Čtvrtek 15. listopadu 1990

Já si jen myslím, že bychom měli vážit slova, když mluvíme o tom, kdo s kým manipuluje. protože pochopte, manipulace je záměr, a je-li tam záměr, musí tam být nějaký motiv manipulovat. Já se domnívám, že nemáte právo tvrdit, já jsem na to velice alergický. Po prvním náznaku dojmu, že předsednictvo se snaží manipulovat, jsem nastražil uši a skutečně vám mohu říci, velice upřímně, že snaha manipulovat. abyste jednali pod tím, že všechno neznáte a ovlivňovat vás, abyste se chovali jinak než je vaše svobodná vůle. Tady není. Vy totiž máte právo v hlasování odmítnout pořad schůze, který vám bude navržen, neprojednávat to, vždyť tato sněmovna je vrcholné místo a ne předsednictvo, to může jenom navrhovat, ale proč ta manipulace, proč takto nazývat věci, iritovat, rozčilovat se, proč zvyšovat tu krizi, která v politické situaci dnes večer vůbec je. Snažme se jednat věcně, klidně a dojdeme ke koncensu. Já nejsem přesvědčen, že máte pravdu, že většina tohoto shromáždění je proti, ale mohu se mýlit. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pan poslanec Jakl se hlásí.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážené slečny poslankyně, vážení páni poslanci, mám tento osobní názor. Několikrát jsme se dostali do situace. kdy jsme projednávali ne snad důležitější právní normy, ale v každém případě urgentnější a nikdy nikoho z nás nenapadlo, kromě výjimečných případů některých výborů. abychom tady zůstali déle než do 8, do 10, do 12 hodin, jak je běžné v parlamentech ve světě, aby se jednalo v sobotu, v neděli, abychom se sešli v 5 hodin ráno a podobně. Ostatně téměř nikdy to nikoho nenapadlo, odpusťte, pokud o tom nevím, je to moje vina, ale nedomnívám se, že v tomto případě tomu tak je.

V případě zákona o základních lidských právech, který by se měl tvořit minimálně na jednu generaci, možná na více generací, fundovaně, precizně, si myslím, že tady by neměla stát otázka, který den to budeme projednávat, ale který týden se k tomu seriózně vrátíme.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Chce někdo ještě se přihlásit do diskuse? Pan doktor Kalvoda.

Poslanec Jan Kalvoda: Uplynula chvíle do doby, kdy zde byla řeč o manipulaci. Z toho důvodu jsem slevil ze svého původního rozhodnutí replikovat. Nechci zdržovat všechny přítomné, přesto bych však rád věděl, protože nemám rád etikety, jaký motiv se mi podsunul. To mám jistě právo vědět, jsa označen za manipulátora. Když se řekne a, má se říci b. Protože jsme už zpožděni, dávám v úvahu kolegovi Gjuričovi, aby to učinil mimo tuto místnost.

Pro ty výbory, které se rozhodnou principiálně nejednat (motiv by mě také zajímal), chci podat tuto informaci: usnesení našeho výboru bude připraveno pro každý výbor zítra ráno s tím, že je nepochybně možno je okopírovat v potřebném počtu paré pro členy výboru. Říkám to pro ty, kteří budou jednat. Úplné znění by bylo možno patrně mít k dispozici v pondělí ráno. Takže to nechávám na vaší úvaze. Pokud byste chtěli jednat zítra, bude vám stačit usnesení ústavně právního výboru, z něhož se lze úplného textu snadno dobrat.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážený český sněme, pokusím se odpovědět panu Kalvodovi na otázku, proč principiálně nejednat. Já jsem ve svém výboru neřekl, že principiálně nejednat. ale výrazně jsem protestoval proti tomu. aby se jednalo zítra. Je tady teď dvě třetiny až tři čtvrtiny poslanců sněmovny. Během noci už nikoho nezastihneme. Pokud se máme setkat zítra, bude výbor těsně usnášeníschopný. V pondělí není opět možné se sejít, protože řada lidí má předvolební mítinky a odmítá sem přijet. Ať se sejdeme zítra nebo v pondělí, budeme na hranici usnášeníschopnosti. Při současném jednacím řádu, který říká, že k přijetí usnesení je třeba nadpoloviční většiny všech členů výboru. není možné v podstatě prosadit žádnou připomínku, proti které se postaví jeden až dva lidé, takže projednávání je v tomto případě fraška. Tam dva lidé dokáží zablokovat naprosto celý výbor.

Poslanec Petr Lom: Dámy a pánové, dovolte, abych vyjádřil jeden svůj postřeh. Měli bychom všichni, jako nejvyšší zákonodárný orgán, jako politici, se snažit o konstruktivní řešení. To znamená nalézat východiska a v tom se trénovat, v obtížných situacích, v situacích psychologicky těžko unesitelných a v situacích, které nemají zdánlivě žádné řešení. Od toho tady sedíme,

Myslím, že je chybou zastávat od začátku hned apodidakticky vyhraněné stanovisko na ostří nože a odmítat konstruktivní práci na něčem. Myslím, že není rozumné zastávat takováto vyhraněná stanoviska, nechat se emocionálně ovládat, eventuálně na sebe při diskusi zvyšovat hlas. To je zbytečné a nedělá nám to jako politikům čest.

Věcný problém je v tom, že nevíme, do jaké míry pozměnil ústavně právní výbor ve své výborové zprávě tuto listinu. Možná, že by prospělo, kdyby nám předseda Kalvoda v hrubých rysech sdělil, čeho se zásadně týkají ty změny. Kdybychom měli posuzovat tisk 91a) - nahlédl jsem do něj jen letmo - je to práce na dvě hodiny. Je-li odlišné řazení kapitol, jsou-li odlišné formulace ve více odstavcích, nebo jsou-li zařazovány nové. pak je to práce, která si vyžádá určitého času, a pak bychom se měli spolehnout na to, že si to poslanci prostudují a přece jen navrhnout k jednání úterý s tím, že by se posunul termín společné zprávy. Možná, že by to bylo určitým východiskem a možná. že bychom mohli dosáhnout souladu s postupem SNR. Bylo by to asi jedno z rozumných východisek.

Myslím, že by jednání v úterý vyhovovalo, i když je to časově stísněné. Neuzavírejme se však předem určitým řešením. která by nás mohla z této situace vyvést.

Může pan předseda Kalvoda sdělit přibližný rozsah pozměňovacích připomínek?

Poslanec Jan Kalvoda (hovořil z místa): Nejsou to rozsáhlé zásahy do textu, jen některé drobnější úpravy.

Poslanec Petr Lom: Druhý dotaz - šlo by, kdyby výbory jednaly v úterý, posunout termín společné schůze, po dohodě se SNR?

Poslanec Jan Kalvoda (opět hovořil z místa): Mluvil bych o tom po nějakém dalším příspěvku. Pokud se výbory rozhodnou v úterý formulovat stanovisko, zdejší aparát bude na pokraji sil a nebude to zaručené. Jsou zde omezené fyzické možnosti.

Poslanec Tomáš Fejfar: Udělali jsme přestávku, aby se výbory sešly. Nedělejme tedy další rozpravu a diskusi. Ať předsedové nebo zástupci výborů řeknou, na čem se dohodli. Pak se můžeme bavit dál. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: To je velice rozumný názor. Prosím jednotlivé předsedy výborů, aby řekli svá stanoviska.

Poslanec Jiří Payne: Vážení kolegové a kolegyně, trápí mě, že musíme projednávat takovýto dokument, o který jsme bojovali desítky let, v takovém spěchu. Nevidím žádný racionální důvod pro to, abychom s tím takto spěchali. Myslím, že je naprosto dobře možné projednávání odložit, jak už zde bylo řečeno, o několik týdnů, nebo dokonce na leden, kdy budeme mít za sebou ekonomické zákony, na kterých opravdu závisí náš osud. Zatímco s lidskými právy, tak jak jsou upravena dosavadním způsobem, do ledna vydržíme. Bez ekonomických zákonů do ledna nevydržíme. Není možné přepínat naše fyzické síly d nekonečna, už teď se pohybujeme na hranicí možností a to nás ještě čeká ledacos, o čem nevíme.

Poslanec Vladimír Šuman: Pokusím se být nejstručnější, jak dokážu. Skutečně někdy jsou napínány mé psychické síly donekonečna, někdy i vystoupením některých mých kolegů. Určitá část této poslanecké sněmovny, a je to ta mladší část, cítí projednání a schválení tohoto zákona jako osudovou záležitost na 20 let, jiná část ji vidí daleko pragmatičtěji, jako věc, která musí být věcně naprosto správná, nesmí mít chyby, ale je důležité, jaké důsledky pro přijetí zákona to bude mít, aby byla spatřena v takovém stavu, jakého jsme schopni. A nic nám nebrání, dokonce ani nám jako této sněmovně, pokud nebude vyšperkována do té úrovně, kterou si zaslouží, aby v souvislosti s přijetím ústavy byla novelizována. Mám dojem. že je daleko důležitější, aby tento zákon byl schválen v této době, abychom se skutečně - a v tom s kolegou Paynem souhlasím - mohli věnovat dalším zákonům, ale opravdu necítím tuto osudovost a přimlouvám se za to jednat v tomto směru pragmatičtěji, projednat tu záležitost tak, aby tam nebyly věci, které jsou chybné a vadné a abychom se byli schopni jimi řídit, aby se měly čím řídit ústavní zákony a odešli od toho k projednávání těch časově stejně naléhavých věcí. Děkuji. A jinak, prosím, vrátit se k tomu, co navrhoval poslanec Fejfar.

Poslanec Jiří Payne (z místa): Prosil bych, aby byly vysvětleny důvody, které vedou k tomuto časovému tlaku. Kolega Šuman hovoří o tom, že nějaké důvody má, ale žádné nám nesdělil.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Odpověděla bych sama. Domnívám se, že úkoly, které před námi leží, jako před poslanci ČNR, jsou nikoliv jeden ale dva. První je transformace naší ekonomiky a druhý úkol, který se nás týká stejně tak intenzívně, je začít s budováním právního státu.

Vytvoření této ústavní listiny je prvním kamenem, který položíme k budování právního státu. My jsme jako poslanci povinni si počínat nikoliv pouze jako legislativci, my jsme povinni uvažovat jako politici.

Nápad, aby byla vytvořena tato ústavní listina lidských práv, vznikl v době, kdy byla v našem státě určitá krize. Víte o tom všichni, že mezi zeměmi koruny české a slovenské - začalo to Trenčianskými Teplicemi a pak to pokračovalo - vzniklo určité napětí a určitým integračním dalším činitelem mělo být právě vytvoření charty lidských práv. Na tom jsme se se slovenskou reprezentací dohodli. Slovenská reprezentace je trochu v jiné situaci než česká. Je v situaci dost svízelné. Víte sami, jak vypadaly boje okolo jazykového zákona, víte dobře, co by se stalo, kdyby byl býval přijat Slovenskou národní radou ten jazykový zákon, tak jak byl navržen Maticí slovenskou. To by znamenalo jednou provždy pro nás uzavřené dveře do Evropy, to by znamenalo balkanizaci. Protože, skutečně tak, jak byl ten návrh předkládán, tak porušoval práva národnostních menšin.

Pokládám osobně skutečně za velice důležité, abychom nezanedbávali otázku tvoření také těch politických základů, politicko-právních základů našeho státu. My se nemůžeme spokojit s pouhou ekonomickou reformou. Bylo tady řečeno, že na chartě lidských práv se pracuje 10 let, že se na nich pracuje staletí. Paní poslankyně, páni poslanci, myslíte si, že můžeme být tak neskromní a domnívat se, že na zásadních institutech lidských práv a svobod, na kterých pracovaly desítky let a sto let skutečně světové špičky z oboru ústavního práva, my jsme schopni něco změnit, i kdybychom na tom pracovali několik měsíců, a vytvořit tam nějaké zásadní změny? My si musíme z těch mezinárodních paktů vybrat to, co je pro naše zdejší poměry nutné přijmout, to, na čem můžeme vybudovat právní stát, na demokratických principech. A to, co už - domnívám se - bylo, pokud jde o první fázi, učiněno, v této fázi to také prošlo jednotlivými výbory veškeré připomínky, které z těchto výborů vzešly, byly buď inkorporovány přímo do znění, jak vám bude nyní předloženo, anebo byly shledány nikoliv důvodnými. O těchto připomínkách se bude jednat.

Chci vám ještě připomenout, že jsme tento návrh listiny občanských práv předložili na společném semináři, který byl konán pod záštitou Kanceláře prezidenta republiky Federálním shromážděním, federální vládou, Slovenskou národní radou a námi v Časté, a tento návrh byl posouzen zahraničním: odborníky. My jsme se jich tázali stejně jako vy: pokládáte tento návrh za dobrý nebo špatný? Myslíte si, že je způsobilý k tomu, když jej porovnáte s mezinárodními dokumenty, že máme na něm pracovat další měsíce, nebo je pro nás, pro naši atmosféru ve společnosti a pro to, abychom se už cítili připraveni pro přijetí do Evropy, důležitější, abychom projednali tento návrh co možná rychle. Musím vám říci, ať už šlo o pana Kaplera a pana Schwarze (?) a o osm dalších expertů, všichni byli zajedno, že návrh, a to ještě v té podobě, už s těmi inkorporovanými připomínkami, ale ne ještě poté, co znovu proběhne nyní výbory - shledaly za výborný. Říkali, že v evropském měřítku, ve srovnání s ostatními státy, máme zatím jeden z nejlepších návrhů, který se týká občanských práv a svobod.

Vy si musíte uvědomit, že s tou úpravou, která je podle ústavy čísla 100 z roku 1960, že "svoboda projevu je zaručena, pokud je v souladu se zájmy pracujícího lidu", kde je spousta totalitních frází, že s touto ústavou je absolutně vyloučeno, abychom se ucházeli o přijetí do Rady Evropy. Jezdí sem poslanci z parlamentního shromáždění, jezdí sem zástupci Rady Evropy a táží se nás nejen na naši politickou atmosféru, na klima, které tady je, ale chtějí vidět i naše zákony. Pokud jim předložíme z roku 1960, je úplně vyloučeno, abychom se vůbec ucházeli o jakýkoliv vstup do Evropy: teď myslím o vstup do Rady Evropy. To je další důvod, proč bychom byli rádi, kdybychom mohli jednat o této ústavní listině urychleně. protože jak nám bylo sděleno, už v lednu nebo v únoru by se o našem přijetí do Rady Evropy mohlo jednat.

Je tu tedy další argument vedle toho argumentu, kterým je naše česko-slovenská vzájemnost, kterou pokládám za neméně důležitou. My, kteří jsme se účastnili jednání v Hrzánském paláci, vám musíme potvrdit. že skutečně to není vždy jednoduché jednání. Je to jednání skoro tak složité, jako dnes ve sněmovně a někdy vlastně více, protože je pravda, že my - aspoň myslím - si tady v zásadě rozumíme.

Čili, jestliže jsme se dostali do situace, kdy si se Slovenskem v tomto směru začínáme rozumět, tak mně připadá, že bychom se strašně provinili na osudu naší generace, kdybychom tuto možnost zavrhli.

To je to, co jsem vám já chtěla k této situaci dnes říci. (Potlesk.)

Poslanec Jiří Payne: Přátelé, já jsem se pokoušel sehnat nějaké informace o jednání, které proběhlo na Slovensku a nemám tak jednoznačné reference. Slyšel jsem, že názory nebo stanoviska expertů jsou písemně zpracována. Poprosil bych, abychom je všichni dostali.

Kromě toho v té předchozí řeči jsem opět neshledal ani jeden důvod, proč spěchat. Jazykový zákon mají Slováci již schválen a my na tom už nic nezměníme. Napětí mezi českou a slovenskou zemí údajně už pominulo, jak nás dnes ujistil pan premiér. Prý už žádné napětí není. protože dohody o kompetenčních zákonech byly učiněny. A tím pádem už vlastně žádné napětí není. Všechno dobře dopadlo, jak jsme dnes ráno slyšeli.

O tom, že sem jezdí návštěvy z Evropského parlamentu, dosud sněmovna neslyšela. Zatím jsem vůbec nebyli informováni. Na rozdíl od Federálního shromáždění, kde tyto informace pravidelně písemně dostávají poslanci, my žádné informace o návštěvách nedostáváme. takže možná, že nějaké návštěvy byly, ale my o tom zatím nevíme.

A o tom, jak ta jednání dopadla, také nic nevíme. Kromě toho, podle informací, které mně v přítomnosti náměstka ministra zahraničních věcí pana Palouše řekl ředitel odboru mezinárodního práva, ten proces přijetí do rady trvá 6 měsíců. Tam jsou jakési procedurální záležitosti, které nelze zkrátit, takže do Rady Evropy přijati nebudeme, ačkoli ten proces byl zahájen zcela nezávisle na této listině. Takže přijetí do Rady Evropy - na tom vůbec nezávisí, proces bude trvat několik měsíců a touto listinou mu nepomůžeme. Takže já nevidím žádný důvod, proč s ní spěchat. Jestliže navíc ve Federálním shromáždění mají někteří poslanci ten pocit. že by si věc zasloužila delší čas na projednání. tak se domnívám, že skutečně nic nebrání tomu, abychom to projednali v takových časových relacích, které nás nebudou fyzicky ani psychicky ruinovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím pana poslance Karycha.

Poslanec Alexandr Karych: Vážená paní předsedkyně, vážený Český sněme, já tápu. Byl jsem zpravodajem tisku 91, připravil jsem si zpravodajskou zprávu s tím. že se jedná o Chartu lidských práv. Den předtím, než jsme tisk projednávali, jsem prohlédl a zjistil, že se jedná o poslední nitku, která spojuje federaci. Tak jsem přepracoval svoji zpravodajskou zprávu, abych se druhý den dozvěděl, že tomu tak není, že jde skutečně o proklamaci lidských práv. Už jsem si zase začal myslet, že jde o proklamaci lidských práv a teď už zase jsem postaven před skutečnost. že to je poslední nitka, která spojuje federaci. A abychom udrželi federaci, tak musíme přijmout něco, co budeme mít společné s celou Evropou. Já opravdu tápu, nevím, jestli je to poslední nitka, která spojuje federaci, nebo jestli je to listina lidských práv v Československu. Jestli mi někdo zodpoví tady tu otázku. kterou považuji za meritorní, pak uznám, že je nezbytné jednat rychle, jsem ochoten tady být klidně až do pondělka do rána, kdy mám mítink, ale musím vědět o co se jedná. zda se jedná o lidská práva, nebo o udržení federace. Tuto otázku adresuji, paní předsedkyni, vám a panu místopředsedovi Žákovi, neboť jste důvodem mého tápání.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já bych tentokrát poprosila pana místopředsedu Žáka, ale chtěla bych vám říci, že nejde o poslední nitku, jde o celou síť, která se musí budovat velice zodpovědně. Prosím pana místopředsedu Žáka.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Já bych začal starým příslovím, a to příslovím: Lepší je nejhorším nepřítelem dobrého. Byl bych rád, kdybyste si uvědomili, že k zákonu kromě jeho obsahu patří čas a termín. To jsou dvě závažné věci. Paní předsedkyně vysvětlovala poměrně podrobně, proč vidí důležitost v přijetí této listiny. Přijetí této listiny, odpověděl bych poslanci Karychovi, to není buď anebo, to není charta jako deklarace lidských práv, nebo slovenská otázka, to je základ nového chápání práva v této zemi. A zároveň je to velmi důležitý prvek pro udržení federace, pane kolego. Oba aspekty - můžete si akcenty klást podle libosti, ale oba tam jsou. Já bych se měl zdržet komentování poznámek některých poslanců, protože bych možná nemluvil úplně uváženě, a možná by bylo lepší, kdybych to s nimi prodiskutoval někde jinde, než ve sněmovně. Ale přesvědčovat někoho, koho přesvědčit nelze, nemá valný smysl. Myslím, že tady zazněl návrh pana poslance Fejfara, já ho považuji za racionální. aby nám předsedové výborů dali zprávu, jak se jejich výbory podílejí na projednání Charty lidských práv. Z mého stanoviska se na tu situaci dívám tak, že druhé kolo analýzy toho textu by bylo účelné, protože v řadě výborů se nedorozumění, které vyplynulo ze základního nepochopení principu toho, oč se jedná, řadě poslanců vyjasnilo v rámci tohoto druhého čtení. Doufáme, že by se vyjasnily zbývající pochybnosti, které u tohoto textu byly a tím pádem se nám může povést udělat daleko kvalitnější společnou zprávu. která zdůvodní přijetí navrženého textu. Takže proto navrhujeme druhé čtení ve výborech, protože první čtení - skutečně, pravděpodobně i naší vinou, že jsme tento text nezdůvodňovali dokonale - mělo ten efekt, ke kterému dnes ve sněmovně došlo. Takže bych prosil předsedy výborů, aby se ujali slova.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já bych se zeptala předsedy národohospodářského výboru, jak se rozhodl?

Poslanec Vlastislav Švec: Zítra projednáme. (z pléna)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře, v kolik hodin?

Poslanec Vlastislav Švec (z pléna): V devět hodin... ještě ústav ně právní výbor.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP