Ve společné zprávě na straně 4 je v § 13 doplněn nový odstavec 6, který zní: "Ministerstvo může ve státní správě ve školství zřídit i jiné územní orgány a přenést na ně některé své pravomoce."
U nás v ústavně právním výboru jsme uvažovali o tom, zda je třeba řídit školství prostřednictvím ministerstva a následně okresních školských úřadů.
Došli jsme k závěru, že v některých
případech může být zřízení
okresního školského úřadu nevýhodné
s ohledem na hustotu škol, ať proto, že v okrese
je škol málo, nebo naopak příliš
mnoho. Dále se v našem výboru vyskytla úvaha
o tom, že by měly být zřízeny
zemské školské úřady, což
by byl druhý stupeň, resp. třetí stupeň
státní správy ve školství. Tyto
snahy jsme v podstatě vždy odmítli, jedinou
výjimku jsme učinili u finančních
úřadů, kde jsme zřídili ředitelství,
ovšem v tomto případě si nejsem ji stý,
zda tato úprava směřuje k témuž.
Je-li tomu tak a má-li se pod tímto odstavcem skrýt
možnost řídit zemský školský
úřad či jiný úrad nadřízený
okresnímu resp. těm nejnižším školským
úřadům, prosím o podrobnější
výklad pana ministra, proč toto považuje za
potřebné. Lze očekávat, že ze
strany poslanců z Hnutí pro samosprávnou
demokracii může tento příspěvek
vyvolat určitou reakci, a abych tomuto předešel
dovolím si říci, že pokud by došlo
k ustavení zemského zřízení,
není problémem, abychom jednoduchou právní
úpravou umožnili orgánům státní
správy zřídit příslušné
zemské úřady. Z toho co jsem řekl
plyne: Pokud pan ministr nevysvětlí jiným
způsobem než já potřebu odstavce 6,
navrhuji, aby tento odst. 6 byl ze společné zprávy
vypuštěn a v konečném znění
zákona se neměnil. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Pane ministře,
přejete si odpovědět hned?
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka: Pochopitelně tento bod, který byl zařazen na základě zprávy výborů, bych uvítal osobně z toho prostého důvodu, že tak jako tak, jsem hodlal a oznámil jsem to, zřídit pobočku ministerstva školství v Olomouci pro zemi Moravsko-slezskou. Pobočku, která by se zabývala organizací základních a středních škol. Bylo by to ovšem ministerstvo, které by se zabývalo okresními školami - základními a středními školami v Moravsko-slezské zemi, podobně by to bylo v Zemi české. Kdyby tento paragraf byl schválen, bylo by možné automaticky z ministerstva udělat zemský úřad. To by ale neznamenalo, že by vznikl nějaký mezičlánek, protože základní a střední školy by přešly výhradně podle mé představy do působnosti zemí.
Skutečně mám v úmyslu podpořit
zemské zřízení v tomto smyslu - opakuji,
že základní a střední školy
by byly v působnosti zemských úřadů.
Nevím, zda s tím budete souhlasit. Já osobně
se domnívám, že by to byl asi správný
krok, udělat tuto organizaci. V každém případě
pobočka ministerstva v Olomouci bude zřízena
tak, jako tak.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji ministru Vopěnkovi za jeho odpověď.
Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec
Lom, připraví se paní poslankyně Stiborová.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dva stručné pozměňovací návrhy k § 17. Navrhuji zařadit článek 5: "Česká školní inspekce vykonává kontrolní činnost vůči školským úřadům".
I když je školský úřad řízen přímo ministerstvem, domnívám se. že přímá kontrolní činnost České školní inspekce jako kontrolní a resortní činnost vůči školským úřadům zajistí účinnou součinnost školských úřadů, zejména podle § 8 a) a § 12.
Druhý pozměňovací návrh k §
18 odst. 2: Navrhuji změnit výše pokuty až
do výše 10 000 Kčs. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Prosím paní
poslankyni Stiborovou, připraví se pan poslanec
Dušek.
Poslankyně Marie Stiborová: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, připojuji se k návrhu, který zde byl přednesen panem poslancem Gjuričem k otázce rad. Je velice konstruktivní a vyjadřuje to, co by asi mělo být s otázkou zpětné vazby na naše školská zařízení vyžadováno. Tento návrh zákona vypadá tak, že se zdá skutečné to, že řízení školství na principu odvětvovém by mohlo mít reálnou představu v tom, že naše školství bude fungovat tak, jak by mělo.
Dovolila bych si zde citovat slova Jana Ámose Komenského "Vše na dobrém pořádku záleží." Skutečně, dobrý pořádek by mohl zabezpečit, nebo by mohl být zabezpečen tím, jak je skutečně školství řízeno. Mám ovšem trochu pochyby o tom, aby všechny zpětnovazebné mechanismy fungovaly tak, abychom se opět nedostali opět k úplně centralistickému řízení, které bylo realizováno dříve. Přikláním se tedy k návrhu - ještě jednou opakuji - Andreje Gjuriče a zároveň navrhuji, aby byl doplněn i § 15, který hovoří o působnosti obce. V odst. 4 tohoto paragrafu je řečeno, jakým způsobem budou pracovat také komise pro výchovu a vzdělávání. Jestli si všimnete, pedagogičtí pracovníci, nebo zástupci školských zařízení jsou zastoupeni dvěma pětinami celkového počtu této komise.
Navrhuji proto, aby poslední věta odst. 4 §
15 byla upravena takto: "Předškolní zařízení,
školy a školská zařízení
jsou zastoupeny v této komisi jednou třetinou zástupců
zvolených z řad pedagogických pracovníků,
jedna třetina je tvořena zástupci obcí
a jedna třetina jsou zástupci rodičů
příslušného územního obvodu."
Je to v zásadě v souhlase s tím, jak by vypadaly
školské rady. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji paní poslankyni Stiborové. Prosím
pana poslance Duška.
Poslanec Pavel Dušek: Vážená Česká národní rado, reaguji na vystoupení paní poslankyně Váchalové, které se týkalo v § 3, odst. g) a f). Já sám jsem měl od začátku projednávání tohoto zákona velkou starost o dostatečnou objektivitu při rozhodování ředitelů ve věci osvobození od povinné školní docházky a o zařazování do speciálních škol. Původně jsem uplatňoval připomínku, aby o tomto rozhodoval přímo školský úřad. Byl jsem několikrát ujištěn, že to není zapotřebí, neboť v tuto chvíli buď již existují, nebo budou existovat dostatečně účinné mechanismy, které odstraní možný subjektivismus v rozhodnutí ředitele či přímo jeho nechuť postižené dítě do vlastní školy přijmout.
Protože si nejsem v této chvíli jist, že
formulace, kterou tady navrhla paní poslankyně Váchalová
je nejšťastnější, prosil bych pana
ministra, aby zde ještě odůvodnil způsob,
který jednoznačně zabrání možné
subjektivitě rozhodnutí ředitele v této
nesmírně závažné otázce.
(Potlesk)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Duškovi, pan ministr si přeje
odpovědět.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka: Jenom krátce, pokud jsem
se dohadoval na výborech, domnívám se, že
tato otázka by byla nejlépe řešena vyhláškou
o tom, jak má v takovém případě
ředitel postupovat. Tato vyhláška by byla pro
ředitele závazná. Jde o to, abychom zachytili
víc těch momentů a nemuseli je dávat
do tohoto zákona.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu ministrovi, slovo má pan poslanec
Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedající,
vážení kolegové, já na rozdíl
od předcházejícího příspěvku
bych chtěl podpořit návrh, který zde
zazněl od mé kolegyně poslankyně Váchalové
a dovolil bych si ještě rozšířit
návrh, který ona řekla ve vztahu k §
3, odst. 2, písm. d), kde ona navrhla, aby ředitel
rozhodoval o osvobození od povinné školní
docházky na základě vyjádření
školské rady, ještě o písmeno c),
které by znělo, že ředitel rozhoduje
o povinnosti docházet do školy na základě
rozhodnutí školské rady. Tímto způsobem
se omezí subjektivismus v možném rozhodování
ředitele a školská rada může učinit
vše k tomu, aby toto rozhodnutí bylo skutečně
správné.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi, slovo má pan
poslanec Kozel.
Poslanec František Kozel: Vážení
kolegové a kolegyně, dovolte, abych rozptýlil
poněkud vaše obavy, které se týkaly
§ 3, odst. 2 a některých písmen, které
dávaly do pravomoci ředitele i rozhodnutí
o odkladu povinné školní docházky atd.
Toto vše bude upřesňováno ve vyhlášce,
která je připravena k přijmutí v legislativní
radě a tam se říká, že v §
3 o odložení začátku povinné
školní docházky a o dodatečném
odložení povinné školní docházky
tělesně postižených dětí
atd., všude tam je uvedeno, že rozhoduje pedagogicko-
psychologická poradna, odborný lékař,
případně speciální pedagogické
centrum, jak to zde bylo vyžadováno, takže bych
chtěl ubezpečit, že toto všechno ve vyhlášce
bude a ČNR má právo tuto vyhlášku
žádat k předložení ještě
než bude uvedena v život. Děkuji (potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Prosím, paní poslankyně Moserová
má faktickou poznámku.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený
pane předsedající, paní předsedkyně,
vážení přítomní, my jsme
jednali o věcech zdravotně postižených
zcela separátně, protože to považujeme
za věc velice důležitou a žádali
jsme o to, aby toto bylo zařazeno jako další
vyhláška, které jsou v návrhu zákona
uvedeny, jako vyhláška, týkající
se právě zdravotně postižených
dětí, ale také zejména jejich integrace,
aby bylo umožněno přikázat řediteli
příjem těchto zdravotně postižených
dětí. Žádali jsme také ministerstvo
a bylo nám to přislíbeno, že nám
tato vyhláška bude předložena. Jestli
skutečně ve vyhlášce bude uvedeno, že
bude možné přikázat školám
takových dětí (potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji paní poslankyni, přeje si pan
ministr odpovědět?
Ministr školství, mládeže a
tělovýchovy ČR Petr Vopěnka:
V každém případě předložíme
tuto vyhlášku ČNR, speciálně
vašemu výboru ke schválení.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu ministrovi, dále se přihlásil
pan poslanec Jakl k doplnění jeho pozměňovacího
návrhu.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové a kolegyně, já se omlouvám,
ale nestačil jsem si prostudovat společnou zprávu,
takže mně unikla ještě jedna věc
na str. 5. Pokud by byl přijat můj první
návrh, tak by text, týkající se doplnění
nového odstavce 5, § 15, neměl už svůj
smysl. Proto musí být ve společné
zprávě vypuštěn také, protože
by nemohl nastat případ, kdy by obec potřebovala
někomu navrhnout odvolání ředitele
u školy, kterou zřídila, protože by ho
prostě odvolala.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Jaklovi, dále se přihlásil
pan poslanec Přikryl.
Poslanec Ivo Přikryl: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážení přítomní, já bych chtěl obhájit jedno ustanovení společné zprávy, a to onen bolavý § 4, ve kterém pan poslanec Jakl navrhuje vrátit odst. 6, což prakticky znamená uvrhnout základní školy znovu do absolutní moci obcím. Ono je to na jednu stranu velmi pěkné, dodržet zásadu a systém, že zřizovatel svého ředitele jmenuje, domnívám se ale, že spolu s tím, jak směrem dolů poklesnou mocenské vztahy, poklesnou také mocenské spory. Nemyslím si, že by pro ředitele základních škol bylo výhodné toto dopustit. Domnívám se, že nejde o žádnou výjimku ze systému, protože je řada i jiných takových institucí nebo zařízení, která obec vlastně využívá pouze pro svou potřebu, přitom do jmenování jejich ředitelů nemá naprosto žádnou snahu mluvit. Jedná se o takové věci, jako je třeba prodejna, ve které nemá možnost ovlivnit výběr vedoucího, zřízení policejní stanice, kde také neovlivní jméno velitele, zřídí-li se hraniční přechod, nebude obec ovlivňovat jmenování náčelníka atd. Proto bych se přimlouval, aby zůstaly možnosti jmenovat ředitele pouze ve školských správách.
Ještě mi dovolte poznámku k pozměňovacímu
návrhu pana poslance Loma. Je pravda, že 10 000 Kčs
pokuty za nedodržení určitých předpisů
je hranice horní, ale uvědomme si, že pro mnoho
učitelů je to polovina ročního platu.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Přikrylovi. To byla poslední
písemná přihláška do rozpravy.
Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Vyhlašuji přestávku, o kterou požádal společný zpravodaj. Rád bych se ho zeptal, kolik času bude potřebovat?
(Společný zpravodaj: Do 11 hodin.)
Uděláme tedy přestávku do 11 hodin.
Pan společný zpravodaj ještě prosí,
aby se předsedové a zpravodajové z výborů
pro školství a ústavně právního
výboru sešli k projednání připomínek
ve Státních aktech.
(Následovala přestávka.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Prosím pana poslance Josefa Vondráčka.
aby se ujal slova.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, vážená
vládo. Chtěl bych hovořit k jednotlivým
připomínkám, tak, jak vám byly poslanci
navrhovány. Poslanec Šimeček navrhoval, aby
bylo zakotveno, že žáka nelze vyloučit,
ani podmíněně, na základě provinění,
jež lze kvalifikovat jako nenásilný čin
opozičně politického charakteru. Náš
názor je takový, že legislativně je
to možné, že to je čisté a že
zde záleží i na rozhodnutí sněmovny.
Takže, prosím o hlasování.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro to, aby byl návrh pana poslance Šimečka zařazen do § 19, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 88 hlasů pro. Kdo je proti tomuto návrhu? (Hlasuje se.) 15 hlasů proti. Kdo se zdržel hlasování?
(Hlasuje se.) 31 hlasů se zdrželo. Návrh byl
přijat 88 hlasy ku 46.
Poslanec Josef Vondráček: Druhý návrh
přednesl pan poslanec Gjurič. Jedná se o
pozměňovací návrh na orgány
školských rad a jsou tam některé nutné
technické změny, některé úpravy.
Prosím pana předsedajícího, zda by
bylo možno k tomuto bodu otevřít rozpravu,
aby pan poslanec mohl pozměňovací návrh
přednést.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Domnívám se, že jednací řád
nám umožňuje upřesnění
návrhu pana poslance před hlasováním
a není třeba k tomu otevírat rozpravu. Pokud
s tím sněmovna souhlasí, tak pan poslanec
Gjurič by upřesnil svůj pozměňovací
návrh. (Všeobecný souhlas.) Prosím pana
poslance Gjuriče.
Poslanec Andrej Gjurič: Děkuji. Budu se snažit,
aby to nebyla rozprava. Můj návrh je veden snahou
dát samosprávě, pokud možno, význam
a vliv, ovšem jak člověk vždycky zjistí,
nic není dokonalé. přesněji řečeno,
každá formulace může mít více
konsekvencí a jednu velice významnou jsme si uvědomili.
Týká se původního § 16, tedy
druhé části mého návrhu, konkrétně
odst. 4 písm. a), co školská správa
schvaluje. Uvědomili jsme si, že jsou školy,
překračující svým významem
rámec okresu, školy, které mohou být
nepopulární, a přitom jsou nesmírně
důležité. Týká se to třeba
škol pro zdravotně postižené, škol
v polepšovnách (nenapadá mě momentálně
správný výraz), ale i škol národnostních.
A přitom okresní zastupitelé by je při
tomto znění tohoto odstavce mohli blokovat, kdyby
chtěli, právě skrze finance. Dovolil bych
si navrhnout změnu, toto písm. a) z odstavce 4 přesunout
do odst. 3, to znamená místo "schvaluje"
do odstavce, kde se školská rada vyjadřuje,
čili ta střední míra významu,
jako písm. d). Čili písm. a) z odst. 4, které
zní "rozpis rozpočtových prostředků
pro předškolní zařízení
přidělovaných školským úřadem"
- přesunout do odst. 3 jako písm. d). Aby právě
tímto, skrze rozpočet, nemohli blokovat v okresech
nepopulární a tolik potřebné školy.
Děkuji za pochopení. Teď mně ještě
pan společný zpravodaj upozorňuje na formální
chybu, za kterou se také omlouvám; u nového
§ 16 hned nahoře, kde je napsáno, že odstavce
3,4,5 se vypouštějí, ve znění
společné zprávy žádný
paragraf 5 už neexistuje. Omlouvám se ještě
jednou a prosím, abyste si to opravili. Vypouští
se odst. 3 a 4.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Gjuričovi za upřesnění jeho návrhu. Můžeme, pane zpravodaji, přistoupit k hlasování? (Ano.) Kdo je pro pozměňovací návrh poslance Andreje Gjuriče, ať zvedne ruku.
(Hlasuje se). 142 hlasů pro. Kdo je proti? (Hlasuje se.)
Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? Sedm. Návrh
byl přijat 142 hlasy, proti 7.
Poslanec Josef Vondráček: Pan poslanec Piverka
dal návrh k problematice národnostních škol.
Pokud by bylo možné, pane předsedající,
vysvětlení by podal pan ministr školství.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Pan poslanec dal návrh,
který je totožný se zněním §
3-jedna federálního školského zákona
- alespoň doufám - výchova a vzdělávání
se uskutečňuje v jazyce českém nebo
slovenském, občanům maďarské,
německé, polské a ukrajinské národnosti
se v rozsahu přiměřeném zájmům
jejich národního rozvoje zabezpečuje právo
na vzdělávání v jejich jazyce. Myslím,
že tímto je tento dodatek zbytečný.
Ve společné zprávě § 13 bod e),
předškolní zařízení, školy
a školská zařízení s jiným
vyučovacím jazykem než českým
- že můžeme zřizovat, je velmi dobře
formulovaný, protože nám to umožňuje
zřídit školy např. s jazykem romským,
aniž bychom je považovali za školy národnostní.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji. Ptám se pana poslance Piverky, zda na
svém návrhu po tomto vysvětlení trvá.
Poslanec Walter Piverka: Já jsem měl návrh
k § 7, nikoli k § 13. Domnívám se, že
v § 7 moje navržená verze je poněkud širší,
takže to, co já navrhuji, tam může být.
Trvám na svém návrhu, protože se domnívám,
že je širší.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Pan zpravodaj přečte návrh poslance Piverky.
Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Jde
o § 7, čl. 4: národnostní školství
bude řešeno zvláštním předpisem.