Čtvrtek 13. prosince 1990

Poslanec Jan Květ: Je-li třeba, beru návrh pana ministra jako svůj protinávrh a považuji jej za zpřesnění toho, co už bylo odhlasováno. Pokud jde o námitku pana poslance Payna: ano, značky umisťují orgány ministerstva vnitra na žádost obce, ale finanční stránka toho je spíše záležitost ministerstva financí. Ministerstvo dává pouze základní pravidla, podle kterých obce rozhodují.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pokud jsem tomu dobře rozuměl, návrh zní tak - poplatek za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst - ministerstvo financí nebo jiný ústřední orgán by měl možnost nebo právo stanovit ta vybraná místa. Mám za to, že by se to nemělo týkat částí měst, kde by si to mělo určit obecní zastupitelstvo samo. Děkuji.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji. Jsou ještě nějaké přihlášky do rozpravy? (Nikdo se nehlásí). Pokud tomu tak není, končím rozpravu a prosím zpravodaje, aby formuloval návrhy na hlasování.

Poslanec Zdeněk Smělík: K § 9, odst. 1 uvést pod čarou odkaz 10 - stanoví podmínky zvláštním předpisem ministerstvo financí.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (Hlasuje se). 60 hlasů pro. Kdo je proti tomuto návrhu? 20 hlasů proti. Kdo se zdržel hlasování? 62 hlasů se zdrželo. 60: 82 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: K § 10, odst. 1 jsem přednesl návrh poslance Kelnara, o kterém jsme nenechali hlasovat. Zopakoval bych ho. Týká se druhé části, kdo poplatek neplatí. Poslanec Kelnar ve svém návrhu uvádí toto znění: poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti. Dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost ke své hospodářské činnosti, nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci. Za slovo blízké se vkládá poznámka č. 10 pod čarou, která zní: § 116 občanského zákoníku.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (Hlasuje se). 107 hlasů pro. Kdo je proti? (Hlasuje se), 3 hlasy proti. 107: 3 - návrh byl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: § 10 odst. 3 - poslanec Payne navrhuje ve vztahu k původním návrhům vládního zákona sazbu v historické části měst 50 Kčs za den. Vzhledem k tomu, že jsme odhlasovali poplatek jednotný a termín historických částí měst jsme vypustili, táži se poslance Payne, zda na svém návrhu trvá.

Poslanec Jiří Payne: Stahuji nejen kvůli tomu, ale také z jiných důvodů.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Poslanec Payne svůj návrh stáhl nejen kvůli této změně, ale i z jiných důvodů.

Poslanec Zdeněk Smělík: Jako poslední návrh byl návrh poslance Payna k § 18 - vypustit ze společné zprávy znění o účinnosti nabytí zákona. Tato poznámka je naprosto věcná a oprávněná, je nadbytečná, proto si myslím, že není potřeba o ní hlasovat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan zpravodaj řekl, že toto by zde být nemělo - o nabývání účinnosti, že tato poznámka je natolik samozřejmá, že o tom není třeba dát hlasovat. Souhlasíte s tím, pane poslanče? Děkuji.

Teď se musím vrátit k pozměňovacímu návrhu pana poslance Palkosky - § 8.

Já myslím, pane zpravodaji, že bychom se měli ještě vrátit ke znění § 18, čili znění § 18 bude: "zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení."

Poslanec Zdeněk Smělík: Přesně tak, ale návrh pana poslance Payna byl k uvedení ve společné zprávě, kde by neměl být jako nadbytečný uveden, protože je v podstatě opakováním znění z návrhu zákona č. 50.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Faktická poznámka - prosím k mikrofonu, poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, já jsem upozornil na to, že společná zpráva ruší znění odstavce 18 a nahrazuje ho tím samým zněním. Svůj návrh nebo svoji připomínku, která nebyla návrhem k hlasování, stahuji, abychom o tom nehlasovali.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji. Takže musíme se vrátit k § 8?

Pan poslanec Palkoska navrhoval, abychom revokovali naše hlasování na základě námitky a po připomínce poslance Danneberga, která nebyla technická, byl odstavec 3 § 8 interpretován tak, že se má vztahovat pouze na občany, kteří podnikají podle zákona o soukromém podnikání občanů a nikoli na občany, kteří podnikají podle dalších úprav, jako je zákon o advokacii, o komerčních právnících, o lékařských komorách a dalších. Interpretuji správně vaši připomínku?

Návrhem pana poslance Palkosky je, abychom

1. revokovali naše hlasování k § 8

2. přijali naši úpravu takovou, že by ve druhém řádku, v odst. 3 za slovy "podle zvláštních předpisů", nebyl odkaz na poznámku 5, ale na jinou poznámku, v níž bylo napsáno, např. podle zákona o soukromém podnikání občanů, komerčních právnících, advokacii atd.

Takže - prosím - přistupujeme k první části tohoto hlasování. Dávám hlasovat o tom, kdo je pro to, abychom revokovali naše hlasování k § 8 odst. 3. Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasování) 74 hlasů. Kdo je proti tomu? 34 hlasů. Kdo se zdržel hlasování? 34 hlasů. 74: 68. Revokovali jsme naše hlasování.

Teď jako druhý bod dávám hlasovat: kdo je pro to, aby byl vypuštěn odkaz na poznámku 5 a nahrazen odkazem na poznámku ve znění, kterou jsme formulovali předtím. Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasování) 77 hlasů. Kdo je proti? 24 hlasů. Kdo se zdržel hlasování? 42 hlasů. 77: 66 - návrh poslance Palkosky byl přijat. (Potlesk.)

Nyní nechávám hlasovat o celém návrhu zákona.

Pan poslanec Koháček - musíme se vrátit k § 1. Děkuji.

Takže prosím zpravodaje, abychom se nyní vrátili k § 1 a probrali taxativní výčet poplatků.

Poslanec Zdeněk Smělík: § 1 - obce mohou vybírat tyto místní poplatky, dále jen poplatky

a) poplatek ze psů

b) poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt...

Místopředseda Žák - já myslím, pane zpravodaji, promiňte, že vás přerušuji, že stačí jenom říci, že sem do tohoto paragrafu vložíme odkaz na paragraf týkající se poplatků za reklamu, to znamená.....

Poslanec Smělík pokračuje:

d) bude zařazen poplatek z reklamních zařízení, dále bude přeoznačení....

Místopředseda Žák - v odstavci i) - současném -....

Poslanec Smělík pokračuje:

v odstavci i) - bude znít "poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst".

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano, takže to jsou technické úpravy, o tom nebudu dávat hlasovat. Můžeme nyní přistoupit k hlasování. Nejsou žádné faktické poznámky?

Čili můžeme přistoupit k hlasování o zákonu jako celku. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o místních poplatcích podle sněmovního tisku 50 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 82 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. (Hlasování) 125 hlasů. Kdo je proti? 5 hlasů. Kdo se zdržel hlasování? 17 hlasů. 125: 22 - návrh zákona byl schválen. (Potlesk.)

Poslanec Zdeněk Smělík: Děkuji za spolupráci v tomto projednávacím maratónu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji poslanci Smělíkovi. Přistoupíme k bodu

IV.

Návrh zákona ČNR o soudcích z lidu podle sněmovních tisků č. 117 a 131

Odůvodněním návrhu zákona ČNR, který předložila skupina poslanců, byl pověřen poslanec Palkoska, kterého prosím, aby se ujal slova.

Vidím, že došlo ke změně. Není to pan poslanec Palkoska, ale paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, skupina poslanců vám předkládá návrh zákona, který máte před sebou pod tiskem č. 117. Jde o volbu soudců z lidu.

Do nedávné doby soudci z lidu byli voleni tímto způsobem: Příslušný orgán Národní fronty navrhoval kandidáty pro soudce z lidu a příslušné národní výbory, to je ONV či KNV je volili. Protože ústavním zákonem Federálního shromáždění byla zrušena Národní fronta, není tudíž kdo by navrhoval, a protože 24. listopadu t.r. byly zrušeny národní výbory, není kdo by soudce z lidu volil. Proto jsme si dovolili předložit tento návrh ve znění, jak máte před sebou. Jako zástupci navrhovatele je připojujeme i ke společné zprávě č. tisku 131 v jejím znění.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím společného zpravodaje výborů ČNR poslance Jana Kalvodu, aby odůvodnil společnou zprávu výborů.

Poslanec Jan Kalvoda: Pane předsedající, dámy a pánové, tisk č. 131, tedy společná zpráva znamená některé dílčí změny, některé formální, a to zejména ty, které souvisejí s terminologií, se zákonem o evidenci obyvatelstva, to znamená o úvodních ustanoveních se ve společné zprávě sjednocuje terminologie ve smyslu tohoto správního předpisu. Smysl je zcela zřejmý.

Dále došlo k několika věcným změnám. U nich odkáži pro jejich malý rozsah na společnou zprávu, kterou máte k dispozici. Bude zbytečné, abych odůvodňoval, proč je návrh žádoucí. Není to mým úkolem, ale považuji to účelné podotknout.

Na otázku, zda taková úprava je nutná, je, podle mého názoru, třeba odpovědět kladně, protože naše soudnictví v jiných základních procesních předpisech, ale i v ústavních počítá s laickým prvkem v soudním řízení. Zmíněný ústavní vývoj ale anuloval proceduru, jíž se takový laický prvek k soudu dostával. Soudci z lidu jsou v základních předpisech předvídáni dále, ale proces jejich voleb neexistuje. To má řešit tento zákon.

Doporučuji, aby ve smyslu společné zprávy návrh zákona byl přijat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji poslanci Kalvodovi. Otevírám rozpravu.

Poslanec Ivo Palkoska: Vážení kolegové a kolegyně, to co zde přednesu, je výsledkem toho, že při přípravě zákona jsme se dopustili také jistých nepřesností, které je třeba nyní opravit. Prosím, abyste si tyto opravy vzali s laskavostí na vědomí, neboť zkušenosti s tvorbou zákonů zatím velké nemáme. Je to věc též konzultovaná s panem mininstrem spravedlnosti. Předpokládám, že i on vystoupí a podpoří to, co zde navrhnu.

Prosím, abyste se soustředili na § 8, textu zákonu a současně na společnou zprávu na stejném místě.

První změna, kterou zde navrhuji, je umístit nad § 8 nadpis "Ustanovení přechodná a závěrečná". Nebudu to více komentovat, je to charakteristika společná všem následujícím paragrafům.

Za tento nadpis vložit nový § 8, který je tohoto znění: Soudci z lidu, zvolení podle zákona č. 35/1970 Sb. o soudcích z lidu, se dnem účinnosti tohoto zákona považují za zvolené podle tohoto zákona.

Vysvětlení: Protože tímto zákonem rušíme tento zákon, soudci nyní zvolení by přestali být soudci.

Další změna: § 8 ve společné zprávě bude označen jako § 9. § 9 ve společné zprávě bude označen jako § 10. Dodavadní § 8 a 9 zákona budou označeny jako § 11 a 12.

Dále bych prosil soustředit pozornost na § 2 odst. 1 písm. a), kde k návrhu soudců, kteří jsou členy komise pro justici ČNR, navrhuji změnit slovo "porušuje" na slovo "porušil". Děkuji za shovívavost a za podporu tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Dále se do rozpravy hlásil pan poslanec Karas.

Poslanec Jiří Karas: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl doplnění následujícího znění. K § 1 připojit nový odstavec č. 3 v následujícím znění: " Při vyhledávání vhodných kandidátů postupují předsedové okresních a krajských soudů v úzké součinnosti s přednosty okrasních úřadů".

Svůj doplněk zdůvodňuji: Soudci z lidu tvoří laický prvek, který má m.j. vnést do soudního řízení i prvek kontroly veřejnosti nad výkonem soudnictví. Není proto vhodné, aby orgán, který má být z tohoto hlediska předmětem kontroly, sám ovlivňoval výběr těch, kteří budou tuto kontrolu vykonávat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Karasovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan ministr Richter.

Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, budu také stručný. Návrh, který vám byl předložen k posouzení, byl zpracován v součinnosti s naším ministerstvem a navíc i s komisí pro otázky justice zřízenou při předsednictvu ČNR. Návrh, tak jak zde byl přednesen, včetně pozměňovacích návrhů vyplývajících ze společné zprávy výborů ČNR, považujeme za věcně správný a opodstatněný. Nechci zdržovat dlouho rozpravu a chtěl bych se jen omezit na několik stručných poznámek.

Pokud zde pan poslanec Palkoska doplnil tuto společnou zprávu o některé další návrhy, zejména tím, že navrhl nové znění § 8, které je přechodným ustanovením, výslovně s tímto návrhem souhlasím. Jen se domnívám, z hlediska přesné citace, že tam odvolávka na zákon č. 35 z roku 1970 musí být doplněna ještě o slova: "zákon ČNR č. 35/1970". Obdobná přesnost by si vyžadovala doplnění i citace nynějšího znění § 10, kde se ve znění společné zprávy rovněž cituje zákon č. 35. I tam je třeby rovněž doplnit, že jde o zákon České národní rady.

Dále rovněž výslovně souhlasím s pozměňovacím návrhem pana poslance Palkosky, týkajícím se ustanovení § 5 odst. 1 písm. a), kde dosavadní slovo "porušuje" se nahrazuje slovem "porušil", a to z toho důvodu, že by bylo možno postihnout i ty případy, kdy porušení soudcovské povinnosti se zjistí až s jistým časovým odstupem a kdy by přítomný čas "porušuje" bránil odvolání z této funkce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP