Středa 28. listopadu 1990

Připomínky vzešlé z jednání výborů jsou zapracovány ve společné zprávě, jejíž písemné znění jste všichni obdrželi. Domnívám se, že porovnáním společné zprávy s vládním návrhem zákona vyplyne dostatečně zřetelně smysl i záměr jednotlivých připomínek. Myslím, že nebude proto potřebné připomínky podrobně charakterizovat. Aby byla moje zpravodajská zpráva úplná, dlužno dodat, že několik výborů uplatnilo některé další připomínky, které nejsou navrhovány k zařazení do společné zprávy. S upřímnou snahou po konstruktivním jednání - a já doufám, že mi budete všichni nápomocni, mi dovolte, abych Vás nejprve seznámil s nezařazenými připomínkami a s důvody, které nás k tomu vedly, seznámil, a to ještě předtím, než přistoupíme k projednávání úprav jednotlivých paragrafů v návrhu společné zprávy.

Jako první nezahrnutá připomínka je dosavadní text § 5 nahradit tímto zněním: "zřizují se finanční úřady, jejichž seznam, sídlo a území obvodu stanoví vlády České republiky svým nařízením".

Vysvětlení: Nové znění § 5 je obsaženo ve společné zprávě podle připomínek ústavně právního výboru. Odlišnost nového znění obsaženého ve společné zprávě spočívá v tom, že pravomoc ke zřizování finančních úřadů a stanovení jejich územních obvodů je svěřeno ministerstvu financí České republiky.

Důvody k řešení navrženému ve společné zprávě jsou spatřovány v tom, že ministerstvo financí ČR bezprostředně zodpovídá za zabezpečení výkonu státní správy na úseku daní a dotací po stránce organizační i institucionální, že lze důvodně očekávat výrazné změny ve struktuře daní, dotací a okruhu poplatníků, které si patrně vyžádají další opatření v novém vymezení jednotlivých finančních úřadů a v jejich působnosti. A nakonec i řešení formou vydání vyhlášky je administrativně nejjednodušší a často schůdné.

Druhá připomínka se týká § 8 a směřuje k tomu, aby dosavadní text byl nahrazen tímto zněním: "Zřizují se finanční ředitelství, jejichž seznam určí vláda České republiky svým nařízením."

Vysvětlení: Konkrétní vymezení okruhu finančních ředitelství a jejich sídel přímo v zákoně, tak jak je uvedeno ve vládním návrhu zákona, zejména z hlediska zřejmé stability této úpravy, a to i vzhledem k očekávanému posunu v druzích daní, v dotacích a v okruhu poplatníků, se zřetelem k tomu, že zmíněné posuny, které ovšem budou mít vliv pouze na finanční úřady, mohou vyvolat potřebu změn v územních působnostech finančních ředitelství, navrhuje se ve společné zprávě svěřit ministerstvu financí České republiky stanovení územních působností finančních ředitelství vyhláškou.

Předpokládaný posun ve struktuře daní, dotací a okruhu poplatníků nevyvolá potřebu změn v soustavě finančních ředitelství, nýbrž v jimi řízených finančních úřadech.

Dopady na finanční úřady si však mohou vyžádat potřebu větší operativnosti při novém stanovení územních působností finančních ředitelství. Proto je ve společné zprávě navrženo, aby tyto působnosti upravovalo ministerstvo financí ČR vyhláškou a tudíž, aby je nestanovil přímo zákon.

Třetí připomínka spočívá v tom, aby se v § 13 ve větě první doplnil za slova "nesmí výdělečně provádět" text " ani za poskytnutí výhody". Současně se navrhuje zvážit sankce za porušení zákazu uvedeného v § 13.

Vysvětlení: Doplnit zákaz stanovený pro pracovníky finančních orgánů spočívající v tom, že tito pracovníci nesmějí výdělečně provádět kontrolní činnost pro poplatníky daní tak, že tito ji nesmějí výdělečně provádět ani za poskytnutí výhody, takovou činnost pro poplatníky není potřebné tímto zákonem stanovit. Poskytnutí výhody v souvislosti s plněním pracovních povinností je vždy postihováno jinými právními předpisy. Rovněž upravit v tomto zákoně postih za porušení zákazů obsažených v § 13 nelze dost dobře doporučit, neboť v těchto případech se postupuje podle § 77 a následujících Zákoníku práce. Jde totiž o porušení pracovní kázně, spočívající v nedodržování právních předpisů vztahujících se k práci těmito pracovníky vykonávané dle § 73 Zákoníku práce, které je postihováno důtkou, veřejnou důtkou, snížením nebo odnětím prémií, odměn až na 3 měsíce nebo převedením na méně placenou práci až na 3 měsíce. Zejména v případě závažných důsledků způsobených porušením tohoto zákazu lze dovodit i eventuální trestní postih.

V pořadí ve čtvrté připomínce se navrhuje vypustit větu třetí § 16, odst. 2, ve které se stanoví, že práva a p ovinnosti z pracovně právních vztahů pracovníků finančních správ přecházejí na finanční ředitelství.

Vysvětlení: Odkazuji v této souvislosti na důvodovou zprávu vlády, strana 15, třetí odstavec, ze které vyplývá, že stávající finanční správa, jíž bylo uloženo přijmout do konce roku 1990 dalších 1 700 pracovníků. V případě vypuštění věty 3, odstavec 2, by s těmito nově přijatými pracovníky bylo třeba uzavřít k 1. 1. 1991 nově ustanovené smlouvy. Rovněž se stávajícími pracovníky dosavadních finančních správ bylo by třeba tyto smlouvy znovu uzavřít. Zůstává však skutečností, že výkon správy na úseku daní a dotací nesporně vyžaduje déletrvající zkušenosti v oblasti práva. Z těchto hledisek se proto nedoporučuje připomínce vyhovět.

A konečně pátá připomínka doporučuje doplnit novým odstavcem 5 v tomto znění: Při konkursech na obsazení míst ředitelů finančních úřadů a finančních ředitelství v roce 1991 bude přítomen poslanec ČNR. Upozorňuji, jen v souvislosti s touto připomínkou, se ve společné zprávě doporučuje doplnit § 11 novým písmenem - e, podle něhož se ministerstvo financí ČR zmocňuje. určit bližší podmínky konkursního řízení na obsazování míst ředitelů těchto finančních orgánů. V těchto podmínkách, které jsou už na ministerstvu financí ČR připraveny, se ukládá, že při výběru členů konkursních komisí musí být požádán o účast v těchto komisích příslušný poslanec ČNR. S připravovaným předpisem už byli seznámeni příslušní pracovníci finančních správ. Bylo jim podáno osobní vysvětlení ministrem financí ČR. Doporučuje se proto tuto připomínku do zákona nezařazovat.

A nyní mi dovolte, abych přistoupil k vlastnímu projednávání společné zprávy podle jednotlivých paragrafů s jejich úpravami.

K § 4, odst. 5 - ve větě za středníkem se na konci doplňují slova: v závorce - dále jen ministerstva.

§ 5 zní: Finanční úřady zřizuje a jejich územní působnost stanoví vyhláškou ministerstvo.

§ 6, odstavec 2 zní: Správu dotací provádějí vybrané finanční úřady, ministerstvo vyhláškou určí, které finanční úřady, ve kterých územních obvodech správu dotací vykonávají.

§ 8 odstavec 2 - dosavadní text odst. 2 se ukončuje slovy: finančních úřadů - a připojuje se další věta, která zní: Územní působnost finančních ředitelství stanoví vyhláškou ministerstvo.

§ 11, za slovem "ministerstvo" se vypouštějí slova "financí České republiky".

Na konci ustanovení § 11 se tečka nahrazuje čárkou a připojuje se další odstavec písmeno e, který zní: Určí bližší podmínky konkursního řízení na obsazování míst ředitelů finančních úřadů a finančních ředitelství.

§ 16 - nadpis nad § 16 zní: Přechodná a závěrečná ustanovení. V odstavci 2 se vypouští druhá věta.

K příloze návrhu zákona - příloha se vypouští. Závěrem mi dovolte na adresu předkladatele (Ten tu není, možná, že je tu ještě náměstek) vznést věcnou připomínku ke vztahu k vyhlášce nahrazující nynější přílohu zákona. V této příloze se vyskytlo několik níže uvedených nepřesností nebo opomenutí.

V odstavci Finanční ředitelství v Ústí nad Labem zřídí finanční úřady - v písmenu t) je chybně uvedeno ve Frýdlantu v Čechách. Správné je jenom ve Frýdlantu.

V odstavci Finanční ředitelství v Brně, zřídí finančnímu úřadu, seznamu u písmene a) chybí Nové Město na Moravě. A v seznamu je chybně uvedeno v Náměšti nad Hanou. Správně je uvedeno v Němčicích na Hané.

V odstavci Finanční ředitelství v Ostravě řídí finanční úřady je v seznamu uvedeno v Ostravě a jaksi nebylo bráno na zřetel, že za těchto okolností by měla Ostrava s 343 tisíci obyvateli a o své stávající rozloze a struktuře jen jeden finanční úřad, což pokládáme za zcela neúnosné. Pro uspokojivé vyřešení tohoto lapsu je zapotřebí do seznamu finančních úřadů ve smyslu písmene a) zařadit - v Ostravě I. až II. a v seznamu b) v Ostravě III. a IV.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a doporučuji vám tento návrh, po odsouhlasení dalších připomínek, schválit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji společnému zpravodaji výboru ČNR poslanci Antonínu Chutnému za odůvodnění společné zprávy výborů.

K uvedenému vládnímu návrhu otevírám rozpravu. Do rozpravy se zatím přihlásilo šest poslanců - pan poslanec Bezděk, paní poslankyně Vorlová, pan poslanec Andrle, pan poslanec Kubiš, pan poslanec Vondráček a pan poslanec Dohnal. Prosím tedy, aby se ujal slova pan poslanec Bezděk. Než dojde k řečništi, prosím všechny, kteří se chtějí přihlásit do diskuse, využijte formulářů a po službě je pošlete sem nahoru.

Poslanec Josef Bezděk: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegové a kolegyně. přestože jsme slyšeli zprávu společného zpravodaje k návrhu zákona o územních finančních orgánech, dovoluji si předložit dva pozměňovací návrhy. První se týká § 8 odst. 1). Působnost těchto nově navrhovaných orgánů kopíruje hranice krajů a nerespektuje a nepřihlíží k efektivnosti jejich práce. Tyto skutečnosti jsou, mimo jiné, i předmětem kritiky občanů, že se vytváří nové orgány, avšak tím, že se přemalovávají firemní cedule, v tomto případě krajských finančních správ. Zdá se mně , že činnost nově navrhovaných ředitelství, např. v Ostravě, bude těžkopádná, protože nerespektuje přírozené spádové oblasti, které jsou odedávna, jak Ostrava a Olomouc, a to bylo i v dřívějších obdobích.

Proto navrhuji, aby na moravsko-slezském území byla zřízena tři ředitelství, a to se sídlem v Brně, Olomouci a Ostravě, přičemž jejich územní působnost by měla být zhruba taková, že Ostravsko bude pokrývat severní část daného území, Olomoucko střední a Brno jižní část Moravy. Přesné vymezení území by mohlo být nejlépe stanoveno hranicemi současných okresů.

Za druhé: vzhledem k územnímu rozsahu ostravské aglomerace doporučuji přílohu o působnosti finančního ředitelství v Ostravě - odst. b) za slovo v Třinci doplnit o slovo "a v Jablunkově".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bezděkovi a prosím paní poslankyni Vorlovou.

Poslankyně Milada Vorlová : Vážený český sněme, předstupuji před vás se stejnou poznámkou, jako předešlý pan poslanec. Jen bych ji trochu jinou formou zdůvodnila. Jsem spokojena s tím, že území působnosti finančních úřadů budou spadat až do vyhlášky ministerstva, protože, když jsme si to vyznačili na mapě, tak bylo vidět, že úřady jsou nerovnoměrně rozmístěny. Totéž se týká i finančních ředitelství, což je věc § 8. Když jsem to ve výboru, i mimo něj, konzultovala s předkladatelem, tak souhlasil, že je možné udělat účelnou úpravu, protože účelností bylo operováno, když se ředitelství navrhovala - že mají mít takový obvod, aby to bylo funkční. A to si myslím, že v případě Moravy a Slezska není.

Navrhuji tedy § 8 odst. 1) aby zněl: "Zřizují se finanční ředitelství; jejich sídla budou určena vyhláškou ministerstva".

Druhou variantu: "Zřizují se tato finanční ředitelství - ch) finanční ředitelství v Olomouci".

Pan zpravodaj sice přednesl zdůvodnění proč připomínka nebyla uplatněna, ale myslím, že to je zdůvodnění nedostatečné, protože, když se podíváme na seznam finančních úřadů, které se předpokládají, tak vidíme, že dosavadní ředitelství v Brně má úřadů vyššího stupně 14 a nižšího stupně 31, což je dvojnásobek, než u ostatních územních obvodů.

Přikláním se k první variantě svého návrhu, a to z toho důvodu, že může dojít ke korekci umístění finančního ředitelství. Například podíváme-li se na oblast okresů na severní Moravě, vidíme, že to je umístěno v Ostravě, ačkoliv spádově by měla být dána přednost Opavě (která až do roku 1950 měla zemské finanční ředitelství) .

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové a prosím pana poslance Andrleho, aby se ujal slova.

Poslanec ČNR Antonín Andrle: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, navrhuji

1. současné znění § 13 označit jako odstavec a) ;

2. do § 13 doplnit odstavec b) ve znění: " Znění odstavce a) se nevztahuje na pracovníky finančních úřadů ve vztahu k plátcům daně, u nichž tito pracovníci nevykonávají přímo kontrolní činnost".

Projednání bylo zdůvodněno kolektivem 23 pracovníků finanční správy:

Návrh zákona, který nám byl dán k nahlédnutí - po termínu, bez možnosti připomínkování - § 13 obsahuje ustanovení, které pracovníkům finančních úřadů nedovoluje vykonávat výdělečně činnost. S tímto zněním nemůžeme souhlasit, zejména z těchto důvodů:

1. Pracovníci finančních úřadů se tím stávají jedinou profesí, které zákon přímo zakazuje využívat svou kvalifikaci mimo rámec zaměstnání, což pokládáme za omezování i s ohledem na skutečnost, že současné platy pracovníků tomuto zákazu neodpovídají.

2. Není zanedbatelné ani to, že jsme znevýhodněni vůči pracovníkům jiných orgánů, např. bank a statistiky. Pracovníci těchto orgánů mohou být členy správních rad, dozorčích rad, provádět poradenskou činnost apod. Mimo jiné se tím snižuje naše prestiž před pracovníky organizací, protože odmítnutí účasti ve správní nebo dozorčí radě je vysvětlováno jako naše nekvalifikovanost a neschopnost nést odpovědnost. Dojde tím k naší výrazné diskriminaci také při provádění kuponové privatizace, kdy naše práva vůči ostatním akcionářům budou značně omezena.

3. Domníváme se také, že bude-li poradenská činnost prováděna kvalifikovanými pracovníky a v souladu s právními předpisy, pak částky odváděné na daních budou jistě vyšší než částky zjištěné při kontrolách.

4. V současné době není ještě vybudována dostatečná síť kvalitních poradenských služeb. Není přece zájmem státu postihovat za nedodržení právních předpisů, a přitom neumožnit získávat znalosti o těchto předpisech u značně širokého okruhu osob - pracovníků finančních úřadů.

5. Jeví se nám rovněž nelogické, že zákaz výše uvedených činností se vztahuje pouze na pracovníky nejnižšího stupně finančních úřadů, zatímco pracovníci vrcholovych finančních orgánů tuto činnost zákonem zakázanou nemají.

Závěrem dodáváme, že obdobné názory mají i pracovníci mnoha dalších finančních správ, a proto věříme, že tyto připomínky a návrhy budou při projednávání zákona vzaty v úvahu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Andrlemu. Slova se ujme pan poslanec Kubiš, připraví se pan poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Kubiš: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, v § 13 je uvedeno ustanovení, které pracovníkům územních finančních orgánů zakazuje výdělečně provádět kontrolní, daňovou, účetní a poradenskou či obdobnou činnost pro poplatníky, plátce daní a příjemce dotací. Zároveň je vysloven zákaz výkonu činnosti auditorů, revizorů účtů, členů dozorčích nebo správních rad nebo členů představenstev.

Navrhuji vypustit ze znění návrhu slovo "výdělečné". Úkolem pracovníků územních finančních orgánů je výkon správy daní a dalších činností uvedených v § 1 návrhu zákona a nikoliv poradenská a jiná činnost pro poplatníky a plátce daní, kterou by podle tohoto znění mohli poskytovat bezúplatně. Mám za to, že v zájmu zajištění řádné správy příjmů státního rozpočtu je nezbytné, aby pracovníci územních finančních orgánů nemohli vykonávat poradenskou a další činnost pro poplatníky a plátce daní obecně. Tuto činnost by měli v plném rozsahu vykonávat daňoví, případně právní poradci.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kubišovi, prosím pana poslance Vondráčka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Vondráček: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, projednáváme vládní návrh zákona o územních finančních orgánech v České republice. Vzhledem k novým ekonomickým pravidlům jde o důležitý zákon, který upravuje obsah činnosti "berních úřadů", které budou dbát na naplňování státního rozpočtu republiky a zejména rozpočtu územních orgánů státní správy příjmy z daní a poplatků.

Právě pro tento obsah činnosti je nutné, aby tyto orgány byly co nejblíže k poplatníkům. Navrhovaný územní systém předpokládá velmi početně silná oblastní ředitelství, která budou i osobními úřady pro finanční úřady v okresech. V rámci okresů se počítá se vznikem asi tří finančních úřadů v čele s ředitelem. To znamená, že jen v působnosti oblastního ředitelství v Hradci Králové jich bude více než 30. Každé z nich bude mít svého ředitele.

Myslím, že tímto množstvím dojde k určité roztříštěnosti a že nebude možné využít specializaci pracovníků, neboť daňových poplatníků určitého druhu nemusí být tolik, aby byl určitý pracovník plně vytížen. Na druhé straně budou mít finanční úřady velmi daleko ke svému osobnímu úřadu, kterým je oblastní ředitelství.

Myslím, že nejvíce by měly být posíleny přímo výkonné jednotky, tedy finanční úřady. Základem by měl být okresní finanční úřad, který by měl mít pobočky v rámci okresu.

Tyto pobočky by i do budoucna mohly vznikat v dalších místech soustředěného množství poplatníků. Okresní finanční úřad by se svými pobočkami tvořil finanční celek, který by poskytoval jak metodickou, tak i přímou pomoc jednotlivým pobočkám podle jejich požadavků. Lépe by bylo možno využít i specializovaných pracovníků, ale i vznik okresních finančních úřadů by měl vazbu na okresní úřady, které jsou základním článkem státní správy. Malá oblastní ředitelství by měla být metodickým a hlavně odvolacím orgánem.

Pro to, aby základním článkem byly okresní finanční úřady, hovoří i možnost zemského uspořádání. Do budoucna zemská finanční správa nebo úřad by byly metodickým a odvolacím úřadem pro všechny okresní finanční úřady.

Vznikem velkých oblastních ředitelství dochází k zachování krajské struktury řízení. KNV se zrušily, ale úřad v jiné podobě zůstává. To není jen ve finančním ředitelství, ale i v dalších.

Doporučoval bych proto, aby základním článkem finančního úřadu byly okresní finanční úřady a aby oblastní ředitelství měla jen úlohu metodickou a odvolací.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi. Hovořit bude poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, česká vládo, páni poslanci a paní poslankyně, původně jsem chtěl vystoupit s interpelací na pana ministra Špačka, ministra financí, ve věci konkursních řízení na místa ředitelů finančních úřadů. Protože tu však pan ministr není a písemná interpelace by byla zdlouhavá, protože věc spěchá, využívám toho, že se pan ministr Kubát o dané problematice zmínil. Proto si dovoluji vznést tuto připomínku.

Před dvěma týdny, 15. listopadu, jsem se zde ve sněmovně dotázal pana ministra Špačka, jakým způsobem budou obsazována místa ředitelů finančních úřadů. Pan ministr Špaček mi tady před vámi doslova odpověděl: ředitelé nových finančních orgánů budou všichni obsazováni na základě konkursů. Samozřejmě zákon České národní rady dosud nebyl schválen, proto pochopitelně jsem nemohl tyto konkursy zatím uveřejnit. Mají být uveřejněné ve všech novinách, ale zatím je uveřejnit nelze, protože by to znamenalo přezírání ČNR, když nevím, zda mi ČNR zákon schválí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP