Středa 28. listopadu 1990

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Jsme tedy postaveni před úkol rozhodnout o tom, zda odstavec 3) , jak ho navrhl pan poslanec Payne ve znění, které přečetl před chvílí pan zpravodaj, bude do návrhu zákona také zařazeno. Domnívám se, že toto znění bude třeba ještě pro úplnost přečíst. Potom o něm budeme hlasovat en bloc.

Poslanec Zdeněk Smělík: Odstavec 3: Poplatku z reklamních zařízení nepodléhají:

a) úřední oznámení, vyhlášky, oznámení a sdělení učiněná ve veřejném zájmu, zejména orientační tabulky, dopravní označení a výstražná znamení

b) oznámení politických stran v době volebních kampaní

c) firemní označení vlastního podniku či provozovny, umístěná ve vlastních prostorách

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji, kdo je pro, aby odstavec 3 byl takto doplněn, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se - 79 hlasů.) Kdo je proti? (34 hlasů) Zdržel se někdo hlasování? (55 hlasů) Pro, tedy bylo 79 hlasů, proti a zdrželi se hlasování 85 hlasů.

Návrh přijat nebyl. Odstavec 3) doplněn do zákona nebude. Prosím pana zpravodaje o další návrhy.

Poslanec Zdeněk Smělík: Tento odhlasovaný poplatek bude uveden v § 1 jako písm. d) - poplatek za umístění a provozování reklamních zařízení. Z toho důvodu doporučuji, abychom při projednávání dalších návrhů postupovali podle starého značení a při formulování zákona byla posloupnost značení takto zohledněna.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Je zde další část návrhu, v § 1 bude zařazeno písmeno d) ve smyslu nově doplněného paragrafu.

Poslanec Jiří Payne: Já svůj návrh stahuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Domnívám se ovšem, že z logiky zákona vyplývá, že je-li takový paragraf v textu zákona, domnívám se, že je nutné o návrhu hlasovat.

Hlas z pléna: Podle mého názoru nelze hlasovat o návrhu, který poslanec stáhl, ale je v souladu s jednacím řádem, aby legislativci upravili zákon tak, jak vyplývá z logiky. Zde nejde o nějaký názor, tady jde o důsledek opatření, které jsme již přijali. Nehlasujeme tedy o tom, je to úprava legislativní, která vyplývá z logiky věci.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Dovolte mi tedy vyslovit názor. Právě projednáváme půl hodiny připomínky, které vzešly z dopolední rozpravy.

Mám takový pocit, že naše jednání je poněkud zmatečné. Dovolil bych si proto navrhnout přestávku, aby zpravodaj měl možnost připomínky utřídit tak, abychom o nich mohli hlasovat, aby zákon byl skutečně zákonem.

Poslanec Petr Lom: Myslím, že jsme nyní v takové logické situaci, kdy návrh, o kterém jsme se chystali hlasovat, je stažen. Je ale možné, že jej chtěl někdo podat po poslanci Payneovi. Jakmile jej poslanec Payne vyslovil, druhý poslanec již neměl důvodu, aby připomínku uplatnil.

Čili nyní, když byl tento návrh stažen, je možné, má-li někdo obdobnou připomínku, aby ji uplatnil.

Poslankyně Anna Röschová: Rozprava byla ukončena. Takže není možné podávat další pozměňovací návrhy. Poslanec může, samozřejmě, svůj pozměňovací návrh kdykoliv stáhnout zpět.

Dále bych chtěla říci k těm tzv. technickým poznámkám. Jednak jednací řád nezná termín "technická poznámka", ale "faktická poznámka". Faktická poznámka směřuje k určitému faktu, tzn., že poslanec, který s ní vystoupí, by neměl ve své faktické poznámce říkat stanovisko a své postoje k projednávaným pozměňovacím návrhům, protože by tímto mohl ovlivnit hlasování.

Na to máme rozpravu. Jestliže je rozprava ukončena, již to nelze dělat. Žádáme všechny poslance, aby si toto uvědomili.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji paní poslankyni Röschové. Faktickou připomínku má poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Je to otázka platného jednacího řádu, neřešme to teď.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Byl zde návrh na přerušení schůze.

Kdo je pro, abychom jednání přerušili do 15 hodin (100) . Kdo je proti? (34) . Zdržel se někdo hlasování? (8) .

Návrh byl přijat. Přerušuji schůzi do 15 hodin.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Paní a páni poslanci, zaujměte, prosím, místa ve sněmovně, abychom mohli pokračovat v dalším projednávání zákona.

