Čtvrtek 22. listopadu 1990

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji. Kdo je pro přerušení schůze hned, ať zvedne ruku. (53) Kdo je proti tomuto návrhu? (63) Poměr je 53:63, návrh nebyl přijat. Prosím poslance, aby zaujali místa, budeme pokračovat v jednání.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, další návrh je od poslankyně Stiborové. Směřoval ke koncepční změně článku 27. Poněvadž se jedná o změnu zásadní, byl bych vděčen paní poslankyni, kdyby svůj návrh mohla zopakovat. Než tak učiní, konstatuji, že ústavně právní výbor nedoporučuje tuto změnu.

Poslankyně Marie Stiborová: Děkuji za udělené slovo a opakuji návrh: do článku 27 zařadit odstavce 1, 2 a 3 v tomto pořadí:

1. Občan má právo na práci podle svých schopností a kvalifikace. Má právo svobodně si volit zaměstnání.

2. Občan má právo na ochranu před svévolným ukončením pracovního nebo obdobného poměru.

3. Výluka z pracovního nebo obdobného poměru, směřující k potlačení nebo omezení práva odborových organizací pracovníků nebo z důvodů národnosti, náboženství nebo politického smýšlení pracovníků, je nepřípustná.

ůvodní text zařadit jako odstavec 4.

Poslanec Miloslav Výborný: Paní poslankyně. mohl bych se dotázat, jaký původní text? (Odpověď paní poslankyně zní: "Původní text ve znění zpravodajské zprávy.")

Nyní ještě jeden dotaz. Domnívá se paní poslankyně, že je možno hlasovat o tomto návrhu najednou? (Paní poslankyně odpovídá kladně.)

Přeje si někdo z poslanců blíže odůvodňovat negativní stanovisko ústavně právního výboru? (Nikdo.) Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh? (19) Kdo je proti tomuto návrhu? (91) Návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: V další části svého vystoupení se paní poslankyně Stiborová kriticky vyjádřila k textu článku 41. Pokud jsem si dobře poznamenal, návrh změn neučinila.

Pan poslanec Štindl přednesl dva návrhy, z nichž prvý vzal posléze zpět, aby ho přeformuloval a budeme muset o něm hlasovat později. Na druhém návrhu setrval a ten se týká čl. 17 odst. 2, kde navrhl za slovo "ideje" vložit čárku a pak slovo "myšlenky" s tím, že text by pak pokračoval stejným způsobem. Přečtu nyní část toho textu: "přijímat a rozšiřovat ideje, myšlenky a informace." Ústavně právní výbor neměl námitek.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (76) Kdo je proti? (5) Kdo se zdržel hlasování? (40) Návrh byl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Bárta se dotázal, proč došlo k přečíslování hlav a nazval toto přečíslování nesmyslným, aniž by v této části jeho vystoupení návrh vzešel; zatímco v druhé části navrhl, aby (???) Ptám se pana poslance Bárty na prvou část jeho vystoupení, zda z ní vzešel jakýkoli návrh, o němž by bylo možno hlasovat?

Poslanec Zdeněk Bárta: Rozuměl jsem tomu tak, že se má trvat na původním číslování.

Poslanec Miloslav Výborný: Čili vzešel návrh na ponechání systematiky, v rozporu se společnou zprávou výborů, čili původní.

Proto bude tedy nutno hlasovat, protože zde nejde o nevýznamnou záležitost, ačkoliv nám to může tak připadat. Koneckonců, vystoupilo k ní několik poslanců s rozličnými názory, nakonec vystoupila se svým názorem i zástupkyně navrhovatelů, uzavírající své vystoupení doporučením, aby byl návrh přijat v textu společné zprávy výborů. Nemá nepochybně význam. ani to nemá v tomto období místa, abych zdůvodňoval, proč ke změně systematiky došlo; nicméně, chci říci, že ústavně právní výbor znovu při svém odpoledním jednání se záležitostí zabýval a doporučuje námitky poslanců Bárty a dalších k návratu k původní systematice nepřijmout a setrvat na společné zprávě výborů.

Pan poslanec Bárta netrvá? Protože netrvá, přejdeme k jeho druhému návrhu, na němž trvá.

Hlava IV název "Hospodářská, sociální, kulturní a náboženská práva".

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (45) Kdo je proti tomuto návrhu? (44) Kdo se zdržel hlasování? (35) 45: 79 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Effenberger se ve svém vystoupení dotkl textu čl. 30 a 32. Navrhoval docílit určité jednotné úpravy, alternativně ponechat původní znění a poněvadž jsme o těchto článcích již debatovali a hlasovali a určitá řešení také přijali, mohu se dotázat, zda je na těchto návrzích trváno? (Poslanec Effenberger není přítomen.)

Není-li tu, tak je na nich trváno. Alternativa je ponechat původní znění. Znamenalo by to ovšem revokaci předchozích našich odhlasovaných výsledků.

Poslanec Vladimír Šuman: Doporučuji přesunout tuto připomínku v pořadí s tím, že budeme pokračovat, až tady pan poslanec bude.

Poslanec Miloslav Výborný: To je rozhodnutá věc. Proto jsem se tázal pana poslance Effenbergera, bohužel nepřítomného, zda trvá na svých návrzích; byl bych přesvědčen, že na nich netrvá. (Poslanec Effenberger přichází do jednací síně.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec už je zde. Trváte na své technické poznámce?

Poslanec Jiří Payne: Rád bych připomněl, že podle jednacího řádu, jestliže nějaké usnesení vylučuje další návrhy, pak o dalších návrzích se již nehlasuje.

Poslanec Miloslav Výborný: Přesto budeme pana poslance potřebovat, protože v preambuli velmi přesně vysvětlil, k jakému lingvistickému omylu došlo. Navrhl určité znění, další poslanci jinými způsoby chtěli totéž vyjádřit. Já bych se především teď zeptal pana poslance Effenbergera, zda trvá na svém návrhu, a na kterém, protože přednesl dva, abychom nemuseli jednotlivě hlasovat, nebo zda se přibližuje to, co on chtěl vyjádřit, k některému z návrhů, které odezněly po něm.

Poslanec Josef Effenberger: Já jsem skutečně uvedl dvě alternativy, ale budeme hovořit raději jen o jedné, o té první, a to v soustavě přechodníků poslední věta: místo skládajíc naděje atd. - vkládajíc naděje na zabezpečení těchto práv do společného úsilí všech svobodných národů. Tolik jen úprava, která vyhovuje požadavkům českého jazyka, o nic víc tu nejde.

Poslanec Miloslav Výborný: Tento návrh byl přednesen ústavně právnímu výboru, který k němu nemá žádných jednotlivých připomínek nebo poznatků, je možno o něm hlasovat? Jde skutečně o totéž vyjádřeno česky? Ano? Je možno hlasovat?

Místopředseda ČNR Václav Žák: Já v tomto okamžiku nechám spočítat počet lidí ve sněmovně (děje se). (110). Je možno dále hlasovat. Kdo je pro návrh poslance Effengerbera? (Hlasuje se - 86) Kdo je proti tomuto návrhu? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (21) Návrh byl přijat - 86 ku 21 hlasům.

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Kadlec navrhl, aby v preambuli bylo hned v počátku uvedeno: vycházejíc z přirozených práv a svobod občanů a ze svrchovanosti ČSFR, jako jejich společného státu. Těmito slovy navrhl nahradit text tisku 91 ve znění tisku 109. Ústavně právní výbor tuto změnu nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh? (17) Kdo je proti tomuto návrhu? (35) Návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Další paletu návrhů přednesl poslanec Payne. Lituji, že zde není, protože bych potřeboval některé z nich tlumočit. Byl bych povděčen Kanceláři, nikoliv předsedkyni ČNR, kdyby tak mohla učinit.

Poslanec Payne kromě kritiky určitých částí ústavní listiny navrhl: první návrh k čl. 31 odst 2. Tento návrh směřoval ke změně druhého odstavce, čl. 31: Péče o děti, jejichž vzdělání... prosil bych pana poslance Payna, aby to dokončil.

Poslanec Jiří Payne: V části rozpravy po přestávce, kdy jednal ústavně právní výbor, jsem navrhl pozměnit: Péče o děti, volba jejich vzdělání, jejich náboženská a morální výchova jsou, atd.

Poslanec Miloslav Výborný: Rád bych vás seznámil se stanoviskem ústavně právního výboru. Zasloužilo by se zde říci, že bylo 6 pro a 9 proti.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Technickou poznámku má poslanec Jakl.

Poslanec Ladislav Jakl: Navrhoval bych přepočítat, je nás sto.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím Kancelář o sečtení poslanců.

Technickou poznámku má poslanec Štindl.

Poslanec Karel Štindl: Možná, že by hygieně jednání běžně prospělo v jistém pravidelném rytmu dělat přestávky. Lidé se rozbíhají únavou. Jednáme tři hodiny nepřetržitě.

Poslanec Miloslav Výborný: Řekl bych, že nepřetržitě jedná pan předsedající a já.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Rád bych upozornil, že to není z mé strany omyl. Je to dané tím, že pokud řeknu, že bude přestávka 10 minut, je půl hodiny. Kdybychom byli schopni se po deseti minutách dostavit do sněmovny, dělal bych přestávky tak, aby byly pravidelně 10 minut. Bohužel, situace je taková, že mne nutí k tomuto postupu.

Poslanec Miloslav Výborný: Poněvadž ve sněmovně je přítomen 101 poslanec, prosil bych pana poslance Paynea, aby mi byl k dispozici jako 102. poslanec.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím vás o klid a respekt vůči vyjádření osobnosti.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Payne přednesl svůj návrh na novou formulaci článku 31, odst. 2. Já jsem informoval o stanovisku ústavně právního výboru. Domnívám se, že o návrhu poslance Paynea je třeba hlasovat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dobře, dávám hlasovat. Kdo je pro návrh poslance Paynea, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (34 pro) Kdo je proti tomuto návrhu? (45) Kdo se zdržel hlasování? (31) - 34: 76 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: K článku 9 - zmínil se ve svém vystoupení pan poslanec Payne, že by bylo třeba zvážit vypuštění odstavců 3. 4 a 5. Táži se tedy, zda to byl návrh na vypuštění těchto odstavců? Byl to návrh na vypuštění těchto odstavců, tak k tomu také přistoupil ústavně právní výbor a zaujal stanovisko, že tento návrh není správný. Je třeba zdůvodňovat?

Domnívám se, že není třeba asi hlasovat o tom, jestli je třeba zdůvodňovat či nikoli. Přeje si zdůvodnit stanovisko ústavně právního výboru předseda výboru? Ne, je to od něj hezké.

Vypuštění odstavců 3, 4 a 5 z článku 9 není z důvodů již i tradičních odůvodnitelné. Jde v podstatě ve svém principu, ve své zásadě o právní zásadu, vyjádřenou již před několika sty lety a domníváme se, že tato zásada - byť možná budou námitky, že má co činit v trestním právu - jako zásada zásadní má co činit i v této listině.

Stačí toto odůvodnění? Pokud poslanci Payneovi nestačí toto odůvodnění, nezbývá nic jiného než hlasovat.

Poslanec Jiří Payne: Mám technickou poznámku. Není to kompletní informace o jednání ústavně právního výboru.

Místopředseda ČNR Václav Žák: O tom bych nerad vedl rozpravu. Dávám hlasovat. Kdo je pro návrh poslance Paynea na vypuštění těchto odstavců, ať zvedne ruku. (2) Kdo je proti tomuto návrhu? (98) Poměr je 2: 98, návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: V článku 21, odst. 3 navrhl pan poslanec Payne slovo "přímé". Táži se pana poslance, zda na svém návrhu trvá poté, co byl přítomen jednání ústavně právního výboru.

Poslanec Jiří Payne: Vzhledem k tomu, že ho podpořila i předsedkyně ČNR, tak na něm trvám.

Poslanec Miloslav Výborný: Ústavně právní výbor svým stanoviskem nepodpořil tento návrh, neboť odůvodnění, které použil pan poslanec Payne, že je třeba vypustit slovo "přímé", neboť náš právní řád upravuje i nepřímý způsob volby, nebylo správné. Nebylo ani přesvědčivé, neboť nepřímá volba je volba volitele. Takovou volbu náš právní řád při správě veřejných věcí (a jenom této správy se uvedený článek týká) nezná. takže vypuštění slova "přímé" by bylo spíše věcí matoucí než pomáhající. Proto je stanovisko ústavně právního výboru negativní.

Při volbě, na kterou se vztahuje projednávaný článek, se nevolí nepřímo. Byť by se i volilo nepřímo, není to důvod, pro který bychom museli vyhovět tomuto návrhu. neboť je řada právních předpisů nižší právní síly, např. trestní řád, které se určitým způsobem na určitý čas (věřím, že na krátký) mohou dostat do rozporu s touto ústavní listinou, neboť právní řád je třeba budovat svrchu, tzn. začít Ústavou a pak měnit nižší zákony.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro návrh poslance Paynea, ať zvedne ruku. (9) Kdo je proti tomuto návrhu? (99) Poměr je 9: 99, návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Dušek navrhl, aby v článku 15, odstavci 5 na konci věty bylo vloženo "ani vydán cizí moci". Tlumočím to správně? (Ozval se souhlas.) Ústavně právní výbor nedoporučuje přijetí. Kromě jiného upozorňuje i na mezinárodní úmluvy o vzájemném vydávání k potrestání apod.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Technická poznámka - Dušek.

Poslanec Rudolf Dušek (z pléna): Stahuji návrh. (Potlesk.)

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Holomek nepřednesl pozměňující návrh. Poslanec Havlíček navrhl v čl. 7 vypustit odstavec 3. Vypuštění odstavce 3 není podle stanoviska ústavně právního výboru odůvodnitelné. Jako zpravodaj mohu říci, že při zpracovávání společné zprávy všech výborů, pouze jediný výbor doporučoval vypustit třetí odstavec čl. 7. Zákaz trestu smrti, abych byl stručný - odpovídá trendu, který by měl být trendem zdravé a humanitní společnosti.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Takže dávám hlasovat, kdo je pro vypuštění odstavce 3 čl. 7, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 17) Kdo je proti? (86). 17 ku 86 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: O návrhu pana poslance Ortmana ke změně čl. 30 není třeba hlasovat, neboť bylo vyřešeno hlasováním předchozím. Poslanec Zajíček navrhoval v preambuli změnit text - humanitní hodnoty dosavadní historie - na text: obecně sdílené hodnoty lidství. Dovolím si zde v této souvislosti připomenout návrh poslankyně Vorlové, která doporučuje téhož dosáhnout vložením předložky "v před slovo "dosavadní": "v dosavadní historii". Já bych se rád dotázal pana poslance Zajíčka - protože smysl bude týž - zda tato drobnější změna.... (Připomínky z pléna...). (Poslanec Zajíček asi zde není.) Protože tu není, tak musíme hlasovat o jeho návrhu. Byl první, byl dříve než návrh paní poslankyně Vorlové. (Z pléna: Byl odvolán, protože má nemocné dítě.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji, takže musíme dát o jeho návrhu hlasovat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pardon, pane předsedající, je to samozřejmě návrh, který je ve své podstatě správný.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano, takže kdo je pro návrh pana poslance Zajíčka, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 80) Kdo je proti tomuto návrhu? (0) Kdo se zdržel hlasování? (41) 80 ku 41 hlasů - návrh byl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Piverka ve svém vystoupení kritizoval, že v návrhu ústavní listiny nejsou jmenovitě uvedeny národnosti, jak tomu bylo doposud, přičemž ovšem z tohoto jeho kritického názoru nevzešel návrh změn, kdyby vzešel, byl by to jistě krok zpět..

Naproti tomu v článku 3 a v dalších článcích navrhl pan poslanec Piverka, aby byl výraz "menšiny" nahrazen výrazem "skupiny". Rozuměl jsem návrhu správně? (Poslanec Piverka: ano.)

Ústavně právní výbor nejen po dnešní, ale i po včerejší konzultaci i s odborníky doporučuje neměnit, neboť by mohlo dojít k nežádoucímu posunutí smyslu textu. Pokud je třeba bližšího odůvodnění tohoto negativního stanoviska ústavně právního výboru k navrhované změně? (Hlasy - ano.) Je třeba bližšího zdůvodnění.

Menšiny a skupiny se uvádějí v tomto návrhu ústavního zákona několikrát. Uvádějí se také v souvislosti s obratem "jiné etnické menšiny eventuálně skupiny". Bylo nám vysvětleno, že "etnická skupina" je pojem širší, než národnost, že každá národnost je vlastně také etnickou skupinou, etnikem. Ne každé etnikum je samozřejmě národností.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP