické oblasti. Totéž
se týká i ostatních resortů.
4. Z podkladů jednotlivých resortních ministerstev
nevyplývá vzájemná vazba ekonomických
a na ně navazujících sociálních
opatření. Výbor považuje za důležité
při jedné z nejbližších schůzí
problematiku zdravotnictví a sociální problematiku
detailně konzultovat s resortními ministry.