Čtvrtek 13. prosince 1990

Ve společné zprávě na straně 4 je v § 13 doplněn nový odstavec 6, který zní: "Ministerstvo může ve státní správě ve školství zřídit i jiné územní orgány a přenést na ně některé své pravomoce."

U nás v ústavně právním výboru jsme uvažovali o tom, zda je třeba řídit školství prostřednictvím ministerstva a následně okresních školských úřadů.

Došli jsme k závěru, že v některých případech může být zřízení okresního školského úřadu nevýhodné s ohledem na hustotu škol, ať proto, že v okrese je škol málo, nebo naopak příliš mnoho. Dále se v našem výboru vyskytla úvaha o tom, že by měly být zřízeny zemské školské úřady, což by byl druhý stupeň, resp. třetí stupeň státní správy ve školství. Tyto snahy jsme v podstatě vždy odmítli, jedinou výjimku jsme učinili u finančních úřadů, kde jsme zřídili ředitelství, ovšem v tomto případě si nejsem ji stý, zda tato úprava směřuje k témuž. Je-li tomu tak a má-li se pod tímto odstavcem skrýt možnost řídit zemský školský úřad či jiný úrad nadřízený okresnímu resp. těm nejnižším školským úřadům, prosím o podrobnější výklad pana ministra, proč toto považuje za potřebné. Lze očekávat, že ze strany poslanců z Hnutí pro samosprávnou demokracii může tento příspěvek vyvolat určitou reakci, a abych tomuto předešel dovolím si říci, že pokud by došlo k ustavení zemského zřízení, není problémem, abychom jednoduchou právní úpravou umožnili orgánům státní správy zřídit příslušné zemské úřady. Z toho co jsem řekl plyne: Pokud pan ministr nevysvětlí jiným způsobem než já potřebu odstavce 6, navrhuji, aby tento odst. 6 byl ze společné zprávy vypuštěn a v konečném znění zákona se neměnil. Děkuji.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Pane ministře, přejete si odpovědět hned?

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka: Pochopitelně tento bod, který byl zařazen na základě zprávy výborů, bych uvítal osobně z toho prostého důvodu, že tak jako tak, jsem hodlal a oznámil jsem to, zřídit pobočku ministerstva školství v Olomouci pro zemi Moravsko-slezskou. Pobočku, která by se zabývala organizací základních a středních škol. Bylo by to ovšem ministerstvo, které by se zabývalo okresními školami - základními a středními školami v Moravsko-slezské zemi, podobně by to bylo v Zemi české. Kdyby tento paragraf byl schválen, bylo by možné automaticky z ministerstva udělat zemský úřad. To by ale neznamenalo, že by vznikl nějaký mezičlánek, protože základní a střední školy by přešly výhradně podle mé představy do působnosti zemí.

Skutečně mám v úmyslu podpořit zemské zřízení v tomto smyslu - opakuji, že základní a střední školy by byly v působnosti zemských úřadů. Nevím, zda s tím budete souhlasit. Já osobně se domnívám, že by to byl asi správný krok, udělat tuto organizaci. V každém případě pobočka ministerstva v Olomouci bude zřízena tak, jako tak.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji ministru Vopěnkovi za jeho odpověď. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Lom, připraví se paní poslankyně Stiborová.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dva stručné pozměňovací návrhy k § 17. Navrhuji zařadit článek 5: "Česká školní inspekce vykonává kontrolní činnost vůči školským úřadům".

I když je školský úřad řízen přímo ministerstvem, domnívám se. že přímá kontrolní činnost České školní inspekce jako kontrolní a resortní činnost vůči školským úřadům zajistí účinnou součinnost školských úřadů, zejména podle § 8 a) a § 12.

Druhý pozměňovací návrh k § 18 odst. 2: Navrhuji změnit výše pokuty až do výše 10 000 Kčs. Děkuji.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Lomovi. Prosím paní poslankyni Stiborovou, připraví se pan poslanec Dušek.

Poslankyně Marie Stiborová: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, připojuji se k návrhu, který zde byl přednesen panem poslancem Gjuričem k otázce rad. Je velice konstruktivní a vyjadřuje to, co by asi mělo být s otázkou zpětné vazby na naše školská zařízení vyžadováno. Tento návrh zákona vypadá tak, že se zdá skutečné to, že řízení školství na principu odvětvovém by mohlo mít reálnou představu v tom, že naše školství bude fungovat tak, jak by mělo.

Dovolila bych si zde citovat slova Jana Ámose Komenského "Vše na dobrém pořádku záleží." Skutečně, dobrý pořádek by mohl zabezpečit, nebo by mohl být zabezpečen tím, jak je skutečně školství řízeno. Mám ovšem trochu pochyby o tom, aby všechny zpětnovazebné mechanismy fungovaly tak, abychom se opět nedostali opět k úplně centralistickému řízení, které bylo realizováno dříve. Přikláním se tedy k návrhu - ještě jednou opakuji - Andreje Gjuriče a zároveň navrhuji, aby byl doplněn i § 15, který hovoří o působnosti obce. V odst. 4 tohoto paragrafu je řečeno, jakým způsobem budou pracovat také komise pro výchovu a vzdělávání. Jestli si všimnete, pedagogičtí pracovníci, nebo zástupci školských zařízení jsou zastoupeni dvěma pětinami celkového počtu této komise.

Navrhuji proto, aby poslední věta odst. 4 § 15 byla upravena takto: "Předškolní zařízení, školy a školská zařízení jsou zastoupeny v této komisi jednou třetinou zástupců zvolených z řad pedagogických pracovníků, jedna třetina je tvořena zástupci obcí a jedna třetina jsou zástupci rodičů příslušného územního obvodu." Je to v zásadě v souhlase s tím, jak by vypadaly školské rady. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji paní poslankyni Stiborové. Prosím pana poslance Duška.

Poslanec Pavel Dušek: Vážená Česká národní rado, reaguji na vystoupení paní poslankyně Váchalové, které se týkalo v § 3, odst. g) a f). Já sám jsem měl od začátku projednávání tohoto zákona velkou starost o dostatečnou objektivitu při rozhodování ředitelů ve věci osvobození od povinné školní docházky a o zařazování do speciálních škol. Původně jsem uplatňoval připomínku, aby o tomto rozhodoval přímo školský úřad. Byl jsem několikrát ujištěn, že to není zapotřebí, neboť v tuto chvíli buď již existují, nebo budou existovat dostatečně účinné mechanismy, které odstraní možný subjektivismus v rozhodnutí ředitele či přímo jeho nechuť postižené dítě do vlastní školy přijmout.

Protože si nejsem v této chvíli jist, že formulace, kterou tady navrhla paní poslankyně Váchalová je nejšťastnější, prosil bych pana ministra, aby zde ještě odůvodnil způsob, který jednoznačně zabrání možné subjektivitě rozhodnutí ředitele v této nesmírně závažné otázce. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Duškovi, pan ministr si přeje odpovědět.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka: Jenom krátce, pokud jsem se dohadoval na výborech, domnívám se, že tato otázka by byla nejlépe řešena vyhláškou o tom, jak má v takovém případě ředitel postupovat. Tato vyhláška by byla pro ředitele závazná. Jde o to, abychom zachytili víc těch momentů a nemuseli je dávat do tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu ministrovi, slovo má pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení kolegové, já na rozdíl od předcházejícího příspěvku bych chtěl podpořit návrh, který zde zazněl od mé kolegyně poslankyně Váchalové a dovolil bych si ještě rozšířit návrh, který ona řekla ve vztahu k § 3, odst. 2, písm. d), kde ona navrhla, aby ředitel rozhodoval o osvobození od povinné školní docházky na základě vyjádření školské rady, ještě o písmeno c), které by znělo, že ředitel rozhoduje o povinnosti docházet do školy na základě rozhodnutí školské rady. Tímto způsobem se omezí subjektivismus v možném rozhodování ředitele a školská rada může učinit vše k tomu, aby toto rozhodnutí bylo skutečně správné.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Ortmanovi, slovo má pan poslanec Kozel.

Poslanec František Kozel: Vážení kolegové a kolegyně, dovolte, abych rozptýlil poněkud vaše obavy, které se týkaly § 3, odst. 2 a některých písmen, které dávaly do pravomoci ředitele i rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky atd. Toto vše bude upřesňováno ve vyhlášce, která je připravena k přijmutí v legislativní radě a tam se říká, že v § 3 o odložení začátku povinné školní docházky a o dodatečném odložení povinné školní docházky tělesně postižených dětí atd., všude tam je uvedeno, že rozhoduje pedagogicko- psychologická poradna, odborný lékař, případně speciální pedagogické centrum, jak to zde bylo vyžadováno, takže bych chtěl ubezpečit, že toto všechno ve vyhlášce bude a ČNR má právo tuto vyhlášku žádat k předložení ještě než bude uvedena v život. Děkuji (potlesk).

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím, paní poslankyně Moserová má faktickou poznámku.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, vážení přítomní, my jsme jednali o věcech zdravotně postižených zcela separátně, protože to považujeme za věc velice důležitou a žádali jsme o to, aby toto bylo zařazeno jako další vyhláška, které jsou v návrhu zákona uvedeny, jako vyhláška, týkající se právě zdravotně postižených dětí, ale také zejména jejich integrace, aby bylo umožněno přikázat řediteli příjem těchto zdravotně postižených dětí. Žádali jsme také ministerstvo a bylo nám to přislíbeno, že nám tato vyhláška bude předložena. Jestli skutečně ve vyhlášce bude uvedeno, že bude možné přikázat školám takových dětí (potlesk).

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji paní poslankyni, přeje si pan ministr odpovědět?

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: V každém případě předložíme tuto vyhlášku ČNR, speciálně vašemu výboru ke schválení.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu ministrovi, dále se přihlásil pan poslanec Jakl k doplnění jeho pozměňovacího návrhu.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, já se omlouvám, ale nestačil jsem si prostudovat společnou zprávu, takže mně unikla ještě jedna věc na str. 5. Pokud by byl přijat můj první návrh, tak by text, týkající se doplnění nového odstavce 5, § 15, neměl už svůj smysl. Proto musí být ve společné zprávě vypuštěn také, protože by nemohl nastat případ, kdy by obec potřebovala někomu navrhnout odvolání ředitele u školy, kterou zřídila, protože by ho prostě odvolala.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Jaklovi, dále se přihlásil pan poslanec Přikryl.

Poslanec Ivo Přikryl: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážení přítomní, já bych chtěl obhájit jedno ustanovení společné zprávy, a to onen bolavý § 4, ve kterém pan poslanec Jakl navrhuje vrátit odst. 6, což prakticky znamená uvrhnout základní školy znovu do absolutní moci obcím. Ono je to na jednu stranu velmi pěkné, dodržet zásadu a systém, že zřizovatel svého ředitele jmenuje, domnívám se ale, že spolu s tím, jak směrem dolů poklesnou mocenské vztahy, poklesnou také mocenské spory. Nemyslím si, že by pro ředitele základních škol bylo výhodné toto dopustit. Domnívám se, že nejde o žádnou výjimku ze systému, protože je řada i jiných takových institucí nebo zařízení, která obec vlastně využívá pouze pro svou potřebu, přitom do jmenování jejich ředitelů nemá naprosto žádnou snahu mluvit. Jedná se o takové věci, jako je třeba prodejna, ve které nemá možnost ovlivnit výběr vedoucího, zřízení policejní stanice, kde také neovlivní jméno velitele, zřídí-li se hraniční přechod, nebude obec ovlivňovat jmenování náčelníka atd. Proto bych se přimlouval, aby zůstaly možnosti jmenovat ředitele pouze ve školských správách.

Ještě mi dovolte poznámku k pozměňovacímu návrhu pana poslance Loma. Je pravda, že 10 000 Kčs pokuty za nedodržení určitých předpisů je hranice horní, ale uvědomme si, že pro mnoho učitelů je to polovina ročního platu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Přikrylovi. To byla poslední písemná přihláška do rozpravy.

Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Vyhlašuji přestávku, o kterou požádal společný zpravodaj. Rád bych se ho zeptal, kolik času bude potřebovat?

(Společný zpravodaj: Do 11 hodin.)

Uděláme tedy přestávku do 11 hodin.

Pan společný zpravodaj ještě prosí, aby se předsedové a zpravodajové z výborů pro školství a ústavně právního výboru sešli k projednání připomínek ve Státních aktech.

(Následovala přestávka.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím pana poslance Josefa Vondráčka. aby se ujal slova.

Poslanec Josef Vondráček: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo. Chtěl bych hovořit k jednotlivým připomínkám, tak, jak vám byly poslanci navrhovány. Poslanec Šimeček navrhoval, aby bylo zakotveno, že žáka nelze vyloučit, ani podmíněně, na základě provinění, jež lze kvalifikovat jako nenásilný čin opozičně politického charakteru. Náš názor je takový, že legislativně je to možné, že to je čisté a že zde záleží i na rozhodnutí sněmovny. Takže, prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro to, aby byl návrh pana poslance Šimečka zařazen do § 19, ať zvedne ruku. (Hlasuje se) 88 hlasů pro. Kdo je proti tomuto návrhu? (Hlasuje se.) 15 hlasů proti. Kdo se zdržel hlasování?

(Hlasuje se.) 31 hlasů se zdrželo. Návrh byl přijat 88 hlasy ku 46.

Poslanec Josef Vondráček: Druhý návrh přednesl pan poslanec Gjurič. Jedná se o pozměňovací návrh na orgány školských rad a jsou tam některé nutné technické změny, některé úpravy. Prosím pana předsedajícího, zda by bylo možno k tomuto bodu otevřít rozpravu, aby pan poslanec mohl pozměňovací návrh přednést.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Domnívám se, že jednací řád nám umožňuje upřesnění návrhu pana poslance před hlasováním a není třeba k tomu otevírat rozpravu. Pokud s tím sněmovna souhlasí, tak pan poslanec Gjurič by upřesnil svůj pozměňovací návrh. (Všeobecný souhlas.) Prosím pana poslance Gjuriče.

Poslanec Andrej Gjurič: Děkuji. Budu se snažit, aby to nebyla rozprava. Můj návrh je veden snahou dát samosprávě, pokud možno, význam a vliv, ovšem jak člověk vždycky zjistí, nic není dokonalé. přesněji řečeno, každá formulace může mít více konsekvencí a jednu velice významnou jsme si uvědomili. Týká se původního § 16, tedy druhé části mého návrhu, konkrétně odst. 4 písm. a), co školská správa schvaluje. Uvědomili jsme si, že jsou školy, překračující svým významem rámec okresu, školy, které mohou být nepopulární, a přitom jsou nesmírně důležité. Týká se to třeba škol pro zdravotně postižené, škol v polepšovnách (nenapadá mě momentálně správný výraz), ale i škol národnostních. A přitom okresní zastupitelé by je při tomto znění tohoto odstavce mohli blokovat, kdyby chtěli, právě skrze finance. Dovolil bych si navrhnout změnu, toto písm. a) z odstavce 4 přesunout do odst. 3, to znamená místo "schvaluje" do odstavce, kde se školská rada vyjadřuje, čili ta střední míra významu, jako písm. d). Čili písm. a) z odst. 4, které zní "rozpis rozpočtových prostředků pro předškolní zařízení přidělovaných školským úřadem" - přesunout do odst. 3 jako písm. d). Aby právě tímto, skrze rozpočet, nemohli blokovat v okresech nepopulární a tolik potřebné školy. Děkuji za pochopení. Teď mně ještě pan společný zpravodaj upozorňuje na formální chybu, za kterou se také omlouvám; u nového § 16 hned nahoře, kde je napsáno, že odstavce 3,4,5 se vypouštějí, ve znění společné zprávy žádný paragraf 5 už neexistuje. Omlouvám se ještě jednou a prosím, abyste si to opravili. Vypouští se odst. 3 a 4.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Gjuričovi za upřesnění jeho návrhu. Můžeme, pane zpravodaji, přistoupit k hlasování? (Ano.) Kdo je pro pozměňovací návrh poslance Andreje Gjuriče, ať zvedne ruku.

(Hlasuje se). 142 hlasů pro. Kdo je proti? (Hlasuje se.) Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? Sedm. Návrh byl přijat 142 hlasy, proti 7.

Poslanec Josef Vondráček: Pan poslanec Piverka dal návrh k problematice národnostních škol. Pokud by bylo možné, pane předsedající, vysvětlení by podal pan ministr školství.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Pan poslanec dal návrh, který je totožný se zněním § 3-jedna federálního školského zákona - alespoň doufám - výchova a vzdělávání se uskutečňuje v jazyce českém nebo slovenském, občanům maďarské, německé, polské a ukrajinské národnosti se v rozsahu přiměřeném zájmům jejich národního rozvoje zabezpečuje právo na vzdělávání v jejich jazyce. Myslím, že tímto je tento dodatek zbytečný. Ve společné zprávě § 13 bod e), předškolní zařízení, školy a školská zařízení s jiným vyučovacím jazykem než českým - že můžeme zřizovat, je velmi dobře formulovaný, protože nám to umožňuje zřídit školy např. s jazykem romským, aniž bychom je považovali za školy národnostní.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji. Ptám se pana poslance Piverky, zda na svém návrhu po tomto vysvětlení trvá.

Poslanec Walter Piverka: Já jsem měl návrh k § 7, nikoli k § 13. Domnívám se, že v § 7 moje navržená verze je poněkud širší, takže to, co já navrhuji, tam může být. Trvám na svém návrhu, protože se domnívám, že je širší.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Můžeme přistoupit k hlasování. Pan zpravodaj přečte návrh poslance Piverky.

Zpravodaj - poslanec Josef Vondráček: Jde o § 7, čl. 4: národnostní školství bude řešeno zvláštním předpisem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP