Čtvrtek 22. listopadu 1990

Místopředseda ČNR Václav Žák: Upozorňuje mne pan místopředseda Kraus, že dával návrh, aby byl ihned telefaxován k nám definitivní text přijatý Slovenskou národní radou.

Poslanec Miloslav Výborný: Technická poznámka. Pane předsedající, jistě o tomto návrhu můžeme také hlasovat, ale v souladu s jednacím řádem. až na tento návrh přijde řada. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji. Technická poznámka - poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Předem jsem nechal zjistit, že to je nereálné, protože text bude možno odfaxovat až zítra ráno. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji poslanci Šumanovi.

Poslanec Miloslav Výborný: Přesto budeme muset později o návrhu poslance Krause hlasovat.

Poslanec Janeček navrhl doplnit článek 33 odstavec 1 druhou větou v textu: "Podmínky výzkumu živých bytostí mohou být upraveny zákonem. A odůvodnil, co vedlo nejen jeho, ale i jiné poslance, k této formulaci.

Možná mohu ušetřit další procedurální neshody, řeknu-li, že z určitých důvodů legislativních z části a z větší části členů ústavně právní výbor nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Můžeme přikročit k hlasování. Kdo je pro návrh poslance Janečka, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (56 pro) Kdo je proti tomuto návrhu? (21) Kdo se zdržel hlasování? (52) 56: 73 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Kraus navrhl stávající text článku 30 označit jako odstavec 1 a připojit další dva odstavce tohoto znění: "Každý má právo v zájmu zdravého vývoje aktivně se účastnit některé z forem tělovýchovné, sportovní, sportovně technické a turistické činnosti podle své vlastní záliby a schopností. Stát i obce pečují o všestranný rozvoj tělesné kultury v rozsahu, který stanoví zákon".

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, at zvedne ruku. (26) Kdo je proti tomuto návrhu? (82) Kdo se zdržel hlasování? (37) Poměr je 26: 119, návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Benda navrhl v článku 20 vypustit třetí odstavec. Chtěl bych v této souvislosti upozornit, koneckonců, i na stanovisko ústavně právního výboru, že u této formulace, která je zde obsažena, není řešeno, jakým způsobem bude eventuálně financována politická strana apod. Pokud je přáním sněmovny vyslechnout podrobnější zprávu předsedy ústavně právního výboru, můžeme posloužit. Jeví se mi, že tomu tak není.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh poslance Bendy, ať zvedne ruku. (14) Kdo je proti tomuto návrhu? (72) Kdo se zdržel hlasování? (55) P měr je 14: 127, návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Dále navrhuje poslanec Benda v čl. 26 vypustit druhou větu. Druhý odstavec by zněl, že odborové organizace vznikají nezávisle na státu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Je jasné, o čem hlasujeme? Znamená to, že by vypadla věta: Omezovat počet odborových organizací je nepřípustné, stejně jako zvýhodňovat některé z nich v podniku nebo odvětví.

do je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (53) Kdo je proti tomuto návrhu? (55) Kdo se zdržel hlasování? (27) Návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Další návrh poslance Bendy směřoval k novému označení další samostatné hlavy, která by obsahovala čl. 31, to je úpravu manželských, rodičovských a dětských práv. Navrhovaná změna spočívá v tom, že čl. 31 by byl označen jako samostatná hlava, a to pod názvem práva rodiny.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (25) Kdo je proti tomuto návrhu? (56) Kdo se zdržel hlasování? (55) Návrh nebyl přijat.

Rád bych se otázal sněmovny na technickou otázku. V zájmu urychlení schůze, pokud počet proti převýší počet pro, můžeme zkrátit hlasovací proces a nepočítat hlasy, které se zdržely?

Poslanec Miloslav Výborný: Bylo by to velice praktické, zvláště tam, kde hlasů pro je minimum. Obávám se však. že bychom porušovali jednací řád.

Poslanec Vladimír Šuman: Žádám, aby se někdo podíval do jednacího řádu. Podle mého názoru, pokud je výsledek jasný po prvním hlasování, není nutné dále hlasovat. Už o tom byl jednou spor mezi mnou a dr. Lomem a proběhlo to tak.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Myslím si, že formulace "jsou-li pochybnosti o výsledku hlasování, požádá předsedající ověřovatele, aby sečetli hlasy" dovoluje skutečně volný výklad tak, že myslím, že bychom mohli přijmout tuto volnější proceduru.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Pane předsedající, § 27 odst. 5 říká, že "výsledky voleb se vyhlašují tak, že se oznámí počty hlasů odevzdané jednotlivým kandidátům..." pardon, to je něco jiného.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci, že potvrdil - takže myslím, že tato zkrácená procedura nám stačí.

Poslanec Miloslav Výborný: Pokud mohu říci, musíme samozřejmě hlasovat pro - proti, ale není třeba počítat tam, kde je výsledek hlasování zřejmý.

Poslankyně Milada Vorlová: Páni poslanci, mám takový dojem, že to, jak narůstá počet lidí, kteří se zdrželi hlasování, svědčí o jednom: že jsou poslanci už neochotni kvůli té dlouhé době se tím zabývat, anebo že jsou tak unaveni, že nemohou. Neměli bychom rozhodnout? - mám dojem, že jsou lidi už neschopni! Je to procedurální věc.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Domnívám se, že ne. Takže teď budeme počítat počet hlasů pro a proti. Pokud je výsledek jasný, nebudeme počítat, kdo se zdržel hlasování. Děkuji.

Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval a prosím aparát, aby pozval poslance dál do jednací místnosti; při hlasování by měli být přítomni.

Poslanec Miloslav Výborný: V další části svého vystoupení pan poslanec Benda požádal o vysvětlení, proč byl ve společné zprávě výborů vypuštěn 4. odstavec článku 40 s tím, že pro jistotu by ho navrhoval nevypustit a ponechat. Mohu-li to vysvětlit - ponechání odstavce 4 v článku 40 v tisku č. 91 ve svých důsledcích znamená, že vylučujeme jakékoliv mimořádné opravné prostředky v trestných věcech. Značí to tedy, že ten, kdo byl - byť i třeba na základě křivých výpovědí, byť i třeba na základě trestného činu soudce, byť i třeba na základě jakýchkoli jiných skutečností - zproštěn obžaloby, nemůže být nikdy více obžalován a eventuálně i odsouzen, a to při jakýchkoli i těch nejtěžších kriminálních činech.

Proto společná zpráva výborů navrhuje 4. odstavec vypustit, protože má dalekosáhlé důsledky i z hlediska ochrany společnosti. Táži se pana poslance Bendy, zda po tomto vysvětlení trvá na svém návrhu. (Netrvá.) (Potlesk.)

Poslanec Miloslav Výborný: V čl. 41 textu tisku 91 navrhuje pan poslanec Benda v prvním odstavci vložit za slovo "nevylučuje" slovo "rozšířenou". Tlumočím správně? (Připomínky z pléna - ne - tisk 109). Je to totéž. (Z pléna - ústavně zákon nevylučuje, aby rozšířená úprava...). Chci upozornit, že stanovisko ústavně právního výboru - je to čistě z legislativního hlediska - je asi takovéto: Přijetí této navrhované úpravy by znamenalo, že základní práva a svobody občanů mohou být event. v Ústavě České republiky upravena jiným způsobem než v Ústavě Slovenské republiky - způsobem užším nebo širším, že to svým způsobem bude vyjadřovat i nerovnoprávnost občanů republik, bude-li v jedné republice širší úprava, ve druhé užší, že to může přinést důsledky do federálních zákonů, které se budou muset s tímto jakýmsi způsobem vypořádat. Tolik vysvětlení stanoviska ústavně právního výboru.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji, dávám hlasovat, kdo je pro návrh poslance Bendy. (Hlasuje se.) - (1) Kdo je proti tomuto návrhu? (81) - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: K čl. 44 - tisk 109 - navrhuje poslanec Benda za slovo "zaměstnanců" vložit slova "zákonodárných sborů".

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.).

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, z pléna je žádáno legislativní vysvětlení event. dopadu. Není žádné, negativní, pozitivní, je to věc úvahy.

Poslanec Michal Sedláček (z pléna): Ten problém legislativy je - musí se to zúžit na aparát nebo kancelář...

Místopředseda ČNR Václav Žák: Chcete zopakovat objasnění poslance Sedláčka?

Poslanec Miloslav Výborný: Pokud mohu zopakovat - zákonodárné sbory podle názorů ústavně právního výboru nemají žádné zaměstnance, jde - dejme tomu - o zaměstnance Kanceláře České národní rady, event. jiného zákonodárného sboru, takže to vyjádření není. přesné. Jinak po věcné stránce se přirozeně nikterak nedotýká žádných jiných ústavních práv. svobod, nebo jiné úpravy zákona.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.

Poslanec Marek Benda (z pléna):...stahuji návrh.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Bendovi.

Poslanec Miloslav Výborný: K čl. 43 navrhuje pan poslanec Benda na místo - já bych se rád dotázal, abych neučinil chyby přesného textu návrhu čl. 43 tisk 109.....91.

Poslanec Marek Benda: Článek 43: "Česká a Slovenská Federativní republika poskytuje azyl cizincům, pronásledovaným za uplatňování základních lidských práv a svobod."

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosím o komentář.

Poslanec Miloslav Výborný: Ústavně právní výbor nedoporučuje tuto změnu realizovat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: To je vše? Mohu dát hlasovat?

Poslanec Miloslav Výborný: Domnívám se, že ano. Žádá si někdo z poslanců bližší komentář nebo vysvětlení? (Hlasy: Ano.)

K tomuto stanovisku vedly členy ústavně právního výboru nebo převážnou většinu členů ústavně právního výboru, abych to upřesnil, především tyto důvody: Politická práva a svobody musíme respektovat a osobám, které jsou pronásledovány, lze za jejich uplatňování azyl poskytnout vždy. Existují ovšem jiná lidská práva a jiné občanské svobody, typicky například práva náboženská, kde z hlediska současného vývoje společenské situace u nás i v okolní cizině by důsledné kodifikování této zásady právě v ústavním článku, respektive v článku 45 tohoto tisku mohlo přinést velmi nebývalé problémy. nehledě na to, že nezařazením těchto práv do tohoto článku neříkáme, že azyl nemůže být poskytnut. Přirozeně, že může být poskytnut, to není zákaz azylu pro osoby, které byly pronásledovány za lidská práva, to je jen vyjádření toho, že ne všechny. Padly příklady: také islámští fundamentalisté se mohou cítit býti pronásledováni v některých zemích za to. že uplatňují své náboženské svobody. Proto komentované vysvětlení.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu zpravodaji. Kdo je pro návrh poslance Bendy, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 5) Kdo je proti tomuto návrhu? (98) Čili 5: 98 - návrh nebyl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pan poslanec Lom navrhl změnu druhé věty článku 30 takto: "Občané mají právo na volbu lékaře a zdravotnického zařízení, na zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon".

Při hlasování o tomto návrhu se dostáváme k určitému procedurálnímu problému, protože pan poslanec Lom v tomto návrhu zahrnuje i vypuštění bezplatnosti léčebné péče, s čímž se shoduje s mnoha jinými poslanci. Cítím se být odpověden na toto upozornit. Ústavně právní výbor zastává stanovisko, že nahradit termín léčebná péče termínem zdravotní péče je naprosto správná a stanovisko je pozitivní, zatímco k druhé části návrhu, totiž že občané mají právo na volbu lékaře a zdravotnického zařízení nezaujímá ústavně právní výbor pozitivní stanovisko, přičemž znovu upozorňujeme, že nebude-li to v této ústavní listině, není tím řečeno, že toto právo nemůže být jinde upraveno.

Místopředseda ČNR Václav Žák: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Hlasování by mělo být rozděleno, protože jde o jiné problémy. Jednak o volbu lékaře a zdravotního zařízení, jednak o otázku bezplatnosti. Názory na to mohou být rozdílné.

Poslanec Miloslav Výborný: Bezplatnost je tímto návrhem vyjádřena. Oddělené hlasování bude patrně nutné. V prvním kole pravděpodobně nahradit termín "léčebnou péči" termínem "zdravotní péči" Možná, že by bylo vhodné o tomto prvním návrhu hlasovat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh? (129) Kdo je proti? (Nikdo).

Poslanec Miloslav Výborný: Bylo by vhodné hlasovat o celém návrhu poslance Loma.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Nyní hlasujeme o celém návrhu. Kdo je pro tento návrh? (67) Kdo je proti tomuto návrhu? (24) Zdržel se hlasování (42) Návrh byl přijat.

Poslanec Miloslav Výborný: Ve svých důsledcích to znamená, že nebudeme hlasovat o dalších návrzích, které navrhuji vypustit slovo "bezplatný".

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Gjurič navrhl, aby článek třetí byl doplněn o odstavec třetí ve znění: Uplatnění těchto práv a svobod však nesmí být na úkor práv a svobod druhého člověka. Přečetl jsem dobře návrh? Stanovisko ústavně právního výboru k tomuto na první pohled velmi sympatickému návrhu není pozitivní. Mám odůvodnit blíže?

Poslanec Gjurič tvrdí, že ne. Táži se tedy, zda netrvá na svém návrhu?

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pane poslanče, trváte na svém návrhu?

Poslanec Andrej Gjurič: Samozřejmě trvám.

Poslanec Miloslav Výborný: Pak to musím odůvodnit. Tento na první pohled sympatický návrh podle názoru ústavně právního výboru nemá ovšem místa v této ústavní listině - v podstatě ze dvou důvodů: jednak, že je nadbytečný, neboť je tam obsažen, i když ne takto, expresis verbis, a jednak jde v podstatě o konstatování určitých práv mezi jedinci, nikoli o práva občanů nebo lidí proti státu.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Faktická poznámka - poslanec Gjurič (Prosím k mikrofonu).

Poslanec Andrej Gjurič: Já to skutečně považuji za nepřípustné ovlivňování. Přesně to, co jste řekl vy, jsem já řekl dneska v 9 hodin ráno a nechápu, proč je to potřeba teď opakovat. Já jsem se zachoval naprosto korektně, když jsem tento návrh podával, tedy všechna pro a proti jsem řekl. Vy jste teď opakoval, považuji to za nepřípustné ovlivňování, ale co mohu dělat.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane poslanče, já s vámi pravděpodobně souhlasím, ale co mohu dělat já? (Smích v sále, potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Myslím si, že situace je jasná. Můžeme dát hlasovat. Kdo je pro návrh poslance Gjuriče, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (54 pro) Kdo je proti tomuto návrhu? (49). Kdo se zdržel hlasování? (37) 54: 86 - návrh nebyl přijat.

Teď mám technickou otázku - já se ji skoro bojím vyslovit, protože se dá předpokládat, jaká bude odpověď. Ptám se sněmovny: Chcete ještě dnes probírat zákon o místních poplatcích? (Smích v sále.) Ze smíchu soudím, že je všeobecný souhlas (Potlesk), ale musím dát o tom hlasovat. Kdo je pro, abychom ještě dnes probírali zákon o místních poplatcích? (Hlasuje se.)

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dovolím si vstoupit do hlasování - do 12 to nestihneme.

Místopředseda ČNR Václav Žák: 77 hlasů pro. Kdo je proti tomu? (57) Kdo se zdržel hlasování? (7) 77: 64 - návrh byl přijat. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP