Tentýž den jsem přijel domů a ve východočeských
denících jsem zjistil, že ředitelka
krajské finanční správy v Hradci Králové
- za zády ministra Špačka, o své vůli
- již pro východní Čechy tento konkurs
vypsala. Přihlášky končí zhruba
za týden. Na tuto skutečnost si dovoluji upozornit
ministerstvo financí a žádám, aby v
té věci zjednalo nápravu a nás o tom
informovalo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Dohnalovi. Prosím, aby se ujal slova pan
poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Svůj příspěvek
stahuji, podobné už zazněly.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak. Rozpravu končím.
Přeje si zástupce vlády přednést
závěrečné slovo teď, nebo uděláme
přestávku a závěrečné
slovo bude po přestávce? (Souhlas k přerušení
jednání na 15 minut.) .
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Budeme
pokračovat v projednávání zákona.
Chci se zeptat pana ministra, zda je připraven odpovídat.
Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Milý pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych se pokusil vysvětlit některé dotazy, které zde v průběhu rozpravy zazněly.
První věc je otázka toho, že ředitelství finanční vlastně budou nahrazovat jakési krajské uspořádání. Úprava zákona vychází naprosto jasně z dvoustupňového řízení, to znamená, že druhý stupeň - odvolací řízení by mělo probíhat na finančním ředitelství. Tato finanční ředitelství budou samozřejmě navazovat ve své činnosti na dnešní krajské finanční správy, které tuto činnost umožňují jednak hmotně a jednak personálně.
Dále se uvažuje o tom, že vlastně v okamžiku, kdy dojde v naší republice k zemskému uspořádání, budou tato ředitelství převedena na zemská ředitelství. To je důvod, proč vlastně navrhovatel nedoporučuje zatím uspořádat a založit ředitelství v Olomouci, protože by se dnes vytvářel tento úřad, kdy ještě není rozhodnuto s definitivní platností o zemském uspořádání. Tedy právě v oblasti Moravy bude toto ředitelství - buď druhé nebo třetí - uspořádáno přesně podle toho, jak bude uspořádáno zemské uspořádání. To je zhruba k prvnímu problému.
Otázka, která zde byla vznesena kolem poradenské činnosti pracovníků finančních orgánů. Zákazem této poradenské činnosti je samozřejmě maximální snaha zamezit kolizním situacím, kdy by bylo možné, aby tento .referent za úplatu na jedné stran ě radil, jak obejít nebo se vyhnout některým daním, a na druhé straně by tyto daně měl do důsledku vymáhat z pozice svého úřadu. Proto byl tento zákaz vydán.
Ministerstvo financí ovšem nechce omezovat možnost poskytování této poradenské činnosti bez úplaty. Je to především z toho důvodu, že je snaha pomoci začínajícím podnikatelům, především soukromníkům, a zdá se, že v této finanční oblasti nemáme ještě dostatečný počet odborníků, kteří by skutečně fundovanou poradenskou činnost mohli poskytovat. Proto do té doby, než se vyvinou například soukromí daňoví poradci a soukromé poradenské služby a společnosti, je předpoklad, že nebude kladen odpor poskytovat tyto poradenské činnosti bez úplaty.
Dále s tímto dotazem souvisí i otázka, že není omezeno poskytování této poradenské činnosti přímo pracovníkům ministerstva. V tomto zákoně sice zmínka není, ale pan ministr Špaček vydal přímo zákaz výnosem ministra financí a tento zákaz se vztahuje i na veškeré pracovníky centra, to je přímo ministerstva financí.
Otázka platů a platového hodnocení. V průběhu roku 1991 bude přijat nový systém odměňování pro pracovníky řídící správy. Dá se říci, že i zde dojde k ohodnocení veškerých pracovníků všech ministerstev a všech úřadů ležících mimo ministerstva. Do té doby bude vydán prakticky hned po přijetí návrhu tohoto zákona zvláštní výnos ministra práce a sociálních věcí Horálka, kterým bude upřesněn a ujednocen problém odměňování pracovníků těch orgánů, které leží mimo ministerstvo, ale jsou ministerstvem řízeny. Dá se říci, že na těchto úřadech dojde zhruba ke zvýšení platů řadových úředníků, na které byl tento dotaz zaměřen, zhruba o 400 - 500 Kčs. Předpokládá se, že tím by tento problém měl být vyřešen.
Dále bylo uvažováno, proč dochází ke vzniku nikoli okresních úřadů, ale pouze finančních úřadů. Byla snaha nevytvořit další odloučené depozitury okresních úřadů, protože tím by došlo k rozčlenění a zkomplikování řídících stupňů. Vznikla by vlastně nějaká místní depozitura, která by měla vztah k okresnímu úřadu. To by vlastně dále řídilo ředitelství a dále ministerstvo financí. Z toho důvodu byl návrh zákona řešen tak, že finančních úřadů vzniká v okrese několik a jsou přímo podřízeny ředitelství, aby tato cesta byla jednodušší, aby nedocházelo k více stupňům.
K otázce počtu úřadů na území města Ostravy je možno říci, že tento návrh vznikl při projednávání ve výborech České národní rady a ministerstvo financí po projednání s místními orgány v Ostravě jej bude plně akceptovat podle vzniklých požadavků.
Další otázka, která zde vznikla a kterou
přednesl pan poslanec Dohnal - otázka konkursního
řízení ve Východočeském
kraji. Pan ministr Špaček zaručuje, že
tuto záležitost vyřeší, vyvodí
z ní příslušné důsledky
a skutečně v této oblasti bude zajištěno
konkursní řízení tak, jak je uvedeno
v zákoně - v případě, že
dojde k jeho schválení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Nyní se táži, zda si přeje
společný zpravodaj výboru přednést
závěrečné slovo. (Přeje) .
Poslanec Antonín Chutný: Dámy a pánové,
po předchozím vysvětlení panem ministrem
bych chtěl přímo přikročit
k projednávání návrhů změn,
které vyšly z rozpravy. Pan poslanec Bezděk
- k § 8 odstavec 1 - žádal ve vyjmenování
finančních ředitelství, aby tam bylo
doplněno Finanční ředitelství
v Olomouci. Mělo by se to dostat v odstavci 1 pod písmeno
ch) .
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Čekám na zprávu o počtu přítomných,
abych zjistil, jestli je sněmovna schopna se usnášet.
Poslanec Antonín Chutný: Pan ministr říká,
abych se zeptal pana poslance Bezděka, jestli na své
připomínce trvá. (Trvá.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je přítomno
123 poslanců, takže Česká národní
rada je usnášeníschopná a můžeme
pokračovat v hlasování. Protože jsem
pana Chutného přerušil a mám za to,
že jsem rozptýlil vaši pozornost dotazem na počet
přítomných, prosím, aby pan poslanec
Chutný zopakoval znovu problém nebo návrh,
o kterém dám posléze hlasovat.
Poslanec Antonín Chutný: První připomínka
pana poslance Bezděka k § 8, odstavci 1 - doplnit
ve vyjmenování finančních ředitelství
o Olomouc. Takže, písmeno ch) finanční
ředitelství v Olomouci.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Věc je tedy jasná, dávám hlasovat, kdo je pro návrh pana poslance Bezděka, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 62) . Kdo je proti? (31) . Kdo se zdržel hlasování? (31) .
Takže, výsledek je zajímavý, já
jsem se s ním dosud ve sněmovně nesetkal,
62 ku 62, takže návrh nezískal potřebnou
většinu a tedy neprošel. Prosím pana zpravodaje,
aby pokračoval.
Poslanec Antonín Chutný: Druhá připomínka
pana poslance Bezděka se týkala přílohy,
pro ředitelství Ostravu je třeba doplnit
Třinec a Jablunkov.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: I tato věc je jasná, takže dávám hlasovat.
Kdo je pro tento návrh pana poslance Bezděka, ať
zvedne ruku.
Poslanec Oldřich Váca: Myslím, že
by tyto úřady neměly být v zákoně
vyjmenovávány, tak nevím, proč bychom
měli o tom hlasovat.
Poslanec Ivo Svoboda: Byla první připomínka
k § 8 a podle společné zprávy §
6, odst. 2 se přeformuluje tak, že ministerstvo vyhláškou
určí, které finanční úřady
a ve kterých územních obvodech správu
dotací vykonávají. Takže nevím,
jestli jsme hlasovali správně.
Poslanec Antonín Chutný: Ještě
jsme nehlasovali o společné zprávě.
Může dojít k tomu, že ve společné
zprávě § 6 nebude odsouhlasen.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: My projednáváme
tuto listinu ve znění společné zprávy
čili je to správná připomínka,
pokud je to uvedeno ve společné zprávě
a není o tom hlasováno, tak platí to, co
je ve společné zprávě, neboť
je to předloženo do závěrečného
hlasování. Pan poslanec Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Mám faktickou
připomínku. Vážená sněmovno,
ve společné zprávě je napsáno
v příloze návrhu zákona příloha
se vypouští, tak abychom mohli toto doplnit. musíme
hlasovat o tom, abychom tu přílohu tam znovu vrátili,
jinak nemáme kam to doplňovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže,
chci se zeptat společného zpravodaje na jeho názor
na tuto záležitost.
Poslanec Antonín Chutný: Myslím, že
je třeba akceptovat připomínku pana poslance
Sedláčka a myslím, že bychom tedy měli
přikročit k další připomínce.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je sněmovna
téhož názoru? Myslím, že ano.
Poslanec Antonín Chutný: Paní poslankyně
Vorlová má podobný problém, ale o
tom se hlasovat může, protože paní poslankyně
navrhovala, aby k písmenu h) paragrafu 8, bylo uvedeno
místo v Ostravě v Opavě. Pod písmenem
ch) v Olomouci. To byla jedna z alternativ. Tu první alternativu
kdybyste nám zopakovala, ta byla trochu obsažnější.
Poslankyně Milada Vorlová: Můj návrh
zněl § 8, odst. 1: zřizují se finanční
ředitelství, jejich sídla budou určena
vyhláškou ministerstva. Abychom nepředjímali
zemské zřízení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, paní poslankyně, stačí první část Vašeho vysvětlení.
Takže dávám hlasovat kdo je pro návrh paní poslankyně Vorlové, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 69) . Kdo je proti, ať zvedne ruku - (19) . Kdo se zdržel hlasování? (43) .
Děkuji, takže, převážnou většinou
hlasů byl tento návrh paní poslankyně
Vorlové přijat. Domnívám se, že
za těchto okolností je zbytečné o
druhém návrhu hlasovat. Souhlasíte ? Takže,
budeme pokračovat dál.
Poslanec Antonín Chutný: Prosím poslance
Andrleho, aby nám zopakoval svůj návrh, protože
jeho návrh byl dosti obsáhlý, a já
jsem si ho nestačil napsat. Aby nám přečetl
formulaci, kterou chtěl k § 13. (Poslanec Andrle bere
návrh zpět) . Pan poslanec Kubiš k § 13
žádal o vyškrtnutí slova "výdělečně".
Tím pádem by znění § 13 bylo:
"pracovníci územních finančních
orgánů nesmějí provádět
kontrolní, daňovou, účetní
..." atd. To je první část.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: To je celé. Návrh poslance Kubiše je jasný.
Dávám tedy hlasovat: Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 12) . Dvanáct poslanců je pro. Kdo je proti? (73) . Sedmdesát tři poslanců je proti. Kdo se zdržel hlasování? (41) . Čtyřicet jedna poslanců se zdrželo hlasování.
Návrh pana poslance Kubiše nebyl přijat.
Poslanec Antonín Chutný: Pan poslanec Vondráček
žádal, aby ministerstvo financí ustanovilo
okresní finanční úřady. Jestli
tomu rozumím, tak pak by se musela změnit dikce
paragrafu 2. Prosil bych vás, kdybyste nám to naformuloval,
co má z toho vypadnout, protože já si netroufám
za vás tuto formulaci říci. Vyrozuměl
jsem jenom, že žádáte o to, aby byly ustanoveny
okresní finanční úřady.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám
se pana poslance Vondráčka, zda chce upřesnit
svůj návrh, nebo ho bere zpět.
Poslanec Josef Vondráček: (z místa)
Beru svůj návrh zpět. Myslím tím,
aby základními články finanční
správy byly okresní finanční úřady.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, kam navrhujete, aby tento odstavec nebo paragraf
byl začleněn?
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Jenom pro ujasnění: jde o to,
že když řekneme, že základem bude
okresní finanční úřad, znamená
to, že budeme chtít, aby v každém okrese
byl jeden základní okresní úřad.
My jsme si tady vysvětlili na příkladu Ostravy,
že je nutné, aby jich bylo daleko více. Čili
jde o to, že když tam budeme mít jeden okresní
finanční úřad, tak vlastně
jemu budeme podřizovat některé další
lokální úřady, abychom splnili tento
požadavek. Čili, bude nám přibývat
další podřízený stupeň
a už z toho dvoustupňového budeme ve třístupňovém.
Čili, z toho důvodu filozofie zákona sleduje
to, že v daném okrese, podle rozsahu a potřeby,
budou třeba dva, tři nebo pět finančních
úřadů a ty budou teprve přímo
podřízeny finančnímu ředitelství,
abychom tam nedělali podřízenost atd. To
je ten úmysl.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Ptám se znovu pana poslance Vondráčka,
zda bere návrh zpět. Pan poslanec Vondráček
bere svůj návrh zpět.
Poslanec Antonín Chutný: A teď bych
se rád zeptal pana poslance Dohnala, zda to, co přednesl.
pokládá za interpelaci.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Nikoli, byla to jenom připomínka
k práci organizace řízené ministerstvem
financí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Doplňovací
návrh nebo protinávrh z vašeho vystoupení,
pane poslanče, nevzešel? (Ne) . Děkuji.
Poslanec Antonín Chutný: Tím jsem
vyčerpal všechny připomínky.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu společnému zpravodaji pro tuto chvíli.
Podle posledních součtů, ke kterým jsme ve sněmovně došli, je přítomno 126 poslanců. Jsme tedy usnášení schopní.
Doporučuji hlasovat o celém předloženém návrhu najednou. Jsou námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nejsou) . Pokud ne, ptám se: Kdo souhlasí s vládním návrhem České národní rady o územních finančních orgánech podle sněmovního tisku 79 ve znění společné zprávy výborů podle sněmovního tisku 113 včetně schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 139 pro.) Stotřicetdevět poslanců je pro. Je někdo proti? (Nikdo.) Není tomu tak. Kdo se zdržel hlasování? (8) . Osm poslanců se zdrželo hlasování..
Takže, zákon České národní rady o územních finančních orgánech byl schválen. Děkuji vám. (Potlesk.)
O slovo se přihlásil pan ministr Kubát. Já
ještě poděkuji společnému zpravodaji
panu poslanci Chutnému.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážená paní předsedkyně,
vážený předsedající, vážená
Česká národní rado. Já vám
nesmírně moc děkuji za pochopení,
s jakým jste přistoupili k projednání
tohoto zákona. Ještě jednou omlouvám
pana ministra Špačka. Promiňte, že jsme
použili takové provizorní řešení.
A až mě vyženou z resortu zemědělství,
budu usilovat o křeslo ministra financí. Děkuji
za pochopení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážené
dámy, vážení pánové. Dalším
bodem pořadu jsou
Mám zde pět přihlášek k interpelacím, ovšem, když se podívám o řadu níže, zjišťuji, že vláda je zastoupena třemi ministry - čtyřmi ministry a jednou ministryní. Chci dát v úvahu, zdali za této situace budeme v tomto bodě pokračovat. Ano. Jsou tu některé paní a páni poslanci, kteří se přihlásili k interpelaci? Pan poslanec Lom.
Takže, v souladu se schváleným pořadem
jednání ho prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, vážený český sněme, vážená vládo České republiky a vážení hosté. Chci vystoupit s jednou interpelací, která má jen zdánlivě pražský, tedy regionální charakter. Ve skutečnosti se domnívám, že tato interpelace má význam celostátní i význam pro bývalý komunistický východní blok.
Obracím vaši pozornost k událostem 5. května 1945. Snímáme z historie její falešnou maquillage a odstraňujeme historické lži, které - i když každý věděl, že to lži jsou - se udržely v oficiální víře až do loňského listopadu.
Prahu neosvobodila Rudá armáda. Praha se od německé Tousaintovy armády osvobodila sama, když německá armáda v odpoledních hodinách 8.5. kapitulovala a během večera a noci Prahu opustila. Sovětská vojska vjela 9. května v ranních hodinách do Prahy, kterou německá armáda opustila. V Praze zlikvidovala jen několik záškodníků. O žádném bojování nemohla být ani řeč.
Za tři až čtyři hodiny, od té doby, co čelo sovětské kolony míjelo Ruzyni, se už tančilo v centru města. Tolik k mýtu osvobozování Prahy, který byl pečlivě jinde a jinde vyzkoušenou praktikou budován hned v prvních dnech.
A nyní se s vlastní interpelací obracím na ministra vnitra české vlády. Mýtus osvobození Prahy Rudou armádou měl být potvrzen do budoucna viditelným symbolem, který by stál na věčné časy na očích všech. A tak se nám narodil falešný a nepravdivý symbol osvobození Prahy, které se nekonalo.
Komunistická moc nám na Smíchově postavila
před oči sovětský tank na monstrózním
podstavci. V roce 1968 dostal pohled na tento tank zlověstný
lesk. V žádném případě
se nechci dotknout památky všech prostých vojáků
a důstojníků sovětské armády,
kteří statečně zahájili svůj
boj a bojovali ho až do vítězství. Skláním
se před nimi v hluboké úctě, stejně
tak jako před navýsost statečnými
a hrdinnými letci západní armády a
všemi vojáky spojeneckých armád.