Dále zde byl návrh na úpravu paragrafu 7, kde by mělo být doplněno "a obecních úřadů". Tento návrh bych doporučil k realizaci. Samozřejmě s tím počítáme, ale když to bude přímo v zákoně, povede to ke zvýšení jeho kvality a správnosti.
Paragraf 9 odstavec 3 - tam je velmi vážná věc. Je zde návrh pana poslance Komárka upravit paragraf 9 odstavec 3, a to tak, aby zněl: Ústřední orgány projednávají... a to ještě před jejich předložením ministru financí. Tak tuto úpravu dál nedokončuji, a to proto, že návrhy resortů na jejich rozpočty, když je sečteme dohromady, tak to obvykle vede k deseti až dvacetimiliardovému schodku v rozpočtu, podle mých zkušeností. Čili vzniká potom otázka, co se vlastně bude ve výborech projednávat. Tam se projednávají představy resortů, ale některé představy resortů nebudou reálné, protože jsme omezeni tvrdou rozpočtovou realitou a patrně byste nesouhlasili s tím, že bychom vám předložili schodkový rozpočet takového řádu. Takže nezbývá nic jiného, než aby se v rozpočtových výborech projednaly návrhy kapitol tak, jak je možné v rámci rozpočtových přijmů, které budou k dispozici, tak, abychom neměli rozpočtový schodek. Samozřejmě, hlasování je na vás, záleží na vás, jak se rozhodnete, ale zjevně by to vedlo k dvojímu projednávání rozpočtových kapitol ve výborech, protože si nedovedu představit, že bychom s takovým schodkem mohli souhlasit. Vláda má zodpovědnost za to, že vám předloží návrh rozpočtu vyrovnaný, který je v souladu s požadavky ekonomické reformy, to znamená rozpočet, který se snaží nevyvolávat inflační tlaky. Takže toto bych já sám osobně nedoporučoval přijmout.
Paragraf 28, odstavec 5. Tam je doporučení bod d) příspěvky na společnou činnost na základě sdružení. S tím souhlasíme. Myslím, že když se to do toho doplní - umožnit sdružovat prostředky, tak to je zcela správné.
Pokud jde o nový odstavec 12, že prostředky
hospodaření ke konci roku nepropadávají,
rovněž s tímto návrhem souhlasím
s tím, že to budeme muset udělat tak, že
by si okresní úřady ty své nepropadlé
prostředky ukládaly do zvláštního
fondu, který by musel být zřízen na
podkladě rozhodnutí vlády. To rozpočtová
pravidla umožňují. A mělo by to stejnou
funkci, jako dnešní fond rezerv a rozvoje, který
byl u národních výborů s tím,
že by se tam ukládaly nevyčerpané prostředky,
které by okresní úřady získaly
a mohly by s nimi, na základě svého uvážení,
manipulovat, zejména posilovat rozpočty obcí,
takže myslím, že tento návrh je zcela
přijatelný. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru za jeho vystoupení a dávám
slovo společnému zpravodaji výborů
panu poslanci Josefu Hájkovi.
Poslanec Josef Hájek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k tomu, že zde nebyl předložen žádný protinávrh nebo rozšiřující návrh ke společné zprávě výborů, doporučil bych tento postup:
Za prvé odsouhlasit en bloc znění společné
zprávy a potom v pořadí tak, jak byly předloženy,
dát k odsouhlasení sněmovně jednotlivé
protinávrhy, které zazněly z diskusních
vystoupení. Ptám se sněmovny, jestli je možno...
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážený pane poslanče, já využiji svého práva a zeptám se za Vás sněmovny, zda ona souhlasí s návrhem pana společného zpravodaje.
Dávám hlasovat. Kdo je pro návrh pana společného zpravodaje, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 116 Kdo je proti? Pokud dobře vidím, tak nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 4.
Takže, návrh společného zpravodaje byl
přijat a budeme pokračovat podle něj.
Poslanec Josef Hájek: Vidíte, jak je složité
si správně rozdělit kompetence. K tisku 65
vládního návrhu zákona o rozpočtových
pravidlech vznesl protinávrh pan poslanec Výborný
k paragrafu 6, odstavec 2.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ještě vám skočím do řeči. Teď bychom měli odhlasovat souhlas se společnou zprávou a pak bychom pokračovali s protinávrhy. Souhlasí sněmovna? (Souhlasí).
Dávám hlasovat. Přijímáme společnou zprávu podle tisku 129? Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasuje se). 115 poslanců. Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 9.
Takže společná zpráva byla přijata.
Nyní budeme pokračovat podle návrhu pana
společného zpravodaje hlasováním o
jednotlivých protinávrzích.
Poslanec Josef Hájek: Pan poslanec Výborný
uplatnil protinávrh k § 6, odst. 2 tisku 65, a to
takto: Doporučil, aby odstavec 2 byl pozměněn
tak, že první část věty zůstane
a dojde k doplnění. Jde o upřesnění
termínu. Já přečtu návrh nové
dikce odstavce 2, podle protinávrhu pana poslance Výborného:
"Návrh státního rozpočtu republiky
předkládá vláda ke schválení
České národní radě nejpozději
do 31. října předcházejícího
roku ".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám o tomto návrhu hlasovat. Ještě
má technickou poznámku pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Je třeba
doplnit "předcházejícího rozpočtového
roku."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, mám za to, že mohu dát hlasovat. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (57) Kdo je proti, ať zvedne ruku. (16) Kdo se zdržel hlasování? (50)
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Josef Hájek: Poslanec Komárek uplatnil
několik protinávrhů v tomto pořadí.
V § 4, odst. 1 doporučil vypustit dikci pod písmenem
f). Poznámku k tomuto návrhu učinil i pan
ministr Špaček a ztotožňuji se s ním.
Poslanec Vladimír Komárek: Vysvětlení
beru zpět.
Poslanec Josef Hájek: Dále poslanec Komárek navrhl rozšířit dikci v § 7 a po schválení společné zprávy již v přečíslovaném odstavci 2 doplnit dikci takto:
"Ministerstvo financí metodicky usměrňuje
vypracování rozpočtů ústředních
orgánů a státních fondů republiky
včetně rozpočtů okresních orgánů."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem? (71) Kdo je proti? (9) Zdržel se hlasování? (43)
Tento návrh byl poměrem hlasování
71: 52 přijat.
Poslanec Josef Hájek: Další návrh, který uplatnil pan poslanec Komárek zní takto: K § 9 odst. 3 doporučil, aby byla pozměněna první věta tohoto odstavce takto:
Ústřední orgány projednávají návrh svých rozpočtů v příslušných orgánech ČNR před jejich předložením ministerstvu financí.
Vysvětlivky podal pan poslanec Špaček. Pokud
bychom tuto změnu přijali, museli bychom zakomponovat
souhrnné předložení do příslušných
orgánů České národní
rady, do jiného textu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče Komárku, trváte na tomto návrhu?
Poslanec Vladimír Komárek: Beru zpět.
Poslanec Josef Hájek: Poslední dva protinávrhy
jsou k § 28. V obou případech se jedná
o rozšíření původního
znění. První protinávrh k § 28,
odst. 5 zní: Z rozpočtu okresního úřadu
se hradí - pan poslanec doporučuje přidat
další písmeno d) s tímto textem: "Příspěvky
na společnou činnost na základě sdružení."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem? (95) Kdo je proti? (5) Zdržel se hlasování? (23).
Tento návrh byl přijat poměrem 95:28.
Poslanec Josef Hájek: Poslední protinávrh, který byl panem poslancem Komárkem předložen, je rozšířit § 28 rozpočty okresních úřadů o nový odstavec pod číslem 12 s touto dikcí:
"Přebytky finančního hospodaření okresního úřadu koncem roku nepropadají."
Vysvětlivky podal pan ministr financí Špaček.
Doplňuji, že zákon o okresních úřadech
umožňuje vládě při okresních
úřadech zřizovat fondy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o tomto protinávrhu hlasovat. Kdo je pro? (108). Kdo je proti? (Nikdo). Zdržel se hlasování (16).
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Josef Hájek: Tím jsme odhlasovali
všechny podané protinávrhy k tisku 65. Doporučuji,
abychom provedli souhrnné hlasování o předloženém
vládním návrhu ke společné
zprávě a ke schváleným připomínkám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je souhlas sněmovny, abychom hlasovali o celém předloženém návrhu najednou? (Souhlas).
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcích v České republice podle sněmovního tisku 65 ve znění schválených změn k vládnímu návrhu zákona, obsažených ve společné zprávě výboru České národní rady podle sněmovního tisku 129 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku (119). Kdo je proti? (Nikdo). Zdržel se hlasování (10).
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Děkuji
panu ministrovi a společnému zpravodaji.
Poslanec Josef Hájek: Děkuji sněmovně
za spolupráci. Velmi rád předávám
štafetový zpravodajský kolík poslanci
Svobodovi a přeji mu stejně zdárný
průběh při projednávání
rozpočtu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: My si jistě přejeme, aby zítřejší jednání bylo také tak úspěšné.
Nyní, vážené dámy, vážení pánové, jsme vyčerpali prakticky celý program, který je pro dnešní den připraven, celý program pro plenární zasedání. Mám několik informací.
Předsednictvo České národní rady se sejde za 10 minut v zasedací místnosti předsednictva. V 15 hodin se sejdou všechny poslanecké kluby, ve svých místnostech. To znamená Občanské fórum v místnosti státních aktů, KDU v místnosti číslo 23, KSČ v čísle 22, poslanci HSD v místnosti číslo 56.
S technickou poznámkou se hlásí poslankyně
Moserová.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Ráda
bych jen - jestli dovolíte - stručnou informaci
pro absolventy Univerzity Karlovy, kteří se nemohli
zúčastnit zasedání, na které
jsme byli pozváni rektorem Karlovy univerzity. Tlumočila
jsem omluvu všech, kteří byli pozváni,
a požádala jsem pana rektora, Jeho Magnificenci, aby
uspořádal pro poslance České národní
rady zváštní zasedání v termínu,
který by byl pro nás přijatelný. Současně
vám tlumočím přání pana
rektora, zda bychom nemohli založit Klub absolventů
univerzity zde v České národní radě.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, požádal jsem o
slovo jenom proto, abych zde eventuálně připomenul
přítomným zpravodajům výborů
k návrhu státního rozpočtu, aby se
sešli v 10.30 hod. v místnosti č. 120. Společná
zpráva i zpravodajská zpráva budou připraveny.
Děkuji za slovo, děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za informaci. Mám tady ještě další
upozornění od předsedy výboru pro
sociální péči a zdravotnictví,
že by bylo dobře, kdyby se členové tohoto
výboru sešli v místnosti 23, plus je požadavek,
zdali by se mohli zúčastnit někteří
další poslanci. Jsou zde uvedeni páni Rozlivka,
Procházka, Řezáč a Klener. V místnosti
23 by se měla sejít tato skupina a měl by
být projednán návrh zákona o Lékařské
komoře.
Poslanec Petr Lom: Jestli dovolíte, pane místopředsedo,
shromáždíme se teď hned, abychom se dohodli
kdy - vzhledem k organizačním změnám,
které byly oznámeny.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mám tady ještě několik dalších upozornění. Ústavně právní výbor zasedá neprodleně po plénu, v místnosti č. 55.
Členové výboru pro územní správu a národnosti se sejdou ve 13 hodin, v místnosti č. 22.
Členové výboru pro obchod a cestovní ruch se sejdou rovněž ve 13 hodin, v kinosále.
Zítra začne schůze České národní rady v 9 hodin dopoledne. Je zde prosba paní předsedkyně, aby kvůli zasedání předsednictva se ohlášené výbory posunuly o 15 minut dozadu, protože předsednictvo má v úmyslu vyhlásit zákony, které jsme přijali. Souhlas?