Zde bych začal maličko oklikou a pokusil bych se
nahlas přemýšlet. Čím se vůbec
české publikum liší od slovenského?
Nechme stranou historii, která v tom hraje významnou
roli. Zase se dosud převážně uvádějí
negativní vymezení Nedostatek národního
vědomí, podvědomí, nerozvinutost takového
povědomí, definice potřeby české
státnosti atd. To má všechno jeden společný
jmenovatel. V Čechách prakticky neexistuje nacionalismus,
snad s výjimkou pokleslých projevů, jako
je pocit uraženosti vůči Slovákům,
ale to je nesrovnatelné s tím, jaká je dnes
situace na Slovensku. Pokusme se toto uchopit z pozitivní
stránky. Co znamená nepřítomnost nacionalismu?
Jsem pořád optimista a také vaše jednání
zde mě přesvědčuje o tom, že
se v Českých zemích nad hodnotami národními,
nacionalismu preferují hodnoty občanské,
takové hodnoty jako je právní stát,
rozvinutá občanská společnost, samospráva.
Nacionalismus se u nás vybouřil. Má ve svých
záznamech řadu různých excesů
- tím posledním byl patrně odsun Němců.
My se také vyznačujeme, a to s tím velmi
souvisí, výraznou sebekritičností,
i když je více implicitní než explicitní,
i když se vyjadřuje píše formou skepse
než nějakým jasným pohledem do minulosti,
pokud jde o české mýty.
Nyní ale musím mířit k tomu, co chci
říci. Co bychom mohli mít v záloze?
Co by odpovídalo tomuto ne nacionalistickému prožitku
češství? Řekl bych, že by to bylo
takové vnitřní uspořádání
státu, které by relativizovalo národnostní
hledisko, které by bránilo jeho absolutizaci. Shodou
okolností by to bylo řešení, které
by vycházelo vstříc stoupencům moravské
samosprávy a docilovalo by systém státní
samosprávy, který je v této chvíli
riskantní, nehotový a děkuji poslanci Bělehrádkovi
za jeho varovná slova - dohodli jsme se co uděláme,
abychom se vyhnuli tomuto riziku.
Pohybujeme se na úrovni čistých úvah.
Domnívám se, že možností, kterou
nemůžeme vynechat, je buď trojčlenná
federace nebo spolkové uspořádání
státu. (Potlesk.) Důležité je ale zdůvodnění.
S něčím poučným přišli
kolegové z Moravy, ale ti byli vedeni jinými motivy
než v této chvíli já. Význam
takového uspořádání by nebyl
v tom, že by především šel vstříc
zájmům stoupenců samosprávy Moravy,
ani ne v tom, že by znamenal definitivní vyvázání
se z dvoučlenné federace - uvědomte si, že
to je situace, kde jsme odsouzeni navždycky, vždycky
hrozí riziko, že se obě strany nemohou hnout
z místa, ani ne v tom, že by do značné
míry vyřešil problém státní
správy, o kterém jsem mluvil. Napadá mi,
že hlavní význam by byl v tom, že národní
hledisko by nebylo hlavním hlediskem podle kterého
by se dělil náš stát. Národ český
i slovenský by tím nikterak nebyl zpochybněn,
ale přestal by být hlediskem nebezpečně
výlučným, jakým je právě
dnes. Podle mého názoru by to posílilo evropanství
našeho státu, protože demokratické evropské
státy tvoří především
občané, a teprve pak příslušníci
národů. U nás by to tedy byli občané
žijící v Čechách, občané
žijící na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku
nebo Češi, Moravané, Slezané a Slováci.
Ta věc není aktuální, ale my si prostě
nemůžeme dovolit, skutečně si nemůžeme
dovolit jenom jaksi se negativně vymezovat a vůči
našim partnerům na Slovensku zdůrazňovat,
čím nejsme, čemu nepodléháme,
čím se jaksi jen negativně lišíme.
Myslím si, že tuto variantu teoretickou bychom měli
vzít v úvahu a měli bychom o ní začít
přemýšlet. Tato půda samozřejmě
není půdou, na které by se tato myšlenka
měla prosazovat. Tím je nepochybně Federální
shromáždění. Začal jsem o tom
mluvit vůbec proto, že mě k tomu jednak inspiroval
poslanec Kříž, a jednak proto, že snad
i na slovenské straně někteří
lidé o této představě začínají
uvažovat. Uvědomují si, že v žádném
smyslu neohrožuje slovenskost Slovenska, ale že má
možná pro ně i své výhody. V
roce 1968, kdy se uvažovalo o trojfederaci, byla to pro ně
myšlenka naprosto nepřijatelná. Proč?
Protože to degradovalo kritérium, na základě
kterého byla federace stvořena. A to kritérium
národnostní. A protože Morava není národem,
jak se tehdy tvrdilo, pokládali trojčlennou federaci
za vlastně popření slovenské národní
svébytnosti.
Toto riziko dneska snad už neexistuje, Čechoslovakismus
snad už je pasé, slovenské národní
sebevědomí jaksi stoupalo a tato hrozba - řekl
bych - jaksi opadla. Ale bylo charakteristické, že
to řešení jaksi reformně komunistické
z roku 1968 se pořád pohybovalo na národnostní
půdě. Princip čechoslovakismu byl pouze jaksi
zaměněn za princip dvou národů. Ale
krok ke skutečné Evropě, Evropě občanů,
ten tenkrát učiněn nebyl. Nebo byly jen zaznamenány
jednotlivé pokusy. Já si myslím, že
nic víc nechci říci, než že bychom
tuto možnost neměli apriori vyloučit a že
bychom prostě o ní měli přemýšlet.
Nechtěl jsem vás v žádném případě
přesvědčit, abychom teď nastoupili novou
linii vyjednávání, V žádném
případě. Ale jako podnět si myslím,
že je třeba o tom promluvit nahlas.
Ještě než řeknu několik závěrečných
slov, chci říci k jedné interpelaci něco
konkrétního. To je problém odvolání
náměstka ministra vnitra plukovníka Vaculky.
Vím, že v určitých kruzích toto
odvolání není akceptováno, že
ministr vnitra i já jsme předmětem kritiky.
Řeknu znovu co se stalo, jenom pro jistotu. I když
jsem přesvědčen, že to víte.
Pan náměstek v pátek v půl desáté
v noci poslal do všech krajů dálnopis, v němž
vyzval Veřejnou bezpečnost, aby ve všech prodejnách
potravin provedla prověrku, aby se zjistilo, zda se chystají
ke stávce, nebo ne. Nepochybuji, že byl veden motivy
respektabilními, obavou z nějakých srocení
nespokojených nakupujících atd., ale v zápětí
v sobotu ráno mu bylo jasné, že jde o hrubou
politickou chybu, která mohla mít značné
následky. Protože mohla - kdyby byla provedena důsledně
- ona byla provedena v rozdílné míře
v různých krajích, různě důsledně.
Ale kdyby byla provedena masově, tak by samozřejmě
vyvolala negativní reakci, protože by si řekli,
tak to dokáží, kontrolovat nás, jestli
chceme stávkovat, místo aby hlídali naše
ulice a naše města. A vůbec takovýto
politický zásah do citlivé sféry stávek
a úvah o legitimitě politických stávek
by byl velmi riskantní.
Pan ministr vnitra se ke mně dostavil domů, řekl,
že je to tak závažná politická
chyba, že jen velká oběť ji může
uspokojit, a okamžitě skládal funkci. Ověřil
jsem si, že ani fyzicky nebylo možné, aby o tomto
dálnopise věděl. Pohybovali se oba na různých
koncích českých zemí. A po dlouhém
přesvědčování pan ministr úvahu
vzal zpět. Mezitím mluvil se svým náměstkem,
který i mně do telefonu potvrdil, že šlo
o opomenutí, že tam mělo být řečeno,
že to má být provedeno diskrétně,
to znamená nikoli uniformovanými příslušníky
a že to v návalu únavy a práce nezformuloval
přesně. Uznával to za vážnou
chyby a že odstupuje. To se stalo. Zároveň
bych řekl, že v televizi večer pan ministr
velmi kulturně situaci zvládl, ocenil jeho zásluhy
do této chvíle, jeho kvality a rozhodně ho
nějak nedesoneskoval před veřejností.
Řekl, že s ním počítá
v nějaké vysoké bezpečnostní
funkci.
Tedy to se stalo, takové byly motivy úvah ministra,
který odvolání provedl, a takové byly
také motivy mé, když jsem tuto situaci v sobotu
už pro jistotu signalizoval, že o ní víme,
že to byla chyba a že předpokládám,
že z toho budou vyvozeny i osobní důsledky.
Ozývají se hlasy, že naopak bylo povinností
ministra vnitra, nebo předsedy vlády, aby takový
rozkaz vydal sám a požádal o to Veřejnou
bezpečnost. Přiznám se, že tomu nerozumím
dost dobře, ale nejsou to hlasy zanedbatelné.
Na úplný závěr vám chci říci
něco, co vás možná překvapí
- že si velice vážím atmosféry,
která v této sněmovně panuje. Přece
jen je možné srovnání s jiným
zákonodárným sborem, který působí
v tomto městě a chci říci, že
přesto, že to tady občas zajiskří
a přesto, že vláda - jak bylo dnes patrno není
nikterak šetřena, přesto mám intenzivní
dojem, že tady převažuje pocit jakési
spoluodpovědnosti. Když ne vás úplně
všech, tedy převážné obrovské
většiny. A že tu i osobní vztahy mezi
poslanci jsou lepší než jinde, že tu převládá
duch věcnosti. Také jsem tu slyšel řadu
moudrých vystoupení poslanců a poslankyň,
kterých si od té doby vážím a
kteří dokázali včas situaci uklidnit.
Popravdě řečeno tato atmosféra v této
sněmovně a z ní vyplývající
vztahy mezi vámi a vládou jsou pro mě v tuto
chvíli základní, a chvilkami se mi zdá,
že jedinou nadějí, že úkoly, které
jsou před námi, dokážeme zvládnout
bez největších chyb. A pokud uděláme
větší a malé, že je dokážeme
včas rozpoznat, přesně pojmenovat a vyvodit
z nich důsledky. Proto vás vyzývám
mohu-li - z tohoto místa, abyste se pokusili tuto atmosféru
tady udržet. Je to v tuto chvíli základní
cenina české politiky. Děkuji vám.
(Bouřlivý potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu předsedovi vlády Pithartovi za
velmi moudrý projev a dodal bych k němu, že
předsednictvo ČNR se zabývalo otázkou
umožnění pravidelného styku pana předsedy
a členů vlády s našimi poslanci. Čekáme
jen na schválení a projednání této
věci v novém jednacím řádu.
Takže tato myšlenka je obapolná, jak ze strany
vlády, tak ze strany předsednictva ČNR. Myslím
si, že informace, které jsme dostali od vlády,
byly tak vyčerpávající, že snad
není potřeba k nim něco dodávat. Ale
přesto se ptám - má někdo z poslanců
nějaký závažný dotaz nebo připomínku?
Není tomu tak. Děkuji. Uzavírám tento
bod. Než přistoupíme k posledního bodu,
můžeme se rozloučit s vládou, která
vydržela až do konce tohoto maratónu. (Potlesk.)
Prosím pány poslance, aby ještě chvíli
setrvali, ať můžeme dokončit 5. plénum
České národní rady. Musíme
ještě přijmout usnesení. Vzhledem k
tomu, že nebyly zodpovězeny všechny interpelace
a dotazy z minulých schůzí, doporučuji
přijmout toto usnesení:
"Česká národní rada žádá, aby odpovědi na interpelace, otázky a podněty poslanců z minulých schůzí České národní rady, které nebyly uspokojivě vysvětleny, byly zodpovězeny ústně nebo písemně, a to nejpozději na nejbližší schůzi České národí rady." Kdo souhlasí s tímto usnesením? (Hlasuje se.) 138 poslanců hlasovalo pro.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) Nikdo není proti.
Kdo se zdržel hlasování? Nikdo se nezdržel
hlasování. Děkuji.
Přistoupíme k poslednímu bodu našeho
programu. kterým je
Všichni jste dostali v materiálech zprávu o
činnosti předsednictva. Doufám, že k
ní není třeba nic dodávat. Jsou nějaké
dotazy? Pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážený
český sněme, velice se omlouvám, že
vás ještě budu zdržovat, ale chtěl
jsem se zeptat, kdo a proč vydal příkaz,
aby tu procházeli během projevu pana premiéra
lidé s podpisovými archy a abychom se museli znovu
podepisovat. Buďto z toho nemá být vyvozován
žádný závěr a pak je to zcela
zbytečné. Pokud z toho nějaké závěry
mají být vyvozovány, tak mi to připadá
nekorektní a důrazně proti tomu protestuji,
protože se domnívám a pan premiér o
tom před chvílí hovořil - že
tady panuje drobá atmosféra mezi námi a každý
poslanec by měl být natolik zodpovědný,
aby se rozhodl, jestli je pro něj důležité
sedět zde, poslouchat interpelace a odpovědi na
ně, nebo jestli má jiné důležité
jednání nebo jestli odejde na výbor zpracovávat
např. připomínky k dvěma zákonům,
které jsme včera dostali a zítra je máme
zpracovávat. Domnívám se, že jsme povinni
se dostavit na plénum, ale ne na něm setrvat celou
dobu. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Bendovi a pro vysvětlení
uvádím ... Prosím, pan poslanec Vondráček.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, pane předsedající,
kolegyně, kolegové, omlouvám se, ale mám
jednu připomínku. Ve zprávě předsednictva
je uvedeno, že je upuštěno od zásad projednávání
zákona o finančních úřadech,
místních poplatcích, sociálního
zabezpečení a u státní správy
ve školství se vyžaduje, aby byly předem
projednány zásady zákona o státní
správě ve školství. Nevím, proč
tomu tak je. Pokud se na tom bude trvat, není naděje,
že bychom do konce roku tento zákon předložili
a projednali v České národní radě.
Doporučoval bych, jestli by bylo možné, aby
se od projednávání zásad tohoto zákona
upustilo. (Potlesk.)
Předsedkně ČNR Dagmar Burešová:
Pokud mohu, páni poslanci a paní poslankyně,
z tohoto místa odpovědět, ty první
dva zákony byly podle našeho názoru velice
naléhavé a bylo nutno je přijmout ihned.
Protože šlo o zřízení berních
úřadů a zřízení úřadů
práce. Naproti tomu pokud jde o školskou správu,
vycházelo předsednictvo z toho předpokladu,
že stejně už školská správa
nebude moci začít fungovat tento školní
rok, protože už je pozdě. Dostali jsme to k projednání
v měsíci září. To byl důvod,
proč jsme se rozhodli, a to reagujíce na připomínky
z pléna, že budeme trvat na dodržení 60denní
lhůty a na dodržování legislativních
pravidel. Byli jsme právě naopak vámi kritizováni,
že jsme přespříliš benevolentní
a vycházíme vládě vstříc
i v těch případech, kdy bychom měli
trvat na svých poslaneckých právech. Proto
hodláme napříště pouze ve výjimečných
případech a pouze pokud naléhavost případu
si vyžaduje upuštění od zásad,
případně od 60denní lhůty,
v tomto směru vyhovovat. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Pokud jde o připomínku pana poslance Bendy, vysvětluji
to tím - měli jsme tu celou vládu, je to
vzácný případ, že vydrželi
až do konce. Byl okamžik - to sami víte - že
jsem měl obavy, jestli jsme usnášeníschopní,
protože v parlamentě bylo taktak 102 lidí.
Proto jsme dali tuto prezenční listinu, protože
jsme nevěděli, jaká bude dále situace,
a také proto, že potřebujeme zjistit, ověřit
přítomnost všech členů předsednictva,
protože po této schůzi okamžitě
zasedá předsednictvo, aby mohlo vyhlásit
zákony, které jsme přijali minulého
dne. Prosím, paní poslankyně Kolářová.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Jenom na vteřinku ke školskému zákonu
- o státní správě ve školství.
Mám informaci, že zákon je nachystán,
protože se na něm horečnatě pracovalo
a pak se najednou přestalo. Je možné ho dostat
od vlády přímo do výboru k projednání.
Zdůrazňuji ten moment proto, že při
projednávání včerejšího
zákona o okresních úřadech vyvstala
velice vážná obava u středního
a speciálního školství, u učňovských
oborů, tak jak o tom hovořil pan ministr školství.
Domníváme se, že je nutné zákon
o státní správě ve školství
rychle řešit. Děkuji, (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyně Kolářové.
Má ještě někdo něco? Pan poslanec
Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, mě vysvětlení
o podpisech neuspokojuje. Členů předsednictva
není víc než 20, to se dá poměrně
lehce spočítat, a několikrát jsme
zjišťovali přítomnost poslanců
jenom tak, že se to rychle spočítalo. Proto
mi není jasné, proč zrovna teď se to
muselo dělat podpisy. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Prosím, pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Dámy a
pánové, já jsem se ve zprávě
předsednictva dočetl o tom, že bylo přijato
jakési opatření v tom směru, že
bude-li vláda žádat o upuštění
zásad, že bude nutno, aby zástupce vlády
to sám zdůvodnil. Jednou jsem to doporučoval
pouze v osobním rozhovoru, teď to činím
touto cestou - podle § 61 jednacího řádu
je nám umožněno v případě,
že se projednávají zásady, vyslat zástupce,
jednoho z poslanců k projednávání
zásad, protože podle jednacího řádu
se tam připravují varianty. Domnívám
se, že účast poslanců při sestavování
těchto variant je velmi důležitá, jestliže
upouštíme od projednávání zásad,
měli bychom trvat na tom, že náš zástupce
bude přítomen přípravě a projednávání
tohoto zákona. Podávám to jako návrh.
(Hlas z pléna: Ve vládě.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Payne. I touto otázkou se předsednictvo
zabývalo, budeme vysílat naše poslance k tomu,
když se začínají určité
zákony tvořit. Má ještě někdo
něco? Prosím, pan poslanec Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský: Paní
předsedkyně, pane předsedající,
vážení přítomní, promiňte,
že v tuto pozdní hodinu ještě vystupuji.
Chtěl bych hovořit ke zprávě předsednictva.
Je v ní uvedeno na str. 4, že návrh zákona
o zmírnění následků některých
majetkových křivd - tisk FS 88 byl přikázán
určitým výborům ČNR. Nebyl
však přikázán výboru národohospodářskému.
Myslím si, že je to závažná chyba
a nemělo by se to opakovat. Dále jsme nebyli informováni
o tom, proč nebyly připomínky výborů
ČNR k tomuto zákonu zapracovány Federálním
shromážděním. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslancovi. Co k tomu mám říci?
Je pravda, že ne všem výborům jsou určité
zákony přikazovány. Ovšem předsedové
všech výborů mají právo se event.
účastnit a vyžádat si znění
zákona k projednání: beru tuto připomínku,
budeme se jí zabývat. Děkuji. Má ještě
někdo něco?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
K tomuto poslednímu dotazu bych chtěla uvést,
že návrh z Federálního shromáždění
pokud jde o restituční zákon přišel
ve středu a mohl být přikázán
pouze těm výborům, které ve čtvrtek
zasedaly, protože v pátek jsme museli odevzdat stanovisko.
Ostatní výbory, které neměly možnost
se s tímto návrhem zákona seznámit,
jej mohou dostat, kdykoli si to budou přát, už
ale bez možnosti se vyjádřit, protože
v termínu 48 hodin jsme museli naše stanoviska odevzdat.
Žel, tato praxe se teď několikrát opakovala,
my se tomu bráníme, ale víme, že i Federální
shromáždění je pod obrovským
tlakem.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní předsedkyni za vysvětlení.
Má ještě někdo nějaký
dotaz? Prosím. Pan poslanec Karych.
Poslanec Alexandr Karych: Paní předsedkyně,
pane předsedající, ve svém vystoupení
jsem řekl - navrhuji, aby Česká národní
rada zavázala vládu České republiky
k jednání s vládou Slovenské republiky
i vládou federální o opatřeních
k regulaci spotřeby pohonných hmot. Páni
ministři se tady snažili odpovědět,
jako bych oslovoval je. To mně nepřísluší.
Dokonce odpovědi, které dali, především
pan ministr, který prohlásil, že cenová
opatření vše vyřeší, mě
neuspokojují. Federální vláda nám
předvedla už dvakrát, jak pouze cenové
opatření dokáže udělat nákupní
horečku. Jsem přesvědčen o tom, i
zvýšení ceny benzinu ze 100 na 110 Kčs
- pokud by taková situace byla - když se ohlásí
předem, vyvolá zase nákupní horečku.
Chtěl jsem jenom říci, že se o mém
návrhu nehlasovalo. Já jsem se ptal, zda Česká
národní rada k tomuto nezaváže vládu
České republiky.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Promiňte, pane poslanče, bylo to pochopeno trochu
jinak. Hlásí se ještě někdo?
Prosím.
Poslanec Josef Vondráček: Je mi trapné,
že sem jdu znovu, ale chci se obrátit na paní
předsedkyni s návrhem, zda by předsednictvo
znovu nezvážilo, aby upustilo od projednání
zásad zákona o školské správě
i vzhledem k vystoupení pana ministra Vopěnky. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci za tento námět, předsednictvu
přísluší o této otázce
rozhodnout a proto na předsednictvu zvážíme
nové okolnosti, které se teď objevily a které
pokládáme stejně jako vy - za závažné
a znovu tuto otázku otevřeme. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Má ještě někdo něco?
Prosím. pan poslanec Růžička.
Poslanec Jan Růžička: Vysvětlení
pana ministra Kubáta na interpelace poslanců bylo
přijatelné jen na základě toho, že
přečetl (projevy nesouhlasu z pléna) ...
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Pane poslanče, nemáme rozpravu volnou ...
Poslanec Jan Růžička: To se týká
projednávání zákonů Federálního
shromáždění v našich výborech.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
My máme teď poslední bod, vyjadřujeme
se ke zprávě o činnosti předsednictva
ČNR, která byla předložena. (Poslanec
Jan Růžička: Promiňte.) Prosím.
Má ještě někdo k předložené
zprávě, k tisku 59 nějakou připomínku?
(Nikdo se nehlásí.) Pokud nikoli, navrhuji toto
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí se zprávou o činnosti předsednictva za dobu od 6. září do 9. října 1990 podle sněmovního tisku 59." Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) 127 poslanců souhlasí.
Je někdo proti? Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? Dva. Děkuji.
Tím bylo toto usnesení schváleno.
Tím jsme, vážené poslankyně,
vážení poslanci, skončili a vyčerpali
celý pořad 5. schůze České
národní rady. Děkuji vám všem
za velmi aktivní účast. Loučím
se s vámi a do další práce vám
přeji hodně úspěchů. (Potlesk.)