Poslanec Miroslav Wolf: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
vážení kolegové, myslím si, že
můj požadavek na organizační pavouky
byl asi nepochopený, nebo jsem to špatně řekl.
Nešlo mi o jmenování nebo jakékoli znázornění
všech pracovníků. Šlo mi pouze o vedoucí
pracovníky jednotlivých úseků na ministerstvech.
Bylo by to vhodné pro nás pro všechny, kdybychom
měli takový přehled o všech ministerstvech,
ne pouze o tom, ve kterém výboru pracujeme, a které
ten výbor má kontrolovat. Nejedná se ani
tak o kontrolu, ale o přehled při řešení
normálních věcí. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Wolfovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, mám za to, že podle obsahu šlo o otázky ministrům, ministři na tyto otázky řádně odpověděli a nemusíme tedy přijímat žádné samostatné usnesení. Tím bych tento bod uzavřela.
Máme ještě dva body k projednání.
Uděláme si dvacetiminutovou přestávku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Předposledním bodem je
IV.
Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 31. října do 15. listopadu 1990.
Obdrželi jste dnes jako sněmovní tisk 93 zprávu o činnosti předsednictva. Ptám se proto, zda máte k předložené zprávě nějaké dotazy, nebo připomínky. (Nikdo se nehlásí.) Pokud tomu tak není, navrhuji přijmout usnesení:
Česká národní rada schvaluje zprávu o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 31. 10. do 15. 11. 1990. Kdo souhlasí s návrhem tohoto usnesení, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 122 hlasů pro Je někdo proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? 4 hlasy. Děkuji. Vidíte, že nás podstatně ubylo.
Dalším bodem dnešní schůze je
Vzhledem k tomu, že k tomu nejsou žádné připomínky, ráda bych vás informovala o tom, co předsednictvo udělalo. Na základě usnesení schůze jsem odeslala dopis na předsedu federální vlády, na českou vládu a na předsedu české volební komise k zajištění požadavku z usnesení, o kterém jsem se zmínila. Pokud byste chtěli, tak vám jej přečtu. Je tu k dispozici. Bylo vydáno komuniké pro sdělovací prostředky s výzvou k žádostem pro lustrace kandidátů do obecních zastupitelstev, a to 9. 11. 1990.
Bylo zveřejněno v televizi i v denících.
Proběhla jednání ČNR s FMV a Úřadem
na ochranu ústavy a demokracie s cílem zajistit
nejvhodnější možný přísun
vstupních údajů pro provedení lustrací
kandidátů pro komunální volby. Kromě
toho jsem jednala s předsedou české volební
komise. Dnes na předsednictvu hodláme usta vit komisi,
resp. navrhnout její složení tak, aby o těchto
kandidátech do komise mohly jednat poslanecké kluby
ještě dnes. nebo zítra - podle toho, kdy bude
schůze předsednictva - se tato informace o předpokládané
sestavě této komise dostane na kluby. Měli
bychom o tom rozhodnout příští týden,
dřív stejně výsledky nedostaneme.
Je tato informace postačující? Hlásí
se pan poslanec Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážená
paní předsedkyně, měl bych dotaz.
Usnesení ČNR z 31. října jsem chápal
- a věřím, že veřejnost také
tak - že se ČNR usnesla na tom, že lustrace kandidátů
je de facto podmínkou získání mandátu.
Pokud to tak není, míjí se podle mého
názoru celé usnesení účinkem
a je pouze bezzubým vyjádřením, které
může vystrašit jen nervově labilní
kandidáty. Pokud nebude povinnost, aby její kladný,
lépe řečeno negativní výsledek
podmiňoval získání mandátu,
tak se samozřejmě nezávislí kandidáti
a kandidáti určitých stran lustracím
nepodrobí a pak celé toto opatření
nemá smysl a bylo by lepší je odvolat, před
tím, než vyjdou do prázdna.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pane poslanče, lustrace mohou být prováděny
zásadně jenom se souhlasem toho, kdo má být
lustrován. To je zásada právního řádu.
Ti poslanci - bylo to už v červnových volbách
- kteří se nechtěli lustracím podrobit,
se jim nepodrobili. Přesto podle mého názoru
má tato akce smysl, protože kandidáti do zastupitelstev
vědí. že dotaz byl učiněn a že
to budeme vědět také my. I když z toho
nebudeme moci případně vyvodit příslušné
důsledky. Bude lze postupovat prostřednictvím
politických stran a hnutí. Ty ať si rozváží,
zda chtějí kandidáty, kteří
by neprošli lustracemi, zda je budou chtít dále
kandidovat. Pan místopředseda Žák. Ještě
před tím pan poslanec Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský: Veřejnost
by ovšem měla vědět, jestli kandidáti
té které strany, nebo ti kteří nezávislí
kandidáti se lustracím podrobili nebo ne. Jinak
je to podle mého názoru neúčinné
a bezzubé. (Potlesk v části sálu.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, rád bych připomenul,
že jsme se k lustracím vyjadřovali na základě
usnesení FS. Doporučoval bych jeho podrobné
studium. Já jsem to pochopil tak - protože federální
vláda přijala zákaz lustrací a nebylo
možno lustrace provádět, mělo usnesení
FS a naše usnesení vytvořit prostor pro ty
kandidáty, kteří chtějí předvést,
že nebyli agenty a tajnými spolupracovníky,
nebo příslušníky StB. Budou mít
možnost toto svým voličům předvést.
My jsme jim tuto možnost dali. Je na nich, aby předvedli
před svými voliči, jestli se tomu chtějí
podrobit nebo ne. (Potlesk v části sálu.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Jiný způsob skutečně není možný. I negativní důkaz je přece důkazem. Jestliže se někdo lustrování nepodrobí, tak už to předem o něčem vypovídá, ale nic jiného udělat nemůžeme.
Ještě se táži pana poslance Budinského,
zda chce sám formulovat nějaké usnesení.
Poslanec Vladimír Budinský: Navrhuji, aby
Česká národní rada prostřednictvím
komise, která bude dnes nebo na nejbližším
zasedání předsednictva ČNR jmenovaná,
zveřejnila úplný seznam politických
stran a nezávislých kandidátů, kteří
se lustracím nepodrobili. Tím není nikdo
skandalizován, není zasahováno do osobních
práv a svobod. Ale domnívám se, že pokud
jsme přijali na minulém plenárním
zasedání ČNR nějaké usnesení,
připouštím, že bylo možná
neobratné, ale ten duch, ta myšlenka tam byla podle
mého názoru tato. Veřejnost to tak pochopila.
Nejsem spokojen s tímto vysvětlením. s argumentací,
že to takto stačí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Musím vás upozornit na to, že věc
budeme muset prozkoumat ještě z hlediska právního
řádu. Není to tak jednoduché, jak
si to pan poslanec Budinský představuje. Víte,
že zásadní stanovisko ministra vnitra Langoše
bylo negativní. Zásadní stanovisko federální
vlády bylo negativní. Potom se podařilo vytvořit
v důsledku dalšího usnesení federální
vlády prostor alespoň k tomu, co jsme se snažili
realizovat Nic víc nám usnesení federální
vlády neumožňuje. Upozorňuji tedy znovu
na tuto skutečnost. Obávám se, že i
kdybych dala hlasovat o návrhu usnesení, jak bylo
formulováno panem poslancem Budinským, nebudou z
toho žádné právní důsledky.
A upřímně řečeno, když
sama o tom mám pochybnosti, příčí
se mi dát o tom hlasovat. Prověříme
to, prostřednictvím klubů vás budeme
co nejdříve informovat. Obávám se
však, že nedojdeme k jiným výsledkům.
Chce ještě někdo k tomuto bodu diskutovat?
Poslanec Jaroslav Cabal: Každý z kandidátů
může tvrdit, že byl lustrován. Nebudeme
mít žádnou informaci k dispozici, kterou bychom
jeho tvrzení vyvrátili.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Podle informace ředitele Ústavu na ochranu demokracie
dostane každý člověk, který požádá
o lustraci, písemné sdělení, na kterém
bude napsáno, jestli má nebo nemá záznam.
Tento písemný doklad bude jeho dokladem o lustrování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Tak nám to potvrdil dnes ředitel tohoto útvaru. Jak říkám, pozitivní důkaz může každý dát. Ten, kdo tento pozitivní důkaz nedá, zřejmě lustrován nebyl, protože se lustracím nepodrobil. Nic jiného nemůžeme dělat. Je sněmovna s tímto vysvětlením spokojena? Dám hlasovat o tom, zda je sněmovna spokojena s vysvětlením, které jsme spolu s panem místopředsedou Žákem poskytli. Kdo souhlasí s tímto vysvětlením? (114) Kdo je proti? (15) Kdo se zdržel hlasování? (15) Děkuji, vysvětlení tedy bylo přijato.
Přikročuji k poslednímu bodu. Dostali jste na lavici sněmovní tisk 91a - návrh skupiny poslanců na vydání usnesení, kterým Česká národní rada navrhuje Federálnímu shromáždění, aby přijalo ústavní zákon o základních právech a svobodách. Jak jste již zjistili z pozvánky na další schůzi ČNR, kterou jste rovněž dnes dostali, projednáme tento návrh 22. listopadu.
Doporučovala bych. abychom ještě projednali
při této příležitosti zákon
o místních poplatcích. Nyní bych ještě
prosila pana poslance Kalvodu, aby nám sdělil, pokud
jde o první bod - listinu o základních právech
a svobodách - další informace.
Poslanec Jan Kalvoda: Paní předsedkyně, dámy a pánové, nevím, jestli to budou další informace, ale v každém případě mám k tomuto návrhu zákona některé návrhy. Tisk 91a, který byl dnes všem rozdán, je návrh, který podle mého soudu vyžaduje ještě projednání ve výborech. Je tomu tak proto, že do toho textu byly zapracovány některé připomínky, které vzešly z výborů a některé ne. Kromě toho dovolte, abych si ještě přihřál vlastní kotlík. Ústavně právní výbor, který rozhodoval déle, neměl k dispozici své usnesení v době, kdy tento tisk 91a vznikal. V našem výboru se domníváme, že jsme dospěli k několika řešením, která možná některým výborům chybí v tisku 91a. Můj návrh je tedy ten, abychom ještě svolali, tedy aby předsedové svolali výbory tak, aby bylo možno tuto operaci provést, tzn. na pondělí. Vím, že poslanci jsou zaměstnání předvolebními aktivitami, je to samozřejmé, ale je na každém poslanci, zda považuje svoji účast za závažnější, než vystoupení na předvolebních mítincích. Já osobně tuto přednost vidím evidentní.
Ještě jsem ale neřekl to podstatné. V našem výboru jsme na vrhli, by plenární zasedání bylo 22. listopadu, a to proto, že téhož dne rozhoduje Slovenská národní rada o obdobném návrhu ústavního zákona. Myslím si, že je v tomto případě velmi žádoucí, aby obě národní rady rozhodovaly týž den. Kdyby tomu tak nebylo, vyvstane po dobu od rozhodnutí jednoho sboru do rozhodnutí druhého sboru jistá nervozita a napětí. Nepředpokládám, že oba návrhy, které půjdou do Federálního shromáždění, budou obdobné, a to možná v místech, která jsou citlivá - Slovensko, otázky národnostní, otázky převzetí textu do republikových ústav apod. Myslím, že by nastala zbytečná doba, kdy by docházelo k různým aktům politické nestability jak na Slovensku, tak i k různým nátlakům na tento poslanecký sbor.
Nejsem žádným příznivcem teorie vcíťování se do slovenského partnera. Když se do někoho chci vcítit, dávám tím najevo určitý despekt. Když se do partnera vciťuji, tak ho určitým způsobem stavím do podřízené role, dávám najevo mou převahu a já bych si spíš přál partnera pro jednání, který je mi rovnocenný a se kterým je možno se dohodnout na bázi rovnosti. Říkám to tedy proto, že možná návrh na stejný den obou plén může vzbudit jisté pochybnosti o tom, proč to navrhuji. Je to tedy důvod, který jsem uvedl.
Bylo by proto nezbytné, aby výbory ČNR byly
svolány na pondělí kdy by projednaly jednak
tisk 91a, a jednak bychom si dovolili předložit usnesení
ústavně právního výboru, jak
to ústavně právní výbor navrhuje.
Možná, že by bylo dobré porovnat oba tisky
a dospět ke kvalitnějšímu řešení.
Potom by byl čas v úterý a ve středu
na zpracování společné zprávy
a ve čtvrtek na rozhodnutí v plénu. To je
tedy můj návrh předsedům výborů
a předsednictvu ČNR.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kalvodovi a vám, že
jste tak přísně přijali tuto informaci.
Doufám, že jste si všichni vědomi, že
jde o první kámen při vytváření
naší nové ústavy, a že tedy jde
o velmi důležitý akt. To říkám
proto, abyste zvážili, zda vaše účast
ve výborech v pondělí nebo případně
v úterý je důležitější
než případná účast na
volební kampani. Má někdo něco. k
této rozpravě? Hlásí se pan poslanec
Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážené dámy
a pánové, závidím kolegovi poslanci
Kalvodovi jeho jistotu, se kterou si umí poradit, pokud
se týče priorit. Zároveň nechápu,
proč se tváříme, jako že máme
pětitýdenní pracovní týden.
Považuji možnost zasedání v pondělí
za možnou, pokud se to skončí do odpoledních
hodin tak, aby pražští poslanci mohli vyhovět
svým volebním závazkům a mimopražští
poslanci tedy tuto možnost mít nebudou. Takže
to je příliš oportunistické. Navrhuji,
abychom využili toho, co jsem říkal, že
máme sedmidenní týden a abychom tedy zasedali
v sobotu nebo v neděli. Jistota, se kterou rozhodneme,
že poškodíme hnutí, to znamená,
že někde jsou vylepené plakáty a čeká
se na poslance ČNR, který se nedostaví. Je
tedy na úvaze, zda-li ta priorita je tak jasná.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Chtěla bych k tomu podotknout, že v sobotu přijede
prezident Bush, jednak předsednictvo se zúčastní
ve Federálním shromáždění
jeho projevu a jednak poslanci, vybraní podle klubů,
se zúčastní večerního setkání
na Hradě. Sobota se mi tedy nejeví jako šťastná,
navíc bude ještě vyplněna jednáním
s představiteli ČNR a SNR. Táži se pana
doktora Kalvody - v případě, že by výbory
zasedaly v úterý, jestli by pokládal za reálné,
že by ve středu, případně v úterý
večer bylo možno zpracovat společnou zpravodajskou
zprávu.
Poslanec Jan Kalvoda: Mám některé
zkušenosti s vypracováním společných
zpráv a pokladů pro ně. Musí proběhnout
fáze, kdy se soustředí připomínky
všech výborů a kdy se navrhne text, který
představuje návrh společné zprávy.
To už je aparát zvyklý dělat do noci.
Kromě toho je ale třeba. aby se sešla porada
předsedů, aby udělala konečnou redakci
tohoto návrhu a potom se znovu bude redigovat a rozmnožovat
další dokument. Z tohoto důvodu si dovolím
tvrdit, že v pondělí večer nebo v noci
je posledním termínem, kdy je možno odevzdat
usnesení výboru.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážená paní předsedkyně, původní pozvánka, kterou jsme na toto zasedání obdrželi, zněla na 15. a 16. listopadu. Dá se tedy předpokládat, že jsme si ve svém časovém harmonogramu udělali i čas na zítřek a nevidím tedy problém, abychom ve výborech nejednali. (Potlesk.) Pokud jsem také nahlédl do tisku
91a, tak je téměř totožný s tiskem
91.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Doporučovala bych, aby se na pět minut sešly výbory, aby se vrátily a sdělily, zda jsou schopny jednat zítra.
Možná, že by to bylo řešení,
které by vyhovovalo nám všem nejlépe.
Paní poslankyně, páni poslanci, prosím,
abyste mně jednotlivě po výborech sdělili,
já bych si vás dovolila vyvolat, kdy jste se rozhodli
zasedat a současně odsud my už jsme se rozhodli,
kdo z navrhovatelů se výborů zúčastní.
Začínáme zdravotním a sociálním
výborem, pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: My jsme říkali, že
bychom se sešli zítra ve 13 hodin, abychom to nějakým
způsobem prodiskutovali, nevím, jak si poradíme
se studiem předlohy, když ji dostaneme hodinu před
tím.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pokusíme se vám to dodat dřív
a kromě toho bych já přišla na váš
výbor. Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Informace není
zcela přesná, náš výbor se většinou
hlasů dohodl, že to nebude projednávat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Hlasovali jste o tom?
Poslanec Petr Lom: Já jsem takové hlasování
jako předseda výboru nenařídil a nevím
o něm. Takže to není možné takto
vyjádřit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Gjurič.
Poslanec ČNR Andrej Gjurič: Vyjádřím se tedy za sebe, což jsem chtěl udělat před tím, než bylo toto jednání přerušeno a rozešli jsme se po výborech.
Nejde o rozhodování mezi sobotou a pondělím,
jde zase o typickou manipulaci. Návrh na stejný
den projednávání se SNR, jak přednesl
poslanec Kalvoda, je ještě větší
manipulací. My už na základě zpravodajské
zprávy a jednání ve výboru jsme měli
řadu návrhů zpracovat to kvalitně
bez ohledu na nějaké výročí
17. listopadu, 10. prosince, atd. Argumenty tady teď nebudu
uvádět, byly dost jasně řečeny
několikrát. Chci teď jenom zdůraznit,
že i Federální shromáždění
má stejný názor a na toto potvrzení
si dovolím citovat pár vět z článků,
který dneska vyšel v Lidových novinách,
a který je z rozhovoru s předsedou ústavně
právního výboru Vladimírem Mikulem.
Možná, že jste článek četli,
přečtu jen několik vět. Ze začátku
se jedná o rozdělení kompetencí a
co se týká rozdělení kompetencí,
za chvilku se dostaneme k lidským právům,
se týká toho, do jaké situace nás
dnes večer předsednictvo zase manipuluje. "Jednání
se koná bez naší účasti,"
říká pan Mikule, "jsem informován
pouze z novin nebo z ústních zpráv kolegů.
Vlády něco dohodnou a pak to předloží
parlamentu k posouzení." Tento názor máme
už dlouho. Nyní přecházím na
lidská práva. "Někteří
lidé si představují, že vznikne politická
dohoda a ta bude pro parlament závazná a neměnná.
Je to podob ně, jak tomu bývalo dříve
s věcmi. které byly rozhodnuty na ÚV KSČ.
Obdobně je tomu i s Chartou lidských práv.
My se dostáváme do šaškovské pozice."
My také. "Charta je základní zákon,
kterým se má společnost řídit
po desetiletí. Jsou i státy, kde obdobné
předpisy platí celá staletí. Nám
ji dají ráno a odpoledne v 16,00 hodin máme
být hotovi s jejím projednáváním."
Teď to přeruším a budu pokračovat
o několik vět dále. "Zasedání
sněmoven začíná 10. prosince, což
je Den lidských práv a očekává
se, že tento den bude Charta manifestačně parlamentem
schválena. Kde je čas na parlamentní rozpravu?
A to nemluvím o tom, že věc není domyšlena
ani po legislativně-technické stránce."
Já nevím, co víc k tomu mám ještě
říct. Většina z našeho výboru
to projednávání v této podobě
odmítá. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Šuman a pak pan poslanec Jakl.
Poslanec Vladimír Šuman: Já mám
dojem, že docházíme do situace, kdy nevím,
proč opět po několikáté podezíráme
druhé, že jednají z jakýchsi nemorálních
motivů a snaží se manipulovat. Pane Gjurič,
řekněte mi, jestli není manipulace to, když
vy řeknete, ve Federálním shromáždění
je stejný názor. Takto jste to doslova řekl.
Já vím, že ne schválně, ale toto
mohu nazvat manipulací stejně, protože vy nevíte,
jaký je názor Federálního shromáždění,
vy víte, jaký je názor pana Mikuleho, jako
jednoho z čelných představitelů ústavně
právního výboru.