Úterý 18. prosince 1990

Po tomto exkursu mi dovolte jednu poznámku, kde nyní jsme. Protože my nemůžeme skočit rovnou do toho, co existuje v Bavorsku nebo v jiných tržních ekonomikách. My jsme někde mezi. Už nemáme centrální plánování, ale ještě nemáme tržní mechanismus. Proto musíme učinit nějaký půlkrok, musíme jít vstříc něčemu. Ten půlkrok znamená, že stále u nás bychom měli mít, když pominu ministerstvo financí - zřejmě tři hospodářská ministerstva. Kdybyste schválili to, co je navrhováno. To je ministerstvo, které vedu já, ministerstvo průmyslu a ministerstvo obchodu.

Když se podíváte na strukturu Bavorska, viděli byste, že v rámci bavorského ministerstva hospodářství tyto úseky zhruba existují. Na jiných ministerstvech v jiných zemích, byste našli v hospodářských ministerstvech podobné skutečnosti.

Poslední poznámka, která je, podle mého názoru, obecná, ale velmi důležitá pro vaše rozhodování. Musíme se vrátit trochu do historie a vzpomenout si na zřízení odvětvových ministerstev u nás v klasickém pojetí, které ještě do jisté míry přežívá. Hodně přežívá ještě v našem myšlení. Jde o roky 1948, 1950, 1952, kdy nám byl vnucen sovětský model hospodářství, sovětský model centrálního plánování. V podstatě s organizačními prvky, s odvětvovými ministerstvy tak, jak to stále ještě u nás existuje a přežívá. Když se chcete zasmát, stačí si nalistovat v telefonním seznamu Moskvy - pokud ho seženete - počty ministerstev a uvidíte, kolik jich stále je.

Model odvětvového řízení, kdy odvětvová ministerstva byla převodními pákami od centrály komunistické přes plánovací úřady, přes odvětvová ministerstva, přes přímé řízení podniků až dolů to je něco, co k nám bylo přeneseno a bylo to k nám implantováno. Tam na ministerstvech se provádělo různé přerozdělování, přesouvání zdrojů. To je jedna z příčin hluboké neefektivnosti a zaostalosti našeho hospodářství, naší ekonomiky. Jestliže tedy říkáme ano radikální ekonomické transformaci. pak samozřejmě je nezbytným krokem rušení odvětvových ministerstev a snižování administrativního aparátu.

Poslanec Alexandr Karych: Promiňte, paní předsedkyně, omlouvám se i vážené české sněmovně, musel jsem reagovat snad jen na tón pana ministra Bojara. Omlouvám se, pokud se ho nějakým způsobem dotknu, nechci tak učinit.

Mám faktickou poznámku. Narozdíl od pana ministra si dovedu zodpovědět otázku, co to je lázeňský pobyt v Československu. Máme taky takové lázně, jako jsou lázně Teplice v Čechách, máme taky takové lázně, jako jsou Kundratice. Brzy pan ministr Dyba bude mít problémy, výsypka dolů Křižany, se svým radioaktivním zbytkem se potlačí až do těchto lázní. Čili dovedu si představit, co je pobyt v lázních v Československu. A chtěl jsem se zeptat pana ministra, jestli si opravdu myslí, že růst nákladů v lázeňství bude menší jen proto, že lázně budou pod ministerstvem zdravotnictví. Osobně si myslím, že růst nákladů to neovlivní. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Karychovi. Byla to poslední písemná přihláška do diskuse. Přeje si ještě někdo přihlásit se do rozpravy? Pan místopředseda Kasal.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, vážená vládo, nechtěl jsem původně vystupovat, nicméně průběh dnešního jednání mě k tomu svým způsobem donutil. Projednáváme vládní návrh zákona. Opakuji znovu - vládní návrh. Vyslechli jsme diskusi, přečetli jsme si společnou zprávu, vyslechli jsme stanoviska jednotlivých ministrů.

Nevím, jak vy, ale já jsem z celého dnešního jednání nabyl dojmu, že projednáváme zákon, který není zralý. Je to zákon vlády, ale vláda není jednotná. Argumenty ministrů jdou proti sobě. A my zde máme vykonat funkci jakéhosi tribunálu, který se má rozhodnout pro tu či onu variantu. Jistě je zde argument, že pokud tento návrh nebude schválen, nemá smysl projednávat rozpočet. A nebude-li schválen rozpočet, znamená to další vazby na Mezinárodní měnový fond atd.

Vláda sestavila rozpočet tak, jako by předem počítala s tím, že schválíme tento malý kompetenční zákon a v podstatě nás postavila do situace, kde nemáme příliš velký prostor pro rozhodování. Nicméně, vážená sněmovno, dospěl jsem k názoru, že jestliže mám dostat svému poslaneckému slibu, nemohu pro tento zákon hlasovat. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Do diskuse se přihlásil pan předseda vlády.

Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přihlásil jsem se a nečekal jsem, že to bude tak náhle. Dovolte, abych se nezabýval závažnými detaily vaší diskuse. Myslím si, že přece jen důležitější je říci, oč vůbec nám jde. Nejen dnes při projednávání tohoto návrhu zákona, ale oč nám vůbec jde. Teď řeknu banalitu - o otevření prostoru pro transformaci direktivně řízeného hospodářství na tržní ekonomiku.

Často se říká, i my to říkáme, že každý musí začít u sebe. Vláda chce začít u sebe. Nejlepší vláda je taková vláda, o které lidé, kteří mají co na práci, neví. Vláda, o které tito lidé neví, vytváří patrně optimální podmínky pro to, aby normální lidský život nenarážel na překážky vzniklé tím, že úředníci zdůvodňují svojí existenci tím, že si vytvářejí práci. To není nic proti někomu, proti žádnému ministerstvu, proti žádnému ministrovi, to je konstatování všelidské zkušenosti. Tak, jako teprve tlak protiinflačního rozpočtu vytváří nutnost šetřit, tak také redukce aparátu vytváří kritérium toho, které úřady skutečně potřebujeme a bez kterých se obejdeme. Obávám se, že bez tohoto tlaku to nejde.

Dovolte mi, abych parafrázoval básníka - byť poněkud čítankového - člověk je smrtelný, úřad je živý. Chceme tedy do tohoto období základní transformace přistoupit s minimálním počtem ústředních orgánů státní správy a se stále se zmenšujícím počtem úředníků. Tady je na místě určité zpřesnění. Je to pojem relativní. S růstem odpovědnosti k nám budou delimitováni pracovníci, kteří působili na úrovni federace. Relativně se zmenšující počet pracovníků - úředníků zde tedy znamená, že nepřebereme tolik pracovníků, kolik bychom podle tabulkových možností přibrat mohli. To je náš závazek, to je naše filozofie a neříkám to tady na tomto místě poprvé.

A zdůrazňuji, že toto pořád je ještě specifikum České republiky, České vlády a doufám, že v tom máme podporu České národní rady. V neposlední řadě konstatuji, že veřejnost toto nejen respektuje, ale oceňuje.

K jednomu přece jen dílčímu věcnějšímu problému. Stále vzrůstá - doufám - a bude vzrůstat význam nepřímých, to je ekonomických nástrojů řízení. To je, vzrůstá význam ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj. Vláda se nedomnívá, že význam tohoto ministerstva roste tím, že se mu svěřuje také přímá realizace hospodářské činnosti. Jistou odpovědnost v tomto smyslu mu, nicméně, svěřit navrhujeme. Říkám jen jistou. Čím více bychom mu jí však svěřili, tím více bychom oslabili jeho základní, nikým a ničím nezastupitelnou funkci.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, posuzujete různé celkové i dílčí varianty řešení problému přesunu odpovědností. Nenaléhám na vás ani v nejmenším, abyste přijali to či ono řešení, vládní návrh máte před sebou. Pro každé řešení existují pro i proti. A obávám se, že není v tomto sále nikdo, kdo by všechna tato pro i proti dokázal objektivně zvážit. Lze se však spolehnout na to, že úhrn vašich i našich zkušeností povede při hlasování k řešení ne-li optimálnímu, tedy alespoň přijatelnému. Nebylo by to málo. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu předsedovi vlády. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoliv, končím rozpravu. Uděláme teď přestávku 20 minut k tomu, aby se mohl pan navrhovatel a pan zpravodaj připravit na závěrečné hlasování.

Vás, kteří jste obdrželi pozvánku na setkání absolventů University Karlovy - poslanců zákonodárných sborů s představiteli university, bych chtěla poprosit, zda byste nemohli uvážit, že bychom tam poslali jednoho reprezentanta za vás a ostatní by zde zůstali přítomni. Jeví se mi totiž reálná šance, že bychom mohli dnes kompetenční zákon projednat. A pokud ho neprojednáme dnes, tak, vzhledem k tomu, že už jsme dnes museli jeden zákon odsunout, obávám se, že bychom potom skutečně museli jednat mezi svátky. Takže, je to ve vašem zájmu.

Navíc o této přestávce prosí předseda Klubu OF, aby se sešel klub ve státních aktech. Dále prosí předseda Klubu KDU, aby se sešel klub v čísle 23. Ještě někdo technickou poznámku?

Poslankyně Gerta Mazalová: Paní předsedkyně, ohledně té akce už jsme se většinou telefonicky omluvili sami, že máme zasedání a že není možné, abychom tím pádem byli na schůzce, kterou organizuje rektor dr. Palouš.

Poslanec Jiří Payne: Paní předsedkyně, prosím, aby nás všechny omluvila Česká národní rada.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Protože jde o procedurální postup, dávám hlasovat napřed o pozměňovacím návrhu pana poslance Paynea.

Kdo je pro? (Nesouhlasný šum ve sněmovně.) Nerozumím vám, protože jste mluvil z místa. Řekl jste, abychom vás omluvili. Myslela jsem, abychom vás omluvili z této schůze. A vy jste myslel, abychom vás omluvili odtud. Takže to jsem vám nerozuměla, promiňte.

Navrhovala bych, abychom poslali dva reprezentanty, kteří usnášeníschopnost tady neovlivní, aby se setkání zúčastnili a ostatní by laskavě zůstali tady. Kdo je pro tento návrh? To už se dohodneme potom, koho.

Má někdo speciální přání se tohoto setkání zúčastnit? Paní dr. Moserová a pan dr. Kříž. Takže, tak pan profesor Klener? Dohodněte se potom, abyste byli dva. Takže, paní dr. Moserová a pan dr. Kříž. Ostatní mají teď 20 minut přestávku.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Paní poslankyně, páni poslanci, zahajuji přerušené jednání a prosím zástupce navrhovatele, zda si přeje pronést nám ještě několik slov.

Místopředseda vlády ČR Antonín Baudyš: Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, nechci toto jednání protahovat. Ale byla zde přímá otázka, proč byl návrh na zrušení ministerstva stavebnictví. Domnívám se, že tuto otázku velice obšírně zodpověděl pan ministr Dyba.

Dále zde bylo řečeno, že pokud nedojde ke zrušení těchto ministerstev, nelze projednávat zákon o rozpočtu. Zrušení toho či onoho ministerstva nebo jejich nezrušení nezakládá žádný důvod k tomu, aby nebyl rozpočet projednáván.

Základní připomínky navrhovatele jsem řekl v úvodu a jinak, samozřejmě, všechno to, co tady odeznělo v diskusi o kompetencích ostatních, které jsem nezmiňoval ve své úvodní řeči, všechno, samozřejmě nyní ponecháváme ve vašich rukou tak, jak podle zákona patří.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu místopředsedovi Baudyšovi a prosím nyní společného zpravodaje pana poslance Ledvinku, aby přistoupil k podání závěrečného slova.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, ve smyslu znění jednacího řádu je posuzována společná zpráva výborů za soubor návrhů změn vládního návrhu. Je proto třeba, podle jednacího řádu, o ní hlasovat přednostně jako o celku nebo o jejích jednotlivých bodech. Dovolím si také upozornit na to, že o ostatních pozměňovacích návrzích mimo společnou zprávu se bude hlasovat až po hlasování o společné zprávě.

Prosím proto paní předsedkyni, aby nechala sněmovnu rozhodnout o návrhu zpravodajů, kteří navrhují hlasovat o společné zprávě výborů, tisk 145, en bloc.

Poslanec Josef Veselý: Navrhuji hlasovat o jednotlivých bodech jednotlivě.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Je to protinávrh, dávám nejprve hlasovat o protinávrhu pana poslance Veselého.

Kdo je pro to, abychom o společné zprávě hlasovali po jednotlivých bodech, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 117 pro.) Kdo je proti tomuto návrhu? (3) Kdo se zdržel hlasování? (17)

Děkuji. Byl přijat protinávrh pana poslance Veselého, budeme tedy hlasovat jednotlivě o jednotlivých bodech společné zprávy.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste si vzali k ruce vládní návrh, čili původní návrh a společnou zprávu tisky 140 a 145, abyste mne současně kontrolovali.

První bod společné zprávy navrhuje v písmenu B v článku 1, v odstavci 3 na straně 2: se za slovy "právnických osob" nahrazuje čárka spojkou a vypouštějí se slova "a funkce zakladatele podniku zahraničního obchodu".

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu společné zprávy: kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku: (Hlasuje se - 125 pro.) Kdo je proti tomuto návrhu? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (12)

Děkuji. Změna byla přijata.

Poslanec Karel Ledvinka: Druhý bod společné zprávy v článku 1 odstavec 3 písmeno C zní: "...dálnic, námořní dopravy, říční plavby a civilního letectví vykonává tuto působnost v rozsahu příslušejícím v České republice ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj".

Prosím paní předsedkyni o hlasování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu této změny. Kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku: (Hlasuje se 94 pro.) Kdo je proti tomuto návrhu? (39) držel se někdo hlasování? (17)

Děkuji. I tato změna byla přijata.

Poslanec Karel Ledvinka: Další bod je k písmenu D v článku 1 odstavce 3 na straně 3, kde se vypouštějí slova "s výjimkou funkce zakladatele podniku zahraničního obchodu". Domnívám se, že jsme o této záležitosti už hlasovali v bodě 1; jestli je možné hlasovat znova. Je nutné, protože se jedná o změnu kompetence.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím, kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku - technická připomínka.

Z pléna - poslanec Šimeček: Mám dojem, že se opomněl můj návrh...

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Nikoliv pane poslanče, ještě na vás přijde řada, pan poslanec to bere podle pořadí. Dávám hlasovat o této změně.

Kdo je pro tuto změnu? (Hlasuje se 120.) Kdo je proti? (Nikdo.) Zdržel se hlasování? (22) Děkuji.

I tato změna byla přijata.

Poslanec Karel Ledvinka: Dalším bodem je, že v čl. 1, odst. 5, na str. 3 návrhu zákona se vypustí druhá věta. Dovolím si ji citovat: "V dohodě zejména určí, kteří pracovníci přecházejí do pracovního poměru k ústřednímu orgánu státní správy České republiky, na které přechází působnost."

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu změny.

Kdo je pro vypuštění druhé věty, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 126.), kdo je proti? (Nikdo.) Zdržel se hlasování? (15)

I tato změna byla přijata.

Poslanec Karel Ledvinka: Dalším bodem jsou jednotlivé změněné odstavce § 3 a protože se jedná o samostatné body, musím o nich nechat hlasovat jednotlivě, to znamená, že žádám o hlasování k bodu 1, k § 3.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o § 3, odst. 1.

Kdo je pro změnu tak, jak je uvedena?

Technická poznámka, pan poslanec Veselý.

Z pléna poslanec Josef Veselý: Tam byl doplněk, doufám, že by se to dalo spojit, že by se z odstavce vypustila poslední část cituji větu: "V součinnosti s příslušnými resorty...", jestli by se to nemohlo spojit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: To jsou dva různé návrhy, pane poslanče, nejprve budeme hlasovat o tom návrhu, jak je navrhován ve společné zprávě. Pokud tento návrh neprojde, budeme hlasovat o vašem návrhu.

Dávám hlasovat o návrhu znění § 3, odst. 1 tak, jak je uveden ve společné zprávě.

Kdo je pro toto znění? (Hlasuje se. 65) Kdo je proti? (34) Kdo se zdržel hlasování? (46).

Změna nebyla přijata, protože pro hlasovalo pouze 65 poslanců, 34 proti, 46 se zdrželo hlasování. Faktická poznámka, pan poslanec Hejsek.

Z pléna poslanec Josef Hejsek: Paní předsedkyně, já se domnívám, že toto hlasování nebylo správné, protože tím, že jsme vypustili odstavec 1, pan ministr navrhoval změnu vypuštění...

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Ještě budeme hlasovat o návrhu pana poslance Veselého.

Z pléna poslanec Josef Hejsek: Já bych si dovolil poznamenat, že nebudeme moci hlasovat, jestli je tento odstavec vypuštěn.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Není to pravda, ještě budeme hlasovat o návrhu pana poslance Veselého, který navrhuje odlišné znění.

Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Veselého. (Připomínky - není potřeba.) V pořádku, já to chápu, pan zpravodaj si to laskavě poznamená a vrátíme se k tomu.

Faktická poznámka, pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Já se domnívám, že by bylo nejvhodnější ke každému paragrafu zpracovat jak připomínky společné zprávy, tak všechny připomínky z pléna.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pane poslanče, to byste byl musel říci předtím, než se připravoval pan zpravodaj, teď už není možné, aby on tu svou strukturu, kterou má připravenou, tak rychle změnil. Jinak bych to pokládala za rozumné. Teď musíme postupovat podle harmonogramu, který má připraven pan zpravodaj. Čili budeme pokračovat v projednávání společné zprávy.

Poslanec Karel Ledvinka: Já jsem to měl připravené, jak jste navrhoval, ale jednací řád je jednací řád. Čili, prosím vás, zdali byste vyslovili souhlas s návrhem společné zprávy odst. 2, § 3.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP