Čtvrtek 22. listopadu 1990

Zároveň jsme měli za to, že by pakt č. 120 měl být už s přijetím této listiny (nikoliv v jiném okamžiku, i když p o časově krátkém období) přijat jako ústavní zákon. Jestliže do závěrečného ustanovení dáme dodatek, který jsem přečetl, potom je s přijetím této listiny zákon č. 120 povýšen na ústavní zákon. Tím bychom vyřešili problém, o němž jsem hovořil v předchozích připomínkách.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji poslanci Payneovi. Dále se do diskuse přihlásil pan poslanec Sedláček, po něm pan poslanec Štindl a pan místopředseda Kraus. Prosil bych však o maximální konciznost příspěvků.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno; já bych měl několik drobných připomínek, které jsme vypracovali v ústavně právním výboru.

Navrhuji, aby ve znění společné zprávy na str. 3 dole, kde je napsaná určitá poznámka (jedná se o drobnou korekturu, která vznikla nepřesností), byl článek 11 označen jako oddíl druhý. Je to systematika a ne nový problém.

Dále mám návrh, aby článek 34, kromě odstavce 4, byl přeřazen do článku 16, protože úpravou se zjistilo, že ta ostatní ustanovení by do toho nepasovala. Odstavec 2 by se tím pádem přečísloval podle těch odstavců předchozích.

Třetí návrh se týká odstavce 4 v článku 34. Navrhujeme ho přesunout do článku 32 jako odstavec 4. Odstavec 4 by se pak stal odstavcem 5. Jinak beru zpět připomínky k článkům 8, 23, 32 a 38 a navrhuji nové znění mé připomínky k článku 36, a to po diskusi v ústavně právním výboru. Já jsem navrhoval vypustit odstavec 2 a nyní navrhuji změnit znění na: "Toto právo vykonává nezávisle na státu..". Dále bychom zachovali původní znění.

Ještě mám jeden návrh. Na základě zpráv ze SNR navrhuji vypustit ustanovení článku 41, odst. 1. O zdůvodnění bych poprosil předsedu ústavně právního výboru, protože on má přesné znění usnesení SNR. Bylo by dobré, aby to přečetl.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Prosím pana poslance Štindla a připraví se pan místopředseda Kraus.

Poslanec Karel Štindl: Dámy a pánové, svůj původní návrh k článku 11 měním takto: Každý má právo vlastnit majetek, užívat jej, nakládat a disponovat jím.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji za stručný příspěvek panu poslanci Štindlovi. Prosím pana Krause, připraví se poslanec Palkoska.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Vážená sněmovno, dovoluji si přijít s paličským návrhem. V podstatě v době, kdy se projednávaly připomínky v ústavně právním výboru, SNR již text Charty přijala (potlesk). Myslím, že na Slovensku prokázali zřejmě daleko větší shodu názorů, přesto si však myslím, že zejména jde o věci, které se týkaly návrhů, které jsme předkládali jako pozměňovací, zda byly či nebyly v textu schváleny; např. právo na životní prostředky získané vlastní prací, což je ve slovenské verzi zakotveno; ve slovenské verzi je zakotveno dokonce nejen základní, ale i střední a vysoké školství, bezplatné zdravotnictví; u práva na práci je formulace, že každý má právo na práci, která obsahuje právo každého získávat prostředky na živobytí prací, kterou si svobodně vybere. Občanům, kteří toto právo z vlastní viny nemohou využít, stát zajišťuje hmotné zabezpečení. Současně stát zabezpečuje bezplatně zprostředkování práce a rekvalifikaci.

Domnívám se, že tyto návrhy jsou dosti rozdílné. Pokud jednotlivé návrhy České a Slovenské národní rady se budou významně lišit. budeme připravovat Federálnímu shromáždění neřešitelný úkol.

Proto bych chtěl navrhnout, a asi by to bylo moudré, kdybychom mohli telefaxem nebo nějakou jinou cestou získat kompletní znění textu, který SNR schválila a na základě toho projednat i náš text. Děkuji.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Krausovi. Prosím pana poslance Palkosku.

Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové, mé vystoupení v tuto chvíli se týká pouze jedné věci, která skutečně vypadla ze společné zprávy. Navrhuji tedy, aby článek 41 ve znění společné zprávy byl doplněn "a odstavec 3". Jedná se o to, že článek 35 nemá dva odstavce, ale má 3 tři odstavce a je naším zájmem, abychom podřadili tento 3. odstavec pod stejný režim.

Nyní se omlouvám panu předsedajícímu, že jsem napsal na přihlášku pouze toto téma, ale poté, co vystoupil poslanec Kraus, nezbývá mi, než přičinit pár poznámek.

To, že ČNR a SNR schvalují usnesením návrhy tohoto ústavního zákona pro Federální shromáždění není náhoda, ale zámysl. Účelem bylo, abychom se skutečně navzájem neovlivňovali, neopisovali jsme od sebe, a abychom projevili, do jisté míry, tu svrchovanost našich poslaneckých sborů, abychom vyjádřili své myšlenky. Je smutné, když v tuto chvíli, po přijetí usnesení Slovenské národní rady, se snažíme přizpůsobit se SNR. Není nám to ke cti. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Palkoskovi, prosím pana poslance Paynea ke čl. 31.

Poslanec Jiří Payne: Budu velice stručný; já jsem předchozí návrh, který jsem formuloval k čl. 31, zformuloval ne možná zcela přesně z hlediska českého jazyka. Proto ho pozměňuji na péče o děti, volba jejich vzdělání, jejich náboženská a morální výchova jsou...

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Payneovi, prosím pana poslance Loma, aby se vyjádřil, pokud to uzná za vhodné.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo, vážený český Sněme. Pokud mi bude dovolen komentář, nepronesu pozměňovací návrh. Pokud mi bude dovolen komentář k tzv. bezplatné léčebné péči. Je to jistě svádivé a srdcem bychom se k tomu přiklonili, ale, bohužel, musím použít ostřejšího slova - to by byla čistá sociální demagogie. Pokud bychom začlenili nárok na bezplatnou péči, zablokujeme dřív veškeré změny ve zdravotnictví. Upozorňuji na to se vší závažností. Protože my, pokud bychom poskytovali svým občanům bezplatnou péči, tzn. že péči přesto musí někdo hradit. Musel by ji hradit stát a octli bychom se zase u centralistického řízení našeho zdravotnictví čili stát by zase poskytoval finanční prostředky a stát by zase dovedl to zdravotnictví tam, kde dneska je, nebo ještě hůře. To by byla závažná politická chyba říci, že poskytování léčebné péče je bezplatné. My tyto náklady musíme převést na nemocenské pojištění, tzn. že občan nezaplatí za lékařské vyšetření, ošetření peníze ze své kapsy, ale přenese tuto povinnost na pojišťovnu. A z toho za tím účelem mu bude srážena příslušná částka v daních, přesně určená, která půjde na přesně určené nemocenské pojištění. Kdybychom řekli bezplatná péče, říkáme tím státem centralizovaná péče, a to by vedlo ke známým a smutným výsledkům. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Lomovi, do diskuse se dále hlásí pan poslanec Sedláček.

Poslanec Michal Sedláček: Vážená sněmovno, my jsme ještě zapomněli přednést jeden návrh, a to k čl. 44, který tady vznášel pan poslanec - myslím Adámek, takže po dohodě v ústavně právním výboru si dovolím navrhnout toto znění: Zákon může zaměstnancům státní správy a místní samosprávy ve funkcích, které určí, omezit práva uvedená v čl. 20 a 26, odst. 4 tohoto zákona atd. - tam to pokračuje. A pak, když jdeme s tou větou dále, tak zjistíme, že u bezpečnostních sborů též práva, uvedená v čl. 18, 19, a 26, odst. 1, 2, 3, to je tedy ještě jeden návrh k hlasování. Já jsem tu navrhoval to znění vypustit čl. 41 odst. 1, protože po dohodě se slovenskou stranou bylo dohodnuto toto znění, které máte napsané ve společné zprávě. Ale na Slovensku došlo pak k tomu, že tu dohodu v podstatě porušili a mají tam - nevím přesné znění - ale myslím, že tato úprava nevylučuje úpravu práv a svobod občanů v ústavě ČSFR, ČR a SR, to znamená, že to, co tu dneska tvoříme, není velmi závazné a v ústavách to budeme dělat znova. Proto navrhuji čl. 41 vypustit.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Několik námětů chce přednést pan poslanec Kašuba.

Poslanec Josef Kašuba: Paní předsedkyně, pane předsedající, vážená sněmovno, jenom velice stručně bych chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Krause. S podivem jsem přijal reakci části sněmovny na vystoupení pana poslance Palkosky, který prohlásil, že je smutné, když se snažíme "přizpůsobit" Slovenské národní radě, protože nám to "není ke cti", a to z jednoho prostého důvodu: Při předminulé i při minulé schůzi jsem z úst našich nejvyšších republikových ústavních činitelů slyšel mnoho moudrých slov o tom, že je potřeba přihlížet k situaci na Slovensku, ve Slovenské národní radě atd. A najednou se dovídám, že přihlížet k tomu, jakým způsobem se slovenští kolegové na danou otázku dívají, by nám nesloužilo ke cti.

Chtěl bych podpořit návrh pana poslance Krause na to, abychom měli možnost, pokud už slovenská sněmovna návrh přijala, se seznámit s jeho zněním. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Kašubovi, dále se přihlásil pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, doufám, že už to bude poslední příspěvek v této diskusi. Dovolím si ocitovat našeho nejlepšího novináře Ferdinanda Peroutku z jeho Budování státu, když uzavírá komentář k první naší ústavě, a uzavírá ho asi tímto způsobem, že nezáleží tolik jako na dobře napsané ústavě, jak říkají Angličané, ale rozhodují stateční mužové. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. A protože se do diskuse už dále, doufám, nikdo nepřihlásí, končím rozpravu. (Potlesk.)

A nyní bych se otázal navrhovatele, jestli potřebujeme přestávku nebo ne. (Ne.) Pokračujeme tedy.

Prosím paní předsedkyni Burešovou, aby se ujala slova.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, projednali jsme usnesení o předloženém návrhu ústavního zákona o základních právech a svobodách. Projednání samo ukázalo, že jste si sami dobře vědomí důležitosti dnešního jednání a děkuji vám za přístup, s kterým jste k projednávání přistupovali; zvláště chci poděkovat panu poslanci Payneovi (Potlesk.)

Ráda bych jen podtrhla tu skutečnost, že právě tímto projednáváním jsme založili práce na vytvoření nového ústavního systému naší republiky. Dovolte, abych reagovala na některá základní vystoupení a pozměňovací návrhy.

1. Především bych ráda zaujala stanovisko k tomu, jaký je vztah naší navržené listiny k státoprávnímu uspořádání. To byl hned první diskusní příspěvek. Jsem pevně přesvědčena, že žádný z článků listiny nepředurčuje řešení státoprávního uspořádání v budoucích ústavách, neboť předmět úpravy listiny lidských práv a svobod je zcela jiný.

Je ovšem samozřejmé, že tam, kde listina má určitou návaznost na státoprávní uspořádání, musí vycházet z uspořádání, které zatím existuje. Bude-li změněno, změní se i tyto články. Jinak ovšem nesdílím názor, že státoprávní uspořádání by mělo předcházet úpravě práv a svobod. Už jsem se v úvodu zabývala důvody, které nechci opakovat.

K ostatním připomínkám bych chtěla uvést. Myslím, že článek 41 odst. 1, by měl být přijat ve verzi navržené společnou zpravodajskou zprávou. Chci vás ujistit, že důvodem není pouze skutečnost, že obsahově podobný text byl při společném jednání konzultován se SNR. Důvodem je především to, že tento text vyjadřuje, že úprava lidských práv a povinností bude součástí našeho českého republikového právního řádu. Přitom samozřejmě platí, že úpravu základních práv a svobod můžeme jen převzít, nebo v některých směrech rozšířit. Nesmíme ji však zúžit, protože bychom se dostali do rozporu s federálním ústavním zákonem, což by bylo neúnosné. Federace je oprávněna vydávat zásadní zákonné úpravy, které musí platit pro celé území republiky. Proto jsme např. trvali na tom, aby v § 9 zůstalo konkrétní ustanovení o omezení osobní svobody v trestním řízení.

2. Druhým problémem, kterým se chci zabývat, je problematika hospodářských, sociálních a kulturních práv,. Nemohu souhlasit s tím, že tato práva by měla být koncipována absolutně stejně, jako základní lidská práva a svobody, neboť mají naprosto jinou povahu. Diference mezi nimi plně respektují i mezinárodní pakty. Ne nadarmo existují dva základní pakty OSN. Jeden je věnován právům lidským a politickým a druhý je věnován právům hospodářským, sociálním a kulturním. To vyjadřuje i skutečnost, že povaha a možnost uplatnění se liší. Upozornit na možnost diferenciace bylo základní připomínkou i zahraničních odborníků. Právě na základě jejich připomínek byl formulován nový článek 41 ve znění zpravodajské zprávy. Základní rozdíl mezi oběma kategoriemi práv spočívá v tom, že lidská a občanská práva mají povahu práv přirozených a jako taková mají absolutní povahu. Naproti tomu obsah i rozsah práv hospodářských, sociálních a kulturních záleží na konkrétním zákonodárství státu. Proto tato práva mohou být uplatnitelná pouze v rámci zákonů, které je upravují. Kdybychom je absolutizovali, dospěli bychom k zcela absurdním důsledkům, např. k tomu, že by ústavní soud mohl uložit buď státu, nebo podnikateli, aby někoho přijal do pracovního poměru, aby tak realizoval jeho právo na práci.

Naopak v pojetí listiny práv a svobod je právo na práci pojímáno jako zásada s tím, že v případě, kdy není zajištěna její realizace, musí stát poskytnout určité náhradní plnění v podobě odpovídajícího zajištění.

3. Zvýšenou pozornost vzbuzuje vztah listiny práv a svobod k mezinárodním paktům, který je definován v článku 5. Myslím, že obstojí koncepce, podle níž mezinárodní pakty o lidských právech budou mít postavení ústavního zákona. Jde o to, aby ústavní soud mohl mezinárodní pakty a naši úpravu srovnávat jako právní akty stejné právní síly. Je však třeba, aby bylo vhodným způsobem určeno, o které pakty jde.

4. Některé připomínky mířily k tomu, aby do listiny byla přijata i práva a postavení určitých institucí, např. rodiny. K tomu chci poznamenat, že listina práv a svobod se nedůsledně, ale přesto snaží upravit vztah mezi jednotlivcem a státem. Z toho důvodu neupravuje např. ani tak zvaná kolektivní práva menšin, protože tato práva musí být vždy určitým způsobem institucionalizována.

Z toho důvodu jsme proto nepokládali za vhodné upravit postavení rodiny, které ovšem samozřejmě bude upraveno v naší nové ústavě.

5. Závažnou otázkou je vztah listiny k budoucí zákonné úpravě např. k trestním kodexům. Nyní projednáváme ústavní zákon, který má přednost před normálním zákonem. Naopak, zákony se mu musí přizpůsobit, to znamená, že trestní zákony se budou muset přizpůsobit ústavnímu zákonu.

Čas, který na to mají, je vyhrazen, je ohraničen počátkem fungování Ústavního soudu, který by nepochybně aplikoval ústavní úpravu podle zákona.

6. Chci poznamenat, že existuje určitá terminologická nejasnost mezi pojmy právo a svoboda, tak, jak se to tady také ukazovalo. V různých jazycích jich bývá používáno promiskue, aniž se mezi nimi přesně definuje. I u nás je jejich použití pouze konvenční s tím, že pro určitou oblast se vžil spíše termín ten, a pro jinou onen. Nemyslím proto, že by v podstatě terminologická záležitost měla způsobit věcný problém a dedukovat například právo na svobodu či podobně.

V této souvislosti bych se chtěla ještě zmínit o problému, který byl tady také panem poslancem Sedláčkem uveden, a to jde o svobodu vyznání, která se v listině vyskytuje ve dvojí podobě. Za prvé je v článku 16 jako svoboda svědomí a vyznání, která je nepochybně základním právem, ale právo vykonávat toto právo v rámci určitých institucí způsobem, který je těmto institucím vlastní, je už právo kulturní, odvozené od toho základního, které nadto vyžaduje další bližší zákonnou úpravu.

Konečně bych se chtěla zabývat i připomínkami, směřujícími k systematice návrhu. V několika vystoupeních zaznělo, že tato systematika je v podstatě správná a připomínky tedy sledují pouze legislativně technické zdokonalení (s výjimkou jedné připomínky). Dávám v úvahu, zdali je nutné je akceptovat, a to ze dvou důvodů. Především proto, že každý zásah do systematiky zákona přináší nutnost řady drobných nepodstatných změn, které nemusí být vždy zcela vyčerpávající a může se snadno na něco zapomenout. Za druhé upozorňuji, že při shodné systematice naší a slovenské verze bychom usnadnili úlohu Federálního shromáždění.

Závěrem chci jenom říci, že jsem upřímně ráda, že z našeho projednání nevzešlo nic, co by zpochybňovalo náš základní přístup k těmto důležitým otázkám. Děkuji vám všem jménem předkladatelů za tento váš přístup a navrhuji vám, abyste návrh schválili ve znění společné zprávy výborů.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji paní předsedkyni za její projev. Nyní bych požádal společného zpravodaje, pana poslance Výborného, aby se ujal slova.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, netěší mne, že vám musím sdělit, že připomínek se sešlo kolem sedmdesáti a ke každé z nich nejen že bude muset být hlasováno, ale budu muset podat zprávu, a to i zprávu, týkající se stanoviska ústavně právního výboru.

Předtím, než začneme s tímto projednáváním, poprosil bych pana předsedajícího, zda by připustil, aby předseda ústavně právního výboru (snad neurazím) byl mi poněkud k ruce - k tlumočení právě těch stanovisek, která ústavně právní výbor podle § 22, odst. 2 jednacího řádu přijímal po dobu těch tří a půl hodin, kdy jsme nebyli ani na večeři.

(Místopředseda Žák: Ano, souhlasím.)

Děkuji. Děkuji nejen předsedajícímu, ale také dr. Kalvodovi. Současně prosím, abych byl omluven, neboť některé návrhy, které mi nebyly předány písemně, byly poměrně obsáhlé a nestačil jsem je zaznamenat.

Poslanec Procházka navrhoval upravit v této ústavní listině určitým způsobem, který - pokud se nemýlím - nijak nespecifikoval, společnou federaci. Mýlím se? Domnívám se, že návrh postrádal takovou specifikaci, aby bylo možno o něm vůbec hlasovat. Má navrhovatel jiný názor? Navrhovatel není.

Poslanec Jakl ve svém prvním vystoupení navrhl doplnění článku, který by zřejmě nesl nikoliv č. 33a, ale 34. Zněl by: "Každý má právo na svobodu kulturní tvorby". Pane poslanče, tlumočím to správně? (Záporná odpověď.) Prosím, pane poslanče, řekněte to do mikrofonu sám.

Poslanec Ladislav Jakl: Odstavec 1: "Každý má právo ke svobodné kulturní a umělecké činnosti." Odstavec 2: "Právo přístupu ke kulturním hodnotám je zaručeno"

Poslanec Miloslav Výborný: Vycházeje ze společné zprávy výborů, mohu si dovolit říci, že tato práva jsou ovšem zahrnuta v tom textu, který byl předložen jako tisk 91 ve znění tisku 109. Prosil bych nyní o stanovisko ústavně-právního výboru.

Poslanec Jan Kalvoda: Já jsem přislíbil, že v úvodu svého fungování v této fázi legislativního procesu seznámím sněmovnu s vysvětlením. My jsme byli na rozpacích, abychom neovlivnili průběh rozhodování každého z vás, zda se máme zabývat ústavně právní přípustností návrhů. Zprvu se nám to zdálo jako žádoucí. Ovšem, když zvážím, že ústavně - právní přípustnost nějakého návrhu nutně předpokládá i věcné zkoumání, kam ten návrh směřuje, nezbylo nám, než abychom se zabývali i věcnou podstatou každého návrhu. Tedy, každé stanovisko našeho výboru bude znamenat, že se o něm hlasovalo. Každé stanovisko je souhrnem stanovisek členů výboru. Tam, kde to bude výslovně zdůrazněno, bude doplněno ještě společným závěrem, že z těch či oněch důvodů se jedná o ústavně-právní důvod. proč jsme se rozhodli pro zkoumání toho věcného.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP