Čtvrtek 13. prosince 1990

Poslankyně Daniela Kolářová: Byla do návrhu pana poslance Piverky zahrnuta i etnika, týkalo by se to i jí?

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Etnické skupiny jsou tam, kde je cizí jazyk - v § 3 a 4. Tady se myslí komplexně celé národnostní školství.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro návrh poslance Piverky? (46) Kdo je proti? (24) Zdržel se někdo hlasování? (82) Návrh nebyl přijat.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Poslanec Krčma měl podnětné připomínky k učňovskému školství bez konkrétních návrhů na doplnění nebo změnu tohoto zákona. Projednáváme zákon o státní správě, učňovské školství řeší zákon o školství. § 29/84 Sb. Není o čem hlasovat.

Poslanec Veselý požadoval, aby o odvolání proti rozhodnutí ředitele rozhodovala školní rada. Myslíme si, že z hlediska správního řízení podléhá rozhodování proti rozhodnutí ředitele na školském úřadu. Je to tak zakotveno i v zákonu o školské správě. Myslíme si, že je možné ponechat to znění, které je navrhované v zákoně, že není nutné je upravovat.

Poslanec Josef Veselý: Na svém příspěvku trvám, protože se domnívám, že školský úřad jsou hlavně pedagogičtí pracovníci, a že školská rada vzhledem k tomu, že zastoupena z obcí i z rodičů, má jiný rozum. V tomto případě jde o dost závažnou věc. Domnívám se, že o tom by měla rozhodovat školská rada. Trvám na hlasování.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Ministerstvem školství bylo vysvětleno, že navrhovaná úprava panem poslancem snižuje odvolací možnost pro vylučovaného žáka. Prosím, aby to bylo vysvětleno sněmovně.

Poslanec Ivo Palkoska: Je jednoduché vysvětlení. Školské rady jsou orgány samosprávy, kdežto školské úřady jsou orgány státní správy. Ředitel vydává rozhodnutí jako orgán státní správy a též orgán státní správy musí přezkoumat toto rozhodnutí.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji poslanci Palkoskovi. Neměli bychom technickými připomínkami otevírat rozpravu k pozměňovacím návrhům. Dávám hlasovat o návrhu poslance Veselého. Kdo je pro tento návrh? (Z) Kdo je proti tomuto návrhu? (102) Návrh nebyl přijat.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Poslanec Kalfus podává návrh na zřízení výchovného poradenství. aby u škol, které zřizuje ministerstvo školství, bylo také zřízeno zařízení pro výchovné poradenství. Vysvětlení k tomu:

Zařízení pro výchovné poradenství je při školních úřadech a toto zařízení bude plnit funkci pro všechny školy, které se nacházejí na území obvodu. Není nutné, aby byly zřizovány obdobně.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Trvá poslanec Kalfus po tomto vysvětlení na svém návrhu?

Poslanec Jiří Kalfus: Netrvám.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Poslanci Váchalová a Dušek hovořili o tom, aby rozhodnutí ředitele o osvobozování dětí od docházky bylo vázáno na lékařské vysvědčení. Toto bude upraveno samostatnou vyhláškou. Odkazuji na školský zákon § 3 odst. 4, kde je přímo řečeno, že podmínky pro posuzování školní zralosti tělesně poškozeného dítěte stanoví ministerstvo školství vyhláškou. Ředitel nebude moci sám rozhodovat, aniž by k tomu měl důkladné podklady, tzn. vyjádření zdravotníků, popř. psychologické poradny. Bude to upraveno zvlášť vyhláškou.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Trváte na pozměňovacích návrzích?

Poslankyně Anna Váchalová: Společnou zpravodajskou zprávu jsme dostali na stůl. Přestože v § 14 bylo doplněno písm. h) a m), domnívám se, že by u žáků, o nichž jsem mluvila, mělo být odvolání na § 14 a na vyhlášku.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Domnívám se, že legislativní technika toto nedoporučuje, protože je to jasné.

Poslankyně Anna Váchalová: Beru to zpět.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ptám se pana poslance Duška.

Poslanec Pavel Dušek: Neformuloval jsem příspěvek jako pozměňovací návrh.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Poslanec Jakl navrhoval některé úpravy v návrhu zákona.

Technická připomínka - poslanec Ladislav Jakl: Tento návrh jsem podal jako jeden celistvý návrh. Rád bych to opravil, protože ve skutečnosti jsou to návrhy dva.

První z nich se týká skutečnosti, aby byli jmenováni ředitelé svým zřizovatelem. Druhý je doplnění textu, aby obce směly jmenovat ředitele pouze se souhlasem úřadu, aby neměly absolutní pravomoc. Domnívám se, že je možné o tom hlasovat zvlášť, ale jen pokud si to někdo vyžádá. Já to nevyžaduji.

Poslanec Josef Vondráček: Řekl bych stanovisko výboru k tomu, které bylo. Výbor se sešel teď o přestávce a souhlasí s původním návrhem společné zprávy. Čili tak, jak bylo uvedeno ve společné zprávě. Pan poslanec Jakl trvá asi na svých návrzích a bude třeba o nich hlasovat.

Mám zde jeho návrh písemně. Kdybyste si vzali k ruce návrh zákona - pan poslanec Jakl navrhuje vypustit z odst. 3 na str. 2 společné zprávy odstavec b). Byl bych rád, pane poslanče, kdybyste to sledoval, kdybych tam měl náhodou nějakou nepřesnost. Na str. 2 § 4 odst. b) - začíná pátý odstavec a končí "zřízením".

Poslanec Vladimír Šuman: Faktická poznámka. Doporučuji, aby pan poslanec Jakl uvedl svůj návrh sám.

Poslanec Ladislav Jakl: Omlouvám se. pokud jsem svůj návrh přečetl poprvé moc rychle. Takže teď pomaleji. Na str. 2 společné zprávy navrhuji vypuštění odst. 3., který začíná slovy "v odstavci 5..." a končí "... konkursního řízení".

Za další navrhuji, aby byl vypuštěn odstavec následující, který tento text přejímá vlastně do sebe. Čili požaduji, aby bylo ze společné zprávy vypuštěno znění "odst.6 se vypouští". Dále v posledním odstavci na téže straně navrhuji vypuštění textu z § 7 "a podle § 14 odst. 2". Čili, že by se odst. 6 § 4 vztahoval i na § 2 odst. 4 podle znění společné zprávy odst. druhý § 14. Dále navrhuji na str. 5 společné zprávy k § 15, aby byl vypuštěn text čtvrtého odstavce, který začíná slovy: "doplňuje se nový odstavec..." a končí slovy "... který zřídila". Protože by tento odstavec neměl smysl.

Tou přiřazenou částí mého návrhu, která může být samostatně, pokud si to bude někdo přát, je, aby do odst. 6 § 4 původního znění, (tento paragraf by se podle pozměňovacího návrhu vrátil zpět do zákona), aby za slovo "obec" byla doplněna slova "se souhlasem školského úřadu". Takže text by zněl "obec se souhlasem školského úřadu jmenuje, odvolává ředitele...".

Poslanec Josef Hejsek: Domnívám se, že by pan zpravodaj měl odůvodnit, proč výbor trvá na tomto znění.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano. Je sice skončena rozprava, ale výbor se sešel proto, aby to posoudil, tak si odůvodnění můžeme vyslechnout.

Poslanec Josef Vondráček: V podstatě se jedná o tento návrh. Obcím je dána možnost zřizovat základní školy, ale i školy další. Se souhlasem ministerstva. Vypouští se § 4 odst. 6 původního návrhu zákona, tzn. že se nedává možnost těmto obcím jmenovat ředitele školy, takže jmenuje ředitele školy školská správa na základě vyjádření obce. To je jeden návrh.

Druhý návrh, který je od pana poslance Jakla - obce si mohou zřizovat některé školy, kde jim to je dáno ze zákona, tzn. střední školy a další. A v těchto případech zákon umožňuje obcím, aby jmenovaly ředitele po souhlasu se školskou správou. To jsou v podstatě dva návrhy, které jsou obsaženy ve společné zprávě. A tyto návrhy pan poslanec Jakl zpochybňuje a navrhuje, aby tomu tak nebylo, aby právo měla obec jmenovat ředitele škol, v podstatě všech škol v působnosti obce.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Jen některé zřizuje. Nebudeme teď k tomu otevírat rozpravu, myslím, že je to jasné. Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Jakla, tak, jak jej přednesl. Kdo souhlasí s jeho pozměňovacím návrhem? Pan poslanec Biňovec.

Poslanec Karel Biňovec: Navrhuji, aby se hlasovalo o každém návrhu zvlášť.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Domnívám se, že napřed musíme hlasovat o komplexu jeho návrhů, protože teprve když se odstavec nevypustí, tak můžeme hlasovat o pozměnění jeho textu. pane poslanče. Čili navrhuji, abychom nejprve hlasovali - pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Rád bych upozornil, že jednací řád říká, že se může hlasovat po částech. ale potom se hlasuje o celém návrhu jako o celku, o celém pozměňovacím návrhu, aby to dávalo dohromady smysl. Myslím, že v tomto případě je nutno použít toto ustanovení jednacího řádu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dobře. Takže začínáme hlasovat k § 4 třetí odstavec. Pan poslanec Přikryl.

Poslanec Ivo Přikryl: Pan poslanec Jakl trval, aby se hlasovalo nejprve o celku.

Poslanec Ladislav Jakl: Netrval. Řekl jsem, že pokud o to někdo požádá, dám na příslušný hlas.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Začínáme. Společná zpráva str. 2 § 4 třetí odstavec. Pan poslanec Jakl navrhuje vypuštění tohoto odstavce - kontrolujte mě pane poslanče. Hlasujeme podle návrhu pana poslance Payna o jednotlivých ustanoveních.

Poslanec Vladimír Šuman: Já se domnívám, že má smysl rozdělit to hlasování jenom na účelné části, které samy o sobě dávají smysl. Hlasovat o této jednotlivé větě je zcela nesmyslné, protože má smysl jenom v souvislosti s dalšími částmi, čili takto to nejde.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec Payne vysvětloval. že potom budeme hlasovat o celku, takže můžeme postupovat oběma způsoby. Pan poslanec Jakl.

Poslanec Ladislav Jakl: Já si myslím, že dělit lze jenom dělitelné a jak jsem uvedl, ten návrh je možné rozdělit pouze na dvě části, nikoli asi na sedm. Ta jedna část se skládá z několika technických částí, které od sebe oddělit nelze a je o nich třeba hlasovat najednou, jinak to skutečně nemá smysl, a co je z toho vydělitelné, to je pravomoc školských úřadů vydávat svůj souhlas se jmenováním ředitele školy.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ale to je podmíněno skutečně přijetím té prvé části.

Poslanec Ladislav Jakl: Ano, pokud si někdo přeje to rozdělit, tak je to možné rozdělit jen takto.

Poslanec Josef Vondráček: Ty pozměňovací návrhy tvoří určitý celek, když budeme hlasovat po jednom, tak už tím popíráme druhé, proto doporučuji, aby bylo o návrhu pana poslance Jakla hlasováno vcelku. jedině tak to má smysl.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím pana poslance Biňovce, jestli trvá na svém návrhu.

Poslanec Karel Biňovec: Po tomto vysvětlení netrvám.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji, tak můžeme přistoupit k hlasování o pozměňovacím návrhu pana poslance Jakla. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku (47). Kdo je proti jeho návrhu (58). Kdo se zdržel hlasování

(49). Návrh nebyl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Dalším návrhem pana poslance Jakla bylo v původním návrhu v § 12 vypustit odst. 3. Není námitek, necháváme na rozhodnutí Sněmovny.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Na str. 5 původního návrhu § 12, odst. 3, kdo je pro vypuštění tohoto odstavce, ať zvedne ruku (61). Kdo je proti tomuto návrhu? (56) Kdo se zdržel hlasování (34). Návrh nebyl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Pan poslanec Kozel doporučoval v § 12, odst. 1 ponechat proti původní zprávě s novým zněním, a to: "školský úřad zabezpečuje odvětvový informační systém v součinnosti s okresním úřadem práce provozně informační systém o pracovních místech pedagogických pracovníků." Výbor již to projednával a je názoru, že není nutné, aby to tam bylo, že tedy není nutné odst. 1 v § 12 ponechat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dobře, kdo je pro přijetí pozměňovacího návrhu pana poslance Kozla, ať zvedne ruku (43). Kdo je proti tomuto návrhu? (57). Návrh nebyl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Dále jde o § 23 v původním návrhu, rozšířit odstavec, který tam je, o tento text: "pro předškolní zařízení a školy i školská zařízení, která nemají právní subjektivitu, plní úkoly organizace, vyplývající z pracovně právních vztahů, školský úřad." Tzn., že jsou zaměstnanci školství a ne zaměstnanci obce. Jedná se o základní školy a předškolní zařízení.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pana poslance Kozla, ať zvedne ruku.

Poslanec Marek Benda: Je třeba, aby zpravodaj sdělil názor výboru.

Poslanec Josef Vondráček: Výbor je pro přijetí tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dobře, kdo je pro přijetí tohoto návrhu? (121). Kdo je proti? (7) Kdo se zdržel hlasování? (27). Návrh byl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Pan poslanec Palkoska se dotazoval pana ministra, pokud jde o pravomoc ministerstva zřizovat další územní orgány. Pan ministr k tomu dával vysvětlení. Bylo by dobré, kdyby se pan poslanec vyslovil, zda je spokojen nebo trvá na svém návrhu.

Poslanec Ivo Palkoska: Vážené kolegyně, kolegové, já na svém návrhu trvám, protože pan ministr mi oznámil, že pokud to bude, tak tyto úřady zřídí a zřídí je navíc, nad rozsah ministerstva. Pokud by to nebylo, tak by to musel zřídit na úkor lidí z ministerstva a za peníze ministerstva.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Došlo tam asi k nějakému nedorozumění. Prosím o stručné vysvětlení pana ministra

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Není to nad rámec pracovníků ministerstva, je to z těch 80 míst, která z okresů na ministerstvo, tak jako tak, mají být vytažena. Buďto to bude část ministerstva nebo úřad. Nejsou to nová místa v pravém slova smyslu, ale místa, která už máme.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec na svém návrhu trvá; prosím proto o jeho zformulování.

Poslanec Ivo Palkoska: Na straně 4 společné zprávy je dole poslední odstavec 6. Tento odstavec vypustit ze společné zprávy.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano, to je přesná formulace pozměňovacího návrhu pana poslance. Zopakuji to ještě jednou: Na straně 4, poslední odstavec - vkládá se nový odstavec 6, který zní: "ministerstvo může ve státní správě ve školství zřídit i jiné územní orgány a přenést na ně některé své pravomoci." Pan poslanec Palkoska navrhuje vypuštění tohoto odstavce.

Kdo souhlasí s jeho návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se. - 83) Kdo je proti tomuto návrhu? (53) Kdo se zdržel hlasování? (16) Návrh byl přijat.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Další návrh podával pan poslanec Lom, a to, aby česká školní inspekce vykonávala inspekční činnost i vůči školním úřadům. Vysvětlení: Protože se u školních úřadů jedná především o hospodářskou činnost, má ministerstvo školství vlastní kontrolní orgán MŠ, který tuto kontrolní činnost zabezpečí. Školská inspekce je výlučně na pedagogickou část, není tedy nutné, aby tato inspekce působila v kontrolní činnosti hospodářské u školských útvarů.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím o vyjádření pana poslance Loma, zda po tomto vysvětlení trvá na svém pozměňovacím návrhu? (Poslanec Lom na tomto návrhu netrval.)

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Druhý návrh poslance Loma byl zvýšit pořádkovou pokutu z 1 000,- Kčs na 10 000,- Kčs. Jsme toho názoru, že ve správním řízení je to částka neobvyklá, a že je vhodné ponechat původní částku 1 000,- Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP