Nové úkoly, zejména spojené s přijetím zákonů o rehabilitacích a dalších nových zákonů si zřejmě naopak vynutí dočasně zvýšení nákladů. U ministerstva financí má snížení činit 1,7 mil. Kčs a projeví se zpomalením při budování finančních úřadů. Ve IV. čtvrtletí bychom museli přijímání nových pracovníků úplně zastavit. Je to drahá úspora, protože výdaje na finanční úřady se několikanásobně vrátí. Tržní ekonomika vyžaduje dobře fungující daňový aparát.
Český statistický úřad by v důsledku požadovaných úspor musel zastavit některá potřebná šetření. Stejně tak nepovažuje vláda za správné oslabovat v současné době kontrolní činnost státních orgánů, zejména také ministerstva kontroly. Podstatně by se mělo rozšířit - a je to i doporučení Mezinárodního měnového fondu - ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci. Snížením by mohly vzniknout závažné problémy i v dalších resortech.
Vláda proto považuje paušální snížení provedené bez bližšího rozboru problematiky za nesprávné. Na druhé straně vláda sama přistupuje k racionalizaci státní správy a k omezování nadbytečné administrativy. Využije přechodu kompetencí z federálních orgánů k novému posouzení náplně práce a s tím spojené úvaze o počtu pracovníků všech resortů. Doporučuji, aby pro tento účel byla zřízena komise poslanců České národní rady, která by ve spolupráci s odborníky z příslušných resortů problém posoudila a navrhla racionální a tím i úsporné uspořádání ústředních orgánů státní správy České republiky.
Dalším problémem, který vznikl při projednávání rozpočtu, je odepření dotace Svazu bojovníků za svobodu ve výši 7,7 mil. Kčs. Toto opatření nebylo veřejností dobře přijato, protože by ve svých důsledcích znamenalo likvidaci této organizace. Bylo by to nespravedlivé a nevděčné vůči příslušníkům našeho odboje a patrně bychom se tu shledali s nepříznivým mezinárodním ohlasem. Prosím, aby tu Česká národní rady znovu posoudila obě svá rozhodnutí.
V závěru svého dnešního sdělení chci znovu připomenout programové prohlášení této vlády z července minulého roku. Tehdy jsme v něm koncipovali ideje české státnosti, hovořil jsem o dokončení národního obrození, nikoli ve smyslu nacionalistickém, nýbrž jako obrození zdravé a činorodé národní společnosti, která demokraticky spravuje sebe samu.
Dnes nám nešlo o formulování cílových idejí, ale o zprávu o pracném budování základů této společnosti. A to je o poznání obtížnější, než formulace idejí. Narážíme tu na očekávané, ale i neočekávané překážky. Minulost klade tuhý odpor. Tu a tam dochází i k sesuvům, protože novou budovu stavíme na místě dosud dílem stojící, dílem demontované, špatně postavené a špatně fungující budovy staré. Dnes vám vydáváme výčet z více než půlročního úsilí. Vaše kritika nám bude tou nejdůležitější zpětnou vazbou. Asi takovou, jakou poskytuje plavidlu uprostřed rozbouřených vod navigační věž.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, všechny vlády, které vznikají v přelomových dobách a mají proto svou zvláštní a neopakovatelnou tvář, nesou i své jméno. Ta naše byla původně nazývána vládou národního porozumění. Bylo to společné jméno všech tří vlád v této zemi. I v tom byla jejich síla. Jenom proto se nám podařilo položit alespoň nejhlubší základy demokratického státu.
Z prvních svobodných voleb vzešly vlády,
které jsou někdy nazývány vládou
národní oběti. Vůči tomuto
názvu jsme se od počátku chovali zdrženlivě.
Zdálo se nám, že se v něm ozývá
nepatřičná úzkost a nejistota. Zkušenost,
kterou jsme od té doby získali, v nás tento
pocit potvrdila. Svědčí o tom, že musíme
pevně obnovit politickou vůli, která se opírá
o hodnoty opravdového porozumění mezi vládou
a všemi občany. Proto bych chtěl v závěru
tohoto prohlášení zdůraznit, že
se chceme považovat za vládu občanského
porozumění. Česká vláda se
nikdy nepřestala považovat za vládu usilující
o porozumění mezi všemi národy a národnostmi
této země, jakož i o porozumění
mezi všemi občany. To však neznamená,
že vůči politice občanského porozumění
nemáme dluh. Řekl bych, že v posledních
týdnech tento dluh pociťujeme intenzívněji
než dříve. Splatit jej však dokážeme
jen tehdy, převládne-li vůle k porozumění
i v tomto sále. Nikoli vůle k vzájemné
shovívavosti, ale právě k porozumění,
což podle mínění české
vlády znamená především toto:
reagujme spíše na to, co tu kdo říká,
než na to, kdo to říká. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji předsedovi vlády České republiky panu Petru Pithartovi za přednesenou zprávu.
Nyní podle našeho předchozího rozhodnutí přerušuji jednání o zprávě o dosavadním plnění programového prohlášení vlády České republiky a předpokladů jeho plnění v roce 1991.
Dalším bodem pořadu dnešní schůze
je bod
Návrh, který vám předložilo předsednictvo České národní rady, jste obdrželi jako sněmovní tisk 166. Navrhované změny vyplývají jednak z nedávné rekonstrukce předsednictva České národní rady a jednak ze žádostí některých poslanců. Před případnou rozpravou doporučuji vaší pozornosti rovněž tabulku, která byla rozdána a která podá informaci o složení jednotlivých výborů. Je z ní patrný počet členů výborů i politické složení výborů. Nyní tedy zahajuji k předloženému návrhu předsednictva rozpravu.
Konstatuji, že k tomuto bodu se do rozpravy první
přihlásil pan poslanec Josef Šimeček.
Hlásí se ještě někdo další
do rozpravy? Pan poslanec Bárta. Prosím pana Šimečka,
aby se ujal slova. Navrhuji, aby se další případné
přihlášky dávaly písemně.
Poslanec ČNR Josef Šimeček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, ctihodné kolegyně. Dovolte mi oznámit, že jsem byl právě před 14 dny plně rehabilitován. Původní rozsudek ze 3. 1. 1953 byl zrušen. Připomenu pouze, že ve vyšetřovací vazbě jsem byl od 29. dubna 1952, tedy v období vrcholícího stalinismu, v posledním roce života Josefa Visarionoviče Stalina a našeho Gottwalda. O tehdejších způsobech a metodách Státní bezpečnosti jste - doufám - sdostatek informováni z filmu Doznání. Mohu jen potvrdit, že chování našich vyšetřovatelů bylo nepochybně instruováno jednotně sovětskými poradci, neboť nebylo rozdílu mezi chováním darebáků od Šumavy k Tatrám, ba ještě dále.
Přesto jsem dávno odpustil udavači Jiřímu Veselskému, tehdejšímu režimnímu básníkovi, jemuž jsem neprozřetelně svěřil své verše. Dávno jsem odpustil i vyšetřovateli Janu Jelínkovi, tehdy nadporučíku Státní bezpečnosti, jenž musil vědět, že mě nutí drasticky k výpovědím, jež si sami vykonstruovali. Odpustil jsem všem fízlům i bachařům, s nimiž jsem vešel do styku ve věznicích a na lágrech. Odpustil jsem jim jako člověk, jako občan, jako křesťan.
Bohužel nemohu tak zcela lehce odpouštět jako
poslanec. Zde reprezentuji 50 a možná i více
tisíc hlasů voličů, tudíž
jejich jménem sotva mohu být velkorysý vůči
krutostem, hanebnostem a špinavostem uplynulé éry.
Ano, míním tím otázku lustrací.
Když jsme nedávno na minulé schůzi v
pozdních nočních hodinách se pokoušeli
dobrat se pravdy, běhali k mikrofonu střídavě
kolegové Müller a Nedbálek. Hoši se snažili.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
poslanče, přeruším vás a zeptám
se, zda váš přednes míří
k tomuto bodu jednání. Pokud nikoli, pak má
místo později.
Poslanec ČNR Josef Šimeček: Člověka tohle, to vám ještě k tomu řeknu, poněkud opotřebuje. Během této doby jsem dospěl k názoru, že máme ještě mezi sebou jednoho znalce toho, který se usmíval jako ten třetí vzadu, možná jen díky vrozené skromnosti se nepřihlásil o slovo, abychom trapně netápali, když o problematice ví více, než my všichni dohromady. Nepřihlásil se, aby nám podal odborné informace, a proto myslím, že bychom měli jeho neochotu ocenit.
Navrhuji odvolat poslance Hrazdíru z funkce předsedy
výboru pro územní správu, protože
tato funkce mu skýtá možnost i nadále
udržovat styk jeho jako bývalého ministra vnitra
s dalším bývalým ministrem Jungem přes
paní Křížovou, která v uvedeném
výboru slouží rovněž. Oba tito
bývalí ministři vytvářejí
pavučinu vazeb dogmatiků dosud fungujících
v územní správě. Tyto vazby je nutno
zpřetrhat. Můžeme být dobrosrdeční,
ne však lehkovážní. Nemůžeme
si dovolit v krizových dobách, navíc v očekávání
sociálních nepokojů, mít za zády
toho třetího, který se usmívá
nad naší neznalostí, terorismus Státní
bezpečnosti nebyl dosud veřejně odsouzen.
KSČ jako organizace nebyla dosud morálně
odsouzena a přitom naši kolegové z KSČ
nejsou s to rozloučit se ani se svým názvem.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Návrh,
který vyplývá, si ověříme
než s ním procedurálně naložíme.
Dále se přihlásil do rozpravy pan poslanec
Bárta.
Poslanec ČNR Zdeněk Bárta: Já
budu stručný. Po předchozím projednání
s poslancem Zdeňkem Kotrlým jako předseda
církevního a humanitárního výboru
dávám návrh, aby poslanec Zdeněk Kotrlý
byl odvolán z výboru pro obchod a cestovní
ruch a byl zvolen jako člen církevního a
humanitárního výboru. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dále se do rozpravy přihlásila paní
poslankyně Röschová.
Poslankyně ČNR Anna Röschová: Pane
předsedající, vážená vládo,
vážení kolegové, já budu velice
stručná. Po nahlédnutí do tohoto
přehledu ohledně počtu členů,
poslanců ve výborech, si dovolím provést
takový určitý náborový příspěvek.
Já bych poprosila všechny poslance, kteří
jsou členy výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu, aby popřemýšleli, zda by někdo
nechtěl příkladmo do ústavně
právního výboru. Vím, že tento
výbor není příliš atraktivní,
ale vzhledem k počtu, skutečně je nás
tam 18, není to mnoho a nyní, když pan poslanec
Bárta navrhl, aby pan poslanec Kotrlý odešel
z výboru pro obchod a cestovní ruch, tak jich tam
bude 16. Na rozdíl od výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu, kde je 24 členů. Prosím poslance,
aby o tom alespoň popřemýšleli.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Písemně se přihlásil pan poslanec
Moskal.
Poslanec ČNR Václav Moskal: Dámy a
pánové, vzhledem k tomu, že výbor pro
ochranu životního prostředí a urbanismus
byl posílen o poslance Fendrycha a Moldana, žádám,
abych byl přeřazen z výboru pro ochranu životního
prostředí a urbanismus do národohospodářského
výboru. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Do rozpravy se dále hlásí pan poslanec Fejfar.
Poslanec ČNR Tomáš Fejfar: Pane místopředsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
před chvílí jsme slyšeli návrh,
aby pan poslanec Kotrlý byl přeřazen do výboru
církevního a humanitárního. Tím
by klesl počet členů výboru pro obchod
a cestovní ruch na 16. V této souvislosti bych dal
k úvaze předkládaný návrh na
zařazení poslance Krause z KSČM do výboru
pro obchod a cestovní ruch. Když se podíváme
do přiložené tabulky, kterou jste dostali,
zjistíte, že ve výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu jsou dva členové KSČM a ve výboru
pro obchod a cestovní ruch by byli čtyři.
Dávám sněmovně k úvaze, zda
by poslanec Kraus neměl být zařazen do jiného
výboru a jestli by případně nedošlo
k tomu, že by i někteří poslanci z výboru
pro kulturu nebo z některého jiného - také
silného - přešli do výboru pro obchod
a cestovní ruch. Ten je podle mého v současné
době velice důležitý. Zabýváme
se privatizací a tak dále.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dále
je přihlášen pan poslanec Vondráček.
Poslanec ČNR Josef Vondráček: Pane
místopředsedo, já bych měl dotaz k
předsednictvu. Co vedlo předsednictvo k tomuto novému
rozdělení? Jednak bych měl dotaz k tomu,
že dlouhou dobu se usiluje o to, aby vznikl výbor
pro zemědělství. Nevím, proč
toto není neustále respektováno, když
dochází k takovému velkému uvolnění,
že by bylo možné, že by tento výbor
mohl vzniknout. Myslím si, že má své
opodstatnění. Za druhé, proč se nemohl
výbor k tomuto novému složení nějak
vyjádřit? Opravdu v našem výboru pro
školství je nás 24. Jsou ale výbory,
kde je členů 16, 17. Rozdělení není
úměrné. Proto doporučuji, aby se toto
dnes neprojednávalo a předsednictvo se k tomu vrátilo
a mohly se tak k tomu vyjádřit jednotlivé
výbory. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Další příspěvek do rozpravy?
Prosím, pan poslanec Šlouf.
Poslanec ČNR Miroslav Šlouf: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, já jsem byl při jednáních, kdy se u kulatých stolů v podstatě připravoval návrh na usnesení co do počtu zastoupení z jednotlivých našich klubů ve výborech. Byli jsme tehdy jako zástupci KSČM požádáni, abychom snížili naše zastoupení ve výboru pro vědu, vzdělání a kulturu z důvodu velkého zájmu poslanců Občanského fóra. Nyní tady slyšíme návrh opačný. Posuďte sami, zda budeme o tom jednat. To za prvé.
Za druhé, k vystoupení pana Šimečky.
Já si myslím a chtěl bych požádat
o vyjádření, o stanovisko pana premiéra,
že bylo dobré jednou provždy slyšet, jaké
místo a jaká stanovená pravidla pan Hrazdíra
ve vládě národního porozumění
měl. Měl by objasnit koncepci českého
ministra vnitra a jednoznačně jednou provždy
tuto otázku uzavřít. O tom co měl
a jak měl pan Hrazdíra na starosti slýchávám
na chodbách mnohokrát a myslím, že bylo
dobré si to vyjasnit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji. Dále vystoupí v rozpravě
pan poslanec Kozánek.
Poslanec ČNR Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
bude to spíše faktická poznámka. Mě
překvapil předřečník. Předsedové
výborů znali návrhy na změny, které
měly nastat a na doplnění členů
výboru. To bylo také projednáno a mohli o
tom předsedové informovat všechny členy
ve výborech. V našem výboru jsme se vyjádřili
ke změnám, které měly nastat. Já
jsem měl zato, že všechny výbory byly
informovány o tom, jaké změny nastanou a
kdo z výboru odchází a kdo by měl
přijít. Tato věc byla v našem rozpočtovém
a kontrolním výboru projednána.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dále pan poslanec Hrazdíra.
Poslanec ČNR Antonín Hrazdíra: Vážený pane místopředsedo, vážený předsedo vlády, vážené dámy a pánové. Byl zde vyjádřen návrh pana poslance Šimečky k mému odvolání z funkce předsedy výboru pro územní správu a národnosti s odůvodněním ovšem, které bohužel nemohu za žádných okolností přijmout.
Za prvé, nemůže pan poslanec spojovat moji osobu s bývalým ministrem vnitra panem Jungem, a to proto, že pana Junga osobně vůbec neznám a nikdy jsem se s ním nesetkal ani v minulosti.
Pokud se týká lustrací, je potřeba
si uvědomit, že se nemohu vyjadřovat k těm
otázkám, které nejsou a nebyly v mé
kompetenci. Činnost státní bezpečnosti,
a to mi jistě potvrdí i pan ministr Sokol, je a
byla výhradně v kompetenci federálního
ministerstva vnitra, nikoli ministerstva českého.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě?
Pan poslanec Šimeček. Pane poslanče, zdržte
se, dáme přednost panu premiérovi. Byl v
podstatě i vyzván.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, protože jsem byl vyzván, musím říci
několik slov. Věcně má pravdu, pokud
jde o rezort ministerstva vnitra a vztah ke státní
bezpečnosti, pan poslanec Hrazdíra. Já se
domnívám, že to je ovšem všeobecně
známo. Pan poslanec Hrazdíra, pokud byl ministrem
vnitra a zároveň místopředsedou vlády,
byl tak jako všichni ministři občas předmětem
kritiky. V jednu chvíli ta kritika kulminovala, dokonce
i pan prezident se více méně přímo
ohradil proti působení pana ministra vnitra, šlo
tehdy o první vlnu narůstající kriminality,
tehdy jsme netušili, že to je jen začátek
této vlny. Tehdy se celá česká vláda
jednomyslně postavila za pana ministra Hrazdíru.
Mohu s plnou odpovědností říci,
že tato a další možné samozřejmě
dílčí výhrady nikdy nebyly politicky
zabarveny. V počínání pana ministra
Hrazdíry nemohl ani sebepřísnější
kritik rozpoznat jeho politickou příslušnost,
a to bylo také to, co jsem já osobně oceňoval.
O minulosti pana poslance Hrazdíry, bývalého
ministra, toho mnoho nevím, cosi teď řekl o
tom, měl-li nebo neměl-li styky s panem ministrem
Jungem. Ale já jsem byl povinen říci, jak
si počínal ve své funkci. Počínal
si jako odborník, který dělal chyby, které
ovšem nelze interpretovat politicky, podle mého názoru.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan poslanec Šimeček.
Poslanec ČNR Josef Šimeček: Nezlobte
se, ale tvrzení pana poslance Hrazdíry o neznalosti
problematiky státní bezpečnosti rozhodně
nemohu přijmout z toho titulu, protože vím,
a na vlastní kůži jsem zažil, že
i poslední dopravní policista, kriminalista ve skutečnosti
byl nucen vykonávat příkazy státní
bezpečnosti, tím méně ministr vnitra.
A rozhodně o této problematice je informován.
A pouze opravdu zdůrazňuji jeho vrozenou skromnost,
nás s tím seznámit nechce. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Přeje si ještě někdo od nás vystoupit?
Pan poslanec Ortman.
Poslanec ČNR Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, pane předsedo vlády, kolegyně a kolegové, je překvapující pro mne, že po, řekl bych uzavřené jedné dramatické kapitole v půlročním životě tohoto volebního období České národní rady a nás poslanců, kdy se zvolilo předsednictvo, jak víme, skutečně demokratickým způsobem, to znamená v tajném hlasování, přichází zde návrh na odvolání jednoho z předsedů výboru, konkrétně člena našeho poslaneckého klubu pana doktora Hrazdíry. Já se domnívám, že rekonstrukce - nazveme-li takto minulý postup ve vztahu k předsednictvu České národní rady, dostatečně průkazným způsobem ukázala, zda si váží kvalit Antonína Hrazdíry. Jeho vyjádření zde zaznělo, myslím zcela přesvědčivě, jako vyjádření pana premiéra.
Dovolte mi, abych reagoval ještě na jednu poznámku, která tu zazněla, zda by poslanec Kraus, který projevil zájem pracovat ve výboru pro obchod a cestovní ruch a pokud vím, tak předsedou výboru panem Bezděkem nebyla na předsednictvu tato otázka nikterak zpochybňována. Zde bylo řečeno, že početní zastoupení Komunistické strany Čech a Moravy ve výboru pro vědu, vzdělání a kulturu má dva lidi, zatímco ve výboru pro obchod a cestovní ruch by měla čtyři, že je to určitý nepoměr. Pokud bychom přijali takovouto argumentaci, tak to nemůže platit jen v jednotlivostech, ale musí to platit obecně. Potom bychom museli říci samozřejmě, že výbor České národní rady pro vědu, vzdělání a kulturu, který má 24 lidí, z nich 18 je poslanců občanského fóra, je tento nepoměr, resp. určité rozdělení v určitém rozporu s ostatními.
Já si myslím, že musíme vycházet
z toho, že každý poslanec někde zařazen
být musí ve vztahu k jednotlivým výborům
a že v daném případě rozhodně
počet čtyři ve výboru pro obchod a
cestovní ruch neznamená, že by tam poslanci
za náš klub měli dominující postavení.
Děkuji.