Zahajuji přerušené jednání a žádám pana zpravodaje, aby pokračoval ve svém závěrečném slově.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená sněmovno, po zvážení všech okolností, které vyplynuly z průběhu hlasování o předložených návrzích, jsme došli k závěru, že vzniká rozpor mezi § 4 a § 5 a z toho důvodu, aby nedošlo k obsahovým nepřesnostem v projednávaném zákoně, které není možno v časové tísni seriózně domyslet, navrhuji k řešení vzniklé situace, aby bylo přikázáno k projednávání ústavně právního výboru stáhnout návrh z pořadu dnešní schůze a zařadit jej na některou další schůzi České národní rady.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji. Domnívám se, že by bylo vhodné vyslechnout předsedu ústavně právního výboru, jaký má názor na tento návrh.

Poslanec Jan Kalvoda: Pane předsedající, dámy a pánové, jsem toho názoru, že návrh pana zpravodaje je věcně důvodný. Tato sněmovna již hlasovala o stažení tohoto návrhu zákona z pořadu schůze, ale situace, která vyvstala před tímto dalším navrhovaným uvažováním o stažení z pořadu schůze, je jiná, další, došlo ke změně poměrů. Hovořil jsem o tom s kolegou Paynem, který není tak přesvědčen, že jde o věcný rozpor, pokud jde o výsledek dosavadního hlasování k ustanovení § 4 návrhu zákona, ale do jisté míry by tento rozpor interpretačně mohl vzniknout. Jsem toho názoru, že přerušení jednání a přikazování různých problémů ústavně právnímu výboru nemělo příliš mnoho úspěchů v minulosti v této sněmovně, jsem toho názoru, že jednací řád tento postup nevylučuje, a za druhé jsem toho názoru, že věcný důvod pro stažení tohoto návrhu zákona z pořadu schůze a přikázání ústavně právnímu výboru - ovšem nikoliv dnes, ale s rozumnou lhůtou 10 - 14 dnů je důvodné a osobně se k němu přikláním.

Poslanec Miroslav Šlouf: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, na tento návrh zákona, jeho projednání, čekají právě zvolená obecní zastupitelstva. Jestli jim neřekneme, jak má vypadat zákon o daních a poplatcích, komplikujeme situaci. Chci poprosit, abychom projednali tento návrh ještě dnes, abychom jim umožnili, aby mohli začít pracovat.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, domnívám se, že nejde o to, že bychom mínili stáhnout vládní návrh zákona o místních poplatcích z jednání, že bychom snad chtěli zbavit obce nějaké jistoty, kterou v tomto zákoně očekávají. Jde přece o to, že v průběhu hlasování vznikla situace, že kdybychom v tom hlasování pokračovali, schválíme paskvil, ve kterém se obce ani nevyznají a jde o to, aby kompetentní výbor, což je ústavně právní výbor, podle § 22 odst. 2 jednacího řádu při přerušeném projednávání tuto záležitost vyřešil nebo navrhl její řešení. (Potlesk) .

Poslanec Jiří Payne: Faktická poznámka. Chtěl jsem podotknout, že svůj návrh jsem nestahoval z toho důvodu, abychom se dostali do této situace, ale proto, že jsem se domníval, že naopak je potřeba vztáhnout to, co bylo dosud schváleno, ke znění § 4, kde podle společné zprávy k umístění prodejních nebo reklamních zařízení. Zcela logicky by to na to navazovalo a stačilo by v bodu c, kdyby bylo uvedeno pouze užívání veřejných prostor. Ale vzhledem k rozpravám, které zde byly vedeny a vzhledem k rozhovoru s předsedou ústavně právního výboru podporuji také myšlenku přerušit jednání.

Poslanec Ladislav Jakl: Faktická poznámka. Podle původního návrhu se počítalo s platností tohoto zákona až od 1. února příštího roku. Domnívám se, že tento termín tímto naším rozhodnutím nijak neohrozíme.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Pane zpravodaji, domnívám se, že by bylo dobré. kdybyste mohl ještě jednou přečíst svůj návrh.

Poslanec Zdeněk Smělík: Z průběhu hlasování o podaných návrzích vznikl věcný rozpor mezi § 4 a § 5. Z toho důvodu, aby nedošlo k obsahovým nepřesnostem v projednávaném zákoně, které není možné v časové tísni seriózně domyslet, navrhuji stáhnout návrh zákona z pořadu této schůze, přikázat jej znovu k projednání ústavně právnímu výboru a zařadit jej na některou z dalších schůzí České národní rady.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Další schůze České národní rady bude zhruba do poloviny prosince. Mohu dát hlasovat o návrhu společného zpravodaje?

Kdo je pro, aby byl přijat návrh společného zpravodaje? (Hlasování) . 110. Kdo je proti? 31. Kdo se zdržel hlasování? 15.

Návrh společného zpravodaje byl tedy přijat. Pane zpravodaji, děkuji. Stejně děkuji i panu náměstkovi ministra financí.

Nyní můžeme přistoupit k dalšímu bodu jednání, kterým je

III.

Vládní návrh zákona České národní rady o územních finančních orgánech.

Dovolte, abychom se vyměnili v řízení schůze. Další jednání bude řídit místopředseda Jan Kasal.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za slovo. Chtěl bych při této příležitosti vyslovit přesvědčení, že se mně na tomto místě bude dařit lépe a nám společně rovněž lépe, takže se v reálném čase dopracujeme ke schválení zákona, který stojí před námi. Takže, máme projednávat

Vládní návrh zákona ČNR o územních finančních orgánech

je to sněmovní tisk 79. Z pověření vlády České republiky v zastoupení pana ministra Špačka, který se musel zúčastnit velmi důležitého jednání, odůvodní návrh pan ministr Kubát.

Ministr zemědědělství ČR Bohumil Kubát: Paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové. Vláda České republiky mně pověřila, abych v zastoupení ministra financí Špačka a jeho jménem vám předložil k posouzení a ke schválení návrh zákona o územních finančních orgánech. Probíhající ekonomická reforma vyvolává naléhavou potřebu posílit úlohu financí a finančně ekonomických nástrojů, které budou v novém ekonomickém systému mít rozhodující úlohu. Hlavní cíle ekonomické reformy se tak zákonitě promítají i do zprávy a kontroly daní a do zaměření finanční kontroly.

Společně s tvorbou nové daňové soustavy, která má být uvedena v život v roce 1993, je proto nutné vytvořit v předstihu kvalitativně novou soustavu územních finančních orgánů, která bude schopna náročné úkoly daňové správy spolehlivě zajišťovat.

Dosavadní organizace správy daní, kdy vedle finančních správ vykonávaly daňovou správu i národní výbory nevyhovuje novým potřebám. V souvislosti se zrušením národních výborů a přechodem na nový systém místní samosprávy se nově vymezují úkoly příslušných orgánů. Rovněž výrazný nárůst počtu daňových poplatníků je jedním z důvodů, které vedou ke změně dosavadní struktury daňové správy.

Vybírání daní od všech poplatníků musí být spolehlivě zabezpečeno a nutno znemožnit daňové úniky. V nových ekonomických podmínkách musí správu daní jednotně vykonávat profesně zdatný a plně kompetentní orgán. Nikdo dnes nepociťuje, že neplacení daní je vlastně krádež, naopak obcházení daňové povinnosti je věcí zcela běžnou. Mnoho lidí dokonce neví, že již dnes každý příjem má být podroben některé dani od obyvatelstva. Tyto přístupy je třeba zcela změnit a k tomu je profesně zdatný daňový aparát naprosto nezbytný.

Vláda proto navrhuje vytvořit novou soustavu územních finančních orgánů, u kterých by v zásadě byly soustředěny všechny pravomoce pro účinný výkon daňové správy.

Územní finanční orgány by se měly stát institucemi, které budou mít rozhodující význam k zajištění příjmů rozpočtu republiky, federace, obcí a okresních úřadů. Věcná působnost územních finančních orgánů je navrhována šířeji než jen pro zajišťování daňové správy. Vedle této hlavní činnosti budou tyto orgány vykonávat i správu dotací, kontrolu jejich čerpání, budou provádět finanční revize, cenovou kontrolu a řízení o přestupcích v rámci své působnosti. Vzhledem k takto široce stanovené působnosti byly územní finanční orgány nazvány finančními úřady a finančními ředitelstvími. Proto nebyl použit pro jejich označení název Berní úřady, i když je to pro orgány daňové správy zakořeněno v podvědomí široké veřejnosti. Název finanční úřad je obvyklý ve vyspělých sousedních zemích.

Navrhovaná soustava územních finančních orgánů je organizována dvoustupňově. V prvém stupni budou správu daní a dotací vykonávat finanční úřady, které tvoří základní článek soustavy územních finančních orgánů, v České republice se navrhuje zřídit 218 finančních úřadů. Velikost územních obvodů finančních úřadů bude menší, než území okresů. Důvodem je zde především to, že daňová správa musí být vykonávána s podrobným přehledem o všech skutečnostech, rozhodných pro vyměřování daní a poplatků v daném místě.

Jako orgány 2. instituce budou působit finanční ředitelství. Ta budou vedle řízení finančních úřadů přezkoumávat rozhodnutí finančních orgánů vydaná ve správním řízení. Ve stanoveném rozsahu působnosti budou zajišťovat provádění finančních revizí a cenových kontrol.

Finanční ředitelství budou rozpočtovými organizacemi a budou rovněž obstarávat osobní a věcné potřeby finančních úřadů. Nebudou však moci zasahovat do pravomoci územních finančních úřadů jako správních orgánů. Zvolený způsob úpravy, postavení územních finančních orgánů sleduje záměr, aby nedošlo ke zvyšování nákladů na výkon státní správy nad nezbytně nutnou míru.

Ředitelé finančních úřadů a finančních ředitelství budou do svých funkcí zásadně jmenováni na základě výsledku konkursních řízení. Konkursy budou vyhlášeny hned po schválení předloženého návrhu zákona. Při výběru pracovníků do těchto náročných a společensky exponovaných míst bude přísně dodržováno hledisko odbornosti a občanské bezúhonnosti. Tomu bude odpovídat i obsazení konkursních komisí. Členy konkursní komise pro výběr uchazečů do funkcí ředitelů finančních ředitelství budou náměstek ministra financí ČR, ředitel odboru řízení územních finančních orgánů ministerstva financí, ředitel odboru státních příjmů ministerstva financí, zástupci vysoké školy, zejména ekonomické nebo právnické, eventuálně zástupce odpovídajícího vědeckého pracoviště, dále zástupci pracovního kolektivu, zástupce místních občanských iniciativ a delegovaný poslanec ČNR.

Chtěl bych vás, vážené poslankyně a poslanci při této příležitosti poprosit o podporu při zabezpečení tohoto záměru. Dohled nad činností územních finančních orgánů svěřuje návrh zákona do působnosti ministerstva financí ČR jako vrcholného orgánu finanční soustavy. Tím se vytváří systém vertikálních řídících vazeb, které by měly přispět k naplnění stanovených záměrů na tomto úseku státní správy.

Již v tomto roce přijímá ministerstvo financí 1 700 nových pracovníků pro územní finanční orgány. Tito pracovníci byli přijímáni do pracovního poměru převážně na dobu určitou, zpravidla na jeden rok. Ke konci roku tak dosáhne stav 3 700 pracovníků. V roce 1991 bychom měli přijmout dalších 4 800 pracovníků a zabezpečit tak práci v nových finančních orgánech ke konci roku, kdy by se na této práci mělo podílet 8 500 pracovníků. Velký důraz klademe na to, aby byli přijímáni kvalifikovaní a perspektivní pracovníci, zejména absolventi vysokých a středních škol. Přesto, že jsme přijali v tomto roce větší počet těchto absolventů, chceme aby v příštím roce bylo absolventů vysokých a středních škol přijato kolem 2 000. To si vyžádá patřičné výdaje ze státního rozpočtu. Aby nároky na státní rozpočet byly racionálně rozloženy, předpokládá se, že noví pracovníci budou přijímáni postupně až do II. pololetí roku 1992. Zvýšené náklady na mzdy, které tvoří značnou část předpokládaných neinvestičních výdajů tak budou rozloženy a v plné výši pro cílový počet pracovníků se projeví až v roce 1993.

I vybavení územních finančních orgánů potřebnou výpočetní technikou si vyžádá vysoké výdaje ze státního rozpočtu, ale práce daňových orgánů v moderní společnosti se již neobejde bez výpočetní techniky a proto je nezbytné technicky vybavit tyto orgány již od samého začátku jejich činnosti. Jen tak, v nových podmínkách, lze zajistit kvalitní a plynulý výkon daňové správy. V neposlední řadě je nutno mít na zřeteli i to, že na řádném výkonu správy daní má zájem celá veřejnost, a že činnost územních finančních orgánů bude v tomto směru trvale veřejností sledována.

Daně v novém ekonomickém prostředí dávají jeden z rozhodujících nástrojů, které budou ovlivňovat hospodářskou aktivitu a majetkové poměry poplatníků. Rovněž výše výdajů příslušných rozpočtů se bude odvíjet od výnosu daní.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vládní návrh zákona o územních finančních orgánech, který máte dnes posoudit, byl připraven s vědomím závažnosti problematiky, kterou upravuje. Cílem : je vytvoření nového systému i územních finančních orgánů, který bude schopen zabezpečit účinný výkon správy daní a finanční kontrolu v nových ekonomických podmínkách.

S úpravami obsaženými ve společné zprávě výborů ČNR k návrhu zákona souhlasíme. Jménem vlády ČR vás prosím o projednání a schválení zákona o územních a finančních orgánech. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi za jeho odůvodnění. Nyní prosím společného zpravodaje výborů ČNR poslance Antonína Chutného, aby nám odůvodnil společnou správu výborů, sněmovní tisk 113.

Poslanec Antonín Chutný: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, vážený sněme. Vládní návrh zákona ČNR o územních finančních orgánech projednaly na svých listopadových schůzích všechny výbory ČNR, kromě výboru mandátového a imunitního. Omezím se opravdu jen na to nejdůležitější k projednávání tohoto zákona, než abych tady hovořil nějaké vlastní názory, protože myslím, že v expozé pana ministra Špačka, které přednesl pan ministr Kubát, bylo dost jasně povězeno, co je záměrem tohoto zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP