Ministr průmyslu Jan Vrba: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já bych přece jen raději
na problematiku ropy odpověděl hned, protože
to je situace, která se denodenně pod rukama mění
a pokud bychom odpověděli s určitým
časovým zpožděním, mohlo by to
vypadat tak, že už hovoříme o daleké
minulosti, pokusím se učinit tak velice stručně.
Jaké jsou problémy? Když jsme si před
nějakým časem začali modelovat situaci
příštího roku v nových podmínkách,
vycházeli jsme z ceny ropy 17 dolarů za jeden barel.
V současné době se cena vysoko šplhá
přes 30 dolarů. Je to cena, kterou známe
z období, které bylo nazýváno ropným
šokem. To je první problém. Druhý problém
je ten. že roste podíl ropy. který musíme
Sovětskému svazu platit ve volných měnách
a za světovou cenu. Tyto dva momenty dohromady vytváří
velice silný tlak na devizovou bilanci státu a samozřejmě
i silný tlak na náklady. Máme spočítáno
s určitou nepřesností, že pokud se zvedne
cena ropy o jeden dolar za barel, znamená to ve federální
republice zvýšení nákladů o více
než 2 mld. Rovněž jsme spočítali,
že kdybychom spotřebovávali ropu v takovém
množství, na které jsme zvyklí a museli
ji platit ve volných měnách, prakticky veškeré
devizové inkaso předpokládané v příštím
roce bychom spotřebovali pouze na nákup ropy.
Tato problematika je v souladu s kompetencemi řešena
na federálním ministestvu národního
hospodářství za účasti příslušných
národních orgánů.
Problematika ropy je řešena i v kontextu s celou energetickou
problematikou tohoto státu a samozřejmě i
na tomto místě se zvažuje a rozhoduje o různých
možnostech regulace spotřeby.
Federální struktura naší ekonomiky je
taková, že se cítí dobře, pokud
do ní nateče okolo 16 mil. tun ropy. To je pro současnou
strukturu optimální "ropné krmivo".
V současné době se pohybujeme na kritickém
množství, a to je kolem 33 tis. tun ropy za den. Protože
ta situace je taková, jaká je, denně sledujeme
dodávky ropy ze Sovětského svazu, denně
sledujeme zásoby u rafinérií, denně
sledujeme prodeje benzinu a nafty a denně sledujeme zásoby
systému distribuce ropných produktů.
O tom, že se něco okolo ropy děje, byla veřejnost
informována. Bylo známo, že se připravují
různá opatření, která by ve
svém konci měla vést k podstatnému
snížení spotřeby nejen ropy, ale i k
podstatnému snížení energetické
náročnosti.
Když do této situace se ozvala informace, že
máme zásoby benzinu na tři dny, tak samozřejmě
každý motorista přidal plyn a vyhledal nejbližší
čerpadlo a postavil se do fronty.
Pokud jsou zásoby ropy před rafinériemi na
tři až čtyři dny, je to zcela normální
situace, neboť ten systém je postaven na denních
dodávkách ropy. Čili nemůžeme
se divit řediteli podniku, že když zná
své zásoby, že se divil tomu, že vznikla
takováto hektická situace. Systém systému
zásobování benzínem a naftou je takový,
že pokud klesnou zásoby pod 8 dnů, začíná
být situace kritická. Pokud by byly zásoby
pouze na třech dnech, většina benzinových
stanic by byla uzavřena. Každá benzinová
horečka je spojená s výraznými nákupy
benzinu, přičemž to, co platí o ropném
systému, platí o benzinovém systému
- že technické možnosti ve vytváření
zásob jsou omezené. V okamžiku, kdy se začne
zvyšovat denní spotřeba o více než
60 %. je nutno přijmout taková opatření,
abychom tomuto horečnému nákupu zamezili.
Situace, které jsme byli svědky v minulých
dnech, nebyla způsobena nízkými zásobami
ropy v rafinériích, ani nízkými zásobami
benzinu, neboť v té době se zásoby pohybovaly
na 14 až 20 dnech. Nutnost bezprostřední reakce
ne benzinovou horečku si vynutila ta skutečnost,
že tak, jak rostly denní odběry, tak prudce
klesaly zásoby, bez možnosti náhrady z nějakých
zdrojů, pro které nejsou vytvořeny technické
podmínky.
Regulační opatření, která byla
přijata, nejsou samozřejmě dokonalá
- tak jako žádná regulační opatření.
Byla projednávána ve včerejším
krizovém štábu a na měsíc listopad
budou přijata jiná opatření, která
by už neměla tyto bolesti, které jsou oprávněné
poslanci a veřejností kritizovány.
O tom, že je nutno regulaci benzinu zavést, o tom
není sporu. Co se podniká pro to, abychom nebyli
tak jednoznačně technicky závislí
na dodávkách ropy ze Sovětského svazu.
Před několika měsíci byl uveden do
provozu ropovod Adria, to je ropovod, který vede z Rjeky
a končí v Tupé na Slovensku.
Slovenské ministerstvo průmyslu jedná s rakouskými
partnery o napojení Slovnaftu a tím i ropovodu ze
Sovětského svazu na rafinérii ve SCHWECHATU.
Z iniciativy předsedy české vlády
pana Pitharta při návštěvě v
Mnichově byla otevřena možnost diskusí
o napojení Litvínova na rafinérii v Ingolstadtu
a tím i na hlavní ropovodní evropskou páteř,
to je ten známý ropovod TAL, který vede z
Terstu napříč Evropou. Čili usilovně
se jedná o tom, aby byly vytvořeny technické
podmínky pro to, abychom se napojili na evropskou síť
ropovodů. Vedeme jednání o tom, aby Litvínov
a tím i ostatní rafinérie nebyly na Ingolstadt
napojeny pouze ropovodem, ale i produktovodem, abychom mohli harmonizovat
výrobu našich rafinérií s výrobou
rafinérie v Ingolstadtu.
Na cestě mezi Ingolstadtem a Litvínovem stojí
bývalá východoněmecká Leuna,
čili otázka dalšího osudu je v rukách
společnosti ESSO.
Může se stát, že by nakonec byla dohoda
o harmonizování výroby nejenom mezi našimi
rafinériemi, Ingolstadtem, ale i mezi tím, co v
Leuně zůstalo po rekonstrukci.
Současné dodávky ze Sovětskému
svazu vám mohu přečíst: Od začátku
tohoto měsíce se pohybují okolo kritické
hodnoty 33 tis, tun denně s výkyvy v jednotlivých
dnech, ale včerejškem se dodávky srovnaly,
takže v průměru od začátku měsíce
jsme na 33 tis. Zásoby benzinu, a to Speciál a Super
se pohybují okolo 15 dnů. Čili to je situace,
která je běžná. Zásoby ropy před
rafinériemi jsou mezi 3 až 4 dny, čili nehrozí
bezprostředně kritická situace. Je reálný
předpoklad, že se podaří - a to je výsledek
včerejšího jednání v krizovém
štátu - dodávky ze Sovětského
svazu vyladit tak, aby letošní rok jsme "dojeli"
v intencích, jak o nich hovořím. Ovšem
zcela zůstává otevřená situace
příštího roku, kde v současné
době formou Barterových obchodů se Sovětským
svazem je nasmlouváno řádově okolo
6,6 mil. tun za rok. Vedou se intenzívní jednání
v Sovětském svazu nejenom na federální
úrovni, ale i na republikové úrovni, ale
i na úrovni Tjumenu, protože jak federativní
republika tak Tjumen má určité limity, určité
možnosti v ropě, se kterými můžeme
obchodovat, samozřejmě za předpokladu. že
dostane k tomu licenci. Hledají se cesty k tomu, jak současnou,
pro příští rok zatím neuspokojivou
bilanci v ropě naplnit.
Jste informováni z tisku o tom, že v současné
době je u nás delegace z Tjumenu, že se hledají
a zatím se nacházejí protipoložky proti
dodávkám ropy. Z našeho resortu je to obuv,
jsou to i některé výrobky textilního
průmyslu a je tady předpoklad, že půl
miliónů tun, což je zhruba potřeba na
14 dní, se podaří do konce roku ještě
s Tjumenem realizovat. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Vrbovi. Ještě mě
požádal o minutový dovětek pan ministr
Dyba.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba: Paní předsedkyně, pane předsedo,
já skutečně potřebuji minutu, protože
to bylo velmi dobře vysvětleno panem ministrem Vrbou.
Řekl bych jenom dvě věci v této souvislosti.
Rád bych opravil pana poslance Karycha, který říká,
že samotná cenová opatření nejsou
řešením. Naším cílem musí
být vyrovnat se s menším množstvím
dovážené ropy atd. Samozřejmě
bez cenových opatření právě
tohoto cíle nemůžeme dosáhnout, čili
je nutno přijmout především cenová
řešení. Ale za situace, kdy by ropa byla za
100 dolarů (což se samozřejmě může
stát), anebo kdyby došlo k výbuchu na Ukrajině,
takže nepoteče nic, pak ani cenová řešení
nepomáhají a řešením je pouze
přídělové hospodářství,
je to varianta válečné ekonomiky. Musíme
si uvědomit, že tato možnost, i když zatím
teoretická, existuje. Připravte se na to psychicky,
nedá se to podle mého názoru vyloučit.
Ale zatím ten čert na zdi není tak ho tam
nemalujme, jen to mějme v hlavě!
Druhý moment, který se mně zdá závažným,
je otázka Rožnova. Zase se připravte na to,
že takových věcí bude řada, budou
zde různé tlaky, protože se bude asi objevovat
nezaměstnanost, konflikty atd. Nelze ustoupit v této
oblasti, protože to jsou klíčové momenty
reformy. Stát prostě nemůže sanovat
veškeré podniky, některé z nich budou
muset bankrotovat. Je nutné se na tuto variantu připravit.
Tady se budou odehrávat klíčové boje
o ekonomickou reformu. Ještě na jeden moment bych
chtěl upozornit. Stát má povinnost se snažit
tyto věci řešit tam, kde jsou předpoklady,
aby podniky byly zachovány, je nutno něco pro ně
udělat, ovšem nelze to dělat tak, jako v minulosti,
kdy jsme udržovali celou řadu podniků, přesouvali
od dobrých ke špatným a výsledkem je
to, co máme dnes.
Cesty, které budeme hledat, musí být úplně
nové: restrukturalizace podniků, zahraniční
kapitál, bankovní úvěry, které
musí být splaceny event. se zárukou státu.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji za podrobné vysvětlení situace
kolem ropy. A prosím nyní pana premiéra,
aby se ujal slova.
Předseda vlády Petr Pithart: Vážený
pane předsedající, vážená
Česká národní rado, možná,
že tato situace nás trochu probudila. Já se
přiznám, že kdybych věděl, v
kolik hodin na mě přijde řada, že bych
si to byl býval rozmyslel, protože nechci odpovědět
kromě jedné výjimky na žádnou
konkrétní interpelaci a přesto jsem chtěl
říci několik z mého hlediska závažných
slov.
Ten den, kdy se v České národní radě
projednávají interpelace - někdy to bývají
dva dni za měsíc - někdy jeden, ten den pro
mě je nejtěžším dnem v měsíci.
Nechci používat silných slov o tíži
odpovědnosti, protože v té chvíli si
výrazně uvědomuji a nepochybuji, že
i celá vláda, že to nemáme lehké.
Jedinou útěchou - a teď nemluvím do
větru - je pocit, kterého se naštěstí
nemohu zbavit, že tuto spoluodpovědnost cítí
Česká národní rada s vládou.
Jinak bychom ji patrně nemohli unést.
Dnes pan poslanec Lom mluvil ve své interpelaci o katastrofálním
nedostatku léčeben dlouhodobě nemocných
a uvedl, že v důsledku tohoto nedostatku je procházka
dnešními zařízeními tohoto druhu
i pro profesionály silný zážitek. Mám
vždycky pocit, že ten den interpelací je takovouto
procházkou, léčbnou dlouhodobě nemocných
a my navíc většinou zdaleka nejsme ještě
profesionály. Ale opakuji, pocit jisté soudržnosti,
byť kritické, s vládou nám pomáhá
tuto situaci nést.
Přitom nám nebrání podle mého
názoru plnit základně ústavní
role, kterou má parlament a kterou má vláda
v systému dělby moci, ale je tu, stále ještě
tu je a já doufám, že zde bude jakási
prazákladní solidarita. Já se k tomu vrátím
ještě nakonec.
Jeden z poslanců, omlouvám se, jeho jméno
jsem si nezaznamenal, v souvislosti s ropou a s jednáním
o přesunu kompetencí o prioritách. Ptal se,
jsou tam vůbec nějaké priority? To je vůbec
nejzákladnější otázka v politice.
Vždycky jakési priority jsou. Jde o to, jestli je
dosti prostoru, aby se tvořily, pojmenovávaly, aby
měnily své pořadí, aby se vylaďovaly.
Domnívám se, že den interpelací je jedním
ze základních prostředků. Samozřejmě,
tu úplně elementární volbu priorit
provedou vždycky volby. Priority se mění také
s tím, jak odcházejí a přicházejí
ministři, jak vlády padají, jak jsou jmenovány
nové. Závazná situace, kdy budete rozhodovat
o prioritách, nás všechny čeká
v prosinci, kdy budete jednat o rozpočtu. Já to
připomínám také proto, abyste si uvědomili,
že naše možnosti jsou dány právě
mezemi rozpočtu, jednotlivých kapitol rozpočtu,
jednotlivých kapitol, mezemi, v nichž se pohybujeme
a často to není věc jednom schopnosti vlády,
jednotlivých ministrů, ale skutečných
možností, které máme. A vy budete v
prosinci rozhodovat o tom, jak tyto meze budou nově vymezeny
pro příští rok. A v té chvíli
bude odpovědnost vás a odpovědnost naše
na základním startovním bodu, a teprve od
té chvíle se budeme moci o zodpovědnost skutečně
dělit, protože takto jste vy postaveni před
hotovou situaci a tím spíše vláda.
Ale vraťme se ještě k tomu dni interpelací.
To je skutečně den, kdy se výrazně
vylaďují priority. Je to den jakési základní
komunikace mezi parlamentem a vládou, resp. měl
by to být takový den. Pro mě osobně
je to naprosto nezastupitelná zkušenost a právě
proto si myslím, že je naší společnou
povinností cosi tady změnit, aby tyto dny v měsíci
byly ještě účinnějším
prostředkem, jak vláda a parlament sladí
své priority.
Jsme všichni v obrovské časové tísni.
Tím si vysvětluji, že úvahy, které
jsem vedl s některými z vás a také
s některými členy předsednictva o
jakémsi jiném režimu, intenzívnějším
režimu komunikace mezi vládou a parlamentem, jsme
dosud nestačili realizovat. Využiji této příležitosti
a řeknu co si myslím, že by bylo užitečné
z vést. Neobjevíme ani tady nic nového pod
sluncem. Je to praxe běžná např. v Anglii:
v určitých dnech a hodinách v týdnu
jsou ministři k dispozici poslancům. Např.
v úterý, ve čtvrtek, od devíti do
půl jedenácté, v této budově
podle schématu vám všem dostupného jsou
k dispozici a odpovídají na vaše dotazy, řeší
konfliktní třeba lokální problémy
a samozřejmě přijímají z vaší
strany podněty. Taktéž předseda vlády
by měl být jednou týdně k dispozici
vašim otázkám a vašim podnětům.
Kdyby tomu tak bylo, domnívám se, staly by se interpelace
tím, čím skutečně být
mají - závažným ústavně
právním činem. Je to v jistém smyslu
krajní prostředek, který poslanec zvolí
poté, kdy prostě neuspěli jinak. Ale on dnes
nemá příliš velké možnosti
jinak uspět. Může si dopisovat s ministrem,
může ho náhodou potkat na výboru, ale
to není to, co my dnes potřebujeme. Proto navrhuji
předsednictvu, aby zvážilo tyto možnosti,
za vládu ručím, že vám bude ve
svých jednotlivých ministrech plně k dispozici
a že potom interpelace se budou týkat nejzávažnějších
problémů. Měly by zpravidla přesahovat
lokální souvislosti, měly by mít patřičnou
publicitu, takto ji nemohou mít. A v těch mezidobích
bychom vyřešili spoustu dílčích
konkrétních problémů. (Potlesk.)
Kdybychom se na této praxi dohodli, požádal
bych vaše shromáždění, abyste zase
na druhé straně odpustili vládě přítomnost
při projednávání zákonů
- tam musí být samozřejmě navrhovatel,
měl by tam být příslušný
resortní ministr, podle povahy věci předseda
vlády, ale nemusí u toho sedět celý
den vláda. Včerejší den byl typickým
příkladem. Nemusím vám zdůrazňovat,
že ministři pracují stále v přesčasu
a hodiny jim velmi chybí. To je jeden okruh problémů.
K druhému problému mě inspiroval poslanec
Kříž a jeho velmi závažný
a moudrý projev. Mluvil o vztazích česko-slovenských.
Jeho projev vysoce oceňuji ne proto, že v něm
byla mimochodem vysloveno uznání vládě
za dosavadní jednání se slovenským
partnerem, i když se přiznám, že jsem
to rád slyšel, ale mně zaujal především
proto, že přes to všechno, co pozitivního
tam bylo řečeno jsem cítil jakési
nevyslovené obavy. Jestli jsem dobře rozuměl,
není zřejmě jasné. co obsahově
pozitivního má česká politika vůči
Slovensku obhajovat a představovat. To, jak je charakterizováno
jednání vlády, to jsou spíše
negativní vymezení. že postupuje opatrně,
že se snaží o solidnost držet slovo, že
postupuje klidně, seriózně atd., ale co je
pozitivním obsahem našich představ? Je pravda,
že jsme zatím nenašli příležitost,
snad právě také z opatrnosti o něčem
takovém mluvit.
Nyní bych vás velmi prosil, abyste to, co řeknu,
chápali jako určitou výzvu k zamyšlení.
Jakousi výzvu k intelektuální rozcvičce
- to není žádný návrh. My se
dosud pohybujeme na půdě federace dvoučlenné,
ale my opravdu musíme myslet na to, že mohou nastat
situace, kdy se nás budou občané ptát,
co jste měli připraveno pro případ,
že se jednání zatrhnou a nebudou se hýbat
z místa. Nebo co jste měli v záloze pro případ.
že druhá strana bude gradovat své požadavky
a že nebude držet své slovo?